Vítězové a poražení roku 2018 v dopravě: PPF, České dráhy, ČSA, Penta a další

Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda TransportationNová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation

Doprava, stejně jako další obory lidského snažení, nabídla v právě končícím roce 2018 příběhy úspěšné i méně veselé. Deník Zdopravy.cz

Doprava, stejně jako další obory lidského snažení, nabídla v právě končícím roce 2018 příběhy úspěšné i méně veselé. Deník Zdopravy.cz vybírá z obou skupin deset aktérů, jejichž konání v uplynulých dvanácti měsících stojí za připomenutí. 

VÍTĚZOVÉ ROKU 2018

PPF

Skupina Petra Kellnera letos výrazně expandovala právě do dopravy. Vložila se do tahanic o Škodu Transportation a strojírenskou firmu na jaře ovládla. Škoda tak získala silného vlastníka, který se snaží největšímu tuzemskému výrobci kolejových vozidel dát jasnou strategii. Škoda už letos zaznamenala první velké úspěchy v zahraničí, například v soutěži na dodávku nových tramvají pro Rhein-Neckar-Verkehr. PPF také vstoupila do další strategické dopravní firmy. Koupila minoritní podíl v ČD-Telematika a v neposlední řadě skrze firmu CzechToll slavila úspěch ve velkém mýtném tendru.

České dráhy

V roce 2018 se rozhodlo o tom, že je od prosince příštího roku na řadě tratí vystřídají jiní dopravci. To by mohlo řadit dráhy spíše mezi poražené, ovšem jde jen o zdání. Ztráta několika procent trhu se zřejmě ukáže spíše jako výhra. Menší alternativní dopravci mají teď dost starostí s přípravou svého provozu a do jiných soutěží se nehlásí. České dráhy tak mají při jednáních o smlouvách po roce 2019 luxusní pozici, kdy mají v řadě krajů jistotu, že proti nim nepůjde konkurence. Mohou tak žádat o výrazně vyšší ceny než dosud a krajům nezbude nic jiného, než na jejich požadavky přistoupit. Kraje si za takový stav mohou samy: mohly soutěžit mnohem dříve a připravit konkurenci ČD postupně. U větších souborů dráhy prakticky konkurenci nemají.

AŽD Praha

Dominantní výrobce zabezpečovacího zařízení výrazně posílil svoji pozici na trhu. V zakázkách SŽDC si dobře uvědomil svoji sílu, v soutěžích na instalaci zabezpečovače ETCS byla firma vždy jedinou a vždy vyhrála s vyšší cenou, než byl odhad. AŽD Praha rovněž posílila díky akvizicím, když oznámila koupi majoritního podílu ve společnosti Brema a také společnosti Starmon (u té ještě není transakce vypořádána). Na konci roku se firma domluvila na obnovení každodenního provozu na trati z Čížkovic do Obrnic, kterou vlastní.

SŽDC a Jiří Svoboda

Na jaře byl zvolen novým generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Po letech stagnace za vlády Pavla Surého se zdá, že SŽDC získala manažera, který do vedení přišel s vizí a má konkrétní plány. Končí roky zanedbávání údržby tratí, které později vedou k nákladným opravám, došlo k velkému posílení rozpočtu právě na provozuschopnost tratí. SŽDC se rovněž konečně podařilo zahájit dvě velké stavby na 4. koridoru (Vršovice – Hostivař a Sudoměřice – Votice) a zprovoznit tunel Ejpovice.

Stavební firmy

Roky hladovění definitivně skončily. Práce na stavebních zakázkách v dopravě je tolik, že řada firem už zvažuje, zda se vůbec do soutěže přihlásí. Končí tak období, kdy stavbaři zlevňovali i o desítky procent, jen aby získali zakázku. Teď naopak často musí zadavatelé zaplatit více, než původně chtěli.

Arriva

Dcera Deutsche Bahn sice přišla na jaře o velkou část autobusového byznysu v Moravskoslezském kraji, čeká ji ale výrazná expanze na železnici. V tržních konzultacích ministerstva dopravy a krajů vyhrála zakázky na provoz motorových rychlíků v okolí Prahy, jezdit má nově také například ve Zlínském či Libereckém kraji. Pokud zasmluvní všechny rozjednané kontrakty, čeká ji provoz více než padesáti souprav. Po letech snah se tak firma konečně na české železnici dostala pod dotační deštník. Jako první už převzala po ČD městskou linku v Praze.

Transdev

Nečekaný průnik velkého světového dopravce na český trh. V Moravskoslezském kraji firma ovládla většinu autobusového byznysu, který dosud patřil Arrivě. Za necelý rok zvládla společnost i start, když nakoupila stovky nových autobusů. Zajímavé bude sledovat další plány francouzské společnosti, kterou v tuzemsku vede někdejší šéf Arrivy Radim Novák.

Pantograf řady 451

Česká železnice zažila v srpnu jedno velké loučení. V provozu po více než 50 letech skončila poslední elektrická jednotka řady 451, které se přezdívá pantograf, panťák, emilka nebo nověji žabotlam. Vyřazení legendárního typu přineslo obrovskou vlnu zájmu železničních fanoušků i médií, která se jinak vlakům prakticky nevěnují. Jednotka je ale vítězem především proto, že sloužila více než padesát let, ačkoliv původně byla její životnost naplánována na 15 let. Pantograf byl dlouhá léta základem pražské příměstské dopravy. Na zasloužený odpočinek zamířil do muzea.

Letiště Pardubice

Po mnoha hubených letech zaznamenalo pardubické letiště velký růst počtu cestujících. Dvě linky Ryanairu do Londýna a Alicante, k tomu nové chartery. Celkový počet cestujících za celý letošní rok odhaduje vedení letiště na 130 tisíc osob. Loni se letiště odlepilo ode dna, když odbavilo přes 88 tisíc cestujících. V roce 2016 to bylo 31 tisíc pasažérů, což byl nejhorší výsledek nejméně za posledních deset let.

Vodní lobby

V zemi, kde nevychází ekonomicky stavba tunelu z Prahy do Berouna, překvapilo kladné posouzení, které vzešlo ze studie proveditelnosti na kanál Dunaj-Odra-Labe. Je to vítězství především projektantských a konzultačních firem ve vodním byznysu, které čekají další zakázky v řádu stovek milionů korun na další přípravu kanálu.

PORAŽENÍ ROKU 2018

Cestující od 26 do 65 let

Plně platící cestující, kterých se netýkají žádné státní slevy. Za jízdenku zaplatí třikrát tolik než ti, kteří na slevy dosáhnou, a ještě jim ze svých daní na jejich levnou jízdenku přispívají. Kvůli většímu zájmu se často do vlaku či autobusu nevejdou. Zhoršil se jim komfort, dopravci musejí nasazovat starší vozy, které na řadě tras byly už několik let minulostí. Prohrává především železnice, která se dlouho pracně zbavovala nálepky sociální služby a snažila se přilákat právě pravidelně dojíždějící do práce. Ve stejné době, kdy jdou státní miliardy jako kompenzace dopravcům za slevy, chystá stát půjčky, aby měl v příštích letech na dopravní infrastrukturu.

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

České aerolinie

Dopravce se po ovládnutí společností Smartwings (dříve Travel Service) propadá na dno žebříčku dochvilnosti letů, dál ruší linky. Flotila prochází redukcí a nezdá se, že by majitel měl se značkou s 95letou historií nějaký skutečný plán. Zatímco 95 let ČSA oslavily jako dopravce s flotilou letadel, stovka zatím v pojetí Smartwings vypadá spíše jako samolepka na letadlech největší české letecké skupiny.

Ředitelství silnic a dálnic

Nejde zdaleka jen o kolaps dálnice D1 v prosinci, za který ŘSD podle svých slov nemůže. Během roku vyplynuly další průšvihy, které ukazují na značné chyby v systému řízení správce silnic. Například nezaplacený pozemek na D3, kde kvůli chybě hrozí zdržení dokončení dálnice, velké zpoždění nabralo ŘSD kvůli vlastním chybám v zadávacím řízení na D35. Oproti slibům a předpokladům se nepodařilo včas zahájit obchvat Českých Budějovic, D11 u Hradce Králové a další stavby. Dálniční síť se letos rozrostla o pouhé čtyři kilometry (D7 u Postoloprt).

Kapsch

Po dvanácti letech výběru mýta v Česku jeho lukrativní byznys končí. Ve veřejné soutěži, kterou se snažil ze všech stran ostřelovat, nabídl nižší cenu jeho konkurent, společnost CzechToll (v konsorciu se SkyToll). Kapsch se snaží kontrakt ještě napadat, smlouva ale už platí a je téměř bez šance, že se ji podaří zrušit. Postup ministerstva už potvrdil i antimonopolní úřad, který v celém případě zásadně otočil svůj názor.

Václav Fischer

V září oznámil svůj comeback na trh letecké dopravy se značkou airFischer. Tři měsíce od oznámení není jasné, zda jde o vtip, nebo opravdovou snahu se vrátit. Webové stránky připomínající tvorbu žáka základní školy na přelomu tisíciletí, mnohokrát odkládaný start, krátkodobý prodej letenek spojený se zařazením stránek na seznam rizikových webů Českou obchodní inspekcí, tradiční nářky Václava Fischera o tom, jako mu je ubližováno a nakonec odsun startu na září příštího roku. Travel Service konkurenci na českém trhu rozhodně potřebuje, ale těmto pokusům se musí jen smát.

Pavel Surý

Na jaře sám odstoupil z pozice generálního ředitele SŽDC. Zda šlo o dobrovolný odchod, nebo k němu byl donucen, není stále jasné. SŽDC se o něj postarala přesunem do vedení oblastního ředitelství v Plzni. Ani tam ale dlouho nevydržel, v září vyšlo najevo, že je podepsán pod nevýhodnou smlouvou SŽDC s developerem Amadeus Real o prodeji pozemků u Dejvického nádraží. Musel proto s ostudou opustit i náhradní post.

Pavel Krtek

Umírněný a relativně úspěšný šéf ČD se celé léto snažil ustát snahy o své odvolání z čela modré skupiny. Možnost důstojně odejít propásl. Po odvolání z pozice předsedy představenstva týden napínal dozorčí radu svým váháním, zda přijme post místopředsedy. Nakonec z drah zmizel zcela.

Nákladní kamionoví dopravci

Čeští kamionoví dopravci, kteří jezdí do zahraničí, nezažívají navzdory všeobecné konjunktuře dobré časy. Naopak, jejich letošní výkony klesly pod úroveň roku 2004, kdy se Česká republika připojila k Evropské unii. Výkon měřený v tunokilometrech byl letos v prvním pololetí nižší oproti roku 2004 o 31 procent. Ve srovnání s rekordním rokem 2015 pak je nižší o polovinu. Objem zboží v návěsech českých dopravců je zhruba stejný jako v roce 2004. Důvodem je mimo jiné nedostatek řidičů a také tvrdá konkurence z východoevropských zemí.

Lodní nákladní dopravci

Od května do prosince bylo Labe u hranic prakticky nesplavné, což lodní dopravci nepamatují. O holé přežití tak museli bojovat na zahraničních trzích, tedy na německých, holandských a francouzských kanálech a na Rýně. Kvůli neschopnosti státu postavit jediný jez na Labi tak českým rejdařům zvoní umíráček. Jedním z důsledků pak je listopadový prodej společnosti ČSPL německé logistické skupině Rhenus.

Penta

Skupina zřejmě definitivně přišla o lukrativní byznys kolem budoucí linky metra D, který ji měla zajistit společná firma s Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Rada města ale vznik společného podniku nepodpořila, ve volbách se následně dostaly k moci v Praze strany, které tomuto řešení nejsou nakloněné. Největší podporovatel řešení s Pentou, šéf DPP Martin Gillar, byl odvolán.

Tagy doprava rok 2018 vítězové a poražení
41 komentářů