Zprávy

České dráhy slibují wifi ve všech dálkových vlacích, už v prosinci se dočká Jižní expres

InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do konce příštího roku by měly všechny dálkové vlaky Českých drah nabízet cestujícím připojení k internetu skrze wifi. Dráhy oznámily, že aktuálně pracují na projektu instalace systému do 300 vagonů, což by mělo stačit. První etapa by přitom měla být hotova už letos v prosinci.

„V první etapě nyní instalujeme wifi připojení k internetu do 92 rychlíkových velkoprostorových vagónů, které v současnosti jezdí na linkách Ex 3 Metropolitan z Prahy do Brna a dál na Slovensko a do Maďarska, na lince Ex 7 Jižní Expres z Prahy do Českých Budějovic a Lince a na rychlících linky R 18 z Prahy do Luhačovic,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.

Osazení vagonů systémem wifi má přitom velké zpoždění. Například při spuštění provozu Jižních expresů v prosinci 2016 dráhy slibovaly spuštění internetu na jaro 2017. Koncem září 2016 dráhy vypsaly soutěž na dodavatele systému pro 89 vagonů, letos v lednu jí ale po více než roce zrušily. Do soutěže se přihlásily firmy Data Rail a ČD Telematika, obě ale byly vyřazeny.

Nyní instalaci wifi zajišťují České dráhy takzvaně „in house“ prostřednictvím své dceřiné společnosti DPOV. V první etapě dojde k instalaci zařízení do všech vozů typu ABpee347, Bdpee231 a do patnácti vozů Aee140,142. V další fázi bude síť wifi instalována do dalších rychlíkových vozů typu ABmz, Bmz, Bee, Bpee a Bbdgmee. Celkem jich budou zmíněné tři stovky.

V současnosti je internet dostupný prostřednictvím palubní sítě wifi ve více než 550 vlacích Českých drah. Internet je k dispozici například ve vlacích EuroCity Praha – Děčín – Německo, ve spojích SC/IC Pendolino, railjet, v některých vozech vlaků Metropolitan Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, v Západních expresech. Internet nabízejí i některé regionální spoje, které obsluhují vlaky RegioShark, RegioPanter nebo RegioSpider.

Počet vlaků označených v jízdním řádu značkou wifi by se měl po dokončení projektu zvýšit v prosinci 2019 na 829. Další desítky spojů nabídnou wifi, aniž by tak byly označeny v jízdním řádu. To je případ třeba RegioSpiderů na Vysočině.

35
Diskuze

avatar
13 Komentáře
22 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
MichalKocicakX 1Michalpony Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vláďa
Host
Vláďa

Jizni expres super. 🙂 bude to i na obycejnych rychlicich,nebo jen expresech?? Kdo vi,diky za odpoved.

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Nějak nevím, ale chcete někam jet a nebo si jen chcete hrát s mobilem.
Co kdyby si zákazníci stěžovali na nedostupnost u svých operátorů a ne u dopravců. Jedinní kdo na datech vydělává jsou právě ti operátoři a ne dopravci. Tak ať se perou o blaho svých zákazníků i v dopravních prostředcích. Neexistuje důvod, proč by se jakýkoliv dopravce měl starat o jejich zisk…
Nehledě na to, že když někam cestuji, nemám potřebu aby mě někdo otravoval svým žvaněním do telefonu.

babilon
Host
babilon

Wifi ve všech vlacích není totéž, co ve všech vozech. Takže u vlaků přijíždějících ze zahraničí, kde si místenku nevybírám, je loterie, jestli wifi bude nebo ne.

Člověk
Host
Člověk

Když někdo chce mít internet v telefonu nebo notebooku, tak by si měl zaplatit těch 700 na měsíc. Moc nechápu, proč bych měl něco takového platit ze svých daní skrz dotace. Ok, někde jsou komerční linky, fajn, ať si nabídnou co chtějí; ale jinde se mi to moc nelíbí.

Michal
Host
Michal

Hm, podobný trouba jako vy určitě psal před sto lety do novin, že WC ve vlaku je zbytečnost, když si každý může odskočit před jízdou.

Internet ve vlaku využívají jak děti, které mobilní tarify ne vždy mají, tak lidi s notebookem, pro které připojení přes vlastní mobil je drahé a v interiéru vozu špatné.

I když to nemusíte úplně chápat, tak cílem dopravce je lidi během jízdy zabavit.

Miropiro
Host
Miropiro

Je tu jeden paradox …díky zavedení wi-fi ve vozech Bbdgmee236 se cesta v rychlících Brno – Bohumín či Brno – České Budějovice, Brno – HavlBrod – Praha stane paradoxněv těchto vozech ještě příjemnější. Ale v první třídě žádný nový benefit navíc, zvlášť když jde o vůz AB na těch rychlících Brno – Budějovice …

coudy
Host
coudy

Zbytečné vycházování finančních prostředků. Kdo chce používat net ať si data koupí.

coudy
Host
coudy

oprava – vyhazování…

babilon
Host
babilon

Z vás by byl zajisté úspěšný podnikatel. :-))

To
Host
To

Posedlost wifi pokračuje. Nejlepší je instalace wifi na zastávce mhd – pak se tam slézají bezďáci kvůli wifi a vy nemáte kam stoupnout. Ve všech dálkových vlacích? Už vidím, jak je wifi ve vlacích Pha – PB – ČB, Pha – Tanvald nebo v prehistorickém rychlíku do Jeseníku.

PTB
Host
PTB

Hledat Wifi připojení do mobilu považuju za přežitek, v době celkem dostupného LTE wifi ani nehledám, ať už kvůli bezpečnosti nebo někteří chtějí různé přihlašování, emaily atp.

Michal
Host
Michal

A na notebooku jste zkoušel pracovat? Zaprvé si vylágrujete velmi brzo FUP, zadruhé v moderních vozech s pokovenými skly moc signálu není. Nejlepší jsou Bmz rekonstrukce ING, tam není ani čárečka. Takže důvodem zavádění wifi je i eliminace faradayovy klece…

Karel Sined
Host
Karel Sined

Bude někdy wifi v Elefantech?

Martin
Host
Martin

Víc než WiFi mě trápí nemožnost kvalitně volat. Stačilo by zesilovat signál operátorů. Většina lidí má internet v telefonu. Navíc věřím, že by se operátoři podíleli i na nákladech na instalaci zařízení.

Michal
Host
Michal

To vyřeší WiFi Calling, aspoň u lepších telefonů, v případě Vodafonu u úplně všech telefonů. Stačí mít stabilní internet a není vůbec potřeba signál mobilní sítě. https://www.vodafone.cz/wifivolani/

LWQ
Host
LWQ

Kdyz ono je tezky v ceskem prostredi realne podnikat a soutezit, kdyz podminkou souteze na zakazku za 20 milionu je obrat v radu miliard za poslednich pet let, to se pak nelze divit jaky je stav. A to nemluvim jen o wifi ve vlacich.

noerf
Host
noerf

Překvapuje někoho, že se tak děje na trasách, kde primárně jezdí nebo bude jezdit Regiojet či Leo express (Praha – Ostrava/Brno/České Budějovice/Staré Město). Ostatní trasy jsou ČD zatím evidentně šumák, vyjma spojů, kde mají wifi jednotky již z výroby.
Pak se člověk nediví, že objednatelé uvažují o konkurenčních dopravcích, neboť se zpravidla zlepší kvalita cestování, občas i omladí vozový park a zlepší služby ve vlaku.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Ano. Vámi zmíněné vidíte na „vysoutěžených“ tratích Šumavy – jak se všechno jakoby mávnutím kouzelného proutku zlepšilo. Především bezpečnost.

noerf
Host
noerf

Obtloustlý Travolta: Nahrazení 810 a 814 regiosprintery je určitě plus, co se týče nehod vlaku tak na tom souboru tratí byla zatím jediná, pokud si pamatuji, tak od roku 2002 – do roku 2017 byli jen na trati Číčenice – Prachatice – Volary (jedna z tratí, na které jezdí GWTR) dvě nebo tři srážky vozidel, takže podle jedné nehody bych nic neusuzoval.

poiuz
Host
poiuz

Sedněte si do EC od DB, PKP IC, nebo ÖBB, přeji vám hodně štěstí při hlédaní wifi.

Hara
Host
Hara

Ono obecně v jakékoli restauraci v Německu, Francii apod.

To je tak, když tam lidi mají několikanásobné příjmy a neomezená data za hubičku. Pak ta wifi není potřeba.

Za to v Čechách první co v hospodě a vlaku půlka lidí udělá je, že hledá wifi.

Karel IV
Host
Karel IV

V Německu je to hlavně i o legislativě (provozovatel Wi-Fi ručí za přenášená data – tzn. musí znát identitu připojených, pokud nechce riskovat sám postih).

coudy
Host
coudy

Když nemají na to co chtějí používat tak ať to nepoužívají.

AAA
Host
AAA

když nemají na chleba ať jedí koláče

X 1
Host
X 1

AAA
… řekla Marie Antoinetta (Habsbursko – Lotrinská).
Myslíš, že Coudy se svou filozofií skončí stejně?
🙂

pony
Host
pony

Akorat zadny penize vam uplne nepomuzou, kdyz to nechytate. V bistru se sezenim na ulici v Parizi zadnou wifi nepotrebuju, v prazske hospode 20 metru pod zemi ve sklepe mozna ale jo. Stejne tak ve vlaku, kde mate solidni utlum uz jenom z toho vagonu kolem vas, natozpak kvuli dalsim vlivum. Penize na data mam, ale co jsou mi platne, kdyz nechytam ta data?

coudy
Host
coudy

když je slabý signál tak ani wifi vám nepomůže… spíš by byl lepší nějaký zesilovač signálu…

pony
Host
pony

tak od anteny na strese vozu se da asi ocekavat lepsi prijem nez od anteny v telefonu uvnitr toho vozu

Karel IV
Host
Karel IV

Jaké to překvapení, že se s dosazováním začíná na nejvytíženějších linkách. A ještě překvapení, že jiní dopravci chtějí jezdit zrovna na nich a ne tam, kde jezdí podstatně méně lidí….

Martin
Host
Martin

Jasně, třeba na Praha – Plzeň – Cheb/Mnichov jezdí RGJ. Neplácejte nesmysly.

martin k
Host
martin k

No wifi bude instalována i do rychlíku Praha Ústí Nad Labem Cheb a to do všech vozů tam žádná konkurence nejezdí do Hradce Králové tayi žádná konkurence nejezdí. Ono totiž na linkách kde konkurence jezdí je pokrytí wifi skoro nulové, Praha ostrava, Praha Budapešť, Praha Luhačovice, Narozdíl od linek kde je pokrití téměř 100% Praha Berlín Hamburk, Praha Plzeň Cheb Mnichov, Je to jednoduché ČD instalují wifi prakticky do všech vozů, Bee Bpee Bbdgmee Bdpee ABmz ABpee atd.. V současné době se instaluje wifi do vozů Bdpee a to tempen 2 vozy za den.

Pavel
Host
Pavel

Ano, wiffi to je to nejdůležitější ve vlaku z Horní Lhoty do Zapadákova…

Kocicak
Host
Kocicak

Ono to ale bude i na trase Praha – HK ( – Trutnov), kde jezdí vozy ABpee.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Zdravím

A jak to vypadá/bude vypadat v dálkových vlacích, řazených z vozů cizích železničních správ? PKP IC, MÁW Start? Máte někdo zkušenosti?

martin k
Host
martin k

MÁV má ve ve vozech nasazovaných na EC Hungaria wifi ovšem nefunkční. Podle některých zdrojů neplatí zahraniční tarif.