Dopravci Železnice Železniční průmysl

Ze 70. let do 21. století. V Plzeňském kraji začaly jezdit RegioPantery

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

České dráhy dnes poprvé nasadily do pravidelného provozu nové elektrické jednotky RegioPanter na trasách osobních vlaků z Plzně do Horažďovic předměstí. Nahradí tak soupravy s vozy  ještě ze 70. let minulého století. Od příštího roku by mělo na trase jezdit více vlaků.

RegioPantery pro Plzeňský kraj mají barevnou kombinaci modré, zelené a žluté s prvky Plzeňského kraje. Změny barevného řešení se dočkal i interiér. Vzhled vybrali lidé v anketě, kterou uspořádal Plzeňský kraj. Dosud na osobních vlacích jezdí klasické soupravy tažené lokomotivou 242 s vozy Bdt a BDs. BDs byly vyrobené ještě v polovině 70. let.

Ke zcela zásadnímu zkvalitnění komfortu cestujících dochází na trati 190 v úseku Plzeň – Horažďovice předměstí a částečně na trati 170 v úseku Plzeň – Pňovany, tzv. Plzeňské lince. Zde dochází k uvedení do provozu devíti nových elektrických jednotek RegioPanter v barvách Plzeňského kraje. V souvislosti se zvýšením komfortu rovněž dochází k navýšení objednávky Plzeňského kraje na tomto úseku o 21 milionů korun,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.

Na trati 190 Plzeň – Horažďovice předměstí bude upraven koncept dopravy. Jedinou výjimkou, kde zůstanou starší vozy, bude pár spěšných vlaků, na kterém bude nasazena souprava s řídícím vozem „Sysel“ a třemi vozy klasické stavby). Vlaky budou začínat a končit nově ve stanici Plzeň-Jižní Předměstí. V úseku Nepomuk – Horažďovice předměstí a zpět nově pojedou v každém směru další dva vlaky. Na spojích „Plzeňské linky“ budou také nasazeny soupravy RegioPanter. Koncepce je mírně upravena, například poslední spoj linky pojede z Pňovan do Nepomuku ve 20:41.

Nové dvouvozové vlaky jsou plně klimatizované, nabízejí připojení k internetu, zásuvky na dobíjení či moderní informační systém.

Za devět nových jednotek zaplatily České dráhy přes miliardu korun. 85 % pokryje dotace z Operačního programu Doprava 2014 – 2020. „V srpnu 2018 byla žádost o dotaci Ministerstvem dopravy schválena a České dráhy obdržely schvalovací protokol. Nyní probíhá ze strany Ministerstva dopravy příprava podkladů pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace,“ dodal generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Nové jednotky řady 650 RegioPanter v Plzeňském kraji:

  • počet jednotek 9 (celkem 18 vozů);
  • linka Horažďovice předměstí – Plzeň Jižní Předměstí;
  • pravidelný provoz od 9. prosince 2018;
  • výše investice více než 1 miliarda korun;
    Komfort:
  • bezbariérové včetně bezbariérového WC (přístupné pro vozíčkáře)
  • přebalovací pult pro maminky s kojenci,
  • audiovizuální informační systém;
  • ergonomické sedačky čalouněné textilním potahem;
  • prostor pro kočárky, jízdní kola a objemná zavazadla;
  • klimatizace;
  • el. zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících;
  • Wi-Fi připojení k internetu;
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a zablokované proti otevření před rozjezdem vlaku;
  • WC s uzavřeným systémem (lze použít ve stanicích a tunelech) v bezbariérové úpravě pro vozíčkáře;
  • informace pro nevidomé cestující formou tabulek s Braillovým písmem, audioinformace o jízdě vlaku včetně slepecké vysílačky k otevření nástupních dveří.
    Technické parametry:
  • max. rychlost vlaků je 160 km/h;
  • délka jednotky 53 metrů;
  • výkon 1 320 kW;
  • hmotnost prázdné jednotky cca 103 tun, plné cca 120 tun
  • kapacita cca 150 míst k sezení.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kamil Maršálek
Host
Kamil Maršálek

Tak konečně zmizí regiovdovy z pod drátů a zřejmě i večerní žralok v osm. Ale že to trvalo, už se o tom mluvilo před lety. Ještě ta slibovaná modernizace Plzeň-Nepomuk a snad zde konečně doprava bude odpovídat 21.století. Na to, že dálkové řízení už má dávno třeba daleko méně využívaná trať na Most, je to docela ostuda. Pak má R od Budějic zpoždění a člověk by si stihnul v Blovicích při křižování vlaků koupit barák.

Štěpán
Host
Štěpán

Nová vozidla jsou možná dobrá věc, ale řešil vůbec někdo kapacitu? V odpolední špičce vlaky z Plzně do Nepomuku bývají na hraně kapacity i ve stávající podobě, 150 míst (z čehož je nutné odečíst první třídu) je příliš málo. I kdyby jezdily dva spojené, pořád to nebude stačit. Počítá se ve špičce i s trojicemi? Proč raději kraj nepořídil tříčlánkové jednotky?
Ale na lince Blovice – Kozolupy to krok dobrým směrem beze sporu je, konečně někomu došlo, že regionova na této lince neměla absolutně co pohledávat.

pavel
Host
pavel

ještě to tak vyrobit v dieselu a je to 🙂

To
Host
To

Ty „krabice“ na střeše jsou strašný… design jen o málo něco lepší. Made by Škoda

RHO
Host
RHO

A kdy se posune Valašsko ze 70. let do 21. století? Na trati 280 jezdí jen 460 (O.K. jsou jakž-takž pohodlné, ale je to už fakt staré)…

MarKing
Host
MarKing

no hlavně by ČD nezapomenuly vytvořit kategorii OSx, osobní vlak vyšší kvality (jak je jejich zvykem po nákupu čehokoliv nového)

jan
Host
jan

Jsem zvědav, jestli škoda na této jednotce něco zlepšila. Jako podvozek. Klepání podvozku, tuhost odpružení. A zda přidali tlumiče na podvozky na 160 nebo zase ne. Tím myslím ty u kola přímo. Mě to přijede divné nedávat tlumiče nad 140, většinou se dávají . A pak jsem zvědav na zvolenou kapacitu.

liberal shark
Host
liberal shark

21 století ??? Spíš tak rok 1990, ne ?

Jirka
Host
Jirka

To jsou jednotky,kterými jezdí pan Sůra do práce a nelíbí se mu.

DJ
Host
DJ

Není náhodou pan Sůra z Liberce? Tam by ty Pantery asi nejely…

Panoramix
Host
Panoramix

Přemýšlím, jestli více než 1 miliarda Kč za 9 dvouvozových jednotek není trochu moc. To vychází v přepočtu na nějakých alespoň 110 milionů Kč za jednotku. To má být cena včetně doživotního servisu? Jinak mi přijde, že je to hrozně nadsazené.

vagonář
Host
vagonář

Mi to přijde celkem adekvátní, když elefanty už před téměř dvaceti lety stály zhruba 200 000 000.

X 1
Host
X 1

Panoramix
Olomoucké Třídílné jednotky Regiopanter stály 144 mil./kus. V roce asi 2013.
Alespoň je to uvnitř napsáno.
Ad. Vagonář
Cena u Elefantů byla v průbéhu dodávek proměnlivá. Ty z poslední série stály tolik, co patrovej Stadler Kiss.

Davidl
Host
Davidl

Dobrý den, co bude s ř.242 a vozy, které budou nyní nahrazeny pantery? Šrot, kopřivy, Mairetánie nebo cargo (mašiny)? Děkuji

Michal
Host
Michal

Budou ponechány jako záloha a rozhodně se ještě do provozu zapojí.

Jiří
Host
Jiří

Zdravím mně osobně přijde škoda je poslat do šrotu, když si vezmu jak dnešní moderní technika je poruchová. Osobně si myslím, že se ještě vrátí.

Radek Šindel
Host
Radek Šindel

Jako vedoucí projektu jsem měl možnost zpracovávat několik nabídek pro nejrůznější dopravce a u českých zakázek mě zaráží mimo jiné pojetí roztečí sedaček. Na jednu stranu je snaha o co největší podíl čtyřek, ale s extrémně malou roztečí okolo 1700mm. Při této rozteči mají i lidé běžného vzrůstu doslova kolena v sobě. Na druhou stranu u letadlového uspořádání jsou rozteče zbytečně velkorysé. Pro alespoň trošku pohodlné sezení je potřeba u čtyřek rozteče okolo 1750-1800mm. V případě „letadla“ ale stačí v případě moderních sedaček 750-800mm. Nechci dalece rozvádět diskuzi, které uspořádání je lepší. V každém případě ale není vhodné požadovat velký… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Budou jezdit dvě dvouvozové jednotky spojené? 150 míst by asi nestačilo, když dosud jezdí většinou 4x Bdt

jan
Host
jan

No jo, změna k lepšímu k nezaplacení:-)

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, velká část vlaků bude dvojmo.

AAA
Host
AAA

A Najbrt nebude mít co žrát

byrot
Host
byrot

Škoda, že jednotky nejsou hybridní, aby mohly zajet až do Horaždovic (město). Takle zůstane přestup na regionovu, bo dráty tam asi nenatáhnou.

Kuba
Host
Kuba

Jak dlouho se asi ten koncept se zajížděním na Jižní předměstí udrží, když se má tato stanice změnit na čtyřkolejnou zastávku?

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Náhodou, na koleji 511 je jak nástupiště, tak i možnost pokračovat odbočkou rovnou na garančku 🙂

Jiří
Host
Jiří

Jenže ta výhybka bude do budoucna na křimickém zhlaví poslední a za ní už jen trať. Takže vlak stojící na Jižním (ať již plánovaně nebo pro závadu) bude znamenat jízdu proti správnému směru už z Křimic, aby se tedy nemuselo čekat za ním…

MartinM
Host
MartinM

Do zelektrizování tratě do Nýřan, pak budou jezdit tam.

Fleš
Host
Fleš

A rychlíky do Budějc a do Brna stále zůstanou v 80. letech.

vagonář
Host
vagonář

Ať slouží dalších padesát let!

MB
Host
MB

Jestli mají stejně nepohodlné sedačky jako Interpantery, tak to není změna k lepšímu aspoň co se zad cestujících týče. Já se IP vyhýbám co to jde a raději jezdím starým panťákem i když ten zase díky neůdržbě taky není žádná hitparáda. Není vše zlato co se třpytí.

Michal
Host
Michal

Hehe, tak v Plzni žádné staré panťáky nemají. Tam mají tohle nebo Bdt s plecháčem.

Lukáš
Host
Lukáš

Tak vhledem k vrakoidnímu stavu vozidel a jejich údržbě v Plzni, si myslím, že se Plecháče s klasikou udrží ještě dlouho.

Newsletter