Infrastruktura Silnice

Kapsch končí s českým mýtem, Ťok už podepsal smlouvu s Kellnerovou firmou

Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy
Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy

Jen pár hodin poté, co antimonopolní úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch na zrušení tendru na mýtný systém, je už jasné, že od 1. ledna 2020 dojde na českých silnicích k velkému střídání výběrčího mýta.

Ministerstvo dopravy dnes podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll patřící do skupiny PPF Petra Kellnera. Obě firmy budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy. Jde o jednu z největších státních zakázek za posledních deset leť.

Ministerstvo se jako účastník řízení vzdalo možnosti podat rozklad, tím ze zákona zaniklo předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nic tedy již nebránilo uzavření smlouvy. Takový je alespoň výklad ministerstva.

Věc ale může mít háček. ÚOHS ve svém dnešním tiskovém prohlášení připomněl, že předběžné opatření (zákaz podpisu smlouvy) nezaniklo. Ministerstvo vychází pouze z jednoho dílčího řízení, které bylo zahájeno z moci úřední, tudíž tam bylo jako jediný účastník. A mohlo se vzdát práva na rozklad. V dalších dílčích řízeních ale jako účastník figuruje i Kapsch, který může přijít s jiným právním výkladem a bude se dovolávat práva na rozklad. Je tak možné, že kolem mýta se ještě rozhoří právní bitva. 

Podpisem smlouvy jsme dokončili výběr provozovatele systému elektronického mýta. Konsorcium CzechToll a SkyToll má teď 14 měsíců na přípravu a také převzetí celého systému od končící společnosti Kapsch. Nyní budeme především dohlížet na to, aby byl budoucí výběr mýta dobře připraven, otestován a funkční pro dalších deset let,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Končí tak nekonečný příběh se soutěží na mýtného výběrčího, ve kterém stát na dlouho zaspal a musel několikrát prodlužovat bez soutěže smlouvu s Kapschem. SkyToll a CzechToll nabídly za desetiletý provoz 10,75 miliardy korun, stát přitom stanovil hodnotu zakázky téměř třikrát vyšší. Oproti nynějšímu stavu, kdy je využívána mikrovlnná technologie, by měl nově kamiony kasírovat satelit. 

Dodavatel má nyní 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.

Dlouho přitom i díky verdiktům antimonopolního úřadu vše směřovalo k tomu, že Kapsch zůstane u mýta dál. 

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Takže kromě dalšího rance miliard budou u Kellnera přistávat i informace odkud kam kdo jezdí. Výtečně.

    • Mno a kdo mel teda vyhrat, kdyz ne ten, co dal nejlepsi nabidku dle pozadovanych kriterii?

      • Já to jen glosuji. Vedle O2 a Cetinu a České pojišťovny je to další způsob, jak posílit vliv a mít co nejvíc informaci o všem.

        • Trochu jste zaspal dobu, Česká pojišťovna už dávno PPF nepatří, vlastníkem je italská Generali. PPF je spojena, byť neoficiálně, s malou obskurní pojišťovnou Maxima.

  • Jak mikrovlný, tak satelitní systém má svoje pro a proti, nicméně stát by se měl chovat jako řádný hospodář a zohlednit ve výběrovém řízení na mýto mj. fakt, že investiční náklady na mýtné brány byly již vynaloženy v částce cca. 5,43 mld. Kč. – viz zde
    https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek/2481-urad-vydal-opakovane-prvostupnove-rozhodnuti-o-mytnem-systemu-navrhy-byly-zamitnuty.html

    A ty mají nyní až na výjimky všechny padnout k zemi, tedy nabídka konsorcia SkyToll a CzechToll je de facto – pokud se započítá těch investovaných 5,43 mld. Kč – nejdražší možná ze všech, dokonce i KAPSCH je ve své poslední nabídce MD o mininálně jednu miliardu levnější. Takovémuto ekonomickému počínání MD ČR já osobně říkám mafiánská špína, takové Mexiko nebo Venezuela.

    • odkud máte informace, že toll nepoužívá žádný brány, nebude a nechce.

    • investiční náklady na mýtné brány byly již vynaloženy v částce cca. 5,43 mld. Kč

      a co, za dobu jejich existence stát získal 90 miliard … takže už se zaplatily víc než bohatě

      • Z toho plyne, že účelem výběru mýta, bylo zaplacení investičních nákladů na mýtné brány, takže, pokud by stály 89 miliard, tak je to furt v pohodě…. 🙂

    • Mno a proc teda nebyl Kapsch o 5,43Mld levnejsi, nez vitezna nabidka, kdyz uz ty brany jsou k dispozici?

      Povazujte za recnickou otazku k zamysleni..

  • Nechce se mi to teď hledat (zájemci si jistě najdou sami), ale SkyToll na Slovensku je velká tragédie – náklady i po vybudování stále přibližně stejné (dle smlouvy měly klesat) a vybrané mýto také nerostlo jak se předpokládalo. Výsledek – Slováci z mýta vybírají daleko méně (i vzhledem k rozsahu dálniční sítě) než my doposud.

  • Proč na mýto musí být externí firma, proč si to stát nemůže vybírat sám?

    • Protože „stát“ není schopen sundat ani nelegální billboardy, natož postavit detekční zařízení na průjezd aut. Nemluvě o zřízení příslušného informačního a databázového systému, kde by se tyto údaje shromažďovaly. „Stát“ neumí ani vytvořit zadání, co by takový systém měl umět.

Newsletter

Partneři