Nákladní silniční dopravci potvrdili loni rostoucí trend z minulých let a znovu posunuli rekord v objemu přepraveného zboží. Nákladní auta českých firem loni převezla téměř 460 milionů tun zboží, což představuje meziroční nárůst o více než šest procent. Železnice naopak zaznamenala pokles o 2,5 procenta na 95,6 milionu tun. Vyplývá to z aktuálně zveřejněných statistik ministerstva dopravy.
Silnice tak posílila – pokud jde o množství nákladu – svoji dominanci. Podíl železnice na nákladních přepravách klesl z 18,5 procenta v roce 2016 na loňských 17 procent. Trochu jiný pohled nabízejí ovšem čísla o přepravních výkonech měřených v tunokilometrech. Zatímco železnici se loni povedlo tento ukazatel zvýšit o necelé jedno procento na 15,7 miliardy tunokilometrů, silnice zaznamenala pokles o 12 procent na 44,3 miliardy tunokilometrů. Podíl na celkových výkonech tak železniční dopravci meziročně zvýšili z 24 na 26 procent.
Nákladní auta tak vozí více zboží, ale na kratší vzdálenost, vlaky vozí méně, ale do stále větších dálek. Z ekonomického hlediska je pro firmy důležitější právě ukazatel, který zahrnuje objem zboží i vzdálenost.
Údaje ministerstva dopravy zahrnují jen automobily registrované v tuzemsku. O tom, že kvete i silniční tranzit, svědčí nicméně čísla z mýtného systému. Elektronické mýtné v roce 2017 poprvé vyneslo přes deset miliard korun. Konkrétně provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny zaplatili za užití českých dálnic a malé části silnic první třídy 10,4 miliardy. V porovnání s předchozím rokem (9,89 mld.) je to nárůst o 5,22 procenta.
Čeští dopravci (objem nákladu v tis. tun)
Silniční |
Železniční |
Vodní |
|
2017 |
459433 |
95635 |
1568 |
2016 |
431889 |
98034 |
1779 |
Čeští dopravci (přepravní výkony v mil. tunokilometrů)
Silniční |
Železniční |
Vodní |
|
2017 |
44274 |
15731 |
623 |
2016 |
50315 |
15619 |
620 |
Pramen: ministerstvo dopravy
Tak to se dalo čekat, vlastně mě to vůbec nepřekvapuje. Ekologie nikoho reálně nezajímá. Jsou to jen plané řeči politiků, ale skutek utek. Vlečky se ruší jedna za druhou. Třeba minulý týden jsem viděl z vlaku likvidaci vlečky v Komořanech u Vyškova, dnes pro změnu úplně jinde už dávno nevyužívanou vlečku v Ronově nad Doubravou, nebo předevčírem v Kutné Hoře vlečku do tabačky a hned naproti jinou vlečku taktéž nevyužívanou. Takových vleček jsou bohužel stovky. A mezitím se vesele staví další a další sklady někde na předměstích bez napojení na železnici, jako třeba nyní v Prostějově. Pak je tady chování… Číst vice »
V Prostějově se nestaví sklad ale výrobní závod firmy Mubea pro asi 500 zam.
Je to výroba automotive, tedy s dodávkami Just in time.
Jinak s Vámi nezbývá než souhlasit.
Dodávky „právě včas“ by železnice v zásadě uměla zajistit také (a zpoždění jsou i na silnicích). Jen ta infrastruktura… Když se na železnici už pomalu nepočítá než s průvozem, data odpovídají. A podílům se pak nelze divit, navzdory všem řečem.
Jo, nezbývá než souhlasit. Také nezbývá než doufat v lepší zítřky a rozjasnění zatemněných hlav ve vládě a na ministerstvech a hlavně, že zmíněné černé období ČD Cargo, pod vedením vykutáleného pána Bazaly, se nebude opakovat…….
Inu….máme se s čím chlubit.
Zajímala by mě pro srovnání dřívější data, např. za léta 1985, 1990, 2000. Jinak z aktuálních dat je vidět, jak dráha zoufale paběrkuje a to nebýt přepravy nafty ze skladu Viktoriagruppe do Čech a přepravy kalamitního dřeva z Jesenicka, by výsledek byl ještě horší. Ale vlastně po drastické likvidaci většiny vleček a nákladišť to nemohlo dopadnout jinak.