Dopravci Železnice

Velké přejmenování vlaků: Končí názvy podle osobností, vrací se Vindobona

Jižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy se s příchodem nového jízdního řádu zase o něco více odkloní od individuálního pojmenování jednotlivých spojů, názvy budou přiřazovat celým linkám. S tím už částečně začaly v minulých letech, letos v prosinci ale bude změna zřejmě největší. Dráhy to zdůvodňují lepší orientací cestujících.

„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.

Dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava/Bohumín. V současném jízdním řádu byl stejný princip zaveden u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb/Mnichov a Slovácký expres Praha – Luhačovice/Veselí nad Moravou. Podobně jezdí do Českých Budějovic a Lince Jižní expres.

Podle Štěpána mělo smysl pojmenovávat jednotlivé vlaky v minulosti, kdy ještě nebyl provoz tak hustý a standardy jednotlivých vlaků se značně lišily. „Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen šest rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno,“ doplnil Štěpán. Dráhy se proto rozhodly oprášit název Vindobona, nově jej budou používat pro všechny vlaky do Vídně.

V jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Dráhy jména vybírají většinou tak, aby měla nějakou souvislost s trasou vlaků. Například pro rychlíky Pardubice – Liberec se vrací k názvu Ještěd. Výsledkem změn je mimo jiné i to, že zmizí názvy vlaků pojmenovaných po slavných osobnostech. Ve směru na Vídeň se to týká hudebních skladatelů, například Leoše Janáčka, Zdeňka Fibicha, Josepha Haydna nebo W. A. Mozarta. Jinde zmizí třeba Josef Skupa, Petr Vok nebo František Křižík.

Nový systém ale nezavrhuje jednotlivé názvy spojů zcela. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Přehled linek a jejich pojmenování

SC (IC) Pendolino (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín

SC Pendolino Košičan Praha – Košice

Ex 1 Ostravan Praha – Bohumín / Návsí /Žilina

Ex 1 Opavan Praha – Opava

Ex 1 Varsovia Praha / Ostrava – Warszawa

Ex 1 Fatra Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen

Ex 2 Valašský expres Praha – Vsetín / Žilina

Ex 3 Vindobona Praha – Wien – Graz

Ex 3 Berliner Praha – Berlin / Hamburg

Ex 3 Metropolitan Praha – Bratislava – Budapest

Ex 6 Západní expres Praha – Plzeň – München / Cheb

Ex 7 Jižní expres Praha – České Budějovice / Linz

R 5 Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb

R 8 Slezan Brno – Bohumín

R 9 Vysočina Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno

R 10 Hradečan Praha – Hradec Králové – Trutnov

R 11 Rožmberk Brno – České Budějovice / Plzeň

R 11 Bezdrev České Budějovice – Plzeň

R 12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk

R 13 Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc

R 14 Ještěd Pardubice – Liberec

R 15 Ploučnice Liberec – Ústí nad Labem

R 16 Berounka Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

R 17 Vltava Praha – České Budějovice

R 17 Lužnice Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí

R 18 Slovácký expres Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou

R 19 Svitava Praha – Česká Třebová – Brno

R 20 Labe Praha – Děčín

R 21 Jizera Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov

R 22 Bezděz Kolín – Rumburk / Šluknov

R 23 Střekov Ústí nad Labem – Kolín

R 24 Lány Praha – Rakovník

R 26 Otava Praha – Písek – České Budějovice

R 27 Praděd Olomouc – Krnov – Ostrava

R 27 Cvilín Krnov – Ostrava

52 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pre mňa nech sa vlak volá aj Janko Hraško alebo Rákkosníček… mne je potrebné dostať sa z bodu A do bodu B a nech sa to volá ako chce….

  • Nesystémové je už v prvé řadě dosud stále veřejností nezažité, nepoužívané, uměle vytvořené „linkování“, navíc kdy některé vlaky linky jsou kráceny, nebo nejedou denně….
    SC Pendolino je název produktu, nikoliv linky (!)
    Co na to němci, rakušáci, poláci a slováci ?????
    Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly, aneb Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky…..
    Nesmysl a paskvil , který nebude k použití a povede k mnohým nedorozumněním a omylům……..
    Opět ukázka naprosté neschopnosti.

  • Hradečan, za prvé se vždy říkalo Hradečák a do Trutnova? Co je to za volovinu, do Trutnova jezdil vždy Krakonoš, popřípadě Úpa. Dříve existující Hradecký expres jezdil Hradec – Praha – Plzeň, ale jakmile to protáhli do Trutnova tak se z toho stal Krakonoš.

  • Hnus… Neúcta k takým priekopníkom železničnej dopravy ako Jan Perner… Valašský express, to je asi len vtip… Fatra Ostrava/Žilina/B.Bystrica/Zvolen no ok, veď popri Fatre či už Malej alebo veľkej ten vlak jazdí, ale také meno ako Detvan by bolo asi oveľa lepšie… Samozrejme klasické mená ako Beskyd, Vsacan, či Praha už asi neuvidíme… A úprimne… keď niekto povie, že ide Jeseniusom, tak človek vedel, ktorý vlak myslel, teraz keď povie Metropolitan, tak vie len to, že ktorými spojmi nejde… dúfam že ZSSK dá medzinárodným linkám od hraníc svoje mená

    • 1.) To že vlak nenese jméno JP hned znamená neúctu?
      2.) Někdo vám zakázal používat staré jmená vlaků před změnou?
      3.) To mě nejvíc pobavilo, podívejte se jake jména dáva ZSSK rychlíkům a pak až kritizujte zde a btw. ČD alespoň nehoří vlaky ;-).

  • Pha-Warszawa bude vše jezdit jako Varsovia? A z Bohumína dále to bude zase Porta Moravica, Praha, Sobieski… Aspoň podle polského GVD 2019

  • Stejně název Švejk natolik zlidověl, že se nějaká Otava neujme. Navíc je to i zeměpisně zavádějící, Otava by logicky měla jet do Sušice, ne že tu řeku vlak jednou někde překročí.

  • Proč některé spoje nepojmenovaly např. Moravanka nebo rovnou Konovjanka… Proč spoje do Děčína nejsou něco jako „severní expres“? Spoje v úseku Ústí – Cheb se pak mohly jmenovat např. „vyloučené lokality“. A spoje na východ mohly nést název „východní expres“ – to by však asi budilo emoce, že se jedná o nějaké spoje do Ruska.

  • No některé ty názvy mi přijdou dost divné, jako by to nějaký referent bez hlubšího zájmu dostal za úkol narychlo vymyslet, a v půlce mu zoufale došla inspirace. 🙂 Nicméně myšlenka jako taková je podle mě správná.

    Přitom třeba R10 má tolik možných jmen: Úpa (asi nejpřiléhavější pro vlaky na 032), Orlice (pro tu půlku vlaků co končí v HK a potenciálně jede do Letohradu), B. Hrabal (měl-li by dostat přednost „středočeský“ název)…
    Ex 3jih – Vindobona sem byla spíše „zavlečena“ ke konci své existence. Co takhle „Dvořák“, toto EC má na trase přes Brno jasnou tradici?
    Pojmenovat linku Brno – Bohumín Slezan, přičemž v této historické zemi najede pár km (zato protne velkou část Moravy) je taky nápad hodný génia. 🙂 To by spíš sedělo na krnovskou linku (bych rád věděl, kolik lidí bydlících mimo oblast Bruntál-Opava má ánung co je Cvilín).

    Další příklady níže (Bečva/Vsacan vs. „Valašský expres“ atd). A „Jižní Expres“, to je pro mě prostě Mozart, nikam se toto jméno nehodí lépe (když si „domyslíme“ pokračování přestupem směr Salzburg).

  • Ten Hradečan, to je, jak když to jede někam do Hodonína 😀 Pokud si to dobře pamatuji, přímý vlak Praha – Hradec bez zastávky se dříve jmenoval Královéhradecký expres. Ale Mechovan je taky dobrej 😀

    Jinak já nechápu to Labe, které jede půl cesty podél Vltavy, ale vlak Ústí – Kolín, který se od Labe nehne a dokonce ho dvakrát křižuje, se jmenuje Střekov 😀

  • Sice bude trochu lehčí, ale když bych chtěl jet např. za rodinou, tak bych jim spíš řekl že přijedu Karlštejnem. To se mi se Úhlavou nesplete. Za to splést si R763 a R761 je

  • Pokud smyslem má být lepší orientace cestujících, pak nechápu násilné přejmenování nesystémových vlaků podle linek, do kterých nezapadají. Takže ať mají rychlíky do Trutnova jednotný název, ale ať ten do Meziměstí je dál Dobrošov a ten do Letohradu Kyšperk, aby bylo jasný, že jedou jinam. To samý Jordán, Luna, Šohaj atd.

  • By mě zajímalo kdo vymyslel název Hradečan, třeba Východočeský nebo Hradecký rychlík by bylo mnohem lepší.

  • Pojmenování po významných osobnostech spjatých s danou trasou mi přišlo jako dobrý nápad. Těšil jsem se, že budu do Zlína jednou jezdit „Zdeňkem Liškou“. Tak zatím nic, no…

  • A co udělají s Vindobonou když DB-OBB tak pojmenují vlak z Hamburku přes Norimberk do Vídně?

  • Utřu slzu za moji oblíbenou Bečvu a budu holt jezdit nejakym divným Valasškým Expressem.

  • Místo Západního expresu by měli použít Konrad Henlein, to by se perfektně hodilo.

      • A nebyl náhodou členem, respektive zakladatelem SdP, částečně díky kterému jsme přišli o Sudety? 😉

  • Škoda, že EC na sever Německa se společně nejmenují Hamburger

  • Nejhorší je teda ten Valašský expres, to muselo dát fachu, vymyslet tuhle blbost. Tak teda když už linky, tak to měl bejt Vsacan. Ostrava-Banská měly bejt všechny Detvan. Taky by teda měli mudrlanti rozlomit název Cheb/München, když už je potřeba do toho vrtat. Například Praha-Cheb by mohl být „Balneum expres“ a Praha-Mnichov „Západní expres“. Rychlíky Praha-Česká Třebová-Brno mohly být „Brněnský drak“, Praha-Trutnov „Krakonoš“, Ex Praha-České Budějovice mohly být všechny „Budvary“ a vlaky do Lince teda „Jižní expresy“… No a bez skromnosti tvrdím, že bych to pojmenoval lépe.

  • To si ČD dělají srandu! Linka R12 že má být Bouzov??? Co to má společného s Bouzovem??? Kdyby to raději pojmenovaly buď „Malá Vídeň“, nebo Vincenc Priessnitz, tak ještě řeknu. Vždyť je tu mnoho krásnějších míst, než je Bouzov, který ani při jízdě vlakem vlastně vůbec nevidíte.

    • Popřípadě by se dalo přežít „Holba“. No bylo by to zajímavé: Rychlík číslo 913 Holba, společnosti České dráhy…

  • O jakou jednotnou kvalitu se jedná v případě Metropolitanu??! 😮 😀

  • Rychlíky Praha – Liberec se k názvu nevrací. Ty bohužel ještě neexistují.

      • Nesmysl. Není co pojmenovávat. Rychlíky Praha – Liberec neexistují.

    • Rychlíky Praha – Liberec už (nebo zrovna teď) neexistují. Část se z nich v Turnově odpojovávala a pokračovala do Tanvaldu, Železného Brodu, Semil nebo Staré Paky (měnilo se to během let, také to bývalo jinak u ranního, a jinak u večerního).

  • V principu souhlas, ale měli si s tím dát víc práce. Zejm. u rychlíků je to tak, že vzít jméno nejbližší řeky není vždycky to nejšťastnější. Stejně tak zmatek Ostravan/Varsovia bude pro většinu cestujících jen zbytečně matoucí.

  • Na jednu stranu zmizí některé opravdu debilní názvy, na druhou stranu jiné debilní se objevily… tohle ČD fakt moc nejde. Snaha za každou cenu něco pojmenovat

  • Hradečan je bezkokurenčně nejdebilnější název. Tohle slovo nikdo nepoužívá. Ještě je čas to změnit, kdyby se chtělo.

    • Napr.?
      Hradecky Expres, Polabi, Jiri z Podebrad, Orlice, Eliska, Josef Gocar, …?

      Hradecan je totez asi jako Kosican, Ostravan, Opavan…

    • Naprostý souhlas – pojem „Hradečan“ je opravdu moc umělý.

      Jinak, za mě je to jednotné pojmenování správný krok.

      Některé linky mě ale vcelku zaráží:
      Ostrava – Krnov – Olomouc = Praděd (přesto, že Praděd by se daleko lépe hodil na linku do Jeseníku)
      ale zkrácené rameno 1x denně Ostrava – Krnov = Cvilín
      Tak toto nechápu. V této lince by to mělo být jednotně (za mě je logičtější ten „Cvilín“)

      Totéž: Brno – České Budějovice / Plzeň = Rožmberk
      ale zkrácené rameno České Budějovice – Plzeň je už Bezdrev

      Na tu Ostravu je to ještě barvitější. Pochopil bych Ostravan / Opavan / i Varsovia, ale označení „Fatra“ mě fakt už nesedí – ta snad jezdí přes ValMez.

      • Fatra bude označení rychlíku z (Olomouc – ) Ostrava – Žilina – Banská Bystrica ( – Zvolen), tj. len tie ktoré začínajú v Ostrave.
        Mňa viac zaráža, že je tam tá nejednostnosť. Pokiaľ sa takto delí Ostrava, možno by to zaslúžilo rozdeliť aj napr. Západný expres keď jedna vetva ide do Chebu a druhá do Mníchova, to isté R10, jedna vetva ide až do Trutnova, zvyšok končí v Hradci.

      • Ostrava – Krnov – Olomouc = Praděd je správně, jelikož na Praděd se nejsnáz dostanete právě z Bruntálu a přes Malou Morávku.

          • Teď jo, ale dřív ne. Jezdilo to z Praha – Chlumec – Stará Paka – Trutnov

          • Krakonoš byl rychlík (po revoluci býval občas veden jako spěšný vlak) který jezdil večer z Prahy do Trutnova přes Poříčany, Jičín, Ostroměř, Starou Paku a Hostinné, z Jičína pak přední motor jezdil jako osobák přes Libuň a Lomnici n/P do Staré Paky. Ráno se to sjelo v Jičíně a jelo to do Prahy.

            • Pár let před zrušením jezdil Krakonoš jako rychlík z Rakovníka do Trutnova večer přes Lysou n/L, Chlumec n/C, Ostroměř a Starou Paku, v Nymburce hl.n. se odpojil motor s vozy do Jičína kde je nechal přes noc a samotný motor dojel opět až do Staré Paky. Ráno ty bylo zajímavější, jelo se z Trutnova do Prahy opět přes Chlumec ale Nymburk hl.n. se projížděl a stavělo se až v Nymburce město kde na to zezadu najel motor s vozy z Jičína a celé to jelo bez zastavení do Prahy, z Běchovic zadem přes Malešice a Vršovice na Pražský hlavák. Tenkrát se tvrdilo že to je kvůli jakémusi papalášovi z Nového Bydžova který si takto vyrobil přímé spojení do Prahy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora