egoe-plus
Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

První přehled: Nejvíce za slevy inkasují České dráhy a Arriva

Autobus Arriva Express v Praze - Holešovicích. Foto: Jan Sůra
Autobus Arriva Express v Praze - Holešovicích. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy dnes oficiálně zveřejnilo první čísla o kompenzacích za nově zavedené 75procentní slevy pro mládež a seniory. Dopravci zatím za září vyfakturovali státu 463 milionů korun, z toho připadá na vlaky 244 milionů a na autobusy 218 milionů. Největší částku nárokují České dráhy, respektive Arriva.

„Fakturovaná částka dopravců odpovídá původním předpokladům, znamená to tedy, že zlevněné jízdné vyjde stát zhruba na šest miliard korun ročně. Pro letošní rok půjdou na slevy peníze z nespotřebovaných výdajů ministerstev, příští rok ze státního rozpočtu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Je ale možné, že požadavky dopravců za září budou ještě na ministerstvo docházet. Skutečné nároky na státní rozpočet navíc ukáže zřejmě až říjen, září byl pro nové slevy rozjezdový měsíc, kdy se povědomí o novince teprve rozšiřovalo. Navíc vysokoškolský semestr začíná až koncem září či začátkem října.

Ze všech státem nařízených slev připadá v září 37 procent na žáky, 36 procent na studenty, 24 procent na seniory od 65 let a tři procenta na děti do šesti let. Stát dopravcům kompenzuje částku do výše komerčního jízdného. Ztráta je vždy vyčíslena z konkrétní ceny jízdenky, kterou by cestující zaplatil, pokud by slevu nedostal.

Slevě 75 procent se těší vybrané skupiny obyvatelstva od 1. září. Nižší ceny pro ně platí na všech vnitrostátních dálkových i regionálních autobusových a železničních linkách, spojích v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. Ve vlacích sleva platí pouze ve 2. třídě. Stát také nadále nařizuje stoprocentní slevu na jízdném pro děti do šestého roku života.

 

Přehled dopravců s největším objemem faktur za září

Železniční dopravci

Dopravce Fakturovaná částka (v Kč)
České dráhy 219 543 303
RegioJet 14 757 175
Leo Express 6 158 871
GW Train Regio 2 272 307

 

Autobusoví dopravci

Dopravce Fakturovaná částka (v Kč)
ARRIVA MORAVA 18 559 643
ČSAD Ústí nad Orlicí 12 488 946
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY 11 914 605
ČSAD autobusy Plzeň 11 654 753
STUDENT AGENCY 10 908 867

 Pramen: MDČR

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda v.

1000kc na každého kdo žije v naší zemi a má nárok na slevu za jeden měsíc? Tady se děje něco velmi podezreleho., Že by každý od kojence do puberty a v důchodu měsíčně ustreril na jižním litr? To musime být národ cestovatelů.

Bery

Ono to nakonec bude vic, nez tech 6 mld., ale to si povime az za 14 mesicu, jak dobre jim ta vestirna na MD vlastne fungovala.
Nicmene, nelibi se mi v jinych mediich zminovana formulace, ze „MD zaplati dopravcum“… :-/
Kdepak MD zaplati, MD nezaplati nic, zaplati to danovy poplatnik a MD to pouze zprostredkuje. A kdyz vezmu pocet zamestnancu, neco lehce pres 4 miliony s tim, ze skupina s nejnizsim prijmem dane v podstate neplati, protoze sleva na poplatnika… tak mi vychazi, ze kazdy z nas na tuto srandu da z dani cca 2.000,- za rok.

To

Jsem jediný, komu přijde 6 mil pro LE ve srovnání s jinými dopravci moc?

To

LE – těch jejich 6 mil. minimálně ve srovnání s RJ mi přijde trochu moc? Ve srovnání s 9000 spoji ČD denně nemluvě…

To

LE – těch jejich 6 mil. minimálně ve srovnání s RJ mi přijde trochu moc?

M_k

To procentuální rozložení slev mezi kategoriemi cestujících bude poměrně nepřesné. Protože sleva je pro všechny stejná, tak řidiči linkových autobusů příliš neřeší jaký jízdní doklad tisknou a cestující neprotestují. Pak zas středoškoláci ze zvyku si objednávají často studentské jízdenky i když je jim pod 18 let.

Jenda

Jen pro terminologii v článku, kategorie žák již neexistuje.

Robert

Přes 6 milionů LEO se čtyřmi malými jednotkami? Tady mně něco hodně smrdí………

Kirschner

Tak tady někdo slušně šulí a i když by to vyznělo jako“ zloděj křičí,chyťte zloděje“, bylo by dobré to prověřit.

orky

To je překvapení, že nejvíc berou dopravci s největšími výkony. 🙂 Zajímavější by byla tabulka přepočtená na nějakou míru, tedy nejlépe asi osobokilometr, ale zajímavá by byl dotace na přepravenou osobou, či alespoň vlakový kilometr.

noerf

orky: Pokud letos v ČR přepraví Regiojet okolo 6 miliónů cestujicich, České dráhy okolo 175 miliónů, tak má Regiojet cca 3,3 %, ale doplatky má na úrovni dvojnásobného podílu, takže je otázka kolik je z těch 175 miliónů cestujících u CD jsou držitelé režijních jizdenek i proč je mezi studenty Regiojet vnímán jako kvalitní dopravce.

jan

kvůli ceně? a „servisu“?

Bery

To muze byt i tim, ze RJ spojuje univerzitni mesta. CD sice take, ale jezdi i trasy, kde moc studentu necestuje, takze se to pak v prumernem vyuctovani projevi…

Michal

Tak z tabulky je jasné, že nejšikovnější slevový mág je Leoš. Jančura vozí 15 mašinama tkalouny na dvou trasách, zatímco a paštikář se čtyřma jednotkama udělal skoro půlku…

Jestli by nestálo za to si posvítit na ten jeho S-Mile bonus…

Pibik

Máte nějaké důkazy? Nebo si to jen „myslíte“? Absolutně nejvíce inkasují ČD, kontroly by se měly primárně zaměřit tam..

Zapa

Jestli to nebude tím, že toho odvezou několikanásobně víc.

Michal

Poměr nárokovaných slev u Leoše k Radimovi je pět ku dvěma, myslíte, že jsou v podobném poměru i osobokilometry? Podle mě ty budou spíš bližší tři k jedné, což by ukazovalo na vyšší podíl slevových zákazníků u Leoše.

Leoš měl, kdosi to popisoval na káčku, akci, že dával majle i za dotovanou část jízdenky, takže majlí bylo tolik, že při dalším nákupu stačily na pokrytí ceny zlevněné jízdenky. Tím z toho de facto udělal slevu 100 %.

Michal

Naopak – „Radima k Leošovi“

babilon

Slevu 100 % má pořád. Když mu stačí 75 % od státu a nepotřebuje dalších 25 % od studenta, tak proč ne. Aspoň to ukazuje, jak jsou tyto dotace nesmyslné a jak křiví trh.

To

ČD – asi 9 000 spojů denně, LE 4 soupravy, RJ 2 linky… chápeme?

David

Arriva vlaky v přehledu nejsou?

Jan Sůra

jsou tam jen největší, více MD neposkytlo. Celá tabulka je vůbec šitá poměrně horkou jehlou.

petr.r

tam jsou jen největší, ale stejnak kolik má vlaků leo a kolik RJ a ten rozdíl.

babilon

Jak je to vlastně se slevami z jízdného v rámci různých IDS? Kdo tu slevu fakturuje? Komu připadne?

Jan Sůra

Fakturují dopravci ministerstvu dopravy, dopravci by měli o to zvýšit svůj vykazovaný příjem. Ne všude jsou ale na to nastavené smlouvy

petr.r

a faktury za ZTP jsou zvlášt? sice se jedná o malé částky, ale taky by nás to zajímalo kolik to je.

Josef Petrák

ZTP, průvodci ZTP a Rodiče do ústavů jsou pokrytí stejným metodickým pokynem a vykazují se stejnými datovými soubory, takže by v tom měli být taky, pokud si je MD uměle nevyloučilo.

petr.r

a mají dopravci nějaký nařízený stejný program na sběr tych dat? Třeba u nás jak je Zemkovo přijede autobus po šichtě na autobusák ke čtečce a udaje z kasy jdou na dipečink, jsou ty data nějak zamčený proti změně?

noerf

Josef Petrak: Z jakých cen se počítá sleva u Leo expresu, respektive pokud stojí lístek z Ostravy do Prahy 586 Kč, je možné čerpat pro děti, studenty a důchodce z celé částky nebo z maximálního kilometrickeho jizdneho určeného MD, tedy cca 500 Kč?

petr.r

To nikdo neví, mně to vyšlo ta sleva 75% na 62kč a každý spoj je jiná cena.

coudy

To není jen u LEO i u RJ v tarifu relax je někdy jízdné dražší než kilometrické jizdné. Ale někde jsem četl že prý na komerčnch spojích kilometrický tarif neplatí tudíž i když jízdné třeba před vánoci bude za 1000Kč tak to asi stát bude doplácet.

petr.r

nevím, ale když já jsem si načetl lístek za 62kč tak doplatek 75% bude z částky snad sté mojí jízdenky.