dkv-spojujeme

Kolaps D1. Chyba řidičů kamionů, tvrdí ŘSD. Bohorovnost silničářů, zlobí se dopravci

Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich SládekSituace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia se pustilo do ostré kritiky Ředitelství silnic a dálnic kvůli kalamitě na dálnici D1. Ta začala

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia se pustilo do ostré kritiky Ředitelství silnic a dálnic kvůli kalamitě na dálnici D1. Ta začala včera odpoledne a pokračuje i dnes, provoz blokují aktuálně hlavně kamiony. Kolona dosahuje desítek kilometrů.

Česmad Bohemia ve svém prohlášení uvedl, že hlavním viníkem celé situace je Ředitelství silnic a dálnic, které zanedbalo úklid sněhu. „Několik centimetrů sněhu předem avizovaných meteorology na zhruba padesáti kilometrech zcela ochromilo dopravu na D1 a přináší milionové škody našemu hospodářství. Materiální škody vzniklé v souvislosti s mnohahodinovým uvězněním řidičů osobních i nákladních vozidel v kolonách jsou zcela nesouměřitelné s úsporami za ušetřenou solanku nekonajících silničářů,“ uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Podobná situace se podle něj opakuje prakticky každý rok a situace se nijak nezlepšuje.

Letošní provoz ještě více zkomplikoval fakt, že italsko-česko-kazašské konsorcium nestihlo včas dokončit opravu dálnice u Větrného Jeníkova a provoz je stále v užších pruzích než obvykle. Firma za to sice dostane vysoké penále, to ale problém neodstraní.

Server iRozhlas.cz naopak citoval zástupce ŘSD, podle kterých jsou hlavním problémem kamiony. Modernizace dálnice D1 mezi kilometry 90 a 104 není v tuto chvíli podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla hlavní překážkou. Problémem jsou podle něj především kamiony.

„Největší problém způsobili profesionální řidiči velkých vozů. Nepředvídali. Kdyby byli opravdu profesionálové, jakože mají profesní průkaz, tak by měli předvídat a včas z dálnice sjet,“ uvedla pro Radiožurnál mluvčí pobočky Ředitelství silnic a dálnic ve Velkém Beranově Jana Šebestová.

Felix takovou kritiku odmítá. „Přestože meteorologické předpovědi na nejbližších 24 hodin v současné době velmi přesně avizují blížící se nebezpečí, prakticky nikdy nejsme svědky adekvátních preventivních opatření. Čeští dopravci, jejichž vozidla denně křižují celou Evropu, se na západ od našich hranic s takto bohorovným přístupem nikde nesetkávají. Stejně tak bezradně působili dálniční správci komunikace a příslušníci policie, kteří na začínající kalamitu nijak nezareagovali a nechali ji narůst do obludných rozměrů,“ řekl Felix. Ohradil se i proti tvrzení, že řidiči měli předvídat a sjet z dálnice. „Copak tato organizace ani netuší, že žádné objízdné trasy k D1 pro kamiony neexistují, že za dvacet let se jí dvoutisícový deficit parkovacích míst nepodařilo snížit ani o jedno stání, naopak stále narůstá,“ ptá se Felix.

Podle prezidenta sdružení Vladimíra Starosty bude třeba změnit potřebné zákony a vyhlášky, jimiž se zimní údržba řídí. „Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ dodal Starosta.

Tagy Česmad Bohemia D1 Ředitelství silnic a dálnic zimní údržba
37 komentářů