Autobusy Cestovní ruch Doprava ve městě Dopravci Železnice Zprávy

Doba slevová je tu – otázky, odpovědi, příklady: ČD dají slevu z obyčejného jízdného

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

V sobotu začínají platit vládou nařízené slevy v dopravě, díky čemuž některé skupiny cestujících ušetří 75 procent z ceny jízdenky. Deník Zdopravy.cz přináší přehled nejdůležitějších informací k novému systému.

Kdo může využít slevu?

Děti do dovršení 6. roku nadále cestují zdarma
Žáci od 6 let do dovršení 18. roku zaplatí 25 procent z ceny jízdenky
Studenti od 18. do 26. narozenin zaplatí 25 procent z ceny jízdenky
Lidé starší 65 let zaplatí 25 procent z ceny jízdenky
Cestující s průkazem ZTP a ZTP/P jako doposud 25 procent z ceny jízdenky
Průvodci ZTP/P nadále cestují zdarma

Dostanou slevu i cizinci?

U prvních čtyř kategorií cestujících může slevu využít každý, bez ohledu na státní příslušnost. U zdravotně postižených je sleva vázána na český průkaz ZTP nebo ZTP/P.

Čím se nárok na slevu prokáže?

Cestující do 15 let nebude muset nárok na slevu prokazovat. Cestující od 15 do 18 let a senioři nad 65 let se budou při nároku na slevu prokazovat platným dokladem totožnosti, jakým je občanský průkaz, cestovní pas nebo jiný oficiální průkaz s fotografií, jménem a datem narození (případně též žákovský průkaz nebo studentský průkaz ISIC). Cestující od 18 let budou předkládat platný žákovský nebo studentský průkaz nebo platný průkaz ISIC.

Kde bude sleva platit?

Na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. Ve vlacích bude sleva platit pouze ve 2. třídě.

Kde nebude sleva platit?

Při cestě do zahraničí bude sleva platit pouze na území České republiky, platná bude tedy pouze do poslední stanice nebo zastávky před státní hranicí. Slevy nebude možné uplatnit ani v městské hromadné dopravě uvnitř města a ve spojích, které dopravce vyloučí ze slevy. Řada měst se nicméně se svou MHD k systému dobrovolně přihlásila, případně rozšířila existující slevy.

Od jaké ceny se slevy odvíjejí?

Stát bude dopravcům slevu kompenzovat do ceny plnocenného jízdného, což je obvykle obyčejné jízdné. V případech, kdy dopravce nabízí jinou cenu (obsahující komerční slevu), od které se sleva odvíjí, použije se tato jiná cena (s komerční slevou). Tolik ministerstvo dopravy.

Jenže přístup dopravců se liší. České dráhy budou striktně počítat slevu z obyčejného jízdného, ačkoliv skutečná cena na některých relacích je jiná. Příkladem jsou takzvané akční jízdenky mezi Prahou a krajskými městy. Například jízdenka z Českých Budějovic do Prahy dnes stojí (bez jakékoliv karty) 168 korun. Dráhy ale budou slevu počítat z obyčejného jízdného 241 korun, za které nikdo nejezdí. Přijdou si tak na výrazně vyšší kompenzaci.

Jiný přístup má železniční a autobusový dopravce RegioJet. Ten slevu spočte z cen jízdenek, za které cestující v daném spoji reálně cestují. Pokud je cena jízdenky například 2. 9. na trase z Brna do Prahy ve třídě Low-cost 99 korun, zaplatí student nebo senior za cestu 24 korun.

Bude možné státem nařízenou slevu kombinovat se zákaznickými kartami Českých drah?

Ne, dráhy nepřipouštějí kombinaci sociálních a komerčních slev. Cestujícím, pro které InKarta ztratí díky novým státním slevám význam, dráhy vrátí poměrnou částku spočítanou ke konci platnosti karty.

Příklady některých cen jízdenek Českých drah pro žáky a studenty 6 až 26 let a seniory od 65 let:

Praha – České Budějovice (169 km), obyčejná cena 241 Kč, po slevě 60 Kč;
České Budějovice – Plzeň (136 km), obyčejná cena 196 Kč, po slevě 49 Kč;
Praha – Tábor (103 km), obyčejná cena 151 Kč, po slevě 37 Kč;
Praha – Olomouc (250 km), obyčejná cena 350 Kč, po slevě 87 Kč;
Praha – Brno (255 km), obyčejná cena 357 Kč, po slevě 89 Kč;
Praha – Ostrava (351 km), obyčejná cena 487 Kč, po slevě 121 Kč;
Brno – Ostrava (167 km), obyčejná cena 238 Kč, po slevě 59 Kč;

Žáci a studenti mohou využít také zlevněné traťové jízdenky ČD do 120 km týdenní, měsíční nebo čtvrtletní

Příklad cen měsíčních traťových jízdenek:

Praha – Tábor (103 km), obyčejná 4 228 Kč, po slevě 1 036 Kč (25,90 Kč);
Tábor – České Budějovice (66 km), obyčejná 2 828 Kč, po slevě 700 Kč (17,50 Kč);
České Budějovice – Veselí nad Lužnicí (39 km), obyčejná 1 792 Kč, po slevě 448 Kč (11,20 Kč);
České Budějovice – Hrdějovice (5 km), obyčejná 448 Kč, po slevě 112 Kč (2,80 Kč);

(v závorce přepočet nákladů na 1 cestu při 20 dnech školního vyučování a 2 cestách denně)
Pramen České dráhy

138 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tak u ČD na dnes Praha – Brno důchodce 29Kč dospělý 119Kč a Praha – Ostrava důchodce 123Kč dospělý 295Kč
    Tudíž to počítá z ceny akčních a i super akčních jízdenek a černý scénář skeptiků se nepotvrdil že to bude z plného jízdného.

    • Dobrý den,
      pobavil jste mne.
      Nefunguje tu žádný černý scénář skeptiků, jsou to jen platné podmínky ČD, cituji: „Všichni cestující ve věku nad 65 let si mohou koupit jízdenky se slevou 75 % z obyčejného a zpátečního jízdného ve 2. třídě.“ (k prohlédnutí zde – https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25988/ ).
      Nepřepočítal si ani tu slevu jízdenky do Ostravy, aby to sedělo k Vašemu tvrzení.

      V e-shopu ČD mi byly nabídnuty tyto ceny:
      Praha – Brno 219 Kč (Akční základní jednosměrná pro cestující 26-64 let)
      Praha – Brno 89 Kč (Obyčejná jednosměrná pro cestující nad 65 let)
      Na trase do Ostravy jsou ceny takové, jak uvádíte. A zkusím jízdné na trase, kde žádné akční nebo včasné jízdenky v nabídce nejsou:
      Zdice – České Budějovice 201 Kč (Obyčejná jednosměrná pro cestující 26-64 let)
      Zdice – České Budějovice 50 Kč (Obyčejná jednosměrná pro cestující nad 65 let)

      Z mého pohledu není žádný důvod, proč by tyto ceny měly být počítány z již zlevněných jízdenek. Pouze pokud by to znamenalo odliv cestujících ke konkurenci, asi by ČD postupovalo jinak.
      Osobně si myslím, že by stát mohl výrazným způsobem zvýhodňovat veřejnou dopravu před individuální, jenže tato sleva je jen populistickým výkřikem do tmy. Žádná koncepce v tom není ani náhodou a nejde o podporu veřejné dopravy, ale pouze o podporu Anofertu a pekáren s koblihami, nic víc. Je to asi i hodně promyšlené, když dochází k dalšímu zadlužování státu v době ekonomického růstu.

    • Coudy, omlouvám se.
      Máte pravdu v tom, že ČD v rozporu s tvrzením ve svých podmínkách nabízí pro důchodce slevu ze Superakční jízdenky a pokud by si koupil jízdenku den předem, pak by se důchodce svezl do Brna za Vámi zmíněných 29 Kč. Nechce se mi hledat, jak tuto slevu má ČD ošetřenu ve svých tarifech, ale pokud tak nedokonale, jako v aktuálně uvedených podmínkách, tak ČD čeká asi dost slušná pokuta.

      Zkoušel jsem to a slevu pro důchodce opravdu nabízí e-shop pouze ze Superakčních jízdenek, nikoli u Akčních nebo Včasných jízdenek. Superakční jízdenku není možné koupit na pokladnách ani u průvodčích.

  • Chtěl bych se zeptat jak je možné že Jančura bude uplatňovat slevu pro skupiny od 6 let do 18 let i v tarifu Business a i na lehátku případně na lůžku? Kdo to ví odpoví. Nebo se zase jedná o nějaký podvod? Ta informace je ze stránek RJ.

          • Když jste se dočetl o tom „poskytování“ v byznys třídě, tak jak to že jste si nevšiml tohoto:

            6. Obyčejné jízdné pro tarif Relax: obyčejné jízdné je v proměnlivé výši rovné cenám jízdného, uvedeným v rezervačním systému společnosti RegioJet a.s. a STUDENT AGENCY K.S. pro dospělého cestujícího bez nároku na slevu.

            To stejné pro ostatní třídy.

            Čili pokud chcete vědět „obyčejné“ – základní jízdné u RJ, tak běžně na jizdenky.regiojet.cz, tak si zadejte odkud kam kdy a uvidíte to pro každý vlak či autobus. Prostě nemají jeden jediný ceník obyčejného jízdného pro všechny vlaky jako ČD, ale pracují s cenami. Zvláště po příchodu Flixu.

        • v eshopu ČD také není uvedeno zakladní jízdné a není to uvedeno ani u RJ… základní jízdné má právě i RJ které je vyšší než uvedené v eshopu…

          • Nevím, co vy si představujete pod základním jízdným. Analogii obyčejného jízdného u ČD RJ nemá. Kompenzaci u RJ a LE stát provádí do částky, kterou by zaplatil běžný cestující a ze které platí studenti a důchodci čtvrtinu. Pokud např. jede student z Prahy do Brna vlakem RJ mimo špičku, kde jízdenka v lowcostu stojí 99 Kč, zaplatí student 24 Kč a stát doplatí 75 Kč. Pokud pojede ve špičce, kde jízdenka stojí 170 Kč, pak student zaplatí 42 Kč a stát doplatí 128 Kč. Jinak řečeno, stát vždy doplatí trojnásobek toho, co zaplatil student či důchodce (plus mínus nějaké to zaokrouhlování). Proto taky LEO nemůže prodávat jízdenky přímo za nula (protože by dostal kompenzaci třikrát nula), ale obchází to kreditem po jízdě.

          • V eshopu ČD základní jízdné v podstatě uvedené je, když se prokliknu po výběru spoje na „další možnosti“ nebo jak se to jmenuje. Tak je tam většinou i uvedeno „základní obyčejná jízdenka“ nebo tak nějak a můžete si ji zakoupit místo té, kterou nabídne eshop (ale proč bych to dělal že – tam kde je konkurence, eshop téměř vždy nabídne něco levnějšího)

            • Základní nebo také obyčejné se na eshopu ČD nachází a to v části Čím se řídíme

          • z vás číší zavist, proboha najdite si odkud-kam, v jakým vagonu chcete sedět a že jste třeba důchodce a uvidíte cenu, když připočtete 75%, tak tu částku dostane RJ. Udělejte si to u čd stejnou trat a zjistíte, že vy zaplatíte více i ta částka tych 75% bude větší, tak proboha napište o co vám jde, tohle už píšete jak nějakou komunistickou propagandu proti kapitalistovi.

            • když si budu chtít koupit jízdenku na zítra z Prahy do Brna tak tam mám cenu 119Kč chcete říct že je to základní cena dle TR10? základní cena je tuším 375Kč tak kde je ten ceník toho základního jízdného v eshopu?

              • Proč sem motáte nesouvisející jízdenku? Pokud si koupíte jízdenku u ČD za 119 zaplatíte 119. Pokud si jízdenku koupí u ČD dítě, nezaplatí ovšem 75% ze 119 ale 75% z nějakých 378 nebo kolik.
                U RJ pokud si koupím jízdenku za 119, tak dítě zaplatí 75% ze 119.
                Tečka.
                ČD vyinkasují více. Už opravdu nerozumím, co vlastně chcete. Debata byla o slevách a jejich výpočtu a tam ČD jasně prohrává. Já nic o TR10 apod. nepsal, jen reaguju na vaše neustálé nesmysly, že RJ odrbává stát na obyčejném jízdném a doplatcích.
                Zatím kromě jedné chyby v tarifu nemáte nic.

          • Vypočítával. Tohle ale skončilo. I teď LE vypočítává nově slevu ze skutečné ceny, co zaplatí dospělý. Zatímco u ČD zaplatíte jako dospělý za jízdenku Praha – Ostrava 159 Kč při superakční a ve stejném vlaku při nákupu ve stejné chvíli zaplatíte jako senior či student 25 % z 487 Kč. Jinými slovy ze studenta či důchodce budou mít díky státnímu dosypu ČD třikrát více, než z dospělého.

    • Pokud si dám 6-18 let do byznysu, žádná sleva se nekoná, naopak se nám cestování prodraží, protože dříve tam bylo 50% nyní má dítě sazbu jako dospělý. Takže sice tu hezky od rána zkoušíte z něj udělat toho špatného, ale zase blbě
      (A to by přitom čistě teoreticky tu slevu v byznysu dát mohl, protože je to pořád 2. třída, ale zřejmě kvůli dohodě s ministerstvem ji tam poskytovat nebude)

    • Mimochodem, tapetujete to tady dalšími příspěvky, ale nějak zapomínáte níže odpovídat na to, co se vám nehodí.

    • když stát selhává musí nastoupit soukromník.
      Nevím a co je vám do toho co dělá soukromník pro blaho cestjících.

    • Názorná ukázka toho, jak dotace dokážou pokřivit trh. Divím se, že zatím nikoho nenapadlo studentům platit za to, aby se svezli.

      • Možná to se brzo dočkáme, kdo s náma pojede, dostane tolik a tolik, samozřejmě ruku v ruce se zdražením základního jízdného, aby byl větší výnos, neb dospělý neslevový platící bude v menšině.
        Pak nastoupí regulace státu, neb půjdou kompenzace na násobky, přijme se tisícovky kontrolorů, protože se rozjedou černé duše, politici se budou předhánět, jak to lépe vyregulovat a až se to divadlo ukončí, tak bratru se projedlo i s platy úředníků 50+ mld. Myslím, že v soutěži o populismus se ČR dostává na přední příčky v Evropě. 😀

    • Pouze tržní reakce na ten Burešův nesmysl, zlobit se můžete pouze a jen na stát a nikoliv na přepravce, předpokládám, že nejste z protěžované skupiny, ta nyní jásá ještě více, s leo pojede opravdu zadarmo.
      Nyní již dává smysl, proč leo čekal až do poslední chvíle s prodeji.. To se jim povedlo, bravo!

      • Pibik – tak nějak upřímně a škodolibě si přeji, aby to LE prošlo a zavedly to i ČD. Pak by v plné nahotě vyšlo najevo, kolik ten nesmysl stojí a snad by se to co nejdříve zrušilo…

        • Leo Express padá server, asi náhoda. 😀 Ne to jenom studenti zakládají věrnostní účet a objednávají jízdenky na zítra, začíná nový školní rok. Dopravné mají od 1. už úplně zadarmo. 😀 Legranda tam u vás v tej ČR.

        • Pro Leo celkem logické, dávali seniorům od 60 let 30% slevu, ted dávají těm nad 65 let 25% a zbytek zaplatí stát, takže dobrej deal. Více vydělají a ještě stoupne počet cestujících.
          Jedinej problém, co Ti co slevu nemají a co důchodci 60-64 let, ti začnou platit plné jízdné všade.

  • Právě to spustil Leo express pro seniory, nepochopil jsem to jejich čekání, pro studenty nad 18 to ještě asi nestihli – udělat x 0,25 k stávajícím cenám. Okradli se jistě o dost jízd, které posbíral RegioJet.
    Paradoxně u RegioJetu a Leoexpress byli senioři od 60 let, nyní až od 65 let, takže budou nadávat skupiny 60-64 let, které nemají slevu nyní žádnou a ještě dopravci jistě něco podraží.. Holt část příjemců důchodů asi bude překvapeno od 1. nepříjemně..
    Uvidíme to na preferencích k volbám? 😀 To je parodie v tom Šistánu.

  • Asi by bylo nejlepší, kdyby tady někdo ocitoval nějaký kompletní „oficiální“ materiál, co vlastně komu bude „stát“ kompenzovat = slevy z jakých konkrétních jízdných a do jaké jejich „základní“ výše – jinak jsou to všechno jen nejisté spekulace.

    • vy jste dopravce, že potřebujete nějaký materiál podle čeho byste jel? Cestující se to dozví před platbou a je mu to je jedno, jak si to mezi sebou rozdělí.

  • Dráhy ale budou slevu počítat z obyčejného jízdného 241 korun, za které nikdo nejezdí. Přijdou si tak na výrazně vyšší kompenzaci.

    Nepřijdou.
    Ostatně sám píšete výše, že kompenzace se doplácí pouze do výše „jiného“ (sic) jízdného, ne obyčejného.
    Takže dokonce naopak, kompenzaci si tím sníží – protože rozdíl mezi 25% z obyčejného a „jiným“ jízdným je nižším než rozdíl mezi 25% z „jiného“ a „jiným“ jízdným.

    • Citát v článku říká, že se kompenzuje do plnocenného jízdného. (V případě, že se sleva odvíjí od komerčního jízdného, což ale není případ ČD, pak se kompenzuje do oné komerční výše.)
      Takže žádná střelba do vlastní nohy, ale způsob, jak podojit co nejvíc.

  • Určující je, že se to ČD počítá z obyčejné jízdenky. Tedy na tratích s konkurencí se soukromníky budou ještě více nekonkurenční než dnes a senior s nima nepojede skoro žádný, tady budou soukromníci dominovat ještě více. Čekal bych, že se soukromníkům ještě více zaplní dopravní prostředky a tedy dojde ke zdražení, což pocítí hlavně neprotěžované skupiny.
    Nicméně ČD hlavně vsadilo na dopravu, kde konkurence není na kolejích, tam dojde také k nějakému nárustu cestujících, ale hlavně stávající jistě neušetří 75% oproti dnešnímu stavu, ale ČD si namastí kapsu pořádně. Dá se mluvit o další skryté dotaci státnímu přepravci.
    Výsledkem bude, že všichni dopravci jdou do zelených a ČD pořádně, v řádech miliard (teda pokud to jako vždy zase neprožerou).

    • Myslím, že se trochu mýlíte. Zaprvé, i autobusová konkurence bude dostávat kompenzace za nařízené slevy, tudíž cestování vlakem nebude automaticky výhodnější. A zadruhé, při současném systému ČD nedostávají kompenzace za slevy na dotovaných linkách. Jak to bude ošetřeno nyní (podstatná otázka), z článku ani diskuze příliš neplyne – tedy zda a) se navýší dotace (skrze vyšší prokazatelnou ztrátu) či b) na dotovaných linkách budou jak kompenzace tak i dotace. Ale i v případě b) by z toho moc ČD podle mě neměly – zavedení kompenzací a tím zvýšení tržeb vede na nižší ztrátu…

    • Ne, jak vysvětluju výše, ČD se tím nepochopitelně střílí do vlastní nohy.
      Klidně by mohly tu cenu pro cestujícího dát nižší, protože dopláceno by dostaly do stejné částky.

  • Z obyčejného jízdného se to vždy nepočítá. V eshopu jsou různé cenové hladiny i pro dítě.
    Praha – Brno Zítra
    Odjezd 13:51 – 1x SuperAkční základní jednosměrná (Dítě 6-15), 2. třída 59,-
    Odjezd 14:51 – 1x Akční základní jednosměrná (Dítě 6-15), 2. třída 109,-

  • Zaobírám se myšlenkou zneužití slev a přišel jsem na toto. Kdo zabrání „doprodávání“ neobsazených míst ve vlaku/autobuse? Revizor (pracovník MF či jiné organizace)) nepozná zda je ve vlaku 20 volných míst nebo 20 míst na které někdo rezervoval dětskou jízdenku ze 75% slevou a následně požaduje „kompenzaci“ 20×75% a je jedno zda z Tarifu RELAX u RJ nebo z obyčejného jízdného u ČD. Tady já vidím neuvěřitelnou díru v systému a tunel na státní peníze…….. Kdyby tam dítě/důchodce seděl/o chce průkaz ale když tam nikdo není, není koho zkontrolovat.

    • Kdyby to chtěl někdo dělat, může to dělat i dnes bez problémů, v tom se prakticky nic nemění, jen výše doplatku. A kontroly nic takového až na nějaká drobná pochybení neprokázaly.
      Jinak v tom objemu peněz je to zanedbatelné, to se může vyplatit tak maximálně nějakým obskurním autobusákům provozujícím jednu dvě linky, že si „naplní“ autobus. U velkých to nemá smysl

  • Pěkně trefné…………. .k tomu se nedá nic říci.

    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prehledne-kdy-muzou-seniori-vyuzit-75-slevu-na-jizdne-a-kdy-maji-narozdil-od-studentu-smulu-54891?seq-no=10&dop-ab-variant=&source=clanky-home

    Dofám, že se těch 1000 myší na Nábřeží u Vltavy nad sebou zamyslí!

    Jen bych prosil, aby bylo zveřejněno, který dopravce si účtoval „dospělé“ studenty. Snad na to máme nárok.

    Když to MD našlo, taky by to veřejnosti měli říci. Podvádět se nemá!

  • Burešovi to spočtou voliči? Asi těžko, když ty svoje uplácí a Ti ostatní jsou mu fuk, Ti ho nevolej. Burešovi to spočte až finanční krize, otázka co přijde po něm, asi to bude BurešxZeman na druhou..
    Zaplatí to naše děti v budoucnu? Dejme tomu, ale jen velmi malou částí, ale to už v tom socialistickém rybníce je jenom další kapička, sic, podobně jako ten janovský most. Primárně to zaplatí, ti, kteří dnes inkasují. Důchodci snížením na velmi malé důchody a studenti s placením všeho, včetně školného, opět po finanční krizi.
    V tomto případě jim vůbec nezávidím, jak se říká, ať si těch pár bezstarostných let ještě užijou.

    • traduje se, že někteří borci z „tradičních stran“ dřív tvrdili, že dluhy se platit nemusí. Jiní borci z těch „tradičních stran“ zase zařídili, že se lidé skládají na byznys solárních maniaků, jiní borci z „tradičních stran“ zase všechno rozprodali, příp. rozkradli… to si nevyberete.

      • V 89 se rozpadl marxismus, převzali jsme monetární systém a v ekonomice nezůstal kámen na kameni, nyní nás čeká rozpad něčeho mnohem většího – monetárního systému, není co převzít, bude se muset něco urodit a asi nezůstanou ani ty kameny.. Bude to velký, z toho pohledu, hrátky kolem ČD (zda zkrachujou či je někdo za korunu převezme), nebo toto cestování zadarmo jsou fakt malé věci v okurkové sezoně současné ekonomické nudy..

        • Možná kdybyste přečetl aspoň jednou některá Marxova díla, nenapsal by jste v životě takovou hovadinu, jako že v roce 1989 se rozpadl marxismus… dál nemá cenu číst

          • Marxovu slátaninu vyvrátili konkurenční ekonomové hned, jak ji po celoživotním patlání dopsal. To nestojí ani za přečtení nadpisu. To, že ji později zneužil bolševik, to už je smutná epizoda z historie. Nechci tady zaneřáďovat dopravní server něčím jiným.

    • Komupak spočtou naše děcka privatizace, restituce a jiná zvěrstva? Toto je alespoň akce pro lidi a vyšší využití hromadky jako takové…

  • Čím se nárok na slevu prokáže?

    Cestující do 15 let nebude muset nárok na slevu prokazovat.

    Jak kdo rozklíčuje jestli je mu 13,14,15 a nebo šestnáct prostě rozhraní věku, které se nebude muset prokazovat.
    U dětí do deseti let by asi problém nebyl.
    To musel vymyslet jouda z Kocourkova .

    • Rozhraní pro slevu je 18 let, nikoliv 15. Když bude 16letý tvrdit, že mu nebylo 15, tak se nic moc zásadního neděje.

    • spíš to bude zajímavé u Jančury když někomu bude 19 nebo 20 a nebude student a bude kupovat jízdenky jako když mu nebylo 18… neb prohlasil že do 18 nebude zjištovat nic… to se bude dobře zase okrádat..

      • Tak si to měl Babiš a ministerstvo nastavit jinak. Jakou roli v tom hraje Jančura? Nebo jiný dopravce? Tomu to může být v podstatě jedno jestli mu jízdenku zaplatí „nestudent“ v plné výši nebo mu ji doplatí stát ve stejné částce celkem. To není problém dopravce.

        • Je a není – pokud někdo získá zákazníky z řad těch, za které nyní bude doplácet levnější jízdné stát, tak se logicky bude snažit tuto klientelu si udržet.

      • to poznají z karty, jak se připíšou peníze, tak se pozná kdo to platil a jaký sedadlo má v jakým vlaku, stejné je i jak píšete o tych černých duší, copak oni si zaplatí něco a potom nepojedou. Sice proti je ods, ale mají smůlu.

  • Měl jsem dotaz na MD ohledně tarifů u RJ z odpovědi jsem se dozvěděl že RELAX je klasická druhá třída a standart a potažmo nově Low-cost jsou pouze nabídky o proti ČD k IN kartám a včasným jízdenkám. Chápu to pak tak že v RELAX cestující platí plnou cenu tak jako u ČD… v tarifu standart je to IN 25 a v Low-cost IN 50. Tudíž když cena v RELAX je vyšší než u ČD tak RJ je tudíž dražší než ČD.

    Velice Vám děkujeme za Váš dotaz a názor. Vaše úvahy jsou logické, takto jsme o rozdělení tříd ve vlacích RJ po 1. 9. 2013 také uvažovali. Tehdy společnost přišla s novým tarifem – Standard (do té doby měla jen tarify Relax a Business, přičemž na Business se státem nařízené slevy pro 2. třídu nevztahovaly). Po vyhlášení tarifu Standard jsme se tedy společnosti dotázali, jak máme tarify interpretovat, resp. který z nich je 2. třídou. Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy, přičemž oba tarify (Relax a Standard) jsou pouze obchodní nabídky dopravce postavené proti různým obchodním nabídkám konkurenčních dopravců – zejména pak IN Kartám a Včasným jízdenkám ČD, což do značné míry také byly, resp. jsou různé programy uplatňované pod 2. vozovou třídou.

    • a proč se ptáš na md? tady se taky můžeš zeptat, ale jedno vidím bledě, jsi asi troch paranoidní protože jsi se nezeptal proč čd nemá v 152 IIItřídu.

  • Pro autora – není pravda, že ČD budou slevu nabízet jen z obyčejného jízdného. Podle ČD budou tuto slevu uplatňovat i u Superakčních jízdenek vázaných na vlak, což má dle mě i logiku. Mohou tak natáhnout víc lidí do mimošpičkových spojů, což je podle mě lepší, než zakázat slevu plošně v těch špičkových.

    • Toto je ze včerejší odpověď tiskového oddělení ČD: „státní slevy se vždy vypočítávají z obyčejného jízdného. Dále budou v nabídce pro žáky a studenty traťové jízdenky pro pravidelné dojíždění do školy. Cena 168 Kč u trasy Praha – České Budějovice je už zlevněná jízdenka, tzv. Akční. Z této jízdenky tedy sleva počítána nebude, neb už tato jízdenka je komerční (obchodní) sleva z obyčejného jízdného. Nově nepůjde kombinovat státní sociální a obchodní komerční slevy.“

      Někdo se mýlí, neříkám, že to musíte být nutně vy.

  • S prominutím všem bych „na.ral“, pro každého už tu nějaká ta sleva byla a mohl si vybrat…..budování socialismu v kapitalismu je cesta do pekel. Bohužel na té cestě už dávno jsme, přestalo totiž platit pravidlo, že v dobách úrodných se odkládá na doby neúrodné, takhle se stále rozdává a dluh stále stoupá, protože delší budoucnost než max. 4 roky nikoho nezajímá.
    Doufám, že krize přijde z nenadání aby se tato vláda z toho svého rozdávání stačila ještě podělat.
    Nemám obecně nic proti slevám, ale přesně jak mi to říkal spolucestující v rychlíku na Slovensku, pokud má důchodce na pětihvězdičkový hotel ve Smokovci, tak nevím proč by měl mít veřejnou dopravu zdarma.
    Něco na tom asi bude, aspoň pro normálně myslícího člověka, pro člověka posedlého slevami všeho druhu a že jich je spostu, to bude nepochopitelné. HOWG

  • Dotaz na p.Šindeláře: Proč u RJ je uveden příklad jen na trase Praha – Brno a jen v tarifu Low-cost? Pokud vím tak Jančura argumentuje že nemá třídy ale pouze tarify tudíž i jeho tarif RELAX je druhá třída který je dražší než jízdné u ČD ve druhé třídě.

    • Relax nemá dražší jízdné, je to zhruba srovnatelné s obyčejným u ČD. A je to 2. třída.
      Jinak je tam asi uveden Low-cost proto, že je to nejlevnější nabídka jak je s RJ do Prahy. U ČD je nejlevnější obyčejné jízdné. Takže problém nebude u RJ nebo v článku, ale pouze u způsobu, jakým ke slevám přistoupily ČD (včetně nemožnosti si jízdenku na eshopu koupit předem, u RJ žádný problém několik týdný dopředu)

      PS: Brno Praha Relax 299 Kč dospělý, 74 dítě. Takže kdo je dražší? ČD nebo RJ?

      A to je možné jet ranním spojem RJ ještě o něco levněji, schválně jsem napsal ten dražší (a bez kreditové jízdenky)

      • Levnější spoj RJ Relax – 219 / 54 Kč dítě.

        Pro úplnost, na kreditovku už tam je rozdíl minimální, u dospělého 5 Kč sleva.

      • RELAX z Brna do Prahy na zítra nejlevnější 219Kč do 299Kč záleží na čase u ČD 219Kč po celý den a jízdenka není vazaná na konkrétní vlak… Když RJ začínal tak RELAX byl nasazen jako 2třída o proti 2 třídě ČD tudíž nově Standart a Low-cost jsou pouze odnože RELAXU. A v neděli 2.9.2018 se z Brna do Prahy s RJ od 12h ani nedostanete u ČD aspoň po tom čase se do Prahy dostanu i když třeba na stojáka…

        • PS: u RELAX je cena i 389Kč na příští týden v pátek z Prahy do Brna a u ČD stále 219Kč
          nějak se ty služby musí zaplatit a do konce z kompenzací…

          • A kolik je u ČD ta obyčejná do Prahy o kterou tady jde? 357 Kč. Takže ten rozdíl je cca 30 Kč. Čili plus mínus je to stejné – jízdné ve dvojce ČD (což může být pěkný Railjet i naprostý šrot) vs jízdné Relax, kde je vždy stejný typ vagonu, sedaček, prostoru… (a většinou je dodržen i servis minimálně v Relaxu i Byznysu)

        • Ale my se tu bavíme o slevách, ne o tom, za kolik kdo dá „akční“ jízdenku. Čili ČD je dražší než Relax a pro skupiny se slevou vychází stále lépe jezdit s Regiojetem, který drze nepočítá slevu z nejvyšší možné ceny, ale z aktuální. Až ČD budou počítat dítě jak 75% z 219 (či i nižší superakční), pak možná.
          Vy jste tvrdil, že Relax je dražší a Jančura vydělá víc. Není to pravda. A není pravda, že za 219 pojedete u ČD kdykoliv a jakýmkoliv vlakem. Záleží to na pokladní, co vám prodá. A třeba zejména těm, co tomu nerozumí, prodávají v Brně klidně obyčejné bez mrknutí oka na kase.

          • A když chcete do toho tahat akční jízdné u ČD, tak když budu chtít jet s RJ, tak si koupím Standard nebo Lowcost, což je přesně to, co nabízí ČD ve své dvojce. Takže opět bude RJ levnější a kompenzace nižší pokud pojede dítě. Kdežto u ČD dle jejich vyjádření se bude doplácet do plné obyčejné jízdenky. Já chápu, že chcete nějak ukázat, že Jančura je ten špatnej, ale prostě teď v této situaci tahají ČD za kratší konec, pokud to ještě neupraví jak psal někdo nahoře.
            Pro jistotu:
            RELAX odpovídá cenově 2. tř. ČD často bývá i levnější. Ale v podstatě funguje službami, místem, vozem 1. třídě ČD. Pokud chcete tahat sem 219 Kč u ČD, tak to porovnejte se Standardem, možná spíš i s Lowcostem

  • Nakonec je to možná rozumný krok – když si vezmu, jak bývají narvané railjety i EC na Praha-Brno a stále spousta cestujících jezdí bez místenky. ČD mají nedostatek vagonů a vytížené spoje by to „nedaly“, nebo jen za podmínky snížení komfortu plně platících. A připomínám poznámku, která se již objevila – na valné většině tratí se ČD vyplatí provozovat i prázdný vlak, protože to platí kraj/MD. Tak uvidíme.

  • Rád bych pogratuloval k bravurně zvládnutému objektivnímu článku, který po důkladné rešerši všech dostupný pramenů uvádí pouze kompletní a zcela pravdivé informace.
    A teď vážně – nechtělo by to přistupovat celkově k většině článků zde tak, aby byly opravdu tím, čím je prezentujete? Tedy kvalitním zpravodajstvím z oblasti dopravy (ověřené a pravdivé informace, kvalitní rešerše dostupných pramenů atd.) a nikoli pouze lepším k-reportem? Je pravda, že v poslední době dopravě rozumí každý a železniční každý, kdo alespoň jednou viděl „mašinku“ na obrázku. (Ona to vlastně je i asi taková povaha nás Čechů, že každý rozumí všemu – hokej, vodohospodářství, řízení financí a vlastně všechno.) Tento přístup, tedy přístup bulváru, mě zde docela mrzí a více mě mrzí, že je tento přístup soustředěn zejména do oblasti dopravy železniční.
    Toť můj povzdech nad tímto slibně vypadajícím serverem, který se nějak zvrhává. A omlouvám se ostatním za tak dlouhý komentář, ale už jsem to jinak nedával 😉

            • Asi se porovnávala nejlevnější varianta ve slevách pro dítě. Ale ok, doplněné by to tam být mohlo (ale aby pak zase někteří nepsali, že je to reklama na RJ 😉

        • 1. nepodceňujeme naše čtenáře, věříme, že si dokážou nalézt spoustu dalších příkladů. Ostatně jak ukazuje tato diskuse. Článek ukazuje princip, tedy že ČD odvíjejí slevu od obyčejného jízdného, které je často jen imaginární, kdežto ostatní od reálné ceny jízdenek. Jen to konstatujeme.

          2. reakce na Ondru: píšeme až deset článků denně a snažíme se o maximální kvalitu. Skutečně ale nebudeme uplatňovat postupy jako u diplomové práce.

      • Primárně mi jde o to, aby obsahu článků byl vyvážený, opřený o tvrdá fakta a poskytl čtenáři komplexní informace pro komplexní pohled na problematiku – pokud je článek obecnější povahy, jako je tomu zde. Samozřejmě, že názor a preference autora mohou být také, ale neměly by, dle mého názoru, pokřivovat obsah celého článku (myšleno obecně na články zde).
        V tomto konkrétním v odstavci „Od jaké ceny se slevy odvíjí?“: Provedli jste nějaký průzkum o využívání slev a druhů jízdného na konkrétní lince, když tvrdíte, že na dané lince nikdo za obyčejné jízdné nejezdí? Uvádíte srovnání dvou dopravců a to u každého na jiné relaci. O tom, kolik míst v jakých třídách, který dopravce nabízí, aby bylo možné srovnávat jízdné mezi sebou se ani nemá cenu zmiňovat.
        To je to co mi zde vadí – že podávané informace nejsou vždy zcela nekomplexní (a v tomto ohledu ne zcela pravdivé), objektvní a některých případech jsou díky tomu zavádějící. Prostě tomu chybí ten správný postup (nápad, rešerše, článek, oponentura).

        • „Provedli jste nějaký průzkum o využívání slev a druhů jízdného na konkrétní lince, když tvrdíte, že na dané lince nikdo za obyčejné jízdné nejezdí?“
          – nezlobte se, ale toto je ryzí demagogie. Pokud dopravce – v tomto případě ČD – sice má v ceníku nějakou fiktivní cenu (tj. obyčejné jízdné), ale v praxi pro tu konkrétní trasu každému zákazníkovi bez ohledu na splnění dalších podmínek nabízí slevu (tj. akční jízdenku), pak lze s jistotou i bez nesmyslných průzkumů tvrdit, že počet osob jedoucích na takové trase za obyčejné jízdné se limitně blíží nule.
          Nelze pochopitelně vyloučit, že existuje zákazník, který u pokladny odmítne akční jízdenku a bude se dožadovat jízdenky za obyčejné jízdné, ale počet takovýchto zákazníků bude za statistického hlediska zcela zanedbatelný.
          Zkuste pro své tvrzení o neobjektivitách tohoto serveru najít lepší příklad, tohle je pitomost.

          • Stačí když někdo koupí jízdenku do Brna třeba z Roztok u Prahy a pak za úsek Praha-Brno platí obyčejné jízdné.

            • V tom případě je to člověk, který tak jede poprvé (a asi naposledy), protože pokud je to pravidelný cestující, tak mu jistě neunikla možnost rozdělení jízdenky.

        • Pokud přijdete v Praze na nádraží a řeknete pokladní, že chcete jízdenku do Brna či Ostravy,NIKDY vám neprodá jízdenku podle kilometrického tarifu. Jinak děkujeme za cenné rady.

          • Jen nejezdí všichni z Prahy, Brna nebo Ostravy. Tam asi směřovala výtka. O dělení v krajských městech také pode mě víme hlavně my, kteří se o to sami zajímáme. Zkrátka, my bychom za to nejeli, ale dost lidí za to možná sem tam jede (když už zrovna nechytli ten „vždy levnější“ autobus).

  • Takže u dětí opět výdrb od ČD, super… Takže já pojedu za 119 na akční a dítě za 89 do Prahy se „slevou“ 75%. To nevymyslíš. Takže třeba minule stála cesta do Prahy 119 + 59 (oba akční) a se „slevou“ bude stát 119 + 89. Ač se slevami jako takovými nesouhlasím a nechal bych to tak jak to bylo, tak tohle je od ČD opravdu prasárna…

    • Může Vás hřát vědomí, že dítě nepojede za 15, a nebudete tak na skvělém státním nápadu vydělávat. 🙂 ČD si to nevymyslely. Co si lid zvolí, to má. Prázdné vlaky to stejně nezaplní, na to by bylo třeba jinačích kroků.

    • Ale vždyť snad ani „priváti“ nemohou počítat slevy z dosavadního zlevněného „akčního“ studentského jízdného, ale z plné ceny svých „obyčejných“ jízdenek – takže jaký je v tom rozdíl?

  • Pořád lepší doba slevová nebo doba zdražování. Nejsem si jistý, jestli až tak velký povyk způsobilo, když onehdá ČD zdražily ze dne na den o 25% tím, že zavedly obyč. jízdné. Přijde mi těch článků na toto téma už přespříliš. Překvapení nejen pro novináře bude, že nastane 1.9. a zjistíme, že život jde dál a že se zase tolik nestalo. Přijde mi to, jako by se od zítra zvyšovalo DPH u potravin na 40% nebo měla proběhnout měnová reforma.

        • Tak jste si je neměl pořizovat, když Vám teď vadí, jaká budoucnost je čeká – nebo jim začněte hned spořit, aby to pak měli z čeho platit. když o to máte takový strach.

            • A ty vlastní získal jak? Ty si přece také „pořídil“, dokonce tím nejpřirozenějším způsobem – Vy to snad neumíte?

          • To je trefné. Asi jako když studentík bude vykřikovat, že hrdě bude jezdit za plnou palbu a pak přijde domů k mamince a řekne: hele mami, chci se vytáhnout, jezdím za plný – hele mami, neměl jsem čas jít na brigádu, páč mě hnali na demostraci… zvyš mi prosím kapesný, stejně budu k tvýmu cecíku přicucnut nejmíň do třiceti.

  • To je zase porovnání výpočtu kompenzace, vybraná pravda, aby bylo jasné, kdo je ten špatný.
    RJ si samozřejmě přijde na vyšší kompenzaci, když se pojede v Relaxu nebo když bude dle RJ „špička“, ale to se do příkladu nehodí. Obdobně LE má ve špičce dost šílené ceny. Průměrná cena bude úplně někde jinde.

    • já zase jsem si to spočítal tak, že cestující bude mět levnější lístek u RJ s tát dá RJ kompenzaci méně jak ČD kde cestující zaplatí více a v kompenzacích od státu vybere čd více jak RJ. Prostě čd dostane více peněz za méně přepravených cestujících.

      • je zajímavé že nejvíce kompenzací do teď dostával Jančura a řekl bych že ČD přepraví více cestujících než RJ

          • Petr.R napsal: Prostě ČD dostane více peněz za méně přepravených cestujících.
            tudíž jsem reagoval že ČD přepraví více cestujících než RJ
            snad jste to ted pochopil…

    • RJ Relax ve většině případů odpovídá obyčejnému jízdnému ve 2. tř. ČD, tak jak si může RJ příjít na víc?

  • Čisto teoreticky – nemá regiojet nevýhodu pri ceste na SK?
    Pretože napr.
    trasa Praha – Košice
    RJ: Praha – št. hr. – 25% ceny
    št. hr. – Košice – plná cena
    ČD: Praha – št. hr. – 25% ceny
    št. hr. – Košice – zadarmo (ZSSK)

    • důchodce v sk nemá zadarmo jízdné přes hranice, ale na slovensku na první stanici, též je to tak v madarsku.

      • RJ v astře za 335kč s plným servisem na vozíku nebo v kupé s donáškou, u čd jsem to nenašel ty vaše propočty.

  • Je dobře, že se k tomu ČD postavili takto, aspoň to studenti, žáci a důchodci nebudou mít tak úplně levné, jak to ze začátku vypadalo a nakonec ta sleva vůči lidem, co mají inkarty nebude 75%, ale necelých 60%.

    • je to v pořádku, ale ČD si neuvědomila, že je tady už konkurence a třeba někteří studenti si to spočítají, ale nebylo by na škodu, kdyby tady třeba pro důchodce byla srovnávací tabulka. Třeba ten důchodce by jel v low-costu za 24kč- měl rezervovaný místo k sezení, denní tisk a rájec který by si vzál s poličky.

    • Takže to vlastně může být na některých trasách dražší než doteď… aneb nechci slevu zadarmo.

    • Samozřejmě, že je to dobře. Rozdělí se takto klientela.

      Studenti (a důchodci) budou jezdit RJ, protože to pro ně bude levné a pracující lidé ČD, protože tam bude více dostupných sedadel a budou moci uplatnit IN25, případně si připlatí za vyšší třídu.

      • Jako pracující pojedu RJ byznysem, protože mi nabízí více než ČD ve vyšší třídě a za méně peněz. U ČD je to výhodné jen když člověk chce využít jídelák a dát si „klasické“ jídlo či snídani, tam Railjet má určitý význam.

        S rodinou jsme jezdili byznysem taky (kupé pro sebe), Babiš nám zrušil možnost na tom mít nějakou slevu (stejně jako v jedničce ČD), takže tam si buď budeme muset připlatit u staršího dítěte do dospělé jízdenky nebo pojedeme příště už autem. Velkoprostor s malým dítětem nemám rád.

    • ČD se nebude snažit, ona už škube stát pár let, byla tady tabulka jak některý vlaky jsou prodělečný a potom byl článek, že čd na tych vlakách sníží ty vlkm.

      • Tak hlavně ČD to může být úplně jedno, protože až na linku Praha – Ostrava má vše dotované krajem nebo státem, takže žádnou náhradu jízdného narozdíl od Regiojetu a LE dostávat nebude. Tzn. že stát rozhodně oškubávat nebude a cestujícím v těch kategoriích jízdné klesne, ale ne o tolik.
        Důchodci a studenti, ať si klidně jezdí Regiojetem a LE a stát ať platí více, oni to pak pracující lidé aspoň Babišovi a spol. spočítají u voleb.
        Očekávám, že ty slevy budou novou vládou (za 3 roky) zase zrušeny a vráceny tam, kde byly doposud, protože nevím, proč jako pracující člověk, bych měl dotovat levné výlety a dovolené studentům nebo důchodcům.
        Ve svých studentských letech jsem za cestu Praha-Pce platil 100,- pže žádné slevy mimo inkarty nebyly. (12 roků na zpět).

        • To je zajímavý (a možná i pravdivý a správný) názor: podle Vás tedy ČD žádné „kompenzace“ (minimálně zatím) dostávat nebudou, protože už mají „prokazatelnou ztrátu“ zahrnutu v příspěvcích „státu“ a „krajů“ na objednanou dopravu? To by ovšem tu současnou „bouři ve sklenici vody“ naprosto popřelo, proto se mi nezdá, že by to tak skutečně zafungovalo: třeba to autor textu nějak upřesní …

          • Autor textu doplňuje: Stát bude samozřejmě Českým drahám nově zavedené slevy kompenzovat na všech spojích, tedy i těch v závazku. Jinak řečeno, jsou to peníze navíc nad rámec objednávky veřejné služby.

            • Díky za upřesnění – takže „Ondřej“ neměl pravdu: určitou logiku to další kompenzování sice má, ale pak by asi měly být co nejdříve nově nastaveny celé kompenzace „prokazatelné ztráty“ z objednané dopravy.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora