Názory Zprávy

Vítězové a poražení roku 2018 v dopravě: PPF, České dráhy, ČSA, Penta a další

Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation
Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation

Doprava, stejně jako další obory lidského snažení, nabídla v právě končícím roce 2018 příběhy úspěšné i méně veselé. Deník Zdopravy.cz vybírá z obou skupin deset aktérů, jejichž konání v uplynulých dvanácti měsících stojí za připomenutí. 

VÍTĚZOVÉ ROKU 2018

PPF

Skupina Petra Kellnera letos výrazně expandovala právě do dopravy. Vložila se do tahanic o Škodu Transportation a strojírenskou firmu na jaře ovládla. Škoda tak získala silného vlastníka, který se snaží největšímu tuzemskému výrobci kolejových vozidel dát jasnou strategii. Škoda už letos zaznamenala první velké úspěchy v zahraničí, například v soutěži na dodávku nových tramvají pro Rhein-Neckar-Verkehr. PPF také vstoupila do další strategické dopravní firmy. Koupila minoritní podíl v ČD-Telematika a v neposlední řadě skrze firmu CzechToll slavila úspěch ve velkém mýtném tendru.

České dráhy

V roce 2018 se rozhodlo o tom, že je od prosince příštího roku na řadě tratí vystřídají jiní dopravci. To by mohlo řadit dráhy spíše mezi poražené, ovšem jde jen o zdání. Ztráta několika procent trhu se zřejmě ukáže spíše jako výhra. Menší alternativní dopravci mají teď dost starostí s přípravou svého provozu a do jiných soutěží se nehlásí. České dráhy tak mají při jednáních o smlouvách po roce 2019 luxusní pozici, kdy mají v řadě krajů jistotu, že proti nim nepůjde konkurence. Mohou tak žádat o výrazně vyšší ceny než dosud a krajům nezbude nic jiného, než na jejich požadavky přistoupit. Kraje si za takový stav mohou samy: mohly soutěžit mnohem dříve a připravit konkurenci ČD postupně. U větších souborů dráhy prakticky konkurenci nemají.

AŽD Praha

Dominantní výrobce zabezpečovacího zařízení výrazně posílil svoji pozici na trhu. V zakázkách SŽDC si dobře uvědomil svoji sílu, v soutěžích na instalaci zabezpečovače ETCS byla firma vždy jedinou a vždy vyhrála s vyšší cenou, než byl odhad. AŽD Praha rovněž posílila díky akvizicím, když oznámila koupi majoritního podílu ve společnosti Brema a také společnosti Starmon (u té ještě není transakce vypořádána). Na konci roku se firma domluvila na obnovení každodenního provozu na trati z Čížkovic do Obrnic, kterou vlastní.

SŽDC a Jiří Svoboda

Na jaře byl zvolen novým generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Po letech stagnace za vlády Pavla Surého se zdá, že SŽDC získala manažera, který do vedení přišel s vizí a má konkrétní plány. Končí roky zanedbávání údržby tratí, které později vedou k nákladným opravám, došlo k velkému posílení rozpočtu právě na provozuschopnost tratí. SŽDC se rovněž konečně podařilo zahájit dvě velké stavby na 4. koridoru (Vršovice – Hostivař a Sudoměřice – Votice) a zprovoznit tunel Ejpovice.

Stavební firmy

Roky hladovění definitivně skončily. Práce na stavebních zakázkách v dopravě je tolik, že řada firem už zvažuje, zda se vůbec do soutěže přihlásí. Končí tak období, kdy stavbaři zlevňovali i o desítky procent, jen aby získali zakázku. Teď naopak často musí zadavatelé zaplatit více, než původně chtěli.

Arriva

Dcera Deutsche Bahn sice přišla na jaře o velkou část autobusového byznysu v Moravskoslezském kraji, čeká ji ale výrazná expanze na železnici. V tržních konzultacích ministerstva dopravy a krajů vyhrála zakázky na provoz motorových rychlíků v okolí Prahy, jezdit má nově také například ve Zlínském či Libereckém kraji. Pokud zasmluvní všechny rozjednané kontrakty, čeká ji provoz více než padesáti souprav. Po letech snah se tak firma konečně na české železnici dostala pod dotační deštník. Jako první už převzala po ČD městskou linku v Praze.

Transdev

Nečekaný průnik velkého světového dopravce na český trh. V Moravskoslezském kraji firma ovládla většinu autobusového byznysu, který dosud patřil Arrivě. Za necelý rok zvládla společnost i start, když nakoupila stovky nových autobusů. Zajímavé bude sledovat další plány francouzské společnosti, kterou v tuzemsku vede někdejší šéf Arrivy Radim Novák.

Pantograf řady 451

Česká železnice zažila v srpnu jedno velké loučení. V provozu po více než 50 letech skončila poslední elektrická jednotka řady 451, které se přezdívá pantograf, panťák, emilka nebo nověji žabotlam. Vyřazení legendárního typu přineslo obrovskou vlnu zájmu železničních fanoušků i médií, která se jinak vlakům prakticky nevěnují. Jednotka je ale vítězem především proto, že sloužila více než padesát let, ačkoliv původně byla její životnost naplánována na 15 let. Pantograf byl dlouhá léta základem pražské příměstské dopravy. Na zasloužený odpočinek zamířil do muzea.

Letiště Pardubice

Po mnoha hubených letech zaznamenalo pardubické letiště velký růst počtu cestujících. Dvě linky Ryanairu do Londýna a Alicante, k tomu nové chartery. Celkový počet cestujících za celý letošní rok odhaduje vedení letiště na 130 tisíc osob. Loni se letiště odlepilo ode dna, když odbavilo přes 88 tisíc cestujících. V roce 2016 to bylo 31 tisíc pasažérů, což byl nejhorší výsledek nejméně za posledních deset let.

Vodní lobby

V zemi, kde nevychází ekonomicky stavba tunelu z Prahy do Berouna, překvapilo kladné posouzení, které vzešlo ze studie proveditelnosti na kanál Dunaj-Odra-Labe. Je to vítězství především projektantských a konzultačních firem ve vodním byznysu, které čekají další zakázky v řádu stovek milionů korun na další přípravu kanálu.

PORAŽENÍ ROKU 2018

Cestující od 26 do 65 let

Plně platící cestující, kterých se netýkají žádné státní slevy. Za jízdenku zaplatí třikrát tolik než ti, kteří na slevy dosáhnou, a ještě jim ze svých daní na jejich levnou jízdenku přispívají. Kvůli většímu zájmu se často do vlaku či autobusu nevejdou. Zhoršil se jim komfort, dopravci musejí nasazovat starší vozy, které na řadě tras byly už několik let minulostí. Prohrává především železnice, která se dlouho pracně zbavovala nálepky sociální služby a snažila se přilákat právě pravidelně dojíždějící do práce. Ve stejné době, kdy jdou státní miliardy jako kompenzace dopravcům za slevy, chystá stát půjčky, aby měl v příštích letech na dopravní infrastrukturu.

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

České aerolinie

Dopravce se po ovládnutí společností Smartwings (dříve Travel Service) propadá na dno žebříčku dochvilnosti letů, dál ruší linky. Flotila prochází redukcí a nezdá se, že by majitel měl se značkou s 95letou historií nějaký skutečný plán. Zatímco 95 let ČSA oslavily jako dopravce s flotilou letadel, stovka zatím v pojetí Smartwings vypadá spíše jako samolepka na letadlech největší české letecké skupiny.

Ředitelství silnic a dálnic

Nejde zdaleka jen o kolaps dálnice D1 v prosinci, za který ŘSD podle svých slov nemůže. Během roku vyplynuly další průšvihy, které ukazují na značné chyby v systému řízení správce silnic. Například nezaplacený pozemek na D3, kde kvůli chybě hrozí zdržení dokončení dálnice, velké zpoždění nabralo ŘSD kvůli vlastním chybám v zadávacím řízení na D35. Oproti slibům a předpokladům se nepodařilo včas zahájit obchvat Českých Budějovic, D11 u Hradce Králové a další stavby. Dálniční síť se letos rozrostla o pouhé čtyři kilometry (D7 u Postoloprt).

Kapsch

Po dvanácti letech výběru mýta v Česku jeho lukrativní byznys končí. Ve veřejné soutěži, kterou se snažil ze všech stran ostřelovat, nabídl nižší cenu jeho konkurent, společnost CzechToll (v konsorciu se SkyToll). Kapsch se snaží kontrakt ještě napadat, smlouva ale už platí a je téměř bez šance, že se ji podaří zrušit. Postup ministerstva už potvrdil i antimonopolní úřad, který v celém případě zásadně otočil svůj názor.

Václav Fischer

V září oznámil svůj comeback na trh letecké dopravy se značkou airFischer. Tři měsíce od oznámení není jasné, zda jde o vtip, nebo opravdovou snahu se vrátit. Webové stránky připomínající tvorbu žáka základní školy na přelomu tisíciletí, mnohokrát odkládaný start, krátkodobý prodej letenek spojený se zařazením stránek na seznam rizikových webů Českou obchodní inspekcí, tradiční nářky Václava Fischera o tom, jako mu je ubližováno a nakonec odsun startu na září příštího roku. Travel Service konkurenci na českém trhu rozhodně potřebuje, ale těmto pokusům se musí jen smát.

Pavel Surý

Na jaře sám odstoupil z pozice generálního ředitele SŽDC. Zda šlo o dobrovolný odchod, nebo k němu byl donucen, není stále jasné. SŽDC se o něj postarala přesunem do vedení oblastního ředitelství v Plzni. Ani tam ale dlouho nevydržel, v září vyšlo najevo, že je podepsán pod nevýhodnou smlouvou SŽDC s developerem Amadeus Real o prodeji pozemků u Dejvického nádraží. Musel proto s ostudou opustit i náhradní post.

Pavel Krtek

Umírněný a relativně úspěšný šéf ČD se celé léto snažil ustát snahy o své odvolání z čela modré skupiny. Možnost důstojně odejít propásl. Po odvolání z pozice předsedy představenstva týden napínal dozorčí radu svým váháním, zda přijme post místopředsedy. Nakonec z drah zmizel zcela.

Nákladní kamionoví dopravci

Čeští kamionoví dopravci, kteří jezdí do zahraničí, nezažívají navzdory všeobecné konjunktuře dobré časy. Naopak, jejich letošní výkony klesly pod úroveň roku 2004, kdy se Česká republika připojila k Evropské unii. Výkon měřený v tunokilometrech byl letos v prvním pololetí nižší oproti roku 2004 o 31 procent. Ve srovnání s rekordním rokem 2015 pak je nižší o polovinu. Objem zboží v návěsech českých dopravců je zhruba stejný jako v roce 2004. Důvodem je mimo jiné nedostatek řidičů a také tvrdá konkurence z východoevropských zemí.

Lodní nákladní dopravci

Od května do prosince bylo Labe u hranic prakticky nesplavné, což lodní dopravci nepamatují. O holé přežití tak museli bojovat na zahraničních trzích, tedy na německých, holandských a francouzských kanálech a na Rýně. Kvůli neschopnosti státu postavit jediný jez na Labi tak českým rejdařům zvoní umíráček. Jedním z důsledků pak je listopadový prodej společnosti ČSPL německé logistické skupině Rhenus.

Penta

Skupina zřejmě definitivně přišla o lukrativní byznys kolem budoucí linky metra D, který ji měla zajistit společná firma s Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Rada města ale vznik společného podniku nepodpořila, ve volbách se následně dostaly k moci v Praze strany, které tomuto řešení nejsou nakloněné. Největší podporovatel řešení s Pentou, šéf DPP Martin Gillar, byl odvolán.

41
Diskuze

avatar
11 Komentáře
30 Reakce na komentáře
22 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
23 Autoři komentářů
Jitka PavlovaZippichMichalJan Sůraželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jitka Pavlova
Host
Jitka Pavlova

České dráhy si účtují vyšší ceny ale kvalita neodpovídá tomu co oni považuji za standard. Do oběhu pouští starší vlaky které se na určitých linkách objevují či vyřazené rakouské vlaky pod štítem CD. Nebyly by špatné, byly by spoje do určitých měst lépe sjednocené a nebylo by nutné presedani. Taky komfort je velmi diskutabilní a bezpečnost. V posádce chybí minimálně jeden security člověk co bude dbát o bezpečnost a slušnost ve vlaku.

Zippich
Host
Zippich

Poznámka k té „neschopnosti státu postavit jez na Labi“. Autorovi uniklo, že v Hřensku nezačíná moře, ale že tam pokračuje ta stejná řeka mezi pískovcovými skalami a dokud Němci nepostaví další alespoň dva jezy v jejich části rezervace, jako že nepostaví, tak je jez na české straně jen další vějičkou betonářské lobby…

Sch
Host
Sch

A vítězem roku 2018 je jistě i web zdopravy.cz resp. my jeho čtenáři, protože můžeme sledovat toto rozrůstající se médium, jehož kvalita se posunula hodně nahoru.
Takže díky všem tvůrcům za jejich kvalitní pokrytí událostí v dopravě.

jan
Host
jan

A pak, je to taky rok nesmyslného rozprášení české části rychlíkové diselové sekce Českých drah sekce jedním šmahem. Ve prospěch Arivy. Navíc pseudosoutěží. (nevím, že by to někde jinde takhle řešili.) Která bude muset být někde na 3 roky být uklizena do garáže. Aby za 3 roky mohla zase soutěžit. Přitom nevím, jestli je to vůbec jakákoliv změna k lepšímu. Když pominu jízdenkový bordel páteřního prvku. Tak 854 má často luxusní 1. třídu. Je flexibilní – přidavné vagony. Měla modernizovaný interier. A hlavně tuším nový caterpilar motor. Jak na tom bude vyběhaná německá plečka – jakou projde modernizací – uvidíme.… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Navíc pseudosoutěží.“ Nešlo o soutěž, nýbrž o přímé zadání (co se před tím přímým zadáním projednává, není v této věci rozhodující). „Aby za 3 roky mohla zase soutěžit. “ Nemá-li to všechno zase být „na poslední chvíli“ jako nyní, tak se bude muset soutěžit za méně než 3 roky. „Tak 854 má často luxusní 1. třídu. “ 1. třídu nemá vůbec. „Je flexibilní – přidavné vagony.“ Kde každý připojený vagón = zhoršení trakčních schopností soupravy. U Arrivy a jejích motoráků bude platit, že přidaná (posilová) jednotka = nezhoršení trakčních schopností soupravy. „Jak na tom bude vyběhaná německá plečka“ Tato „plečka“… Číst vice »

jan
Host
jan

Nový ředitel SŽDC vypadá jako rozumný a slušný člověk. Samozřejmě, že pohnout s takovou organizací nebude jednoduché a na dlouhý běh. Pohnout státními organizacemi dělá problém i ostříleným managerům z komerční sféry.
Co se týká Krtka, tak je to podle mě rozhodně změna k horšímu. A plány nového ředitele jsou šílené. Zároveň si myslím, že se Ťokovi povedlo zcela demotivovat další schopné zaměstnance ČD.
Zároveň sazba nového tarifu 1,35 + nástupní sazba bude rokem ohlášení brutálního zdražení.

Petr
Host
Petr

Nejsem ani náhodou zastáncem Babišslev,ale s toi antikampani na tomto webu už to přeháníte.Rozhodně není pravda,že by se lidi do vlaku nevešli.To může napsat jenjen někdo,kdo těmi vlaky nejezdí a jen má nejaké doměnky.Jezdím každy týden trať Praha-Ostrava a do vlaku se dostanu vždy i s místenkou a to si ji kupuji zpravidla v den odjezdu.Vozy jsou z 95% vzdy nove,az na mimiřadné posily např o Vanocích,začátku semestru na VŠ a pod,ale to bylo vždy.Důchodce taky nijak zvlášť nepotkávám a studenti jezdili vždy.Stejně hovoří i statistiky,nárust o 1,5% rozhodně nezpůsobí to,že se do vlaku nedostanete….Znovu opakuji,taky jsem proti těmto slevám,ale… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Dobrý den, nejde jen o vlaky, ale i autobusy. To, že se nevejdu do autobusů RegioJetu z Liberce do Prahy i v časy, kdy jezdily busy dříve poloprázdné, je bohužel realita. Kolega jezdí několikrát týdně na trase Praha – České Budějovice vlakem a došlo naopak ke zhoršení vozby, často i na jižním expresu ještě vozy řady B.

Petr
Host
Petr

A je to skutečně tím,že jezdí důchodci a studenti,nebo obecně tím,že lidi raději využijí pohodlí budu,než jezdit autem?
babilon:Samozřejmě jezdím i jinými vlaky,ale páteřní trať Praha-Ostrava asi pro posouzení úplně špatná nebude..

Jan Sůra
Admin

Je to tím, že jezdí hlavně důchodci. Na výlet do Prahy. Za 25 Kč, v ceně noviny a kafe. Se zahuštěním provozu FlixBusu se dal očekávat spíše odliv cestujících z RJ.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nezbývá než se zeptat, jak razantně to řešíte, a ne-li, proč: ještě jsem (a jistě nejen já) nečetl žádnou Vaši kritiku, že Jančura dostatečně neposiluje jízdní řád, resp. že třeba pro (údajně) přetíženou linku už nenakoupil kapacitnější autobusy, když je to takový zachránce VHD v ČR.

Jan Sůra
Admin

Je to komerční linka mimo ZDO, navíc kapacita terminálu Fugnerova je vyčerpaná. RJ alespoň nasazuje posily,na rozdíl od FlixBusu. Problém celé linky je jednostranné vytížení: ráno všichni do Prahy,odpo a večer zpět.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jednostranné vytížení je ale naprosto normální záležitost i téměř všude jinde, a především třeba v příměstské dopravě – takže to za relevantní argument vůbec nelze považovat – jestliže dopravce i v „komerční“ dopravě pohrdá zákazníky tak, že mu stačí tržby + kompenzace jen od části z nich a ostatní nechává „na holičkách“, tak proč jej veřejně nepranýřujete podobně jako v jiných případech jiné? Navíc má přece Jančura regulérní možnost u frekventovaných spojů frekvenci využívající těch slev omezit či případně zcela vyloučit, aby ti (podle Vás) tou slevovou frekvencí „postižení“ cestující nebyli jí poškozováni – tak proč to neudělá a neprodává… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Příměstská doprava je dotovaná, to je ten zásadní rozdíl. Jančura rozhodně tuto možnost slevy rušit nebude, protože ho v autobusech ekonomicky víceméně spasily po nástupu podnákladových cen FlixBusu na tuto trasu. (s ním důchodci až na pár výjimek nejezdí, protože nákup přes aplikaci atd.) Je rozhodně super nápad jít k autobusu a čekat, za bude místo. A když ne, tak zase hodinu počkat. Problémy vznikly pouze kvůli slevám. Není jednoduší řešit příčinu, než následky?

Jitka Pavlova
Host
Jitka Pavlova

Pokud mohu reagovat na to pohrdání zákazníky, tak to je o Česku velmi normalni. Osobně za svůj život a cesty ci život mimo naše hranice jsem se s podobným modelem nesetkala, a o cenách to není.

babilon
Host
babilon

Vlaků jezdí 8000 denně, autobusů ještě víc. Fakt si myslíte, že se zkušenostmi se dvěma vlaky týdně dokážete objektivně posoudit celou situaci?

Petr
Host
Petr

Jinak Béčka na jižních expresech jezdívalajezdívala ce velkém i před slevou.

Jan Šindelář
Admin

To ani náhodou … jinak zhoršení kvality nasazovaných vozidel oficiálně přiznávají i České dráhy, nejde o naše dojmy.

Michal
Host
Michal

Vaše výroky možná nejsou dojmy, ale mylné jsou. Jižním expresem sice jezdím jen cca 4x měsíčně, ale bez B jsem ho nezažil ani před zavedením slev. Standardní řazení je 1x 1. třída, 1x exOBB 2. třída kupé, 2x 2. třída velkoprostor, 1x posilové B. Výjimkou jsou linecké expresy.
Žádám redakci, aby neplivala na důchodce – v mém nereprezentativním vzorku se vlak plní především ISICáři.
Pro závistivce dodávám – co v rámci velkoprostoru dohlédnu, jsem jediný, kdo jede za plnou cenu. Pro mě „babišslevy“ znamenají značné zdražení, protože byly zrušené včasné jízdenky, takže místo za akční cenu jedu za plnou.

Kirschner
Host
Kirschner

České dráhy mají luxusní pozici? V čem jako? Luxusní pozici budou mít cestující, kteří použijí po roce 2019 vlaky tzv. alternativních dopravců jako Arriva nebo DLB. Luxusní bude svezeníčko v luxusních třicet let starých motorových jednotkách. No a protože je těch střepů po Německu ještě pěkná řádka, může je k nám Die Bahn chrlit. On je velký rozdíl mezi Regiojetem nebo brutálně zadluženým Leo a Arrivou. Ta může vyhrát jakékoliv výběrko, když krajům nebo ministerstvu stačí její šunky. 🤔

Michal
Host
Michal

No jen ať je k nám chrlí. Jako náhrada skvostné historické flotily ČD jsou to zlatá vozidla…

Jitka Pavlova
Host
Jitka Pavlova

Souhlasím. To co u nás používají CD za určitě vlaky, jsem v Británii viděla jako za historické a vázne si srandu nedělám.. Bylo mě stydno =)

Anonymní
Host
Anonymní
Gogo
Host
Gogo

Ale drtivá většina z nich jsou dovolenkový charterový cestující.

Anonymní
Host
Anonymní

Ne to není pravda. 40 000 cestujících s chartery travel servisu a bulgaria air. Ryanair jenom z Londýna ročně přepraví 50 000 + další cestující z Alicante a linky do Ruska.

Ondra
Host
Ondra

Cestující od 26 do 65 let v žádnén případě nejsou poraženi, naopak. Díky zvýšenému zájmu o veřejnou dopravu je větší jistota, že spoje nebudou rušeny pro nezájem, jak se to v posledních letech dělo, resp. nabídka spojů se může začít opět zvyšovat. Je ve všeobecném zájmu, aby se veřejná doprava více využívala pro cestování po republice. I ty zdánlivě zbytečné cesty mají pro ekonomiku větší přínos, než když lidi sedí doma.

orky
Host
orky

Tak to je omyl. Tahle celá sranda znamenala, že za poměrně malé navýšení množství cestujících vyplázne stát ročně navíc 6 miliard korun, aniž by došlo ke zvýšení výkonů osobní dopravy. Další navyšování výkonů osobní dopravy si vyžádá další peníze navíc. Tohle navýšení malé lokálky, aby šotouši byli štastní, stejně nezachrání, naopak na velkých výkonech může způsobit komplikace. Kdyby stát radši vydal třeba jenom 1 miliardu na posílení příměstských doprav a posílení tam, kde jezdí vlaky plné a další miliardu ročne dal na výstavbu záchytných parkovišť u železnice a zbylé 4 mld dal důchodcům na důchody, takže by mohli o něco… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

Žádná krize v roce 2019, ani 2020 nepřijde, takže Bureš bude dál zdarmonizovat ČR, krize přijde až to ani takový orky čekat nebude a pak to bude bolet dlouho a hodně, božský Babiš uprchne ze země a uvidí se skutečně na co ČR má. Do té doby dál nebude stát investovat do infrastruktury jako to vidíme poslední levicové vlády a vrhat rezervy do spotřeby a i zde na serveru dopravy uvidíme články na rozpadající se a stále méně potřebám podinvestovanou infratrukturu a sockoizování dopravy, tam kde vládnou dotace.

petr.r
Host
petr.r

jestli někdo zabrání zvyšování mezd u čd, tak krize v dopravě nepřijde. MD by mělo být přísnější a plně diktovat čd co mají dělat, zrušit okamžitě ztrátový vlaky a pronajat je soukromníkům. A nevím proč by se měl starat stát o nějaký pražskou dopravu, to jako, že pražákům prachy a na moravě 810…….

orky
Host
orky

Jenže ty vlaky by u soukromníků byly ztrátové taky. Příměstská doprava nerovná se pražská doprava.

petr.r
Host
petr.r

ale my tady nechceme příměstskou dopravu, my chceme mět dopravu levnou, chápete, že ONDRA napsal pravdu a jenom vy z pragocentrálismu chcete jenom pro sebe dobro? A ostatní budou jezdit aby Vás dotovali?

Kubrt
Host
Kubrt

Kde že byly v posledních letech rušeny spoje pro nezájem?? Naopak, v uplynulých cca 10 letech průběžně roste počet vlaků jak osobních v aglomeracích, tak dálkových. Rostl počet vlaků, zároveň rostl počet cestujících a to o lidi, kteří dřív vlakem vůbec nejezdili – opět jak pendleři v aglomeracích, tak dálkovka – zde zejména pozitivním vlivem, přímým i „indukovaným“ – vstupem Regiojetu. A jak se zmiňuje v článku, mizela nálepka železnice jako socky, což je pro budoucí společenskou ochotu podporovat VHD z veřejných rozpočtů, velmi důležité. Osobně si nemyslím, že by zavedení 75 % slevy vedlo k nějakému přeplňování vlaků, ale… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Záměrně jsem psal o veřejné dopravě obecně, což zdaleka nejsou jen vlaky. O přibývání cestujících nejen v autobusových spojích (dosud spíš omezovaných), díky novým slevám, zda byl nedávno publikován článek. I hromadné výlety studentů v poslední době přispívají k poznání, že cestování veřejnou dopravou je mnohdy pohodlnější a příjemnější než jízda autem.

Gogo
Host
Gogo

Otázkou zůstává nakolik je za rostoucím zájmem o VHD hlavně rozšiřování zón rezidenčního parkování ve velkých městech. A neplatí to jen o Praze on třeba takový Hradec Králové je to samé.

xyz
Host
xyz

Nabízí se otázka, co se u těch studentů stane, až dostudují (+ začnou pracovat), takže:
– již nebudou mít nárok na slevu = tak jako tak ztratí onu „finanční motivaci“ jezdit veřejnou dopravou
– volný čas pro ně bude vzácnější = dají přednost rychlejšímu dopravnímu prostředku (tedy obvykle autu, tím více když se počítá i přesun mezi nádražím a sktutečným začátkem či cílem cesty)
Nabízí se odpověď, že do těch aut po dostudování stejně přesednou. Jen mezitím jim stát zadotuje výlety (na které by tedy oni, nebýt slev, vůbec nevyrazili, nebo – ?).

Ondra
Host
Ondra

Jistě budou i ti, kteří začnou jezdit autem, ale obecně to tvrdit nelze. Naopak já se domnívám, že čas strávený ve vlaku lze díky mobilnímu připojení využít mnohem efektivněji, než při cestě autem – např. pro přípravu před jednáním, vyřizování mailů atp. Cesta autem, byť třeba o něco rychlejší, tak ve výsledku je nejen stresující, více nebezpečná, ale také časově neefektivní.

xyz
Host
xyz

– Jednak, VŠ studenti ve většině případů dojížděli vlakem i dosud, a to do/ze školy, kde i dosud měli na jízdném slušnou slevu. Tzn. i dosud měli možnost „poznat výhody železnice“.
– O. K. příprava před jednáním, vyřizování mailů – výhoda železnice (tedy u těch vlaků, které poskytují dostatečný komfort/zázemí pro tuto činnost). Každopádně s pramalou souvislostí na babišovské slevy. Komu se cesta vlakem např. na pracovní cesty jeví být výhodnější než autem, využije ji tak jako tak, bez toho, zda předtím ve studentských letech měl nárok na velmi nízké jízdné (bez ohledu na účel cesty) či nikoliv.

Pavel
Host
Pavel

Do poražených bych zařadil i Letiště Ostrava, a.s. a Moravskoslezský kraj, coby zřizovatele, kteří nejenže nezískali požadované dotované spojení s AMS a HEL, ale přišli i spojení s PRG.

noerf
Host
noerf

Zajímavé bude hodnoceni příští rok, kdy začnou jezdit ostatní dopravci na dotovaných linkách a dále v jakém stavu bude dodávka Skody Transportation pro DB.

David
Host
David

Za rok budete hodnotil leda tak 3 týdny provozu, a to ještě přes svátky. To vám neřekne nic. Ledaže by někdo vůbec nevyjel, to se dá zhodnotit hned, ale to nepředpokládám.

noerf
Host
noerf

David: Budou to pouze tři týdny provozu, ale bude patrné, jak se vyrovnali jednotlivý dopravci s personální situací a hlavně s vozovým parkem. Regiojet bude potřebovat lokomotivy a vagony, LE ma použít Flirty v dotované dopravě a v nedotovane čínské jednotky, které musejí získat osvědčení