Letecké společnosti Letectví

ČSA propadají žebříčkem dochvilnosti, předstihly je i SmartWings

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České aerolinie přišly za poslední rok o pověst dopravce, který létá na čas. Zatímco ještě před rokem v listopadu letělo přes 80 % letů na čas, za poslední rok se přesnost propadla pod 60 %. Dochvilnější jsou i lety SmartWings.

Vyplývá to z dat o přesnosti jednotlivých dopravců, které každý měsíc vydává společnost OAG.  V meziročním porovnání je vidět téměř trvalý sestup žebříčkem. Ještě loni v listopadu se ČSA s výsledkem 84,9 % letů na čas dostaly do první padesátky aerolinek na světě, letos jsou naopak v žebříčku dopravců s nejvyšším podílem zpožděných letů.

Nejhoršího výsledku dosáhly ČSA letos v červenci, kdy na čas letělo jen 50,7 % všech letů. V září se sice procento dochvilných letů vrátilo nad 60 %, ale jen krátce, v říjnu i listopadu byla přesnost opět pod 60 %.

ČSA nechtěly situaci s horšící se přesností komentovat. Jedním z důvodů zhoršených výsledků je především nedostatek letadel, ČSA si musely půjčovat stroje nejen od svého majitele, společnosti Travel Service, ale také dalších dopravců. Jejich spolehlivost ale nebyla příliš vysoká, což platilo především o Boeingu 737-400 slovenské společnosti Go2Sky.

Zajímavé je i porovnání dochvilnosti se SmartWings. Lety pod značkou patřící pod Travel Service. ČSA byly dlouhodobě přesnější, letos se ale situace obrátila a u SmartWings je menší riziko, že let bude opožděn. Například v listopadu bylo 59,7 % letů ČSA načas, u SmartWings 78,6 %.

Do statistik zpoždění je zahrnut každý let, který přiletěl nejméně o patnáct minut později oproti letovému řádu. OAG každoročně sestavuje i žebříček nejpřesnějších aerolinek za celý rok. Za loňský rok vyhrály air Baltic.

Přesnost ČSA a Smartwings po jednotlivých měsících za poslední rok

měsícČSASW
Listopad 201859,778,6
Říjen 201856,776,7
Září 201865,273,9
Srpen 201860,863,8
Červenec 201850,758
Červen 201854,160,9
Květen 201865,578,6
Duben 20187374,5
Březen 201868,864,9
Únor 201872,381,7
Leden 201880,777,7
Prosinec 201868,970,5
Listopad 201784,980,2

údaje v %. Zdroj: OAG

11
Diskuze

avatar
3 Komentáře
8 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
jirkanawebu jmenonerikamJen takpetr NovotnýMartin V. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

ČSA? neznám..to ještě existuje?

Kulhán
Host
Kulhán

Nooo, tak když měl Airbus ČSA při druhé rotaci takovou sekeru že museli šibovat s letadly a dali tam třeba Boeing Go2Sky tak pak všichni nadávali na Go2Sky že letí pozdě.
Neboli Airbusy má ČSA na 144 pax a Čtyřkilo Boeing Go2Sky na 170, takže když prodali víc letenek tak museli zákonitě pax čekat na éro Go2Sky než se odněkud vrátí.
Dánové létali jedním érem pro ČSA stejně jako Go2Sky a hlavně tyto dopravci za všechno můžou 🙂

Kuba
Host
Kuba

ČSA se propadají úplně ve všem, takže to žádné překvapení není.

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Není to spíše tím, že tomuto stavu se důsledně pomáhá…

Kuba
Host
Kuba

Určitě ano

noerf
Host
noerf

kuba: ČSA měli dobrý zvuk (přesnost, služby), bohužel tato značka zřejmě bude časem zcela nahrazena značkou Smart wings.

Kulhán
Host
Kulhán

Trouble Servis je teď Smrt Wings, njn -:) jiný uź to asi delší dobu nebude…

Martin V.
Host
Martin V.

No ale proč? Myslel jsem, že si TS koupil ČSA právě pro její značku, kterou chce rozvíjet. Takže SmartWings budou obsluhovat dovolenkové destinace, kdežto ČSA ty s významným podílem obchodních cestujících, případně linky do zemí, kde není liberální přístup zvenku a ve smlouvách se hraje na „národní dopravce“ (Rusko apod.). Hodit do koše značku s devadesátipětiletou historií je sice možné, ale nepřipadá mi to prozíravé.

petr Novotný
Host
petr Novotný

Bohužel, žijeme v Čechách… vše co funguje, se musí zahlušit. Je to smutné

nawebu jmenonerikam
Host
nawebu jmenonerikam

No jestli jsou ČSA něco fungujícího, tak jsem čínský bůh srandy. Od Luftjardy to jde jen zkopce. Na linkách kde má letět Airbus často letí ATR, hned je zpoždění o komfortu nemluvě. V současné době spíše živoří. Tahle značka je pro Čechy nostalgická, ale obecně už dávno zvuk ztratila, bohužel. Pokud ale čtu dobře, tak zaniká značka Travel service, ne ČSA, tak třeba ji Smartwings ještě vdechne nový život, potřebovala by to jako sůl.

Jen tak
Host
Jen tak

Ve smlouvach s ruskem se na zadne narodni dopravce nehraje.

Realita je takova, ze z tvs a csa vznika jeden podnik, ktery se bude o linky delit tak, jak bude potreba. Mezi tvs a csa nebude nejaky rozdil.

Ono i ty linky do moskvy, byt provozovane papirove travel servicem, budou mit cisla letu CSA atd ….

Newsletter

Výběr editora