Autobusy

Šířka dveří, baterie, objem nádrže. ÚOHS zveřejnil, proč zrušil ústecký miliardový tendr

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Úřad pro ochranu hospodářské soutěž výrazně rozšířil veřejně dostupné informace o důvodech, proč zrušil Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK)  zatím nepravomocně smlouvu na nákup celkem 161 autobusů. Stalo se tak poté, co na ÚOHS zaútočil včera Ústecký kraj a obvinil ho, že nechává výrobce diktovat, jaké autobusy mají koupit.

Na svých stránkách zveřejnil rozšířený seznam důvodů, proč způsob výběrů společností Zliner a Scania považuje za diskriminační. ÚOHS začal jednat poté, co se na něj obrátila společnost SOR Libchavy.

„Na základě provedeného přezkumu Úřad dohledal minimálně čtyři problematicky nastavené technické podmínky, které mohly být limitující pro větší účast potenciálních dodavatelů a jejichž potřebu zadavatel dostatečně nezdůvodnil,“ uvedl ÚOHS ve svém prohlášení.

Podle Úřadu nebyly čtyři požadavky objektivně zdůvodněny, přičemž jejich nastavení a kombinace nevylučuje, že dané podmínky mohl splňovat pouze omezený okruh dodavatelů.

Ústecký kraj včera na tiskové konferenci uvedl, že podá proti rozhodnutí rozklad. Výroba autobusů zatím proto dál běží. „Pokud jsme jako veřejná instituce povinni soutěžit na nejnižší cenu, připadá mi zcela logické, že si chceme nadefinovat technické podmínky k tomu, aby nám vysoutěžený výrobek dlouho vydržel, cestující měli zajištěný komfort a bezpečí při cestování a řidiči dobré prostředí pro práci,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Diskriminační kritéria Dopravní společnosti Ústeckého kraje podle ÚOHS

šířka předních dveří: po celé jejich délce minimálně 800 mm, což zadavatel zdůvodnil zajištěním dostatečného komfortu a prostoru cestujících při nástupu a výstupu z vozidla, případně též nástupem kočárků a osob na invalidním vozíku. Zadavatel však nijak nevysvětlil, jak by přední dveře, které jsou např. v horní části zkosené (a jsou nabízené jedním z dodavatelů), mohly omezit či znesnadnit nástup a výstup kočárků nebo osob na invalidním vozíku, když pro takový nástup a výstup je rozhodná naopak šířka dveří ve spodní části autobusu, a jaký reálný vliv by uvedené zkosení v horní části předních dveří mohlo mít na zajištění dostatečného komfortu a prostoru cestujících při nástupu a výstupu z vozidla.

požadovaný konkrétní objem palivové nádrže. Úřad dovodil, že relevantní „technickou charakteristikou“ předmětných autobusů určující jejich výkonnost či možný počet ujetých kilometrů se nemůže stát jediný „izolovaný“ parametr, jakým je například objem palivové nádrže, bez současného zohlednění dalších parametrů, jakým je například průměrná spotřeba daného typu vozidla při určité obsazenosti apod.

požadavek na kapacitu akumulátorových baterií. Z argumentace zadavatele uplatňované v rámci tohoto správního řízení, zadávacího řízení, jakož i původního zadávacího řízení, nevyplývá legitimní úvaha založená na objektivních technických parametrech, která vedla zadavatele k závěru o nutnosti dodání předmětných autobusů disponujících akumulátorovými bateriemi o kapacitě minimálně 225 Ah, jelikož nelze odhlédnout od skutečnosti, že elektrická zařízení uvnitř autobusů od různých výrobců mohou mít vzájemně odlišné nároky na potřebnou kapacitu baterie.

-požadavek na délku vozidla:  stanovením spodní hranice minimální délky autobusu (zajišťující dle zadavatele požadovaný komfort cestujících) Úřad dovodil, že zadavatel tímto požadavkem a priori bezdůvodně vyloučil z účasti potenciální dodavatele nabízející kratší autobusy, které mohou splňovat požadavky zadavatele na komfort cestujících stejně tak, jako autobusy odpovídající zadavatelem požadované minimální délce autobusu. Dle názoru Úřadu totiž nelze konstatovat, že komfort cestujících je přímo závislý pouze na délce autobusu, ale je ovlivněn zejména vnitřním uspořádáním autobusu. V daném případě nelze vyloučit, že některý z dodavatelů nepodal nabídku právě z důvodu požadavku na minimální délku, přestože by byl způsobilý nabídnout produkt, který poskytuje požadovaný komfort cestujícím.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Aslanex
Host
Aslanex

Které VŘ není diskriminační? Vždy budeme buď diskriminovat výrobce, nebo riskovat, že to výrobce podstřelí a vyhraje se šrotem. Přijde mi, že je to zase jen snaha o maximální korektnost.

Tomes43
Host
Tomes43

Jo a zapoměl jsem na to, že kdo chce vidět kvalitu Libchavy vs. Vysoké Mýto stačí se podívat na Sorky a Iveca na linkách Dopravy ÚK.

Tomes43
Host
Tomes43

I kdyby jsem dostal 1500 palců dolů, tak si stále budu myslet, že kvalitní výrobce by své produkty nemusel nabízet (čtěte nutit) přes ÚOHS. Ono pak dávají některé články jiné vyznění.
https://zdopravy.cz/dpp-musel-odstavit-nove-autobusy-od-sor-s-klimatizaci-14531/
https://zdopravy.cz/dpp-odhalil-proc-vyradil-z-miliardove-zakazky-iveco-kvuli-zobrazovaci-ktery-drive-nevadil-7333/

Leinad
Host
Leinad

No jo, ale když bude předepsaná kapacita nádrže v litrech, stejně může vyhrát šrot. (Pokud by kupujícího zajímal dojezd, předepíše dojezd v km)
Když bude předepsaná šířka předních dveří v horní části, a prostor pro kočárek bude u zadních dveří, tak kočárek budu nosit na hlavě (abych se vešel do dveří) a přes autobus na plošinu.
Odstavení/reklamace, no pár % chybných kousků se občas povede každému, ale smluvní pokuty to můžou omezit.

Tomes43
Host
Tomes43

Díky konci firmy TD Bus v ÚK jsem měl a mám možnost porovnat jak vypadají vozidla Iveco a Sor. Ať se na mne milovníci Sorek nnezlobí, ale stavu vozidel z Libchav odpovídá Karosa C954 (http://busline.ic.cz/foto/2L33262.htm).
A pro hodnocení podminek navštivte prosím toto.
https://www.ds-uk.cz/vyberova-rizeni/30-nakup-linkovych-autobusu-pro-regionalni-dopravu-v-oblasti-usteckeho-kraje
Zde se dočtete jaké jsou konkrétní požadavky a ne jen nesmysli vytržené z kontextu.
Po té bych odpovídal.

Občan z Prahy
Host
Občan z Prahy

No co, tak nechtěli sorky, protože jsou to šroty. To, že někdo vypíše výběrový řízení s tím, že chce kvalitní autobus a ne výrobek z opravny traktorů, a SOR nesplňuje podmínky, hned zavolám známému na UOHS, který vše zařídí.

Alex
Host
Alex

Ad 2 důležitý je dojezd.
Celý problém je, že byl osloven jeden výrobce. A uvedeny jsou nesmyslné požadavky. Je vidět, že kraj ani neumí zakrýt, když chce obejít zákon.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Ty pravidla jsou nastavený diskriminačně, o tom žádná. Když čtu příspěvek Ondry, který má osobní zkušenost, tak nechápu, proč uživatelé SORů netlačí na výrobce z Libchav, aby zlepšil kvalitu, či uživatelský komfort. Dyť je to v jejich zájmu. Přece nedělá SOR schválně šunky? Také konkurence by měla dotlačit SOR, aby dělal lepší výrobky.

SauberBahn
Host
SauberBahn

Aha, hlavne ze soutez na pantery a 380 byla koser…

X 1
Host
X 1

SauberBahn
Máš pravdu.
U vlaků specifická šířka dveří nevadí a u autobusů ano?
Precedens vytvořen, tím samým úřadem.
Opět se potvrzuje národní pravidlo. U soudu nebo úohs, logiku nebo spravedlnost nehledej. Nejdřív si ji totiž musíš koupit.

Ještě bych podotknul, že udávanou šířku dveří, baterku nebo objem nádrže, splňuje většina hlavních (kvalitních) evropských výrobců. Až na jednoho, který je spíš lokální a živ je jen díky laciné parodii na autobusy.

člověk z praxe
Host
člověk z praxe

ÚHOS to přestřelil… 1) šířka předních dveří – výrobce SOR nabízí tyto dveře u řady NB, kterou např. dodal do Kladna : https://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/218371?carId=67754#photo takže do kategorie dvanáctimetrových vozů se přihlásit mohl… A to, že nechápou rozdíl, tak ať si nastudují normu. Ta právě řeší šířku v ramenou, kterou SOR nesplňuje a vymlouvá se na spodní šířku dveří – nesmysl… Odkaz na normu: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R107r3e.pdf Proto je tento parametr výběrového řízení legitimní! 2) objem palivové nádrže – výrobce SOR, stejně jako většina evropských výrobců, dodává různé velikosti palivových nádrží od 140 po 320 litrů, takže opět nechápu, proč si tento údaj nemohu… Číst vice »

Alex
Host
Alex

Ad 1 je to sice napsáno dobře ale odkdy nastupuje maminka s kočárkem a nebo vozíčkář předními dveřmi…..
Ad2 sice taky dobr

a8n
Host
a8n

Až na to, že ÚOHS se v Čechách nenachází. 😉

X 1
Host
X 1

A8n
Máš recht.
Podle výstupů, které z tohoto paranenormálního úřadu vycházejí, bych tipoval na Střední Tramtárii.
😉

Ondra
Host
Ondra

Vyrobce Tractorlibchau ještě dodnes nevyrobil jediný normální autobus a když ty jejich paskvily kraj nechce, tak je hned oheň na střeše…. Za 8 hodinovou šichtu v sorce, jsem sedřený dvojnásobně, oproti té samé službě v patnáctileté Karose 954. To je ten pokrok z Libchav…

Leinad
Host
Leinad

No jo, ale když to bude mít široké přední dveře, tak se nesedřeš? Nebylo by lepší vydefinovat odpružení sedačky, další prvky ergonomie?

Ondra
Host
Ondra

Pozoruhodné, jak Kraj nastavil okaté diskriminační podmínky. Přitom stačil požadavek na minimální dojezd na jednu nádrž/nabití nebo požadavek na minimální volný prostor před sedícím a mohli to mít nenapadnutelné.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Obsah nádrže je na rozdíl od dojezdu celkem jednoznačně měřitelný. S místem před sedadlem by se mohlo narazit úplně jako s těmi dveřmi … proč by všechna sedadla musela být dimensována pro obry?

Raddie
Host
Raddie

Neb i obr Koloděj má právo jet autobusem :-
)

AAA
Host
AAA

Tady všude seděl. Tam jak sedíš ty, ty a ty.

Leinad
Host
Leinad

Dojezd lze definovat například jako kapacita nádrže / spotřeba, spotřeba je definována a dá se změřit jako dieselgate.
Kočárek pravděpodobně nebude nastupovat předními dveřmi a určitě ne horní částí těch dveří.

Dash9
Host
Dash9

Přemýšlím, kolikrát v životě jsem už viděl nastupovat do autobusu předními dveřmi kočárek nebo invalidní vozík …

Pražák
Host
Pražák

Zduvodneni UOHS naprosto logicke, naopak argumenty kraje smesne.

Petr
Host
Petr

Dost zavádějící a chabé zdůvodnění co je lehce napaditelné ze strany ÚHOS. Bohužel vždy stejné ve prospěch stěžovatele SOR, když nevyhraje a dodá hrůzu z bakelitu ..

Tomes43
Host
Tomes43

To jste asi prohodil instituce. Kraj (DSÚK=dopravce) má právo na zadání parametrů vyhovující jemu nikoli JZD Libchavy. Navíc bych neřekl, že se jedná o přehnané požadavky. Navíc většina požadavků se často v průběhu výběrového řízení doupravuje či upřesňuje a to právě na základě připomínek(dotazů) uchazečů. Pokud nedokáže výrobce na přání zákazníka dodat vozidlo požadovaných kvalit, tak nemá nárok na stížnosti.

Tomes43
Host
Tomes43

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll