Autobusy Zprávy

V tendrech Moravskoslezského kraje uspěl Transdev. Ze čtyř oblastí vytlačil Arrivu

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Moravskoslezský kraj už zná vítěze série tendrů na zajištění autobusové dopravy v devíti oblastech. Deníku Zdopravy.cz výsledky sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka s tím, že už prošly i radou kraje. Výsledky přitom nepostrádají na pikantnosti. Čtyři soutěže ovládl nový dopravce na českém trhu Transdev, který tak z dotyčných oblastí vytlačí Arrivu. Nadnárodní koncern Transdev přitom do České republiky nedávno přivedl Radim Novák, který musel loni v létě z Arrivy po reorganizaci odejít. Novák je jednatelem Transdev Česká republika.

Konsorcium Transdev získalo na úkor Arrivy oblasti Rýmařovska, Krnovska, Bruntálska a západního Novojičínska. Východní Novojičínsko vyhrála společnost ČSAD Vsetín, Arriva Morava pak obhájila oblast Bílovecka. Frýdlanstko obslouží ČSAD Frýdek-Místek, Opavsko a Vítkovsko ČSAD Vsetín. Vítězové jsou vyhlášeni, k podpisu smluv ale ještě nedošlo.

Kraj tendroval v balíku ještě Frýdecko-Místecko a Hlučínsko, tam se ale definitivní rozhodnutí odsunulo na začátek června.

„Z mého pohledu tedy máme fyzicky zajištěnu autobusovou dopravu za přijatelné ceny a za nejvyšší dostupnou kvalitu až do roku 2028. Takže se můžeme soustředit na to podstatné – optimalizovat jízdní řády tak, aby autobusy jezdily tam, kde je lidé potřebují a v časech, kdy je potřebují,“ uvedl Unucka. Na tvorbu jízdních řádů zřídil kraj speciální analytický tým, na podzim chce zároveň spustit kampaň na přilákání nových cestujících ve věkové skupině studentů nad 18 let.

Kraj vypisuje soutěže systémem brutto, kdy dopravcům platí náklady a riziko tržeb nese sám. „Soutěž ušetřila tolik, kolik znamená nárůst mezd řidičů. Takže celkové náklady na autobusovou dopravu v kraji budou po soutěžích zhruba stejné, jako byly před soutěžemi s tím, že řidiči mají výrazně vyšší mzdy, autobusy jsou všechny nové, ekologické, klimatizované, nízkopodlažní, s LCD panely, USB zásuvkami a WiFi,“ doplnil Unucka.

Nově vysoutěžené oblasti Moravskoslezského kraje

Oblast

Předpokládaný dopravce

Cena Kč/vozokilometr

Bílovecko

Arriva Morava

36,98

Bruntálsko

Transdev – konsorcium

37,21

Frýdlanstko

ČSAD Frýdek-Místek

37,38

Krnovsko

Transdev – konsorcium

33,44

Novojičínsko Východ

ČSAD Vsetín

37,86

Novojičínsko Západ

Transdev – konsorcium

37,17

Opavsko

ČSAD Vsetín

37,01

Rýmařovsko

Transdev – konsorcium

35,99

Vítkovsko

ČSAD Vsetín

36,98

Pramen Moravskoslezský kraj

Uzavřeno:

Oblast Třinecko/Jablunkovsko – ČSAD Vsetín a.s. (32,07 Kč/Vozokm)

Oblast Českotěšínsko – ČSAD Havířov a.s. (29,41 Kč/Vozokm)

Oblast Karvinsko – ČSAD Karviná a.s. (35,11 Kč/Vozokm)

Oblast Orlovsko – ČSAD Karviná a.s. (35,23 Kč/Vozokm)

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • O celém systému tendrů si myslím své. Viz. oddalování termínů. NO COMMENT !

  • jan
    Na tom je celkem vidět, že autobus není zas o tolik levnější než vlak.
    Protože má mnohem menší kapacitu. Takže dotace na sedačku zas tak zázračně nevypadá.

  • Kraji přeji mnoho štěstí při přilákání cestujících do autobusů. Myslím že wifi a zásuvky jsou fakt třešnička na dortu, důležitá je nabídka spojů a cena. Roky jsme jezdívali na chatu do Heřmanovic v Jeseníkách z Bruntálu autobusem, rok od roku se spoje tenčily a nyní z Vrbna pod Pradědem směrem na Zlaté Hory nejede o víkendu nic. Takže jsem si pořídil před lety auto a stejně jako většina obyvatel zapadlých vesnic se jezdí autem a pár spojů ve všední dny vozí vzduch. A co se týče ceny jízdného, zde na tomto konci světa se krásně srovnává rozdíl mezi ceníkem IDSOK a ODIS.

  • Koukám že Arriva byla téměř odstraněna z MS kraje (další ojetiny pro Prahu a okolí hura!). Znamená to i konec TQM Holdingu když Opavsko bude jezdit ČSAD Vsetín?
    Jsem zvědaví jak se bude dařit novému Transdevu i když se obavám že to bude podobné Arrivě.

  • „autobusy jsou všechny nové, ekologické, klimatizované, nízkopodlažní, s LCD panely, USB zásuvkami a WiFi“
    Bude v nové situaci nějaká motivace cestujících k cestování motoráky typu regionova, hydra atp., které jezdí na většině tratí ČR, mimo koridory?

    • Ono to zase tak horké nebude. Nově vybraní dopravci v MS kraji budou mít na zavedení autobusů s těmi vymoženostmi 3 roky. Do prosince, kdy se má začít jezdit, je totiž nikde neseženou.

    • Nová motivace pro cetujících k cestování v motorácích typu regionova, hydra apod bude, že průvodčí bude na vyžádání zapůjčovat králíky, kočky nebo malé psy, které si cestující dá na klín a bude je během cesty hladit.

    • U vlaků to nebude tak rychlé, ale – od roku 2020 budou všechny elektrické vlaky nové (PANTER) nebo zánovní (PANTER /ELEFANT). K tomu PUSH PULL do Frenštátu. U dieselových zůstane v kraji cca 10 souprav REGIONOVA a u zbytku počítám s tím, že během roku 2019 bude všech 19 používaných jednotek 810 modernizováno, jak jen to jde (pseudoklima, sedadla, USB, WiFi) – podobně, jako tuto jednotku modernizoval GW TRAIN. OD roku 2026 pak na neelekrifikovaných tratích u vytendrovaných provozovatelů nové jednotky H2/HYBRID, podle toho, co budou výrobci nabízet. Kupovat teď nové diesely nebo tady dotáhnout čínský/německý šrot nemá smysl. Tak snad to nebdie tak špatné…. A motivace? Vlaky nestojí…..

    • @Polášek – dle dostupných informací ze včerejška budou noví dopravci nasazovat nové autobusy, určitě ne SOR, určitě ne Čína a pravděpodobně ne IVECO. Takže se třeba dočkáme překvapení. Ono je totiž třeba motivovat i nové řidiče. A nabídnout řidič nový Mercedes je docela velká motivace, ne?

      • Motivací je vždycky mzda, peníze za které jezdíme. Mercedesa si můžou strčit někam, je to stejný šrot jako ostatní autobusy.

    • S tím SORem jste si jistý? Šušká se právě o SORu …

    • @Šindelář – SOR má nějakou kapacitu, která je až do konce roku vyblokována. Něco určitě půjde k nám, ale tendry dělají i jiné kraje….

    • Takže skřípavé regionovy zůstavají a k tomu „modernizace“ 810 taková, že cestující budou pak moct koukat leda na dělící sloupky mezi okny místo z oken, špalkové hlučné brzy zřejmě taky zůstanou. Tak snad klimatizace bude jedno pozitivum. Ale celkově mi to nepřipadá vůbec motivační k cestě vlakem místo autobusem – pokud u nich tedy bude dodržena výbava, jak zde bylo deklarováno.

    • @Milan a Petr.R jaké řešení místo modernizace 810 navrhujete? Vstupní podmínky – musí to být ČD a.s. a do roku 2025, odpisy za modernizaci nebo nákup se musí splatit ve 100% výši za 6 let.

    • Mercedesem myslíte normální Citaro nebo něco z Turecka ala ICOM? Nebo přesunou autobusy z nějakého jiného provozu?

    • Jakub – nevím, jak moc jste si jist s těmi informacemi, ale mám potvrzeno, že Transdev má pro MSK objednaný nové Sory (CNG), což mě vubec netěší

    • Snad jakákoli provozuschopná západoevropská ojetina je lepší než regionova, viz vagony ÖBB Bmz u rychlíkové dopravy. Byť ojeté, v Česku stále to nejlepší co po kolejích jezdí.

    • Jakub: Kapacita SORu je pro letošní rok vyčerpána mimo jiné i díky předobjednávce Transdevu, takže celé Bruntálsko, Rýmařovsko, Krnovsko a Novojičínsko západ (cca 120 autobusů) budou SORohnusy. Takže máte asi špatné informace.

    • Já osobně, pokud nemusím, dotovanými autobusy nejezdím. Já chápu u některých krátkých cest ty lowcosty. Nebo do malých obcí.
      Ale já nerozumím těm nepřehledným jízdním řádům, číslováním, zastávkám, nerozumím a nelíbí se mi to jízdné – částo 1,5 kč/km. Nelíbí se mi čas, protože to obvykle stojí u každé vrby a pořád někam zajíždí a ještě jezdí po mizerných cestách. A tím pádem radši auto. A nelíbí se mi to lowcostové provedení – nepolohovatelné sedačky s minimem prostoru. Prostě low cost. Například po 56 cestě nejezdí, takže je to pro mě celkem uzavřená věc. Přitom, potenciál na něco jako SA tam určitě je. Jedině, kdy autobus použiju je občas z autoservisu z Tisku. Jinak všude vlak. Ale ti co tím musí jezdit pravidelně a že jim to jede asi tak 3 krát denně upřímně lituju. Často to stejně dopadne, že jdu radši pěšky do Bílovce a tam vlakem ČD (protože mezera v řádu). – Něco standardního, s přehledným systémem a pravidly a jízdným.

    • Jakub: A pročpak to musí být do roku 2025 jen České dráhy? Má to nějaký racionální důvod, nebo to jen doporučují IM + GJ? 🙂
      A pročpak 100 % odpisů za 6 let? Víte, že existují i jiné možnosti, například pronájem vozidel?

      A když už trváte na ČD, tak bych doporučoval se snažit získat lepší vozidla než 810. Přinejmenším více Regionov a méně 810, když už. Jinak samozřejmě jakákoliv rekonstrukce 810 je naprosté vyhazování peněz oknem. Opravdu bych doporučoval tento nápad ještě přehodnotit.

Newsletter

Partneři


Výběr editora