cargo

Vítězové a poražení roku 2018 v dopravě: PPF, České dráhy, ČSA, Penta a další

Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda TransportationNová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation

Doprava, stejně jako další obory lidského snažení, nabídla v právě končícím roce 2018 příběhy úspěšné i méně veselé. Deník Zdopravy.cz

Zpět na článek
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jitka Pavlova

České dráhy si účtují vyšší ceny ale kvalita neodpovídá tomu co oni považuji za standard. Do oběhu pouští starší vlaky které se na určitých linkách objevují či vyřazené rakouské vlaky pod štítem CD. Nebyly by špatné, byly by spoje do určitých měst lépe sjednocené a nebylo by nutné presedani. Taky komfort je velmi diskutabilní a bezpečnost. V posádce chybí minimálně jeden security člověk co bude dbát o bezpečnost a slušnost ve vlaku.

Zippich

Poznámka k té „neschopnosti státu postavit jez na Labi“. Autorovi uniklo, že v Hřensku nezačíná moře, ale že tam pokračuje ta stejná řeka mezi pískovcovými skalami a dokud Němci nepostaví další alespoň dva jezy v jejich části rezervace, jako že nepostaví, tak je jez na české straně jen další vějičkou betonářské lobby…

Sch

A vítězem roku 2018 je jistě i web zdopravy.cz resp. my jeho čtenáři, protože můžeme sledovat toto rozrůstající se médium, jehož kvalita se posunula hodně nahoru.
Takže díky všem tvůrcům za jejich kvalitní pokrytí událostí v dopravě.

jan

A pak, je to taky rok nesmyslného rozprášení české části rychlíkové diselové sekce Českých drah sekce jedním šmahem. Ve prospěch Arivy. Navíc pseudosoutěží. (nevím, že by to někde jinde takhle řešili.) Která bude muset být někde na 3 roky být uklizena do garáže. Aby za 3 roky mohla zase soutěžit. Přitom nevím, jestli je to vůbec jakákoliv změna k lepšímu. Když pominu jízdenkový bordel páteřního prvku. Tak 854 má často luxusní 1. třídu. Je flexibilní – přidavné vagony. Měla modernizovaný interier. A hlavně tuším nový caterpilar motor. Jak na tom bude vyběhaná německá plečka – jakou projde modernizací – uvidíme.… Číst vice »

xyz

„Navíc pseudosoutěží.“ Nešlo o soutěž, nýbrž o přímé zadání (co se před tím přímým zadáním projednává, není v této věci rozhodující). „Aby za 3 roky mohla zase soutěžit. “ Nemá-li to všechno zase být „na poslední chvíli“ jako nyní, tak se bude muset soutěžit za méně než 3 roky. „Tak 854 má často luxusní 1. třídu. “ 1. třídu nemá vůbec. „Je flexibilní – přidavné vagony.“ Kde každý připojený vagón = zhoršení trakčních schopností soupravy. U Arrivy a jejích motoráků bude platit, že přidaná (posilová) jednotka = nezhoršení trakčních schopností soupravy. „Jak na tom bude vyběhaná německá plečka“ Tato „plečka“… Číst vice »

jan

Nový ředitel SŽDC vypadá jako rozumný a slušný člověk. Samozřejmě, že pohnout s takovou organizací nebude jednoduché a na dlouhý běh. Pohnout státními organizacemi dělá problém i ostříleným managerům z komerční sféry.
Co se týká Krtka, tak je to podle mě rozhodně změna k horšímu. A plány nového ředitele jsou šílené. Zároveň si myslím, že se Ťokovi povedlo zcela demotivovat další schopné zaměstnance ČD.
Zároveň sazba nového tarifu 1,35 + nástupní sazba bude rokem ohlášení brutálního zdražení.

Petr

Nejsem ani náhodou zastáncem Babišslev,ale s toi antikampani na tomto webu už to přeháníte.Rozhodně není pravda,že by se lidi do vlaku nevešli.To může napsat jenjen někdo,kdo těmi vlaky nejezdí a jen má nejaké doměnky.Jezdím každy týden trať Praha-Ostrava a do vlaku se dostanu vždy i s místenkou a to si ji kupuji zpravidla v den odjezdu.Vozy jsou z 95% vzdy nove,az na mimiřadné posily např o Vanocích,začátku semestru na VŠ a pod,ale to bylo vždy.Důchodce taky nijak zvlášť nepotkávám a studenti jezdili vždy.Stejně hovoří i statistiky,nárust o 1,5% rozhodně nezpůsobí to,že se do vlaku nedostanete….Znovu opakuji,taky jsem proti těmto slevám,ale… Číst vice »

Jan Sůra

Dobrý den, nejde jen o vlaky, ale i autobusy. To, že se nevejdu do autobusů RegioJetu z Liberce do Prahy i v časy, kdy jezdily busy dříve poloprázdné, je bohužel realita. Kolega jezdí několikrát týdně na trase Praha – České Budějovice vlakem a došlo naopak ke zhoršení vozby, často i na jižním expresu ještě vozy řady B.

Petr

A je to skutečně tím,že jezdí důchodci a studenti,nebo obecně tím,že lidi raději využijí pohodlí budu,než jezdit autem?
babilon:Samozřejmě jezdím i jinými vlaky,ale páteřní trať Praha-Ostrava asi pro posouzení úplně špatná nebude..

Jan Sůra

Je to tím, že jezdí hlavně důchodci. Na výlet do Prahy. Za 25 Kč, v ceně noviny a kafe. Se zahuštěním provozu FlixBusu se dal očekávat spíše odliv cestujících z RJ.

železničář v důchodu

Nezbývá než se zeptat, jak razantně to řešíte, a ne-li, proč: ještě jsem (a jistě nejen já) nečetl žádnou Vaši kritiku, že Jančura dostatečně neposiluje jízdní řád, resp. že třeba pro (údajně) přetíženou linku už nenakoupil kapacitnější autobusy, když je to takový zachránce VHD v ČR.

Jan Sůra

Je to komerční linka mimo ZDO, navíc kapacita terminálu Fugnerova je vyčerpaná. RJ alespoň nasazuje posily,na rozdíl od FlixBusu. Problém celé linky je jednostranné vytížení: ráno všichni do Prahy,odpo a večer zpět.

železničář v důchodu

Jednostranné vytížení je ale naprosto normální záležitost i téměř všude jinde, a především třeba v příměstské dopravě – takže to za relevantní argument vůbec nelze považovat – jestliže dopravce i v „komerční“ dopravě pohrdá zákazníky tak, že mu stačí tržby + kompenzace jen od části z nich a ostatní nechává „na holičkách“, tak proč jej veřejně nepranýřujete podobně jako v jiných případech jiné? Navíc má přece Jančura regulérní možnost u frekventovaných spojů frekvenci využívající těch slev omezit či případně zcela vyloučit, aby ti (podle Vás) tou slevovou frekvencí „postižení“ cestující nebyli jí poškozováni – tak proč to neudělá a neprodává… Číst vice »

Jan Sůra

Příměstská doprava je dotovaná, to je ten zásadní rozdíl. Jančura rozhodně tuto možnost slevy rušit nebude, protože ho v autobusech ekonomicky víceméně spasily po nástupu podnákladových cen FlixBusu na tuto trasu. (s ním důchodci až na pár výjimek nejezdí, protože nákup přes aplikaci atd.) Je rozhodně super nápad jít k autobusu a čekat, za bude místo. A když ne, tak zase hodinu počkat. Problémy vznikly pouze kvůli slevám. Není jednoduší řešit příčinu, než následky?

Jitka Pavlova

Pokud mohu reagovat na to pohrdání zákazníky, tak to je o Česku velmi normalni. Osobně za svůj život a cesty ci život mimo naše hranice jsem se s podobným modelem nesetkala, a o cenách to není.

babilon

Vlaků jezdí 8000 denně, autobusů ještě víc. Fakt si myslíte, že se zkušenostmi se dvěma vlaky týdně dokážete objektivně posoudit celou situaci?

Petr

Jinak Béčka na jižních expresech jezdívalajezdívala ce velkém i před slevou.

Jan Šindelář

To ani náhodou … jinak zhoršení kvality nasazovaných vozidel oficiálně přiznávají i České dráhy, nejde o naše dojmy.

Michal

Vaše výroky možná nejsou dojmy, ale mylné jsou. Jižním expresem sice jezdím jen cca 4x měsíčně, ale bez B jsem ho nezažil ani před zavedením slev. Standardní řazení je 1x 1. třída, 1x exOBB 2. třída kupé, 2x 2. třída velkoprostor, 1x posilové B. Výjimkou jsou linecké expresy.
Žádám redakci, aby neplivala na důchodce – v mém nereprezentativním vzorku se vlak plní především ISICáři.
Pro závistivce dodávám – co v rámci velkoprostoru dohlédnu, jsem jediný, kdo jede za plnou cenu. Pro mě „babišslevy“ znamenají značné zdražení, protože byly zrušené včasné jízdenky, takže místo za akční cenu jedu za plnou.

Kirschner

České dráhy mají luxusní pozici? V čem jako? Luxusní pozici budou mít cestující, kteří použijí po roce 2019 vlaky tzv. alternativních dopravců jako Arriva nebo DLB. Luxusní bude svezeníčko v luxusních třicet let starých motorových jednotkách. No a protože je těch střepů po Německu ještě pěkná řádka, může je k nám Die Bahn chrlit. On je velký rozdíl mezi Regiojetem nebo brutálně zadluženým Leo a Arrivou. Ta může vyhrát jakékoliv výběrko, když krajům nebo ministerstvu stačí její šunky. 🤔

Michal

No jen ať je k nám chrlí. Jako náhrada skvostné historické flotily ČD jsou to zlatá vozidla…

Jitka Pavlova

Souhlasím. To co u nás používají CD za určitě vlaky, jsem v Británii viděla jako za historické a vázne si srandu nedělám.. Bylo mě stydno =)

Anonymní
Gogo

Ale drtivá většina z nich jsou dovolenkový charterový cestující.

Anonymní

Ne to není pravda. 40 000 cestujících s chartery travel servisu a bulgaria air. Ryanair jenom z Londýna ročně přepraví 50 000 + další cestující z Alicante a linky do Ruska.

Ondra

Cestující od 26 do 65 let v žádnén případě nejsou poraženi, naopak. Díky zvýšenému zájmu o veřejnou dopravu je větší jistota, že spoje nebudou rušeny pro nezájem, jak se to v posledních letech dělo, resp. nabídka spojů se může začít opět zvyšovat. Je ve všeobecném zájmu, aby se veřejná doprava více využívala pro cestování po republice. I ty zdánlivě zbytečné cesty mají pro ekonomiku větší přínos, než když lidi sedí doma.

orky

Tak to je omyl. Tahle celá sranda znamenala, že za poměrně malé navýšení množství cestujících vyplázne stát ročně navíc 6 miliard korun, aniž by došlo ke zvýšení výkonů osobní dopravy. Další navyšování výkonů osobní dopravy si vyžádá další peníze navíc. Tohle navýšení malé lokálky, aby šotouši byli štastní, stejně nezachrání, naopak na velkých výkonech může způsobit komplikace. Kdyby stát radši vydal třeba jenom 1 miliardu na posílení příměstských doprav a posílení tam, kde jezdí vlaky plné a další miliardu ročne dal na výstavbu záchytných parkovišť u železnice a zbylé 4 mld dal důchodcům na důchody, takže by mohli o něco… Číst vice »

Pibik

Žádná krize v roce 2019, ani 2020 nepřijde, takže Bureš bude dál zdarmonizovat ČR, krize přijde až to ani takový orky čekat nebude a pak to bude bolet dlouho a hodně, božský Babiš uprchne ze země a uvidí se skutečně na co ČR má. Do té doby dál nebude stát investovat do infrastruktury jako to vidíme poslední levicové vlády a vrhat rezervy do spotřeby a i zde na serveru dopravy uvidíme články na rozpadající se a stále méně potřebám podinvestovanou infratrukturu a sockoizování dopravy, tam kde vládnou dotace.

petr.r

jestli někdo zabrání zvyšování mezd u čd, tak krize v dopravě nepřijde. MD by mělo být přísnější a plně diktovat čd co mají dělat, zrušit okamžitě ztrátový vlaky a pronajat je soukromníkům. A nevím proč by se měl starat stát o nějaký pražskou dopravu, to jako, že pražákům prachy a na moravě 810…….

orky

Jenže ty vlaky by u soukromníků byly ztrátové taky. Příměstská doprava nerovná se pražská doprava.

petr.r

ale my tady nechceme příměstskou dopravu, my chceme mět dopravu levnou, chápete, že ONDRA napsal pravdu a jenom vy z pragocentrálismu chcete jenom pro sebe dobro? A ostatní budou jezdit aby Vás dotovali?

Kubrt

Kde že byly v posledních letech rušeny spoje pro nezájem?? Naopak, v uplynulých cca 10 letech průběžně roste počet vlaků jak osobních v aglomeracích, tak dálkových. Rostl počet vlaků, zároveň rostl počet cestujících a to o lidi, kteří dřív vlakem vůbec nejezdili – opět jak pendleři v aglomeracích, tak dálkovka – zde zejména pozitivním vlivem, přímým i „indukovaným“ – vstupem Regiojetu. A jak se zmiňuje v článku, mizela nálepka železnice jako socky, což je pro budoucí společenskou ochotu podporovat VHD z veřejných rozpočtů, velmi důležité. Osobně si nemyslím, že by zavedení 75 % slevy vedlo k nějakému přeplňování vlaků, ale… Číst vice »

Ondra

Záměrně jsem psal o veřejné dopravě obecně, což zdaleka nejsou jen vlaky. O přibývání cestujících nejen v autobusových spojích (dosud spíš omezovaných), díky novým slevám, zda byl nedávno publikován článek. I hromadné výlety studentů v poslední době přispívají k poznání, že cestování veřejnou dopravou je mnohdy pohodlnější a příjemnější než jízda autem.

Gogo

Otázkou zůstává nakolik je za rostoucím zájmem o VHD hlavně rozšiřování zón rezidenčního parkování ve velkých městech. A neplatí to jen o Praze on třeba takový Hradec Králové je to samé.

xyz

Nabízí se otázka, co se u těch studentů stane, až dostudují (+ začnou pracovat), takže:
– již nebudou mít nárok na slevu = tak jako tak ztratí onu „finanční motivaci“ jezdit veřejnou dopravou
– volný čas pro ně bude vzácnější = dají přednost rychlejšímu dopravnímu prostředku (tedy obvykle autu, tím více když se počítá i přesun mezi nádražím a sktutečným začátkem či cílem cesty)
Nabízí se odpověď, že do těch aut po dostudování stejně přesednou. Jen mezitím jim stát zadotuje výlety (na které by tedy oni, nebýt slev, vůbec nevyrazili, nebo – ?).

Ondra

Jistě budou i ti, kteří začnou jezdit autem, ale obecně to tvrdit nelze. Naopak já se domnívám, že čas strávený ve vlaku lze díky mobilnímu připojení využít mnohem efektivněji, než při cestě autem – např. pro přípravu před jednáním, vyřizování mailů atp. Cesta autem, byť třeba o něco rychlejší, tak ve výsledku je nejen stresující, více nebezpečná, ale také časově neefektivní.

xyz

– Jednak, VŠ studenti ve většině případů dojížděli vlakem i dosud, a to do/ze školy, kde i dosud měli na jízdném slušnou slevu. Tzn. i dosud měli možnost „poznat výhody železnice“.
– O. K. příprava před jednáním, vyřizování mailů – výhoda železnice (tedy u těch vlaků, které poskytují dostatečný komfort/zázemí pro tuto činnost). Každopádně s pramalou souvislostí na babišovské slevy. Komu se cesta vlakem např. na pracovní cesty jeví být výhodnější než autem, využije ji tak jako tak, bez toho, zda předtím ve studentských letech měl nárok na velmi nízké jízdné (bez ohledu na účel cesty) či nikoliv.

Pavel

Do poražených bych zařadil i Letiště Ostrava, a.s. a Moravskoslezský kraj, coby zřizovatele, kteří nejenže nezískali požadované dotované spojení s AMS a HEL, ale přišli i spojení s PRG.

noerf

Zajímavé bude hodnoceni příští rok, kdy začnou jezdit ostatní dopravci na dotovaných linkách a dále v jakém stavu bude dodávka Skody Transportation pro DB.

David

Za rok budete hodnotil leda tak 3 týdny provozu, a to ještě přes svátky. To vám neřekne nic. Ledaže by někdo vůbec nevyjel, to se dá zhodnotit hned, ale to nepředpokládám.

noerf

David: Budou to pouze tři týdny provozu, ale bude patrné, jak se vyrovnali jednotlivý dopravci s personální situací a hlavně s vozovým parkem. Regiojet bude potřebovat lokomotivy a vagony, LE ma použít Flirty v dotované dopravě a v nedotovane čínské jednotky, které musejí získat osvědčení