Letecké společnosti Letectví

Lety do Ruska zřejmě přejdou z ČSA pod Smartwings

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha
První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Majitel Českých aerolinií se chystá k převodu provozu linek ČSA do Ruska přímo pod sebe. Travel Service (se svou značkou SmartWings) jako většinový vlastník ČSA nově požádal o práva pro leteckou dopravu mezi Českem a Ruskem. Jde o linky mezi Prahou a Petrohradem, Samarou, Jekatěrinburgem, Rostovem na Donu, Kazaní a Ufou, a také o linku mezi Moskvou a Karlovými Vary.

Vyplývá to ze žádosti, kterou odeslaly SmartWings na ministerstvo dopravy. Oznámení se objevilo na úřední desce ministerstva. České aerolinie i SmartWings plán odmítly komentovat. 

Žádost SmartWings o přepravní práva musí formálně schválit ministerstvo dopravy, letecký provoz mezi Českem a Ruskem podmiňuje vládní smlouva stará přes půlstoletí. Ta je v pravidlech nasazování letadel k dopravcům značně restriktivní. Neumožňuje na linky nasazovat letadla vypůjčená v režimu ACMI, i když se jedná o stroje ze stejného koncernu, registrované v ČR.

Vzhledem k tomu, že ČSA budou od ledna 2019 létat s pěti Airbusy A319 pro Eurowings, nebudou mít odpovídající kapacitu na pokrytí provozu linek do regionálních destinací Ruska. Navíc se v současnosti ukazuje, že z pohledu nákladů nebo poptávky nejsou letadla A319 na některých ruských linkách tím nejvhodnějším typem.

ČSA dál budou letenky prodávat a označovat lety svým kódem, v praxi ale budou do Ruska létat Boeingy 737 pod značkou SmartWings. Na lince mezi Prahou a Moskvou budou jak SmartWings, tak i ČSA nadále působit jako provozující dopravci. U letů do Moskvy má být zachována i byznys třída, u ostatních destinací už půjde jen o ekonomickou třídu.

ČSA létají kromě Moskvy v Rusku ještě do Petrohradu, Rostova na Donu, Samary, Jekatěrinburku, Kazaně a Ufy. Provoz všech linek zůstane zachován. Nasazením Boiengů 737-800 se na linkách zvýší kapacita: Airbus A319 létá do Ruska v konfiguraci maximálně pro 144 cestujících, Boieng 737-800 pojme 189 cestujících.

22
Diskuze

avatar
7 Komentáře
15 Reakce na komentáře
1 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
Mathias ayoubipetr NovotnýMartinHenrietaSamuel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mathias ayoubi
Host
Mathias ayoubi

Travel service je podle mnemě lepsi nez smart wings

Mathias ayoubi
Host
Mathias ayoubi

Boze za chvilku skrachuje csa a ovladne ji. Smart wings muzete s tim neco delat csa nezmizi jenom b737 ale cela spolecnost

petr Novotný
Host
petr Novotný

Ano, vše co vydělá… opustí ČSA…

Jiří Špinar
Host
Jiří Špinar

Na Ukrajinu se da za low-cost ceny letet s Ukraine International, jen je to treba koupit hodne predem. Do Portugalska lita CSA za solidni penize. Kanary jsou pravda.

Spis bych poslal Smartwings do kytek, nebo si to nechal jen jako znacku pro chartery. A vsechny pravidelny linky i pravidelny chartery bych prevedl pod CSA, ktery potrebuje docela zapracovat nad produktem. Ceny ma v poslendi dobe super. Chce to jen opravdu zapracovat nad produktem – obcerstveni v economy, nabidka placenyho obcerstveni, business sedacky v letadlech, salonky, etc.

Martin
Host
Martin

SmartWings je vhodnější značka pro působení na zahraničních trzích. Navíc je už celkem zavedená v Maďarsku a v Polsku.

Michal
Host
Michal

A už teď by mohli do těch destinací létat Boeingem 737 OK-TST který je teď ČSA?

Lkprak
Host
Lkprak

Co vím, tak ofiko není, jen je přemalován do barev ČSA.

Lkprak
Host
Lkprak

Tak oprava, některé zdroje říkají, že je. Ale jedno B737 ty linky neulítá.

Michal
Host
Michal

Jasně že jeden nestačí, ale mohli by podobně převést na ČSA další a bylo by to vyřešené. K TVS příští rok přijde zase několik nových Max 8, tak by měli dost letadel pod značkou Smartwings.

Henrieta
Host
Henrieta

Letadlo OK-TST dostalo polepy v barvách CSA a původně opravdu mělo jít na AOC ČSA. Protože ale administrativní proces se výrazně natahoval a byla rozhodnuto o zastavení převodu letadla pod AOC ČSA s definitivní platnosti.

vh
Host
vh

To přece není o nákladech 319 vs 739. ČSA není nic než marketingová značka. A tímto si jen Smartwings zkouší, zda mu takovýto značkový „hokej“ projde.

Jen tak
Host
Jen tak

ja se zeptam .. četl jste vůbec ten článek?

Michal
Host
Michal

To vypadá na rychlý konec…

Nicky
Host
Nicky

Kdyby tehdy stát nechal ČSA zkrachovat, tak by ušetřil nejen dost peněz a mohli jsme mít na Ruzyni lowcost hub (např. jako Budapešť po krachu Malévu), odkud se dá dostat za pár euro po celé Evropě. Takhle nám tady zůstal drahý dopravce a lowcosty se do Prahy moc nehrnou.

Lkprak
Host
Lkprak

Ryan má mometálně v Praze bázovaný tři letadla, v létě dodá čtvrté (a otevře kvanta nových linek + spoustu linek létají letadla z jiných bází ), EasyJet nalétává +- 12 destinací, krom toho tu máme Jet2, Vueling, Voloteu, Norwegian, dvě linky Transavie…jedinej, kdo se stáhnul, byl Wizzair, protože jednak ucítil příležitost ve Vídni, kam si tyhle ultralowcosty předtím moc nepouštěly a jednak mu na většině linek šlapal na paty Ryanair.

D.S
Host
D.S

Lkprak: Stále to ovšem není žádná sláva. Do mnoha základních destinací se stále nedá z Prahy za rozumné peníze dostat. Co mě zrovna z hlavy napadá, tak například Portugalsko, Ukrajina, řecké ostrovy, Kanárské ostrovy.

Jiří Špinar
Host
Jiří Špinar

Na Ukrajinu se da za low-cost ceny letet s Ukraine International, jen je to treba koupit hodne predem. Do Portugalska lita CSA za solidni penize. Kanary jsou pravda.

D.S
Host
D.S

Do Portugalska s ČSA za solidní peníze? Za skoro stejné peníze nebývá problém koupit z Německa letenky na západní pobřeží USA.
Je pravda, že s Ukraine International lze koupit letenky za pěkný peníz, ale tak s ročním předstihem. Z Polska za podobnou cenu nebývá problém sehnat letenky i pár dní před odletem.

Jen tak
Host
Jen tak

Mít letiště jako Low cost hub s minimem sítových dopravců je průser. sice ti, kteří cestuji zrovna do těch destinací, kam ty lowcosty lítaj, na tom vydělají, ale ti ostatní – pro ty je to komplikace. a ne malá.

a madari presne ten problém mají.

a mimochodem – existence (či neexistence) čsa nemá na lowcosty a jejich přítomnost na LKPR prakticky žádný vliv.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„a madari presne ten problém mají.“
Jenže z Budapešti je to do Vídně kousek (po železnici i po dálnici) a solidní vlaky tam jezdí často …

Jen tak
Host
Jen tak

Ten kousek je necele 3 hodiny hbf -keleti.

K tomu pripoctene presuny na letiste … a ono to zas tak kousek ne i.

Samuel
Host
Samuel

Vsak z Prahy tomate kusok aj do berlina… tam mate luxus az dvoch letisk do celeho sveta 🙂