Autobusy

Příliš drahý nákup? Nové autobusy pro Ústecký kraj stojí o dvě třetiny více než jinde

Autobus Scania Citywide. Foto: Scania
Autobus Scania Citywide. Foto: Scania

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) zveřejnila v registru smluv, za kolik přesně si kupuje celkem 161 autobusů od společností Zliner (dodá autobusy Iveco) a Scania. Z údajů vyplývá, že nové autobusy stejné kategorie kupuje podstatně dráž než je běžné jinde. Postup krajské firmy se nelíbí především výrobci autobusů SOR Libchavy, který už po uzavření smlouvy nabídl kraji nákup levnějších autobusů požadovaných parametrů.

Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.

Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR.

Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.

ČSAD MHD Kladno loni na podzim uzavřelo kontrakt na nákup čtyř dvanáctimetrových autobusů Iveco, kde jeden autobus vyšel na 4,6 milionu korun. I když se mohou autobusy lišit výbavou, rozdíly v cenách jsou značné.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili. Vysvětlují to tím, že ve veřejné soutěži nabídku nepodal, protože nebyl schopen splnit podmínky. Koho přesně oslovili a proč, ale DSÚK nechce uvést.

Ředitel DSÚK Milan Šlejtr tvrdí, že postupovali plně podle zákona. „Těžko se budeme vyjadřovat k zakázce jiné firmy, která je soukromá, může oslovit konkrétní společnost a vyjednat si s ní podmínky vyhovující oběma stranám. DSÚK jako příspěvková organizace je striktně vázána zákonem o veřejných zakázkách a je limitována nabídkami, které v řízení dostane. Dalším faktorem jsou potom požadované podmínky, jako je třeba kompletní vybavení autobusů či nastavení sankcí,“ odpověděl Šlejtr na dotaz, v kterém redakce žádala vysvětlení vysokého rozdílu cen autobusů u Transdevu a DSÚK.

Podle obchodního ředitele SOR Libchavy Filipa Murgaše nechce DSÚK se SORem komunikovat a do JŘBÚ jej vůbec neoslovila. Přesto firma SOR na kraj poslala nabídku s tím, že by busy zvládla vyrobit výrazně levněji. „Na základě předběžné technické specifikace uvedené v zadávací dokumentaci jsme vypracovali cenovou nabídku, kterou jsme poslali kraji i DSÚK. Je výrazně nižší než vysoutěžená cena,“ dodal Murgaš.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jarynek
Host
jarynek

1) srovnávat SORku se Scanií je asi jako srovnávat Trabant třeba se Superbem 2) DSÚK kupuje vozy plné palbě (např. u osobního vozu může být rozdíl v ceně mezi základem a plnou palbou i několik set tisíc korun, tudíž u autobusu může být rozdíl i několik milionů) 3) autobusy potřebují co nejdříve a ne všichni jsou schopni vyrobit tolik autobusů v požadované kvalitě a výbavě včas, neboť mají nasmlouvané jiné zakázky. SORka asi moc zakázek nemá, když má volné kapacity. 4) Již mnohokrát bylo potvrzeno v praxi, že platí pořekadlo: nejsme tak bohatí, abychom kupovali laciné věci… 5) A hlavně:… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Zdroje su! 🙂 Podle me do tech autobusu dali uplne stejne lavicky, co dali do parku. Tedy jedna za 40 000,- Kc, i kdyz bezna jejich cena bez instalace byla kolem 6 000,- Kc. Joooo, v Usti umeji hospodarit 🙂

Petr
Host
Petr

Dalsi ukazka nekompetentnosti tzv sockastran,ktere vedou Ustecky kraj…Tyhlety spolecnosti vlastnene statnim subjektem s cilem „usetrit a zkvalitnit cestovani“ jsou jen prackou na penize a ve vysledku je dopravni nejenze o dost drazsi,ale taky znacne nespolehliva,viz nedavno BusLine vs,svete div se,Ustecky kraj….A takovych pripadu pracek na penize je vic,namatkou napr Frydek Mistek a primator Pobucky,ktery skrz dnes jiz neexistujici(resp existujici jen na papire)dopr.podnik,vytuneloval miliony spolecne se svym kamaradem Honzikem,ktery za ne po krachu projektu DP alespon provozuje Honzikovy busy do Brna.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jaká nekompetentnost, tady se řeší krizová situace, když SOR dodal autobusy minulému dopravci, jednalo se o poruchové herky, navíc dopravce neprováděl řádnou údržbu viz např. nefunkční klimatizace. Naopak, na odboru dopravy teď sedí někteří odpovědnější úředníci, kteří něco pro to dělají a stroje, které nyní po Ústecku jezdí jsou mnohem výkonější a zatím bez takových poruch jako od SOR. Krizová situace nadále trvá, úředníky tlačí čas. Vozy od zahraničních firem mají totiž vybavení, které kraj požaduje v běžné výbavě, zato SOR ne, u něj si všechno musíte přikoupit. Nejsem technik, ale jako odpovědný člověk bych nekoupil zajíce v pytli, který… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

a ta scania je sob v pytli, nikde nemůžu najít ceny spotřebního zboží, třeba cenu předního skla, stěraču, zrcátka, dveří atd. Hodně dopravců začínala se scanií a potom od toho dala ruce pryč.

Pavel Ořechovský
Host
Pavel Ořechovský

SOR není autobus nemá jedinou věc společnou s autobusem.

X 1
Host
X 1

Cena vs. Realita. Je obrovský rozdíl pokud si kupuji dopravní prostředek, v tomto případě autobus ale třeba i kamion, traktor nebo lokomotivu. Je určitá cena katalogová, která je průměrem různých cen. Víceméně jde o to, co si kromě samotného samohybu kupuji. Pokud si koupím jen stroj samotný, tedy bez služeb jako jsou např. zaškolení personálu, servisní zázemí, fleet management, záruka mobility aj. Poté bude cena s ohledem na množství kusů techniky, velmi nízká. Potom si musí samozřejmě kupující uvědomit, že veškerá odpovědnost a služby s tím spojené jsou na jeho bedrech. Musí disponovat odpovídajícím zázemím a potřebným počtem odborných pracovníků.… Číst vice »

Jenda
Host
Jenda

Dle toho co kraj zveřejnil jsou kritéria vozidel shodná s původním zadávacím řízením. V praxi to znamená, že se nejedná o holý autobus, ale kompletně připravený pracovní nástroj k výkonu služby – od držátka na láhev vody pro řidiče po odbavovací zařízení (dopravce v podstatě jen nandat registrační značku a druhý den na linku).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A (vyšší) cena asi také zohledňuje i potřebu rychlé realizace dodávky – dopravu bylo třeba zajistit hned, ne až za několik týdnů či dokonce měsíců.

Martin V.
Host
Martin V.

To ani velcí provozovatelé se servisním zázemím nejsou schopni autobusy SOR efektivně provozovat? Třeba DPP jich má už přes 700 (víc než polovinu vozového parku) a stále přikupuje. Na mě jako na cestujícího působí mnohem lepším dojmem než Citybusy. Ale fakt netuším, jak vypadá jejich srovnání v garážích.

noerf
Host
noerf

X1: Primárně, pokud dělám velkou poptavku snažím se poptat co nejvíce potencionálních dodavatelu Iveco, Sor, Mercedes, Setra, možná Solaris).
To, že byl v podstatě osloven v podstatě zřejmě jen Zliner a Scanie je hodně nestandardni. Zvlášť když zde jsou i jiní výrobci či autorizovani prodejci.

X 1
Host
X 1

Noerf
Tak tyto konkrétní značky vzešly jako nejlevněší z původní (zrušené) soutěže. A předpokládám, že do ní byly osloveny všichni relevatní dodavatelé. Pokud se někdo nepřihlásil, jeho věc.
A pokud mám možnost sledovat provoz napřímlad v Děčíně, tak převládají značky Mercedes a MAN.

PetrB
Host
PetrB

Proste Ustecky kraj nechce kramy od SOR, to je cele…

Jussi
Host
Jussi

Taky nemám rád SORky, ale jak je psáno níže, Kladno koupilo větší IVECO za méně peněz. A pokud jsou schopní koupit v Liberci 15m VDL Futura pouze o 300 tisíc dráž než 10,5m SCANII ve výrazně horší výbavě, tak je skutečně něco divně.

a8n
Host
a8n

Tak budou mít sráče z Iveca. To si tedy hodně polepší.

tomas
Host
tomas

Pokud čtu dobře, tak 12m Iveco stálo na Kladně 4,6 mil. 10,5m Iveco v Ústí 5,98 mil. Za tohle si myslím asi SOR úplně nemůže 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

ÚK ty autobusy požaduje dost rychle, takže se dá předpokládat, že budou dražší. Celé je to nešťastné – vinu za situaci nelze svalovat jen a pouze na vedení ÚK. To se snaží nastalou siatuaci řešit, ale čas ho nutí do nestandardních postupů, které následně vyvolávají pochybnosti jak o ceně, tak o oslovených uchazečích.

čecháček
Host
čecháček

Nikoliv, zásadní a jediná chyba je na straně ÚK a jeho socanskejch experimentů s vlastnim krajskym dopravnim tunelem!

Gejza
Host
Gejza

Aneb socialismus v praxi… No čekal někdo něco jiného? Pokud bude politická konkurence šikovná, tak bude DSÚK hřebíčkem do rakve soudruhů na kraji.

Jan Sm
Host
Jan Sm

V neoslovení SORu nevidím žádný problém. Nejlepší by bylo, kdyby SOR zanikl, česká technologická ostuda.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Tak zanikat zrovna nemusí, naopak. Je to firma, která má řadu subdodavatelů, a pak montuje konečný produkt. Takové firmy mají lepší pozice na trhu než jen halda subdodavatelů zahraničním podnikům. Teoreticky a s dobrým vedením není SOR ani tak náchylný na příchod krize (první se škrtí právě dodavatelé). Z finálního produktu má Hnusor také větší zisk, což znamená větší odvedené daně. Ostuda to ale je. Kdyby vyváželi do Běloruska, tak asi dobrý – nebo kamkoliv, kde slyší na vidinu nízké nákupní ceny (a někdy asi i mírně nižších provozních nákladů daných nižší hmotností vozidla. Dřív to tak někdy prý bývalo,… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

Už tu několikrát zaznělo, že státní/krajské/městské firmy dokáží vše zařídit levněji, protože na rozdíl od zlého soukromníka to nedělají za účelem zisku. Já s tím nesouhlasím a toto je jasný příklad, že v praxi to není pravda.

L. M.
Host
L. M.

Tak kupují si autobus nebo kabanos? Jestli se to ujme i u vlaků, tak to bude ještě zajímavé. Jak třeba mohl stát jeden 25,5m Stadler RS 1 54 milionů, když 28,5 Regionova byla za 25 milionů?🤔

xyz
Host
xyz

Regionova je modernizací staršího vozdila, RegioShuttle (resp. na českém území pod názvem RegioSpider) novostavbou.

JPS
Host
JPS

A dokáže někdo také porovnat kvalitu autobusů zmíněných značek jinak, než jen podle shodné délky?

petr.r
Host
petr.r

nikdo, protože ty autobusy mají komponenty stejný a liší se jenom tou značkou.

Kuba
Host
Kuba

podvozek, kastli určitě stejnou nemají a najdou se další věci…

Jiří Molo
Host
Jiří Molo

SOR nepodal žádný návrh, asi se jim nelibili sankce za závadya opravy. Bodejť by ne, když je to jeden z nejhorších autobusů, které by správně neměli být ani na silnici, jsou plné závad a rozpadají se už ve výrobě. Tak DPÚL si vybral bez výběrka a je hotovo. Ano jsou dražší za komfort jako klima, zásuvky, lepší odbavovací systém všechno zvedá cenu. Pro představu ta stará pokladna USVC co skoro všude vídáte, tak samotná stojí kolem 30.000 z druhé ruky. A chybí vk tomu ještě další čtecí a nahrávací zařízení, software atd. Za mě určitě lepší výběr než od SORu.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Vsadím se, že SOR BN12 vydrží ve výrobě dýl než Škoda 120. Je to totiž vůz na platformě 3. tisíciletí! 😀

Krokous
Host
Krokous

Jak jsem již psal – k Ústeckému kraji nemá cenu se vyjadřovat, natož v tom hledat nějaký vyšší smysl.

Romanero
Host
Romanero

Autobusy v ÚK jsou už desetiletí průser. Nejdřív DPÚK, teď DSÚK. Nutno dodat, že DSÚK má silnou vazbu na DPmUL, který svěží kondicí také neoplývá. Stačí se podívat na ten skanzen, kde se 20 let ani nezměnilo pořádně linkové vedení. Takže buď je to město mrtvé nebo nikdo absolutně nereflektuje aktuální potřeby, natož optimalizace.

Zbyněk
Host
Zbyněk

To není pravda, žádný skaznzen to není, zlořádi jsou všude, optimalizace netřeba, jelikož spoje jsou dost vytížené, je fakt, že o víkendu nárazově, ale vše se mnění a hodně! Odkaz na Váš skanzen. https://seznam-autobusu.cz/seznam?onlyCurrentDepot=1&depotId=399&prov=1&trakce=trolejbus&iddopravce=48&vyrobce=%C5%A0koda

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce