Dopravci Železnice

Vázaná, Flexi základní nebo výhodná. České dráhy přejmenují jízdenky

Pokladna Českých drah. Foto: České dráhy
Pokladna Českých drah. Foto: České dráhy

České dráhy se chystají v příštím roce představit nové typy jízdenek, které mají umožnit levnější cestování než za základní kilometrický tarif.

Vyplývá to z nové podoby tarifu TR10, který zveřejnilo ministerstvo dopravy v přepravním a tarifním věstníku

Podle tarifu, který začne platit 9. prosince, se v nabídce Českých drah objeví tři nové názvy jízdenek. Flexi základní, Flexi výhodná a Vázaná. Označení Flexi základní jízdenka má být nově na jízdních dokladech se základním a zvláštním jízdným.

Dalším typem bude Flexi zvýhodněná jízdenka. Tu České dráhy zavádí podle slov v tarifu za „účelem obchodní podpory cestování vlaky ČD na vybraných tratích a ve druhé vozové třídě.“ Dostupná má být na pokladnách i e-shopu nebo u průvodčího, nebude ale automaticky dostupná neomezeně, vždy určitý kontingent. Aktuální cena jízdného a jeho aktuální dostupnost budou známé pouze v okamžiku nákupu. Jízdenka bude platit ve všech vlacích na dané trase.

Novou kategorií jsou Vázané jízdenky, které půjde koupit nejprve jen v e-shopu, později i u pokladen. Budou vázané na konkrétní vlak v celé nebo části trasy, který je uvedený na zakoupené jízdence jako „povinný vlak“. Půjde ji kombinovat s doplatkem do 1. třídy. Také u Vázané jízdenky bude počet míst nabízených k prodeji omezen.

Podmínky jízdenek připomínají především současnou nabídku Akčních jízdenek a Superakčních jízdenek. Akční jízdenky mají podle aktuálního znění tarifu skončit dnem vyhlášení.

České dráhy zatím nechtějí o novinkách mluvit. „V tarifu jsou zapracované pro možné uvedení nových nabídek jízdného v roce 2019 ode dne vyhlášení. K 9. prosinci tyto nabídky nebudou aktivovány. O uvedení na trh a přesných podmínkách, jak tyto jízdenky fungují a pro jaké relace budou nabízeny, budeme informovat ke dni vyhlášení, proto aktuálně nebudeme poskytovat další podrobnosti o těchto jízdenkách,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Naposledy změnily České dráhy názvy a podmínky prodeje jízdenek  letos v září, kdy skončila například Včasná jízdenka 

V tarifu jinak nejsou další zásadní změny. Už dříve ČD oznámily přejmenování slevy na vybrané lokálky na ČD Region. Nově nebude platit sleva na Jízdenku na léto pro majitele ISIC, nově mohou jet levněji s touto jízdenkou učitelé držící kartu ITIC.

46
Diskuze

avatar
7 Komentáře
39 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
24 Autoři komentářů
VendelínAlex, HavířovlukasJan SůraMilan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vendelín
Host
Vendelín

neztratily se některé příspěvky??

Josef
Host
Josef

Dobrý den, a kde je zmínka o tom, že budou traťové jízdenky do 150 km i pro ostatní obyčejné jízdné?

petr.r
Host
petr.r

Kdybych byl manažérem čd, tak bych dal super flexi a tá by v realným čase hodnotila obsazenost konkurence a tím by měnila ceny, např ostrava-praha.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Kdybych byl manažérem čd“
No, to snad by bylo nakonec lepší i to, že by se Eman Šíp vrátil do funkce „generála“, a ne jen do dozorčí rady nějaké „dcery“ …

Vendelín
Host
Vendelín

To rozhodně ne. Pan Šíp není ředitelský typ má problémy s rozhodováním, Je to spíš vizionář.

Vendelín
Host
Vendelín

Abyste on-line znal obsazenost, musí být vlak povinně místenkový.

J.L.
Host
J.L.

Neví někdo, proč všichni poskytovatelé různých služeb (od dopravy, přes telekomunikační operátory až po distributory energií) trpí mánií neustále přejmenovávat nabídku svých produktů?
Argument, že „je to tak přehlednější“, je naprostá blbost. Obvykle totiž chybí, nebo je obtížně dohledatelný „významový slovník“ těchto marketingových pojmů. Má to pak jeden nezanedbatelný následek: Fronty u pokladen a informačních okének dopravce.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jsou to takzvané „marketingové tahy“ – asi jako když obchodní řetězce ve svých supermarketech přibližně každého čtvrt roku totálně přeházejí zboží mezi regály vzájemně tak, aby zákazníci při hledání toho, co potřebují, byli naváděni k nákupu toho, co nepotřebují, protože si přitom spíše všimnou dalších (nezřídka i jen zdánlivých) „slev“ …

Vendelín
Host
Vendelín

Není to jen marketingový tah. Ostatně to plyne i z textu článku.

Rtep
Host
Rtep

Tyto firmy zaměstnávají desítky zbytečných lidí. A občas tito lidé musí naoko vykázat činnost, třeba něco přejmenovat…

Přemek
Host
Přemek

Nějak podobně jsem to chtěl napsat taky: musí něco ,,dělat,, jinak by je vyhodili

David
Host
David

Proč fronty u info okének? Dneska platí různé ceny na různé vlaky pro různé lidi v různou denní dobu. Doba, kdy vlak z Pardubic do Prahy stál vždycky 16 Kčs, nebo 32 Kčs rychlíkem, jsou už pryč. Takže nějakou konkrétní cenu člověk těžko v informacích dostane. Cestující 65- si to najde na internetu a 65+ ty rozdíly při slevě 75% ani nepozná.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Jednoduché. Aby zakamfluvali každoroční prosincové zdražení. Potřebují od toho odvrátit pozornost.

Jirka
Host
Jirka

Odkaz nefunguje.

Robert
Host
Robert

Pokud vím, tak u naprosté většiny smluv nese riziko tržeb dopravce, tedy ČD, takže je správně že si určují tarif.

Vendelín
Host
Vendelín

Zkuste to trochu popsat. Zejména ve vztahu k platbám za prokazatelnou ztrátu.

noerf
Host
noerf

Docela by mne zajímala reakce jednotlivých objednatelů dopravy na neustálé změny v tarifech. A následně, zda-li při svých slevových akcí (viz. akční a superakční jízdné) došlo k významnému růstu počtu cestujících, nebo to byla varianta, jak uškodit konkurenční nedotované autobusové dopravě s tím, že ztrátu stejně zacvaká objednatel.

Milan
Host
Milan

Co je to za otázky?! Je snad jasné, že cílem akčního jízdného je přilákat cestující do vlaku na úkor ostatních dopravců. A že většina cestujících raději pojede za 119Kč místo 219Kč je také pochopitelné.

JT
Host
JT

Mimochodem objednatel by neměl mít zájem, aby si železniční a autobusová doprava konkurovali, spíše naopak. Pokud jsem si vědom, tak k tomu i většina objednatelů (zejména v rámci IDS) směřuje.

JT
Host
JT

…pardon, „konkurovaly“…

Michal
Host
Michal

Jenže drahám různé IDS systémy moc nevoní, třeba zrovna v Ústeckém kraji.

Coudy
Host
Coudy

Je tedy zajímavé že v StČ kraji jsou v PID bez problémů a zahrnuje to i rychlíky.

babilon
Host
babilon

Bez problémů? Vždyť odmítat prodej jízdenek PID u pokladen se jim dařilo celých 25 let.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

U ODIS je to podobné. Musíš se jí doslova doprosit a ještě při tom dělají, že to neumějí nebo že to zrovna nyní nejde apod., abys ztratil trpělivost. Setkal jsem se s tím už vícekrát….

gigin
Host
gigin

já bych spíše řekl, že Ústeckému kraji (a jeho IDS) moc nevoní dráhy …

Michal
Host
Michal

Dráhy IDS DÚK opravdu trochu ignorují, nevím jak jinde, ale kraji se nedivím. Přijde na to, jak moc kraje musí dráhy do různých IDS nutit. Protože ty znají jen ten svůj TR 10 a zbytek je spíš nutné zlo z dílen krajů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zrovna v případě Ústeckého kraje bych to viděl úplně opačně: ČD tam v něčem fakticky podobném integraci (s dopravním svazem v SRN) fungovaly daleko dřív, než Ústecký kraj s vůbec nějakou „krajskou“ integrací začal.

Michal
Host
Michal

Jenže ÚK objednává dopravu, ne SRN a pro ÚK je důležitý jejich IDS. I proto bude u nových smluv nejspíše požadovat přednostní, nebo výhradní odbavení pomocí DÚK.

Dominik
Host
Dominik

Když už tak přednostní, výhradní je blbost, jelikož by to zcela vyučovalo In karty, či jiné slevy dle dopravce, navíc už vidím, jak by byl cestující nadšen, který by jel dál jak na území kraje, když by mu dopravce řekl, bohužel si budete muset koupit dvě jízdenky, my zde můžeme prodávat jen krajské jízdenky.
Nevím třeba jak je to v případě Ústeckého kraje, ale v Pardubickém a Královéhradeckém je IREDO dosti nefér, jelikož jede dle zón, takže vlakem se dá dostat do situace, že za 2 různě dlouhé cesty a to je rozdíl cca 15 km zaplatím jednu cenu.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Jak jsme to už tady psal, tak by to mělo být jak v autobusech. Pokud je nástupní i výstupní stanice na území stejného IDS, tak vydat přednostně jízdenku dle tohoto tarifu. U jízdenek za území IDS samozřejmě pak už dle svého tarifu.

Karel IV
Host
Karel IV

Problém IDS DÚK je především v tom, že aby měli něco extra, tak na rozdíl nepoužívají karty s MAP strukturou. Rozhodně to není o tom, že by zlý dopravce něco nechtěl.

Vendelín
Host
Vendelín

zatím v DÚK nepoužívají karty vůbec.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Možná je to dobře, díky tomu je tarif ještě přestupní. Jak zavedou karty, tak už bude nepřestupný (viz ODIS, IREDO, IDOL) a výhodný přestup bude možný jen s tou kartou.
IDSOK nemá žádné karty a díky tomu je plně přestupní. IDSJMK sice také, ale tam to nejde koupit ve vlaku, jen označovací jízdenku u pokladny jen pokud je otevřena (stejně i PID).

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Jinde je to úplně obdobné, viz můj příspěvek trochu výše….
Neradi prodávají tyto tarify, protože jsou někdy dokonce levnější než IN25 a bojí se tím, že by jim lidé ten modrý nesmysl za 990Kč pomalu přestali kupovat…..

Vendelín
Host
Vendelín

Se stávajícím stavem nemají dráhy a asi ani kraj problém. Problémem je pravděpodobně případný přechod IDS DUK na čipové karty.

Vendelín
Host
Vendelín

Největším problémem každého IDS je pro dráhy podílování tržeb a případná ztráta tržeb proti tarifu TR10.

Michal
Host
Michal

Dráhy s tím problém nemají, když na moha relacích svým cestujícím prodávají drahé obyčejné jízdenky, místo jízdenek DÚK.

soukromnik
Host
soukromnik

Je tam integrace? Pokud ano,má vyžadovat integrovaný tarif.
Pokud si neřekne, bylo by z obchodního hlediska špatně, nabízet něco, co poškodí zaměstnavatele.V tomto případě je správně odbavit dle TR 10.

Milan
Host
Milan

Ne, u pokladny např. v Pardubicích dostanete automaticky výhodnější jízdé dle IDS IREDO, aniž by cestující musel žádat.

Vendelín
Host
Vendelín

Ale na základě IREDO karty. To je trochu rozdíl. Ne??

lukas
Host
lukas

na nepřestupní jízdenky není karta potřeba

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Ano, u ODIS je to s tou přestupností úplně stejné jak v IREDO. Ale jak neradí dávají jízdné na ODISku, tak ještě více neradi bez ní. Ale výmluvami, proč to nejde, jen srší.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Vše je v lidech, čili i v pokladních a jejich ochotě.
Kdysi když jsem ještě neznal moc IDSOK, tam mne výpravčí automaticky nabídl tarif IDSOK ze Žulové do Vidnavy (dnes už tam vlak nejezdí) a přitom jsem tehdy ani nevěděl, že tam IDSOK platí – ve vlacích to totiž původně platilo jen na omezeném počtu tratí v Jeseníkách. Příjemně mne tento přístup překvapil, protože to bylo asi o 5 Kč levnější než IN25, kterou jsem tehdy ještě vlastnil. Bohužel od té doby se setkávám spíše s opačným přístupem….

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Mělo by to být jak v zaintegrovaných autobusech. Platí v nich automaticky tarif IDS bez výmluvy a svůj tarif mohou použít jen tehdy, cestuje-li občan za hranice kraje (IDS). To by šlo ošetřit softwarem, pokud by nástupní i výstupní stanice byla na území stejného IDS, aby to dalo za tarif IDS. A teprve až pak nabídnout tarif ČD, pokud by cestující chtěl jet rychlíkem nebo nezaintegrovaným vlakem a na jízdence by to bylo vyloženě napsáno. Tarifní podmínky by si měl závazně určit ten, kdo tu dopravu platí a ne ten, který bere velké dotace a nic za to nedá. Ale… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

No, jestli jste si všimnul, tak on se svět neustále vyvíjí..