Autobusy Železnice

Schváleno: Vládou prošly tříčtvrtinové slevy z jízdného pro mládež a seniory

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Vláda v demisi dnes schválila kontroverzní návrh na zavedení slev z jízdného pro mládež a seniory ve výši 75 procent. Slevy by měly začít platit od června, budou se týkat linkových autobusů a vlaků.

Podle materiálu ministerstva dopravy by stát měl dopravcům jako kompenzaci za nařízené slevy platit 5,8 miliardy korun ročně. Dokument prošel podle informací deníku Zdopravy.cz meziresortním řízením bez připomínek, což je u podobně vysokých nároků na státní rozpočet neobvyklé. Tradičně se vždy ozývalo alespoň ministerstvo financí.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je novinka kontraproduktivní. „Cestujícím vůbec nevyřeší to, co by chtěli – tedy zrychlení přepravy, garantované přípoje, kratší čekací doby, vyšší komfort ve vlacích, autobusech i na nádražích nebo jednodušší cestování s jednou jízdenkou na celou veřejnou dopravu,“ tvrdí Vyka s tím, že peníze by se daly využít mnohem lépe.

Svaz navíc varuje, že po zavedení slev lze očekávat zdražení akčních jízdenek o 30 až 100 procent. Dopravci se totiž podle Vyky přestanou obávat, že jim vlak zůstane prázdný. „Stát tak výrazně zakřiví trh,“ dodal Vyka.

Otázky a odpovědi k novému systému slev

1. Kdo všechno bude mít nárok na 75 % slevu ve vlacích a autobusech

ZTP/TP cestující jako dosud
Cestující do 18 let
Studenti do 26 let
Cestující nad 65 let

2. Budou platit i v 1. třídě?

Ne, pouze ve 2. třídě.

3. Jak se bude prokazovat nárok na slevu

U cestujících do 15 let není potřeba žádný doklad, od 15 let se věk bude prokazovat občanským průkazem, studentským průkazem (ISIC)1 nebo stávajícím žákovským průkazem. U cestujících v rozmezí 15 až 18 let se předpokládá, že celá tato kategorie spadá pod režim studentů, nárok se proto bude prokazovat dle věku v občanském průkazu, v studentském průkazu (ISIC) nebo stávajícím žákovském průkazu. U studentů v rozmezí 18 až 26 let je třeba prokázat režim studia, nárok se proto bude prokazovat studentským průkazem (ISIC) nebo stávajícím žákovským průkazem. U cestujících nad 65 let se nárok bude prokazovat dle věku v občanském průkazu nebo jiném obdobném dokladu.

4. Bude platit ve všech vlacích autobusech?

Dopravce po dohodě s objednatelem může část spojů vyloučit, zejména ve špičce. U komerčních spojů mimo závazek může rozhodnout sám.

5. Od kdy bude systém platit?

Stát navrhuje 10. června

6. Jaká je pravděpodobnost, že systém bude platit?

Vysoká. Slevy schvaluje pouze vláda.

7. Bude se sleva týkat i předplatních jízdenek, např. traťových?

Ano

8. Kolik bude systém stát?

Jde zatím jen o odhady, které mluví o 5,8 miliardách korun ročně.

9. Budou stejné slevy platit v MHD?

Ne, to výměr neřeší. Řada měst už ale dnes slevy nabízí automaticky těmto skupinám cestujících, často ještě vyšší.

10. Budou slevy pro mládež a studenty platit i o prázdninách?

Ano, výměr nerozlišuje prázdniny a školní rok.

45 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zrovna toto by asi vláda v demisi dělat nemusela. Ale je zajimavé, že to má fungovat v autobusech a napříč kraji objednávanými vlaky.

    • a proč ne? Tuto vládu volil lid české republiky, jestli jste ji nevolil, tak asi jste volil někoho jiného a jestli je ve Vás hrdost, tak tu slevu nebudete používat.

      • Tuto vládu nevolil lid ČR. Tato vláda nezískala většinu ve Sněmovně.

    • Tuto vládu volilo 1 500 113 lidí, tedy něco málo přes 14% populace ČR. Takže bych se slovy o lidu byl zdrženlivější…

  • Vláda očekává předčasné volby, tak uplácí voliče – sleva na jizdném, voda a pivo s 10%DPH a tak dále. Asi koblihy už nestačí.

    • a co jako byste dělal vy? Zdražovat jak to dělalo ods? Dát daň když prší a svítí slunce, důchodcům nařídit, aby platili, že můžou dýchat?

  • Bohužel narozdíl od Slovenska to poničí i dálkové autobusy, protože v nich nebude také již zapotřebí slev a akčních jízdenek, když o naplnění zejména ve špičce bude postaráno „plně platícími“… 🙁

  • Budou stejné slevy platit v MHD?
    Ne, to výměr neřeší. Řada měst už ale dnes slevy nabízí automaticky těmto skupinám cestujících, často ještě vyšší.

    No a řada taky ne – třeba vnější pásma PID jsou se slevami podstatně skromnější (děti 6-15 poloviční, senioři nic, až od 70 let bezplatně). Takže nově integrované autobusy (kde platí jen tarif PID) budou pro ně nakonec dražší…

    • pěkná diskuze a jak dole to někdo nahodil o tych slevových průkazkách, proč nenapsal rovnou, že končí in-karty a podle reakce modrých to bude čd bolet, ale babička nemusí si kupovat in-kartu za 550 aby měla 50% slevu když na občanku bude mět 75% slevu.

    • AAA: „Takže nově integrované autobusy (kde platí jen tarif PID) budou pro ně nakonec dražší…“
      Jak to? Vždyť tam přece tarif PID zůstane platit stejně jako dosud.

    • No a jak píšu, v tarifu PID (mimo Prahu) žádné slevy pro děti 15 – 18 let a seniory 65 – 70 let nejsou. Čili kde zůstane neintegrovaný krajský autobus, budou mít tyto skupiny 75% slevu, kde bude integrovaný autobus tak nic? Nebo se vnější pásma PID za MHD považovat nebudou?

  • Ono to má víc rovin, nad kterými se člověk musí zamyslet.

    a) Je super, že pokud jste student/důchodce a cestujete sám, tak vás náklady na 1 km při jízdě v MHD konečně vyjdou levněji než jízda autem.

    b) Pokud bydlíte například v Ostravě a pojedete MHD (busem), tak při koupi jízdenky a jejím nastudováním zjistíte, že už teď za Vás Ostrava platí 2/3 z jízdenky. Kupní hodnota jízdenky pro občana bez slevy je např. 35Kč ( tedy cena celkem 35*3=105 Kč). No a za tyhle peníze by se dalo jezdit taxíkem. Nutno podotknout že tramvaje a busy mimo špičku jezdí (polo)prázdné, jen tak, sem tam.

    c) určitě většina důchodců na vesnicích by byla raději, kdyby za rok dostala 1300 Kč na ruku. Stát ale rozhodl, že nejsou svéprávní a místo např. nákupu kvalitního jídla je odkazuje na to, aby raději někam jezdili se slevou. Oni důchodci, kteří dnes žijí na hranici chudoby, stejně nikam jezdit nezačnou.

    d) Kdo na tom vydělá? Skupina důchodců/studentů, kteří za rok projezdí víc než cca 1300/4*5=1625Kč Ostatní důchodci/studenti, a pracující národ ne.

    PŘI VÝPOČTECH JSEM VYCHÁZEL Z ODHADU 4 435 930 lidí majících nárok na slevu (studenti zš,sš,vš a důchodci) a odhadovaném nákladu 5.8 miliard.

    • oprava: pojmem MHD (městská hromadná doprava) bylo myšleno především HD

    • ad b) Ostrava na jízdenkách lže. To, že MHD dotuje ze dvou třetin, ještě neznamená, že dotuje ze dvou třetin každou jednotlivou jízdenku. Ve skutečnosti jednotlivé jízdenky beze slevy zhruba pokrývají náklady, zatímco ty časové jsou dotovány z nějakých 80-90 %.

  • Takže v konečném důsledku zaplatím pomalu víc než dnes, když jedu s dítětem. Někteří dopravci už zdražili plné jízdené, které platím celé a dítě dostane jakoby vyšší slevu o 25%. Takže ušetří tak maximálně důchodci peroucí se o rohlík a máslo v Penny, proč by si nezajeli na nákup i z dědiny, když to budou mít zadarmo v podstatě (stejnou „turistiku“ známe z MHD z velkým měst). Ale tak OK, „rád“ zaplatím těmto skupinám dopravu z daní, proč ne, že…. a nakonec pojedu raději autem místo přecpaným vlakem, takže si zaplatím ještě další daně v palivu atd….

    • krodos, byl levnější jak vlak, ted je dražší i s jeho čipovkou asi o tři koruny než vlak s normálním jízdným bez slev.

    • Ha,ha,teď jsem se pobavila.Důchodce z dědiny si nezajede,prostě proto,že skoro nic nejezdí.Je tedy jedno kolik by zaplatil.Myslím,že důchodce z dědiny by ocenil, kdyby někdo zaplatil jeden,dva spoje navíc,než jezdit zadarmo.

  • No úžasný nápad vlády zrovna v době před prázdninami a v době školních výletů. Vlaky budou praskat ve švech v určitých úsecích (popř. celé trase), objednávkový systém bude k ničemu, neboť školy a jiné organizace se rozhodnou koupit jízdenky až na nádraží před samotným odjezdem vlaku. Už vidím kraje a krajské koordinátory jak nadšeně nařizují zvýšení kapacity vlaků nejen v týdnu, ale třeba i o víkendech a jak dráhy jásají a vytahují vozy kterých mají v depech „plno“. To aby začal Slovácký expres jezdit alespoň 10-ti vozový, aby tu kapacitu od Olmika, kolem Pardubic a dál vůbec pobral. Zbytečně to kvůli přeplněnosti určitých spojů odradí část slušných a řádně platících cestujících.

  • Takže jestli to chápu dobře, tak ve špičce to vlastně platit nebude a nebo se může celý spoj vyloučit. Jinými slovy: „Tam, kde je to hodně využívané, tak tam to platit nebude?“ Není někde zmíněno, jak bude tento systém vyřizovat vyjímky? Myslím tím to, jestli se o tom dopravce rozhodně měsíc předem, den předem a nebo se to dozvíme až u pokladny?

    • Studenti jezdí do škol ve špičkách (ráno/odpoledne nebo pátek/neděle). Bylo by dost divné neuznávat slevu právě pro cesty do školy. Takže jestli vůbec nějaký spoj bude vyloučený ze slevového systému, tak jich bude naprosté minimum.

    • jj, uz jsem to psal u jineho clanku na toto tema. Vanoce, nebo Velikonoce… tam bych tipnul, ze budou nektere spoje ze slevy vyjmuty. Jinak je predpoklad uredniku MD zcela nesmyslny. Ono ve spickach jde casto prave o jediny vhodny spoj na cestu do skoly…

  • Pokud vím, tak studenti (všichni odborníci na ústavu) nedávno demonstrovali i proti vládě a Babišovi. Tak jsem zvědavý, zda jako protest tu slevu odmítnou a doplatí plnou cenu!

    • Já jako student jsem o tom přemýšlel, jak tohle bojkotovat. Protože ano, přijde mi to jako populistický nesmysl, který je nepromyšlený a může veřejnou dopravu hodně poškodit.
      Vlaky mám moc rád a jezdím jimi vždy, kdy to jde – ale samozřejmě, jako většina lidí (a zvlášť těch, jejichž příjmy nejsou nic moc, což studenti jednoznačně jsou), se snažím jezdit co nejlevněji. Z tohoto pohledu bych byl sám proti sobě, kdybych se té slevy vzdal. Peněz na rozhazování moc nemám, na to, abych si mohl dovolit jezdit o 300 % dráž…

    • Často dojíždím vlakem a nemohl jsem si nevšimnout, že většina studentů si ve vlaku hraje s přístrojem iphon. Já si jako pracující takový mobil nemůžu dovolit.

    • Co si pamatuji a sleduji už od dob svých vlastních studií, studenti (a zejména vysokoškoláci) vždycky byli jednou z nejbohatších skupin obyvatelstva – živili je rodiče, a co si vydělali na brigádách a praxích (a že to nebylo nijak málo), bylo jejich …

  • Od června budou také nádražní bufety a jídelní vozy prodávat pouze koblihy, kostelecké párky a polská kuřata z Vodňan. Pro voliče Anofertu se slevou 75%.

  • Konečně něco pro lidi. A hlavně pro privátní dopravce.

  • Zde máte vyjádření ministerstva dopravy:
    „Sleva se bude týkat všech seniorů nad 65 let a to i těch, kteří cestují jen občas a nevyplatilo by se jim kupovat si nějaké roční předplatné. Když pojedete vlakem a sleva se Vás bude týkat, tak bude stačit, abyste při nákupu jízdenky ukázali občanku, a slevu dostanete. Slevu poskytneme nejenom pro jízdné na železnici, ale také pro jízdné v autobusech. V České republice máme 6 258 obcí, pouze 1 663 obcí má železniční spojení, ale plných 6 203 obcí je obsluhováno autobusovou dopravou, většinou dotovanou z veřejných zdrojů. Takže chceme být féroví i k těm, kteří nemají šanci cestovat z domova vlakem,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

    Sleva z jízdného zlepší podle Ťoka dostupnost veřejné dopravy pro významnou skupinu obyvatel, která má nižší příjmy, a tím pádem i omezenou možnost využívat častěji cestování vlaky a autobusy. Senioři nad 65 let a cestující od 15 do 18 let se budou prokazovat platným dokladem totožnosti, jakým je nejčastěji občanský průkaz, cestovní pas nebo jiný oficiální průkaz s fotografií. Cestující od 18 let budou předkládat studentský průkaz, o jehož podobě se s dopravci jedná.

    Dopravci budou mít možnost některé spoje ze slevy vyloučit. O jaké spoje půjde konkrétně, je však ještě předmětem jednání.

    Kompenzace slev bude provádět Ministerstvo dopravy obdobným způsobem, kterým nyní zajišťuje kompenzace současných státem nařízených slev na komerčních spojích v železniční a autobusové dopravě. V současnosti stát platí 100 procent za děti do šesti let, půlku za děti mezi šestým a patnáctým rokem nebo 62,5 procent pro žáky do patnácti let nebo 25 procent pro studenty do 26 let na cestu do školy. Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P) mají v současnosti 75 procentní slevu, která jim zůstane. Zavedení nových slev pro žáky, studenty a seniory si letos vyžádá kompenzace ztrát dopravcům ve výši zhruba tří miliard korun a od roku 2019 šesti miliard korun, z čehož je zhruba polovina pro železniční osobní dopravu a druhá polovina pro autobusovou dopravu.

    Systém nových slev se zavede úpravou Výměru Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami. Ten od 10. června nahradí a doplní současné slevy nařízené dopravcům ve veřejné dopravě. Dále bude nezbytné provést úpravu počítačových systémů jednotlivých dopravců a úpravu smluv stanovujících podmínky poskytování veřejných služeb. Tímto krokem dojde k výraznému sjednocení doposud složitého systému slev, aniž by bylo zapotřebí vytvářet další administrativu.

    • Hezke, ale nejak se zapomneli vyjadrit k tomu, co se stane v pripade, ze se v tom svem odhadu sekli a castka na kompenzace nebude stacit ? 😉

    • Kdyby se ŤukŤuk raději věnoval tomu, že dálniční síť současným tempem nebude dostavěná ani v roce 2050 (měla být původně 2010….) a nevymýšlel populistické a represivní nesmysly typu jízdné zdarma nebo vyšší a vyšší šikana řidičů.

    • Dobrý nápad: aspoň bude trochu víc vytížená a dopravci snížíte prokazatelnou ztrátu …

    • 1. třida bude taky plná. Standardem ČD je půl vozu, max 1 vůz 1. třídy. To se zaplní hned.

  • No, vznikla z toho sice pěkná zparchantělina, která především neodstraňuje zdržování se zbytečným nákupem (a tedy i nikoli úplně levným tiskem) jízdenek, ale co už naděláme …
    Jak to asi dělají ti Maďaři, kteří tak komplikovaný systém v případě seniorů vůbec nepotřebují a odvezou každou osobu „65+“ z EU jen na průkaz osvědčující dosažený věk (+ případně místenku či příplatek povinný pro jakéhokoli cestujícího), a to ve veškeré pozemní VHD (včetně MHD)?

  • Populisté ve vládě je to nejhorší co může jakýkoliv stát a nejen náš potkat.
    Populismus je styl politiky, který usiluje o získání široké základny voličů údajnou ochranou zájmů prostých lidí proti různým ohrožením a prosazováním témat vzbuzujících emocionální reakce veřejnosti.
    Rozdávat a zadlužovat se místo vytvářet rezervy a splácet staré dluhy, nebo alespoň masivně investovat je v současné době růstu a blahobytu neodpustitelné.

    Howg

Newsletter

Partneři


Výběr editora