Autobusy

Ústecký kraj vyhrál boj s časem. Má všechny autobusy od Scanie i další zákaz plnění smlouvy

Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) už převzala všech 71 autobusů od společnosti Scania. Jednu z největších zakázek na českém autobusovém trhu za poslední dva roky firma dokončila i přesto, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal krajem vlastněnému dopravci plnění smlouvy. Antimonopolní úřad dnes kraji zakázal nepravomocně nákup dalších autobusů od společnosti Zliner.

Převzetí všech 71 autobusů oznámil Ústecký kraj na své facebookové stránce. „Autobusy Scania jsou postupně nasazovány do provozu v oblasti Ústecko, Děčínsko, Bílina/Litvínov, od 1. 1. 2020 pak budou nasazeny na oblast Dolní Poohří. V současné době probíhá školení řidičů na obsluhu autobusů a nového odbavovacího systému,“ upřesnil mluvčí Ústeckého kraje Vít Hnízdil.

DSÚK uzavřela na konci loňského roku smlouvy na dodávky autobusů se Scanií a Zlinerem, který je dealerem značky Iveco. Proti se postavila společnost SOR Libchavy, která se obrátila na antimonopolní úřad. Ten v dubnu rozhodl o zákazu plnění rámcových smluv. Pravomocné bylo ale jen rozhodnutí na rámcovou smlouvu, nikoliv na jednotlivé kupní.  Než ÚOHS definitivně rozhodl, všechny autobusy od Scanie jsou vyrobené. ÚOHS proto zákaz zrušil. „Závazek z těchto smluv již byl splněn,“ vysvětlil zastavení správního řízení mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Nevyloučil, že ještě zahájí s krajskou firmou další správní řízení. Čeká ale především na výsledek soudu, kam se DSÚK obrátila právě kvůli zákazu plnění.

Podobný scénář se teď může opakovat i v případě zakázky pro Zliner. „Vydali jsme dnes celkem 5 rozhodnutí o kupních smlouvách, z toho 4 o autobusech od Scanie (řízení zastavena), 1 o Zlineru (uložen zákaz plnění),“ potvrdil Švanda.  V praxi ale krajské firmě opět běží čas na odvolávání a další průtahy. Kupní smlouva byla už podle dřívějšího rozhodnutí ÚOHS uzavřena v rozporu se zákonem. „Tedy bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ dodal Švanda.

Kraj: výroba autobusů poběží dál, s rozhodnutím nesouhlasíme

Kraj naznačil, že chce u dodávky autobusů od Zlineru postupovat podobně jako se Scanií, tedy že výroba poběží dál. „Rozhodnutí ÚOHS zatím není pravomocné a umožňuje zadavateli a ostatním účastníkům řízení ve lhůtě 15 dní podat proti němu rozklad. Do nabytí právní moci je tedy platná kupní smlouva a dodavatel je povinen plnit dodávky dle termínů ve smlouvě uvedených a zadavatel je povinen autobusy převzít. ÚK a stejně tak DSÚK považuje vydané rozhodnutí za nesprávné a podá proti němu rozklad k předsedovi úřadu,“ dodal Hnízdil. První autobusy mají být dodány v prosinci.

Radní Ústeckého kraje už dříve označili verdikt ÚOHS za nezákonný a nespravedlivý. Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. Ačkoliv jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, jsou ceny výrazně vyšší než u jiných zakázek.

Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji, uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena pro Ústecký kraj o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR. Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR nebyl vůbec osloven.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cindy

najít pravou lásku kouzelníka? láska kouzlo kolečko, jehož práce ukázala výsledky? Zavolejte / WhatsApp DR SUNNY +2349030731985. uzdravte se z zlomeného srdce „Jsem tak nadšený, že můj manžel je zpět poté, co mě opustil pro jinou ženu“ kontaktujte drsunnydsolution1@gmail.com, aby vám pomohl získat váš milenec ex naléhavě po rozpadu / rozvodu „Po 12 letech manželství jsem já a můj manžel byl v jedné hádce nebo jiný, dokud mě nakonec neopustil a přestěhoval se do Kalifornie, abych byl s jinou ženou. Cítil jsem, že můj život skončil a moje děti si myslely, že už nikdy neuvidí svého otce. Snažil jsem se… Číst vice »

dada

ono srovanavt Scaniu se Sorem… Dacia je taky levnejsi nez Volvo….

Anonym ze severu

Mě k tomu všemu jenom napadá jedno: co dělá rozdíly v ceně Soru a Scanie? Především v zahraničí jsou vyšší platy a je tam jiná ekonomická situace -> pochopitelně roste cena. 2) jaká je měsíční mzda dělníků pracující denně v Libchavách?

Přemek

VDL by měly být v pořádku, jsou kvalitní a vybavené skvělými sedačkami. U Scanie nevím, o tomto typu nemám dost informací. Pokud se ale splní předpoklad DPÚK o vysoké životnosti a komfortu, pak bych ve vyšší ceně neviděl problém. Také nikdo nesrovnával smluvní a technické podmínky zadavatelů, aby mohl srovnávat ceny.

Samuel Novák

Pročpak se najednou nepožaduje nejvyšší kvalita za nejnižší cenu? Na kolejích jim bude jezdit kdejaký zablešený šrot právě kvůli nizké ceně, ale busy kupují nejdražší v republice. Tohle je neobhajitelná rozkrádačka, soudruzi. Gestapo by mělo řádně konat!

Ondros

Rozkrádačka? No když myslíte, ale vítězem je cestující 🙂 Co bych za to dal, kdyby DPP začal kupovat busy od jiných výrobců než je SOR.

Anonym ze severu

První dojmy, co mám odcestujících, jsou nad očekávání positivní (oproti Soru).

Martin

Mě štve už z principu to, že si kraj vytvořil vlastní trafiku pro zasloužilé soudruhy straníky ! Vyjde to celé mnohonásobně dráž, než předchozí stav !

kakov

kraj se hlavně zbavil rizika dalšího vydírání a přerušení dopravy….

Cestující LBC MHD

Co je podle vás špatné na tom, když bývalí krajští politici zasednou k volantům a budou vozit voliče do práce?

Dan

No to víte, že zasednou k volantu…

Michal

Tak třeba to nebude takový „ojeb“ jako autobusy SOR na CNG pro 3ČSAD Havířov.. kde sice je wifi, ale nefunguje, protože kraj prý nedefinoval, že chce i funkční připojení nebo je klimatizace, ale jen v části pro cestující a už ne pro řidiče, protože to prý rovněž nebylo definováno…

kakov

njn, ale byli nejlevnější 😉

asddfsadfsa adsfasdf

Kraj taky nedefinoval, že chtějí okna ze kterých jde vidět, takže část přední poloviny autobusu má sedadla tak nízko (a okna vysoko) že nejen že z okna nejde vidět absolutně nic, ale nejde vidět ani okno. Taky kraj nedefinoval, že sedadlo pro řidiče bude sloužit k sezení a řidiče z toho dodnes bolí záda.

Jsou to nejhorší autobusy, které ČSAD Havířov má.

-TR-

Co se týče nepohodlných sedadel pro řidiče, to by měly řešit odbory. Pokud se tím nezabývají, je něco špatně.

Zlínka

V každým LE jsou sedadla níže. Sedadlo je tam takové, jako si definuje zákazník, výrobce tam dá to, co kdo chce. Brečíte pěkně, ale na blbým hrobě.

Gremli

Takže až někdo ve specifikaci explicitně neuvede požadavek na okna, budeme jezdit v autobusu bez oken? Já teda nevím…ale tohle jsou už kolikrát specifikace ad absurdum… Okno, se kterého je vidět; sedadlo, ma kterém se dá sedět;…

Přemek

Sedět se dá i na kládě… Proto je třeba uvádět buď vyhovující konkrétní provedení nebo ergonomické parametry promítnuté do konstrukce.

Zlínka

Je nějaká základní výbava. Pak se rozšiřuje podle přání zákazníka. Podívejte se na Transdev Sorky, ty jsou úplně jinde. Ty mají i nerezové tyče v interiéru. Normálně jsou lakované. Zkuste si jít koupit auto a uvidíte. Každý výrobce to má tak nastaveno.

Robert

Spíše bych ti viděl tak, že objednavatel dal požadavek na určitý počet sedaček bez podest. Což SOR dělá takto a je pak opravdu hůře vidět (z cca dvou řad před 2. dveřmi). Nicméně toto řešení není nic nového, stejně vypadají i vozy jezdící např. u BDS-BUS či BusLine. Předpokládám, že SOR u nabídky přeložil kompletní provedení vozu, které mu bylo schváleno. Takže brečet můžeš tak leda u toho, kdo ty vozy odsouhlasil a koupil.

Gremli

No…především jim přeji, aby stihli přebrat i těch 90 busů Iveco 🙂

A pokud jde o cenu, tak zcela férové srovnání je pouze stejný typ autobusu…no a taky se musí zohlednit doba dodání. Je pěkné, že někdo umí dodat levný autobus, který sice papírově splňuje to, co můj (nediskriminační kritérium – z pohledu ÚOHS – pro kvalitu asi nebude úplně jednoduché vymyslet), ale třeba taky by byl až o rok později, než potřebuji…

Zbyněk

Konečně, kvalita je neporovnatelná. Opravdu pohodlné a pro tuto oblast velmi trefně provedené. Nebo snad by někdo mohl něco vytknout? Na straně cestujícího maximální spokojenost.

Hrackalw

Kvalita autobusu SOR a IVECO je nesrovnatelná proto i ten cenový rozdíl. Vůbec se nedivím že UK SOR nechce. Bohužel je k tomu úředníky nuceny a to je špatně. To že u nás vítězila vždy nejnižší cena by už platit nemělo.

MildaIV

Pokud neumí napsat výběrové řízení tak, aby se ten rozdíl projevil, pak je chyba spíš u Ústeckého Kraje.

Gremli

Otázka je, jestli tak to výběrové řízení vůbec jde napsat. Aby z toho nebyla akorát diskriminace a návrh u ÚOHS na zrušení soutěže…

D.S.

Jak by takové VŘ mělo být podle Vás definováno, aby byly předem vyřazeny „autobusy“ SOR?

PetrS

Stačí napsat do VŘ, že autobusy mají mít i tlumiče a SOR je automaticky vyřazen… 🙂

Robert

Tím vyřadíš všechny výrobce. Autobusy totiž mají měchy.

PetrS

Dobře, sypu si popel na hlavu. Stačí aby SORy měly nějaké tlumení…

Zlínka

2,4 Mega u srovnatelných vozů Scania versus Iveco je co?
Navíc toto provedení Scanie, je low cost z Polska. Pokud by jste chtěl vidět Scanie ze Švédska, musíte k ČSAD Vsetín do Opavy. I oni mají u nás na Kopřivnicku ty polské a rozdíl je podle řidičů neskutečný. Rodinný příslušník měl možnost odzkoušet a Scania ze Švédska, je prý fakt dobrý vůz, z Polska o level níž než Iveco.

Přemek

Toho jsem se obával.

liposh

Viděl jsem i polské Volvo a i to je naprostá tragédie. Tipnu si, aniž bych v tom byl přeborník, že ta Scania a Volvo je stejná fabrika v tom Polsku, žejo?

Robert

Ano, především od doby, kdy Iveco seká vozy jak Baťa cvičky, je kvalita neporovnatelná. Ovšem v tom směru, že SOR je na tom často lip.
A co se týče ceny, tak tako chiméra taky neplatí. Iveco, když chce, umí taky jít s cenou hodně nízko. Stejně tak Mercedes i jiní výrobci.

Josef22

„Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji, uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V obou případech jde o autobusy značky SOR.“ Čekám na ten den, kdy konečně přestanou všichni srovnávat cenu autobusu se SORem! SOR je levná plečka, používají levné materiály a využívají špatně ošetřené kovy, proto je cena tak nízká. Opakovaně píši, že cena tak rozdílná není. Iveco Urbanway 12M má obvyklou cenu okolo 6.7 mil bez DPH, takže jestli DSÚK kupoval 12-metrové Scanie za 6.98 mil, je to… Číst vice »

Zlínka

A vzpomínáte si na článek zde?
ČSAD Kladno Crossway 12m 4,6 milionů.
Scania DSÚK 12m 6,98 milionů
A vy porovnáváte Iveco Urbanway 12m, což je nízkopodlažní vůz.
Scanie je koncepce LE, stejně jako Crossway.
Když chcete porovnávat, musíte mít také stejné vozy, stejné koncepce.
Tedy cena je velmi rozdílná, skoro 2,4 Mega. Kdepak ta malá domů skončí…..
Jinak to co píšete o Soru, je pitomost, zjevně jste v té fabrice nikdy nebyl.
Ale tady nejde o SOR.

Hrackalw

Zeptejte se řidičů kteří někdy autobus SOR řídili 😀. Snad nejste z Ústí 😀?

Zlínka

Ale tady není teď řeč o Sorech, ale o tom cenovém rozdílu. Jinak nevím jaké máte zkušenosti vy. Já mám nakrouceno na Sorce čtyřista tisíc. Manželka osmdesát tisíc. Teď je na odpolední a jezdí na trolejbusu SOR linka 4 ve Zlíně. Oba jsme jezdili ve Slavičíně. A ani jeden z nás nijak netrpěl. Skoro by mě zajímalo, kolik zdejších odborníků opravdu mají něco se Sorkou najeto, nebo to jen přečetli na internetu. Mnoho asi ne co. Je to jako Hrackalw, kdybych já vám něco říkal o panterech, které zase rušnovodíte vy. Nikdy bych si to nedovolil soudit bez znalosti věci.… Číst vice »

Hrackalw

Se SORY nemám opravdu zkušenosti jako řidič jen jako cestující to máte samozřejmě pravdu. Nemohu to posoudit jako vy. Ale pro mě jako cestujícího je rozhodně lepší a pohodlnější IVECO.. A asi se vám ani nedivím že to na čem jezdíte chvalite. Já dělám to samé já také na Pantery nedám dopustit i když mají spoustu kritiku. Přeji vám hodně šťastných kilometrů.

Zlínka

Dík teď mám urbanway. Manželka jezdí na trolejbusu 30tr.
Ale vrátíme se na linkovou. Chceme se vrátit na vesnici. I vám přeji jen dobré kilometry a hlavně žádné blby na přejezdech!

Karlos S.

Tohle je fér! Palec nahoru

Josef22

„A vy porovnáváte Iveco Urbanway 12m, což je nízkopodlažní vůz.“
Hm, akorát Scanie je taky nízkopodlažní, nový Crossway je v první části k prostředním dveřím taky nízkopodlažní :).
U nás taky proběhlo VŘ na autobusy prakticky v plné palbě… Vyhrálo Iveco s Urbanway 12M za 6.77 mil bez DPH a Crossway LE CITY 12M NP 6.4 mil bez DPH 🙂

Zlínka

Josefe22 prosím vás. SCANIE A CROSSWAY o kterých se bavíme, jsou low Entry vozy.
Urbanway je celonízkopdlažní. To jsou dvě odlišné koncepce vozů. LE je vždy levnější.
No a to co bylo ve výběru u vás, je Urbanway a crossway city, ale píšete NP, tudíž natural power. Tedy vůz na Cng, který je dražší než naftový. Tudíž jste dost mimo realitu a porovnáváte jablka a třešně. Zkuste mi vysvětlit, proč je vůz ČSAD Kladno levnější o 2.4 Mega. Vycházím z informací zdejšího webu. Ve výbavě? Víte, co by ten vůz musel mít. Pozlacené tyče ve voze.

Karlos S.

Nemůžete srovnávat nákupy Kladna, které patří pod Arrivu, s touto dodávkou pro ústecko. Arriva vybírá autobusy vždy velkém objemu pro celou ČR, aby se dostala na lepší cenu. Nakupují centrálně a v solidním množství, pak jsou ty ceny stoprocentně jinde.

Karlos S.

P. S. A je určitě důležité srovnat i časové ledisko – jak rychle ty autobusy v takovém množství chcete. I to se do ceny propíše. I proto mi to srovnání s Kladnem pokulhává… nejde porovánvat jen cenu za kuz železa A a kus železa B, ostatní okolnosti do toho také vstupují.

Zlínka

Ale to snad byl problém kraje. Jak se zde psalo, kraj vypsal výběrové řízení, ale nikdo se nepřihlásil. To je ten čas, který jim chybí. Jinak, proč nejde porovnávat vůz do Kladna a vůz pro Ústecko. 2.4 Mega tím neobhájíte.

Jiří

Tak to není, jednotlivé arrivy si menežují své vlastní nákupy, málokdy jejich nákupy dosáhnou takových objemů jako v ústeckém kraji, tedy 70, resp. 90 kusů na jednu smlouvu. Srovnání s Kladnem je proto odpovídající.

Zlínka

To je krásný centrální nákup. Jen je to zájezdový bus, který jak píšete koupili v počtu dva kusy. Kdyby stejný vůz kupoval Dsúk, tak by byl přes 10 Mega jeden.

Zlínka

Zjistěte kolik autobusů loni nakoupila Arriva. Rozhodně méně než 71.

Zbyněk

Vy se snad do čech přestěhujete. A zhodnotila jste dobu výroby? Zde byly autobusy vyráběny a dodány poměrně rychle než u ČSAD Kladno a i výbava je širší a navíc to není autobus vyrobený u nás za naše hubené mzdy. Holt, váš plat se tomu na „západě“ nikdy nevyrovná.

Zlínka

Aha takže 2,4mega za rychlost. ARRIVA je objednává 5 let dopředu podle vaší logiky. Zkuste si nejdříve pár věcí zjistit. A oni v Polsku jsou lepší mzdy? Ten autobus je pane Zbyňku z Polska. Překvapení že? V čem je širší výbava? A když dojdou argumenty, začněte zde máchat Zemkem. Kdyby jste si přečetl, tak s manželkou pracujeme u DSZO. U Zemka jsme jezdili, ale kvůli dětem jsme šli do Zlína. Ale klidně se vrátíme. Spousta lidí tady machruje, jaký je ten a ten zaměstnavatel zloděj a sama pak pracuje pod ještě větším. Vyberete argumenty které s tím nesouvisí. Čistá demagogie.

Zbyněk

A ten váš miliardář co dosud provozuje ČSAD Vsetín? Ten má čistý štít?

Martin

Já myslel že to bude nějaký relevantní stovnání a ono to je Iveco, Scania vs SOR 😀

Zlínka

Pane Sůra, nešlo by zjistit, za kolik koupil Scanie ČSAD Vsetín, nebo podobní, kteří koupili v nedávné době Scanie.
Ale už u těch crossway, to je asi pěkná malá domů.

Hrackalw

Autobusy SOR opravdu nebrat. Brzy by toho UK litoval. Jak říkal Baťa nejsem dost bohatý na to abych kupoval levné věci. Žádnou malou domů v tom rozhodne nevidím.

Zlínka

Předpokládám, že to bylo na můj dotaz, tedy děkuji.

Zlínka

A on kraj určuje, co je a co není protizákonné? On už to v ČR neurčuje soud, ale nějací komunisté z kraje?

Jenda

Právě, že to určuje soud a ten kraji nic nezakázal. Tady se to jen snaží zakázat z korupce podezřelý předseda Úřadu pro hospodářskou soutěž.

Zlínka

To máte pravdu. Ale máme tady nějakou hierarchii a pokud není předseda UOHS odvolán, jsou rozhodnutí úřadu platná. Případně se mohou napadnout soudně. To za chvíli stavební úřad nepovolí stavbu něčeho, ale někdo má pocit, že vedoucí je blb, tak to postavíme, ať se vzteká jak chce. No to tady budeme mít pěkný……
A pokud je jen podezřelý, je nevinný.

Zlínka

Hm, slušný oddíl v tom Ústí. Oni se ti rudí nezdají.

Karlos S.

Asi fakt slušnej oddíl, tohle to DUK 🙂 Upřímně, jestli to udělali de jure v pořádku, tak dobře pro ně. Mají busy, které chtěli. Nemůžu se z novin zbavit dojmu, že státní úřady často neumí dobře soutěže připravit, neustále je neúspěšní uchazeči shazují a plnění často v nedohlednu. A všichni jen hlídají, ať je to hlavně levné, hlavně levné a pak ještě hlavně levné. Na kvalitu si už nikdo skoro soutěžit netroufá, protože to jde mnohem lépe napadnout, a tak se jde na jistotu – na cenu. Píšu jen svůj pocit, analýzu k tomu nemám. A najednou ejhle, jedni si… Číst vice »

Zlínka

No jo a přijde někdo jiný k veslu v kraji a líbit se mu to nebude. Úředník nemůže kupovat co se líbí jemu. Musí mít kvalitní podklady, což píše svým způsobem i pan Sůra.