Dopravci Železnice

České dráhy končí s rychlíky vyšší kvality. K rozdílům už není důvod, vysvětlují

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

České dráhy upustí od nového jízdního řádu od označení Rx, kterým pojmenovaly rychlíky vyšší kvality. Mělo jít o vlaky, které cestujícím slibovaly větší komfort, než běžné rychlíky, například klimatizované vozy nebo zásuvky na dobíjení drobné elektroniky.

Vyplývá to z konečné podoby jízdního řádu, kterou zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. Nově budou jezdit u dálkových spojů vlaky kategorií R (rychlík) a Ex (expres), zůstává také označení SC (pendolino) a rj (railjet). Značku Rx zavedly poprvé v roce 2014.

Díky postupující obnově vozidlového parku, nákupům vozů ze zahraničí a modernizacím, se nám daří plošně zvyšovat a sjednocovat kvalitu souprav. Takzvané koženky z rychlíků definitivně mizí. Prakticky všechny vozy řad B, A, AB a BDs jsou již čalouněné, mají opravená okna, stěny, podlahy i toalety. Proto se vracíme k dřívějšímu označení R a Ex,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy už letos zhruba třicítku dálkových vlaků s označením Rx z jízdního řádu vyškrtly. Šlo o rychlíky z Prahy do Plzně a Klatov. Na nich se dopravce prakticky od začátku nového jízdního řádu potýká s výpadkem kvalitních vozů, které chtěl původně na rychlíky na západ Čech nasadit. Proto nakonec od označení vyšší kvality ustoupil. Aktuálně je v jízdním řádu 73 těchto vlaků, jde například o rychlíky z Prahy do Brna nebo z Brna do Olomouce přes Břeclav, na které nasazuje dopravce elektrické jednotky InterPanter.

Nejde o jedinou změnu v označování vlaků. Ještě větší revolucí bude změna jmen vlaků. Od prosince s novým jízdním řádem zmizí až na výjimky pojmenování jednotlivých spojů, názvy budou dráhy přiřazovat celým linkám. S tím už částečně začaly v minulých letech, letos v prosinci ale bude změna zřejmě největší. Dráhy to zdůvodňují lepší orientací cestujících.
„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.

71 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Bla bla bla…………. Mají starý vagony a vymlouvají se.

    Včera jsem vezl kámoše na vlak do Plzně z Srní.. Z Chebu Ex 5 min zpoždění, pár nových vagonů (66 míst na sezení), zbytek starý vagony.

    Kdyby neměl místenku , tak jako zbytek lidí stál na chodbě.

    To nikoho nenapadne, že když dám vagon na 66 míst (místo 88 míst) , tak na soupravě musí přidat 2 vagony????

  • Pane Sůro, to s těmi mluvkami je pravda, celá pravda a nic než pravda…totiž, celá pravda je taková, že Péťa dělal taťku a Aleška mamku, ale to zase není tak podstatné. Žádná urážka v tom není a vulgarismus už vůbec ne. Nebo snad chcete tvrdit, že se to oba doposud tají? Když myslíte…

  • Hlavně prosím na rychlíky Praha-Cheb apod. nenasazujte ty nepohodlné velkoprostorové vozy, co tam posíláte teď. Starý kupéčkový „koženky“ byly mnohem pohodlnější.

  • No jo, to už je jakési přiznání stavu, že tu kategori nejsou prostě schopni udržet. Takže teď už nebude problém, a nikdo se tomu nebude moci divit, že místo Pantera, či Bmz přijetou rozhrkaná Béčka… Tak je to nutilo se alespoň snažit. Teď už zase padáme dolů, protože to tvrzení, že se to zlepšilo natolik, aby tuto kategorii bylo možno zrušit, je nesmysl. A vcelku zásadní je dle toho prohlášení kvalitativní posun v tom, že za kvalitní a moderní vozy jsou nově považovány i dehumusované Béčka!!! Tak to mi vcelku vyrazilo dech… Takže, když po dvou letech jakéhosi snažení přijedou na Slováckém expresu opět Béčka, bude to nově v pořádku… Já osobně jsem žádné zásadní a plošné zvýšení kvality na R nezaznamenal. Modrým k tomu vždy pmůže jen a pouze konkurence na trati, jinak s nimi nehne nic. Mají přitom takový rozsah a potenciál, a dělají pro nějaké zlepšení minimum. K tomu, že alespoň na některých linkách se to zlepšilo, je dokopala právě konkurence. Jinak bychom stále jezdili v těch B na kmenových soupravách i do té Ostravy…

    • Nevím jak kdo ale já jsem spokojený. Nechápu jak může pořád někdo dávat za vzor pomeranč a tramvaj. Vy si pořád myslíte kdyby tito 2 soukromí dopravci nebyli tak tady jezdí béčka.?? To je ale hloupost. Ta kvalita na ČD by byla i bez nich. Jasně konkurence je potřeba ale svádět to na ně? ČD sami cítí že musí jít dál i bez nich. A ty Slovácké expresy jsou nejlepší soupravy co udělali. Mají úplně všechno. Zásuvky otvíráci okna klimatizaci bezpečné dveře uzavřený WC a od nového jízdního řadu i wifi. Nevím co by jste ještě chtěli.

      • Ano, bez konkurence by stále jezdily na koridoru ve velké béčka. A za astronomické ceny. Ony ty béčka totiž drze jezdí po tom koridoru i dnes, i když většinově tedy jako posily. Ale vidívám je hodně i v základu souprav, asi jako náhradu za chybějící „kvalitní“ vozy… Podívejte se na relaci BM – Ostrava/HB – Praha, BM – ČB – Plzeň, BM – Šumperk atd atp. Myslíte, že ten jeden (někdy) „kvalitní“ vůz v soupravě ( a ještě kombinovaný se služebákem) je výrazný posun v kvalitě soupravy? A Slovácký expres byla opožděná reakce na Regiojet a LEO Express, když začali jezdit do starého Města…. Tak to je…

        • Ale houby, prvnich 45 modernich vozu od Siemense bylo objednano uz v roce 1995, tedy daaavno pred konkurenci. Za to, ze to slo pomalu, muze jen nase mizerna kupni sila vs cena v te dobe novych vozu (dnes jsou houfne nakupovany jako ojete za zcela jine penize). S nastupem konkurence to nema prakticky nic spolecneho. Tak to je…;-)

    • Vždycky vpřed hnala jen konkurence, pokud by nebyla konkurence, tak na státní moloch by zůstal jen politický apel tlaku veřejnosti. Mě jen překvapuje, že s poznatky 40-ti leté éry vynucené státní monopolizace, centrálního limitování a jeidného nástroje kvality knih „stížností“, ještě někdo může tvrdit, že by jediný subjekt bez konkurence byl dokopán, tam kde byly donuceny ČDčka dnes. Stav by byl jistě o dost horší, ceny daleko vyšší a hlavní argument, že nejsou prachy, lidi i to počasí nám nepřeje soudruzi. 😀 😀
      Ideální, aby ČDčka přišly o 50% výkonu, které získají soukromníci, ČDčka dají tu půlku parku do šrotu a pak privka už bude i politicky průchodná, navíc po finanční krizi, cena bude pro Kellnera velmi přijatelná. A tydle debatky o kvalitě se nepovedou, na to bude svobodný trh bez manipulací státu.

  • Výpadkem kvalitních vozů? Může mi někdo vysvětlit co je kvalitního na vozech ABpee? Mají klimu, to je pravda, ale klima není vše, u dálkových vlaků jde hlavně o pohodlí… ABpee je až na méně místa a absenci WiFi srovnatelné s RegioPantery a tudíž to patří na osobní vlaky, určitě ne na dálkové rychlíky…

  • Tak samozřejmě, že není důvod, ono žádná vyšší kvalita nikdy nebyla, pouze nízká a ještě nižší…

    • A pak wifi ve vozech ZSSK, ktere proste nefunguje v CR. V Ex2 to znamena, ze WiFi lze pouzivat 72 km (Zilina – hranice) a dalsich 360 km (hranice – Praha) se muzu pripojit na WiFi a koukat na absenci IP konektivity.

  • Výborně, a rozhrkané východoněmecké prasečáky budou na trase Praha – Děčín jezdit dál. Člověk by blil, v čem je nucen jet, ve srovnání s linkami z Prahy na východ.

    • Za sebe z Brna hlásím, že sice do Práglu jde jet dobře, ale všude jinde jezdí děsné věci, na Lince z Letovic do Křenovic nám třeba jezdí z valné většiny 560ky vyrobené v roce 1971…ano, počítáte to správně, bude to 48 let od jejich uvedení. 😀 Jak říkám, na tyhle vlaky se chodil jako malý dívat můj otec, chodil jsem se na ně jako dítě dívat já a můj nyní dvouměsíční syn to podle všeho taky ještě stihne 😀

      • A tak budete mít svou vysněnou půjčovnu.. 560ky jsou držáky. Jediné co by po těch 50 letech potřebovali je pořádnou péči. Jinak za mě je to stále rychlý pohodlný stroj. Jeden z nejlepších co v čr jezdí.

    • „Člověk by blil, v čem je nucen jet, ve srovnání s linkami z Prahy na východ.“
      A on Vás snad někdo nutí jezdit (vlakem)?

        • Nechápu, co Vám vadí na tom, když někdo použije principu „na hrubý pytel hrubá záplata“: do Děčína přece jezdí každé 2 hodiny EC vlaky, v jejichž soupravách žádný důvod k „Člověk by blil“ rozhodně není, a v prokladu jezdí v relativně docela slušných soupravách „Cheby“, od nichž lze do Děčína dojet s přestupem v Ústí nad Labem za téměř stejnou dobu, jako „plívovým“rychlíkem přímo bez přestupu – takže opravdu nechápu, kdo nebo co toho „kritika“ nutí jezdit tím vlakem, na který pak nadává na Internetu: ale možná je to jen masochista a tímto způsobem masturbuje …

          • Jenže dotyčný předřečník neříká, že jezdí z Prahy do Děčína. Co když jezdí třeba z Kralup do Lovosic? Takovým lidem jsou knížecí rady užitečný jak mrtvýmu zimník.
            Když si já budu stěžovat na zoufalou kvalitu rychlíků Praha – České Budějovice, taky mě velkomožně usadíte, ať sedím na p*deli, když se mi to nelíbí? Protože mám snad expresy v nadkvalitě? Jenže já potřebuju do Veselí a tam nadvlaky nestaví.

            • Já nikomu nenařizuji, „ať sedí na p*deli, když se mu to nelíbí“, jen jsem se ptal, jestli někoho (v daném případě „Najmyho“) někdo nutí jezdit (vlakem). Navíc, když sám někdy těmi vlaky jedu (protože se mi to hodí), a to i těmi, na které poukazujete Vy, neshledávám, že by jejich soupravy byly tak hrozné, jak „Najmy“ naznačuje: sedadla už jsou „hadrová“ a ve vozech je čisto – s koženkovými sedadly jsem se naopak setkal v poslední době několikrát právě na trati Praha – Česká Třebová – Morava v případě posilových vozů ve dnech zvýšené frekvence, a když jsem je na soupravě viděl, nastoupil jsem raději rovnou do nich a byl jsem docela spokojen, protože byly volnější než ty kmenové vozy „vyšší kvality“.

    • Výborně, a rozhrkané východoněmecké prasečáky budou na trase Praha – Děčín jezdit dál.

      Cca polovina jich bude s od příštího GVD s novějšími soupravami. Viz tabulky knižního JŘ.

    • noa kdo vás nutí? tam opravdu nění jiná volba mež tohle dle vás utrpení? ona tam není možnost jiného způsobu dopravy?

  • takze ted uz budou vsude jednotne rychliky nizsi kvality. jen hlavne aby byl dost mist pro babisovy volice – studenty a duchodce!

    • tak zejména studenti se kasají tím, jak by Babiše nikdy nevolili… studentíci jsou přece zarytí pravičáci a státotvorci. Co naplat, že za vlády pravice doprava byla na mnohem horší úrovni než nyní a prakticky se neinvestovalo (myslím zejména 90. léta)

    • A naco ta doprava ksakru je? Studenti mají student agenci-RJ, důchodci národního dopravce a jsme v demokracii, tak každý to může střídat.

  • Vrátil bych všem nevděčníkům vagony s dřevenými lavicemi, stejně se nikomu nebo málokomu zavděčí ať se snaží sebevíc. Každej by si chtěl vozit p…l v měkkým a s Wifi, s klimatizací, s občerstvením, s obrazovkou před sebou a ještě s bůhvíčím a co nejrychleji a ještě nejlépe zadarmo nebo skoro zadarmo. Jdu blejt velebnosti :-).
    Věčně remcající nespokojený český národ.

    • Prokazatelná ztráta je (nejen) ČD hrazena z daní. Tudíž si (nejen) tuto společnost platí všichni, i když jejích služeb nevyužívají. Nevidím tedy důvod nechtít za své peníze, které si netrháme na stromech, kvalitu. Nota bene, když si koupí jízdenky zaplatíte za jízdu dvakrát (daně a ta jízdenka).

    • Přesně tak, kaštani mají držet hubu a krok, co by si to dovolovali, chtít v roce 2018 čisté, moderní, klimatizované a pohodlné vlaky…

      • Kefalín, a čo je to také, čistý, moderný, klimatizovaný a pohodlný vozeň? Chápem tak to prvé, ale to ostatné je vec názoru.
        Riki – tleskám, přesně tak, hudrující, věčně nespokojený český národ. Ale co chtít od národa, který potřebuje pevnou rakouskou/německou ruku 😀

          • Termíny „moderní“ a „pohodlný“ se ovšem nejen v ČR v posledních už více než 10 letech téměř vždy vylučují – asi příliš často veřejné dopravy nevyužíváte, že jste si toho nevšiml.
            Dukátova věta (stará už skoro 30 let), že „nejlepší jednička je rakouská dvojka“, platí stále – ale jen o vozech existujících už v té době: ty novější (i rakouské) jsou podstatně nepohodlnější.

        • Tak tak , tady i kdyby jezdil Šinkanzen :-), tak to bude pořád a pořád remcat, hlavně někde u piva, jak je všechno špatně.
          Teda velmi velká většina, ne samozřejmě všichni.

    • No to ano 🙂 … a ještě ke všemu, když stále více cestujících ví, že má v takovém případě nárok na odškodné. A to se pak taková sranda může prodražit.

  • No tato „kategorie“ především vůbec neměla ani vzniknout…. To se jako budou vždycky tvořit kategorie na základě nakoupených vozidel? (OsR – osobní, regiošuk; OsŠ – osobní, šukafon; OsX – osobní, ale sami eště nevíme, co tam dáme, možná kocoura + 010)

  • Kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými rychlíky jsou stále značné (přičemž zásadní je třeba absence klimatizace ve starých, byť lehce renovovaných vagonech). Takže nezbývá než si informace o řazení komplikovaně dohledat přes eshop nebo na specializovaných webech.

  • No konečně… označení „rychlík vyšší kvality“ byl fakt výsměch! Už jen ten název a pak to zklamání, když přijely k nástupišti samý béčka a jeden moderní služebák.

      • Ono už samotné označení osobní vlak je zvláštní… jako kdyby EC nebylo osobní vlak… a pod pojmem rychlík by si taky většina lidí mohla představit, že pojede rychle a tak má třeba strach ho využít, protože by se jim z té rychlosti mohlo dělat mdlo… prostě bych to označil vlak a tečka

  • No tak osobně dojíždím denně „klaustrofobním rájem“ (čti InterPanter), tj. Rx. Podvozek je vcelku komfortní ale ty sedačky a celkový prostor mi tedy jako vyšší kvalita nepřipadá. Poláci měli letos v Ostravě ukázku hodně podobné alternativy InterPanteru, ale uvnitř byla výbava i prostor lepší….

    • Tak ale přesně tak to bude. Objednatelé ořezají kapacity, aby zvýšili obsazenost. Že z toho pak bude tramvaj jako na Bratislava Komárrno, stojící lidé.. Dopravce udělá maximálně sardinkované uspořádání.
      To je liberalizace.. Nejlevnější vyhrává. Stačí splnit počet míst. Jak to už je jedno..

  • Aha, já teda v kvalitě vozů i servisu rychlíkových linek nadále rozdíly vidím, a to dost zásadní. Např. rameno Praha – Morava vs. Praha – Tanvald, kde jsou nasazovány stejné soupravy jako na osobáky, není zde možnost občerstvení, zásuvka a ani 1. třída.

      • Pha – Tanvald platíte 3 kč/km, 133km, 192Kč, ta superakční nebo jak to zrovna dneska pojmenovávají, 109, nebo 115, nebo 119, kdy na jaký spoj ji dostanete je veliké tajemství, samozřejmě nabízejí i různě dražší různými oklikami,
        zatímco Pha Morava 0,50 kč/km… tak přibližně, kdy na jaký spoj ji dostanete, je veliké tajemství.
        Tedy Praha-Tanvald bývá na kilometry 2x-3x levnější, ale zdaleka ne 6x.

      • Když si to přepočtete ne na km, ale na minuty, během kterých ošoupáváte sedačku, tak ten Tanvald cenově zase tak špatně nevyjde 🙂

  • Tak kategorie Rx budila spíše rozpaky na téma Rychlík neznámé kvality, protože x je neznámá.
    A k těm názvům vlaků: Vlaky Varsovia pojedou do Warszawy, akorát že z Bohumína pojedou jako Porta Moravica, Praha atd. A Pendolino Kosican končící v Bohumíně je taky dobrý…

  • Podle mě by měly rozhodit alespoň jedno bmz do rychlíku například Ostrava Brno. Alespoň jedno BMZ. Nebo Praha Brno přes Vysočinu. Jsou to hodně páteřní linky. A ty soupravy z 90 mají hodně much.

        • nedávno to průvodčí nemohla otevřít zevnitř ani zvenku… ani kop nezabíral… muselo se jít do vedlejšího vozu. Ať se pak nediví, že tohle hodně lidí odradí od jízdy vlakem, když se člověk nemůže dostat z vlaku a zvlášť v zastávkách má na to asi 20 vteřin.

          • Já už ty dveře pro jistotu ani neotevírám. Rovnou si sedám vedle vozu pro postižené a nastupuji/vystupuji přes zmíněný vůz. Ušetří to čas, nervy a těch kopanců na dveřích bude také méně

  • Tak pokud ČD na lince R8 konečně nasadí vlaky odpovídající 21. století, tak OK. Jinak by na ní asi měly zavést oznámení Rš (Rychlík – jezdící šrot).

Newsletter

Partneři


Výběr editora