Vykliďte si garáž a o parkování přemýšlejte. Jihlava ukazuje, že město není pro auta nafukovací

Monitorovací auto slouží jihlavské městské policii ke kontrole parkování. Zdroj: Jihlava.czMonitorovací auto slouží jihlavské městské policii ke kontrole parkování. Zdroj: Jihlava.cz

„To radši pojedu autobusem,“ slyšeli koordinátoři na besedě s občany. Právě o to jim však jde.

287 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VTT

Především, tady se neřeší nějaké velkoměsto, ale o zhruba padesátitisícové Jihlavě ležící ve velmi řídce osídleném kraji. Tady bych položil kacířskou otázku: není v takových podmínkách ta IAD vlastně ten nejefektivnější způsob dopravy? I za cenu nutnosti budování parkovišť? Hromadná doprava je fajn, ale musí se na ní shromáždit hromady cestujících, což v takovém nevelkém městě bude problém. Buď to bude jezdit často, pak se do toho množství spojů nenajde dost cestujících, aby je zaplnili (byť celkové počty cestujících nemusí být malé, s ohledem na množství spojů budou spoje nevytížené), nebo to bude jezdit méně často, pak to nebude atraktivní.… Číst vice »

libor

není, i lidé z vesnice, co má 120 obyv. a jedou do města se 4tis. obyv. mají využít vlak. nemají nárok na nic jiného 😀

Jaaa

Jde o to, že buď teda chcete nepoužitelnou sociální službu (ta služba je pak nepoužitelná i pro ty seniory a školní mládež), nebo chcete budovat fungující službu. Padesátitisícová Jihlava už má potenciál pro vybudování takové fungující služby, což ušetří náklady na budování infrastruktury pro IAD, kterou byste jinak musel postavit a udržovat.

VTT

To já právě myslím, že padesátitisícové město je tak na hranici, kdy se o nějaké hromadné dopravě dá uvažovat.
A problémem je to okolí, kde snad žádné další větší sídlo není. Když někdo bydlí tama dělá v Boschi, tak mu dojíždění autem nedělá problémy, zaparkuje tam. Ale kdo dělá v centru, ten buď musí použít auto nebo vzít zavděk autobusem jezdícím nepříliš často.

jirik.e

MHD funguje i ve dvanáctitisícovém Vrchlabí. A Jihlava si budovala tramvajovou dopravu už v době, kdy měla „pouhých“ 24 tisíc duší.

VTT

MHD funguje i u nás v mnohem menším Benešově – pár linek s hodinovým intervalem. To v Jihlavě může být lepší, ale jestli to bude dost dobré, to si netroufám říct.
Tramvaje si Jihlava budovala v době, kdy automobil byla vzácnost a když jel po silnici, tak se za ním lidi otáčeli.

SYN

Tak ono je funguje a „funguje“. Rozhodně je pravda že v menším městě se obtížně vymýšlejí linky aby jezdili často (řekněme 10minut a podobně). Buďto to povede na minibusy, nebo to bude jezdit dost prázdné. Řidič je ale pořád jedna osoba ať veze kolik chce lidí, takže to prostě hůř ekonomicky vychází…

Pavel Kyncl

Z těch 22 000 denních „návštěvníků“ jich většina jezdí do Jihlavy pracovat. Za to bychom je tedy neměli rozhodně trestat. Zaměstnanci města a úředníci mají u pracoviště svá vyhrazená parkoviště. To samé ovšem nelze říci o většině dalších lidí pracujících v centru, v obchodech, bankách na poště atd., kterých je daleko více.

Michal Bartoníček

1) Kde se vybudují nová parkovací místa?
2) Kudy k nim povedou příjezdové komunikace?

libor

spousta lidé nadává na auta, ale uvědomujete si, že ta vybraná daň z toho luxusu (auta) je celkem vysoká. nejde se pouze o spotřební daň na palivo (ta částka je taky pěkně vysoká), ale taky DPH, ne všichni jsou plátci. takže poměrně dost lidí platí na DPH celkem dost do státní kasy (pak se rozdělí mezi menší celky).

Pavel

To je asi tak stejně hloupý argument, jako že kuřáci tím jak kouří a kupují si cigarety, přispívají do rozpočtu více něž nekuřáci. No … to možná ano, ale pak jsou tu další náklady na léčení, které jsou mnohonásobně vyšší a platíme je všichni. Z auty je to dost podobné …

Michal Bartoníček

Vysoká? A jak moc vysoká? Máte nějaká konkrétní čísla nebo si prostě jen myslíte, že motoristé tak nějak z principu platí větší daně?

superhero

Vaříte z vody. 70% nových aut je kupováno na firmu. V segmentu luxusních (nejdražších) značek je to přes 90%. DPH zaplacené neplátci DPH je tedy o dost nižší než nárokovaný odpočet DPH. Z pohledu DPH je ten systém v mínusu.

libor

nová, ale ojeté auto potřebuje díly a to už platí fyzické osoby neplátci dph

superhero

ano, máte pravdu. Dopravní nehody také přinášejí spoustu příjmů do rozpočtu. DPH z náhradních dílů, servisu, asistenčních služeb, pak díky dopravním nehodám potřebujeme zase další nová auta za ta zničená. Bourejme co se dá a podpoříme ekonomiku!!! Hurá, ekonomické perpetum mobile.

David Peca

Prostě každý nemůže bydlet v pohodě na vsi.

Michal Bartoníček

Může. Ale když už se tam odstěhoval, tak ať se necpe zpátky do města.

Kebab

Výborný nápad. Proto recipročně kdo se odstěhoval do města, tak ať z něj necourá ven. Nikdo na něj není v lese zvědavý🙂

potraviny

Jen pro zajímavost spojení z Jihlavy do okreního Pelhřimova dnes večer:
18.40, 22.40 a víc nic.

Doufám tedy, že radní, který chce lidi nahnat do takové VHD není pokrytec se služebním autem a všude se dopravuje vlakem/autobusem/na kole.

Jiří Kocurek

Bus jede taky 16:40 a 17:40. Ta díra je do očí bijící.

Vlaky odjíždějí 16:37 a 18:37 a šlus. Jedou jinou trasou, že by z Vyskytné chodili pěšky na vlak, to nepřipadá v ůvahu.

dopravak

Tak ideál to není, ale ještě před pár lety byl poslední bus 17:30. Spoj v cca 20:40 by se ale taky hodil. Třeba na něj dojde, postupně se to kolem Jihlavy zlepšuje.

Jindřich

Vyloženě tendeční článek.. A co kdyby tu někdo napsal,příště pravdu.. Jihlava nikdy žádné parkovací zóny nepotřebovala, ale teď co začala stavět zimní stadion za 2 miliardy,tak potřebuji z lidí vytahat peníze.. Tohle trapné ospravedlnění že to lidé chápou…ne!!! S každým s kým mluvím vám řekne že je to jen vybírání peněz od lidí… Tak přestaňte na radnici lhát!!! Strčte si MHD za ty peníze co to stojí za klobouk!! A ne každý bude jezdí na kole podle toho jak někdo na radnici píská? Však oni vás o volbách lidí poženou od koryt… Tohle co se tu děje, ta šikana řidičů..to… Číst vice »

Jan T.

Trapné je vyžadovat parkovací komunismus, kde očekáváte bezplatné odstavení svého soukromého majektu. Zóny často vyžadují rezidenti, aby jim tam neparkovali cizí a to tím víc čím víc aut ve městech přibývá. U nás na městské části například lidé prosadili, aby se návštěvnické zóny změnšily na polovinu a to nevím zda od té doby neproběhla ještě další úprava.

Jiří Kocurek

„bezplatné odstavení svého soukromého majektu“

Fajn, takže abych parafrázoval: Do veřejného stojanu soukromé bicykly nepatří!

Radek

Nezlobte se na mě, ale tohle je prostě jak argument školáka. Pepíček to udělal taky! Navíc proč to tady cpete Janu T pod příspěvkem, kde se k cyklodopravě vůbec nevyjadřuje?

Tomáš z MB

Jak dlouho je soukromé kolo ve veřejném stojanu v poměru k délce svého životního cyklu a jaký je obdobný poměr u auta?
Asi nemáme statistiku, ale myslím, že se dá odhadnout, u kterého prostředku je poměr vyšší.
Btw – auto řídím častěji, po městě chodím po svých, v Praze – po svých či MHD.

Pavel Kyncl

S tím zimákem jste podle mého názoru trefil hřebíček na hlavičku. Něco podobného mne napadlo hned po zhlédnutí prvních modrých pruhů v Jihlavě.

SYN

Za předpokladu že autem nejezdí jen v rámci jedné zóny (což asi těžko, to je fakt maličká oblast kde by to stačilo i pěšky) tak to „zajišťování“ si místa doma pomocí parkovací zóny znamená že ovšem budu skoro určitě muset platit (nebo aspoň rychle vypadnout) na cílovém místě kam jedu…
To samozřejmě neznamená že je to automaticky špatně, ale pořád platí že čím míň „přecpané“ dané město je, tím menší výhody a větší potíže (třeba už jen náklady na provoz systému) barevné zóny parkování přinášejí…

Jan Sůra

Nic vám nebrání si napsat svůj článek na svůj web.

Happy

Můžu se zeptat, jestli bude článeček o vykopnutí Icomu z Jihlavska společností Busem? Nebo jsem to někde přehlédl? Díky a hezký den.

jirik.e

Jihlavská MHD stojí fakt strašné peníze, za jeden nepřestupní lístek dáte 14 Kč a za celodenku 66 Kč. 😀
https://www.dpmj.cz/html/soubory/Dokumenty/Tarif_jizdneho_MHD.pdf

zdnek

města si musí vybrat co chtějí.buď mamon za parkování,ucpaná centra a zácpy nebo vyhovující ekologii.ale pak musí zlevnit nebo opustit jízdné v mhd,vlacích,autobusech.pak lidé nechají auta doma.ale není možné se pakovat na jízdném a poplatcích za parkování zároveň.
já také radši jedu autem,přijde mi to levnějc,než platit předražené jízdné.

Jan T.

Pár korun denně není žádný mamon, to je naopak silně dotované parkovací místo.

Mower

Když slyším o MHD zdarma, tak se mi ježí vlasy na hlavě. To je ten samý socialismus, jako parkovat zadarmo, kde mě napadne. Všechno má svou cenu a provozování veřejné dopravy i parkovacích ploch se musí zaplatit. Pokud tyto služby jsou zdarma, tak si jich lidé už vůbec neváží, z MHD se stane pojízdná ubytovna bezďáků a parkoviště odkladiště aut, která vyjedou jednou za měsíc, nebo vůbec. Nehledě na to, že vznikne vnitřní dluh, jak na infrastruktuře veřejné dopravy, tak parkovacích ploch, který budete muset v budoucnu stejně řešit přerozdělováním. Takže za mě placené parkování v ceně přiměřené určitě ano.… Číst vice »

SYN

Provozování MHD se nikde neděje tak aby se zaplatilo, to by právě už dávno vymřela zbyly by možná semtam nějaké super lukrativní linky (hodně turistů a tak). Neříkám že se musí jít tak daleko aby to bylo úplně zadarmo, ale je nám všem jasné že jízdné platí MENŠÍ část nákladů že??

Happy

Jen tu onanujte nad tlumenim autobilismu, o který tu vůbec nejde…Jedinej důvod je plnění městské kasy. Srovnejte poplatky za cokoliv v Jihlavě s jiným městem, vždy bude Jihlava z těch dražších… Služby mizerné, ale zato drahé…

Jan T.

To vypadá na dědictví komunismu. Využíváte služby, za které nejste ochoten platit. Mětskou kasu by plnily jedině tržní ceny za parkování.

potraviny

Stejně jako dědictví komunismu v MHD nebo na cyklostezkách. Kde uživatelé platí jen 20% (MHD) nebo vůbec nic (cyklostezky). Městskou kasu by plnily jedině tržní ceny za MHD a tržní mýtné na cyklostezky.

Michal Bartoníček

Cyklostezka je podpora prostorově méně náročnějšího způsobu přepravy. A taky podpora turistiky a zdravého životního stylu.

SYN

A taky druh dopravy která je za špatného počasí nepoužitelná pro 95% obyvatelstva (ten zbyteček jsou dobrodruzi povahou)…

Gunduľ neubiješ

Stejně jako mýtné za silnice.

jirik.e

Poplatek za TKO 804 Kč/os/rok je srovnatelný s jinými městy. Pětitisícová Jilemnice má 780 Kč/os/rok a na vesnicích se platí 100 Kč za jeden každý vývoz směsné popelnice.
Poplatek za psa 500 Kč/rok je naprosto běžný. V Jilemnici platíme 800 Kč za psa v bytovém domě a 400 Kč za psa v rodinném domě.
A MHD tady nemáme ani náhodou. 🙂

superhero

Pro lidi, co se pořád ohánějí důležitosti infrastruktury pro auta jako motoru ekonomiky. Je to pořád dokola, každým rokem je infrastruktura pro auta větší a robustnější už několik desítek let po sobě a pořád to nestačí. Počty parkovacích míst, kilometry silnic a dálnic pořád rostou. Kdy teda nastane ten slibovaný spásný moment nejvyššího blahobytu? Nikdy. Vždy zůstane u imaginárního slibu bez ohledu na politickou příslušnost, že může být ještě líp. Pro mnohé se jedná o posedlost zhoubnou ideologií neomezeného a všemocného automobilismu jako spasitele světa. Už to dávno překročilo udržitelnou mez. Navíc se dostáváme do stavu, kdy se rozpočet propadá… Číst vice »

Karel Mio

Obecně jsem těmto snahám o polidšťování veřejného prostoru velmi nakloněn, ale zkusím si trochu zahrát ďáblova advokáta. I obyvatelé vnitřních částí měst by měli mít možnost zaparkovat nějak rozumně, protože řešení „Tak se odstěhujte někam za město do domečku“ přispívá k 1) další suburbanizaci a zastavování krajiny, což je podle mě jeden z nejhorších současných vývojových trendů a 2) ten problém jen odsouvá a v dlouhodobém horizontu ještě zveličuje, protože z lidí, kteří to auto použijí za týden třeba 3x a pak o víkendu jedou na výlet, to udělá lidi, kteří pojedou každý den tam a zpátky do práce, zjistí,… Číst vice »

mgr.pavel

Tak asi nikdo zde nechce plně vyhánět auta z města. Jen je snaha, aby se za takové parkování na ulici platila adekvátní cena.

Pokud někoho vyžene pár tisíc korun ročně (odhad pro Jihlavu) za parkování na ulici pryč z města, přičemž za dojíždění do Jihlavy by dal víc peněz, pak si to dotyčný špatně spočítal.

potraviny

Nejspíš započítal i cenu svého času, kterou stráví dojížděním VHD, jejíž kvalitou a četností spojů je Vysočina přímo vyhlášená…

Lukáš Kníže

Nabídnu trochu jiné paradigma ze své zkušenosti. Když jsem bydlel v belgickém Gentu, který je jedno k autům z nerestriktivnějších měst v Evropě, bydlel jsem v centru. Můj houselord vlastnil auto, ale měl ho v garáži na periferii a když jednou za čas auto potřeboval, přijel ke garáži do 10 minut na kole a autem přijel ke svému domu.

Jeho dům byl ve čtvrti, která měla klidné ulice bez aut, tudíž s prostorem pro lidi, tudíž atraktivní i pro místní vybavenost. Cena nemovitosti byla tedy vyšší.

Do té doby mě vůbec nenapadlo takhle přemýšlet.

superhero

Děda to dělal úplně stejně. Akorát místo kola používal motorku Simson, kterou měl v paneláku ve sklepě.
Takto to bylo navrženo ve spoustě českých měst „komunisty“, resp. urbanisty žijících shodou okolností v době komunismu. Dnes ta jednoduchá infrastruktura pro parkování aut (garážové osady) v řadě míst chátrá a místo toho se vymýšlejí blbosti typu parkovacích domů.

Nose Peak

Můj děd si pronajímal garáž. Když potřeboval auto, tak si pro něj došel(cca 3 kiláky). Do práce chodil 2 kiláky pěšky…

ABCD

Prababičky praly v řece a na valše. Uvidíme, jestli se k tomu budete vracet.

mimochodem

Nejblizsi garaz ke koupi mam 40 kilaku od mista bydliste s cenou 450 az 640 tisic, vsehovsudy 4 kusy v celym okrese.
Kdo nejakou ma, klidne i v te socialisticke garazove osade, neproda…

Safra, kdyz si vezmu, ze nekdy v 2017 se nabizely novy garaze v Praze u Letnan za usmolenych 180k, to mohl byt slusnej vejvar..

SYN

Rozhodně, je spousta takových věcí „kdybych to byl býval věděl, mohl ze mě být pracháč“… extrémní příklad jsou výherní čísla ve Sportce 🙂

SYN

Hezké no, já to mám do práce 4,5km. To se prostě moc rozumně nedá, 45minut a dojdu celkem schvácenej, nebo 55minut „v klidu“. To je moc…

Pavel

Jenže lidé jsou línější a línější, to je ten problém. Já například bydlím v Liberci a jezdím za prací vlakem do 20km vzdáleného Hrádku nad Nisou (auto nepotřebuji). Hrádek je malé město (cca 6000 obyvatel) ale parkoviště před firmou je plné aut místních, protože i těch 10 – 30 minut, které by zvládli dojít do práce pěšky, jim je za těžko.

Marek Kubík

Záleží na schůdnosti dané trasy, nikoliv jenom na délce. U nás je nádraží pod kopcem, na něm je samotné město a tak i přes relativně malou vzdálenost dost lidí jezdí k vlaku autem. Navíc i po mnoho let slibů od nádraží do města nevede přímý chodník a tak v případě horšího počasí musíš pole obcházet….

Pavel Skládaný

Takhle to čím dál víc funguje i ve Vídni, dokonce to často chtějí sami obyvatelé.

SYN

No, ono tu garáž bych mohl mít asi i citelně blíž než na kraji města 10 minut na kole (to mi vychází tak na 3km daleko). Bohužel dřív nebývalo zvykem je stavět. Já na garáž celkem mám, navíc mi není proti mysli ji koupit – zejména proto že vím že bych ji (jako většinu nemovitostí) v případě nouze byl na 99% schopen prodat bez ztráty. Bohužel v místě mého bytu je o ně nedostatek, a stěhovat se moc nechci (přiznávám, jsme línej). Takže auto mám u kamaráda a jedu s ním jen v největší nouzi… Ale u nových staveb tam… Číst vice »

superhero

Jedno parkovací místo pro kola cca 2 tis., jedno parkovací místo pro auta začíná od 200 tis. Proč města masivně neinvestují do parkovacích míst pro kola, tak aby na každých 200m byl bezpečný stojan pro krátkodobé/střednědobé zaparkování kol. Třeba univerzální bezpečnosntní stojany VeLock https://www.velock.cz/docs/dokumenty/cenik_stojanu_na_kola_velock.pdf
1 parkovací místo pro auta = 10 -15 parkovacích míst pro kola.
Tak jednoduché to je. Prostě jednoduchá matematika.
Parkovací zóny pro auta jsou nutné.
Nikdo lidi nenutí platit. Klidně mohou zaparkovat mimo zóny, když chtějí ušetřit. Naprosta většina lidí veze jen sebe, bez jakékoliv nákladu. Když vezu náklad, tak si prostě jednorázově připlatím.

Jan T.

Je to tak, auto je bohužel nejméně prostorově efektivním dopravních prostředkem na přepravu cestujících.

SYN

Sorry ale ty „šprušle“ na opření kola už je to poslední, stojí to též nějakou plochu, vydláždění… jako jistě, když náááhodou vše potřebné je už na místě, a nevadí nikomu že ten prostor ubyde, tak to může fakt být jen za cenu těch tyček, ale to je šťastná náhoda. To ostatně někde pro auta je též vše na místě a stačí to jen zadara použít… jde o tu cenu když se musí budovat nově, to už je pak jiná, u obou druhů.

Tomáš

A jak mají lidé podle pana radního rozeznat nulu od písmene O?

Jan

Stačilo by si pamatovat, že písmeno O se na SPZ-ce (RZ) NENACHÁZÍ. Je pouze „nula – 0“

VS

Dobrý den,

je-li tomu opravdu tak (osobně nemám tušení), pak je špatně napsána aplikace — měla by při vstupu automaticky každé O měnit na 0. Ale minimálně pro staré okresní RZ (začínajícím písmenem) tomu tak není (a pokud vím, nikdo je nezrušil, stále platí). Takže by se aplikace musela rozhodovat podle toho, začíná-li RZ písmenem, nebo číslicí.

Martin

Tak proč to písmeno O vůbec na tom automatu je?

Pavel Skládaný

Protože třeba starší RZ „BOA“ je opravdu bé ó á.

jirik.e

Kvůli starým SPZ vydanými v okresech Most, Ostrava, Louny, Olomouc, Opava, Louny, Ústí nad Orlicí, Sokolov, Domažlice… 🙂

Kasparoza

To jsou všechno jen řeči. Město neřešilo parkování a neřeší ho ani teď. Kdyby mělo zájem o to co říká, muselo by logicky zvýšit počet stání v městě tak aby měl své stání u svého bydlení každý obyvatel města a tohle tzv. Rezidentní stání by pro 1-2 auta bylo zdarma. Dále by se nevymlouvalo na to že stání zaměstnancům musí zabezpečit zaměstnavatel, protože za prvé zaměstnanost je politická propagace a zájem města a za druhé stavební řízení s firmami tyto požadavky na parkoviště neobsahovaly. A nakonec by město muselo zřídit na všech příjezdech do města velká záchytná parkoviště, která by… Číst vice »

Michy

„Kdyby mělo zájem o to co říká, muselo by logicky zvýšit počet stání v městě tak aby měl své stání u svého bydlení každý obyvatel města a tohle tzv. Rezidentní stání by pro 1-2 auta bylo zdarma“
To místo na parkování (fyzické) a peníze na to vezmete kde?
Když byl někdo tak „blbej“ a postavil si vlastní garáž/koupil parkování s bytem, dostane něco zpátky?
Nebylo by lepší, když by si uskladnění vlastního majetku řešili lidi sami? Můj majetek = moje odpovědnost.

Jarda

no to se vidí málo kde, krytická úvaha o davovém šílenství, že má každý právo na všechno a když se něco v případě koupi auta podělá, může za to radnice.

Jan T.

„Stání pro 1-2 auta každého obyvatele zdarma“ To je nějaký slogan KSČM? Už jen to zmíněné fyzické místo znamená, že v blokové zástavbě by musely stát na sobě tak 3-4 auta. To by ty ulice vypadaly krásně, domy oblepené několikapatrovými stojany na auta.

Hoermalmeister

Odkdy má město povinnost dotovat automobilismus, už takhle ho podporují víc než jiné formy dopravy

mgr.pavel

Proč má prosím město na svém pozemku garantovat 10-20 metrů čtverečních asfaltové plochy pro odkládání soukromých majetků dotyčných obyvatel?

Víte, kolik je to plochy v celém městě, co žádáte? Zhruba 200 tisíc metrů čtverečních.

Jak by vypadaly ulice? Vám by se líbilo proplétat se mezi zaparkovanými auty, přes něž nevidíte na silnici zda vás nebo vaše děti něco nesejme?

Víte jaká výheň by to byla v létě?

Jak chcete takové parokvání zajistit na sídlištích nebo užších uličkách?

Víte, že zde navrhujete brutální parkovací socialismus „stát zajistí zadarmo potřeby obyvatel, každému dle jeho tužeb a potřeb, zdarma“?

Stráťa

Města nejsou nafukovací a „stání u svého bydlení“ pro každého obyvatele se do ulic prostě fyzicky nevejde.

Karel Mio

To je teda solidní kašparóza

rogo01

V pohodě. Každý druhý barák se zbourá a místo něj se udělají parkovací stání. Jejda, vyšlo to zrovna na ten váš.

Michal Bartoníček

Takže vedle paneláku s lidmi postavíte stejně velký panelák, kde budou bydlet auta? To je mrhání prostorem. 👎

KarelzNádraží

Tohle mne rozesmálo zejména to .. budou bydlet auta. Ale jako v dobrým, s názorem souhlasím.

SYN

Inu, tak zase udržujme trošku proporce… to bydlení pro auta by bylo cirka třetinové. Nesouhlasite? Takže podle vás má typicky 50m2 byt čtyři auta??

ekonom

Já nabídnu variantu opačnou: nákup auta bude umožněn jen tomu, kdo prokáže, že pro ně už má vybudovanou garáž. Že to je blbost? Jistě – ale je to úplně stejná blbost jako chtít od obce, aby mi garážování zajistila ona na svém pozemku, a ještě samozřejmě nejlépe zcela bezplatně. Jako řádný plátce daní (například i z každého zakoupeného rohlíku nebo piva) odmítám sponzorovat garážování vozidel na veřejných plochách, a už vůbec ani neuvažuji o tom, že by snad dokonce mělo být zdarma: ať si každý vlastník auta pořídí pro ně také vlastní garážovací místo na svém vlastním nebo najatém (nikoli… Číst vice »

Tomáš Adámek

Blbost to není. Pokud se nepletu, v Japonsku to tak mají. K pořízení auta musí prokázat, že jej mají kde zaparkovat.

Pavel Skládaný

To byste zaváděl japonské manýry. A Japonci jsou fašisti, to by bylo politicky neprůchodné.

Happy

Tohle jsou jen plky z magistrátu. Realita je taková, že tohle nevelké město potřebuje ufinancovat hokejovou halu za několik miliard a tak tahá peníze kde se dá. Od vodného přes daně, různé poplatky atd. Dojí se na všech frontách. Tohle je jen třesnička na dortu.

jakub.fischer

Prosím, pokud aut bylo před deseti lety o pětinu méně, tak jejich počet nevzrostl za deset let o pětinu, ale o čtvrtinu (a nebo vzrostl o pětinu, ale pak byl před deseti lety o šestinu menší). Jinak díky moc za všechny skvělé články!

Radek

Asi už se budu malinko opakovat, ale to řešení je jednoduché – tržní cena parkování. Kdo chce opici, musí mít na banány.

Fsp

ano, nejen malinko

Radek

No jo, jenže zjevně je ještě spousta lidí, co to stále nepochopila a myslí si, že se jim podaří postavit vajíčko na špičku

Fsp

jo, musíte se víc snažit

Radek

Děkuji za podporu, vážím si toho.

mgr.pavel

Máte pravdu, musí se víc snažit. Pro nějaké pomalejší lidi nestačí ani desetkrát zopakovat věcné argumenty, dodat čísla, fakta, ukázky fungování v cizině, některým lidem se v hlaviččce nerozsvítí ani poté.

Pro takové pomalejší lidi je potřeba se víc snažit..

Tak co, pochopil jste to vy?

Kebab

Holt se smiřte s tím, že vaše názory, přestože předkládané poměrně na úrovni, nejsou žádnou univerzální pravdou, kterou musí ostatní pochopit.

Jaaa

Ona to ale univerzální pravda je.

Je to přístup, který vede k cíli. Má svá pozitiva a negativa, ale funguje.

Michal Bartoníček

Pokud to nepochopí, tak budou brečet hlavně oni.
Před chvílí jsem procházel okolo auta, které řidič zaparkoval částečně na přechodu a částečně na šikmých čarách. Nejevil žádné známky studu, že porušil zákon. Prostě mu to bylo úplně jedno. A takové máme trpět?

Hoermalmeister

Když si někdo vozí po městě jenom svoji prdel v ocelovém tanku, tak je vysoká šance, že to bude ignorant či egoista. Nikoliv každý, ale až příliš mnoho

Kebab

Jeden z mnoha řidičů zaparkoval jako prase, to je lidská tragédie… Já dokonce viděl v parku člověka se psem, který nesebral bobek. Přesto nikde nevidím řeči o tržní ceně za venčení psů v parku. Holt aktuální třídní nepřítel je zrovna někdo jiný.

Michal Bartoníček

Jeden z mnoha? Stačí mi projít naši ulici a napočítám minimálně 5 aut z 10, které parkují špatně.

Kebab

Tak můžete zkusit i ten park a počítat ty bobky. Těch bude stoprocentně víc než 5 😀

SYN

Mě málem srazil na chodníku cyklista, budeme to zobecňovat že všichni cyklisti jsou potvory??
Na parkování kde to není povolené tu máme policii, ale v poslední době se mi zdá že ta rezignuje téměř na všecko kromě „velkých průserů“…

Vojtěch

Tržní cena parkování?
Proč ne, pod tou podmínkou, že bude zavedena také tržní cena pro užívání cyklostezky, nebo chodníků, nebo školek, nebo parků, nebo veřejné dopravy.
Proč by měl řidič platit tržní cenu za parkování, zatímco ostatní využívají ostatní služby povětšinou zdarma, placené z daní, z těch daní, kterých řidič auta odvede násobně víc, než někdo kdo jezdí na kole, nebo MHD.

Jan Sůra

Například kvůli externalitám, které auta způsobují a které například parky, veřejná doprava či školky nezpůsobují. Ale v zemi, kde je minimálně 40 % voličů na hranici idiocie soudě podle výsledků voleb naprosto chápu, že je to pro vás nepochopitelné.

SYN

Inu, veřejná doprava MÁ své externality (pneumatiky, brzdy, někdy dokonce i naftu má stejnou) „akorát“ se rozpočítá na víc lidí když se podaří že veze velké množství naráz…
S těma volbama… to bych nenapadal. Jednou je tu princip svobodných voleb. Je docela dobře možné že debilní volby se jednou dopustíte i vy sám…

Tomáš

Parky ničí zdraví obyvatel? Podobný blábol čtu poprvé.

Radek

Chápu. Ty důvody vidím minimálně 2. 1) absence tržního prostředí je sama o sobě (IMHO) důvodem nedostatku parkovacích stání. Koncový uživatel nemá důvod se chovat efektivně (nic jej k tomu nemotivuje), tzn celý systém vede k brutálním neefektivitám. Přitom tohle dobře víme z jiných odvětví, koneckonců 40 let socialismu nás o neefektivitách způsobených netržním prostředí myslím dostatečně přesvědčilo. 2) negativní externality – IAD je celkově pro společnost extrémně drahá sranda (což je nasnadě, když chcete převážet t1,5 tuny oceli kvůli 80 kg nákladu s motorem o účinnosti okolo 40%, navíc jej použijete ke svému účelu jen cca v 5% případů… Číst vice »

Michal Bartoníček

Řidič auta odvede víc daní? A kde jste na to přišel? 🤣🤣

Tomáš z MB

Dobrý den, vše nej- k svátku. Asi byste se divil, jak velký rozdíl by to byl. Ano, aspoň bychom nestavěli opuštěné cyklostezky… ale viděl jste rozježděnou cyklostezku či rozdupaný chodník? I jízdní dráhy se častěji opravují než chodníky.
A např. jízda na ropné produkty vede v našich podmínkách k odlivu prostředků (peněz) z ekonomiky, to není zrovna moc pozitivní – rozhodně ježděním autem do práce takto spálím víc než oježděním pneumatik na kole.

VTT

Pak ale taky, pokud někdo má někde v širším centru větší zahradu, tak ať si tam beze všeho může zřídit parkoviště.

Radek

Jako víceméně souhlas, osobně nejsem žádnej velkej příznivec koeficientů zeleně a podobnejch věcí.

Jaaa

Beze všeho rozhodně ne – třeba napojení na kanalizaci s odlučovači ropných látek a zabránění vsakování ropných látek do země, hlukovou ochranou okolí atd…

VTT

Když se beze všeho šmahem zakazuje prakování všech aut, i těch, co z nich nic neukapáva, tak teda šmahem povolit parkování.

ABCD

Dovolím si napsat můj názor obecně (nejen v Jihlavě), jak celá věc postupně vznikala a co to nyní způsobuje, negativa, pozitiva, kde se stala chyba a abychom možná nevylili vaničku i s dítětem. Parkování a IAD je nekonečné téma, extrém je Praha a velká města, ale přece jen, něco jiného jsou menší města a venkovské oblasti. Dříve bylo auto a jeho provoz drahé a parkování relativně nebyl problém, řekněme za posledních 50-60 let se automobilismus slušně demokratizoval a v posledních 10-20 letech raketově. Silné ročníky, relativní ekonomická síla… a je to tu. Politici tradičně trochu zaspali a řeší to ex… Číst vice »

Jmeno

Parkovani na komerční bázi? Fajn,ale v tom případě i MHD na komerční bázi…ano nárůst automobilů je,ale taky rapidni nárůst peněz co se z automobilista zdime….a ty se jaksi zpátky nevrací…

PetrH

Co se z automobilistů ždíme? Výnos spotřební daně je nominálně nižší než před 10 lety, protože je nižší sazba daně (za naftu), za benzín je aspoň stejná. PHM stojí furt tak nějak stejně, takže i DPH stagnuje.
Naopak ceny stavebních prací rostou, takže rozpočet ŘSD je rekordních skoro 100 miliard a to jsou jen dálnice a silnice 1. třídy. To už dávno nepokryje ani celá ta spotřební daň mimochodem. K tomu krajské silnice.

Kebab

45 za litr je tak nějak stejně?😃

Jan T.

Dnes průměr benzínu 40,3, před 10 lety 36. Takže reálná cena po započtení inflace je klesající.

Fsp

Nelžete. ŘSD má rozpočet 79 miliard a holt to jsou často dlouhodobě zanedbané investice do budoucna, to holt nepokryjete z ročního výběru. Krom toho budou ty výsledky užívat i neautomobilisté.

https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dopravni-rozpocet-pro-rok-2024-zajisti-pokracovani

Radek

Copak se městská infrastruktura financuje ze spotřební daně? Já měl za to, že to jde z RÚD.

Jaaa

Reakce uraženého dítěte.

mgr.pavel

MHD je veřejná služba s celospolečenským užitkem. IAD je soukromá věc každého dílčího člověka.

Proto má smysl dotovat MHD, ale ne IAD.

Nose Peak

Vy platíte nějakou parkovací daň?

Radek

Souhlas. Celkově si myslím, že bychom ve středně dobém horizontu postupně měli míň a míň dotovat mobilitu a ten trh se tomu bude postupem času přizpůsobovat.

Stráťa

Ale to vyžaduje uvolnit stavební zákony tak aby se ve městech zase začalo stavět bydlení. Zaměstnavatelé se na vesnice stěhovat nebudou takže je potřeba nabídnout alternativu k dojíždění v podobě dostupného bydlení ve městech.

Radek

Souhlasím, to jsou dost široké celospolečenské změny. Proto ani neříkám, že se mají stát zítra, jen že bychom k nim měli směřovat.

Frantisek X

Proč by malý zaměstnavatel nemohl sídlit na venkově? Kam ty domy a lidi do těch měst chcete donekonečna cpát, a bude to k žití?

Stráťa

Protože na malé vesnici je možná velká nezaměstnanost nebo aspoň poptávka po zaměstnání bez dojíždění ale prakticky nikdy se tam nenajde dost lidé vhodné kvalifikace pro jednoho zaměstnavatele.

A k tomu jestli to bude k žití. Nejdražší a nejvyhledávanější lokality (historická centra atd.) v republice by dnes už nešla postavit. Není něco špatně když stavební normy a zákony nepovolují stavět domy a byty za které jsou lidé ochotni připlatit nemalé peníze?

Radek

Přesně tak.

Petr

Každý automobil by měl mít určené trvalé umístění. Není přeci možné, aby si každý bezplatně zabral trvale pro automobil 16 metrů čtverečných veřejné plochy.

Jan Boleslav

A) I veřejná plocha někomu patří. Stačí, aby pronájem plochy byl řádně zpoplatněn, tak jak je to třeba při vývěsu letáků a pak ať si tam každý postaví třeba náklaďák, když na to má.
B) ne všiichni obyvatelé obce vlastní nebo chtějí vlastnit auto. Proč by někomu měli platit zábor a údržbu prostoru?

Fsp

Ano, veřejný majetek patří subjektům veřejné správy proto, aby jim umožnil plnit jejich funkce a úkoly, tzn poskytovat občanům a jiným subjektům veřejné služby.
To si zase pletete město s realitkou.

PeDazOl

Nikoliv, veřejný (obecní, státní) majetek patří veřejnoprávní korporaci (obci, VÚSC, státu) a ty delegují správu majetku v zájmu celku na organizace které za tím účelem zřizují. Veřejná správa vykonává něco zcela jiného. Zpravidla to je veřejnosprávní činnost a státní správa v přenesené působnosti a místní správa prostřednictvím podzákonných norem, zde OZV.

Fsp

wiki: „Veřejnoprávní korporace je korporace, tedy sdružení osob, která je založena na základě zákona a které byla svěřena pravomoc plnit vymezené úkoly ve veřejné správě. „

PeDazOl

Nečtěte wiki nýbrž Občanský zákoník: Osoby: Fyzické a právnické.
Právnické osoby: Korporace a fundace
Obec je z pohledu práva Korporací.
Co je veřejná správa si najděte v teorii Práva a Státovědě a pokračujte Správní vědou.

Fsp

a mimochodem, OZV není podzákonná norma, to je primární zdroj práva.

PeDazOl

OZV je podzákonná norma, je přijímána na základě zmocnění v Ústavě a zároveň není přijímána jako zákon. Současně si v Ústavě najděte jak to zmocnění zní. Co je přesně Ústavní zákon, co je zákon a co je podzákonná norma si nastudujte v Právní teorii nikoliv na wiki. Nesměšujte hierarchii práva a teorii práva z hlediska vzniku normy. Díky.
Tady to máte srozumitelně, pokud chcete něco interpretovat a vysvětlovat jděte na zdroj třeba zde (zdrojem není wiki).

https://frankbold.org/poradna/fungovani-obci-a-uradu/normotvorba-obce-a-kraje/normotvorba-obce-a-kraje/rada/obecne-zavazne-vyhlasky-co-mohou-regulovat

mgr.pavel

Je odstavení auta na většinu dne „veřejná služba“? Pokud ano, proč?

Jaká má být cena za tuto službu, ať již veřejnou či komerční? Kolik procent nákladů má hradit nájemce (parkující), třeba v porovnání skomerčním nájmem?

Jmeno

Proč by měl někdo platit někomu za levnou MHD? Ať je taky na komerční bázi…

petr.sladek

Protože když by to nedělal, budou všichni řidiči hlasitě křičet, že jsou všude zácpy a nedá se projet? 🤦‍♂️

mgr.pavel

Protože MHD přináší veřejný užitek. Výrazně ekologičtější, výrazně odblokovává ulice (kolona aut co projede dvěma cykly semaforu odpovídá jednomu naplněnému autobusu – vzpomeňte si na to, až budete někde čekat v koloně na zelenou..), umožňuje dopravní obslužnost více lidem (opět: jedna zastávka a jeden bus přepraví desítky lidí, zato jedno parkovací stání umožní dopravu doslova pár lidem).

Vojtěch

A proč by měl někdo, kdo jezdí autem, platit někomu kdo jezdí na kole výstavbu cyklostezky, či ostatní služby?
Jediná varianta je buď nechat tyto veřejné služby zdarma všechny bez vyjímky a platit jejich výstavbu a údržbu z daní, nebo je bez vyjímky všechny zpoplatnit a tím pádem je možné snížit výběr daní třeba na polovinu. Já jsem pro druhou variantu. Ale většině lidí by se to asi nelíbilo.

PavelX

„Veřejná plocha“ patří například městu, kde ten člověk žije, platí daně a očekává za ně nějaké služby. Kupodivu dnes, když by město mělo řešit parkování například budováním parkovacích domů (podobně jako na západě), tak hází lidem klacky pod nohy, zdražuje a de fakto věc kapacitně neřeší. Což je takové absurdně typické pro ČR.

PetrH

A kde na to má vzít město peníze? A co poskytne lidem, kteří si parkování vyřešili sami, případně jej nepotřebují vůbec?

Kebab

Jak to vyřešili na tom západě? Nemusíme zase marně hledat českou cestu.

Jan T.

Veřejný parkovací dům je nesmysl, protože cena na jedno místo je dnes kolem jednoho milionu korun, tedy dost převyšuje průměrnou cenu auta a pokud by se nastavila tržní cena pronájmu, aby se zaplatil, tak tam nebude chtít nikdo parkovat. Já zas nevidím důvod proč pro pár set vyvolených dotovat luxusní uskladnění jejich soukromého majetku.

Frantík

Stačí pronajimat dum levne a zpoplatnit parkovani na ulici, to by vyvazilo tu nevyhodu toho, ze bude dál než stávající parkování, a tim by se zaplatil.

Jan T.

Ano a nejlépe zavést tržní cenu na ulici a potom se podívat, zda se vyplatí ten parkovací dům postavit nebo zda je poptávka i nabídka na ulici najednou dostatečná, protože ne každý to auto opravdu potřebuje a cena je stále pod úrovní pronájmu stání v parkovacím domě.

Jaaa

Jestli vono nejde o to, že těm očekávaným službám jaksi neodpovídají platby dotčených občanů.

Jó každej by chtěl zadarmo koláče…

Michy

Uskladnění soukromého auta není něco, co by mělo jít z veřejného rozpočtu.
Už proto, že na plné nasycení parkovacích potřeb (parkování pro všechny zadarmo či skoro zadarmo) nebude mít žádné město u nás nikdy peníze.

Petr

Když máte svoji garáž, tak platíte za ní ještě daň z nemovitosti. Takže ten kdo odhodí automobil k obrubníku by měl platit také. Protože šetří za výstavbu garáže, její provoz a daň za ní.

mgr.pavel

Hele já platím daně a také chce od města služby „parkování kola všude a zdarma“.

Je to výrazně levnější než parkování auta.

Kde prosím mi toto město umožní, hmm?

Na svém

Čokla si venčím na svém pozemku a auto si parkuju ve své garáži. Nemám pozemek nebo garáž, nepořizuju si čokla nebo auto.

PeDazOl

Mám dítě, ale nemám školku. Nepořizuji si dítě, když nemám školku.

jkt

hlavne si pak neporizujte duchod 🙂

Na svém

Čili jste se nastěhoval do p****e bez základní občanské vybavenosti a teď se divíte, ze tam není školka. Taky asi budete případ…

Kebab

Co když tam jeho rodina žije už několik generací?

Fsp

To je přece její chyba že se nepřestěhovala na Vinohrady. Nikdo jí v tom nebrání!

Kebab

Dokonce si může svobodně vybrat byt😃

Na svém

Jeho boj…

Michal Bartoníček

Je takový problém usedlost prodat a přestěhovat se? Nebo mu to za ten sentiment nestojí?

Jan T.

V tom případě se kapacita řeší průběžně a rodiče se starají u svých zastupitelů, aby místo bylo.

Vojtěch

Ne, ta školka tam je, ale je veřejná. Stejně tak, jako je veřejný park, nebo parkovací místa ve městě.
Proč by měla být škola veřejná, tedy placena z daní a ostatní služby ne?

Na svém

To uz tak chodi, ze lidska spolecnost si prostrednictvim svych volenych zastupcu urcuje, ktere funkce se plati z verejnych zdroju a ktere ne. Mezi ty prvni patri treba skolstvi, VHD, zdravotnictvi apod. Mezi ty druhe napriklad uskladneni soukromych automobilu. Co na to nechapete?

PetrH

No nechci nic říkat, ale myslím, že to byla ironie 🙂

Jaaa

Možná byla, ale v některých asijských státech, které prostorové problémy řeší déle než my (Japonsko, Singapur) to tak funguje – protože je to mnohem efektivnější, než tenhle českej brajgl.

mgr.pavel

Školky musí být z principu veřejné (školka pro jedno dítě? c’mon.., parkování ne.

Vaše analogie nekulhá, ta ani neumí chodit.

Hoermalmeister

Vysočina by měla konečně vyprodukovat nějaký rozumný IDS, třeba v JMK, pokud něco nestěhuji atd, mám alternativu levné a v rámci možností i rychlé VHD, tudíž téměř každý krok k omezení automobilismu je oprávněný. Jihlava… má na počet obyvatel menší spádovou oblast, takže každá VHD bude nutně méně efektivní, ale je potřeba tak jako tak

Pavel Skládaný

A podpořit elektrizaci Zastávka u Brna – Jihlava, kterou svým postojem v minulosti zvorali. Jaderná elektrárna Dukovany je pár kilometrů a s rychlíky do kopců burácejí brejlovci třicítkou.

Hoermalmeister

Tak jest

Franta Palkoska

Místní by na podzim v krajských volbách měli papalusum dát najevo, co si o tom myslí.

MP22

A podpořit současnou radnici která absolutně nepopulisticky dělá nepříjemné změny, které obyvatelé ocení až s odstupem. Taky si myslím.

Martas

No díky tomu, že Vysočina s Jihočeským sousedem je co se týče VHD na nejvyšší úrovni (čti na „hnědou věc“), tak si myslím, že tohle nikdo moc neocení :). Problém jsou satelity, které když nejsou obslouženy, tak to odnášejí města ze kterých se ty lidi museli nutně přestěhovat.

ABCD

Myslím, že typicky Jižní čechy jsou relativně málo osídlené (extrém Šumava) v řídce osídleném území se hůř buduje IDS než třeba v okolí Prahy. Nikoho vysloveně nehájím, ale nákladově je to asi o trochu větší peklo než v Hongkongu…

Martas

Samozřejmě Jihočeský kraj má s Vysočinou nejmenší hustotu zalidnění mezi kraji, ale když Vám těch pár spojů nenavazuje na další dopravu, polovina spojů jede ráno, a to myslím „vesnické“ ráno (4-7), a pak i přes půl dne nic nejede, nebo v sobotu nejede jediný spoj a tak co Vám zbývá než vzít auto i kvůli holiči.

Jan T.

A řešíte tento nedostatek s vašimi zastupiteli nebo čekáte, že se to spraví samo?

Kebab

Na to má určitě pracující člověk čas 😀

Jan

A nestačí jednorázově zadotovat přestěhování lidí z malých vesniček do větších (nazveme je třeba střediskové) obcí s tím, že malé obce do budoucna nebudou dotovány?
Kdo chce, přestěhuje se. Kdo ne, zůstane tam, kde je, ale bude mít vše za své.
Ušetří se za MHD, silnice, el. vedení, nutnost dojezdů IZS, doručování, úředníky…

ABCD

Ekonomicky to možná vyjde, ty zjevné věci určitě, ale zavání to dost sociálním inženýrstvím.
Samozřejmě můžete je dlouhodobě motivovat např. daněmi atd. Tady už jde o politiku, jaký na to má kdo názor, zda si myslí, že určitá svoboda je hodnota atd.

Kebab

To zavání spíš odsunem.

Radek

A není vhodnější zkrátka jen přestat masivně dotovat dopravu a v nějakém delším časovém horizontu nechat trh (lidi), ať se přizpůsobí?

David

Kraj s nízkým počtem obyvatel, hodně malých obcí, všude daleko.

Pro ten kraj bude spása autonomní robotaxi. Do té doby prostě u každého domu bude tolik aut jako dospělých.

Michy

Opravdu se museli přestěhovat?

Radek

Fascinující, že? Nebozí lidé neměli jinou možnost než se přestěhovat do 5+kk za město „do zeleně a klidu“, pryč z rušného města a pak denně bombardovat město IAD, protože práci a služby, které město nabízí přeci chtějí a MHD u nich stojí za prd.

mimochodem

Teeeeda to je fakt nepochopitelny, ze kdyz uz clovek ma za bydleni vyplacnout takovou dardu, tak nechce bejt bezzemek nekde v kralikarne, ale chce mit trosku prostoru kolem sebe.

Husta zastavba, patnactiminutova mesta, clovek si tam taaaaakhle snadno vsecko zaridi a obeha pesky, hele, mamo, neni to skvele?

Zivot je otazkou priorit. Nekdo radsi byt v kralikarne se zivym parterem, pro jinyho je to zhmotnenim pekla a radsi by mel zahradku, nebo by mel radsi klid u kraje lesa a holt za ten klidek zaplati horsi dostupnosti VHD.

Radek

Však v pohodě, jen to má ten problém, ze to generuje ty nároky má IAD. A vzhledem k tomu, že naprostá většina prace a služeb vzniká v lokalitách s vysokou hustotou (ano, říkáme jim města), tak ten člověku periferie nasedne do auta a hele mamo, klid mame, teď ještě chceme všechny výhody města. A ještě mi na to státe (tzn i vy, co jste se z města neodstehovali) prispej. A teď vazne. Nemám nic proti tomu, když někdo nechce žít ve městě a přestěhuje se na venkov. Problem vzniká, když někdo nechce žít ve městě ale přitom chce využívat jeho… Číst vice »

mimochodem

Ja ale furt nechapu, proc je v tom jako problem? Ano, na svete existuji silnice, ktere jsou vyuzivany dopravou nakladni, osobni individualni, osobni hromadnou, osobni rekreacni, dokonce i pesimi. Tak to je a tak je to prece spravne, neb tyto silnice slouzi ucelum, pro nez byly budovany. Takze mame mesto, ktery nechce byt zatezovano zlou IAD dojizdecu za praci. A pak mame dedinu ci turisticky rezort, kde ale mistni take nechteji byt zatezovani IAD luftaku pravidelnymi najezdy kazdej vikend, kazdej svatek, kazdy prazdniny. Proc jako jezdi mimo mesto, kdyz jim v tom meste je tak dobre? My na dedine chceme… Číst vice »

Radek

Kde píšu něco o zákazech? Neprojektujete si tam náhodou něco?

Píšu o osobní zodpovědnosti. Pokud se přestěhuju na Mars, tak musím přijmout konsekvence mých rozhodnutí a neskuhrat, ať mi někdo okamžitě postaví dálnici do Tesca a parkování zdarma k tomu. Pokud mými rozhodnutími vznikají nároky, které očekávám, že za mě vyřeší druzí, tak mi to prostě nepřijde jako osobní zodpovědnost ale jako politika ČSSD z volební kampaně roku 2006.

Hoermalmeister

Proč papalášům? Proč z kraje, toto je město Jihlava.

Mimo to, vy si potřebujete vozit zadek v železném deštníku? Po Jihlavě trvá cesta trolejákem 10 minut kamkoliv, není potřeba brát auto

Fsp

protože dojíždějící z kraje?

Hoermalmeister

No ale co s tím má společného vedení kraje? Tohle dělá vedení města

Fsp

Vedení kraje s tím má holt smůlu na své spolustraníky.
Nebylo by to poprvé co by v krajských volbách figurovala zcela nekrajská témata (viz třicetikoruna u doktora)

Franta Palkoska

Nepotřebuji, využívám všechny druhy dopravy 🙂
Ale toto tažení proti motoristům mě už opravdu štve. Modré zóny jsou jen další daní. V Praze ty modré zóny dělají ročně 1 MILIARDU KORUN a přesto si nějakej parazit ze Slavonic dovolí mlít pořád dokola o tom, že na motoristy doplácí ostatní a je potřeba je dále ještě více zdanit. Toto stavění lidí proti sobě a dělení je na motoristy x nemotoristy se mi nelíbí. Mimochodem nevšiml jsem si, že by se za tu miliardu vybudovalo něco užitečného, možná načmáralo pár nových cyklopruhů..

Jaaa

Ale tady se lidé nedělí na motoristy a nemotoristy, ale na uživatele veřejných prostranství k odložení vlastního majetku a na neuživatele těchto prostranství k odkládání vlastního majetku.

Pokud si svůj kontejner nebo židličku budete odkládat na soukromém pozemku, tak vám neřekne nikdo nic.

Franta

No miliardu minimalne stoji oprava Barrandovskeho mostu. 40 miliard stala Blanka, tak 150 miliard bude stat Blanka 2.

Michy

Proč to píšete kapitálkama?
Zase někdo, kdo si neumí přemýšlet ve vyšších řádech a myslí že za miliardu postaví okruh?

Michal Bartoníček

Tažení proti motoristům? Jestli se něco takového děje, tak si za to můžou sami svými neuváženým chováním.

Radek

Můžu poprosit zdroj k té miliardě? Děkuji

Franta Palkoska

Radek:
Omlouvám se, tak to bylo půl miliardy. Ale zase je to článek z roku 2019, v té době například na P5 byla sotva polovina modrých zón, v ostatních MČ to bude podobně, takže už dneska to k té miliardě být může.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/parkovaci-zony-modre-fialove-parkovani-p-r-praha.A191114_084734_automoto_fdv

Franta Palkoska
Tomáš z MB

Aha. A když už jste našel ty zdroje, máte odpověď – ty peníze „sežraly“ opravy. Resp. tu půlku, kt. patří magistrátu. Půlka patří městským částem, tam se to hledá hůře. Ale magistrát i stát investuje do pozemních komunikací i nad tu půlku magistrátu, lze tedy odhadovat, že poplatky ani nezaplatí cenu pozemních komunikací – a jejich potřeba by byla mnohem menší, byl-li by větší podíl VHD.
Nejde o zrušení IAD, ale o její nepreferenci.

Franta Palkoska

Aha a před modrýma zónama se komunikace neopravovaly? Jenom vám chci ukázat, že je to černá díra na peníze. Část se použije na opravu a ta druhá část někam zmizí a nikdo neví kam. Tomu já tleskat nemůžu.

Vasek

Proč parkomat umožní zadat do pole RZ písmeno O, když tento symbol na RZ být nemůže? Jsou státy, kde to možné je?

Kubrt

Ani se nemusí jednat o cizí stát (ano, může být), stačí i SPZ (ze systému před zavedením dnešních RZ).

rzc

Muze, treba stara kolinska RZ – stale platna.

Martas

Ale ne v tom formátu ve kterém jsou dnešní SPZ. Protože i Praha, která překročila další číselnou řadu pokračuje na prvním místě číslicí, tzn. že systém by to mohl odhalit. Nicméně spíš mi přijde divnější, že si tyhle chybky neopravuje při té kontrole, a raději se pošle dopis, i když z toho město nic nevytříská

Dachs

Nedaleké Rakousko 😉

Michal Bartoníček

Už několik let říkám, že město není nafukovací. Víc aut se do města prostě už nevejde. Jestli chtějí auto, tak ať nejdříve přemýšlejí, kam ho vlastně uklidí. Je to stejné, jako kdybych si koupil bazén, ale pak jsem si vlastně uvědomil, že žiju v paneláku a do bytu ho nedám. Nevím, proč mají řidiči pořád pocit, že jsou nějakými mecenáši státu a holedbají se, že jen oni a kuřáci státu přispívají nejvíc, že oni platí největší daně a podobně. Přitom zapomínají, že to oni si vybrali životní styl s autem. Tak ať snáší všechna jeho negativa. Stejně jako ta paní,… Číst vice »

RDP

Ok, a cestující VHD jsou mecenáši státu/obce?
Jak moc obec umí kultivovat, udržovat, rozvíjet uliční prostory uvolněné od IAD?

Aby to nebylo „vím co nechci = IAD“ …
Má obec představu, jakého stavu chce dosáhnout? Dob kdy měl vůz pouze pan továrník, nebo z dob kdy se na auto šetřilo a čekalo 15 let ? 🙂

Jakub P

Cestující VHD stojí stát/obec míň, než lidi, kteří přijedou autem.

Fsp

tak to určitě

PetrH

Infrastruktura pro auta je nejdražší…

Kubrt

Sice nevím, jak se to počítá, ale budiž. Na druhou stranu automobilová doprava osobní i nákladní je významným faktorem „okysličujícím“ ekonomiku. Tím nemyslím automotive a pneuservisy, ale míru ekonomické aktivity jednotlivců a firem umožněné silniční dopravou. Chápu, že z činžáku na Letné se to tak zdát nemusí, ale pro řadu ekonomických a společenských aktivit je dostupnost auta vitální a význam této dostuúnosti roste směrem od velkých k malým sidlům. Jasně, moje prababička trávila celý život v jedné vesnici a vystačila si s vesnickým konzumem, ale my takhle už žít nechceme, že.

superhero

Máme nejvíc aut v historii a ekonomika jde pomalu do hajzlu. Jestli to není opačně. Auta jsou neuvěřitelné břemeno pro infrastrukturu a zdravotnictví. Jakýkoliv jejich další rozvoj už nedává smysl. Je to pouze ekonomika založená na dluhu ekonomickém, nikým neručené dluhy vůči budoucímu zdravotnimu stavu obyvatelstva a dluhu vůči přirodě, který nemáme šanci nikdy splatit.
Zdravotnictví sice máme na nadstandrní úrovni, ale evidentně je dlouhodobě přetížené a nemá kapacitu absorbovat budoucí nemocnost.
Jako příklad z praxe by bylo možné srovnat nemocnost/výskyt akutních respiračních onemocnění v obydlené oblasti kolem Liberty Ostrava za posledních půl roku a možná bychom se divili.

Tomáš z MB

Např. už by nebylo třeba rozšířit D1, D10 na šestipruhy.
A IAD je z hlediska spotřeby paliva nejnákladnější (počítám cestu po ČR, ne že někdo letí do londýnského City jednat v bance) – tedy nejvíce vyvádí peníze z ekonomiky někam do Ruska či jiné diktatury – a peníze jsou krev ekonomiky, mnohdy také slouží k financování armády proti nám či teroristů (odkud je wahhábismus, že?).
Máte pravdu, počítá se to špatně, spíše odhaduje.

Orange pilled

Car brain is a disease that has destroyed the planet.

Fsp

a to bylo moudro dne otce Fura

Michal Bartoníček

O tom nepochybujte.

Petr

Kde jste taková data sehnal?

Radek
Petr

Díky

Radek

Rádo se stalo.

Kebab

Pravděpodobně chce dosáhnout toho, aby ostatní k nim autem nejezdili, ale oni aby k ostatním jezdit mohli. Tím samým autem, pro které navíc budou mít více místa i u sebe. Jinak řečeno problém nejsou auta, ale cizí auta, která překážejí těm jejich. Je to jen jedna z forem NIMBY zabalená do líbivých frází.

vlachjan

Tady jste si malinko naběhl na vidle:
Vybudovat 1m2 parkovacího stání, jenž má únosnost pro pojížění osobním automobilem a z něhož navíc musí být odváděná dešťová voda svedena do lapolu ropných látek a olejů (který opět musí být pravidelně kontrolován) je výrazně dražší než vybudovat trávník nebo pochůzí plochu pro pěší. Samotná konverze z parkovacího stání na volnou plochu je pak tak jednoduchá jako umístění jedné dopravní značky a vymáhání danného dopravního značení. A když to chceme mít hezký, tak to lze za pár korun například pomalovat nějakou hezkou barvou (zde hezký příklad ze Španělska: https://www.designboom.com/design/graphic-intervention-barcelona-inclusive-cityscape-arauna-studio-tactical-urbanism-06-12-2023/)

Michal Bartoníček

Jsou. Já jakožto občan města přispívám svým žitím zde (nájem), zaměstnáním (daň z příjmu) a využíváním městských služeb (např. svoz odpadu) do kasy dost. Budeme se hádat o tom, kdo přispívá víc, když vlastně každý z nás přispívá úměrně svým příjmům? Města se ne vždy o svůj majetek starají dobře, to si řekněme narovinu. V mnoha městech chybí základní infrastruktura, nefunguje zpětná logistika, veřejná doprava je pro mnoho lidí nepoužitelná a utrácí se za nesmysly. Je to ovšem jen polovina viny. Druhou polovinu mají řidiči svým agresivním chováním a disrespektem před zákonem. A to nemůžete ničím omluvit. Že město nemá… Číst vice »

Fsp

jo tak určitě. tak třeba na ty svozy odpadů města p5i rostoucích nákladech a zastropovaném poplatku povětšinou doplácejí 🙂

Michal Bartoníček

Byl to jen příklad. Nedělá mi problém platit za odpad i čtyřikrát víc.

Fsp

holt špatný příklad

Michal Bartoníček

Že se vám nelíbil, není můj problém. 🙂

Fsp

to bude panečku farmářských trhů a kavárniček se sójovým laté…

Radek

Nezapomeňte ještě přihodit něco a lá pražská kavárna atp. Zeman by byl nadšený. Máte zapotřebí tyhle podpásovky a argumentační fauly? Nebo je to jen nedostatek fantazie, že si skutečně jiné užití veřejného prostranství krom parkování, farmářských trhů a kaváren neumíte představit?

Fsp

jo, třeba by na krajnicích silnic nevyužitých pro parkování mohli pěstovat melouny.

Radek

Takže nedostatek fantazie. Zajeďte si někam na západ, třeba načerpáte inspiraci.

Michal Bartoníček

To si můžete dát i doma, ne? 😄

Nose Peak

Pan továrník měl garrage a chauffeura, vůbec by ho nenapadlo hodit vůz někomu před barák na celej tejden. No, a zelinářova stodváca z časů minulejch vypadá vedle dnešních aut jak krtečkovo autíčko na klíček. Krom toho ju měl jenom zelinář, a ne zelinář, zelinářová, a každý z jeho zelinářat…

iluka

Vážený pane Bartoníčku, po přečtení vašeho názoru mám pocit, že všichni automobilisté jsou lumpové. Váš názor je silně dehonestující. Mám vedle sebe spoustu mladých rodin s kočárky, kteří si potřebují nakoupit (1x týdně velký nákup) odvézt věci na opravu, do bazaru, jiným lidem či rodičům a to vše s 2 i 3 malými dětmi současně. Už jste to někdy zkusil takto třeba v trolejbuse? Asi ne, jinak byste tento přihlouplý názor ani nepsal. Radní Jihlavy chtějí zavádět zóny placení všude. Nejen v centru města, kde to všichni chápeme. Ale na všech sídlištích města. Takže budete platit na svém sídlišti (domovském)… Číst vice »

Nose Peak

Rodina potřebuje odvézt nákup, řemeslník vercajk, brankář výbavu, důchodce špatně chodí, doktora můžou každou chvilu urgentně volat do špitálu a blondýna se po setmění bojí chodit pěšky po městě. Před domem jsou tři parkovací místa. Jak to vyřešíte?

Michy

Jedno konvertovat na krátkodobé zastavení (do 30 minut třeba), zbylé dvě na čistě placená místa – klidně s částkou alá 10 – 20 korun za hodinu.
Čímž pokryjete první tři případy a spostu dalších.
A zbylým třem holt nezbyde se přestěhovat jinam či si pronajmout v blízkosti parkování, když auto nutně potřebují a nějakým nedopatřením (jistě) si pořídili bydlení bez parkování.

Kubrt

Hm, přímá cesta ke ghetoizaci města.

Michy

V čem?
Pro první tři jmenované případy by to bylo značné zlepšení – vědět, že před domem můžu normálně zastavit a vyřídit si co potřebuju.

Radek

Sharingem, taxi, dovážkou + podporou alternativ? Přece to nevyřeším tím, že každému z nich pořídím auto, aby jednou za týden mohl vyřešit nějakou tu svoji pochůzku a zbytek týdne (reálně 95% času) to auto stálo zaparkované.

Michal Bartoníček

To máte opravdu jen pocit. Dehonestující je jejich jednání a počínání vůči ostatním. Nejen že třeba nemají rádi cyklisty nebo chodce, ale nejsou kolegiální ani vůči dalším řidičům v autě. Že máte vedle sebe spoustu rodin s dětmi, opravdu nic neznamená. Znám zase rodiny, kde se bez auta obejdou. Má to nějakou vypovídací hodnotu? Nemá. Musí mít nevyhnutelně nutně každá rodina s malými dětmi auto? Nemusí. Nestavte se do role, že jste s vlastnictvím auta důležitější než kdokoliv jiný, kdo auto nemá. Co se týká té arény, je to jedna z výtek, kterou jsem pak napsal RDP. Obecně: nemám nic… Číst vice »

Swariner

Bylo by dobrý si trochu ujasnit pojmy. Zdali vám vadí auta, která stojí tam kde nemají (jak tomu rozumím, čtu-li text) anebo i auta, která parkují správně (jak tomu rozumím, čtu-li podtext).

Michal Bartoníček

Bez problému vám ty pojmy ujasním. 🙂
Vadí mi obojí. U toho prvního není co řešit. Jednoznačné porušení předpisů. U toho druhého mi vadí jejich množství, ovšem v místě, které se k tomu nehodí. Znáte např. Velké náměstí v Hradci Králové? Náměstí, které připomíná spíše autobazar. V centru města je vyčleněná obrovská plocha pro auta. A to je podle mě škoda. Město by mělo toto náměstí zkultivovat, aby se tam dalo příjemněji trávit čas.

Jan Sůra

Které parkovací plochy před supermarkety jsou v majetku města a lidé z vesnic tam nemohou zaparkovat, když chtějí na ten velký nákup?

Radek

Na druhou stranu přece i Vám musí být zřejmé- že systém, kde má každý auto aby si mohl 1 týdně zajet nakoupit není asi ten nejefektivnější ne?

Jan T.

Nejen že to není efektivní využití toho auta, ani prostoru pro parkování, ono to hlavně vyjde dráž než to auto nemít a nějaký dovoz větších věcí řešit přepravou na objednávku.

Radek

Jojo, rozvážka / sharing atp.

Swariner

Lidé dělají spoustu neefektivních a neracionálních věcí, nejsou to roboti. Třeba pěstují na zahrádkách zeleninu (vím, že efektivita záleží na úhlu pohledu) anebo provozují jiné koníčky. Zkrátka proto, že mohou a chtějí. Spousta lidí si také uvědomuje, že je vlastnictví auta je ve své podstatě neefektivní, ale zkrátka jim to za to stále stojí ho mít.

Radek

Však to je v pořádku. Problém nastává v momentě, kdy chtějí, aby jim tu neefektivnost platili druzí. Každý by měl mít možnost chovat se (ne)efektivně dle svého uvážení, ale musí být ochoten si to zaplatit. Třeba jako tu Vámi zmíněnou zahrádku. Protože je rozdíl, jestli jako společnost generujeme neefektivní systém nebo jestli v rámci efektivního systému se rozhodneme dělat neefektivní rozhodnutí, která nám ale přináší nějaký jiný užitek – radost z vypěstování vlastní zeleniny, z pohybu a fyzické práce atp.

VTT

Když jsem jel o víkendu na šotovýlet vlaky, které jsou placeny jak z MD, tak i kraji, ve kterých nebydlím, tak se za to mám nějak stydět?

Radek

Tak to samozřejmě záleží na Vašem uvážení. Ale myslím, že zrovna v české společnosti máme sklony koukat na díry v systému a lidi, kteří je zneužívají celkem skrz prsty. Třeba na lidi, co by mohli pracovat a přitom pobírají dávky na podporu v nezaměstnanosti.

Swariner

Aby nedošlo k nějaké mýlce. já v principu vlastně nemám problém platit komerční parkování, koneckonců auto pro pohyb v centrech měst, kam jezdím, prakticky nepoužívám – právě z důvodu, že se mi nechce hledat parkování, přestože mám 3 a ještě skútr :-). Zároveň ale nemám problém s tím, že má někdo auto jen proto, že s ním jezdí jen na nákup do hyper-super nebo někam na výlety (nebo vlastně kamkoli). Je to čistě věc jeho ekonomické rozvahy a daně za flexibilitu.

Radek

Ale v pořádku, ať se každý chová dle svého uvážení. Já jen poukazuji na to, že tuhle neefektivnost teď platí erár – tzn. daňoví poplatníci. A nevím, proč by to měli dělat. Pokud někdo chce mít auto aby s ním jel jednou za týden na nákup a o víkendu na výlet, tak v pořádku, ale ať si platí parkování sám.

Jan T.

Jsme rodina s dvěma malými dětmi a kočárkem a bez auta se obejdeme, stačí kombinace MHD a docházkové vzdálenosti, třeba do toho obchodu. Na opravu ani do bazaru opravdu není potřeba často něco vozit, k rodičům něco ano. Pro nadrozměrné předměty jako nábytek, lednice, pračka, se dá objednat dovoz a stejně mě to vyjde levněji než mít vlastní auto. A nepřipadám si přitom jako chudina. Proč si myslíte, že je to nereálné?

Kubrt

Reálnost tohto modelu závisí na tom, kde žijete a kam tak běžně cestujete.

Michal Bartoníček

To je pravda, ale za to si ten člověk prostě může sám. Odstěhuje se někam do Kojčic u Pelhřimova a pak se diví, že tam nemá základní vybavení a musí všude dojíždět. Chtěl na vesnici, ale ve výsledku tráví více času na cestách, protože ve městě zapomněl práci, školy, lékaře apod. A teď čeká, že se mu jeho bývalé město postará o infrastrukturu a dopravu v klidu.

Radek

Přesně tak. Odstěhovali se na periferii a pak byli „překvapeni“, že potřebují ke všemu auto, protože přeci nechtějí žít venkovským životem.

Swariner

Takže, pokud třeba dítě jezdí na tréninky na bazén ve městě, tak jsme podle této logiky měli přestěhovat do města, protože takhle jako vesničani parazitujeme na městské infrastruktuře? Anebo podle toho správného sociálně inženýrského modelu bychom ho měli dát na fotbal nebo hasiče v místě? Zhruba ze 2/3 používá k dopravě bus. Večer pro něj jezdíme (jen pro dokreslení situace).

Radek

Ty kecy si laskavě odpusťte, já vás taky nenazývám nějakým socialistou, který chce, aby mu ostatní lidé zaplatili jeho nároky (třeba dopravní). Chovejte se slušně a já se k Vám budu taky chovat slušně. Jinak je asi nasnadě, že pro společnost je nejvýhodnější, pokud se celkové nároky na dopravu co možná nejvíce minimalizují. Tzn. že by bylo fajn bydlet tam, kde mám i většinu zájmů (práce, služeb apod). Ten model, kdy se člověk odstěhuje z města ven, kvůli ceně nemovitostí/zahradě/klidu/vlastnímu RD a přitom chce využívat všech výhod města, je zkrátka extrémně náročný na dopravu – tzn. těžko udržitelný/ufinancovatelný. Nadto je… Číst vice »

Swariner

Startujete na první našlápnutí zcela bezdůvodně, netušil jsem, že se Vás dotkne parafráze vašich vlastních argumentů, ale fajn. Mám pocit, že pořád vycházíte z premisy, že na začátku všichni bydleli v městech, načež se část rozhodla odejít na venkov a z různých důvodů chtějí „využívají výhod města“. Já na vesnici žiji celý svůj život. Pokud mi tedy nezazlíváte, že jsem navštěvoval vysokou školu ve městě a využíval výhod na tamních kolejích. Původně mi přišel ten argument stran nájezdů lidí z města na venkov za rekreací, chatařením, turistikou atd. trochu prvoplánový, ale teď už mi to nedá, abych se také nezeptal.… Číst vice »

VTT

A nebo tam už bydlel.
Jo, když tohle, tak teda i radikální zjednodušení stavebních předpisů, aby se ve městech dalo stavět jednoduše (a tím i levně) a relativně hustě. A ne, že když se ve městě má postavit bytový dům, tak nejvíc řvou místní (přitom nový dům má stání pro jeho obyvatele, takže se další auta v ulicích bát nemusí, kdyby šlo o tohle). Ať je teda dost bytů, aby se obyvatelé Kojčic mohli přestěhovat do Jihlavy.

Radek

Souhlas. Myslím, že stavební řízení je třeba zjednodušit a osekat NIMBY.

Frantík

No a když si někdo pořídí auto protože místo má (ano sdílené ne vlastní) a pak se někdo přistěhuje s třemi auty…

Michy

Kde mají místo? Ten někdo jim ho sebral?
Nebo to je zase klasické spoléhání se na parkování na veřejné ulici s tím, že to nikdy už nenapadne nikoho dalšího?

Frantík

No parkování na veřejné ulici, kdy se tam lidi vlezli. A pochopitelně když někdo půlku času tam je a půlu času zas někdo jiný, tak se šetří prostorem.

Michy

Ano, ale to bylo kdysi, když aut bylo mnohem méně.
Při současném počtu aut už tohle „bezproblémové“ parkování na ulici přestalo fungovat.

Fsp

tak pokud ta paní odveze autobusem i to, co třeba doteď v Jihlavě nakupovala….

Hoermalmeister

Myslíte, že by jako něčemu vadilo, kdyby potraviny a běžné nákupy dělala ve své vesnické prodejně, která umírá a nutně potřebuje každého zákazníka? Tak to by asi nevadilo, ne? Aspoň bychom ty prodejny nemuseli dotovat z krajských peněz

Fsp

třeba jihlavským obchodníkům?

Kebab

Vesnické prodejny už desetiletí neexistují.

Michal Bartoníček

Ale existují. U rodičů na vsi pořád mají smíšené zboží.

Kebab

U nás v okolí to ve 2 případech naštěstí vzali Vietnamci, ale to až v posledních pár letech, 20 let předtím nic. Bez auta = bez jídla. Není podstatné jak k tomu došlo, ale co budete zítra jíst.

Jan T.

Dnes už se dá objednávat dovoz jídla na adresu, jak uvařeného tak z obchodu, takže je to menší problém. Tyhle sdílené přepravy nákupů jsou efektivní využití aut. A stále je tu možnost jet si nakoupit třeba dvakrát týdně do města autobusem, někde vlakem, důchodci to mají se slevou za pár korun.

Kebab

Možná v okolí krajských měst. Shodou okolností jsem byl cca 6 neděl odkázán na dovážené jídlo. Nejen že už ho po měsíci člověk nemůže ani vidět (a to je u nás velmi kvalitní a slušný výběr), ale především mě ten měsíc stálo jídlo zhruba třikrát více než obvykle a přibližně o polovinu více, než kolik jsem neutratil za auto. Holt jen další velkoměstská teorie.

Tomáš z MB

Vy neumíte vařit? Když nejsem v práci, tak si vařím. Když jsem u přátel, tak paní (nebo i pán) domu vaří.
A aby nebylo mýlky – všichni mají VŠ titul, většina – doktorát.

Kebab

Jistě, přijdu z práce v době, když už je naprostá většina lidí dávno po obědě a teprve ten svůj budu vařit 😀

Michal Bartoníček

U nás vede rámek už 25 let jedna naše známá ze sousedství. Je to Češka.

okk

Na Vysočině už spíše neexistují.

Michal Bartoníček

Může si to nechat dovézt. Potřeboval jsem domů velkou dřevěnou desku, tak si přece nebudu půjčovat ani pořizovat auto. Prostě mi to OBI za nějakou směšnou částku dovezlo.

Fsp

Jo. Zrovna u OSB desky za 175 korun mi OBI nabízí dopravu za směšnou částku 999 Kč.

Jan Sůra

A u OBI nemůžete zaparkovat? Fakt si myslíte, že před OBI je plocha, kde si provoz a podmínky stání reguluje město? Btw i ty obchodní řetězce, kde se z parkovišť pro zákazníky postupně stalo parkoviště pro venkovany na celodenní stání už dávno pochopily, že je potřeba regulace. Jinými slovy, využívat benefity venkova a města současně bez řádného zaplacení nelze.

Fsp

„Potřeboval jsem domů velkou dřevěnou desku, tak si přece nebudu půjčovat ani pořizovat auto“

Jan T.

Existují i jiné služby, které nabízí dovoz čehokoliv, myslím že i včetně nákupu. Anebo toho můžete vzít víc najednou a bude ta doprava levnější.

Fsp

Tak mi schválně nějakou najdětě, za kolik mi jiné služby koupí a dovezou tu OSB desku z 30 km vzdáleného OBI. Rozměry 12 x 625 x 2050 mm
Směšná částka, jak tvrdí předřečník to rozhodně nebude.

Jan Sůra

Musím vás zklamat, neumím vašemu postižení pomoci. Zkuste to jinde.

Michal Bartoníček

Opět váš problém, mně ji dovezli za polovinu.

Fsp

já žádný problém nemám, já si jí dovezu sám autem

Michal Bartoníček

Budete mít problém zaparkovat.
Vy teda fakt nevíte, co chcete. 😀

Nose Peak

Jo. Když si všichni pořídíme furgona, nebo dlouhou dodávku, tak děsně ušetříme…