Dopravci Železnice Železniční průmysl

Ze 70. let do 21. století. V Plzeňském kraji začaly jezdit RegioPantery

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

České dráhy dnes poprvé nasadily do pravidelného provozu nové elektrické jednotky RegioPanter na trasách osobních vlaků z Plzně do Horažďovic předměstí. Nahradí tak soupravy s vozy  ještě ze 70. let minulého století. Od příštího roku by mělo na trase jezdit více vlaků.

RegioPantery pro Plzeňský kraj mají barevnou kombinaci modré, zelené a žluté s prvky Plzeňského kraje. Změny barevného řešení se dočkal i interiér. Vzhled vybrali lidé v anketě, kterou uspořádal Plzeňský kraj. Dosud na osobních vlacích jezdí klasické soupravy tažené lokomotivou 242 s vozy Bdt a BDs. BDs byly vyrobené ještě v polovině 70. let.

Ke zcela zásadnímu zkvalitnění komfortu cestujících dochází na trati 190 v úseku Plzeň – Horažďovice předměstí a částečně na trati 170 v úseku Plzeň – Pňovany, tzv. Plzeňské lince. Zde dochází k uvedení do provozu devíti nových elektrických jednotek RegioPanter v barvách Plzeňského kraje. V souvislosti se zvýšením komfortu rovněž dochází k navýšení objednávky Plzeňského kraje na tomto úseku o 21 milionů korun,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.

Na trati 190 Plzeň – Horažďovice předměstí bude upraven koncept dopravy. Jedinou výjimkou, kde zůstanou starší vozy, bude pár spěšných vlaků, na kterém bude nasazena souprava s řídícím vozem „Sysel“ a třemi vozy klasické stavby). Vlaky budou začínat a končit nově ve stanici Plzeň-Jižní Předměstí. V úseku Nepomuk – Horažďovice předměstí a zpět nově pojedou v každém směru další dva vlaky. Na spojích „Plzeňské linky“ budou také nasazeny soupravy RegioPanter. Koncepce je mírně upravena, například poslední spoj linky pojede z Pňovan do Nepomuku ve 20:41.

Nové dvouvozové vlaky jsou plně klimatizované, nabízejí připojení k internetu, zásuvky na dobíjení či moderní informační systém.

Za devět nových jednotek zaplatily České dráhy přes miliardu korun. 85 % pokryje dotace z Operačního programu Doprava 2014 – 2020. „V srpnu 2018 byla žádost o dotaci Ministerstvem dopravy schválena a České dráhy obdržely schvalovací protokol. Nyní probíhá ze strany Ministerstva dopravy příprava podkladů pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace,“ dodal generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Nové jednotky řady 650 RegioPanter v Plzeňském kraji:

  • počet jednotek 9 (celkem 18 vozů);
  • linka Horažďovice předměstí – Plzeň Jižní Předměstí;
  • pravidelný provoz od 9. prosince 2018;
  • výše investice více než 1 miliarda korun;
    Komfort:
  • bezbariérové včetně bezbariérového WC (přístupné pro vozíčkáře)
  • přebalovací pult pro maminky s kojenci,
  • audiovizuální informační systém;
  • ergonomické sedačky čalouněné textilním potahem;
  • prostor pro kočárky, jízdní kola a objemná zavazadla;
  • klimatizace;
  • el. zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících;
  • Wi-Fi připojení k internetu;
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a zablokované proti otevření před rozjezdem vlaku;
  • WC s uzavřeným systémem (lze použít ve stanicích a tunelech) v bezbariérové úpravě pro vozíčkáře;
  • informace pro nevidomé cestující formou tabulek s Braillovým písmem, audioinformace o jízdě vlaku včetně slepecké vysílačky k otevření nástupních dveří.
    Technické parametry:
  • max. rychlost vlaků je 160 km/h;
  • délka jednotky 53 metrů;
  • výkon 1 320 kW;
  • hmotnost prázdné jednotky cca 103 tun, plné cca 120 tun
  • kapacita cca 150 míst k sezení.

 

39
Diskuze

avatar
18 Komentáře
21 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
29 Autoři komentářů
JiříLukášKamil MaršálekX 1Michal Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Zdravím mně osobně přijde škoda je poslat do šrotu, když si vezmu jak dnešní moderní technika je poruchová. Osobně si myslím, že se ještě vrátí.

Lukáš
Host
Lukáš

Tak vhledem k vrakoidnímu stavu vozidel a jejich údržbě v Plzni, si myslím, že se Plecháče s klasikou udrží ještě dlouho.

Kamil Maršálek
Host
Kamil Maršálek

Tak konečně zmizí regiovdovy z pod drátů a zřejmě i večerní žralok v osm. Ale že to trvalo, už se o tom mluvilo před lety. Ještě ta slibovaná modernizace Plzeň-Nepomuk a snad zde konečně doprava bude odpovídat 21.století. Na to, že dálkové řízení už má dávno třeba daleko méně využívaná trať na Most, je to docela ostuda. Pak má R od Budějic zpoždění a člověk by si stihnul v Blovicích při křižování vlaků koupit barák.

X 1
Host
X 1

Panoramix
Olomoucké Třídílné jednotky Regiopanter stály 144 mil./kus. V roce asi 2013.
Alespoň je to uvnitř napsáno.
Ad. Vagonář
Cena u Elefantů byla v průbéhu dodávek proměnlivá. Ty z poslední série stály tolik, co patrovej Stadler Kiss.

Michal
Host
Michal

Budou ponechány jako záloha a rozhodně se ještě do provozu zapojí.

Michal
Host
Michal

Hehe, tak v Plzni žádné staré panťáky nemají. Tam mají tohle nebo Bdt s plecháčem.

Michal
Host
Michal

Jirko, režijka na žluté vlaky neexistuje a žluté vlaky nejezdí do Liberce.

Stejně tak do Liberce nevedou dráty, po kterých by mohly jezdit tyhle jednotky. Nejbližší trolej je v někde v Polsku.

Takže otázka opravdu je na čem jedete…

Jirka
Host
Jirka

Ale psal pane Sůra.Teď lžete jak nejmenovaný dopravce,

vagonář
Host
vagonář

Mi to přijde celkem adekvátní, když elefanty už před téměř dvaceti lety stály zhruba 200 000 000.

vagonář
Host
vagonář

A ještě takhle zemanovsky útočit…

vagonář
Host
vagonář

Já se vám divím, že na to vůbec reagujete, stojí vám to za to?

Štěpán
Host
Štěpán

Nová vozidla jsou možná dobrá věc, ale řešil vůbec někdo kapacitu? V odpolední špičce vlaky z Plzně do Nepomuku bývají na hraně kapacity i ve stávající podobě, 150 míst (z čehož je nutné odečíst první třídu) je příliš málo. I kdyby jezdily dva spojené, pořád to nebude stačit. Počítá se ve špičce i s trojicemi? Proč raději kraj nepořídil tříčlánkové jednotky?
Ale na lince Blovice – Kozolupy to krok dobrým směrem beze sporu je, konečně někomu došlo, že regionova na této lince neměla absolutně co pohledávat.

pavel
Host
pavel

ještě to tak vyrobit v dieselu a je to 🙂

To
Host
To

Ty „krabice“ na střeše jsou strašný… design jen o málo něco lepší. Made by Škoda

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, velká část vlaků bude dvojmo.

RHO
Host
RHO

A kdy se posune Valašsko ze 70. let do 21. století? Na trati 280 jezdí jen 460 (O.K. jsou jakž-takž pohodlné, ale je to už fakt staré)…

Jirka
Host
Jirka

V některém diskuzi k článku jste psal,že jimi jezdíte do práce.Já jsem odpověděl,že máte jistě režijku na žluté vlaky.Odpověď samozřejmě smazána.

MarKing
Host
MarKing

no hlavně by ČD nezapomenuly vytvořit kategorii OSx, osobní vlak vyšší kvality (jak je jejich zvykem po nákupu čehokoliv nového)

jan
Host
jan

No jo, změna k lepšímu k nezaplacení:-)

jan
Host
jan

Jsem zvědav, jestli škoda na této jednotce něco zlepšila. Jako podvozek. Klepání podvozku, tuhost odpružení. A zda přidali tlumiče na podvozky na 160 nebo zase ne. Tím myslím ty u kola přímo. Mě to přijede divné nedávat tlumiče nad 140, většinou se dávají . A pak jsem zvědav na zvolenou kapacitu.

Partneři


Newsletter

Výběr editora