Kapsch končí s českým mýtem, Ťok už podepsal smlouvu s Kellnerovou firmou

Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravyMýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy

Jen pár hodin poté, co antimonopolní úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch na zrušení tendru na mýtný systém, je už jasné,

Jen pár hodin poté, co antimonopolní úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch na zrušení tendru na mýtný systém, je už jasné, že od 1. ledna 2020 dojde na českých silnicích k velkému střídání výběrčího mýta.

Ministerstvo dopravy dnes podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll patřící do skupiny PPF Petra Kellnera. Obě firmy budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy. Jde o jednu z největších státních zakázek za posledních deset leť.

Ministerstvo se jako účastník řízení vzdalo možnosti podat rozklad, tím ze zákona zaniklo předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nic tedy již nebránilo uzavření smlouvy. Takový je alespoň výklad ministerstva.

Věc ale může mít háček. ÚOHS ve svém dnešním tiskovém prohlášení připomněl, že předběžné opatření (zákaz podpisu smlouvy) nezaniklo. Ministerstvo vychází pouze z jednoho dílčího řízení, které bylo zahájeno z moci úřední, tudíž tam bylo jako jediný účastník. A mohlo se vzdát práva na rozklad. V dalších dílčích řízeních ale jako účastník figuruje i Kapsch, který může přijít s jiným právním výkladem a bude se dovolávat práva na rozklad. Je tak možné, že kolem mýta se ještě rozhoří právní bitva. 

Podpisem smlouvy jsme dokončili výběr provozovatele systému elektronického mýta. Konsorcium CzechToll a SkyToll má teď 14 měsíců na přípravu a také převzetí celého systému od končící společnosti Kapsch. Nyní budeme především dohlížet na to, aby byl budoucí výběr mýta dobře připraven, otestován a funkční pro dalších deset let,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Končí tak nekonečný příběh se soutěží na mýtného výběrčího, ve kterém stát na dlouho zaspal a musel několikrát prodlužovat bez soutěže smlouvu s Kapschem. SkyToll a CzechToll nabídly za desetiletý provoz 10,75 miliardy korun, stát přitom stanovil hodnotu zakázky téměř třikrát vyšší. Oproti nynějšímu stavu, kdy je využívána mikrovlnná technologie, by měl nově kamiony kasírovat satelit. 

Dodavatel má nyní 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.

Dlouho přitom i díky verdiktům antimonopolního úřadu vše směřovalo k tomu, že Kapsch zůstane u mýta dál. 

Tagy czechtoll Dan Ťok kapsch Ministerstvo dopravy mýto mýto po roce 2020 skytoll
17 komentářů