Plzeňský kraj: Arriva polepuje jednotky ČD, motoráky 810 v pátek skončí

Nádraží Sušice, motorový vůz Stadler RS1 společnosti GW Train, prezentační jízda. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Sušice, motorový vůz Stadler RS1 společnosti GW Train, prezentační jízda. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ke střídání dojde i na trati 185 Domažlice – Klatovy – Sušice - Horažďovice předměstí, kde provoz od ČD převezme GW Train.

Změny v železničním jízdním řádu, které přinese nastávající neděle, nebudou v Plzeňském kraji nijak zásadní, vesměs půjde o minutové úpravy. Přesto kraj zažije železniční zemětřesení. Hned dva soubory předají České dráhy konkurenčním dopravcům. A již tento pátek v kraji skončí legenda jménem 810.

Ke střídání dopravců, které nemá v tuzemsku obdoby, dojde v noci ze soboty na neděli na lince P1 Horažďovice předměstí – Plzeň (– Pňovany). Provoz zde od Českých drah přebere Arriva, a to včetně devíti zánovních jednotek RegioPanter. Právě předání/převzetí vlaků dělá z tohoto střídání dopravců tuzemský precedens.

Horažďovice předměstí, setkání RegioPanteru ČD a Stadleru RS firmy GW Train. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 190, nádraží Strakonice a RegioPanter v barvách Plzeňského kraje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegioPantery v barvách Plzeňského kraje. Pramen: České dráhy

 

„Fyzické předání jednotek proběhne ze soboty na neděli, předpřejímky jsme absolvovali v předchozích týdnech. V tuto chvíli instalujeme na jednotky naše polepy, připravujeme úpravy informačního systému a data pro nový jízdní řád, společně s Českými drahami zajišťujeme přeregistraci vozidel,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Arriva má podle něj připravené i pokladny, a to ve stanicích Blovice, Nepomuk, Plzeň Jižní předměstí, Plzeň hlavní nádraží a Starý Plzenec. „Zaměstnance pro zajištění provozu máme připravené a směny jsou naplánované. Do našich řad jsme přijali přibližně čtyřicet nových zaměstnanců na provozní pozice strojvedoucích, průvodčích a pokladních,“ doplnil Holub.

Arriva získala patnáctiletý kontrakt na základě výsledků soutěže Plzeňského kraje letos v květnu. Převod vlaků na dopravce, který vzejde z otevřené soutěže, byl podmínkou dotace. Arriva vlaky odkoupí podle podmínek tendru za zůstatkovou cenu bez dotace.

České dráhy budou na trati 191 Plzeň – Horažďovice předměstí (pokud jde o regionální dopravu) provozovat pouze dva páry regionálních vlaků v pracovní dny: osobní vlaky z Horažďovic předměstí ve 4:35 do Strakonic (příj. 4:52, Os 8071) a ze Strakonic v 17:51 do Horažďovic předměstí (příj. v 18:09, Os 8072) a spěšné vlaky ze Strakonic v 5:47 do Plzně hl. n. (příj. v 7:00, Sp 1696) a zpět z Plzně hl. n. ve 14:59 do Strakonic (příj. v 16:18, Sp 1697).

Ke druhému střídání dojde na trati 185 Domažlice – Klatovy – Sušice – Horažďovice předměstí, kde provoz od ČD převezme soukromý dopravce GW Train Regio. Jde o linky P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy a P23 Domažlice – Klatovy. Místo dosavadních Regionov zde vyjedou zmodernizované motorové vozy Stadler RS1, které dopravce představil cestující veřejnosti koncem října.

Nádraží Sušice, motorový vůz Stadler RS1 společnosti GW Train, prezentační jízda. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nádraží Sušice, motorový vůz Stadler RS1 společnosti GW Train, prezentační jízda. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Jsme připraveni. Báječné bylo, že jsme měli dostatek času na přípravu, což nebývá v tuzemsku samozřejmost,“ řekl tehdy deníku Zdopravy.cz předseda představenstva GW Train Peter Bosáček. Firma získala desetiletý kontrakt od Plzeňského kraje v dubnu 2021 na základě výsledků elektronické aukce.

Pokud jde o provoz Českých drah, nově budou propojeny tratě 176 a 177. Pojedou tak přímé vlaky z Radnic do Bezdružic a opačně. Naopak rameno Domažlice – Planá u Mariánských Lázní bude rozlomeno vedví. Cestující budou nově muset ze stanic a zastávek ze směru od Domažlic do Plané u Mariánských Lázní a opačně přestoupit ve stanici Tachov.

Už na tento pátek přichystaly České dráhy jednu vozidlovou rozlučku, když v Plzeňském kraji oficiálně ukončí provoz legendárních motoráků řady 810.  Loučení proběhne na trati 175 v úseku Příkosice – Nezvěstice, současně bude připomenuto 140. výročí této trati.

Mimořádný rozlučkový vlak vyjede ve 13:00 ze stanice Příkosice a pojede do Nezvěstic, odkud se vydá na zpáteční cestu ve 13:25. Vůz bude vyzdoben obrázky dětí ze základních škol Šťáhlavy a Nezvěstice, žáci na cestu připravili pro spolucestující i koncert.

„Od nového jízdního řádu budou motorové vozy řady 810 v Plzeňském kraji sloužit pouze už jen jako provozní záloha. Na trati 175 z Rokycan přes Mirošov do Nezvěstic je nahradí jednotky 814 Regionova a do tří let pak jednotky 844 RegioShark,“ dodal mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Motorový vůz 810, ilustrační foto. Pramen: České dráhyRegionova Českých drah na trati Sušice - Klatovy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 844 RegioShark v Plzni. Foto: České dráhy

České dráhy změny v jízdních řádech v Plzeňském kraji podrobněji shrnuly v tiskové zprávě.

Tagy 810 Arriva České dráhy GVD 2023/2024 GW Train Regio jízdní řád 2024 motorový vůz řady 810 Plzeňský kraj
125 komentářů