Dopravci Železnice

Obrazem: Pantografy v pravidelném provozu dojezdily, odjíždí do muzea

Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč
Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč

Osobní vlak 12157 z Prahy-Podbaby do Prahy-Libně byl posledním spojem, který završil více než půl století trvající éru elektrických jednotek řady 451. Do své cílové stanice dojel včas ve 21:40. Zítra ho čeká přesun do chomutovského muzea.

Poslední dny provozu lákaly stovky železničních fanoušků, nejvíce se jich objevilo v Praze – Libni v pátek v podvečer, kdy vedle sebe stála poslední jezdící jednotka v pravidelném provozu s muzeálním kusem, který přijel ze Šumperka. Zítra se oba vlaky spojené do jedné soupravy vydají do Chomutova jako zvláštní rychlík. V Chomutově čeká jednotku 451 umístění v depozitáři Národního technického muzea.

Na městské lince se místo žabotlamů objeví od příštího týdne Regionovy, České dráhy nemají pro elektrifikovanou trať vhodné elektrické vlaky.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To mají ČD takový nadbytek regionek? Jestli ano, tak proč na některých tratí jezdí stále 810… regionka je sice bída, ale přijde mi to pořád alespoň vzhledově o něco málo lepší než 810.

  • Dojezdily poze pantografy s číslem 451. Pantografy 460 stále jezdí například na valašsku. Je zde jediný kousek se dvěma sbjerači a ten by měl být už dávno v muzeu. Toto je totiž rarita a ne aby jezdil a měl být stále ničen. Je to také ostuda, když sem přijede city elefant ze slovenska a musíte přestoupit do starého a špinavého pantografu. České dráhy se stále chlubí jak se stále zlepšují, ale tady to vidět opravdu není. Kolem brna jezdí také tyto pantografy, tam tyto vlaky postupně obměňují za nové. Za to na valašsku nic a nevím jestli se toho tady dočkáme.

    • A co ti na nich tak strašně vadí? Vždyť jsou jednoduché a spolehlivé a nevidím důvod proč vše ničit a vyhazovat jen proto, že je to staré! Taková generální oprava a nový lak a v mnohém by předčily i nové jednotky!

  • „Pantograf“ se říká jednotkám řady 460, takže doufám, že titulek říká pravdu a jdou do kytek taky. Děkujeme.

    • Nesouhlasím, to to jsou Pantografy, Panťáky. To s těma žábama je náplava, začalo se to používat až někdy krátce před r. 2000. Z hledisky vzhledu Panťáků je to vcelku trefné, leč je to nepůvodní název.

        • To sice je, ale osobně jsem toto označení pochytil až z internetu. V naší pražské rodině se tomuto vlaku z fotek říkalo „panťák“. Tehdy jsem myslel, že kvůli pantům mezi článkami soupravy 🙂 Jednotku 460 v reálu prakticky neznám, takže záměna to určitě být nemohla.

          • Od devadesátých let jezdily 460ky po naší trati 091, ať už z Masaryčky nebo odpo z Holešovic, společně se soupravami z klasických vagónů. Jezdili jsme tím každý den a samozřejmě se tomu říkalo panťák. Někdy kolem roku cca 1993 (?) se na trať 091 odněkud dostaly „staré panťáky“ 451, které jsme do té doby znali jen z tratí do Berouna, Kolína a Benešova. Do Benešova jezdily „staré panťáky“ ve verzi s maličkými klapacími okny a červenými potahy sedadel, zatímco ty naše kralupské měly interiér většinou modrošedý.
            Pokud jde o „nové panťáky“ 460, tak dodnes mě štvou, jak se do nich blbě nastupuje a jak hlučně brzdí. Když je občas vidím ještě někde na severní Moravě, rozhodně mě to nijak romanticky nejímá.
            Každopádně mi na „starej kulatej panťák 450“ zůstane doma vzpomínka v podobě kovové bezpečnostní tabulky, s nápisem, co jistě vymyslel praví yntelygent: „Při teplotách nad 0°C nebo pod 0°C nastavit regulátor recirkulace ve zvýšeném nástupním prostoru do příslušné polohy.“ Tuhle perlu nepřekoná ani samolepka ze dveří 460ky, pojednávající o tom „kdy strojvedoucí tyto odjistí.“

      • Panťák se odjakživa říkalo i jednotce 460. Co jsem se s ním najezdil do školy a pak do práce. . .

  • Vhodné vozidlo nemá žádný dopravce. Jediné aktuálně vhodné a aktuálně schválené elektrické vozidlo je krátký panter a ty navíc nejsou a Ropid je nechce ani zaplatit.

  • Tady je vidět, jak jsme (bez jakýchkoliv resentimentů k bolševikovi) dokázali dělat moderní, nadčasové, pohodlné a kvalitní jednotky. Dnes bych ČD spíš doporučil nakupovat jinde. Bohužel.

  • Doufám, že nechají obě jednotky a že ke nebudou šrotovat. Protože kdyby jedna třeba vyhořela..

  • Byla to moc hezká akce. Příjemný svezení, davy se konaly až s příjezdem na podvečerní setkání s druhým Žabákem. Do té doby si člověk mohl víceméně sednout tam, kam chtěl. Tři kola se odjely jako nic. Hezká atmosféra, na člověka dýchne jakási nostalgie, je to prostě naposledy vyjma historické jízdy.

    Nechyběly ani klasické mafiánské excesy: šotouš lezoucí po stožáru, pohyb v kolejišti, jeden milovník dokonce spadl ve snaze o co nejlepší snímek z perónu po zádech přímo před stojící panťák. To je prostě něco, co mi hlava nebere. Je to jen vlak. Ale každýho věc.

    Mno, naštěstí se mě S41 netýká. Snad tam nebudou Regionovy moc dlouho. 🙂

      • Tak co kdybych vám taky poradil něco podobně duchaplného: jděte na vrakáč, najděte si tam nějakej Favorit a ten si „dejte k rekonstrukci“. Za nějakých 200 tisíc tak získáte ze 2/3 nový vůz s funkčními vlastnostmi z roku 1990.

        Tím pádem byste mohl pochopit, že vzít rezatou kostru žabotlamu a postavit na jejím základě nový vlak ve standardu 50. let je kravina a je levnější tohle poslat do šrotu a koupit si v PESA novou, sériově vyráběnou a proto levnější tramvaj.

        • Ale ČD nic nového jako náhradu nemají, chtějí nasadit motorák Regionovu! Takže, když už jste začal s tím přirovnámí: o toho Favorita byste rád měl pečovat, aby ještě sloužil, abyste nemusel jezdit na mopedu (Regionova).

          • ČD (či jiný dopravce) si náhradu rády koupí, pokud ROPID dopravu objedná na dostatečně dlouhou dobu dopředu.

  • škoda, že to rozloučení nebylo v sobotu, to bych si koupil celodenní jízdenku s O2 za 290kč.

    • Tady mezi Libní a Podbabou by vám bohatě stačila 24h PID jízdenka za 110 Kč.

Newsletter

Partneři


Výběr editora