Železnice Železniční průmysl

AŽD posílí svoji dominanci na českém trhu, kupuje Starmon. Bráníme se před obry, říká

Mezi produkty Starmonu patří kromě železniční zabezpečovací techniky také informační displeje pro veřejnou dopravu. Foto: Starmon
Mezi produkty Starmonu patří kromě železniční zabezpečovací techniky také informační displeje pro veřejnou dopravu. Foto: Starmon

Největší tuzemský výrobce zabezpečovacího zařízení posílí ještě více svůj vliv české železnici. AŽD Praha se dohodla s majiteli společnosti Starmon na ovládnutí firmy. Transakce ještě čeká na povolení od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. AŽD považuje fúzi i za obranu před spojením Siemensu a Alstomu.

Chystanou transakci potvrdil deníku Zdopravy.cz generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle, podle kterého by měl být obchod vyřešen do konce roku. Vedení Starmonu je zatím opatrnější. „Tyto informace jsou v tuto chvíli pod sankcemi neveřejné,“ řekl jednatel Starmonu Jan Šichan.

AŽD Praha kupuje firmu, kterou dobře zná, neboť s ní dlouhodobě spolupracuje. Starmon je často subdodavatelem AŽD u řady zakázek na české železnici.

Podle Chrdleho musí české firmy čelit velké evropské a světové konkurenci. „V lednu právně vstoupí v platnost fúze dvou obrovských hráčů v železničním segmentu, Siemensu a Alstromu. Myslel jsem si, že evropské instituce nikdy nemohou dát souhlas k této fůzi, ale opak je pravdou. Naše připravovaná fúze s firmou Starmon je pouze chabou a malou obranou před těmito masivními fúzemi, které mají podřídit trh velkým globálním monopolům,“ řekl Chrdle. Podle něj budou mít po spojení zhruba 8 % evropského trhu. V Česku má firma výrazně nadpoloviční podíl.

Zpráva o spojení přichází pár let poté, co ministr dopravy Dan Ťok prohlásil, že chce bojovat s monopoly na železnici. SŽDC bude teď ještě více pod vlivem jedné silné firmy, zahraniční výrobci se českému trhu se zabezpečovacím zařízením dosud kvůli dlouhému schvalování spíše vyhýbají.

Starmon patří šesti fyzickým osobám, které jsou současně i ve vedení firmy. Po rekordním finančním roce 2014/15, kdy tržby dosáhly téměř tři čtvrtě miliardy korun, spadly v posledním finančním roce na 258 milionů korun. Firma je dlouhodobě zisková, podle výroční zpráva vydělala od října 2016 do konce září 2017 15 milionů korun. Firma se sídlem  v Chocni se zabývá vývojem i výrobou železniční zabezpečovací techniky.

Největší částí byznysu Starmonu jsou elektronická stavědla, která dodává například i na Ukrajinu či do Gruzie. Kromě zabezpečovacích zařízení se zabývá například i diagnostikou závad železničních vozidel nebo informačními zařízení pro cestující, pro veřejnou správu vyvinula informační zařízení EZOP, což je elektronická úřední deska.

AŽD Praha dosáhla v posledním finančním roce obratu 6,9 miliardy korun, vydělala 391 milionů korun.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vážení přátelé, firma Starmon vznikla jako konkurence AŽD. Na druhou stranu je faktem, že na našem „malém políčku“ se těžko uživí dvě velké firmy. Pokus dobrý
    , ale výsledek je vlastně k ničemu. Technika by měla být jednotná a těžko si dovolit na pár kilometrech trati dva rozdílné systémy. Nemám nic proti AŽD a jejich podíl na trhu a vývoji nových zařízení je více než chválihodný

    • Fúze společností ještě neznamená, že nebudou dva systémy. Siemense se také, aspoň zatím, nezbavuje své zabezpečovačky, a Alstom té své.
      Kromě toho spojení Siemens-Alstom je údajně hlavně kvůli čínské CRRC, která i tak zůstane kapitálově 2x větší než obě firmy dohromady.

  • Nechci Vám do toho mluvit, ale jediný slušný výrobce zab.zař . na českém trhu je AŽD

    • Sorry, AŽD určitě nelze upřít sofistikovanost a vysokou úroveň jeho zabezpečovacích systémů, to ovšem neznamená, že se musí jednat taktéž o slušnou firmu. Na druhou stranu – AŽD se chová tak, jak jí to SŽDC a MD dovolí, tedy jako správný obchodník…

  • Pro českou železnici to není výhodné, ale musím souhlasit s AŽD, spojení Alstomu a Siemensu taky nikdy nemělo proběhnout.

    • Viz výše, myslím, že spojení bylo posvěceno kvůli obavám z čínské CRRC, která nadále zůstává největším výrobcem železničních vozidel na světě.

  • Stacilo by kdyby szdc chvili zacala soutezit zabzar v otevrenych soutezi a technicky na urovni zapadni evropy… Cena azd by letela dolu, ze by ji stat mohl koupit (kvuli udrzbe stavajiciho zabzar, kvuli nicemu jinemu), aby nemusel platit za predrazeny pozarucni servis…

    Chtelo by to aby se na manzelstvi szdc a azd podivala pani Bradacova

    • Naprostý souhlas. Ostatně věci by dost pomohlo, kdyby se k tomu rázně postavilo i ministerstvo a zadalo SŽDC patřičné pokyny. To však raději dělá mrtvého brouka. Je to pohodlnější a bez práce…

    • Co to rovnou znárodnit? Soudruhu, rok 1948 je dávno pryč. Strašné myšlení podpořené závistí.

    • V tom máte pravdu. Ale ne doslova. Soutěží se otevřeně a pro všechny. V oblasti zab,zař. bylo něco málo pokusů o průnik na český trh. Nebyly moc zdařené

      • Nemáte tak docela pravdu. Na webu SFDI si stáhněte cenovou soustavu OTSKP a podívejte se na to, jak jsou zadávány zakázky na zabezpečovací zařízení (stavební díl 75). Pak snad pochopíte, proč se ostatní výrobci prakticky nemohou zúčastnit soutěží, protože variantní řešení se v zadávacích soutěžích povětšinou nepřipouštějí (ejpovický tunel na trati Rokycany – Plzeň byla světlá výjimka, však taky cesta k variantní nabídce nebyla jednoduchá).
        Zatím se nedaří prolomit diktát AŽD, tj. aby se stavební díl 75 předělal do podoby, která by umožnila ocenění zabezpečovacích technologií i jiných výrobců.

  • Ceska zeleznice musi cekat az se to azd nauci… Etcs, asvc, gtn s predikci v realnem case… Horsi nez za totace.

  • Tak pokud vím tak starmon už byl dcerinkou dávno jen tam azd nemělo 100% podíl, takže žádná velká změna.

  • Na monopolu AŽD má SŽDC výrazný podíl (koupí všechno co Chrdle potřebuje prodat a za libovolně dlouhé peníze), tak teď klidně může ťokat.

Newsletter

Partneři