Pražská MHD si nevydělá ani na pětinu svých nákladů. Přepravených lidí však přibylo o 18 milionů

Tramvaj 15T s polepy k 80. výročí Pražského povstání. Zdroj: MHMPTramvaj 15T s polepy k 80. výročí Pražského povstání. Zdroj: MHMP

Veřejnou dopravou loni v Praze jelo asi 1,1 miliardy lidí.

Odebírat
Upozornit na
guest
245 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
OpenTTD-master

O důvod víc proč by mělo být MHD zdarma

Y.K.

Zdarma by být neměla. Nemusí vydělávat, pokud to chápeme jako službu městu, ale cesta by pořád měla mít nějakou hodnotu. Spousta lidí nemá respekt k věcem zadarmo a ani pro dopravce by ten vztah nemusl být úplně zdravý.

vbba

“Zdarma” = placena z daní,
čím více se toho bude platit z daní, tím vyšší daně budou.

Mirďa

Očekávám článek na téma:
Pražská IAD si nevydělá ani na desetinu svých nákladů.

SYN

Trend tomu moc nesvědčí…

rušnovodič Peter

Nie je to malý peniaz, ale MHD v Prahe patrí podľa môjho názoru medzi špičku.

basteilubbe

Nešlo by to bez těch návodných titulků? MHD jednak není od toho, aby si na sebe vydělávala, ale hlavně nepřímé přínosy/výnosy z rozsáhlé, funkční, hojně využívané MHD, kterou lidé upřednostňují před auty (i díky její láci), dalece převyšují výnosy z jízdného. Relativně nízká cena pražské MHD je jedna z mála věcí, kterou dělá Praha dobře a která by měla sloužit ostatním městům za příklad.

Honza Ajznboňák

Praha si zaslouží zdražit jízdné a turistické poplatky. Celoroční Lítačka pro Prahu alespoň 7 000 Kč, celodenní jízdenka na pražskou MHD 250 Kč, krátkodobá jízdenka na 30 minut za 50 Kč a kompletně vyjmout jízdu na lanovce na Petřín z PID a zavést speciální turistický tarif 100 Kč pro jízdu nahoru nebo dolů a obousměrnou jízdu tedy nahoru a dolů za 150 Kč. Zavést denní poplatek za opakované použití lanovky více než 3 jízdy za den ve výši 400 Kč., zvýšit cenu za použití linky Airport express z hlavního nádraží na letiště Václava Havla ve výši 300 Kč. Pro turisty… Číst vice »

Luk

Ubytovací poplatek je limitován zákonem na 50 Kč, Praha ho zvýšit nemůže. Poplatek za opakované použití lanovky je nesmysl, který by jen zaplevelil tarif a nic pozitivního nepřinesl. A obecně by měl být tarif spíš jednodušší než složitější, už teď je to dost peklo.

vbba

Zákon se ale může změnit stejně tak jako příslušné vyhlášky. Jízdné na lanovku na Petřín je zbytečně zahrnuté v běžném jízdném. Praha se vůbec v ničem nemusí podbízet jako “low cost city” pro turisty. Praha má nabízet perfektní služby – a k tomu patří i adekvátní ceny.

Y.K.

Miluju města, která mají speciální ceny pro turisty.

Navíc ne každý turista je, nevím, zazobaný američan z Kalifornie nebo bohatý arab. Stačí jak vypadá cenová turistifikace historického centra.

vbba

“Speciální ceny pro turisty” v mhd nejsou vůbec potřeba. Jízdenka na lanovku na Petřín může mít vlastní cenu/tarif a nemusí být vůbec dotována z daní, tak tomu jednoduše bylo, když to byla součást běžných jízdennek. Je to tak atraktivní – bude to tak atraktivní, a není to nezbytná součást mhd, že to může být za samostatnou cenu.

vbba

Jízdné je velmi levné. Politici ale nezdraží protože se bojí. Parkování je velmi levné a to politici také nezdraží protože se bojí. Nebojí se ale neefektivního hospodaření s daněmi a s majetkem. Politici nejsou moc chytří, tak nečekejme rozumná řešení.
Jízdné a parkovné potřebuje zvýšit ceny.
Třeba ubytovací poplatek by mohl být 200.-Kč/ osoba/ den a automaticky by turista dostal jízdenku na 24h v mhd.
Krátkodobé parkování na modrých zónách by na Praze 1 mělo stát min. 100.-Kč.
Praha je v mnohém zbytečně laciná, ale doplácí se to z daní.

Luk

Jací voliči, takoví politici. Není to žádné „my a oni“ – to bylo do roku 1989, ale teď má každý možnost jak vybírat politiky, tak se i politikem sám stát a třeba jít dát věci do pořádku.

Martin Prager

Ono by bylo asi nejlepším řešením opravdu do základu „prostudovat“ ekonomiku DPP a ROPID. Řada skandálů a kriminálních kauz napovídá, že tam nebude až tak všechno v pořádku. Pak bych hledal opravdu funkční řešení a opatření, včetně odpovídající tarifikace.

Martin

Vim ze je to nepopularni, ale zvednete cenu predplatneho na dvojnasobek a jednotlive jizdne o polovinu.., naopak k parkovnemu davejte jizdenku zdarma…

zemko

ano, nic nepritahne vic aut do Prahy nez tento nesmysl

Martin

Tak to se mylite, a to hned ve dvou vecech, ta prvni je cena rocni jizdenky za smesnych 10,-/den, tech 20,-/den je porad extremne nizkych… a v druhe veci, ze lidi presed ou v Praze do aut, to delaji i nyni a cesta trva casto i dele, vubec to nema vliv… kdo preferuje mhd bude dal, pac uz dnes je to pro nej vyhodnejsi… kdo preferuje auto, tak tim autem pojede i pote… spise atraktivnejsi je, ze k jizdence bude mit parkovani na vyhrazenych P+R zdarma, nebo k parkovani jizdenku zdarma… Vetsina ridicu totiz nechce platit naklady na auto a… Číst vice »

zemko

sorry, muzou jet MHD rovnou, PID funguje dobre a nepotrebujeme si zabirat misto P+R…

vsp

Je nějaký odhad, kolik lidí se pohybuje kolem ne/výhodnosti předplatného? Obzvlášť s tím jak jsou drahá návazná pásma PID a spousta lidí ze Středočeského kraje nedojíždí do Prahy denně. Jestli by nějaká forma chytrého stropu nepomohla lidi přitáhnout do PID a neuspávat silnice do Prahy. Např. člověk z prvního pásma zaplatí cca 7000 za roční kupon, nebo 2x50Kč za cestu do Prahy a zpět. Takže musí aspoň 1.5x týdně, aby si tu lítačku koupil (plus nemoci, dovolené). Třeba že by šlo jízdenky kupovat na Lítačku a byl by roční strop, kolik to může být maximálně. Ale vzhledem ke složitosti tarifu… Číst vice »

Viktor

3650,-Kč za rok je super cena!! 10 korun denně na celý den. Někdo namítne že má měsíc dovolenou. Ale taky třeba neodhlásí na měsíc internet…. Holt se vyplatí počítat.

Milan Stříž

Rozpočet Prahy na rok 2025 je 111 mld..

Takže „vlastní příjmy“ dopravního podniku jsou cca. 4 procenta tohoto rozpočtu. To by Praha určitě snesla, dopravnímu podniku by odpadla spousta starostí a byla by to prostě služba, kterou město poskytuje zdarma obyvatelům.

factory

Souhlasím.
Proč se tvářit že jsme kapitalisti když je tady tvrdý socialismus. Nebo přerozdělování 20 miliard z veřejných rozpočtů na provoz MHD názveme nějak jinak?

Marek

A současný systém „každému autu silnici dle jeho potřeb“ je co?

Antonín1

Takže Praha má platit čtvrtinu rozpočtu (dotuje asi z 20% svého rozpočtu) + 4 %ˇVámi uváděné, MHD? Myslím, že lze užít tyto peníze lépe. Ano jsou města, která mají MHD zdarma, ale rozhodně ne o takové kvalitě a výkonu jako Praha. Každá služba něco stojí, tedy nějaké „zdražení“ by bylo logické. Oproti světu ho máme sakra levné. Chtělo by to celkovou logickou úpravu. Třeba srovnatelná vídeňská tří denní je jen o necelou stovku dražší než Pražská, jednotlivá je dražší asi o 20 Kč, ale platí jen 80 minut a musíte těch 80 minut jet, nelze si dělat pauzu, jako v… Číst vice »

Miroslav Hruška

Nikdy!!! To chcete zničit funkční systém několika tisíci nehygienickýcg bezdomovců, foťáků a jiných živlů??? Opravdu nechci posílat vnoucata vnoučata dotykové MHD!!!

David

Jakože ti teď nejezdí protože si nekupují lístky? Aha…

PetrH

Je to dokonce 125 miliard, ve výdajích, ale v pohodě.
Ten rozpočet je tak obrovský, protože Praha je i kraj. A krajské výdaje jsou například i provozní peníze na školství, které Praha jen pošle dál, vůbec o nich nerozhoduje. Jen to školství je mimochodem 31 miliard. Pak jsou i sociální výdaje a další. Nemluvě o nutných opravách.
Takže představa, že „jen tak někde ušetříme 4 procenta rozpočtu, hlavně, že budeme jezdit MHD zdarma“ je docela lichá. Například ten letošní rozpočet je schodkový.

Clovek

Nelibi se mi to. Sam jezdim po Praze na kole nebo chodim pesky a Praha na bezpecnou infrastrukturu pro cyklisty odmitat dat 200 milionu rocne (1% provozni dotace na MHD), ale za svych dani musim platit jizdne lidem v tramvaji. Na zapade je kontribuce cestujicich mnohem vetsi.

Ladislav

Na co vrážet do cyklistů? Vy cyklisti máte nejraději chodníky pro pěší.

MiNo

Kdyby byly cyklostezky, nemuseli by někteří jezdit po chodníku.

SYN

Snad, možná, ale možná taky ne…

N.N.

Chce, aby se z daní všech přispělo na cyklostezky, ale vadí mu, že se z daní přispívá na MHD … kterou po Praze využívá násobně více lidí.

Filip Jirsák

Což je ale proto, že je MHD v Praze násobně více podporována. Protože Praha to podporuje pěkně od toho pro Prahu nejdražšího – nejvíc auta, ta jsou pro Prahu nejdražší tak je podporuje nejvíc. Pak MHD, která je výrazně levnější ale pořád něco stojí. Pak dlouho nic a pak jsou chodci, a úplně na konci je ten pro obec úplně nejefektivnější způsob dopravy – cyklistika, a tu Praha podporuje nejméně. Teda pokud se dá mluvit o podpoře, ono už u těch chodců je to spíš „klacky pod nohy jim hází jenom trochu“.

Clovek

Chci aby se z mých daní (a dalších cyklistů) poměrné množství peněz dávalo do cyklostezek, ano. Momentálně se nedává téměř nic, přitom třeba u Vltavy není těch cyklistů málo.

Filip Jirsák

To je takový koloběh. Teda spíš motorběh. Praha silně dotuje automobilovou dopravu. Takže jezdit autem po Praze je velmi výhodné a autem by jezdilo čím dál víc lidí, takže by byla Praha čím dál víc ucpaná pro všechny. Proto Praha potřebuje, aby MHD byla pro dost lidí ještě výhodnější, než ta zvýhodněná auta. A tak silně dotuje i MHD. Takže Praha soutěží sama se sebou, jestli bude dotovat víc auta nebo MHD, a na nic jiného jí pak nezbývají peníze. Bylo by zajímavé porovnat, jaký podíl rozpočtu dává Praha na dopravu (po odečtení příjmů z dopravy), v porovnání třeba s… Číst vice »

lokomotiva

Praha silně dotuje automobilovou dopravu…
To jsou bláboly!
Praha silně dotuje MHD. Z rozpočtu jim nasypali 21,8 mld. Jasně doložitelná čísla.
Jak dotuje auta? Posílá jim peníze? A netvrďte, že opravou silnic. Po nich jezdí i MHD a ty autobusy je huntují daleko víc.
Vymýšlíte si fiktivní čísla, co by kdyby…
Třeba kdyby zavedli mýto…
Klidně, ale rovné podmínky pro všechny. A ne že z toho uměle vynechají jeden druh dopravy!
MHD by bez dotací úplně zanikla, kdežto auta BEZ DOTACÍ jezdí stále a budou jezdit pořád.

Filip Jirsák

Ano, Praha silně dotuje automobilovou dopravu. Jednak přímými náklady – výstavba a údržba silnic. A ne, po těch nových silnicích nejezdí MHD. Dále jsou to náklady ušlé příležitosti – třeba parkovací místa. A pak jsou to náklady, které platíme my všichni – poškozené zdraví, horší životní prostředí (hluk, neustále se musíme autům vyhýbat, auta nás zdržují…)

Auta bez dotací v ČR nejezdí. Kdyby se přestala dotovat MHD i auta, IAD by takřka zanikla, MHD by zůstala (i když v omezenější podobě).

David

Už se těším na mínusy, ale nedá mi to. Fakt nikomu nepřijde MHD neskutečně drahá? Praha ma 1.5 mio obyvatel, takže to na jednoho vychází 17.8k? My jsme doma 4, 2 děti. 71.5k CZK ale za provoz nového auta úplně nedám (ano i servis, gumy, pojistky). Kde je tedy ta výhoda z rozsahu?

Jan T.

MHD nejezdí jen obyvatelé Prahy, ale taky spousta dojíždějících a spousta turistů. Spíš bych počítal náklady na jednu jízdu, tedy 26,8 miliardy děleno 1,1 miliard přepravených cestujících, což nám vychází na poměrně slušnou částku 24 korun. Spousta cestujících jezdí zdarma anebo se slevou, většina ostatních místních bude mít lítačku za 10 korun/den, takže zbytek musí doplácet jednorázové jízdné a dosyp z města. V noci máte stejný tarif jako ve dne, za minibus či přívoz platíte stejně jako za metro nebo vlak. Velkou část tvoří personální náklady řidičům, údržbě, úklidů, řízení provozu, prodej jízdenek a podobně. Určitě se tam najdou nějaké… Číst vice »

David

Středočeši si platí ve svým kraji taky VHD.. stejně tak ti turisté.

Prostě mi ty náklady na obyvatele přijdou hodně.

Luk

V případě MHD do toho především vstupuje většina nákladů, kdežto u auta tam spousta nákladů není – platí se z veřejných rozpočtů (např. daně z paliv jdou jen státu, kdežto kraje a obce z nich nemají nic, ale přitom platí veškeré komunikace, plus ztrátová parkoviště). Další věc je, že mimo špičku je vytíženost spojů dost nízká, ale pořizovat na to samostatná menší vozidla nedává smysl. Musí se také zaplatit řidiči, kdežto když člověk řídí své auto, tento čas jako náklady nepočítá.

N.N.

Obce … platí komunikace, ale po nich, světe div se, jezdí i ta MHD, i svoz komunálního opdadu.

Filip Jirsák

Jo jo, kvůli samým autobusům a popelářům není v Blance k hnutí.

SYN

V Blance jsou nějaké odpadkáče?

Filip Jirsák

Já nevím, to se ptejte N.N., ten tvrdí že se nové komunikace staví kvůli MHD a svozu odpadu. Tak jestli Blankou nejezdí svoz odpadu, tak tam je teda asi jede jeden autobus MHD za druhým.

Grossák

1. Nelze srovnávat celkové náklady (u MHD) s pouze provozními náklady (auta).
2. Motorista má zdarma nebo téměř zdarma infrastrukturu, zatímco MHD (kromě silnic pro autobusy) si ji platí sama. Dokonce i náklady na tramvajovou trať, po které jezdí auta, jdou za DPP.
3. Jezdíte všude celá rodina spolu, nebo občas potřebujete jet každý jinam, tedy potřebujete další vůz, nebo jiný druh dopravy?

Matyáš

Proč porovnávate pouze provoz, a ne i náklady na to „nové auto“? To se pak přes těch cca 6 tisíc měsíčně dostanete hned.

Luk

Protože většina lidí to má tak, že to auto chtějí mít stůj co stůj, i kdyby neujeli ani kilometr. Prostě ho chtějí mít k dispozici a koupí si ho bez ohledu na to, kolik s ním pak najedou kilometrů.

Y.K.

Do provozu auta musíte započítat i jeho cenu a servis. Pak to budou trochu horší čísla. Nemusíte tam započítávat infra, kromě parkovací karty a dálniční známky, protože to jde z rozpočtu. Drážní infra DP spravuje zcela sám. Do toho fixní náklady třeba v metru (svícení atp.).

MiNo

Výhoda je v tom množství, které MHD převeze, a nejsou zde kolony jak v USA.
Navíc ne každý chce nebo může řídit.

Dejf

Výhoda je ta, že díky fungující mhd je možný tím autem i někam popojet, kdyby jeli všichni autem, tak by v praze asi moc poježdění nebylo…

Jindřich

Nerozumím, proč Praha nemá turnikety nebo podobný systém, i kdyby to neco stalo. Kolik asi dnes jezdí lidi zadarmo, kterým se to vyplatí i s pokutou jednou za pár let?
A taky mi chybí chytrý systém, který by počítal cenový strop ,podle toho, kolik doopravdy projezdim.

Luk

Zadarmo nejezdí skoro nikdo. Roční kupon je tak levný, že drtivá většina cestujících ho má, i když jezdí třeba jen občas.

PetrH

zadarmo jezdí asi polovina vozu… děti do 15 let, doprovod dítěte do 3 let a důchodci.

Luk

Důchodci jezdí zdarma až nad 70 let. Ale to je detail a o tom to nebylo. Bylo to o tom, zda lidé, kteří platit mají, skutečně platí, že nejezdí načerno. A situace je taková, že v drtivé většině opravdu platí. Neplatí akorát tak pár bezdomovců a občas nějaký zmatený turista. Místní platí prakticky bez výjimky.

PetrH

důchodci od 65. https://pid.cz/slevy/
A jsou lidé, kteří jezdí načerno… jen se vám k tomu nepřiznají. Já jsem to sám slyšel od některých, že jezdí krátké trasy a doufají, že se jim to vyplatí. Já jsem taky kontrolu neviděl hodně dlouho.
A pak nízkopříjmoví, což taky asi není váš svět, nejsou schopní si ušetřit těch 3650, tak to nějak flikují, občas jezdí zadarmo. Když jsem dělal s nimi kdysi dávno na brigádě, tak revizor šel cíleně po nich a občas se trefil.

Luk

Nevím, kolik lidí jezdí načerno. Ale když přijdou revizoři a kontrolují celý bus nebo tramvaj (a že jsem je například letos potkal už několikrát), tak vidím, že jen zřídka najdou černého pasažéra.

PetrH

Já jsem si vyslechl v buse i nějaký nepovedený pokus o uplácení, relativně nedávno, asi rok zpět. Asi mu chtěl dát něco bokem, revizor se zeptal „jsou tady kamery, tak jestli chcete pokračovat“ 🙂 Nakonec to zůstalo u vypsání pokuty. Chlápek předtím telefonoval dost nahlas a potom taky, jen se rozčiloval, že ho to stálo litr 😀

Josef J.

Zadarmo, nebo na černo?

MiNo

Turnikety? Pro boha jen to ne.

none

Hned bych vrátil turnikety do Metra. A lístek za korunu 🙂

Augusto Pinochet

…tak to teď je to levnější…

Luk

V té době stál měsíční kupon 80 Kčs (roční neexistoval). Byl dost nevýhodný. Kdo jezdil denně jen do práce a zpět bez přestupu, jednotlivé jízdenky ho stály cca 45 Kčs měsíčně. V přepočtu na dnešní pražské mzdy by kupon stál něco jako 1200 Kč, tedy asi 4x víc, než je to s ročním dnes.

DavidS

Jednou za pár let? Mně kontrolují tak jednou za dva týdny v průměru, poslední dobou i častěji. Turnikety jsou problém kvůli množství lidí, už teď jsou třeba přestupní stanice s frontou na eskalátory, tak si představte, jak by to vypadalo, když tam dáte 4 turnikety vedle sebe.

vsp

Když se turnikety udělají dobře, zvládnou opravdu hodně lidí (Londýn nebo dokonce Tokyo).

PetrH

V Londýně bývá větší fronta před turniketem, pokud například skončí nějaká turistická atrakce, ale taky ta fronta brání tomu, aby se zahltil prostor dál.
Jenže problém je cena, při pražském nízkém jízdném se prostě turniket nevyplatí.

Filip Jirsák

Ty časté kontroly ale budou na přestupu na Muzeu, ne? Jinde revizora nepotkáte, jak je rok dlouhý. A asi vypadáte jako typ, ze kterého by mohlo něco kápnout.

Na přestupech by turnikety nebyly, jen na vstupu.

Martin Šubrt

Cenový strop v PIDLítačce funguje už 3 roky. Když projezdíte víc než denní jízdenku, zaplatíte jen tu.

A turnikety Praha nemá právě proto, že je jízdné velmi levné, zejména to předplatné. Vybudovat turnikety a provozovat je by v zásadě několik let stálo většinu toho, co se na jízdném vybere. Tj. nějaký čas by se jízdné vybíralo z převážného podílu na výstavbu systému pro výběr jízdného, přičemž reální pokrytí provozních nákladů by kleslo hluboko pod 10 %.

Luk

Před lety se turnikety zcela vážně plánovaly a předpokládané náklady pro metro byly tehdy okolo 5 miliard (+ provoz), co si vzpomínám. Dneska by to bylo tak 10 – 15.

Filip Jirsák

Cenový strop by měl smysl hlavně u předplatních kuponů. Že by třetí měsíční kupon v řadě byl jen doplatek do čtvrtletního kuponu, podobně s ročním.

Winecko

Já sice proti turniketům nejsem, jsou mi celkem jedno a někdy mohou být i víc „cool“, ALE tady v Česku a Praze jsou lidé, kteří kupóny a jízdenky mají a málo z nich jezdí na černo, navíc pokuta stojí víc než kupón. Takže není důvod instalovat, když neplatících cestující je minimum a vlastně by teď jenom brzdili chod ve stanicích

Dálnice

Zdražte to tak aby to pokrylo náklady. Praha není pro chudé. Pak se nebudete muset zabývat „dostupným bydlením“ v Praze. To je stejná kravina jako dostupné bydlení v Monte Carlu…

Radek Janata

Jo, a pak bude tolik lidí jezdit autem, že za zkapacitňování silnic a stavbu nových dáte mnohem víc, než za dotování MHD, o zhhoršení životního prostředí ve městě nemluvě.

Právě kvalitní a levná doprava problém s bydlením pomáhá řešit – protože lze bydlet za Prahou a dojíždět.

Filip Jirsák

V Praze je na bydlení spousta místa. Jenže kvůli autům se bydlení staví strašně neefektivně. V Praze se byty staví tak, že se zahloubí jeden a půl patra garáží, a na to se postaví tolik bytů, aby vyšla parkovací minima. Takže ne moc.

Abc

Za mě jsou to dobře investované peníze. Čím více lidí bude v MHD tím lépe.

Michal

A právě z toho důvodu si myslím že by mělo být MHD zdarma jen pro pracující lidi. Důchodci už to zdarma mají. Takže platit za MHD můžou jenom turisti.

Jan

nic není zadarmo

Nose Peak

Nevidím důvod, proč by měly mít duchny zadarmo cokoliv…roční kupón pro důchodce za těch 3650,- a ostatním za dvojnásobek. I tak to bude levný…

Daniel Novák

To je dobře, veřejná doprava má přepravovat, né vydělávat.Od toho tady je

Jan

Chtělo by to zdražovat jednorázové jízdenky o inflaci a jednorázové parkování a naopak zlevnit klidně na 5 kč denně roční kupon a ten hlavně už nikdy nezdražovat aby lidé měli nějakou výhodu a neutekli do aut

Ivo

Jezdím zadarmo, ale použiji jen když se to hodí. V poměru s autem je to tak 50/50.

Michal

Ale já stejně do toho auta uteču. MHD použiji tak třikrát ročně maximálně. Vždyť jsi tam spousta cestujících dělá co chce a omluvit se neumějí. Děti se tam poštuchují a vyluzují nepředstavitelné skřeky, kdo to má poslouchat a ještě si platit jízdenku 🤨. A už jsem se taky setkal s takovými raněnými lidmi, kteří si myslí že oni mají právo jako první nastoupit a až bude dopravní prostředek plně obsazen, tak já se můžu pokusit vystoupit ☹️. Už jsem takhle jednu paní zastavil a ona ještě křičela že přepadení a napadení A že mají všichni ostatní zavolat policii 😡. A… Číst vice »

DavidS

Použijete třikrát ročně, ale potkáváte takové lidi, vy máte ale smůlu… nebo bujnou fantazii.

Pražák

Takže vlastně zadarmo? Už takhle je to nesmyslně levné a požírá to velkou část rozpočtu.

Abc

Neřekl bych že je MHD v Praze nesmyslně levná.

Pražák

Když si koupíte roční předplatné, tak je směšné levná za to co nabízí.

Rar

Pokud nebydlíte na okraji města, kde u nás o víkendu třeba nic nejede a to se pořád bavíme o Praze. Praha má luxusní mhd v centru a tam kde se kdysi zavedlo časté spojení, ale nové lokality pokrývá v některých případech velmi mizerně.

PetrH

Je otázka, jaká je tam hustota obyvatelstva, aby se to vyplatilo. Četl jsem, že pro zavedení autobusu se ve světě udává minimální průměrná hustota obyvatel 50 lidí na hektar… samozřejmě to chce víc hektarů, ne jen jeden.
A nová výstavba u nás je často pár pater nad zemí, plus garáže. Kdo navíc chodí na autobus, když má garáž v domě.

Milan

Roční kupón za cenu 3650Kč = 10Kč/kalendářní den je nesmyslně levný, to nemá žádné z krajských měst ČR, která jsou menší, nemají metro, a mnohá z nich ani TRAMvaje, což jsou sice kkapacitnější, ale také provozně podstatně dražší druhy dopravy než autoBUSová případně TROLEJbusová! Když 3650Kč : 12 měsíci = 304,14Kč 304,17kč : 20 pracovními dny (při osmi hodinové směně je to měsíčně cca 22, ale potřeba odečíst 20 až 25 směn dovolené je v prlměru měsíčně 2) = 15,2Kč jen na cestu do / z práce = PRACUJÍCÍ ČLOVĚK JE EKONOMICKÝ MAMLAS, POKUD ZA POUŽITÍ MHD PLATÍ JEDNORÁZOVÉ JÍZDNÉ… Číst vice »

PetrH

tramvaj je provozně levnější než autobus, na 1 přepraveného cestujícího.
dál jsem nečetl, zkuste to vydat jako brožuru.

Otas

Porovnejte se cenami v jiných městech ( třeba Liberec, Plzeň, Brno, Ostrava,…)

Stráťa

Zná někdo náklady vynaložené na to aby DPP těch necelých 5 miliard vybral? Nebylo by nakonec levnější jízdenky vynechat a nechat MHD zdarma?

Jan

Taky jsem pro. Pouze ale pro Pražáky udělat zdarma roční kupon po registraci a jen s trvalým pobytem a nějak znemožnit aby lidi měli pobyt v Praze v bytě který pronajímají a reálně bydlí v domě za Prahou a zneužívají Lítačky na vlak po kraj Prahy v ceně

Radek Janata

Tím ale žádné náklady na vybírání jízdného neušetříte. Roční kupony nestojí na nákladech skoro nic. Co stojí náklady je tisk jednorázových jízdenek, provoz automatů, provize za SMS jízdenky a především přepravní kontrola.

Slávek

MHD v Praze neprovozuje jen DPP.

Michal

A to je omluva, nebo výmluva ?

factory

Já to psal už pod článkem o ostravském dopravním podniku. Zrušení jízdného by sice asi nebyla taková úspora ale jestli se teď 20 miliard dává z eraru a 5 se vybere tak zrušením se něco ušetří a jestli se z eraru dává 20 nebo 23 to už je vlastně jedno… efektem by bylo narvané MHD což je jeho hlavní smysl, lidi nejezdici po městě v autech.

Milan

co je zdarma. toho si lidi zpincipu neváží a buď to přímo ničí či tím minimálně pohrdají!

Juraj

Tak si to spočtěte.
Z článku vyplývá, že na jízdném se vybralo 4,69 miliardy.

Máte pocit, že provoz všech automatů, výroba a distribuce tištěných jízdenek a přepravní kontrola dá dohromady skoro pět miliard nákladů?

DavidS

Nic není zadarmo… Co byste škrtnul?

Rossec

začal bych zavedením platby za parkování elektroaut v plné výši.

MiNo

Pořád je to lepší než nic. Ale stálo by za to přemýšlet o bezplatné přepravě pro všechny? Chápu, že jízdenka tak nějak eliminuje bordeláře a vagabundy, ale pokud se to správně uchopí, asi by to vyšlo šul nul, ne? Co stojí nákup, údržba a provoz automatů, tisk jízdenek, distribuce do trafik a podobně? Z revizorů by mohla být nějaká pořádková služba, která by vagabundy vyhazovala. Vím, že bezplatná přeprava je v Tallinnu, ale kvůli své mizerné nabídce není moc využívaná. Bezplatnou přepravu má i Lucembursko po celém státě, kde to celkem funguje, jak jsem se dozvěděl od známých. Můžeme jít… Číst vice »

Slávek

Bylo by to pro město ještě dražší.

Feedhunter

Pro jaké město? Město nic neplatí, platí to daňoví poplatníci.

Juraj

Ano, pane chytrý, a ŘSD nestaví dálnice, ale staví je stavební firmy.
Město skrze svou politickou reprezentaci nakládá s veřejnými rozpočty pro zajištění nějakých služeb.

StonyCZ

Co presne by bylo drazsi?

Ivo

Kolik mají v Lucembursku bezdomovců?😁

Michal

No pro všechny určitě ne. Mělo by to být minimálně pro ty co jsou zaměstnaný, nebo se snaží vydělávat.
Pro ty nepřizpůsobový a třeba bezdomovce bych to zadarmo určitě nedával ☹️.
By se totiž taky mohlo stát, že by vás takovéhle lidé z dopravního prostředku vyhnali 😖

Juraj

Daleko více než cena rozhoduje jednoduchost a srozumitelnost odbavení. V tomto jednom Praha zaostává. Přechodem na bezpapírový systém by se dalo ušetřit i bez bezplatného jízdného, ale pět miliard ročně to tedy fakt nebude, aby to úplně pokrylo výpadek tržeb z jízdného.

lvy

Zajímalo by mě, kdo platí ten rozdíl. Vzhledem k tomu jak se u nás rozdělují daně to vypadá, že to platíme všichni, ale rád bych se pletl.

Ivan

Nepletete. A proč byste se pletl RÁD?

Air Traveller

a kdo asi jinej, nez my z dani? 🙂

Y.K.

Logicky to platíme z daní, Praha je samostatný kraj a obec, MHD platí ze svého rozpočtu, čili to vesměs uzavírá kruh na pražáky a v Praze registrovené firmy na to do čeho jde jejich podíl na daních.

https://financnisprava.gov.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_2021.pdf

Luk

U těch firem je úplně jedno, kde jsou registrované. Příjmy z DPPO se 100% přerozdělují. Důležitý je počet obyvatel přihlášených k trvalému pobytu (a také počet žáků ve školách). Jediné daňové příjmy, které jdou přímo obci, jsou z nemovitých věcí.

Jirka

Tak asi zdražit, ne? Co je 3650 kč za rok.. klidně na dvojnásobek.

David

Díky home office, zase tak často do kanclu nemusím. Se mi regulérně už pak vyplatí vic používat auto a nebo i ta sdílená auta

Jirka

Tak si používej a čekej v kolonách. je na každém, co zvolí.

David

Když použiju autobus, skončí ve stejných kolonách. Já za sebe říkám, že pokud roční kopon zdraží na dvojnásobek, tak si ho už s velkou pravdepodobnosti nepořídím

ABCD

Jak dlouho dopředu se musí sdílené auto rezervovat před cestou do práce?
Když pojedete 50 – 100 krát za rok dá se na to spoléhat?

Rarife

Takže třeba tisícovku navíc ročně nemáte, ale koupit auto, pojistit ho, servisovat a provozovat, na to máte? Aha.

Michal

No já nevím, ale spousta lidí má auto a přitom jezdí MHD 😆

Luk

To je normální. Hodně lidí nechce platit 20 Kč denně za MHD, ale klidně platí 200 Kč denně za vlastnictví auta. Podobně nechtěli lidé platit 30 Kč u doktora, ale 3000 Kč u automechanika bylo v pohodě.

Kubajsu

Nejde o pár tisíc ročně navíc. Jde o to, že se vyplatí jednotlivé jízdenky oproti kupónu.
Třeba já v průměru jedu tak 2x na kole, 1x autem a 2x MHD. Do toho nějaké dovolené, svátky, HO a už je to kupón vs. jízdenky skoro nastejno. Když kupón zdraží, už se nevyplatí.

Jako já si ho nejspíš pořídím, kvůli pohodlnosti – pípat si jednotlivé jízdenky je otrava, ale ekonomicky to už smysl dávat nebude…

MiNo

Dvojnásobek, jakkoliv s tím souhlasím, je moc velký skok. Vzpomínám si, jak někteří brečeli třeba v Olomouci, že 24hodinová jízdenka stála 46 Kč a najednou stojí 80. Kdyby to bylo postupně, jako např. v Plzni, tak by to bylo snesitelnější.

Jan

Zdražit jednorázové ale nechat roční a nebo ho dát zdarma za striktních podmínek bydliště v Praze

Michal

No bydliště taky špatně, musel by ten dotyčný doložit že pracuje a má práce.
Protože pak by MHD mohlo být přeplněno lidmi kteří nepracují a ještě by křičeli že oni mají právo A ty co pracují právo nemají.

Jakub

Jestli se má zdražit MHD, tak se musí v první řadě zdražit parkování a další záležitosti spojené s IAD. Například nechápu, proč by odtah špatně zaparkovaného auta měl být de facto dotovaný. Jestliže má být MHD priorita, je třeba řešit nejprve toto.

Air Traveller

-sarkasmus-
doufam, ze ti, co tady dlouhodobe volaji po tom, aby si ridici iad doplaceli naklady za stavbu silnic a kdo vi ceho, ted zacnou (v ramci jiste nazorove konzistence) volat po tom, aby si uzivatele mhd zacali doplacet realne naklady mhd
– konec sarkasmu-

Miloslav

Tak zatím jsou ve společnosti tendence, aby si školáci hradili dopravu a provoz školy sami z kapesného, zatímco výdělečně činní motoristé by měli mít paliva, garážování, parkování a servis plechoviček ideálně zcela zdarma.

Air Traveller

to jsou mozna tendence u turka a podobnych blbecku. ale to (zatim?) nastesti spolecnost nereprezentuji.

Miloslav

No, právě že to spolecností celkem rezonuje. Jakmile někde zdraží benál, parkovné, mýtné či další poplatky za vlastnictví auta, dospělí a zodpovědní pardálové uspořádají závody v kníkání, vřískání, plakání a fňukání jak zase chudinkům dospělým ubližují, jako by jízda autem až do obyváku byla to poslední, co kňů kňů kňučedníky dělí od umření.

Air Traveller

oprqvdu? nic takoveho jsem nezaregistroval.

asi ve vasem pripade prani otcem myslenky.

Jan K

bohužel p. Miloslav má pravdu, tohle se bohužel ve společnosti často děje a proto není žádná politická vůle to změnit. Teda, asi jako vždy to bude hlasitá menšina (tady možná ne tak malá), co se vždy ozve..

Filip Jirsák

Tak si někdy přečtěte komentáře tady v diskusích. Třeba ty své.

Někdo neznámý

Naopak, VHD je pro studenty a žáky ultralevná, přitom lidé v produktivním věku začínají být šikanováni drahým jízdným….

Ondra

Já jsem pro, třeba by pak víc lidí jezdilo na kolech. Furt se říká že je pro cyklo největší konkurence super levná mhd 🙂

L.

To je pravda. Hlavním rozdílem kola od MHD je, že není závislé na jízdních řádech. V ostatních parametrecg (vhodná délka trasy, závislost na počasí, vhodnost k přepravě nákladů) jsou si MHD s kolo dost podobné.

Y.K.

Já nemyslím, že to někdo myslí váženě, ale občas se hodí na to upozornit, protože ani IAD není pro město / kraj / stát / zadramo. Jen to není tak zjevné, protože není žádný kupón „Praha autem na rok“, nebo „Okresky pásmo 3“, který by vyjádřil poměr placeného přímo a toho z rozpočtu není. 🙂

Marian Kechlibar

Tady už opravdu vzniká otázka, zda prostě nezrušit výběr jízdného a neprovozovat tu MHD zadarmo, možná výměnou za mírnou redukci počtu spojů. Na řadě periferních linek by se např. interval 12 místo 10 minut ve špičce snesl. Ono zase u služby zadarmo by cestující nemohli moc nadávat, že je plnější, než dřív.

Mohla by se pak kompletně zrušit infrastruktura pro prodej a kontrolu jízdenek, tím by se taky něco ušetřilo.

vojtech.horacek

To poslední, co pražská MHD potřebuje, je image služby pro socky. Placené jízdné, ačkoliv nepokrývá náklady ani z pětiny, pořád dává cestujícím pocit služby, kterou si platí a od které očekávají jistou úroveň.
Kromě toho 4,7 miliardy korun fakt neroste na stromech a infrastruktura pro prodej a kontrolu jízdenek to vážně nevytrhne, to jsou náklady řádově nižší.
Pokud by se něco mohlo (a mělo) zrušit, je to reklama ve stanicích, na zastávkách a polepy vozidel. To je v porovnání s jízdným vážně zlomek nákladů, který by značně prospěl jak image, tak kultuře cestování.

Frantík

Nebo by si za tu reklamu mohli dát takovou minimální částku, aby to pokrylo mnohem větší množství nákladů než teď.

Marian Kechlibar

„image služby pro socky“

Není tohle hodně subjektivní a závislé na místní kultuře a postojích? V Lucembursku, nejbohatší zemi EU, zavedli veškerou hromadnou dopravu zdarma a nemají pověst služby pro socky.

vojtech.horacek

[…] nejbohatší zemi EU […]
Sám si odpovídáte na svou otázku. Jen bych k tomu dodal, že populace celého Lucemburska odpovídá cca 60 % Prahy.

Rarife

A celá jejich MHD je ve velikosti toho, co máme u nás v okresním městě.

Nose Peak

V Lucemburku je 1, slovy, jedna, linka tramvaje. Délkou kratší než síť v Olomouci (nejmenší v ČR)…

Air Traveller

a tech chybejicich pet miliard vezmete kde?

vymenou za redukci poctu spoju na periferiich? prave z tech periferii se rekrutuje znacna cast dojizdejicich autem. a pokud tyhle chcete dostat do mhd, musite jim tu mhd nabidnout. v pouzitelnem rozsahu.

Marian Kechlibar

Pět miliard není pro Prahu prohibitivní náklad. Něco úspory na spojích, něco třeba zvýšením ceny parkovného.

„Použitelný rozsah“ – nejsme ve sporu. Určitě bych nerušil typické dojížděcí spoje. Na druhou stranu víte dobře sám, jak moc prázdné jsou některé mimošpičkové spoje.

Aspoň by se trochu vážně uvažovalo o nějakých mezilehlých obratištích u superdlouhých linek, které jsou hodně vytížené v centru města, ale na konečné vozí vzduch. Taková desítka z Kobylis na Sídliště Ďáblice by naprosto v klidu snesla 15 minut i ve špičce, kvůli souběhu s metrem. Momentálně má o prázdninách 12 minut a mimo ně deset.

Air Traveller

nebudete vy politik? pro ty je pet miliard nic a jsou schopni to vyhazovat za nesmysly.

VS

Desítka z Kobylis na Ládví ve špičce (a často ani mimo ni) nevozí vzduch ani omylem. Pravidelně s ní jezdím z Palmovky na Kyselovu/Ládví a není prázdná a také by mi dost vadilo, kdyby jezdila méně často. Už těch dvanáct minut o prázdninách je na nic. Dopravní čas by se mi prodloužil o padesát procent. Nemám nic proti zdražení roční jízdenky (kterou mám), je asi neúměrně levná.

Martin Šubrt

A kam se ta desítka po průjezdu Zenklovou poděje? 😉 Na Březiněveské i u Vozovna Kobylisy je jaksi plno jinými linkami. Kromě toho Praha 8 nedávno požádala po podnětu občanů, zda by se na Sídliště Ďáblice nemohl přidat další linka.

Nose Peak

Praha má mîstní koeficient na dani z nemovitosti 1,5. A maximum je 5. Praha má své multimilionáře prostě ráda…

JanK

Nenastavují si koeficient městské části?

Air Traveller

Nose Peak v tom má (opět) chaos. Nejspíš mu ještě nikdo nevysvětlil, co je základní koeficient a co je místní koeficient.

praha má sice místní koeficient (většinou) 1,5, nicméně má základní koeficient vesměs 5 (pár částí má 4,5). a to nemá (s vyjímkou pár jednotlivých případů, které mají 4,5) nikdo.

Air Traveller

Opět blábolíš.

Koeficienty jsou dva. Základní koeficient a místní koeficient. A ty se násobí.

A Praha má jeden z nejvyšších základních koeficientů v republice (4,5-5). 5 nemá už nikdo, 4,5 pár měst.

Krom toho , ne celá praha má místní koeficient na 1,5. Jsou i části, kde je vyšší.

Nose Peak

Otázka zněla, kde vzít prachy. Moje odpověď je, zvednutím daně z nemovitosti. Ta je dost nízká, platí ji lidé velmi bohatí (neb cena nemovitosti v Praze je vysoká) a zároveň ti samí lidé mají zájem na čistém ovzduší a fungující dopravě.

Daň z nemovistosti je vůbec perspektivní zdroj příjmů rozpočtu – vilku na Hanspaulce si na Bermudy nepošlete…

Twix

Ne, nevzniká. Infrastruktura pro prodej a kontrolu jízdenek slouží zároveň příměstské dopravě, takže kompletně by se zrušit nemohla. Navíc čím dál víc lidí řeší jízdenky elektronicky, tak ty náklady na infrastrukturu nejsou kritické.

ABCD

Jak mají takova mesta ošetřena jízdy bezdomovců, kteří nepotřebuji jet , ale ohřát se?

Marian Kechlibar

V naší placené MHD potkávám bezdomovce neustále. A vůbec nikdy jsem neviděl, že by jej revizoři byť jen vyhodili ven.

Někdo neznámý

Otázka je jestli ti platící cestující neudělají stejný nebo větší bordel než ten bezdomovec. Jezdím s autobusem na regionální lince PID a už jsem zažil pozvracenou podlahu před zadní pětkou, tamtéž zaražené plechovky, atd….

ABCD

Ale teď už to bude úplně bez i teoretickeho omezení.

Marian Kechlibar

To nemáte pravdu, v každých přepravních podmínkách máte napsáno, že jako cestující nesmíte znečišťovat vozidlo oděvem, zápachem apod., jenom se to prostě nevymáhá.

ABCD

No a jaká je objektivní prokazatelnost jedné a druhé věci. Myslím vlastnictví jízdenky a zápachu

kesua

Docela by me zajimalo, jak by vypadala doprava v Praze, kdyby se parkovani vymerilo na realne naklady jako ostatni typy zaboru prostoru a MHD se prestala dotovat tak, aby rozhodl o doprave trh.

Luk

Většina by chodila pěšky 😉

Jan T.

Do školy by přestaly jezdit mamataxi, zbytek by asi byl kombinací kolo, koloběžka, pěšky, dále plno aut a soukromé maršrutky.

Air Traveller

no, vcelku jednoduse. praha by se zacla vylidnovat, firmy a lidi by se zacli stehovat jinam.

skalni eko by se nicmene radovali, jak vyresili problem.

Frantík

Tak reálně by decentralizace problém nebyl.

Ivan

„firmy a lidi by se zacli stehovat jinam“
Což by společnosti rozhodně prospělo.

Air Traveller

jste si jistej?

jak svet stoji svetem, tak se lidi vzdy stehovali do mest a mesta byvala ta nejbohatsi.

takze podle vas to po tisicileti delali lidi spatne?

Luk

Jenže ta města bývala skutečně města (dnes nazývaná „města krátkých vzdáleností“ apod.). Rozvoj měst ve stylu USA, kde se všude musí jezdit autem, je něco úplně jiného. Praha je bohužel hodně rozcouraná (řídká) a proto to kromě širšího centra příliš bez „strojní“ dopravy, ať už hromadné či individuální, nejde.

Air Traveller

Budme radi, ze je praha relativne rozcourana.

Luk

Ono to právě dobré není. Generuje to ohromnou potřebu dopravy – a čím větší rozcouranost, tím větší potřeba dopravy individuální, protože hromadná doprava je tím méně efektivní.

Air Traveller

ano, z pohledu dopravy to mozna idealni neni, ale z pohledu obecne kvality zivota, to samozhrejme je lepsi.

Luk

Do obecné kvality života je potřeba počítat i čistý vzduch, ticho nebo možnost obstarat si potřeby bez nutnosti vlastnit auto a financovat jeho provoz, stejně jako nemuset ztrácet mnoho času cestováním.

Marek

Dost by cena za parkování klesla.

lvy

Vám přijde cena parkování v řádu kolem 30-40 000Kč/m2/rok málo?

john334

Není to málo, ale reálná cena by byla určitě přes 5000 Kč měsíčně, pokud by pro parkování platily stejné principy jako pro komerční bydlení.

Václav Pašek

Komerční cena za garantované parkovací místo v kryté, hlídané garáži se pohybuje od 2 do 6 tisíc, záleží na lokalitě.

Komerční cena za negarantované a nehlídané místo na ulici proto logicky vyšší nebude.

john334

Já tím ale nemyslím současný stav – momentálně totiž existuje velká spousta dotovaných parkovacích míst (v Praze se tomu říká „modré zóny“) a garážová stání proto musí jít s cenou níž. Pokud by se za každé místo platilo bez jakýchkoliv odtací, tak to pak opravdu vyjde přes 5 tisíc.

Pat

Naopak. Ta komerční cena je tak nízko, protože trh je naprosto pokřivený tím ze stát rozdává parkovací místa prakticky zadarmo. Logicky si pak nemůžete účtovat o tolik víc.

Pavel Dvořák

To by chtelo jeste vic odladit a udelat to uplne trzne. Vezme se veskery verejny prostor a da se do aukce. Kazdy by si mohl vysoutezit jakykoliv metr ctverecny, i kdyz by tam bylo treba teleso tramvajove trati. Neni prece duvod, aby DPP neplatil trzni cenu za to, ze zabira verejny prostor a hyzdi ho betonem nebo prazci. Stejne tak by to bylo s chodniky, cyklostezkami, silnicemi a parkovisti. To bych rad videl, kdo by si zaplatil nejvic mista a kdo by naopak zaplakal. Tipoval bych ze nejvic by plakali ti, kteri ted nejvic volaji po trznich cenach za uzivani… Číst vice »

Nose Peak

Maršrutky, jak ve zbytku východní Evropy….

Adam

Když většina jezdí zadarmo

Miloslav

I ta pětina je dobrá. Zajímavý by byl však údaj, kolik nás všechny stojí skladování soukromých aut na veřejných prostorech v ulicích. A hlavně těch vraků s vykuchanými filtry.

lvy

To nestojí nic, navíc to generuje královské příjmy městu.

Ivan

„To nestojí nic“
Vy fakt nebudete nejčilejší koťátko z vrhu.

janvoz

A co tedy vidíte jako zvýšený náklad „nás všech“ na místo obsazené zaparkovaným autem proti místu neobsazenému zaparkovaným autem?

PetrH

„Královské příjmy“.
Jako ironie je ten příspěvek dobrý.

Jan

Zajímalo by mě srovnání s jinými městy. Jízdné přímo nekryje náklady snad v žádném velkoměstě. Existují ale extrémní případy, kde se na jízdné vykašlali úplně a město kryje 100% nákladů. Pokud jízdenky kryjou jen pár procent nákladů, tak může být levnější se na prodej a kontrolu úplně vykašlat a ušetřit náklady.

Luk

Jinde většinou pokrývá víc. Praha má hodně levné jízdné, na to, jaké služby poskytuje. Jsou města se 100% dotovanou dopravou (např. Kolín, Říčany…), kde ale peníze vydávané z rozpočtu na tuto dopravu chybějí například na opravy ulic – takže se busy „zdarma“ hopsá po tankodromech a nezlepší se to.

Sandál

Nevím proč by služba měla být výdělečná, ať zdraží parkování a dotují to z toho.

Matěj V.

V pořádku, MHD je služba, ne byznys.

Noscortas

Nicméně, každá služba se musí z něčeho financovat a tenhle podíl není dlouhodobě udržitelný. Bylo by fér, kdyby podíl tržeb z jízdného činil alespoň 30%.

Náhodný Kolemjdoucí

Však o tom se na téhle straně Atlantiku moc nediskutuje, spíš je tedy otázka, jak by mělo být rozděleno financování mezi cestující a město. Osobně si myslím, že by město mělo dávat nejvýš tři čtvrtiny.

Jmeno

Spousta lidí jezdí MHD jen proto, že je to levnější, i když je to stojí více času, a mají určité nepohodlí. Ve chvíli, kdy dojde k nějakému zásadnějšímu zdražení, už toto nebudou dále podstupovat

Luk

Jistě, protože v širším centru Prahy není problém snadno a levně (či zdarma) zaparkovat 😉

Jan T.

Spousta lidí zase má auto, protože parkování za 3 koruny denně a nulové mýto je pro ně velmi výhodné. Zdražení musí jít na obou frontách, tedy pro MHD i pro individuální dopravu.

Air Traveller

kde v praze zaparkuju za 3 kc denne?

Luk

Na modré zóně jako rezident.

Air Traveller

samozjrme, ze toto vim 🙂

jen me tenhle argument zavistivcu, co nebyli v centru, bavi … myslim, ze to, ze obyvatele prislusnych casti prahy maji takhle levne parkovani, je zcela v poradku. a hlavne, na pocet aut nema prakticky vliv.

ten nejvetsi provoz, coz jsou „importy“ z okraje prahy a stredoceskeho kraje, tenhle „benefit“ nemají a tudiz na ne nema zadny vliv.

Někdo neznámý

Pokud chcete aby lid provedl defenstraci, klidně dál pokračujte. 😉

Luk

Máme demokracii. Takže když lidu vyhovuje si dál kálet do vlastního hnízda, proč ne. Klidně se může schválit parkování dotované občanům z veřejného rozpočtu, když to lidu bude vyhovovat.

Bohdan

Je otazka, jestli by byl opravdu problem navysit v tom jadru PID cenu o 50-100%. Kdo jezdi casto, ma stejne litacku, takze zdrazeni o 5-10 Kc za den by nemelo byt neunosne (za mesic jsou to 1-2 krabicky cigaret), pro nahodne cestujici – proc jim to maji obyvatele Prahy dotovat ze svych dani? Takto uvolnene penize by se pak daly investovat do dalsich potrebnych oblasti. Obecne mam alergii na to, kdyz neco udajne plati „mesto“ – porad to zaplati lide a firmy, jen to mezi tim protece verejnymi financemi, mesto zadne penize samo o sobe nema. Mozna by i tento… Číst vice »

Josef J.

Údaje z ročenky říkají, že kvůli poklesu počtu cestujících vzrostly náklady na 24,4 Kč na jednoho přepraveného cestujícího a tržby na 4,3 Kč na přepraveného cestujícího. Stále tedy cestující bez slev za jednotlivé jízdné (kteří i tak částečně i kvůli ceně utíkají k jiným způsobům dopravy) dotují množství těch, kdo jsou přepravováni bezplatně nebo se značnými slevami. Čísla ukazují, že „náhodným cestujícím“ obyvatelé Prahy z daní nic nedotují. Především by se měl omezit obrovský podíl bezplatně přepravovaných, a ně místě by byl zdražit dlouhodobé jízdné. Naopak předražené jednotlivé jízdné snížit někam na úroveň nákladů, aby neodhánělo tolik od použití ty,… Číst vice »

Jan T.

Jedtolivé jízdné mi nepřijde předražené a určitě ne nad úrovní nákladů.

Josef J.

Tak ještě jednou: Náklady 24,4 Kč na přepraveného cestujícího, jednotlivé nezlevněné jízdné na území Prahy začíná na 30 Kč. Je více 24,40, nebo 30?

Panoramix

Napadla mě obdobná věc. 24,-Kč za přepravenou osobu je v pohodě, to by se mělo vybrat na jízdném v klidu. Ale evidentně jezdí obrovská skupina lidí zdarma či za hubičku, což ti zbývající, řádně platící cestující nezvládají dorovnat a vše nesmyslně dotuje Praha i z peněz těch, kteří si kupují levné předplatní jízdenky. Jenže přesně tohle mají politici rádi – aby byli oblíbení, vytvoří auru úžasné a levné MHD, na jejíž provoz pak ale vytáhnou miliardy z kapes lidí, kteří nemají jak se takové platbě vyhnout. Tudíž jako náhodný cestující platím jak nehorázně vysoké jednotkové jízdné, ale ještě sanuji MHD… Číst vice »

PetrH

Přál bych vám, aby se ti lidé z MHD přesunuli do aut. To by byla teprve zábava.
Aby byli politici oblíbení, vytvořili auru úžasně levné dopravy autem, kde se dá mnohde i parkovat na veřejném pozemku zdarma nebo za 1200 na rok (jen se těžko hledá místo, když je to zdarma, že) a lidem naslibovali, že další dopravní stavba nebo další pruh vše vyřeší. Blanka se platila i z peněz cestujících MHD, která tam nejezdí.

lvy

A co mají dělat ti chudáci, kteří nekouří?

Petr Hýbl

Já stále nechápu jak je možné že v Praze měsíční kupón pro studenta stojí 150 korun, když v Brně stojí 275 Kč

Když jedu na dva dny do Prahy automaticky se mi vyplatí koupit měsíční lístek

Martin Šubrt

Měsíční pro studenta nebo důchodce 60-65 let nestojí v Praze 150 Kč, ale 130 Kč. V roce 1994, když jsem jezdil na gympl, tak stál 140 Kč…

PetrH

zábava je, když důchodci zavzpomínají na mládí, kdy byla MHD úžasně levná a stála 35 korun… už nedodají, že to bylo taky na měsíc a vzhledem k platům to bylo daleko víc než dnes.
I jako žák ZŠ jsem platil 50 korun měsíčně před 33 lety na maloměstě. V červnu a v září jsem šetřil a nekupoval jsem ji.

Proton

Ono to je těžké, Česko je chudá země s nízkou kupní sílou. Nemůžeme mít jízdné jako na západě. Ale provozní náklady jsou u nás a na západě fakticky stejné, liší se jen o rozdíl platů řidičů. A navíc každé zdražení má potenciál přesunout lidi do aut a to také není žádoucí.

PetrT

jj a proto se ve Středočeském kraji zvedne cena jízdného za PID, ať do té Prahy jezdí ještě více aut.

Bram

Ovšem 3650 Kč za roční jízdenku pro pásmo P je žalostně málo. Mělo by to být alespoň 5000 Kč. Jízdenka na 24 hodin v pásmu P by měla být alespoň za dvě stovky, protože za 120 korun je fakt za hubičku.

Josef J.

Souhlasím s roční za alespoň 5000 Kč, jízdenka za 24 hod je tak akorát, a naopak jízdné na nejkratší vzdálenosti by bylo na místě zlevnit někam k úrovni SJT, aby tolik nevyhánělo potenciální uživatele.

Jan T.

Mít jednotlivé jízdné za pár korun pod náklady nedává žádný smysl. Cestující si neplatí jen čistě provozoní náklady na kilometr konkrétního vozidla, ale i ten luxus že mu ta síť spojů jezdí od rána do večera celý den a něco i v noci, modernizují se stávající tratě, nakupují voná vozidla atd.

Josef J.

Jednotlivé jízdné by se mělo pohybovat někde kolem provozních nákladů, pokud se objednatel dopravy politicky nerozhodne pro nižší (tady se naopak rozhodl pro vyšší, kterým odhání ty, kteří svým zaplaceným jízdným přispívají ostatním). U rozsahu sítě a doby provozu má logiku, aby se projevil na jednodenním a delším jízdném. U jednorázového jízdného je užitná hodnota té služby pro cestujícího, který se už nějak trefil na existující spojení, prakticky stejná. Rozdíl na straně příjemce jízdného i cestujícího je v tom, že u rozsáhlé sítě spojů jezdících dostatečně často po celý den zaplatí to jednorázové jízdné vícekrát, a tedy bude více tržeb… Číst vice »

PetrT

Tak mírné zdražení pražské lítačky by se dalo akceptovat. To ze Středočeského kraje můžeme jen závidět. 70 % jako za čtyři roky ve Středočeském kraji je pro vzdálenější oblasti dost darda. Cesta z 9. pásma bez pražské lítačky tedy celkem 11 pásem 76 rok 2021 na 143 rok 2026 papír nebo 57 % u elektronické. 9 pásem s pražskou lítačkou to je za tu dobu z 68 na 117 … 72 % papír, 68 na 108 … 59 % elektronické. I když máme pro 7+ na 24 hodiny za 140, abych byl spravedlivý, jen jsem nenašel cenu od 2026. Takže… Číst vice »

Jiří

Jak dlouho už platí tahle cena ročního kupónu? To už bude tak deset let, ne?

Petr

Lítačka stála někdy do roku 2015/2016 4500 nebo 4900 Kč. Tehdy ANO pod velením Krndy sundalo roční jízdné na 3650 Kč, to je těch 10 Kč/den. Od té doby ale nikdo neměl odvahu to jízdné zvednout.

Martin Šubrt

V roce 2000 stála roční 3 800 Kč, v roce 2008 stála 4 750 Kč, od roku 2015 stojí 3 650 Kč.

Antonín1

Ježí se mi všechny chlupy, když slyším, či čtu „Česko je chudá země“, NENÍ je středně bohatá země s 91 % průměru EU – nejbohatší ze všech postkomunistických zemí, bohatší, než některé, dříve tzv. západní země, mnohé země jsou dnes srovnatelné s námi (https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00114/default/map?lang=en) Zajeďte si na venkov Itálie, zvláště jižní, Španělska, Řecka a dalších a zjistíte, jak extrémně bohatý je náš venkov, nejen Praha. Chudá země s malou kupní silou říkáte zemi, kde na venkově má snad každý své vlastní auto, domácnosti plné moderní techniky, televize přes celou stěnu, našinec cestuje po celém světě a ne pod stan, ale… Číst vice »

Tomáš R.

Česko není chudá země s nízkou kupní silou.

Mirďa

Česko NENÍ chudá země.
Ale byli bychom úplně někde jinde, kdyby fungovali odbory, zvyšovala se každoročně min. mzda a další.

Jan T.

Cestující chtějí levné jízdné, moderní a bezpečné dopravní prostředky, nízkopodlažnost, klimatizaci v každém voze. To se pak nemůžeme divit, že víc jak 80% se musí dosypávat z města.

Náhodný Kolemjdoucí

Já myslím, že cestující by snad i nějaké postupné zdražování snesli, ale politici se toho příliš bojí.

Studý Chudent

No ale zdražením by se zas MHD stala méně konkurenceschopnou vůči IAD

Jan T.

Zdražovat se musí povhopitelně obojí, MHD i individuální doprava, která si parkuje za 3 koruny denně a jezdí bez mýta.

Neonym

Politici se toho bojí tak dlouho, až to někomu „vybouchne do ksichtu“, kdy už nebude stačit zdražení o pár procent, ale bude nutné udělat obrovský skok.

Zbyněk

S těmi velkými skoky se cestující zdá se smíří lépe. Lidi totiž mají úplně stejně velké množství keců, když se 30minutová jízdenka zdraží o 2 Kč. Takže radši jednou a pořádně a lidi si zabrblají jednorázově, než každý rok o korunu a lidi budou brblat pořád

Jan T.

Přitom se nabízí jasná možnost zdražovat o určitou částku pravidelně každý rok o x % (třeba 10 až 20) až do výše pokrytí nákladů (zase x %). Lidi snáz přijmou, že zdražení je předvídatelné, vypočitatelné, pravidelné a má jasný důvod než když se budou v radě či zastupitelstvu diskutovat pěkná kulatá čísla ať už je to 5000, 7000 nebo 10000.

Glados

K čemu zdražovat? Praha stejně nezvládne investovat, takže by se akorát hromadilo více nevyužitých peněz na účtě

Náhodný Kolemjdoucí

Investovat? Tady se bavíme o provozních nákladech. A asi jsem moc konzervativní, ale osobně mi přijde, že snad raději mít peníze na účtech (které jsou mimochodem vesměs pro konkrétní stavby), než být zadlužený po uši.

Zadarmo

Tohle není jen v Česku ale v celém světě. Pomalu vždycky město/stát dotuje dopravu. Otázka je jestli 20% vůbec za to stojí a není lepší rovnou zadarmo jízdné

Ivan

Není.

Kafro

A teď si představme náklady na ekonomiku Prahy/ČR, pokud by se jen polovina lidí přesunula z pražské MHD do IAD..

Zahn

Nejméně vyšší stovky miliard na ztrojnásobení kapacity pražské uliční sítě. Vedlejší náklady na vybudování infrastruktury a obydlí pro stovky tisíc lidi, které by výstavba připravila o domovy. A další stovky miliard na zkapacitnění silniční sítě jak v Praze, tak v metropolitní oblasti, která by se tím stěhováním rozrostla na více než polovinu Středočeského kraje. A potom náklady na údržbu. Nejbohatší země světa už déle než 70 let buduje silniční síť dostatečně kapacitní, aby dokázala uspokojit všechnu dopravu na vzdálenosti kratší než cca 1000 km. Dodnes to nedokázali a náklady na údržbu jsou tak enormní, že veřejné rozpočty v USA vysávají… Číst vice »

Pavel Dvořák

USA nejsou nejbohatsi zemi sveta. Musite celkovy objem prepocitam s ohledem k rozloze a poctu obyvatel. Mnohem bohatsi je pak Lucembursko.

Radek Janata

Lucembursko, Irsko, apod. jsou v tomhle nadhodnocené, protože tam mají sídlo mnohé zahraniční firmy.

PetrH

Nevím, kdo má sídlo v Lucembursku, snad banky, ale hlavně tam statisíce lidí dojíždí za prací, to ten HDP na osobu uměle navyšuje. Stejně jako je to v Praze, ta je prý taky jeden z nejbohatších regionů EU.

Pavel Dvořák

Naklady by byly vicemene podobne, jen by se prodlouzily dojezdove casy a bylo by vice dopravnich zacp. Spis jak by to bylo opacne, jak moc by vzrostly naklady, pokud by ridici nechali auta doma a jezdili pravidelne MHD. Ta uz je ted ve spickach precpana, ridicu je nedostatek a vozovy park i infrastruktura je take nedostacujici. A i nova linka metra je v nedohlednu.

Martin Šubrt

Takový přesun by znamenal konec existence pražské dopravy jako možnosti se kamkoli pohnout a v zásadě konec města, jak ho známe.

Nose Peak

To se nestane. Zafungoval by auto-regulační mechamismus. Ostatně, kdyby byly všude vyhrazené pruhy pro MHD a auta nejezdila po tramvajovém pásu (a to jde zařídit, ne že ne), tak je v Práglu těch aut mnohem míň. Co se týče “nedostatku řidičů” – dovoluji si upozornit, že 50metrová tramvaj potřebuje naprosto stejné množství řidičů jako 30metrová…