dkv-spojujeme

ÚOHS potrestal nákup autobusů do Ústeckého kraje pokutou 18 milionů korun

Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého krajeNové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil pokutu ve výši 18 milionů korun Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) za nákup

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil pokutu ve výši 18 milionů korun Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) za nákup autobusů od společností Scania a Zliner. Rozhodnutí není pravomocné, kraj s verdiktem nesouhlasí.

Informaci o pokutě zveřejnil ÚOHS v tiskové zprávě. Jde o kontrakt z přelomu roku 2018 a 2019, kdy se DSÚK rozhodla uzavřít bez řádné soutěže smlouvu na dodávku nových autobusů v hodnotě přes miliardu korun. Zatímco nákup 71 autobusů od Scanie je již hotov a autobusy jezdí, zásah úřadu dodání nových autobusů Iveco od Zlineru zarazil. Proti smlouvám vystupovala společnost SOR Libchavy. Kraj aktuálně soutěží část autobusů znovu.

Spor o regulérnost soutěže běží od loňského jara, ÚOHS už opakovaně konstatoval chyby v jejím průběhu. Po zrušení soutěže přišel i další krok: vyčíslení sankce. Deník Zdopravy.cz opakovaně upozornil, že v porovnání s dalšími zakázkami je kupní cena autobusů vyšší než v jiných případech.

Přestupků proti zákonu o zadávání veřejných zakázek se zadavatel dopustil jednak tím, že předmětné rámcové dohody uzavřel neoprávněně ve dvou jednacích řízeních bez uveřejnění. Pro použití tohoto druhu zadávacího řízení nebyly splněny zákonné důvody. Skutečnost, že zadavatel v předcházejících otevřených zadávacích řízeních, v nichž poptával totožná plnění, neobdržel žádné nabídky, nebyla v daném případě oprávněným důvodem pro užití jednacího řízení bez uveřejnění,“ uvedl ve zprávě ÚOHS. Dopravce vlastněný krajem uzavřel smlouvy bez soutěže poté, co se do první soutěže nikdo nepřihlásil. Podle ÚOHS si za to mohl ale kraj sám nastavením zadávacích podmínek. Důvody svého rozhodnutí pro zrušení soutěže zveřejnil ÚOHS loni. Kraj tehdy oponoval, že ÚOHS umožňuje diktát výrobců.

Podle ÚOHS došlo k dalším přestupkům i kvůli tomu, že navazující kupní smlouvy nesměl DSÚK uzavřít. ÚOHS totiž stihl zrušit jen rámcové smlouvy, ale už ne jednotlivé kupní. DSÚK proto stihla nakoupit všechny nové autobusy od Scanie. „Spáchané přestupky jsou nejzávažnějšího charakteru, neboť zadavatel při svém postupu zcela vyloučil soutěžní prostředí, přímo oslovil vybrané dodavatele a znemožnil tak účast jiných potenciálních zájemců o plnění zakázky. Zcela vědomě pokračoval ve svém postupu a nevyvinul žádné úsilí, aby předešel negativním důsledkům svého nezákonného jednání,“ uvedl ÚOHS.

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek uvedl, že verdiktem není překvapen. „Vzhledem k tomu, jak se tento úřad snaží dlouhodobě ovlivňovat veřejnou dopravu v krajích se toto dalo i čekat. Věřím a doufám proto ve spravedlnost a nestrannost soudu a pokud Dopravní společnost ÚK neuspěje s odvoláním, tak určitě podá žalobu k soudu, aby prokázala že nepostupovala špatně,“ dodal Komínek. Minulý týden ÚOHS oznámil pokutu 7 milionů Libereckému kraji za zadání zakázky přímo ČSAD Česká Lípa. Kraj chtěl původně zadat výkony vlastní firmě, tuto aktivitu ale ÚOHS zpomalil a zadal tak smlouvu soukromé firmě přímo.

Tagy Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK Scania Top ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ústecký kraj Zliner
11 komentářů