Dopravci Názory Železnice Zprávy

Spor: ČD vymazaly z knižního jízdního řádu konkurenční dopravce. Je to správně?

Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra
Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra

České dráhy letos vůbec poprvé vydávají knižní jízdní řád bez ostatních dopravců, kteří jezdí v závazku veřejné služby. Komerční dopravce vymazávají už několik let. Autoři deníku Zdopravy.cz mají na věc odlišný názor. Jeden postup drah kritizuje a vnímá jako chybný, druhý hájí svobodu ČD, které nemají suplovat Správu železniční dopravní cesty. Pod oba názory přikládáme anketu.

Jan Sůra (proti ČD)

U tratí, kde dnes jezdí pro kraje či stát jiní dopravci, najdete nově prázdný list papíru se vzkazem „Trať není tohoto času obsluhována vlaky dopravce České dráhy.“ Případně na ní najdete pouze jeden vlak, který vypravují České dráhy.

Když se tak chce někdo podívat v jízdním řádu, jak se například dostane z Tábora do Českého Krumlova vlakem, může nabýt dojmu, že vlastně jezdí jediný vlak denně (Jižní Express). O dalších se nedozví, protože z Českých Budějovic do Českého Krumlova jezdí GW Train Regio. Co mu zbude? Jet oním jediným vlakem, hledat informace jinde, nebo se na vlak vykašlat a jet autem.

Lze pochopit, proč vymazávají ČD komerční vlaky konkurence na hlavních trasách. Tam jim mohou přetáhnout zákazníky a snížit tržby. Gumování dopravců na tratích, kde nejezdí, je už těžko pochopitelné: konkurencí pro ně byl dopravce v době, kdy se rozhodovalo o tom, kdo na trati bude jezdit. Teď by naopak dráhy měly pracovat na tom, aby do vlaků přitáhly co nejvíce lidí. Třeba tím, že ukážou, že vlaky na sebe navazují. Takto přístup firmy, která si říká Národní dopravce, připomíná spíše postup Uraženého Národního dopravce, který o pár tratí přišel.

Jen pro porovnání: jízdní řád GW Train Regio na trati 194 obsahuje i oba vlaky Českých drah, které zajíždějí do Českého Krumlova. ČD nic tímto výmazem neušetřily: papír zůstává, jen je nepotištěný. Naopak, ještě SŽDC musely zaplatit za úpravu jízdního řádu. Kolik, to ani jedna strana nechce uvést.

Oblíbenou argumentací je zastánců mazačů z ČD je porovnání s obchodním řetězci, které  si vzájemně také neinzerují ve svých letácích. To je jistě pravda, pak ale nelze pochopit, proč vůbec ČD uvádějí v jízdním řádu tratě, kde vůbec nejezdí. Nebo snad obchodní řetězce roznášejí ve městech, kde nepůsobí, prázdné letáky s oznámením „V tomto městě momentálně nemáme nabídku“?

ČD se mylně domnívají, že jiní dopravci na tratích v závazku, jsou pro ně konkurencí. Jsou, ale jen v době soutěží. Pak už je jejich konkurencí (i všech další) někdo jiný: auto. Pokud ČD nepochopí, že dopravci musejí táhnout v boji o lidi z aut za jeden provaz, lze jim popřát pouze hodně zdaru v dalším mazání.

Knižní jízdní řády. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Knižní jízdní řády.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jan Šindelář (pro ČD)

Nejprve je třeba si ujasnit několik základních faktů. České dráhy už dávno nejsou zodpovědné za vydávání a zpřístupňování celostátních jízdních řádů. Takovým subjektem je Správa železniční dopravní cesty, která se už před lety vydávání jízdního řádu v papírové podobě z dobrých důvodů vzdala. Ten hlavní je prostý: drtivá většina cestujících knižní jízdní řád nepotřebuje a nepoužívá. Má spoustu jednodušších a rychlejších možností.

Že dodnes existuje knižní jízdní řád, je spíše kuriozita než cokoliv jiného. Je třeba jej vnímat spíše jako marketingový nástroj, reklamní leták, sbírkový předmět a suvenýr pro příznivce železnice a novináře. Ano, z hlediska knižního trhu je to stále bestseller, počet prodaných či rozdaných kusů se počítá na desítky tisíc. V záplavě milionů cestujících na železnici je to ale kapka v moři.

České dráhy se pohybují na otvírajícím se trhu a reklamní aktivity jsou čistě jejich věc. Jízdní řád vydávají na své náklady, kvůli propagaci vlastních služeb a není důvod jim vyčítat, že v něm nechtějí dělat reklamu jiným firmám. Stejně jako to nevyčítáme společnostem v jiných odvětvích. Heslem doby je liberalizace železnice, která je drahám vnucována. Nikdy z ní nebyly nadšené a teprve se učí chovat tržně. Když se tak ale chovají, začneme jim to vyčítat? A vnucovat jim jakousi veřejnoprávní funkci? Funkci anděla strážného nad celou železnicí?

Lichý je i argument vůči ČD, že na železnici by všichni měli táhnout za jeden provaz, neboť jde o společné zákazníky a boj proti společnému nepříteli: automobilismu. Žádný zákazník už dnes nebude hledat návazné spoje v papíru. Argument o tahání za jeden provaz ku prospěchu železnice je sice obecně správný, měl by se ale uplatňovat výhradně u objednatelů dopravy. Až oni uznají za vhodné, že dopravce pod smlouvou musí tisknou i úplný jízdní řád, budiž. Nebo v touze po knižních jízdních řádech pišme na ministerstvo, nechť ono donutí SŽDC vytáhnout papír ze smetiště železničních dějin.

Do té doby ale nechme každou firmu, ať si tiskne reklamní letáky (včetně jízdního řádu), jaké sama uzná za vhodné.

Anketa

[yop_poll id=5]

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ing. Miloš MAREK

Klasický zavádějící titulek! ČD nic NEVYMAZALY ze svého knižního JŘ, ony tam pouze NEUVEDLY informace o konkurenčních (i to je trochu zavádějící, prostě o jiných) dopravcích. U nás již prostě neexistuje informační kanál, který by nešířil dezinformace či úplné blbosti.

Jan Sůra

Vymazaly, pane inženýre.

To

Pan Sůra samozřejmě proti – ani nebylo třeba hlasovat, abychom odhadli výsledek))) Zeptám se obráceně – je podle vás správné, že RJ, LE, Arriva atd. nemají ve svých jízdních řádech spoje ČD?

František Flinta

Proč ČD vymazaly z knižního jízdního řádu i vlaky na tratích, které neobsluhují. Vždyť se tím připravují o zákazníky, kteří by k jejich vlakům mohli přijet po tratích soukromých dopravců jejichž vlaky v daných stanicích končí. Je to krátkozraká poťouchlost nehodná tak velké firmy zajišťující v drtivé většině své činnosti dopravu ve veřejné zakázce se zaručeným příjmem a nulovým rizikem.

KL

Nemohu dát plně za pravdu ani jednomu.
Jan Šindelář má pravdu v tom, že ČD si to mohou dělat jak chtějí
Jan Sůra má pravdu v tom, že to dělají hloupě a do jisté (ale poměrně nepodstatné) míry i ke své vlastní škodě

Moza14

Věse tu pan Sůra zajímavé praktiky. Pokud někdo napíše komentář s (byť třeba nezáměrně uvedenou) mylnou informací, je jeho komentář smazán. Ale když tady vykřikuje zřejmě psychicky nevyrovnaný muž bláboly, uráží, jeho komentáře jsou totálně demagogické a nesmyslné, tyto příspěvky zde nechává. Nechci panu Sůrovi nic podsouvat, ale mám takový pocit, že to nemaže proto, že ten blázen kope taky proti ČD.

Jan Sůra

Smazal jsem mu x komentářů, kde urážel. Jinak vaše podsouvání je samozřejmě totální nesmysl. Zkuste se držet faktů, ne pocitů.

babilon

Aha, tak proto se zvyšuje počet komentářů, ale žádné nové nemohu najít.

To

Zrovna mi přijde, že o pocitech je to tady především… lidé chtějí srdceryvné příběhy, a podle toho jsou podávány některé články. Nejemotivnější články letošního roku jsou: slevy pro studentíky a duchny a „hrozba“ nástupu konkurence do ZDO. Emoce jsou velmi často vypjaté díky tomu, jak je článek podán a taky díky tomu, že autor si klade za cíl vyprovokovat co nejvíce lidí… vlastně to je cílem většiny novinářů… to stejní novináři pak píšou, že národ je rozdělen apod. To je snad logické, že národ je rozdělen – národ je vždy nějak rozdělen… přeci nemůžou mít všichni stejný názor. Pokud jsou… Číst vice »

patology_chef

Naprosto souhlasím s panem Šindelářem. Jednak je jízdní řád i reklamním prostorem a za reklamu se platí. Nesouhlasím s argumentem „nejsou konkurenty“, budou jimi jindy a jinde. Druhak jsem tu nikde neviděl argument odpovědnosti za zveřejněná data. Jízdní řád s poznámkou o neodpovědnosti za cizí data je špatně. Třeťak jsem neslyšel ani slovo o ochotě ostatních závazkových dopravců zdarma zveřejňovat cizí jízdní řády. Závazek nám totiž zahrnuje i autobusy, že? Tím chci říci, že za zveřejnění informací o jiných dopravcích zdarma nad rámec platné legislativy, nelze na liberalizovaném trhu vůbec očekávat. Vůbec se divím, že se jinak seriózní magazín vůbec… Číst vice »

Jan Sůra

Proč se z rozhodnutí MD ČR na designu národního jízdného podílejí pouze soukromí dopravci? – Mohu se zeptat, odkud máte tuto informaci?

babilon

Máte na mysli věty „Jan Paroubek působil dříve v Českých drahách“ a „Petr Moravec byl i náměstkem generálního ředitele ČD“?

Jan Sůra

Pan Babilon Vám odpověděl. Už jsem se lekl, že mě něco minulo.

Pavel Hromek

Pokud jedu na delší výlet vlakem,bez sešitového JŘ se nehnu z domu…Tedy žádná relikvie,jak zde píše pode mnou.Sice mám také staženu aplikaci „Můj vlak“,ale zdaleka mi nenabídne alternativní trasy,jak se dostat např.ze Zruče n.Sáz. v době letní výluky.Uznávám,že je určitá škoda,že SJŘ nevydává SŽDC se všemi dopravci.No ale,když jde zadlužený LE národnímu dopravci ČD „po krku“,ať si vydají svůj JŘ,existuje přece i elektronická podoba.I když,ne všichni,hlavně starší lidé,všemocnému internetu zrovna holdují….

Alibaba

Nedal jsem hlas nikomu, protože každý má svůj kus pravdy a nepravdy. Řešení tohoto problému není v ČD, respektive nevím, jestli by mu někdo oficiálně direktivně nařídit tisk (např. MD).
Řešením je podle mě donutit SŽDC znova začít tisknout, pokud by to vycházelo v přiměřené ceně (cca 100Kč?) a přiměřeném rozsahu (a tady musí někdo znalý tisku říci nějaká minimální rozsah za stanovenou cenu).

Vít

Diskuse o tom, zda uvádět či neuvádět spoje konkurenčních dopravců v knižním JŘ je už takový pozdně podzimní folklór. Ač se může zdát, že knižní jízdní řád je reliktem minulosti, pak si dovolím několik argumentů proč jej má smysl tisknout. Pořád je v populaci mnoho lidí, kteří stále cestují, ale moderní technologie jako je chytrý telefon s apkou „Můj vlak“ je spíše přítěží, než pomocí. Za druhé, je potřeba vzít v úvahu, že aplikace typu IDOS/Můj vlak apod. jsou stroje, které fungují podle naprogramovaného algoritmu, stejně jako GPS. Čili Vám budou tvrdošijně navrhovat spojení s více přestupy jen proto, že… Číst vice »

Hamták

ČD vkládá do KJŘ infomace o navazujících autobusových spojích různých IDS, ale vlakových ne. Nekonsekventní. Obojí jsou dopravní konkurence, ale obojí mohou znamenat zatraktivnění cesty o přestupní vazbu.

Kirschner

Tak si teď zrovna stahuji tabulky na stránkách SŽDC, na portalupasazera a kursbuch.bahn.de. Nikdo mi naštěstí nenařizuje, které tabulky si mám stáhnout. No a barvy dopravců jsou v celé paletě.

Michal

Z praktického pohledu ČD je to pitomost jdoucí proti vlastnímu (síťovému a na druhých dopravcích závislému) byznysu. Měli by tam mít ve vlastním zájmu maximum navazujících spojů jak železniční, tak integrované dopravy.

Ovšem z praktického hlediska je tištěný kursbuch v roce 2019 zcela irelevantní formát, což samozřejmě neznamená, že se z toho nedá vyvařit ještě 5 článků. Třeba bych si určitě rád přečetl, co si o tom myslí pan Vyka nebo otec Piťha.

Obtloustlý Travolta

Proč by dráhy měly podporovat konkurenci, která je, nota bene, ještě navíc skrze střediska služeb normálně okrádá (tuneluje)? Kdo chtěl „konkurenci“, nechť si to vyřeší.

B. Pytlík

Představa, že by nějaká firma měla tisknout informační a propagační materiály konkurenčních firem, je samozřejmě nesmysl. A autor toho názoru to samozřejmě ví. Je to tady jen proto, že to vyvolá klasickou flame-war diskuzi, zvedne návštěvnost a tím příjmy z reklamy. To je celé.

T.H.

Hodnotná je zejména myšlenka „jízdní řád si kupovat nepotřebuju, vytisknu si to z internetu“… samozřejmě v práci „zadarmo“ (na náklady zaměstnavatele) :-).
Jinak gumánkama závazkové dopravy z jízdního řádu škodí ČD hlavně samy sobě, jiný hmatatelný efekt to nemá – ale oni to holt na nábřeží tak mají mentálně nastavené.

venkov4ever

Rád bych vyslovil editorovi pochvalu za seriózně vedenou anketu. Jde o nezobrazení průběžného skóre. Většina manipulujících médií – především kavárenských – dopředu zobrazuje (zkreslený) průběžný stav, aby nahlodala přesvědčení hlasujících. Palec nahoru pro pana Sůru, přestože v anketě jsem pro něj nehlasoval.

babilon

Já bych zase „poděkoval“ za to, že výsledky ankety vidím pouze v okamžiku hlasování. Jak se hlasování vyvíjí dál, se už nedozvím. Jedině, že změním IP adresu a zahlasuji znova.

-aa-

ROPID v reakci na ukončení vydávání oblastního jízdního řádu dopravcem ČD v letošním roce vydá oblastní železniční jízdní řád Praha + Středočeský kraj, který bude obsahovat VŠECHNY vlaky na území obou krajů, včetně neintegrovaných, tj. dálkových objednávaných i komerčních. I obyvatelé obou krajů, kteří z různých důvodů neumí, nemohou nebo pro ně není v daném okamžiku praktické využít elektronické zdroje mají právo na informaci o vlakovém spojení týkajícím se všech vlaků, které zajišťují veřejnou dopravu na území kraje. Krajské entity tím pravděpodobně suplují práci někoho jiného, ale pokud je oficiálním názorem ministerstva dopravy ČR názor, že jízdní řád je reliktem… Číst vice »

babilon

Pro zajímavost, kolik milionů jste zaplatili za přípravu dat?
A to budou ČD ochotny ve svých pokladnách prodávat reklamní letáčky propagující konkurenci? 🙂

-aa-

Přípravu dat provádí vlastní zaměstnanec z údajů poskytnutých SŽDC, hodnotu práce neumím vyčíslit (plat zaměstnance je dle tabulek pro příspěvkové organizace, žádná grafická firma se na to nenajímá, na to ROPID vydává a připravuje dost různých informačních a propagačních materiálů, aby se vyplatilo na to mít lidi vlastní … jestli je to u ČD třeba jinak, neumím posoudit). Další náklady vygeneruje rozvoz po distribučních místech. Výrobní cena jednoho kusu je tak někde v řádu velmi malého počtu desetikorun. Prodávat nikoli (ROPID nemá ve zřizovací listině možnost prodeje zboží), rozdávat předpokládám ještě rádi, neboť je k tomu budou tlačit i cestující… Číst vice »

-aa-

Ještě si čtu jednou komentář pana Šindeláře. Docela by mě zajímalo, co si představuje pod těmi „dobrými důvody“ ve třetím řádku prvního odstavce. Ono hlavním důvodem byla v podstatě především lenost. Vydat knihu není složité, to se tady dá zorganizovat poměrně snadno, obzvláště pokud jste veřejná instituce (o tom něco vím), daleko složitější je řešit logistiku s ní související, především zajištění její distribuce. Bohužel lenost SŽDC také působí, že není schopna tu knihu (optimalizovanou z pohledu nároků na prostor) vyrobit alespoň v elektronické podobě, aby si to mohl cestující úsporně vytisknout sám. Dokonce neumí ani celý jízdní řád zveřejnit v… Číst vice »

Uz nekupuji

Stavajici JŘ je paskvil.

JŘ by melo vydavat SZDC a ne soudruzi z ČD.

Od minuleho GVD jsem JŘ prestal kupovat, protoze prestal zobrazovat pro mne dulezite informace, tzn.
dopravce, ktery provozuje Ex linku na nasi trati.

coudy

Tak jste si zajisté obstaral JŘ dopravce který provozuje Ex linku na vaší trati a zajisté tam i uvadí spoje ČD že?

železničář v důchodu

Spoléhat se výhradně na informace v elektronické formě je zcestné – stačí, když v MT zkolabuje baterie nebo z nějakých důvodů selže dodávka elektřiny, a jste v … (troubě). Nehledě na to, že v papírových tabulkách KJŘ se hledá mnohem pohodlněji než na monitoru (a to i na velkém monitoru PC): nemám nic proti elektronickým vyhledávačům spojení, ale když si chci připravit „itinerář“ cesty podle svých požadavků či představ, vyhledávač mi jej rozhodně nepřipraví tak snadno a rychle, jako si to mohu udělat s použitím podrobnějších podkladů obsažených právě v tištěných tabulkách KJŘ – a tisknout si třeba i jen… Číst vice »

Fan_thomas

Je fakt, že křesat oheň pazourkem je taky jistější. Kdyby náhodou tu elektřinu vypnuli.

A stejně…víte co dělal profesor Zelí v povídce od Š+G ? Dal ucho je kolejnici a věděl hned, kdy to pojede.

poiuz

Každý důvod dobrý, aby se mohlo rypnout do ČD. Je to úplně zcestné, proč by to dělali? Stejné jako by MSC propagovala Costu, “jeďte s námi jen 1/2 trasy a pak jeďte 1/4 s RCI a další 1/4 s Costou…

Fan_thomas

Jan Sůra známý spíš jako JanČůra.

Jinak vaše starosti a Rotschildovy peníze. To bych chtěl mít.

Tomkub

Dobrý den, nechápu vůbec tuto zbytečnou diskusi, promítám pro veřejnost a také na své stránky nedávám konkurenty, platím si to a tak proč by tam měl být někdo, kdo mi konkuruje, když si to platím. Například Leo také ve svém letáku, který visí na nádražích neuvádí konkurenci, nebo Regiojet v plátku Žlutý neuvádí přestup na konkurenci. Když si někdo za své něco platí, nevidím důvod, proč by měl propagovat ostatní. Jako kdyby ČSA propagovali ve svém časopise i Ryanair, protože létá v zájmu cestujících. Senzace za každou cenu.

Zdeněk S.

Lichý je i argument vůči ČD, že na železnici by všichni měli táhnout za jeden provaz, neboť jde o společné zákazníky a boj proti společnému nepříteli: automobilismu.

To tady opravdu takhle vidíte?

coudy

To je tak když někdo to napíše nezaujatě a někdo ne.

Adam

Tady je třeba podotknout jednu důležitou věc. Pan Sůra, a to se nesnažím shodit jeho záslužnou novinářskou činnost ani to není nic osobní, je už od dob působení na iDnes zaujatý proti Českým drahám. Velmi. Na jednu stranu chápu, že u ČD se z velké většiny jedná o naše peníze, ale i tak mi některé články přišly dost tendenční. K obsahu článku. Je tady jedna paralela – představte si katalog Škody Auto kde by byla stránka kabriolety a tam vozidla jiných značek, protože Škoda právě kabriolet nenabízí. Za mě knižní jízdní řád se všemi dopravci by mělo vydávat SŽDC. Ostatní… Číst vice »

Jan Sůra

Jsem zaujatý pouze proti vyhazování peněz a malosti. Že to někdy vyjde na ČD, to je jejich smůla. Jinak plný respekt k ČD, změna, která se ve firmě odehrála za deset let,je neskutečná.

coudy

A tahle vaše věta je nezaujatá?
Pokud ČD nepochopí, že dopravci musejí táhnout v boji o lidi z aut za jeden provaz, lze jim popřát pouze hodně zdaru v dalším mazání.
Zjistím v JŘ RJ že v OL mohu přestoupit na vlak xy?

Fan_thomas

ČD zatím tahají Jančurovy vlaky, když někde chcípnou. Jinak by si ten provaz mohl hodit sám velký Radim. A bez automobilismu.

Uz nekupuji

Jan Sura:

Coby danovemu poplatnikovi mne take vadi takove vyhazovani penez za tisk JR, ktery neni kompletni.

Chybou je, ze toto dopustilo MD v cele s p.Tokem a nenechalo JR v kompetenci SZDC.

CD vzdy mluvili o JR jako bestselleru, myslim, ze od dnesniho roku uz to neplati…

Jan Sůra

Naopak, letošní KJŘ bude velký hit, sběratelský artikl:-)

Ludvík

Ještě jeden argument. Jízdní řád ČD je skutečně nutno považovat za propagační materiál ČD. Nabízí v něm tedy svoje služby za které přebírá i odpovědnost. Podobně provozovatel autoservisu dělá propagaci službám za které ručí. Pokud se rozhodne v zájmu prosperity autoopravárenství zároveň propagovat služby cizí firmy, např. sousedního pneuservisu, je to jeho věc. Zároveň však v očích zákazníků přebírá záruku za služby dotyčné cizí firmy. Takže se nedivím rozhodnutí ČD neuvádět cizí vlaky. U komerčních jsou důvody pádnější. Nejenže konkurují, ale alternativní dopravci mají ve zvyku často měnit své jízdní řády i v průběhu platnosti. Na to by nestačily ani… Číst vice »

Milan

Mně připadá správné, že jízdní řád jednoho dopravce neobsahuje spoje cizích dopravců. Např. pokud cestující využívá ČD IN kartu nebo jinou slevu typu „víkendová jízdenka“, sleva mu platí pouze na vlaky ČD. Pokud by v jízdním řádu nalezl i spoje cizích dopravců mohlo by snadno dojít ke zmatení, resp. by dokonce hrozilo riziko pokuty, že cestuje vlakem bez správné jízdenky. Je tedy zcela správné, že ČD má v jízdním rádu (ať knižním nebo elektronickém) pouze vlastní spoje.

coudy

Mimo téma: nešel by ten odkaz na další příspěvky dát dolu pod poslední příspěvek?

babilon

Jak funguje dělení na stránky? Proč je z 35 příspěvků na první straně 27, na druhé 5 a na třetí 3?

coudy

Poslední příspěvek na první straně je od David Chalupníka ostatní na první stránce jsou odpovědi na příspěvky.

coudy

Tak jako si firmy platí za to že jsou ve zlatých stránkách tak i různí dopravci by měli platit za to aby byli v jízdním řádu ČD.
Ale nevím jestli jim to ČD za úplatu nabídlo či nikoliv. A nebo jestli dopravci žádali že by jim zaplatili aby v JŘ byli?

babilon

KJŘ je jenom taková prkotinka v řadě kroků, které dělají, ale přijde mi, že ČD dělají vše pro to, aby se z „národního dopravce“ staly jedním v řadě. A protože jim to moc nejde, budou v té řadě na chvostu.

jan

Tak, já myslím, že veškerá debata by zkončila, kdyby měly firmy jako GW nebo regiojet za to platit. V momentě, když někteří nemají ani průvodčí, ani některé pokladny se nedomnívám, že by byly lowcosty ochotny platit tištěné jízdné řády.

Josef Petrák

Argument JŠ by byl správný, kdyby ČD někdy řekly “KJŘ je mrtev, ať žije KJŘ ČD”, ale to se nikdy nestalo. KJŘ s logy SŽDC vycházel, ale nikdy si ho cestující nemohli koupit. Kupovali ho v reklamním přebalu ČD. Pak se změnil zákon o dráze, KJŘ se stal “marketingovým nástrojem ČD, ale cestující o tom nebyly nikdy výrazně informovaní. I ohlasy od zahraničních cestovatelů ukazují, že ten produkt stále vnímají jako “celostátní KJŘ”, “KJŘ jednoho dopravce”. ŽelPage na to poukazovala od začátku každoročně. Myslí, že JS : JŠ dopadne 10 : 90, protože modří už vědí… ale nedívají se na… Číst vice »

noerf

Otázka je, kdo knižní jízdní řád reálně zaplatí, zda-li náklady pokryjí příjmy z prodeje či nepřímo z dotací MD a krajů. V prvním případě je to na libovůli dopravce, v druhém případě by měli objednatele právo žádat doplnění i o ostatní objednavane vlaky.

Josef Petrák

Reálně by se tisk z prodejů zaplatil, kdyby se neutratil víc jak milion za prošlrtání.

coudy

A co když by jim tedy ti dopravci platili za to že tam budou?

babilon

Ten milion byl za proškrtání dat nebo za proškrtaná data? Kolik by stála data tak, jak jsou?

Josef Petrák

Za proškrtání. Tiskové tabulky v kompletní podobě jsou na szdc.cz ke stažení.

babilon

Nevšiml jsem si, že by SŽDC dalo souhlas s využitím jejich tabulek k libovolným účelům.

noerf

Josef Petrak: V tom případě se jedná o zbytečně vyhozené peníze za proskrtani spojů. A objednatele dopravy by to melo zajímat.
Pak je otázka, zda-li by nešlo jízdní řády naimportovat do excelu a udělat pouze klasický výběr podle dopravců a náklady byli o řád nižší. A nebo zvýšit cenu KJR o tyto náklady.

mirekk

Tak hlavně se tam vy tři nepoperte. I já se ztotožňuji s názorem jihočecha

Radek

V sešitovém JŘ ROPIDu taky nejsou spěšňáky Arrivy a nezdá se mi, že by se nad tím někdo pozastavoval. Zrovna tak v elektronických aplikacích, co dávají ČD (PC IDOS i Můj Vlak), jsou jen jejich spoje. Tam to nikoho nezaráží?
Jinak samozřejmě je celostátní papírový JŘ reliktem minulosti. Spíš bych se soustředil na to, dotlačit SŽDC k poskytování rozumných elektronických dat (např. GTFS).

Josef Petrák

Tak SŽDC vydává alespoň pro Česko trasy vlaků ve formátu DJŘ (Datové jízdní řády). Že to nahrají na CIS JŘ a Chapus trvá 20+ dní, než to tam zpřístupní ostatním, to je věc další. A samozřejmě jen trvalý stav. Výluky ČD poctivě skrývají jak jen ICT i frastruktura SŽDC dovoluje.

Romanero

Upřímně, kdyby teď ČD vypnuly aplikaci Můj vlak a další webové feačurky, tak je poměrně značná část veřejnosti v p*deli a bez základních železničních informací. Ať mi nikdo netvrdí, že dopravce má poskytovat informace o výlukách a mimořádnostech, o přesné poloze všech (!) vlaků v celé síti (ne jen ve stanicích s elektronickou tabulí), o službách ve stanicích, sofistikovaný vyhledávač spojení atd. atd. To má být jednoznačně job SŽDC.

Radek Janata

Těžko říct, jak to má být na železnic, když liberalizace (více osobních dopravců na jedné trati) tu v historii ještě nebyla.

Ale pokud si chcete vzít příklad z leetcké dorpavy, kde už nějakou dobu liberalce je, tak o poloze/zpoždění spojů a mimořádnostech informuje cestující jak dopravce, tak letiště.

LuKo

Minimálně u „přesné“ polohy všech vlaků (skutečně všech bez rozlišení dopravce) SŽDC svou roli plní: https://provoz.szdc.cz/GrappNV/

Odpadlik

Hmm, zajímavé. Škoda že tam nejsou vidět i náklady!

Pkiii

SŽDC prý chystá vlastní aplikaci ala Můj vlak

Roman Svačina

Kdyby jízdní řád vydavala SŽDC tak tam musí být vsichni dopravci. Pokud je vydavatelem jízdního řádu dopravce ČD tak není co řešit. Když se svého času za národního dopravce vydával i Regiojet, tak proč by břemena nepřevzal RegioJet a nevydal Národní Jízdní Řád? Aneb pane Sůro- nezklamal jste…

Josef22

Souhlasím s Vámi.
Ono taky… Proč by ho SŽDC zbytečně vydávala, když v dnešní době internetu ho kupují většinou jen důchodci. SŽDC moc dobře ví, že by na tom ještě prodělali, pokud by si vyloženě nenechali zaplatit od dopravců za to, že tam budou obsaženi.
Až se třeba v tomto století stane národním dopravcem RJ, tak jsem zvědavý, co bude p. Sůra říkat na to, že RJ bude dělat totéž, jako to teď dělají ČD…

J.L.

SŽDC VYDÁVÁ jízdní řád obsahující spoje všech dopravců. Je sice vydáván jen elektronicky, avšak není jasné z čeho se zde odvozuje, proč by kniha musela být na papíře. Audiokniha je taky kniha, e-book rovněž.
Když se zde kritizuje, že nestátní dopravci nemají ve svých jízdních vlaky ČD, pak je třeba také říct, že žádný z těchto dopravců se nehonosí přívlastkem „národní“ (což samo o sobě je pochybné a bezobsažné).
Mnohem víc mi vadí, že SŽDC neuvádí na svých stránkách aktuální informace o výlukách a mimořádnostech. ŘSD – také státní organizace, to aspoň u silnic ve své působnosti, to dělá.

xxxyyy

Šindy to nandal Sůrovi 👏 Jen tak dál!

petr.r

hlasoval jsem pro Sůru a ted řeknu proč. Nevím kdo to vydává, kdo dostává dotace atd. Ale jak píše cestující se podívá a když nic nevidí, tak nejede ani s čd a kdybych byl krajem, tak bych za tohle dal čd slušnou pokutu.

Kuba

Cestující se podívá na idos… Opravdu si nedovedu představit situaci, že jsem náhodný cestující a hledám si informace o spojení v knižním řádu. A pokud jsem cestující pravidelný, vím, že ČD aktuálně tu „mojí“ trasu nejezdí, proto by mě ani nenapadlo hledat informace v jízdním řádu ČD 😀

Zesp

Idos je k ničemu. Plantá dohromady všechny dopravce, není tam možnost filtru. Nutí mě, abych když už jedu z Přerova do Olomouce osobákem ČD, přesedl v Olomouci na Regiojet, no a v Kolíně třeba do Poděbrad zase osobákem ČD. Přitom za pár minut po RJ jede z OC Ex ČD, kterým bych ten Os do Poděbrad stihl taky. Jenže ten RJ prostě djíždí z OC dřív než ten Ex Čd. Takže kdo to nezná, tak už musí řešit nákup tří jízdenek na dvou místech, místenky atd… Prostě je to zmatečné a cestování spíše komplikuje, než usnadňuje…

Jiří

spustím IDOS, zadám odkud a kam jedu
vybetu – Rozšířené zadání – Parametry spojení – Dopravci a tady si zadám s kým chci nebo nechci jet.

Je to jen o tom znát ten program o trochu víc, než jen odkud, kam a v kolik.

Sylva

Souhlasim s Jirim. Hledam tez pres IDOS. Mam ho i v mobilu. Mohu si celou trat rozkliknout i kvuli zpozdeni. Me zajima, jak se co nejrychleji a nejpohodlneji dostanu z A do B. Je mi jedno zda s CD nebo soukromym dopravcem. Koleje jsou jen jedny, takova “silnice” pro kolejova vozidla a vyuzivaji je vsichni. Papirovy JD je dnes prezitek.

JirkaK

v tomto případě by jste musely dát pokutu i např. Kauflandu, že ve svém letáku nemají nabídky např. Lidlu

petr.r

kaufland a lídl je stejná firma která má svoji strategii a netisknou se za pomocí reklam.

Filip Chocholatý

Jak může prosím Vás dát pokutu kraj někomu za něco, co je čistě dobrovolné? Klidně i vy můžete vydat jízdní řád v papírové podobě a uvést v něm pouze spoje, které se Vám líbí. Nikdo Vás přeci taky nebude pokutovat, že jste neuvedl všechny spoje od všech dopravců.

Vendelín

Vydat JŘ nemůžete, protže nejste vlastníkem dat.

Moza14

Vydávat JŘ může, neboť na data samotná se autorskoprávní ochrana nevztahuje.

Vendelín

myslím, tak na 99%, že se pletete a na data JŘ jsou autorská práva.

Moza14

Pokud je mi známo, autorský zákon s daty na JŘ neoperuje. Operuje s tím, že na informaci (=např. Ze stanice Cheyenne jede v 0,5 vlak na Flint Hill) se autorskoprávní ochrana nevztahuje.

Pokud by někdo převzal celou struktorovanou databázi, porušení autorského zákona se nejspíše dopustí. Pokud z té databáze vytahá část dat/informací, porušení práva se IMHO nedopustí.

Radek Janata

Váš argument by byl správný, pokud by se cestující díval do tohoto papírového jízdního řádu.
Já ale neznám NIKOHO, kdo by si ho kupoval a spojení v něm hledal. A to jsem šotouš a dříve jsme si ho v rodině kupovali.

Dnes je to opravdu spíše kuriozita. Něco jako papírové Zlaté stránky.

petr.r

to dostávají zaměstnanci drah, třeba fíra a průvodčí nebude mět přehled kdy dojede spoj druhých.

Kuba

:DDD ano, fírové a průvodčí jezdí podle knižního JŘ :DDD

petr.r

já jsem něco psal, že podle toho jezdí?

Bratt

Vy vždycky pobavíte,čím menší rozhled,tím odvážnější(hloupější)tvrzení….

Karel

Vážený pane chytráku, na pozici průvodčí jízdní řád nefasujeme dobrých šest let. A mohu vás ubezpečit, že strojvedoucí KJŘ nefasují a už vůbec dle něj nejezdí. Vysvětlovat vám jak to funguje v provozu nemá cenu, dle vašich diskuzních příspěvků jste totiž velmi omezený.

Vendelín

existují ještě pro strojvedoucí sešitové jízdní řády?? Předpokládám že ano.

Bratt

Jen na nákladní vlaky na jednotlivé tratě.Jsou ale signály,že to brzy skončí,je to drahé a nepraktické z hlediska aktualizací-změn.

TrainDriver

SJR se doposud vydávají v tištěné podobě jak pro osobní dopravu tak pro nákladní. Podle čeho by se dle vás mělo jezdit v osobní dopravě? Každopádně od grafikou 18/19 SŽDC přestává vydávat tištěné SJŘ už je jen na dopravci, jaké pomůcky strojvedoucím poskytne (zda si to bude tisknout na vlastní náklady nebo koupí tablety, připravuje se též aplikace elektronických JŘ aplikovaná na obrazovku vysílačky v lokomotivě).

petr.r

vy jste pan průvodčí, ale existují u nás i paní průvodčí a ta má u strojvedoucího i sešitek na mhd, bus zemek atd. Vy když jste na lidi jako pes, tak to nerozhlašujte veřejně a stačí se podívat na moravu jak tady jsou zaměstnaci ochotní. Ty sešitky jsou zdarma a mnoha lidem to pomůže nikdo vás na té pozici nedrží, nebot podle tonu nejste asi přátelský, u nás si průvodčí promluví, poradí atd. Vy jste asi z nějakýho velkýho města a jste morous.
Musíte si uvědomovat, že reprezentujete čd a lidi nezajímá odkud jste.

Fan_thomas

Dej si kafe a mlč.

petr.r

Nebudu, vy víte jak probíhá tisk, proč mně chcete umlčet, vy v tom máte namočený prsty ohledně dotací, nebo víte, že někdo z vedení má trafiku? Jen tak dále….

TrainDriver

No ty zas válíš…… 🙂 🙂 🙂

Kirschner

Jo to tedy válí a má pocit, že průvodčí se zase těší jak nafasují lepidlo a nůžky.

Martin Hanzal

Boze muj, vy jste fakt pacient 🙂

babilon

Já si KJŘ kupuji a některá spojení tam hledám. Proto si taky tisknu JŘ soukromých dopravců (viz http://babitron.tode.cz). IDOS je v některých ohledech neschopný. Nenabídne mi, že mohu vyrazit o pět minut dřív a vznikne tím daleko spolehlivější přestup. Nenabídne mi alternativu k vyprodanému vlaku. Atd. atd.

Milan

Pokud se mi zdá, že je málo nebo moc času na přestup u vyhledaného spojení, v IDOSu stačí na displeji daný spoj odsunout doleva nebo doprava a IDOS vyhledá nejbližší dřívější nebo pozdější spoj.

Radek Janata

To není argument pro KJŘ.

Pokud použijete IDOS jako KJŘ – tedy budete v něm hledat na několikrát po jednotlivých traťových úsecích, tak tam tu možnost je o 5 minut dříve objevíte taky.

babilon

Naopak, to je argument pro KJŘ. Proč bych měl používat IDOS jako KJŘ, když mohu daleko jednodušeji a přehledněji použít KJŘ rovnou?

Bery

Protoze KJR si musim koupit. 😉

Šotoušek

Prosím poraďte, jak nastavit idos v následujícím případě: Jedu na týden na dovolenou někam na druhý konec republiky. Tam si chci udělat výlet a použít vlak (prosím diskutující, kterým se navaluje při spojení výlet vlakem, aby nečetli dále). Některé vlaky jezdí v kladiva, některé v pátek, některé o víkendu. Jak snadno a na první pohled poznám, který den je nejlepší spojení?

Zesp

Naprostý souhlas. Podle IDOSU se jezdit nedá. Nabídne trasu klidně třemi dopravci, i když by se dala celá absolvovat jen s jedním na jednu jízdenku. Není možnost filtru dopravce. JŘ si také kupuji, nabídne přímo na cestě (kdy se třeba rozhoduji, jak dál) ucelený obraz o spojích na dané trati, vyhledávače jsou v tomhle velmi omezené a nespolehlivé. A pak si to každý stejně tiskne a to jsou v souhrnu stejně tuny papíru…

Jiří

Je možnost filtru dopravce. Mohu si vybrat s kým chci jet nebo naopak s kým jet nechci.
Rozšířené zadání – Parametry spojení – Dopravci

venkov4ever

Ano.

Dash9

Tak pokud je v objednávce od krajů či od státu napsáno, že mají ČD vydávat jízdní řád i s údaji všech ostatních dopravců, tak možná, ale dost o tom pochybuji.

petr.r

psal jsem nevím kolik je dotací, nedělejte závěry když nevíte fakta, co když manažér objede kraje a vezme na to peníze. Snad kraje dávají čd slušný peníze nebo vy si myslíte, že čd vybere od pracovníků peníze na papír a barvu? Možná tady bude článek kdo a za jakých podmínek(reklama atd.)to tiskne. Možná ty firmy co zaplatily tu reklamu o tym nevěděly a tak tedy ta pokuta.

Jen tak

Petre, zvanite. Ale neskutecne.

Jinak by bylo nehorazne chtit po CD aby vydavaly jizdni rad, kde je i konkurence. To je vec statu (szdc).

Argumenty pana Sury jsou zvela mimo.

Vubec, jakto, ze na zdopravy nejsou taky clanky z idnesu, vlaky.net a k-reportu? Myslim, ze by melo byt narizeno, ze z dopravy musi zverejnovat clanky konkurence, a jeste jim za to zaplatit.

Absurdni predstava.

Šotoušek

No tak asi bych byl dalek toho nařizovat Čédé, co mají nebo nemají tisknout. Ale mám snad právo jejich přístup označit za řekněme dědinský. Pokud by byl KJŘ reklamní tiskovina rozdávaná zdarma, jako zde omílané letáky Lidlu, je situace jiná. Ale protože se za pořízení KJŘ platí (nebo je to letos jinak?), bylo by dle mého názoru fér brát ohled na ty, kdo si ho koupí. Představte si, přijdu do Kauflandu, že bych chtěl papouška. Zeptám se na informacích. Odpověď a) „Papoušky nevedeme.“ Odpověď b) „Papoušky nevedeme, ale za rohem přes ulici je Zverimex.“ Která odpověď se vám líbí víc?… Číst vice »

Jenda

Jenže se může stát, že Zverimex za rohem zavře. Měl by Kaufland mít povinnost monitorovat ostatní obchody aby náhodou neposkytl špatné informace?

Jan Sůra

Proč ho ČD tedy x let vydávaly?

Bery

Nejspis mely dohodu. Ted by to bylo mozna i protipravni jednani, pokud nejsou vlastniky dat…

Petr

Na to se jich zeptejte p.Sůro

Vendelín

KJŘ vydávala SŽDC. ČD si je u SŽDC nespíše objednávaly s hlavičkou ČD.

petr.r

nežvaním, píši fakta. Nebo vy víte kdo to tiskne, knihuje atd? Prostě chce to poslat na čd auditora aby zjistil uplný přehled o těch JŘ. Pochopte to, kdyby to byl soukromník, tak sem vůbec nepíši. A zdopravy by to měly zjistit, potom byste převlékl kabát? Vy nemáte svůj názor, jenom papouškujete co jiní píší.

Vendelín

Větší hloupost jsem dlouho nečetl. Tisk JŘ je z nákladů ČD a na 100% nejsou náklady na tisk uplatňovány do úhrady prokazatelné ztráty. Jenom prudíte a ničemu nerozumíte.

Vendelín

A co GWTR? Je to sice soukromník, ale všechny vlaky vozí na objednávku od krajů. Není totiž podstatné vlastnictví dopravce, ale to v jakém režimu dopravu provozuje.

Tomas

Neslo by, ze byste v ramci terapie obtezoval jen sveho osetrovatele a nekydal ty svoje blaboly do uplne kazde diskuze? Tohle se opravdu neda cist.

Kirschner

Bohužel mi na to pan Sůra napsal, že pacient Petr.R nikoho nenapadá ani neuráží, tak jako vo co go! To že píše bláboly prvního řádu nejspíš nevadí.

petr.r

Má pravdu, já nikoho neurážím, ale vy se spolčujete a tohle je nejhorší věc na internetu. Vaše diskuze mezi váma hraničí už s §.

David Chalupník

Piloti za co?Že nepropagují služby svých konkurentů?To je poněkud zcestné…Jako kdyby jste pokutoval Českou Televizi,že nevysílá upoutávky na program Novy…

Fan_thomas

Tak u tebe mě to ani nepřekvapuje. 😀

Kirschner

Pořád čekám na to, až nám to zde řeknete. No a pořád nic. Nějaký problém? Že by to třeba nešlo?
Váš názor byl naprosto jasný a kdyby byla za názorem pana Sůry jen jednička, stopro by byla od vás.
Chtěl bych sehnat třeba KJŘ od jediného správného Jihočeského dopravce v mrkvohávu a u toho mít i tratě které obsluhuje národní.
Myslíte, že uspěji?

Robert

To by povinnost vydávat celostátní JŘ nejdřív musel mít kraj ve smlouvě a to se sankcí a taky za to platit. Dokud to dráhy platí ze zisku, tak si tam mohou tisknout co uznaji za vhodné a žádnou sankcí jim za to nikdo dát nemůže.

Felix

A duvod?
Kaufland taky neinzeruje ceny rohlíků v Tesku, Já být ČOI, taky bych jim napařil pokutu…..