Velká výluka v Brně. Hlavní nádraží nebude rok průjezdné, expresy pojedou přes dolní

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brňané i návštěvníci města se už od poloviny července potýkají s omezeními vlakové dopravy spojenými s rekonstrukcí hlavního nádraží. Teprve

Brňané i návštěvníci města se už od poloviny července potýkají s omezeními vlakové dopravy spojenými s rekonstrukcí hlavního nádraží. Teprve s příchodem nového jízdního řádu 9. prosince ale nastane situace, kterou koordinátor jihomoravské dopravy KORDIS JMK nazval Velká Vlaková Výluka (VVV).

Správa železniční dopravní cesty zahájí další fázi rekonstrukce nádraží, která zahrnuje především zbudování nového staničního zabezpečovacího zařízení za 1,8 miliardy korun. Zabezpečovač se rovněž bude instalovat na navazující traťové úseky, rekonstrukce čeká i koleje a výhybky.

Po celou dobu platnosti nového jízdního řádu tak bude hlavní brněnská stanice neprůjezdná, což si vyžádá od cestujících značnou dávku trpělivosti a smyslu pro orientaci. Výrazně opět vzroste význam dolního nádraží, kde SŽDC 8. prosince zprovozní (ve směru od Zvonařky) nové ostrovní nástupiště, podchod i čekárnu. Vlaky zde budou využívat tři koleje.

Na dolní nádraží budou zajíždět především všechny vlaky od Břeclavi a mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu. Zamíří sem i osobní vlaky od Tišnova a Kuřimi, které uhnou v Židenicích. Rychlíky budou končit už v Brně-Králově Poli, do centra města budou cestující moci využít tramvajovou dopravu.

Část spojů ze směru od Slavkova pojede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část skončí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků pojede pouze do Brna-Slatiny, odkud bude zavedena náhradní doprava na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice skončí v Brně-Chrlicích, odkud budou jezdit autobusy na centra.

Schéma velké vlakové výluky v Brně. Pramen: KORDIS JMK

Schéma velké vlakové výluky v Brně.
Pramen: KORDIS JMK

Hlavnímu nádraží se vyhnou i rychlíky od Vyškova. Budou jezdit přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích bude možný přestup na vlaky směřující na hlavní nádraží. „Obecně lze říci, že mezi hlavním nádražím a Židenicemi budou jezdit osobní vlaky každých 15 minut v průběhu téměř celého dne včetně víkendů. Výluka na hlavním nádraží se naopak nedotkne spojů přijíždějících do Brna od Střelic. Stejně tak vlaky od Blanska, včetně rychlíků, budou i nadále zajíždět na hlavní nádraží,“ doplnila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajistí autobus linky 61.

Na dolní nádraží přesměruje všechny své vlaky dopravce RegioJet. Jedinou výjimkou bude poslední večerní spoj z Prahy, který bude končit na hlavním nádraží. RegioJet chystá otevření informační a prodejní kanceláře na dolním nádraží.

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019. Jako první zahájila SŽDC letos v létě rekonstrukci památkově chráněných mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici. V případě mostu přes Hybešovu ulici se mimo jiné rekonstruuje jeho ocelová nosná konstrukce. Sanací projde i spodní stavba včetně kamenných kvádrů, cihelného zábradlí a betonových hlavic pilířů. Celkové náklady dosahují výše 214 milionů korun.

Podobný rozsah mají i práce na dvou ocelových konstrukcích mostu přes Křídlovickou ulici, který se nachází přibližně 600 metrů jižněji směrem na Horní Heršpice. V případě spodní stavby se zbourají zídky s úložnými kamennými bloky a postaví se nové ze železobetonu s kamenným obkladem. Kamenné opěry mostu projdou injektáží a přespárují se. Náklady této stavby činí 129 milionů korun.

Brno si tříměsíční výluku s přesunem provozu na dolní nádraží užilo už loni. SŽDC tehdy opravovala viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlou 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun. Miliardová rekonstrukce brněnské uzlu přitom nijak nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji tak jako tak udělat, neboť nádraží funguje na hraně kapacity.

Tagy brno hlavní nádraží SŽDC výluka
28 komentářů