Dopravci Názory Železnice Zprávy

Spor: ČD vymazaly z knižního jízdního řádu konkurenční dopravce. Je to správně?

Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra
Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra

České dráhy letos vůbec poprvé vydávají knižní jízdní řád bez ostatních dopravců, kteří jezdí v závazku veřejné služby. Komerční dopravce vymazávají už několik let. Autoři deníku Zdopravy.cz mají na věc odlišný názor. Jeden postup drah kritizuje a vnímá jako chybný, druhý hájí svobodu ČD, které nemají suplovat Správu železniční dopravní cesty. Pod oba názory přikládáme anketu.

Jan Sůra (proti ČD)

U tratí, kde dnes jezdí pro kraje či stát jiní dopravci, najdete nově prázdný list papíru se vzkazem „Trať není tohoto času obsluhována vlaky dopravce České dráhy.“ Případně na ní najdete pouze jeden vlak, který vypravují České dráhy.

Když se tak chce někdo podívat v jízdním řádu, jak se například dostane z Tábora do Českého Krumlova vlakem, může nabýt dojmu, že vlastně jezdí jediný vlak denně (Jižní Express). O dalších se nedozví, protože z Českých Budějovic do Českého Krumlova jezdí GW Train Regio. Co mu zbude? Jet oním jediným vlakem, hledat informace jinde, nebo se na vlak vykašlat a jet autem.

Lze pochopit, proč vymazávají ČD komerční vlaky konkurence na hlavních trasách. Tam jim mohou přetáhnout zákazníky a snížit tržby. Gumování dopravců na tratích, kde nejezdí, je už těžko pochopitelné: konkurencí pro ně byl dopravce v době, kdy se rozhodovalo o tom, kdo na trati bude jezdit. Teď by naopak dráhy měly pracovat na tom, aby do vlaků přitáhly co nejvíce lidí. Třeba tím, že ukážou, že vlaky na sebe navazují. Takto přístup firmy, která si říká Národní dopravce, připomíná spíše postup Uraženého Národního dopravce, který o pár tratí přišel.

Jen pro porovnání: jízdní řád GW Train Regio na trati 194 obsahuje i oba vlaky Českých drah, které zajíždějí do Českého Krumlova. ČD nic tímto výmazem neušetřily: papír zůstává, jen je nepotištěný. Naopak, ještě SŽDC musely zaplatit za úpravu jízdního řádu. Kolik, to ani jedna strana nechce uvést.

Oblíbenou argumentací je zastánců mazačů z ČD je porovnání s obchodním řetězci, které  si vzájemně také neinzerují ve svých letácích. To je jistě pravda, pak ale nelze pochopit, proč vůbec ČD uvádějí v jízdním řádu tratě, kde vůbec nejezdí. Nebo snad obchodní řetězce roznášejí ve městech, kde nepůsobí, prázdné letáky s oznámením „V tomto městě momentálně nemáme nabídku“?

ČD se mylně domnívají, že jiní dopravci na tratích v závazku, jsou pro ně konkurencí. Jsou, ale jen v době soutěží. Pak už je jejich konkurencí (i všech další) někdo jiný: auto. Pokud ČD nepochopí, že dopravci musejí táhnout v boji o lidi z aut za jeden provaz, lze jim popřát pouze hodně zdaru v dalším mazání.

Knižní jízdní řády. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Knižní jízdní řády.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jan Šindelář (pro ČD)

Nejprve je třeba si ujasnit několik základních faktů. České dráhy už dávno nejsou zodpovědné za vydávání a zpřístupňování celostátních jízdních řádů. Takovým subjektem je Správa železniční dopravní cesty, která se už před lety vydávání jízdního řádu v papírové podobě z dobrých důvodů vzdala. Ten hlavní je prostý: drtivá většina cestujících knižní jízdní řád nepotřebuje a nepoužívá. Má spoustu jednodušších a rychlejších možností.

Že dodnes existuje knižní jízdní řád, je spíše kuriozita než cokoliv jiného. Je třeba jej vnímat spíše jako marketingový nástroj, reklamní leták, sbírkový předmět a suvenýr pro příznivce železnice a novináře. Ano, z hlediska knižního trhu je to stále bestseller, počet prodaných či rozdaných kusů se počítá na desítky tisíc. V záplavě milionů cestujících na železnici je to ale kapka v moři.

České dráhy se pohybují na otvírajícím se trhu a reklamní aktivity jsou čistě jejich věc. Jízdní řád vydávají na své náklady, kvůli propagaci vlastních služeb a není důvod jim vyčítat, že v něm nechtějí dělat reklamu jiným firmám. Stejně jako to nevyčítáme společnostem v jiných odvětvích. Heslem doby je liberalizace železnice, která je drahám vnucována. Nikdy z ní nebyly nadšené a teprve se učí chovat tržně. Když se tak ale chovají, začneme jim to vyčítat? A vnucovat jim jakousi veřejnoprávní funkci? Funkci anděla strážného nad celou železnicí?

Lichý je i argument vůči ČD, že na železnici by všichni měli táhnout za jeden provaz, neboť jde o společné zákazníky a boj proti společnému nepříteli: automobilismu. Žádný zákazník už dnes nebude hledat návazné spoje v papíru. Argument o tahání za jeden provaz ku prospěchu železnice je sice obecně správný, měl by se ale uplatňovat výhradně u objednatelů dopravy. Až oni uznají za vhodné, že dopravce pod smlouvou musí tisknou i úplný jízdní řád, budiž. Nebo v touze po knižních jízdních řádech pišme na ministerstvo, nechť ono donutí SŽDC vytáhnout papír ze smetiště železničních dějin.

Do té doby ale nechme každou firmu, ať si tiskne reklamní letáky (včetně jízdního řádu), jaké sama uzná za vhodné.

Anketa

Který z obou názorů je vám bližší?
2677 votes

128
Diskuze

avatar
36 Komentáře
92 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
67 Autoři komentářů
FelixOdpadlikMoza14ŠotoušekPkiii Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ing. Miloš MAREK
Host
ing. Miloš MAREK

Klasický zavádějící titulek! ČD nic NEVYMAZALY ze svého knižního JŘ, ony tam pouze NEUVEDLY informace o konkurenčních (i to je trochu zavádějící, prostě o jiných) dopravcích. U nás již prostě neexistuje informační kanál, který by nešířil dezinformace či úplné blbosti.

Jan Sůra
Admin

Vymazaly, pane inženýre.

To
Host
To

Pan Sůra samozřejmě proti – ani nebylo třeba hlasovat, abychom odhadli výsledek))) Zeptám se obráceně – je podle vás správné, že RJ, LE, Arriva atd. nemají ve svých jízdních řádech spoje ČD?

František Flinta
Host
František Flinta

Proč ČD vymazaly z knižního jízdního řádu i vlaky na tratích, které neobsluhují. Vždyť se tím připravují o zákazníky, kteří by k jejich vlakům mohli přijet po tratích soukromých dopravců jejichž vlaky v daných stanicích končí. Je to krátkozraká poťouchlost nehodná tak velké firmy zajišťující v drtivé většině své činnosti dopravu ve veřejné zakázce se zaručeným příjmem a nulovým rizikem.

KL
Host
KL

Nemohu dát plně za pravdu ani jednomu.
Jan Šindelář má pravdu v tom, že ČD si to mohou dělat jak chtějí
Jan Sůra má pravdu v tom, že to dělají hloupě a do jisté (ale poměrně nepodstatné) míry i ke své vlastní škodě

Moza14
Host
Moza14

Věse tu pan Sůra zajímavé praktiky. Pokud někdo napíše komentář s (byť třeba nezáměrně uvedenou) mylnou informací, je jeho komentář smazán. Ale když tady vykřikuje zřejmě psychicky nevyrovnaný muž bláboly, uráží, jeho komentáře jsou totálně demagogické a nesmyslné, tyto příspěvky zde nechává. Nechci panu Sůrovi nic podsouvat, ale mám takový pocit, že to nemaže proto, že ten blázen kope taky proti ČD.

Jan Sůra
Admin

Smazal jsem mu x komentářů, kde urážel. Jinak vaše podsouvání je samozřejmě totální nesmysl. Zkuste se držet faktů, ne pocitů.

babilon
Host
babilon

Aha, tak proto se zvyšuje počet komentářů, ale žádné nové nemohu najít.

To
Host
To

Zrovna mi přijde, že o pocitech je to tady především… lidé chtějí srdceryvné příběhy, a podle toho jsou podávány některé články. Nejemotivnější články letošního roku jsou: slevy pro studentíky a duchny a „hrozba“ nástupu konkurence do ZDO. Emoce jsou velmi často vypjaté díky tomu, jak je článek podán a taky díky tomu, že autor si klade za cíl vyprovokovat co nejvíce lidí… vlastně to je cílem většiny novinářů… to stejní novináři pak píšou, že národ je rozdělen apod. To je snad logické, že národ je rozdělen – národ je vždy nějak rozdělen… přeci nemůžou mít všichni stejný názor. Pokud jsou… Číst vice »

patology_chef
Host
patology_chef

Naprosto souhlasím s panem Šindelářem. Jednak je jízdní řád i reklamním prostorem a za reklamu se platí. Nesouhlasím s argumentem „nejsou konkurenty“, budou jimi jindy a jinde. Druhak jsem tu nikde neviděl argument odpovědnosti za zveřejněná data. Jízdní řád s poznámkou o neodpovědnosti za cizí data je špatně. Třeťak jsem neslyšel ani slovo o ochotě ostatních závazkových dopravců zdarma zveřejňovat cizí jízdní řády. Závazek nám totiž zahrnuje i autobusy, že? Tím chci říci, že za zveřejnění informací o jiných dopravcích zdarma nad rámec platné legislativy, nelze na liberalizovaném trhu vůbec očekávat. Vůbec se divím, že se jinak seriózní magazín vůbec… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Proč se z rozhodnutí MD ČR na designu národního jízdného podílejí pouze soukromí dopravci? – Mohu se zeptat, odkud máte tuto informaci?

patology_chef
Host
patology_chef
babilon
Host
babilon

Máte na mysli věty „Jan Paroubek působil dříve v Českých drahách“ a „Petr Moravec byl i náměstkem generálního ředitele ČD“?

Jan Sůra
Admin

Pan Babilon Vám odpověděl. Už jsem se lekl, že mě něco minulo.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Pokud jedu na delší výlet vlakem,bez sešitového JŘ se nehnu z domu…Tedy žádná relikvie,jak zde píše pode mnou.Sice mám také staženu aplikaci „Můj vlak“,ale zdaleka mi nenabídne alternativní trasy,jak se dostat např.ze Zruče n.Sáz. v době letní výluky.Uznávám,že je určitá škoda,že SJŘ nevydává SŽDC se všemi dopravci.No ale,když jde zadlužený LE národnímu dopravci ČD „po krku“,ať si vydají svůj JŘ,existuje přece i elektronická podoba.I když,ne všichni,hlavně starší lidé,všemocnému internetu zrovna holdují….

Alibaba
Host
Alibaba

Nedal jsem hlas nikomu, protože každý má svůj kus pravdy a nepravdy. Řešení tohoto problému není v ČD, respektive nevím, jestli by mu někdo oficiálně direktivně nařídit tisk (např. MD).
Řešením je podle mě donutit SŽDC znova začít tisknout, pokud by to vycházelo v přiměřené ceně (cca 100Kč?) a přiměřeném rozsahu (a tady musí někdo znalý tisku říci nějaká minimální rozsah za stanovenou cenu).

Vít
Host
Vít

Diskuse o tom, zda uvádět či neuvádět spoje konkurenčních dopravců v knižním JŘ je už takový pozdně podzimní folklór. Ač se může zdát, že knižní jízdní řád je reliktem minulosti, pak si dovolím několik argumentů proč jej má smysl tisknout. Pořád je v populaci mnoho lidí, kteří stále cestují, ale moderní technologie jako je chytrý telefon s apkou „Můj vlak“ je spíše přítěží, než pomocí. Za druhé, je potřeba vzít v úvahu, že aplikace typu IDOS/Můj vlak apod. jsou stroje, které fungují podle naprogramovaného algoritmu, stejně jako GPS. Čili Vám budou tvrdošijně navrhovat spojení s více přestupy jen proto, že… Číst vice »

Hamták
Host
Hamták

ČD vkládá do KJŘ infomace o navazujících autobusových spojích různých IDS, ale vlakových ne. Nekonsekventní. Obojí jsou dopravní konkurence, ale obojí mohou znamenat zatraktivnění cesty o přestupní vazbu.

Kirschner
Host
Kirschner

Tak si teď zrovna stahuji tabulky na stránkách SŽDC, na portalupasazera a kursbuch.bahn.de. Nikdo mi naštěstí nenařizuje, které tabulky si mám stáhnout. No a barvy dopravců jsou v celé paletě.

Michal
Host
Michal

Z praktického pohledu ČD je to pitomost jdoucí proti vlastnímu (síťovému a na druhých dopravcích závislému) byznysu. Měli by tam mít ve vlastním zájmu maximum navazujících spojů jak železniční, tak integrované dopravy.

Ovšem z praktického hlediska je tištěný kursbuch v roce 2019 zcela irelevantní formát, což samozřejmě neznamená, že se z toho nedá vyvařit ještě 5 článků. Třeba bych si určitě rád přečetl, co si o tom myslí pan Vyka nebo otec Piťha.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Proč by dráhy měly podporovat konkurenci, která je, nota bene, ještě navíc skrze střediska služeb normálně okrádá (tuneluje)? Kdo chtěl „konkurenci“, nechť si to vyřeší.

B. Pytlík
Host
B. Pytlík

Představa, že by nějaká firma měla tisknout informační a propagační materiály konkurenčních firem, je samozřejmě nesmysl. A autor toho názoru to samozřejmě ví. Je to tady jen proto, že to vyvolá klasickou flame-war diskuzi, zvedne návštěvnost a tím příjmy z reklamy. To je celé.

T.H.
Host
T.H.

Hodnotná je zejména myšlenka „jízdní řád si kupovat nepotřebuju, vytisknu si to z internetu“… samozřejmě v práci „zadarmo“ (na náklady zaměstnavatele) :-).
Jinak gumánkama závazkové dopravy z jízdního řádu škodí ČD hlavně samy sobě, jiný hmatatelný efekt to nemá – ale oni to holt na nábřeží tak mají mentálně nastavené.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Rád bych vyslovil editorovi pochvalu za seriózně vedenou anketu. Jde o nezobrazení průběžného skóre. Většina manipulujících médií – především kavárenských – dopředu zobrazuje (zkreslený) průběžný stav, aby nahlodala přesvědčení hlasujících. Palec nahoru pro pana Sůru, přestože v anketě jsem pro něj nehlasoval.

babilon
Host
babilon

Já bych zase „poděkoval“ za to, že výsledky ankety vidím pouze v okamžiku hlasování. Jak se hlasování vyvíjí dál, se už nedozvím. Jedině, že změním IP adresu a zahlasuji znova.

-aa-
Host
-aa-

ROPID v reakci na ukončení vydávání oblastního jízdního řádu dopravcem ČD v letošním roce vydá oblastní železniční jízdní řád Praha + Středočeský kraj, který bude obsahovat VŠECHNY vlaky na území obou krajů, včetně neintegrovaných, tj. dálkových objednávaných i komerčních. I obyvatelé obou krajů, kteří z různých důvodů neumí, nemohou nebo pro ně není v daném okamžiku praktické využít elektronické zdroje mají právo na informaci o vlakovém spojení týkajícím se všech vlaků, které zajišťují veřejnou dopravu na území kraje. Krajské entity tím pravděpodobně suplují práci někoho jiného, ale pokud je oficiálním názorem ministerstva dopravy ČR názor, že jízdní řád je reliktem… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Pro zajímavost, kolik milionů jste zaplatili za přípravu dat?
A to budou ČD ochotny ve svých pokladnách prodávat reklamní letáčky propagující konkurenci? 🙂

-aa-
Host
-aa-

Přípravu dat provádí vlastní zaměstnanec z údajů poskytnutých SŽDC, hodnotu práce neumím vyčíslit (plat zaměstnance je dle tabulek pro příspěvkové organizace, žádná grafická firma se na to nenajímá, na to ROPID vydává a připravuje dost různých informačních a propagačních materiálů, aby se vyplatilo na to mít lidi vlastní … jestli je to u ČD třeba jinak, neumím posoudit). Další náklady vygeneruje rozvoz po distribučních místech. Výrobní cena jednoho kusu je tak někde v řádu velmi malého počtu desetikorun. Prodávat nikoli (ROPID nemá ve zřizovací listině možnost prodeje zboží), rozdávat předpokládám ještě rádi, neboť je k tomu budou tlačit i cestující… Číst vice »

-aa-
Host
-aa-

Ještě si čtu jednou komentář pana Šindeláře. Docela by mě zajímalo, co si představuje pod těmi „dobrými důvody“ ve třetím řádku prvního odstavce. Ono hlavním důvodem byla v podstatě především lenost. Vydat knihu není složité, to se tady dá zorganizovat poměrně snadno, obzvláště pokud jste veřejná instituce (o tom něco vím), daleko složitější je řešit logistiku s ní související, především zajištění její distribuce. Bohužel lenost SŽDC také působí, že není schopna tu knihu (optimalizovanou z pohledu nároků na prostor) vyrobit alespoň v elektronické podobě, aby si to mohl cestující úsporně vytisknout sám. Dokonce neumí ani celý jízdní řád zveřejnit v… Číst vice »

Uz nekupuji
Host
Uz nekupuji

Stavajici JŘ je paskvil.

JŘ by melo vydavat SZDC a ne soudruzi z ČD.

Od minuleho GVD jsem JŘ prestal kupovat, protoze prestal zobrazovat pro mne dulezite informace, tzn.
dopravce, ktery provozuje Ex linku na nasi trati.

coudy
Host
coudy

Tak jste si zajisté obstaral JŘ dopravce který provozuje Ex linku na vaší trati a zajisté tam i uvadí spoje ČD že?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Spoléhat se výhradně na informace v elektronické formě je zcestné – stačí, když v MT zkolabuje baterie nebo z nějakých důvodů selže dodávka elektřiny, a jste v … (troubě). Nehledě na to, že v papírových tabulkách KJŘ se hledá mnohem pohodlněji než na monitoru (a to i na velkém monitoru PC): nemám nic proti elektronickým vyhledávačům spojení, ale když si chci připravit „itinerář“ cesty podle svých požadavků či představ, vyhledávač mi jej rozhodně nepřipraví tak snadno a rychle, jako si to mohu udělat s použitím podrobnějších podkladů obsažených právě v tištěných tabulkách KJŘ – a tisknout si třeba i jen… Číst vice »

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Je fakt, že křesat oheň pazourkem je taky jistější. Kdyby náhodou tu elektřinu vypnuli.

A stejně…víte co dělal profesor Zelí v povídce od Š+G ? Dal ucho je kolejnici a věděl hned, kdy to pojede.

poiuz
Host
poiuz

Každý důvod dobrý, aby se mohlo rypnout do ČD. Je to úplně zcestné, proč by to dělali? Stejné jako by MSC propagovala Costu, “jeďte s námi jen 1/2 trasy a pak jeďte 1/4 s RCI a další 1/4 s Costou…

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Jan Sůra známý spíš jako JanČůra.

Jinak vaše starosti a Rotschildovy peníze. To bych chtěl mít.

Tomkub
Host
Tomkub

Dobrý den, nechápu vůbec tuto zbytečnou diskusi, promítám pro veřejnost a také na své stránky nedávám konkurenty, platím si to a tak proč by tam měl být někdo, kdo mi konkuruje, když si to platím. Například Leo také ve svém letáku, který visí na nádražích neuvádí konkurenci, nebo Regiojet v plátku Žlutý neuvádí přestup na konkurenci. Když si někdo za své něco platí, nevidím důvod, proč by měl propagovat ostatní. Jako kdyby ČSA propagovali ve svém časopise i Ryanair, protože létá v zájmu cestujících. Senzace za každou cenu.