Logistika Nákladní doprava Silniční nákladní doprava Zprávy

Kamionová krize: Čeští dopravci ztrácejí pozice v mezinárodní dopravě

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Čeští kamionoví dopravci, kteří jezdí do zahraničí, nezažívají navzdory všeobecné konjunktuře dobré časy. Naopak, jejich letošní výkony klesly pod úroveň roku 2004, kdy se Česká republika připojila k Evropské unii. Výkon měřený v tunokilometrech byl letos v prvním pololetí nižší oproti roku 2004 o 31 procent a činil 9,8 miliardy. Ve srovnání s rekordním rokem 2015 pak je nižší o polovinu. Objem zboží v návěsech českých dopravců je zhruba stejný jako v roce 2004.

„Vývoz a dovoz přitom roste, nedělají ho ale čeští dopravci. Ztrácíme pozice především u vzdálenějších přeprav, jako je Francie, Španělsko nebo východoevropské země,“ uvedl generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Důvodů svého ústupu ze slávy vidí dopravci několik. V první řadě jmenují nedostatek řidičů spojený s rostoucí neochotou jezdit na delší štace do ciziny. „Nejsme tak schopni uspokojovat poptávku. Za posledních pět let klesl kilometrický výkon na jedno vozidlo o 20 procent,“ říká Josef Melzer, viceprezident Česmadu a spolumajitel M+L Logistik. Kamion dnes odjezdí 10 tisíc kilometrů měsíčně.

S tím souvisí tvrdá zahraniční konkurence, především ze strany polských a maďarských dopravců. Podle Česmadu jsou čeští dopravci znevýhodněni vysokým zdaněním práce, neboť musejí na odvodech ze mzdy řidiče poslat státu 34 procent, zatímco v Polsku je to 21 procent. Poláci jsou rovněž pružnější v lákání ukrajinských řidičů, kterým stačí v Polsku deset dní na to, aby mohli usednout za volant. V České republice všechny úřednické procedury zaberou až půl roku.

Mezinárodní kamionová doprava je v krizi, ukazuje graf. Pramen: MDČR, Česmad Bohemia
Mezinárodní kamionová doprava je v krizi, ukazuje graf.
Pramen: MDČR, Česmad Bohemia

Neochota řidičů jezdit do zahraničí podle podnikatelů souvisí i s údajnou šikanou ze strany tamních úřadů spojenou s vysokými pokutami za drobné přestupky. „Řidiči, kteří se dostávají do mlýnice velkých sankcí za malicherné přestupky, jsou samozřejmě znechuceni,“ uvedl spolumajitel benešovské firmy MÁTRA Transport Jiří Povolný. Roli prý hraje i migrační krize a potíže s uprchlíky snažícími se dostat pod plachty. Naopak české úřady prý kontroly kamionů nedělají a obce pokuty v zahraničí kvůli vysokým nákladům nevymáhají. „Česká republika je prostor, který má pověst, že tu lze nečestně podnikat a beztrestně páchat přestupky,“ doplnil Melzer.

Dopravce rovněž trápí rostoucí náklady, především na mzdy, naftu a úroky. „Náklady letos ve třetím čtvrtletí poskočily více, než je obvyklé,“ uvedl Zdeněk Říha z dopravní fakulty ČVUT, který se podílí na tvorbě nákladového indexu pro kamionovou dopravu. Průměrná mzda řidiče podle něj vzrostla ve srovnání s loňským prvním pololetím o desetinu. Letos v prvním pololetí činila u řidiče tahačů 22979 korun, k čemuž je třeba u mezinárodní dopravy připočítat zhruba dalších 30 tisíc jako kapesné a stravné. „Rostoucí náklady se nedaří promítat do cen, kamionovou dopravu tak dotují ostatní činnosti firem,“ doplnil Povolný. Dopravci proto požadují snížení spotřební daně z nafty či zavedení takzvané profesionální nafty, snížení zdanění práce, důslednější kontroly zahraničních kolegů či zjednodušení procedur při najímání zaměstnanců ze zahraničí.

Podle Hromíře zároveň nemají dopravci jinou možnost, než zdražit své služby alespoň o deset procent. „Není jiné cesty. Je to o odvaze a chuti se do toho pustit i přes velké riziko, že dopravce přijde o zakázku,“ řekl Hromíř.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Poláci jsou rovněž pružnější v lákání ukrajinských řidičů, kterým stačí v Polsku deset dní na to, aby mohli usednout za volant. V České republice všechny úřednické procedury zaberou až půl roku.¨

    Tohle mi nepřijde normální já sem za 10dní věděl kuloví co je to řídit nákladáky… A v Polsku to pouští do světa jak holuby..

    A ten český plat řidiče je taky úplně jinde, to co jste tam psaly zn. že měsíc neuvidím rodinu.
    A to na závěr vyběhnou srážky za spotřebu a podobné lumpárny…
    Nemyslím si že by dopravci brečely můj ex-šéf nové Bently za 3 míče ..(můj základ 13800kč).
    A nechápu jak německý řidič co jezdí úplně stejné trasy co ostatní řidiči EU může mít 2x větší plat a auto v plné výbavě a parkovat za 10eur na autohofech je pro něj samozřejmost takže mají i večeři grátis!A naši dopravci brečí, mno až potkám šéfa tak mu dam 10 korun na přilepšenou… Ahoj řidič Mirda

    • Tak když mu děláš šaška za 13800, tak proč by si nekupoval Bentley: Já mít takových troubů jako jseš ty co dělají za almužnu…
      Pokud nechápeš že má německý řidič 2x větší plat a může stát na Autohofech, tak se zamysli nad šéfovým Bentley, třeba ti to docvakne

    • pleteš si hodinky a holinky, řidič za deset dní z Ukrajiny neznamená, že příjde Sergej z Užhorodu bez řidičáku a za deset dní tradá do Evropy. Jde o administrativu, kterou firma musí absolvovat, aby mohla najmout řidiče z ciziny…
      Administrativní buzerace je hrob tohohle státu, netýká se to jen pracovního práca, totéž je třeba při vyřizování stavebního povolení atd… úředník místo aby za naše daně sloužil pouze dává ukázat svou moc a vymýšlí další a dlaší lejstra…

      A to že jste hoši ochotní jezdit za 14 tisícovek je váš boj. Dopravci to vědí a proto to tady tak funguje, protože se vždycky nějakej jouda, co se rád drží volantu i za almužnu najde… co by si pak majitelé nekupovali co pár let fáro za tři míče a nejezdil třikrát ročně k moři…

  • Dopravci z nových zemí EU jsou na západě často bezostyšně šikanováni. Každý, kdo jezdil zná situaci, kdy si německá policie nebo BAG mezi deseti německými kamiony vždy spolehlivě najdou ten český (slovenský, polský). Jak prokázaly nedávné kontroly u nás, západní ridiči nemají ani tušení o povinnosti vozit sebou pracovní výkazy (vždy v jazyce dané země), doklady o mzdě a podobné nesmysly, které dnes v jejich zemích platí. Naši řidiči jsou i za podobné administrativní, často drobné prohřešky nemilosrdně pokutováni

    • Jenže německá policie jen pracuje efektivně. Kupodivu až na tenké hranici mezi rasismem, šikanou a rozpoznávacím znakem skupiny co častěji páchá přestupky než jiná skupina.

      Jednou ještě v době před Schengenem se kolegovi těsně před služební cestou porouchalo služební auto, tak vzal své prastaré BMW, sedli jsme do něj v neděli oba zarostlí, neoholení s tím, že se oholíme ráno v hotelu – výsledek – na Rozvadově asi 30 minutová prohlídka. Asi jsme jim spadli do kategorie podezřelých pašeráků pervitinu…

      Nebo jindy na nádraží ve Würzburgu v jedenáct večer vykřikoval na policisty typický arab s plnovousem – scheisse – tohle už přeháníte – za dnešek mi kontroluje doklady už čtvrtá skupinka policistů…

      Tak nevím, je tohle všechno za čárou nebo ne ?! Podle mne podobně by měli fungovat i naši policisté – akorát často naši spíš jen část pracovní doby někam zalezou aby měli klid…

  • Polský dopravce:
    a) natankuje ve své zemi levněji
    b) nakoupí nový kamion levněji
    c) postaví své logistické a opravárenské zázemí levněji a rychleji
    d) na což všechno dostane jednodušeji a rychleji peníze z EU fondů
    e) není šikanován svými úřady
    f) naopak, když se jeho řidič dostane do nějakého problému v zahraničí, tak síla polské diplomacie má vyšší úroveň než ta bezzubá česká
    g) vyplatí svému zaměstnanci nižší mzdu
    h) personální krizi zažehná bezproblémovým dovozem Ukrajince

    a především

    i) při průjezdu Čechistánem nemusí hledět na žádný předpisy, protože se mu tu stejně nic nestane

    Inu „jednotný trh“, neboli je to vše jen o schopnosti státu.

    • no ale to i) bychom se měli snažit skrz naše politiky změnit – nechápu tento stav. V mnoha oborech si u nás podnikatelská lobby bohužel ohýbá skrz politiky zákony k obrazu svému a zde je lobby českých dopravců bezzubá ? Proč ???

  • Souhlasím, že „Česká republika je prostor, kde lze beztrestně páchat přestupky“. Je proto potřeba, stejně jako v zahraničí, přestupky trestat vysokými sankcemi.

  • „Roli prý hraje i migrační krize a potíže s uprchlíky snažícími se dostat pod plachty.“
    Jen jestli nekecaj, migrace je dnes na nejnižší úrovni za posledních 10 let.

    • Nekecaj. Cesta do Anglie hlavně přes Francii a Belgii je dnes adrenalinový sport. Pokud děláte pauzu blíže jak nějakých 300 km k přístavu, je téměř jisté, že budete mít rozřezanou plachtu, nebo přecvaknutá lanka a nevítané pasažéry v nákladu. Francouzi a Belgičané, místo aby zajistili bezpečí řidičů, zavírají parkoviště a občas nějakého ridiče (z východu)exemplárně potrestají.

Newsletter

Partneři


Výběr editora