Dopravci Železnice

Přehledně: Regionova na koridoru, rychleji do Plzně, konec Rx. 26 změn v jízdních řádech

Regionova s pendolinem. Foto: České dráhy
Regionova s pendolinem. Foto: České dráhy

S trochou nadsázky se druhé prosincové neděli říká železniční silvestr. Den, kdy začíná platit nový jízdní řád, přináší letos řadu zásadních novinek, kterým vévodí hlavně rychlejší spojení Prahy a Plzně, ale také například dražší jízdenky nebo nasazení novějších vlaků.

Přinášíme přehled největších novinek v tuzemské dálkové i regionální dopravě. 

Rychleji mezi Prahou a Plzní
Otevření Ejpovických tunelů je z pohledu zkrácení jízdních dob hlavní událostí nového jízdního řádu. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodny 25 minut na 1 hodinu 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hodin 18 minut na 1 hodinu 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expresy zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.
U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut.

Velká brněnská výluka
Celoroční výluka většiny kolejí brněnského hlavního nádraží zásadně ovlivní provoz v brněnském uzlu. Dálkové vlaky budou zastavovat v Židenicích a na dolním nádraží. Veškeré informace o Velké vlakové výluce najdete zde

Schéma velké vlakové výluky v Brně. Pramen: KORDIS JMK
Schéma velké vlakové výluky v Brně. Pramen: KORDIS JMK

Lepší vozy na více tratí
Největšího skoku se už před pár dny dočkali cestující z Plzně do Horažďovic, kde půlstoletí staré soupravy nahradily nové jednotky RegioPanter. Podobná změna k lepšímu má čekat podle Českých drah také cestující na rychlících Praha – Klatovy nebo Praha – Děčín.

Konec vlaků Rx
Z jízdního řádu mizí kategorie rychlíků vyšší kvality Rx. Podle Českých drah už není k takové kategorii důvod kvůli nástupu lepších vlaků. 

Dražší jízdné
S novým jízdním řádem přichází i mírné zvýšení cen jízdenek Českých drah. Dopravce během roku chystá i zavedení nového typu jízdenek

Přejmenování dálkových vlaků
Zmizí desítky tradičních jmen, České dráhy přechází na jednotné pojmenování dálkových vlaků podle jejich linky. Nově se tak objeví například Berliner. Skončí pojmenování podle osobností, vrací se například Vindobona. 

Papírový jízdní řád jen ve verzi České dráhy
Česko zůstává jednou z posledních zemí, kde dosud vychází jízdní řád v knižní podobě. Letos je zcela unikátní. České dráhy poté, co několik let gumovali soukromé dopravce na trasách mimo závazek veřejné služby, letos v jízdním řádě nemají vlaky jiných dopravců i na ostatních tratích. Krok, který má své zastánce i odpůrce

Více vozů s připojením na internet
České dráhy slibují rozšíření wifi připojení do více než 300 dalších vozů, nově například do Jižních expresů. Nedojde k tomu ale hned v neděli, dráhy mluví o lhůtě do konce prosince. 

Dvě pendolina do Košic, vlak na 14 dní v roce
Ke každodennímu SC Pendolino Košičan bude v nabídce rychlé páteční odpolední spojení SC Pendolino Košičan s odjezdem z Prahy v 15:41 hod. a příjezdem do Popradu-Tater ve 21:55 hod. a do Košic ve 23:05 hod. Souprava se vrací v sobotu dopoledne do Prahy.  ČD nasazují od nového jízdního řádu už plný počet pendolin,končí tak provoz náhradními soupravami u některých vlaků. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Pendolino Košičan  pod Tatrami. Foto: České dráhy
Pendolino Košičan  pod Tatrami. Foto: České dráhy

Z Brna do Prahy i později večer
Dostat se do Prahy z Brna bude možné i později než dosud.
Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední vlak Metropolitan z Budapešti (17:40) a Bratislavy (20.10), který bude nově pokračovat každý den z Brna (dolní nádraží 21:37 / Židenice 21:42) až do Prahy (0:11).

Z Ostravy do Berlína přímo
Poprvé v historii bude mít Ostrava přímé spojení s Berlínem. Rakouské dráhy se rozhodly se svými vlaky nightjet spojit znovu Vídeň a Berlín, ale netradiční trasou přes Polsko. Vlaky v Česku zastaví v Břeclavi, Ostravě a Bohumíně.

RegioJet na jih Čech
Jízdní řád počítá s novým spojením RegioJetu na jih Čech, jednou denně bude jezdit z Prahy do Českých Budějovic. K zavedení má dojít na jaře. 

Arriva na městské lince v Praze
Velká změna čeká takzvanou městskou linku z Hostivaře do Roztok. Na trasu přichází Arriva, která zde nasadí jednotky řady 845, zpočátku jim budou vypomáhat i jednotky Siemens Desiro. Novinkou je i protažení spojů do Hostivaře ve všední den. 

Nové spěšné vlaky v okolí Prahy
Cestující přijdou o spěšné vlaky Arrivy z Benešova do Prahy, částečnou náhradou mají být nové spěšné vlaky Českých drah mezi Prahou a Benešovem. Nově budou jezdit i z Kutné Hory. V Praze a Středočeském kraji dochází k velkému navýšení počtu vlaků

Rychlejší lokálka Českým středohořím
Rozsáhlá modernizace trati 114 z Lovosic do Postoloprt přináší zkrácení jízdních dob hlavně mezi Lovosicemi a Louny, u většiny spojů o šest minut. Rozsah dopravy je stejný, ale dochází k menším časovým úpravám u ranních a večerních vlaků, a to z důvodu změny v možnostech křižování. Na zastávce Radonice nad Ohří nebudou nově zastavovat žádné vlaky pro výstup a nástup cestujících.

Přímé vlaky do Krkonoš
O víkendech budou nově jezdit přímé vlaky  Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou. Ve směru z Hradce Králové pojedou přímo spěšné vlaky 1784 (odj. 9:03) a 1790 (odj. 15:03). Opačně ze Svobody n. Ú. budou zavedeny vlaky Sp 1791 (odj. 11:20) a 1797 (odj. 17:17). Párové vlaky byly pojmenovány Krkonoše a Černá Hora.

Nové vlaky do Polska
Soukromý železniční dopravce GW Train Regio rozšíří svůj záběr v česko-polském pohraničí. Od prosince začne jezdit až sedmkrát denně mezi českým Královcem a polskou obcí Sędzisław. První vlak ráno pojede až z Trutnova, poslední z Polska skončí také v Trutnově

RegioPantery do Lichkova, 810 zmizí z další lokálky
V Pardubickém kraji dojde k nasazení RegioPanterů na některé vlaky až do Lichkova. Z tratě Choceň – Litomyšl zmizí motorové vozy 810, nahradí je Regionovy a RegioSpidery.

Konec tratě Svojšín – Bor
V sobotu naposledy vyrazí vlaky na lokálku mezi Svojšínem a Borem. Jízdní řád už s pravidelnými osobními vlaky na této trati nepočítá. 

Nová trať 046
Trať Stará Paka – Lomnice nad Popelkou bude mít samostatnou tabulku jízdního řádu pod číslem 046. V pracovní dny doplní nabídku nový pár vlaků s odjezdy ze Staré Paky v 16:33 a z Lomnice n. P. v 16:04.

Více vlaků mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem
Na trati z Havlíčkova Brodu do Pardubic dochází k celkové změně koncepce na území Kraje Vysočina a výraznému navýšení objednávky v traťovém úseku Havlíčkův Brod – hranice kraje a zpět.  Nově bude možné cestovat, byť s přestupem v Hlinsku v Čechách, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny, přičemž v úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách bude i nadále možné většinou využít moderní motorové jednotky RegioShark.

Rychleji z Liberce do České Lípy
Na trati 086 Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí – Děčín dochází ke změně konceptu dopravy. Dochází k rozšíření vlaků dálkové dopravy o dva páry rychlíků Liberec – Ústí nad Labem a zpět. Změnou stanice křižování dochází   u rychlíků i osobních vlaků ke zrychlení na příjezdu do Liberce o 15 minut.  Dochází také k rozšíření rychlíků z Liberce do Ústí nad Labem o dva páry. Nově odjíždí rychlík z Liberce ve 4:27 (R 1176)   a ve 20:28 (R 1160). Do Liberce přijíždí nově rychlík v 7:28 (R 1161), který nahrazuje stávající spěšný vlak z Děčína do Liberce, a ve 23:28 (R 1177). Nově pojede z České Lípy do Liberce osobní vlak s příjezdem ve 22:45 (Os 6617), nepojede osobní vlak z Jablonného v Podještědí do České Lípy s odjezdem ve 4:31, nepojede i osobní vlak z České Lípy do Jablonného v Podještědí s odjezdem ve 22:41. Osobní vlaky budou většinou projíždět zastávky Velký Grunov, Vlčí Důl-Dobranov a stanici Zákupy, část nezastaví v Pertolticích pod Ralskem.

Viadukt v Novině na trati z Liberce do České Lípy. Foto: České dráhy
Viadukt v Novině na trati z Liberce do České Lípy. Foto: České dráhy

Více vlaků do polských Krkonoš
Nově dojde k rozšíření počtu vlaků mezi Harrachovem a stanicí Szklarska Poreba Górna o dva páry celoročně v sobotu, v neděli a svátek.Vlak s odjezdem z Liberce v 6:35 (Os 2650) jede z Harrachova do Szklarske Poreby Górne denně, rovněž vlak ze Szklarské Poreby Górne do Harrachova s odjezdem v 8:29 (Os 2651). Vlaky s odjezdem z Liberce ve 13:35 hod. (Os 2662) a v 15:35 (Os 2666) pokračují z Harrachova v sobotu, neděli        a svátek do Szklarské Poreby Górne. Vlaky ze Szklarské Poreby Górne do Harrachova s odjezdem v 15:29 hod. (Os 2663) a v 17:29 hod. (Os 2667) jedou nově v sobotu, neděli a svátek. Nepojede sezonní cyklovlak z Liberce do Kořenova.

Další Regionova na koridor
Hlavní železniční koridor zahustí další motorová jednotka Regionova. Nasadí ji České dráhy mezi Olomouc a Přerov. Jde o požadavek Olomouckého kraje, který chce vyjít vstříc hlavně starším spoluobčanům a cestujícím s kočárky. Osobní vlak, vedený motorovou jednotkou řady 814.2 Regionova bude odjíždět z Olomouce hl.n. v 8:53 a do Přerova přijede v 9:15. Z Přerova zpět do Olomouce pojede z Přerova v 9:38 (příjezd do Olomouce hl.n. bude 10:02). 

Více spěšných vlaků do Ostravy
V rámci linky R61 z Českého Těšína a Havířova do stanice Ostrava střed a zastávky Ostrava-Stodolní (a zpět) přibudou další vlaky tak, aby mezi Havířovem a Ostravou-Stodolní (a zpět) bylo zajištěno v pracovní dny přímé spojení každou hodinu, v sobotu a neděli pak každé 2 hodiny. Mezi stanicemi Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov bude od těchto spěšných vlaků (a od vlaků ze směru Frýdek-Místek) zajištěna návaznost osobními vlaky, podobně i v opačném směru.

Rychleji do Krušných Hor
Na trat 142 Karlovy Vary – Potůčky – Johanngeorgenstadt dochází díky revitalizaci tratě ke zkrácení doby jízdy o 8 minut

56
Diskuze

avatar
13 Komentáře
43 Reakce na komentáře
2 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
32 Autoři komentářů
ThomPeterJirkavenkov4everBery Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Thom
Host
Thom

26 změn, z toho 24 se týká ČD… to krásně ilustruje poměr sil na železnici v ČR

Peter
Host
Peter

Zmizí desítky tradičních jmen, České dráhy přechází na jednotné pojmenování dálkových vlaků podle jejich linky. …

Je škoda, že vaše železnice dělají to, co PKP Intercity učiní s námi – mění tradiční jména a odstraní názvy vlaků, proč to dělají? Pokud to není chaos a zmatek v jízdním řádu.

Baal
Host
Baal

Lepší vlaky z Prahy do Klatov, no ve druhé třídě rozhodně, ale jednička je v tomto případě horší než dvojka. Ono jaký význam má řazení vozu ABpee jako první třídy, když se v soupravě nachází mnohem komfortnější vozy Bmz, Bdpee a nebo Bbdgmee? Vozy ABpee mají potenciál, ale trpí odfláknutým interiérem, ten by se musel úplně předělat, místo prostoru pro kola za první třídou udělat služební oddíl pro minibar aby neblokoval celé kupé. Vyměnit sedačky za něco odpovídající dálkovým vlakům. V první třídě snížit počet sedaček aby tam bylo více místa pro nohy, dát tam koberce, upravit osvětlení a spousta… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Tak hlavně a by se na ty klatovské rychlíky nějaká slíbená Bmz brzy dostala. Zatím od neděle tam nejelo ani jedno, jezdí samá stará B nebo Bd a někdy ani to kritizované ABpee nejede a občas chybí i Bbdgmee. Takže je vidět i luxusní souprava AB+Bds+ B+ B

HonzaEM
Host
HonzaEM

„Největšího skoku se už před pár dny dočkali cestující z Plzně do Horažďovic, kde půlstoletí staré soupravy nahradily nové jednotky RegioPanter.“

Jsem netušil, že 31 let je půl století.

„Na zastávce Radonice nad Ohří nebudou nově zastavovat žádné vlaky pro výstup a nástup cestujících. “

Zastávka Radonice nad Ohří už neexistuje. Nově je to výhybna.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„S trochou nadsázky se druhé prosincové neděli říká železniční silvestr.“
To mi nějak nesedí: termín „silvestr“ se přece používá jako synonymum pro konec roku, ne pro jeho začátek – a například příští rok dokonce nebude platit ani pravidlo obvyklé v posledních letech, že nový jízdní řád začíná platit o druhé prosincové neděli …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Papírový jízdní řád jen ve verzi České dráhy“
Aspoň zatím – vyčkal bych dalšího vývoje v té záležitosti …

venkov4ever
Host
venkov4ever

…také v nejbližších dnech projedu 114ku. Jak praví ten pán níže, „zrychlení“ je způsobeno především zkrácením čekací doby v LbM. V Radonicích vlaky nebudou zastavovat? Chudák ta legrační babča, emeritní ajznboňačka, která tam na zastávce bydlí. Jak se dostane do Loun na nákupy? Sice hned vedle u papírny Novák staví Busline, ale jede jen občas. To asi chomutovského Jaryna netrápí.

MarcelS
Host
MarcelS

Tak jedna babča asi nenaplňuje podstatu termínu „veřejná HROMADNÁ doprava“ a trápit nikoho ani nesmí, aby se z toho nestala parodie.

xyz
Host
xyz

Příspěvek obsahující hned dva klamy:
– Předřečník netvrdí, že jediným z tamních cestujících je ona „babča“.

– Přinejmenším dočasně (do plného dokončení „revitalizace“ trati včetně třetího podbití a následného navýšení traťové rychlosti) platí, že jeden z dvojice protijedoucích vlaků stejně v Radonicích zastavuje – a to z tzv. dopravních důvodů.

Pravděpodobný objektivní důvod zrušení zastavování v Radonicích:
skutečnost, že SŽDC tam nevybudovala žádná nástupiště (+ případně ani další infrastrukturu pro cestující jako např. osvětlení).

MartinM
Host
MartinM

Důvod proč tam SŽDC nevybudovalo nástupiště, je ten že o něj objednatel dopravy nestál. SŽDC rozhodně nedokáže zrušit zastávku jak se jí zlíbí.

Nekdo
Host
Nekdo

i kdyby tam byla jedina cestujici, tak v civilizovanych zemich je to duvod k zamysleni nad dopravni obsluznosti… https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/12091512/Japanese-train-firm-goes-extra-mile-for-single-passenger.html

venkov4ever
Host
venkov4ever

…a splněno. Zbývá tam strašná spousta práce, odhaduji, že celá trať bude ještě nejméně 2x uzavřena. Potupná desítka (km/h) u Čížkovic byla zvýšena na omračující třicítku, za Radonicemi se vlak nadále plouží „tunelem“ v řepkovém poli. Dvacítka přes obec Libochovice dostála změny na čtyřicítku. V obou výhybnách vlak stále staví pro služební účely a dokonce to trvá déle než dříve. Budova v LbM padla za vlast, místo ní je tam plechová bouda. Nové perony v několika stanicích, v Pátku překvapivě na druhé straně, než se doposud nastupovalo. Celkově ale velká slabota, chci věřit, že konečný výsledek bude znamenat mnohem větší… Číst vice »

LK
Host
LK

Pokud se dívám správně, tak nadále přetrvává tendence ČD na trati Světlá nad Sázavou – Čerčany ponechávat archaické vlaky 810. Brzy z ní bude provozní muzeum :).

A SŽDC na ní bohužel rezignuje na některé přejezdy s výstražným křížem a novými výhybnami také šetří :-(.

A výhybny na trase Jihlava – Okříšky též chybí.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Neznám „strategii“ duhových hošanů z Nábřeží, ale nemůže to nějak souviset s přejezdem lokálky z jednoho kraje do druhého? Z Kralup do Loun také jezdí 810, většinou dokonce bez průvodčího. Přitom lidí tam bývá dost, tak nevím, co je to za šípovinu.

Marián
Host
Marián

Třeba je důvod muzeálních vozidel na Pacifiku ten, že Bobík, respektive zde uživatel Soupravička, lobbuje za jeho zrušení. Možná hošanům na pobřeží vnukl myšlenku, že čím hnusnější vozy, tím méně cestujících a tím větší tolerance publika ke zrušení tratě.

Elb
Host
Elb

Protože 810+010 má mnohem více sedaček, než 814.

PetrV
Host
PetrV

V tom článku je vícero nepřesností.
Jednak již zmíněné zastavování mezi Libercem a Českou Lípou. Pak náhradní soupravy za Pendolino…budou v nějaké míře i po zítřku. A v neposlední řadě nasazení RegioSharků na trať 238 opravdu není u většiny vlaků – jezdí zde celkem 1 ks tohoto vozidla. U většiny vlaků jsou Regionovy, dá se natrefit i na 810.

Kubrt
Host
Kubrt

Na rameni Pardubice-Hlinsko jezdí dva žraloci (030 a 031).

Honzas
Host
Honzas

Teoreticky dva žraloci. Prakticky jen jeden – 031. 030 odvezli koncem září na opravu do Polska, takže zaskakuje většinou Regionova.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Nové řazení na R 20. V pondělí se mrknu, co „zkrocené hory“ z Nábřeží vymyslely. Vůz Apee tam asi nebude…

orky
Host
orky

Přejezd z linky Praha – Ústí – Cheb, tedy vybrané vlaky v základu ABmz346+Bbdgmee236+Bmz229+Bpee237+někde posilové vozy.

babilon
Host
babilon

Hezký přehled. Jenom k jízdnému, aby třeba někdo neměl zbytečná očekávání – žádné nové typy jízdenek nebudou, dojde pouze k přejmenování.

Bery
Host
Bery

Jedna zmena u tech jizdenek preci jen bude, pokud se to tedy povede… Tam, kde se nyni vyplatilo koupit na cast trasy akcni jizdenku a zbytek cesty na druhou jizdenku, tak by to mel system navrhnout sam, takze na cenove nejvyhodnejsi cestu bude stacit jedna jizdenka.

Vendelín
Host
Vendelín

Řekl bych, že namáte pravdu.😁

petr.r
Host
petr.r

pokračování bude? Myslel jsem, že na zlín dají pendolino, ale nám stačí to zdražení. Už delší dobu pozoruji, že to zlínsko je otloukánek státu.

MRC
Host
MRC

A které? 🙂 Myslíš že sedmi jednotkama se dá odvozit Fr. lázně – Praha – Ostrava a do toho zlín v nějakém rozumném intervalu? Todle není Leoš…

Milan
Host
Milan

Trať do Zlína není elektrifikována, málo lobujete, na rozdíl od tunelářů a betonářů, takže nemůže být pendolino. Přednost má tunelizace, Ejpovický tunel za 6,8 miliardy korun byl dobetonován, nyní se tuneluje Deboreč.

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

Vidno, že je petr.r velmi moudrý 😀

venkov4ever
Host
venkov4ever

Jako ostatně všichni klauni od žlutého nebezpečí.

petr.r
Host
petr.r

tak víš co? Chci tady zachovat čd a ty na mně tak? Co je cestujícímu do toho, kde to seženou, soupravy se kupují.

petr.r
Host
petr.r

když dojel do zlína ešus, tak pendolíno by nedojelo?

mirekk
Host
mirekk

Co je to pro tento stát 6,8 miliard? Pouhý jeden rok slev na jízdném pro dvě skupiny cestujících. A možná necelý rok

Pavel
Host
Pavel

A kudy do Zlína by mělo přijeď Pendolino? Tou lokálkou, co tam máte?

petr.r
Host
petr.r

stačilo by zatím do otrokovic.

xyz
Host
xyz

„Rozsáhlá modernizace trati 114 z Lovosic do Postoloprt přináší zkrácení jízdních dob hlavně mezi Lovosicemi a Louny, u většiny spojů o šest minut.“ PROZATÍM o 6 minut (modernizace ještě není dokončena; nynější zkrácení jízdních/cestovních dob je způsobena vznikem výhybny Radonice nad Ohří a přesunem taktového křižování do této výhybny na úkor dřívějších delších pobytů v zast. Libochovice město). Cílový stav je systémová jízdní doba Lovosice – Louny = 1 h, tedy ještě větší zkrácení. „Osobní vlaky budou většinou projíždět zastávky Velký Grunov, PERTOLTICE POD RALSKEM, Vlčí Důl-Dobranov a stanici Zákupy.“ Z 19 osobních vlaků (jedoucích během dne v součtu v… Číst vice »

xyz
Host
xyz

** Upřesnění předchozího nepřesného vyjádření: VĚTŠINA není těch 9 Os vlaků z 19, které nově budou zastávkou Pertoltice pod Ralskem projíždět.

Jackub
Host
Jackub

Jaké to je žít život matematicky přesně? 😉

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Určitě lepší, než nedůvěřovat jakémukoliv údaji jen proto, že jej psal člověk co snad neumí do 20 napočítat..