Letecké společnosti Letectví

Rok krachů aerolinek. Provoz loni ukončilo 23 dopravců, 9 z nich v Evropě

Airbus A321 společnosti Wow Air. Foto: Wow Air
Airbus A321 společnosti Wow Air. Foto: Wow Air

Letecká doprava sice zažila loni další růst, na trhu je ale místo pro čím dál méně hráčů. Dlouhodobé hospodářské problémy loni přivedly ke konci hned 23 leteckých společností včetně řady velkých dopravců s flotilou čítajících i řádově několik desítek letadel.

Důvody konce byly různé a většinou šlo o mix více faktorů, nešlo ale o žádné nečekané zprávy. Aerolinky byly v hospodářských problémech delší dobu a několik let. O špatné finanční situaci se mluví u řady jiných dopravců a lze očekávat, že vlna krachů bude pokračovat i letos. Už brzy se může rozhodnout o osudu italských Ernest Airlines, které mají licenci pouze do 13. ledna.

O nutné konsolidaci mluví s oblibou šéfové největších leteckých společností, kteří očekávají postupně koncentraci do několika velkých skupin. Minulý rok opakovaně předpovídal šéf Ryanair Michael O´Leary skandinávskému dopravci Norwegian Air Shuttle, který ale přežil další kritický rok a nastoupil cestu kompletní restrukturalizace. Jiné aerolinky byly zachráněny na poslední chvíli koupí jinými investory. Takto například končí Flybe, z které nově je Virgin Connect.

Nejvýznamnější krachy leteckých společností v roce 2019

Germania – německý dopravce s 36 letadly doplatil na dlouhodobé ztráty i pozdní dodání nových, úspornějších airbusů.

Flybmi –krach regionálního evropského dopravce v únoru loňského roku po více než 31 letech exsitence. Krach znamenal i konec linky z Brna do Mnichova, nového provozovatele kraj nadále stále marně hledá.

WOW Air – islandský nízkonákladový dopravce se snažil vytvořit z Islandu Dubaj pro lety přes Atlantik, nízkonákladový model sice výrazně stlačil ceny letenek mezi Evropou a Severní Amerikou, nepřinesl ale nikdy zisk. Část lidí spojená s dopravcem se na Islandu snaží vybudovat novou aerolinku Play.

Jet Airways – Jeden z největších krachů loňského roku. První indická soukromá letecká společnost po čtvrt století provozu skončila a je další aerolinkou, do které vstoupily Etihad Airways a zkrachovala. Firma neustála především velkým boom nízkonákladové konkurence.

Aigle Azur a XL Airways – série dvou krachů menších francouzských dopravců na začátku září.

Thomas Cook Airlines – září bylo pro letecké společnosti kritickým měsícem. Thomas Cook byly největším dopravcem, který loni v Evropě zkrachoval, k pádu došlo současně s krachem cestovní kanceláře Thomas Cook. Přežila naopak letecká společnost Condor, která do skupiny rovněž patřila, dál létá.

Adria Airways – dlouho očekávaný krach přišel 30. září, předcházelo mu opakované rušení letů. Společnost létala téměř 58 roků, provoz byl dlouhodobě ztrátový. Lety ze Slovinska rychle převzaly jiné společnosti.

 

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Zde je seznam všech leteckých společností, které ukončily svoji činnost v roce 2019 včetně data, k němuž se tak stalo.

https://www.airlive.net/more-than-20-airlines-shut-down-operations-in-2019-here-is-the-list/

Tom

Pane Sůro, byl byste prosím tak laskav a doplnil ještě ty zbývající zkrachovalé letecké společnosti. Děkuji Vám.

Anonymus

Jaké ještě aerolinky?

amey

ještě jedná malá aerolinka Astra – Řecko

Peter

Dokopy ich bolo 30. Kompletny zoznam skrachovanych aerolinii v roku 2019: Germania (Germany) California Pacific (US) Flybmi (UK) Insel Air (Curaçao) Tajik Air (Tajikistan) Asian Express Airline (Tajikistan) WOW (Iceland) Aerolíneas de Antioquía (Colombia) Fly Jamaica Airways (Jamaica) Air Philip (South Korea) Jet Airways (India) Wisdom Airways (Thailand) Avianca Brasil (Brasil) Avianca Argentina (Argentina) Al Naser Wings Airlines (Iraq) Aigle Azur (France) XL Airways (France) Thomas Cook (UK) Adria (Slovenia) Peruvian Airlines (Peru) New Gen Airways (Thailand) Via Airlines (US) TAM Bolivia Taron Avia (Armenia) Astra (Greece) Silverstone Air (Kenya) Far Eastern Air Transport (Taiwan) Fastjet Mozambique (Mozambique) Cambodia Bayon… Číst vice »

Austrian jsou na nic

Austrian to taky čeká pokuď do ní nebude Lufthansa sypat peníze

GPGP

Tak se to trochu pročistilo.
Jen té aerolince Play nedávám moc šancí.
Přeci jenom Island už vyšel z módy 🙂

Anonymus

Island má 300 tisíc obyvatel a vlastní aerolinky? Přijde mi to absurdní.

Martin V.

Jenže autem ani vlakem tam nedojedete a lodí je to hrozně pomalé. Takže zbývají jen ta letadla. Když k tomu připočítáte turisty plus možnost návazných letů z menších letišť mezi Evropou a Amerikou, tak už to zas tak absurdně nevypadá.

amey

Island byl in, už není…Play uživí tak možná tři letadla pro spojení s Evropou, rozhodně ne zaoceánské lety. Ale zase megalomanské plány, divím se investorům….nicméně jsou to jejich peníze, co zanedlouho utopí.