Nová pražská linka S61 bude jezdit odklonem po koridoru až do Úval. Chybí zastávky

Nové 4. nástupiště na nádraží Vršovice bylo postaveno pro městskou a příměstskou dopravu. Pramen: ROPIDNové 4. nástupiště na nádraží Vršovice bylo postaveno pro městskou a příměstskou dopravu. Pramen: ROPID

Není přijatelné jezdit z Vršovic do Běchovic a nevozit téměř nikoho, říká Václav Haas z ROPID.

Nová městská železniční linka v Praze, která má vyjet od letošní prosincové změny jízdního řádu pod označením S61, se nejspíš pár let vůbec nepodívá na svou plánovanou trasu z Vršovic přes Malešice do Běchovic, ale bude jezdit odklonem po koridoru. Definitivně to při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz potvrdil tento týden náměstek ředitele dopravního organizátora ROPID Václav Haas.

Zásadní problém je v tom, že městské části nezvládly připravit plánované zastávky Jiráskova čtvrť, Jahodnice a Hostavice a ani v pražských Malešicích zatím nevznikne plánovaná zastávka, která by umožnila přestup z vlaku na metro, tramvaje a autobusy u Depa Hostivař.

„Museli jsme hledat náhradní řešení. Není přijatelné jezdit z Vršovic do Běchovic a nevozit téměř nikoho. Snažili jsme se hledat náhradní variantu a našli jsme výlukovou trasu z Vršovic přes hlavní nádraží a Libeň do Běchovic, která samozřejmě vzbudí určitý rozruch a kontroverze s ohledem na kapacitní vytížení této trati, ale byla to jediná možnost,“ řekl v podcastu Václav Haas. Na už teď vytížený koridor z Prahy na východ tak přibyde další vlaková linka.

Došlo tak k paradoxní situaci, kdy objednavatel vysoutěžil pro novou linku s dostatečným předstihem dopravce s novými vozidly, ale potřebná infrastruktura není připravena. Provoz této linky zajistí RegioJet s elektrickými jednotkami od polské Pesy, stejně jako linku S49 z Roztok u Prahy do Hostivaře.

Vlaky na lince S61 však neskončí v pražských Běchovicích, jak se původně očekávalo, ale pojedou ještě dál. Smlouva uzavřená mezi objednavatelem a RegioJetem obsahuje také opci na možné prodloužení těchto vlaků až do Úval.

„Rozhodli jsme se k její aktivaci v tomto případě. Pokud by jel vlak po původní trase, tak by nebyl schopen obsloužit zastávku Běchovice střed. Z té zastávky není možné jet technicky do Malešic. Ale v okamžiku, kdy tam přijedeme od Libně, tak se nám zdálo účelné, i vzhledem k dopravní situaci, která v této části Prahy panuje, protože Českobrodská téměř permanentně stojí, obsloužit linkou i Běchovice střed a Klánovice. Prvním obratovým místem jsou pak Úvaly ve Středočeském kraji,“ řekl Václav Haas při natáčení podcastu.

Zmínil také, že s ohledem na cestu po rychlejší trati a lepší časové polohy zvládnou vlaky RegioJetu dojet až do Úval, aniž by to znamenalo nárůst počtu vozidel na lince.

RegioJet již požádal o přidělení kapacity dopravní cesty pro celou trasu linky z Vršovic až do Úval s tím, že mezi pražskými Vršovicemi a hlavním nádražím by jezdila linka S61 jen o víkendech. V pracovní dny by tu její trasa kolidovala s vlaky, které míří na Posázavský pacifik, a zpožďovala by je.

Na místě je tak otázka, jak se podaří Správě železnic poskládat na koridor z pražské Libně do Úval takové množství regionálních a dálkových vlaků. „Využili jsme možnosti, které Správa železnic dává v jedné ze svých směrnic, a požádali ji hodně předem, už loni v listopadu, o zpracování prověřovací studie. Daleko před oficiálním začátkem přípravy jízdního řádu. Kolegové ze Správy železnic na tom usilovně téměř tři měsíce pracovali a podařilo se jim složit jízdní řád i s navýšením dopravy, které tu nastane. Mají za to můj obdiv,“ řekl Václav Haas.

A navýšení provozu zde bude skutečně markantní. Nejde zdaleka jen o takto odkloněnou linku S61, ale také tu navíc začnou jezdit nové RegioPantery Českých drah, protože se od prosince zásadně promění koncept osobní dopravy mezi Prahou a Kolínem. Současné osobní vlaky s CityElefanty budou končit ve špičce už v Poříčanech, a navíc pojedou z Prahy co 30 minut spěšné pantery do Kolína (v některých případech až do Kutné Hory), které začnou fungovat jako zastávkové vlaky právě až za Poříčany.

Regionálních spojů tu tak každý den přibydou v celkovém součtu desítky. Mělo by tak na této trati dojít k určitým kompromisům, které mohou znamenat například zpomalení některých dálkových vlaků. Zajímavé bude také sledovat, co to udělá s kapacitou pro nákladní dopravce. Právě oni byli ti, kteří kritizovali zavedení linky S61 přes Malešice a i prostřednictvím sdružení ŽESNAD.CZ proti ní bojovali.

Teď tedy linka pojede odklonem a v Malešicích nákladní vlaky neomezí. Otázkou však zůstává, zda plný koridor regionálních vlaků nebude ve finále pro nákladní dopravce horší zprávou.

V rozhovoru s Václavem Haasem jsme také otevřeli téma, zda bude mít RegioJet na prosinec elektrické jednotky opravdu k dispozici. „Dopravce má písemnou garanci od výrobce, že jednotky by měly být připraveny. Výroba probíhá, první jsou už nalakované. Ale upřímně, zároveň nám kolegové z RegioJetu řekli, že pro jistotu chystají i náhradní řešení,“ dodal Václav Haas.

Celý rozhovor s Václavem Haasem ve formě podcastu Vám přineseme v pátek.

Tagy Hlavní město Praha městská linka RegioJet ropid S61 Václav Haas
183 komentářů