ONLINE: Železniční Nový rok. Na západě Čech se vystřídali dopravci, vrátily se další noční vlaky

GW Train pro provoz v Plzeňském kraji nasadil motorové vozy Stadler RS1GW Train pro provoz v Plzeňském kraji nasadil motorové vozy Stadler RS1

Největší změny jsou letos v Plzeňském kraji.

Neděle 10. 12. je v roce 2023 prvním dnem platnosti nového jízdního řádu v železniční i autobusové dopravě. Podobně jako v minulých letech jsme i letos přinesli online reportáž z prvního dne nového grafikonu. Na zpravodajství se podíleli svými postřehy i čtenáři, za což děkujeme.

Přehled všech hlavních úprav v jednotlivých krajích najdete pod tagem GVD 2023/24. Ke startu provozu podle nového grafikonu samozřejmě doporučujeme i knižní verzi jízdního řádu, kterou si můžete stále zakoupit především v síti Pont.

Oproti loňské změně letos nenastalo tolik zásadních novinek. Ty největší se koncentrují do Plzeňského kraje, kde jsme sledovali situaci na místě.

V Plzni si dnes premiéru v provozu elektrických osobních vlaků odbyla společnost Arriva vlaky, která v noci převzala jednotky RegioPanter od Českých drah. Unikátní je už samotný převod jednotek, taková transakce se na české železnici dosud neprováděla. Další velkou událostí byla výměna dopravce na pošumavských lokálkách, kde po veřejné soutěži skončily České dráhy a nastoupil dopravce GW Train Regio. Třetí událostí v Plzeňském kraji byl návrat pravidelné celoroční dopravy mezi Rakovník a Kralovice.

V seznamu novinek je také návrat nočního vlaku z Vídně do Berlína či nové noční spojení mezi Varšavou a Mnichovem.

Celodenní reportování si můžete přečíst níže.

18:30 Tím končíme dnešní přenos ze zahájení nového jízdního řádu na železnici. V deníku Zdopravy.cz ještě chystáme shrnutí. Děkujeme za pozornost.

18:20 Zkušenost čtenáře Petra Tolmana z dnešní premiéry Die Länderbahn na kralovické trati

Jel jsem vlakem Os 16852 s odjezdem z Rakovníka v 10:49. Klasická jednotka RegioSprinter po modernizaci (informační panely, zásuvky) jakou cestující znají z jiných vlaků Die Länderbahn CZ v Ústeckém kraji. Vlak byl z půlky zaplněn a obsloužil téměř všechny zastávky, z nichž na znamení není pouze Čistá. Dokonce i Strachovice si našly své cestující. Cestu na chvíli přerušil strom, který ležel spadlý vedle trati, avšak neohrožoval průjezd vlaku. Potěšila přítomnost redaktorů České televize. Zpět jsem se vydal vlakem Os 16853 s odjezdem z Kralovic ve 12:22. Opět jel načas a bez komplikací. Platí tarif PID, cesta z Rakovníka do Kralovic stojí dospělého člověka 40 Kč (4 pásma).

Interiér jednotky RegioSprinter společnosti Die Länderbahn. Autor: Petr TolmanJednotka RegioSprinter společnosti Die Länderbahn, nádraží Kralovice. Autor: Petr TolmanJednotka RegioSprinter společnosti Die Länderbahn v Rakovníku. Autor: Petr Tolman

17:18 První den nového jízdního řádu se bohužel neobešel bez vykolejeného vlaku. K mimořádné události došlo ve stanici Stupno na trati 176 Radnice – Ejpovice. Na výhybce zde kolem 15:45 vykolejil osobní vlak Českých drah (Os 27310 Radnice – Bezdružice), nehoda se obešla bez zranění.

15:20 Rozšiřování nočních vlaků po Evropě pokračuje také z Německa. Nově začíná jezdit noční vlak z Berlína do Bruselu a Paříže.

14:45 Proklamovaná integrace DÚK a IDOL není úplně dotažená, upozorňuje čtenář Štěpán Heppner. V aplikaci DÚKapka nelze zakoupit jízdenku Děčín – Česká Lípa. V aplikaci IDOLKA nejde vyhledat spojení z Benešova nad Ploučnicí, který je nově integrován. A v tabulkách JŘ SŽ je stále chybně jen integrace do/z Žandova.

13:29 Ke druhému střídání v Plzeňském kraji došlo dnes na trati 185 Domažlice – Klatovy – Sušice – Horažďovice předměstí. Provoz od ČD převzal soukromý dopravce GW Train Regio. Místo dosavadních Regionov zde od rána vyjíždějí zmodernizované motorové vozy Stadler RS1. Reportér Zdopravy.cz s GW Train vyráží z Horažďovic. Spoje zatím nemají zpoždění ani technické problémy. Odbavení proběhlo hladce.

Informační zastávkový systém je aktualizovaný a funguje včetně mapy. Vůz má k dispozici elektrické zásuvky na elektroniku i relativně silnou wifi.

13:01 Arriva koupila na Plzeňsku od ČD devět souprav, pro provoz jich potřebuje osm, jedna je záložní. Na trati zaměstnala vlastní strojvedoucí i průvodčí.  V Horažďovicích se soupravy Arrivy potkávají se svými sourozenci, které zůstaly Českým drahám. Jezdí na spěšných vlacích mezi Plzní a Strakonicemi.

12:23 Od dnešního dne platí nové omezení na Výtoňském mostě v Praze. Maximální rychlost je snížena na 20 km/h, již na něj nesmí dva vlaky současně. Více jsme psali zde.

12:05  Deník Zdopravy.cz hovořil s jedním ze strojvedoucích RegioPanterů společnosti Arriva na Plzeňsku. Ten si především pochvaloval „naprosto profesionální“ přístup kolegů z Českých drah, kteří v minulých týdnech pomáhali se zaškolováním strojvedoucích Arrivy. „Také jednotky jsou v bezvadném stavu,“ řekl.

11:44 Nová zastávka Praha-Rajská zahrada si rychle našla první cestující.

Zastávka Praha-Rajská zahrada. Foto: Mikuláš KopasZastávka Praha-Rajská zahrada. Foto: Mikuláš Kopas

11:34 Horažďovice: Souprava Arrivy s odstraněnými polepy ČD. V pozadí stejné vozy s původním označením.

RegioPanter v Horažďovicích. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.cz

RegioPanter v Horažďovicích. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.cz

11:21 Příští rok čeká českou železnici velká modernizace vozidel. České dráhy postupně nasadí 50 nových jednotek RegioPanter, nové motorové jednotky RegioFox a soupravy ComfortJet pro dálkovou dopravu.

Jednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekRegioFox v barvách Pardubického kraje. Foto: České dráhyŘídící vůz ComfortJet Afmpz. Foto: VUZ

11:11 Nový jízdní řád zkrátil jízdní dobu vlaků mezi Berlínem a Amsterdamem o více než půl hodiny. Důvodem jsou úpravy infrastruktury i konec výměny lokomotivy na hranicích.

11:00 V Jirkově vystoupilo z vlaku pět lidí, což je na nedělní dopoledne a místní poměry úspěch. Z Jirkova jede vlak už jen do Rakovníka. Podle vlakové čety je železniční provoz na Rakovnicku, Žatecku a Chomutovsku (až na pár spadaných větví) bez problémů. To neplatí na silnicích, kde údržba (zejména na Chomutovsku) po nočním sněžení zaspala.

Jedna z největších křižovatek v Chomutově, ráno 10. 12. 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jedna z největších křižovatek v Chomutově, ráno 10. 12. 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

10:58 Jedna z největších šotozajímavostí nového jízdního řádu: přímý víkendový spoj Die Länderbahn z Kralovic do Jirkova. Motorák dorazil do Jirkova přesně na čas po téměř třech hodinách jízdy (108 km) v 9:57.

Vlak Die Länderbahn, nádraží Jirkov. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak Die Länderbahn, nádraží Jirkov. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak Die Länderbahn, nádraží Jirkov. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak Die Länderbahn, nádraží Jirkov. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

10:41 České dráhy potvrdily, že čelí hackerskému útoku. „V současné době naši kolegové z IT čelí útoku hackerů, což může způsobit dočasnou nedostupnost aplikace Můj vlak. Naše týmy pracují na obnovení plné dostupnosti všech ČD prodejních kanálů. Omlouváme se za případné nepříjemnosti a výpadky služeb,“ uvedly na síti X.

10:37 Na trati z Plzně do Horažďovic si odbývá svou premiéru Arriva. Plzeňské hlavní nádraží prochází rekonstrukcí, odbavovací hala je však už nová a Arriva zde otevřela svou přepážku hned vedle několika okének Českých drah. Miniaturní otvor v plexiskle však zakrývá cedulka Zavřeno. Paní za sklem působí vystresovaně, po oslovení říká, že jí „spadly systémy a musí vše znovu nahazovat“. Poté ochotně dodává, že několik jízdenek už od rána prodala, ale první den je pro ni dost chaotický. Všimne si, že nás zaujal šroubovák na stole. „Musela jsem opravovat zaseklý toner v tiskárně a sklepávat ho, včera jsme to zprovozňovali do noci.“ Vysvětluje, že s kolegy začíná, prošla krátkým školením v Praze a na vše si musí zvyknout.

První den provozu Arriva vlaky v Plzeňském kraji. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czPrvní den provozu Arriva vlaky v Plzeňském kraji. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czPrvní den provozu Arriva vlaky v Plzeňském kraji. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.cz

10:25 Ještě několik dní musí počítat s výlukami cestující mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a Chrudimí. Výluka skončí 19. prosince. Díky zahájení provozu na novém dvoukolejném mostu přes Labe skončí několikaměsíční nepřetržitá výluka, během které byly všechny vlaky přes stanici Pardubice-Rosice nad Labem nahrazeny autobusy.

10:11 Nový jízdní řád přinesl zpomalení vlaků mezi Prahou a Plzní. Až dosud jezdily expresy z Prahy hlavního nádraží do Plzně 75 minut (77 minut při cestě z Plzně). Nově jedou Západní expresy 83 minut, z Plzně 82 minut. Spojení Praha – Plzeň přitom v posledních letech patřilo díky vybudování Ejpovických tunelů a nasazení nových souprav mezi relace s nejrychlejším nárůstem cestujících. Omezení nastane také v regionální dopravě, hlavně kvůli stavu Výtoňského mostu. Část osobních vlaků na trati podél Berounky bude začínat a končit ve stanici Praha-Smíchov namísto pražského hlavního nádraží. Jde o všechny vlaky, které končí a začínají v Řevnicích, tedy hlavně posilové spoje ve špičkách.

10:01 První dnešní zastavení provozu kvůli nehodě na přejezdu. V úseku Čimelice – Vráž u Písku se srazilo osobní auto s rychlíkem Arrivy.

9:54 Rakouské spolkové dráhy poprvé nasazují do provozu novou generaci nočních vlaků NightJet. Prohlédnout si je můžete zde.

9:44 Změna jízdních řádů přinesla rozšíření Pražské integrované dopravy do příbramské MHD.

9:33 Nový jízdní řád přinesl i obnovení provozu do podhůří Jizerských hor v Polsku. Vlaky po 27 letech začaly jezdit i do stanice Swieradów-Zdrój.

9:20 Nově platí lepší propojení tarifů IDOL a Dopravy Ústeckého kraje. Tarif Libereckého kraje nyní platí až do Děčína, Ústeckého kraje do České Lípy. Cestování například z Liberce do Děčína tak při jednodenní zpáteční cestě a použití síťovky IDOL výrazně zlevní.

9:10 Nový jízdní řád platí v pardubické MHD. Hlavní změnou je konec trolejbusů na třídě Míru, která se rozpadá. Více jsme psali zde.

9:00 Jan Holub, mluvčí Arrivy: „Fyzická přebírka jednotek proběhla v noci bez problémů, informační systémy se všemi daty fungují, jak mají. Žádné potíže jsme dosud nezaznamenali ani v samotném provozu.“

8:50 Konec některých výluk přinese zrychlení spojení mezi Prahou a Berlínem. Jízdní doba se vrací pod čtyři hodiny, pokud se bude počítat úsek Praha-Holešovice – Berlín-Südkreuz. Jde o zkrácení o dvacet minut. Na této trase naopak končí nasazování railjetu z Grazu do Berlína. Důvodem jsou práce v údolí Labe u Bad Schandau. Kvůli dalším výlukám v Německu přestanou v srpnu jezdit vlaky z Prahy do Hamburku. Více jsme psali zde.

8:40 Provoz je zastaven také na trati na Moldavu. Důvodem je pád stromu. Dopravci Railway Capital a GW Train Regio vstupují dnes do druhého roku provozu na této trati, kde loni při zahájení grafikonu došlo k namazání kolejí zaměstnancem Českých drah.

8:30 K omezení provozu dochází dnešním dnem na trati Slaný – Louny. Původně tu chtěl Středočeský kraj provoz zastavit zcela, nakonec vlaky jezdit budou, ale ve výrazně redukované verzi. Z osmi párů denně zůstanou čtyři. Více jsme psali zde.

8:20 V koncepci Bavorských expresů dochází ke změně i v Německu. Nově se již ve Schwandorfu nespojují s vlaky z Hofu, což by mělo přinést eliminaci zpoždění.

8:10 Nově vyjíždí vlak Danubius. Jde o vlaky EC 102/103 Danubius z Vídně do Krakova, které v Bohumíně umožní přestup na další vlak do Vratislavi. V obou polských městech je nový spoj kolem desáté večer, zpět odjíždí v šest ráno. Na území Polska dochází ke zkrácení cestovních časů některých spojů v řádu až desítek minut. Díky tomu se zkracuje cestovní doba vybraných vlaků mezi českými městy a Varšavou, Krakovem či Gdaňskem.

8:00 Jednou ze změn k horšímu je konec přímých vlaků Cheb – Norimberk, nově musí cestující přestupovat v Marktredwitz. Zmizel také přípoj od rychlíků Krušnohor. Hned první vlak z Německa má výrazné zpoždění.

7:50 Bezproblémový je start GW Train Regio v Plzeňském kraji. První vlaky jezdí včas. Dopravce se k provozu dostal díky otevřené soutěži, kterou kraj vypsal. Namísto regionov a vozů 810 nyní na tratích jezdí motorové vozy Stadler RS1.

GW Train pro provoz v Plzeňském kraji nasadil motorové vozy Stadler RS1GW Train pro provoz v Plzeňském kraji nasadil motorové vozy Stadler RS1GW Train pro provoz v Plzeňském kraji nasadil motorové vozy Stadler RS1

7:40 Nový ceník platí od dnešního dne v ostravské MHD. Kromě zdražení přinese pro některé cestující i zlevnění. Vrací se totiž desetiminutová jízdenka.

7:30 Poprvé vyjíždí z pražského Zličína linka 305, která spojí Prahu a Karlovy Vary v tarifu PID. Jde o jednu z novinek v rámci projektu Čtyřmezí, který řeší zlepšení dopravy na hranici čtyř krajů. Jízdní řád je zde, více o celém projektu jsme psali zde.

7:23 Malý skok do zahraničí. Jednou z největších novinek na Slovensku je zahájení provozu Leo Express mezi Bratislavou a Komárnem. Vlaky jezdí, podle aplikace ŽSR s mírnými zpožděními. Více jsme o vstupu Leo Express na tuto trať psali zde.

7:15 První vlak dojel do Kralovic včas v 7:06. Trať dál do Mladotic je zarostlá a nesjízdná a Správa železnic s ní nic nedělá, přestože ve svých systémech uvádí, že na ní pracuje.

Práce na trati, tvrdí Správa železnic o stavu zarostlé trati z Kralovic do Mladotic

7:07 Nový grafikon přinesl i zdražení jízdného. K navýšení cen přistoupily České dráhy, RegioJet i Arriva vlaky, nový ceník má i OneTicket. Některé integrované dopravní systémy zdraží až od 1. ledna.

7:00 S příchodem nového jízdního řádu skončilo omezení na viaduktu přes ulici Poříčí v Brně, obnovil se provoz na všech čtyřech kolejích. Skončí tak odklony osobních vlaků ve směru na Zastávku u Brna, které v pracovní dny zajížděly na brněnské dolní nádraží.

6:54 V 6:23 vyjel první vlak pro celoroční provoz také na trať z Rakovníka do Kralovic. Dosud zde byl provoz výrazně omezen, od nového grafikonu zde budou jezdit čtyři páry spojů o víkendech zajišťované Die Länderbahn. Na provoz se složily hlavně obce podél trati.

6:45 S novým grafikonem se také mění pojmenování některých vlaků. Západních expresů od dnešního dne ubylo, nazývají se tak jen vlaky z Prahy do Chebu přes Plzeň. Všechny vlaky z Prahy do Mnichova nesou od dnešního dne název Bavorský expres.

6:35 Oceňovaná aplikace Můj vlak hlásí první den nového jízdního řádu výpadky. Vyhledávání nefunguje nebo vůbec nelze koupit jízdenku. E-shop běží bez problémů.

6:26 Na snímky z první jízdy vlaků do Kralovic si budete muset počkat. Kvůli stavu dálnice D7 a silnice I/13 první spoj rozhodně nestíháme.

Stav silnice I/13.

6:20 Náběh nového jízdního řádu zatím nepřináší zásadnější komplikace a většina vlaků jede včas. Nejzpožděnějším spojem je aktuálně vlak RegioJetu z Přemyšlu se zpožděním 81 minut, které si přivezl již z Polska.

6:10 Novinkou jízdního řádu je také otevření dvou nových zastávek. Nově jde o zastávku Praha-Rajská zahrada u stanice metra B na trati z Prahy do Lysé nad Labem a Všetat a zastávku Orel u Slatiňan na Chrudimsku.

6:00 Jednou z velkých změn nového grafikonu jsou nová tarifní pravidla pro přepravu po Moravskoslezském kraji. Ve vnitrokrajské dopravě mizí například možnost využívat některé slevové produkty Českých drah. Více jsme psali zde.

5:54  Ostrý start má za sebou také Arriva vlaky v Plzeňském kraji. Ve 4:08 odjel vlak 8900 z Nepomuku do Plzně, v 5:45 z Horažďovic do Plzně.

5:42 Start nového jízdního řádu aktuálně komplikují dvě zastavení provozu kvůli pádu stromu na trať. Vlaky kvůli tomu nejezdí mezi Svorem a Jedlovou a na Karlovarsku mezi Nejdkem a Novou Rolí a Nejdkem a Hamry.

5:29 Osobní vlak 17502 ze Sušic do Klatov je prvním spojem GW Train Regio na trati z Domažlic do Horažďovic, následovaný o dvě minuty později spojem z Klatov. Oba vlaky vyjely včas.

První spoj GW Train Regio v Sušici. První spoj GW Train Regio v Sušici. První spoj GW Train Regio v Klatovech.

5:00 Včerejší den znamenal loučení s provozem na pošumavských lokálkách ze strany zaměstnanců Českých drah. Na rozdíl od minulých let se ale konec obešel bez smutečních věnců, cestující pouze informoval plakát na voze 810, že již v roce 1888 existoval státní dopravce. Konec státního dopravce na trati Horažďovice – Klatovy znamená pro cestující zásadní změnu v kvalitě: místo vozů 810 nasadí GW Train Regio modernizované vozy Stadler RS1.

Tagy Doporučeno GVD 2023/2024
96 komentářů