Podcast: Strojvedoucí je u nás hodnocen lépe než u jiných dopravců, říká Michal Štěpán z Arrivy

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

U nás je poměrně jednoduchá struktura předpisů. Neříkám, že jedeme na zvykové právo, ale co funguje, se snažíme neregulovat.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je výkonný ředitel společnosti Arriva vlaky Michal Štěpán. Svůj profesní život věnoval dráze, působil mimo jiné i ve vrcholovém vedení Českých drah. Jedinou výjimkou bylo roční působení v čele Integrované dopravy Středočeského kraje. V červnu to budou čtyři roky, co přišel do Arrivy.

Stejně jako ostatní dopravci i Arriva řeší permanentně nábor nových lidí. „Železnici začínají docházet srdcaři v podobě uchazečů o zaměstnání. Práce ve svátek, práce o víkendu, to se jim dnes moc nezamlouvá. Doba, kdy se nastupovalo na dráhu a bylo jasné, že se chodí do práce přece i o Vánocích, to jsou věci, které některé zájemce o práci překvapí,“ říká v podcastu Michal Štěpán.

Arriva dnes provozuje relativně pestrou flotilu vozidel od jednotek Desiro přes jednotky Lint, Stadler GTW, elektrické RegioPantery až po motorové jednotky řady 845, kterých má na pět desítek. Jde tak o nejpočetněji zastoupený typ vlaku v barvách Arriva vlaky.

„Máme zálohu kolem 15 procent vozidel, daří se nám ji naplňovat, pokud nepřijde souhra velkých provozních mimořádností, z nichž plynou neplánované přístavby v opravnách vlivem násilných poškození,“ zmiňuje Michal Štěpán a detailně v podcastu popisuje, jak u Arrivy funguje údržba vlaků a jak se shánějí potřebné náhradní díly. To řeší dopravce i tak, že pořídil několik jednotek z Německa, které slouží primárně jako dárce orgánů – tedy náhradních dílů – pro ostatní soupravy.

Depa má Arriva zatím na dvou místech: v pražské malešické teplárně a ve Vsetíně. Kde ale bude depo pro vlaky, které vyjedou letos v prosinci na linky Jihomoravského kraje? „Tato otázka ještě není uzavřená. Vedeme jednání s privátním subjektem ve Veselí nad Moravou, vedeme i jednání na dalších místech na jižní Moravě, smlouvy se připravují, ale počítáme, že to bude v okolí Veselí nad Moravou,“ domnívá se Štěpán.

V podcastu se také dozvíte, jaká práce na dráze ho zatím nejvíc bavila nebo které situace považoval za nejkrizovější. Diskutujeme i téma ETCS v podání tohoto dopravce, téma Akreditovaného školícího střediska Arrivy, které připravuje nové strojvedoucí i pro ostatní dopravce a probíráme i práci průvodčích a proč Arriva opustila označení stevard.

V rozhovoru, který si můžete pustit právě teď zde na stránce, otevíráme i téma současného systému pro prodej jízdenek Arrivy a jejich kontrolu průvodčími, kteří zatím nemohou využívat načtení QR kódu z jízdenky.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
7. minuta: Jak funguje dispečink Arriva vlaky
13. minuta: Co čeká elektrické bobiny u Arrivy
20. minuta: Jak organizuje Arriva údržbu svých vlaků a proč zajíždí s některými vlaky i do
pražské michelské plynárny
24. minuta: Kdy a kde by měly začít najíždět první zkušební kilometry s cestujícími nově
rekonstruované Stadlery GTW pro Jihomoravský kraj
26. minuta: Jaké vztahy panovaly mezi ČD a Arrivou při přebírání RegioPanterů pro Plzeňsko
32. minuta: Jak tvoří Arriva turnusy pro své strojvedoucí a jaké u ní mají fírové podmínky
47. minuta: Michal Štěpán odpovídá na dotazy čtenářů
53. minuta: Proč Arriva zrušila ve svých vlacích výdejníky pitné vody

Tagy Arriva vlaky Doporučeno Michal Štěpán podcast Cesty Zdopravy.cz
53 komentářů