Zprávy

Arriva vyhrála soutěž na motorové rychlíky, vstoupí na čtyři dálkové linky

Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva vlaky začne od roku 2019 provozovat čtyři rychlíkové linky pro ministerstvo dopravy. V takzvaných tržních konzultacích nabídla nejnižší cenu.

Vítězství Arrivy potvrdily dopoledne deníku Zdopravy.cz dva zdroje, které byly přítomné otvírání obálek, ministerstvo dopravy následně výsledky zveřejnilo v tiskové zprávě.

Jde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Kromě Arrivy podaly nabídku ještě České dráhy.

Arriva za jejich provoz nabídla zhruba 119 Kč za kilometr, České dráhy cenu kolem 150 Kč.  Na linky nasadí motorové jednotky 628 (řada 845). V celkovém součtu za tři roky dráhy požadovaly úhradu ve výši 931 milionů korun, Arriva 731 milionů korun. Loni za tyto linky zaplatilo ministerstvo Českým drahám 299 milionů korun, Arriva dostane ročně 244 milionů.

Ministerstvo dopravy soutěžilo všechny linky najednou. Jde o kontrakt jen na tři roky, který začne platit v prosinci příštího roku. Tomu odpovídaly i požadavky státu na zhruba 23 jednotek. Zadávací dokumentace vůbec neřešila stáří vozidel.

Provozní koncept se zásadně liší u linky R22, kde dojde ke zkrácení do Nového Boru. K podobné redukci může dojít i v úseku Turnov – Tanvald u linky R21, kde dnes část rychlíků na této trati objednává kraj. Bude záležet na domluvě kraje s nově vybraným dopravcem. „Rozsah objednávky mezi Turnovem a Tanvaldem je rozšířen oproti současnému stavu na dva páry vlaků denně, jeden další v sobotu a v neděli. Některé další vlaky mezi Turnovem a Tanvaldem si objednává územně příslušný kraj. Objednávka MD v daném úseku odpovídá přepravním potřebám,“ řekla už dříve mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Ministerstvo ve stejném balíku vysoutěžilo i nejztrátovější dálkovou linku na české železnici v přepočtu na kilometr. Linka Praha – Rakovník prodělávala loni 225 korun na každém ujetém kilometru. Ministerstvo dopravy ji chce zatím dál objednávat, už ale připustilo, že se jí možná v budoucnu zbaví.

Linka R24 Praha – Rakovník je hraniční mezi dvěma objednávkami a proto nezastíráme, že probíhala jednání o převzetí objednávky krajem. Kladno je největší město Středočeského kraje a jiné spojení dálkovou dopravou nemá. Jde spíše o dohodu mezi objednateli, která vede k celkovému řešení pro cestující veřejnost, které v daném případě vlaky Praha – Kladno rozděluje do dvou systémů po 120 minutách. Jeden je objednávaný MD, druhý územně příslušný kraj,“ vyjádřila se před časem Rezková.

Pro Arrivu jde o zásadní úspěch na českých kolejích, když dosud každý pokus dostat se do dálkové dotované dopravy selhal. Arriva v minulosti nabízela své služby v soutěžích o rychlíky Ostrava – Krnov – Olomouc, Plzeň – Most a Pardubice – Liberec.

Ministerstvo dopravy vypsalo v posledních týdnech několik podobných tržních konzultací, největší zakázkou je devítiletý kontrakt na provoz linek Ex2 a R18. Ty obhájily České dráhy.

85
Diskuze

avatar
30 Komentáře
55 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
50 Autoři komentářů
Alex, HavířovVendelínMichalondřejJan Sůra Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Když neprší aspoň kape. Toto přísloví dává alespoň naději, že časem bude provozovat i obslužné linky někdo jiný než ČD. Zatím jediná vlaštovička je Plzeň – Most, kde GW je o cca 20 – 25 procent levnější jak ČD. I na všech existujících lokálkách, kde jezdí alternativní dopravci, je jízdné levnější jak u ČD a konkuruje jejich předražené kartě IN25. Takže kdokoliv lepší než ČD. Arriva se osvědčila v dálkové dopravě, kde např. dělá jediné spojení na kdysi slavné vlárské dráze přes průsmyk a za rozumné jízdné (Bylnice – T.Teplá 20 Kč, Bylnice – Trenčín 30 Kč, čili cca 1… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

Asi dotaz na p. Sůru – zajímalo by mne, zda existuje stanovená nějaká maximální hranice/strop na doplatek na jeden vlakový kilometr ze strany MD ČR ? Je něco takového nebo by klidně doplácelo i třeba já nevím 500 Kč za každý ujetý vlakový kilometr ? Možná rejpu, ale jsem daňový poplatník tak asi mám nějak přímo zákonné právo to vědět:-)-.Dík.

nowas
Host
nowas

Tak hlavně že ministerstvo trochu ušetří. A cestující si připlatí(nebo mu klesne nabídka).

Kylchap
Host
Kylchap

Záměna 854+Bdtn těmito vozidly? Cožpak je apríla?

Víťa
Host
Víťa

Součástí rekonstrukce kolínského nádraží je i vybudování pokladen pro jiné dopravce, tak to alespoň využijí 🙂

Tom
Host
Tom

Pokud to teda klapne, ČD se tím pádem uvolní hodně Bdtn a 854… To není úplně blbá zpráva. Uvolněné Bdtn by mohly znamenat konečnou smrt Bixů nebo se s 854 podívat na nějaké regionální tratě. O uvolněné B a BDs zřejmě už zájem nebude, tak to někde na posilách dojezdí…

Tom
Host
Tom

Padlo tady srovnání 854 a 845… Já teda jezdím shodou okolností oběma a podle mě 845 od Arrivy bude změna k lepšímu. Neříkám, že je to hotovej zázrak, jsou to zkrátka starý jednotky, ale ta modernizace od Arrivy se mi líbí…

JT
Host
JT

Mimo jiné bude zajímavé sledovat, jak dopadne poměrně čerstvě zavedené přímé spojení do Harrachova.

DODO
Host
DODO

Nedivím se nižší nabídce. Akorát aby to nedopadlo jako s řidiči autobusů. Platy u soukromých dopravců na železnici jsou u provozního personálu tragické. Například Arriva hledá vlakvedouci/stewardy do Nitry za 26 000 hrubého včetně příplatků a diet! Tolik mají lidé u ČD v čistém a to ještě bez diet, protože nejezdí do zahraničí. Regiojet má celkem dobře placeného fíru a vlakvedoucí/teamleader, ale všechno ostatní byť se znalostí cizích jazyků má inzerováno 100-120 hrubého.

Sem zvědavý kam se postupně železniční doprava nasměruje. Před automatizací to vypadá na otročinu.

Pavel Martoch
Host
Pavel Martoch

Jsem zvědav, jak si Arriva bude držet záložní jednotky pro víkendové posily jak na 070 tak na Budějovice. U Budějovic jsou to jednotky vozů, u Turnova/Tanvaldu když člověk pomine dnes narvanou klasiku s hytlákem na kolam tak 854+3x Bdtn nebo 854+4xBdtn+854, kolik takových jednotek bude potřeba na vyrovnání kapacity? Pokud objednavatel snižuje v objednávce kapacitu, tak jen chce vyhnat lidi zase pryč z vlaků…

Viktor Nárožný
Host
Viktor Nárožný

Jak se v této jednotce cestuje. Dle některých fotek na internetu to asi nic moc nebude , že ?

Hríd
Host
Hríd

Osobně si myslím, že ČD do deseti let zaniknou. Tahle polostátní firma svázaná zákonem o veřejných zakázkách a prolezlá skrz na skrz politikařením (s každou novou vládou komplet obměna vedení a pod.) nemůže v konkurenčním prostředí obstát jaksi z principu. Je to smutné, ale je to tak.

Kylchap
Host
Kylchap

Tkže stejná kvalita jako na lince Most-Plzeň. Děkuji, nechci. To raději autem

Kylchap
Host
Kylchap

Takže po Buštěhradce stejný zázrak jako GWTR Plzeň-Most. To raději autem.

Jimi
Host
Jimi

To je tedy krok zpátky z pohodlných vozů do starých německých motoráků. S cyklopartou budeme mit take smulu. Tak holt vzhuru do aut. .

Viktor Nárožný
Host
Viktor Nárožný

Popravdě řečeno , nejsem nadšen. Tyto linky mají velké specifikum v obrovské nerovnoměrnosti přepravených osob. Na páteční první rychlík z Kolína na sever by stačil sólo motor , na ten samý vlak v sezóně by byla třeba kapacita tak ve stovkách míst. České dráhy to řeší tak , že linku Kolín-Nymburk doplňuje jedním vagónem navíc v případě potřeby. U linky Praha-Tanvald jezdí soupravy 853+3 x anebo klasiky. Jak toto bude Arriva řešit ? Bude zdvojovat jednotky ? A minimálně dvě jednotky jim budou stát přes pracovní týden ve křoví ? Jinak..tyto jednotky neznám. Jak se v nich cestuje ? Dle… Číst vice »

John
Host
John

Neví někdo, zda v zadávacích podmínkách bylo zachování akceptace PID v úsecích kde je nyní CD akceptují?

Kylchap
Host
Kylchap

Arriva bude jezdit se stejným šmejdem jako GWTR linku Most – Plzeň. Tak to už do Prahy po Buštěhradce nepojedu. Kultura cestování jde dolů.

Dědek
Host
Dědek

Na 3 roky provozu chápu požadavek na jakékoliv soupravy. Ale za 3 roky čekám jiné požadavky. Nové soupravy hodné 21.století. Teď doufám, že v požadavcích bylo zachování počtu cestujících, kol,invalidů atd. Tak snad pro cestující to nebude krom zkrácení linek krok zpět. Jinak je vysoutěžená cena opravdu zajímavá, ale praxe ukáže , zda to lze za novou cenu vše splnit, jako bylo dřív. Všechna případná vylepšení jsou samozřejmě ku prospěchu.

Dominik
Host
Dominik

A rozdrobení sítě pokračuje. Motorové jednotky 628 (845), to je fakt výhra, zlaté 854, v nich špatné cestování není. A jak už tu bylo psano, jak zvládnou kapacitu.

Radek
Host
Radek

U R24, ty jednotky budou sólo, nebo aspoň na špičky spřahování?

Miloň
Host
Miloň

U R24 by bylo ideální kdyby jely dvě a jedna se z Kladna trhla do Dubí nebo vůbec nejlépe jako Os do Kralup.

T448
Host
T448

Většina spojů minimálně dvojmo, vybrané spoje trojmo.

Daňový poplatník
Host
Daňový poplatník

Jo konkurence, to je věc. Fakt už to asi na MD poznali. Doufám že ve smlouvě budou takové pokuty které vítěze odradí od neplnění objednávky.

Partneři


Newsletter

Výběr editora