Dopravci Železnice

České dráhy zdraží jízdenky o 2,5 %, rozšíří nabídku traťových jízdenek.

Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra

Cestování vlaky Českých drah od změny jízdního řádu mírně podraží. Zdražení o 2,5 % vysvětluje dopravce inflací.

Cena obyčejného jízdného beze slev tak stoupne u nejčastějších vzdáleností o jednu až dvě koruny. Změnu ceníku oznámily České dráhy dnes na tiskové konferenci. Například u vzdálenosti 25 kilometrů bude jízdenka stát 46 Kč namísto stávajících 45 Kč. U jízdenky na 100 kilometrů bude jízdenka stát namísto stávajících 147 Kč 151 Kč. Loni České dráhy zdražily o dvě procenta.

Nově také České dráhy zamíří více na pravidelné dojíždějící. Dosud byla nabídka traťových jízdenek ohraničena vzdáleností 120 kilometrů, nově se rozšíří až na 150 kilometrů. Jako důvod dráhy uvedly postupné zrychlování tratí a prodlužování vzdáleností, odkud lidé každodenně jezdí vlakem například do práce či do školy. Jako příklad uvedly ČD jízdenku z Chocně do Prahy (143 km), kde vyjde jedna jízdenka při 20 pracovních dnech v měsíci na 147 Kč.

České dráhy nově nabídnou traťové jízdenky i pro seniory ve věku 65 let a více, kteří jezdí se slevou 75 %. Slevu na vybrané lokálky ve výši 25 % přejmenují na Region, nově bude v prodeji i v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak. Jde například o tratě Kolín – Ledečko nebo Most – Moldava. 

České dráhy od nového grafikonu denně vypraví v průměru 7223 vlaků, o 182 vlaků více než letos. Rozsah dopravy má dosáhnout 128,9 milionů vlakokilometrů více.  To je nárůst o 3,7 milionů vlakokilometrů. 

64
Diskuze

avatar
11 Komentáře
53 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
37 Autoři komentářů
JaryToželezničář v důchoduKajmanVítek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jary
Host
Jary

No to tedy nevím. Z 84 Kč se mi zdraží jízdné na 117 Kč, tj zdražení o 39%.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

No,to je toho,jaképak zdražení….Z Prahy do Brna si cestující připlatí cca 8,-Kč.Myslím,že na to má téměř každý.Na jedné straně každý chce moderní vagony,jezdit alespoň 200 km/hod….,- na straně druhé ČD zaplatí více za elektřinu,i když při důsledném používání EDB elektřinu ještě zpět dodává do sítě.

babilon
Host
babilon

Dokud nebude plné znění tarifu, tak bych nejásal. Různými jobovkami se ČD většinou předem nechválí.

Jary
Host
Jary

No to tedy ano. 84 Kč platím teď, od 9.12. už 117 Kč. Zdražení vychází o 39%.

petr.r
Host
petr.r

mně nevadí že zdražují, mně vadí, že slevnují nějaký svoje traťovky a obyčejní cestující to vlastně dotují tím zdražením.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Já o zlevňování traťovek v článku nic nevidím. Jen o jejich rozšíření na větší vzdálenosti.

Bery
Host
Bery

Vzdyt prave tratovky jsou vyhodou pro ty obycejne cestujici… To jsou jizdenky pro pravidelne cestujici, co denne dojizdi do prace, nebo do skoly.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Jistě,ze 120 km se rošíří na 150 km…..

Bery
Host
Bery

jj, sice tech, co takovou trasu jezdi denne asi moc nebude, ale jinak je to klasicka mnozstevni sleva, takze nic proti tomu.

petr.r
Host
petr.r

já to beru jinak, obyčejný cestující si řekne, že se pojede podívat do prahy a žádnou tratovku nemá. Můj názor.
V článku je to rozšíření- já to chápu vlastně slevněním-ujedete více km za méně peněz.

Bery
Host
Bery

Ano, mnozstevni sleva pro pravidelne cestujici. Na tom neni nic spatneho. Tratovku si muze koupit kazdy, neni to zadna diskriminace…

To
Host
To

ČT 24: „Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského vzrostou ceny o 2,5 procenta, zdražení dávají dráhy do souvislosti s inflací, nikoli s růstem cen dalších vstupů. „Cena obyčejného jízdného beze slev u nejčastějších vzdáleností se zvedne o 1 až 2 koruny,“ vyčíslil mluvčí.“ Aha, takže zdražují kvůli tomu, že roste cena rohlíků, nikoliv, že rostou nároky na mzdy, pohonné hmoty atd.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Cena rohlíků (obecně spotřebního koše) ale roste také kvůli růstu mezd. To všechno spolu souvisí.

To
Host
To

Nj, ale ČD uvádí, že nezdražují kvůli růstu mezd, ale právě kvůli rostoucí ceně těch rohlíků…

Jirka
Host
Jirka

Bylo by fer uvest, ze cena jizdneho CD je predevsim dana tarifem ministerstva financi – takze nesvalovat veskerou vinu na CD jen.

babilon
Host
babilon

Tarif ČD se sice řídí výměrem MF, ale žádný konkrétní ceník v tom výměru není. Ceník jízdného si tvoří ČD naprosto samy.

petr.r
Host
petr.r

ano bylo by fér uvést, že tohle zdražení není rozkazem MD.

Elb
Host
Elb

MD není armáda nebo policie, aby dávala rozkazy, mimochodem v TR 10 je právě uvedeno, že zdražování jízdného u objednávaných spojů lze pouze o výši inflace.

petr.r
Host
petr.r

rozkazem tedy né, prosebním dopisem….., tak jste to chtěl formulovat? A jakým tedy daly aby čd slevnily ty tratovky, je něco v TR10?

To
Host
To

Může mně prosím někdo vysvětlit, proč se zdražuje o inflaci? Co to má za smysl? Chápal bych argument, že se zdražuje, protože roste cena elektřiny, nafty, rostou mzdy, náklady… ale o inflaci? Inflací zdražují potraviny, oblečení, spotřební zboží atd. atd. … ani na jedno ČD nejezdí. Co to je za důvod? To je jako bych požadoval každoroční růst mzdy o inflaci, a to by mělo aspoň nějaký smysl. Když byla deflace, tak se teda zdražovalo proč? Jen tak, pro prču?

Bery
Host
Bery

Taky nevim proc jen o inflaci ?
Nam napr. CEZ uz oznamil zdrazeni elektriky o 8% od 1.1.2019…

To
Host
To

Já spíš moc nechápu, co mají ČD společného s inflací…

Premek
Host
Premek

Tak si najděte definici pojmu ,,inflace,,.

Bery
Host
Bery

Ono to bude asi spis tim, ze u objednavkovych spoju mohou podle smlouvy zvysit cenu jen o inflaci.

Radek
Host
Radek

No, tak zrovna nedávno tu byla zpráva, že osobní dopravě od nového roku zdraží elektřina o 0,5 mld ročně.

To
Host
To

Nj., ale tak napíšu, že se zdražují náklady na provoz nebo zvyšují náklady na mzdy… ale vymlouvat se na to, že zdražily rohlíky mi přijde ujetý.

Moza14
Host
Moza14

Inflace není nárůst cen rohlíků, ale lidově řečeno snižování hodnoty peněz. Tedy ČD by, pokud by nezdražily, přišly o dvě procenta příjmů z jízdného, což je docela čitelná ztráta.

noerf
Host
noerf

Moza14: Pro Vaši informaci, současná cena jizdenky České Budějovice – Brno je 331 Kč, superakcni je 209 Kč.
Takže by mne zajímalo, jak funguje objednávka MD u rychliku, když počet pasažérů je x a nepředpokládám, že umělým snížením ceny stoupl počet cestujících. Takže misto tržeb 331x, jsou tržby pouze 209x, což generuje vyšší doplatek od MD a přenesení nákladů na ostatní občany formou daní.
Z toho se dá odvodit, že dvě procenta tržeb (inflace) nehraje zase takovou roli.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„když počet pasažérů je x a nepředpokládám, že umělým snížením ceny stoupl počet cestujících“
A proč tedy podle Vás to „umělé snížení ceny“ dopravce cestujícím vlastně nabízí, ne-li právě proto, aby potenciální další cestující přilákal?

Marek
Host
Marek

Samé skvělé zprávy. Na jednu stranu platíme z našich kapes 75% slevy studentům a důchodcům a na druhou stranu si připlatíme za dražší jízdenky.

To
Host
To

Rozdíl je v tom, že slevy doplácí stát (peníze z rozpočtu) a jízdné zdražují ČD. V obou případech se obohatí především ČD.

Moza14
Host
Moza14

Už tu bylo několikrát řečeno, že na jízdné pro studenty se ČD neobhájí, neboť tím, že dostanou více peněz, přijdou o dorovnání ztráty ze ztrátových tratí, neboť (logicky) bude ztráta nižší. Vyplatí se to de facto jen na tratích, kde jezdí na vlastní riziko, kterých tolik není, a tento příjem bude IMHO naprosto marginální.

Petr
Host
Petr

Škoda, že dobré a využívané jízdenky ( třeba jen časově omezené ) postupně z nabídky mizí, pro letošek již třeba dráhy zrušily oblíbený ČD Tip Advent, které ještě vloni byly celkem slušně využívané.

Radek Janata
Host
Radek Janata

ČD tip Advent byla z marketingového hlediska naprostá pitomost.

Slevy se dávají mimo špičku. V době, kdy pravidelné vlaky do „vánočních“ destinací jsou plné, tak je to naopak příležitost prodávat s plnou marží.

Smysl mají naopak věci jako je ta „Vánoční kometa“ z Ústí do Drážďan. Tj. využít vyšší poptávky a navýšit kapacitu. Ale to tohoto vlaku ČD tip neplatí, jen běžné regio jízdné s příslušnými slevami.

Vítek
Host
Vítek

Z čeho čerpáte informaci, že byl zrušen ČD Tip Advent? Na informacích mi odepsali že nevědí jestli bude.

Víťa
Host
Víťa

Kdyby radši k těm traťovkám zavedli možnost pořídit si v eshopu dvě mistenky na každý den zdarma. Nebaví mě, že dám ročně 20 tisíc za dojíždění, ale ve finále stojím, protože ti, co jedou jednou za uherský rok a koupí si lístek přes net mají mistenky zdarma a těchto lidí výrazně přibývá (kupujících jízdenku i s mistenkou). Druhá věc je, že už tak 60 % míst jsou expresní rezervace. Když si na ni sednete v nějakém exponovaném vlaku, máte jistotu, že vás někdo vyhodí A třetí věc, mohli by ta obsazená místa důsledně označovat! V neděli jsem si sedl na… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Vždyť přesně ta možnost jde. S traťovkou si místenku v eshopu vzít můžete.

Dom
Host
Dom

Kde v eshopu rezervuji místenku pro traťovou jízdenku zdarma?

Bear
Host
Bear

Na eshopu pokud si zakliknete traťová jízdenka, dostanete místenku zdarma. Upozorňuji na eshopu, nikoliv v aplikaci Můj vlak. V podmínkách rezervací je to jasně napsáno.

jouda
Host
jouda

Mohu, ale za 35 Kč. A když jízdenka jako taková mne vyjde při denním dojíždění 30 Kč, tak to se vyplatí. 🙂

Jan
Host
Jan

To nie je pravda, keď si v Můj vlak dáte kúpiť len miestenku, a ako typ jízdenky dáte Traťová jízdenka, sú miestenky za 0,-.

jouda
Host
jouda

A na webu se k tomu dostanu jak?

Pavel
Host
Pavel

je to pod … volba cestujících … upravit a zvolit v seznamu možnost např. IN100 nebo traťová jízdenka …poté to je za 0 Kč

jouda
Host
jouda

Nedaří se mi to zobrazit ani na webu ani v aplikaci. :-/ Je tam k nastavení kde co, ale místenka vždy jen za 35 Kč.

jouda
Host
jouda

Už to mám, musí to být zvoleno v profilu uživatele, protože jsem přihlášen!

Kajman
Host
Kajman

Prosím prosím, napovězte. Asi jsem totální lama, ale nedokážu z eshopu tu místenku zdarma k traťovce vymámit.

Kajman
Host
Kajman

Tak dobrý, už jsem na to přišel. Upravit uživatelský profil se musí.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Já například neumím písmenko E, protože jsem zrovna ve škole chyběl, ale i přesto umím relativně dobře číst. Takže pokud nemáte jisté poruchy učení, dyslexii atd., tak se na webu dočtete, že i s IN100 si můžete zakoupit místenku na příslušný spoj za 0 Kč. Pro Vás raději exkluzivní návod -> cd.cz -> E-shop -> Odkud, kam, kdy, nastavit IN100 -> chci jen místenku. PS: vůbec to nebolí.

Matěj
Host
Matěj

Pokud už dáte 20 000 ročně, vyplatí se IN100 místo traťovky – a k té si samozřejmě místenky v e-shopu pořídit můžete (zdarma).

Prngr
Host
Prngr

Nebo jen kecá

Tomáš
Host
Tomáš

Mám traťovku a normálně si na všechny vlaky v daným úseku můžu udělat rezervace. Kdyby jste se radči zeptal v eshopu, než tu kritizoval… Mám inkartu a na ní mám nahranou traťovou jízdenku. Najdu si v nabídce vlak kterým potřebuju jet.. kliknu ve výběru slev ,,traťová jízdenka” potvrdím a mám ji. Jde to i v aplikaci na mobilu… spoj> jen rezervace> průkaz – tam nastavíte. A je to zdarma i s sms informacemi. Hezkej den 🙂

Jarda V.
Host
Jarda V.

Nebudu tech 30kc raději dopočítávat vzhledem k zákoníku práce protože mi to pak nějak nevychází ale pokud by byla možnost jezdit 1.tridou zvážil bych zda 30kc s nervama není horší varianta než 33 s IN100 v první třídě. Tam si myslím že místa k sezení jsou relativně vždy a expresní rezervace jsou spíše výjimkou. Ale jak píšu, ne všude je 1.trida k mani.

Coudy
Host
Coudy

Jestli máte IN 100 tak zdarma máte místenky v e-shopu ČD, vyjma místenek SC a místenek Business do vlaků railjet

Milan
Host
Milan

Ještě že se rozšiřují integrované systémy, kterých se zdražení snad nedotkne. A díky konkurenci flixbusu budou hlavní směry snad i dál za konkurenceschopné ceny.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Je podle Vás Praha – Liberec hlavní směr?

Pavel
Host
Pavel

Flixbus přímou konkurencí vlaku není a nikdy nebude.
Vlakem obecně jezdí trochu jiná sociální skupina lidí, ti kteří si jsou ochotni něco připlatit za větší pohodlí vlaku.
A v příměstské dopravě , kde je nejvíc denně dojíždějících ( cca do 50km) Flixbus jezdit asi nikdy nebudete.

Milan
Host
Milan

V příměstské dopravě, která se postupně stále rozšiřuje, což je skvělé:) naštěstí platí mnohem výhodnější integrovaný tarif. Za běžné kilometrické jízdé už jezdí málokdo, buď akční jízdné nebo integrované.

Jirka
Host
Jirka

Traťovky nad 60 km pro dospělé jsou hodně drahý špás, když je může nahradit IN 100 po celé síti…

Víťa
Host
Víťa

In 100 se nevyplatí těm, kteří dělají na směny a mají tam volné týdny :). Počítal jsem to několikrát, ale nevyplatí se mi in 100 a dokonce ani jiná traťovka než jen ty týdenní v týdnech, kdy chodím do práce

babilon
Host
babilon

Záleží pochopitelně na vzdálenosti. Ale nově zavedené traťovky nad 120 km se vyplatí jen u nějakého sezonního dojíždění max. 4 měsíce v roce.

Arnošt
Host
Arnošt

Ne každý má na to, aby zaplatil najednou dvacet tisíc. Dle stejné logiky se nevyplatí měsíční jízdenka MHD v Praze oproti roční (zaplatíte za rok téměř jednou tolik) a přesto si ji spousta lidí každý měsíc koupí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A právě proto se v poslední době objevily m.j. třeba „volební“ tlaky na možnost nákupu ročních jízdenek v PID na splátky tak, aby ve výsledku jízdenka nebyla dražší než při platbě celé ceny najednou, nebo na možnost nákupu roční jízdenky „po čtvrtletích“, apod. …

Newsletter

Výběr editora