Přehledně: Dalších 11 tratí na odpis. SŽ mezi ně zahrnula i tu, na kterou vlaky záměrně nepustila

Příjezd vlaku do zastávky Krupka město letos v září. Foto: Město KrupkaPříjezd vlaku do zastávky Krupka město letos v září. Foto: Město Krupka

Budoucnost tratí chce diskutovat SŽ se samosprávami.

Odebírat
Upozornit na
guest
200 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Amity Blight

Broumov – Otovice by měla být v budoucnu použita pro mezinárodní relaci HK – Klodsko.
Krupka – Oldřichov je neprovozní kvůli krádežím a prý už za to padly i pokuty, protože se jedná o technickou památku.

Kubrt

Tam žádná památková ochrana není.

koldak

No, na cyklostezky jsou asi vyšší dotace:-/

Bohumil

Zrušit trať je mnohem lepší než nevpustit lidi do vlaku i když mají platnou jízdenku že ?

Kubrt

Všiml jste si, že doba ČSD, organizační složky státu, je dávno pryč a na české železnici působí mnoho nezávislých subjektů?

abc

Ono většinou na lokálkách působí jen jeden nezávislý subjekt. A i kdyby, tak ti nikdy nepřijedou všechny nezávislé subjekty naráz, aby sis mohl vybrat, kterým nezávislým subjektem zrovna pojedeš.

Kubrt

Eh, o to vůbec nejde (ostatně, i tu nejmenší lokálku ovlivňují minimálně tři nezávislé subjekty – SŽ, kraj coby objednavatel, a dopravce).
Jen jsem se snažil upozornit pana Bohumila, že SŽ (o níž je tento článek) nemá nic společného s (ne)vpouštěním cestujících s jízdenkou do vlaku.

abc

No vida a v tomto konkrétním případě, o kterém píše pan Bohumil, byly všechny subjekty státní. Správa železnic – státní, kraj – de facto taky stát, ČD – státní akciovka.

Kubrt

A všechny jejich kroky mikormanažersky řídí nejvyšší pan železničář. Klidně si dál mysli, že kraj je stát a ČD jsou stát, nepovažuju za účelné to zrovna tobě vyvracet.

abc

Ano, je to stát. Mě vůbec nezajímá, že jeden dělá tohle a druhý támhleto. Pořád to všechno zaštiťuje jedna právnická osoba – stát.

abc

To, že se ČD účelově rozdělily na x firmiček a správu železnic, je úplně jedno. Pořád je za tím vším stát.

xyz

Takže vzkaz objednatelům (viz konec článku), ať těch 300 (nebo 301 apod.) spojů objednávají pořád – tím pádem bez 5letého závazku; pokud by to bylo méně, tak hrozí, že se k 300+ spojům budou muset zavázat.

Mmch. ty spoje končící v Krásném Dvoře jsou i proto, aby se to dalo dobře vyjezdit s jednou soupravou než aby vše jelo až do Podbořan.

LCP

„Nula vlaků vykazuje Správa železnic mezi Oldřichovem u Duchova a Krupkou. Ústecký kraj zde opakovaně projevil zájem objednat provoz, SŽ ale záměrně udržuje trať ve stavu, kdy na ni vlaky nemohou.“
To jako SŽ může? Pokud má kraj zájem na trati jezdit, tak snad SŽ musí dělat taková opatření, aby to šlo, ne?

Rudolf Tuček

Nejlepší by bylo kdyby si kraj vzal celou trať do své péče.

Kubrt

A má kraj zájem?

najmy

Proč by měl. SŽ na tu trať léta inkasuje peníze za údržbu, která je nulová. Nedávno se začalo s prořezem. Ten ovšem podle počtu určených zaměstnanců bude trvat roky.
Obecně je to ale neskutečná drzost. SŽ je správce infrastruktury. Měl by ji tedy udržovat. Ostatní je politické rozhodnutí.

Vacátko

Ministerstvo dopravy neustále vymýšlí, jak snížit kamionovou dopravu a posílit dopravu nákladů po železnici.

FP1

Chrudim – HM jim asi neprojde, to už armáda byla proti, když tam města chtěla dělat cyklostezku, který by navíc svým trasováním byla nesmyslná.

Matěj Šedivý

Nejspíš ani Kaštice-Krásný Dvůr. Ačr má v Kadaňském Rohozci záložní nakládací místo. Nemyslím si, že ho někdo někdy využije, ale slyšel jsem, že se rušení nakládacích míst hodně brání.

xyz

Však asi proto tam není úsek Vilémov – Kad. Rohozec.

Jan Máca

ale jak se na ten úsek dostanete, když si zrušíte Kaštice – Vilémov? Most v Kadani je pro cokoliv těžšího než 742 nepřípustný.

Vojtech Albert

„Na zakonzervované trati může vzniknout třeba dočasná cyklostezka“… Jednotka dočasnosti – jeden Furt… 😂

Rudolf Tuček

V rámci Československa byla jednotka dočasnosti 21 let.

55p

skoro 23, okupanti odešli zpátky do ruska až v červnu 91

Happy

Zrušení těch Otovic je na přes hubu. Kousek za hranicemi je velký kamenolom s nakládkou na vlak. Tady je kameniva čím dál větší nedostatek. Na místo propojení s možností zásobovaní po železnici tam uděláme cyklostezku a šutr budeme vozit náklaďáky? Přemýšlí oni vůbec o nějaké strategii?

Někdo neznámý

Nepřemýšlí, ale to bohužel není problém jenom SŽ….

Michal M

Asi by bylo dobré si k tomu zjistit detaily. Proti obnově trati se silně stavěli NIMBYsti z obce Otovice a vzhledem k tomu, že zájemce o obnovu trati byl z Polska, usoudilo se, že to nestojí za boj.

Happy

Já o tom vím. Jednou ta trať byla schválena , postavena a provozována, takže bych nějaké námitky považoval za irelevantní. Tady hlavně nebyla vůle.

Robert Pražák

Ale, vůle nevůle, NIMBYsti podají žalobu, soud se potáhne hromadu roků, bude stát bambilion peněz a výsledek nejistý. Komu by se do toho chtělo?

Ondra

Mám rád železnici, ale je potřeba se zaměřit na dálkové trati, promestskou dopravu a významné regionální spoje. Nedává smysl udržovat random lokalky, po kterých nikdo nejezdí.

Martin

No, SZ na nektere trate vlaky nepusti i ldyz je zajem je provozovat, a navrhuje je zrusit pro nesplneni podminky objednavky… jak je uvedeno v clanku u trati na ustecku…
No a v [olsku dlouho nevyuzivane trate obnovuji… zajimave…

Vladimír M.

Třeba okolo Glucholaz. 😀

Kubrt

Už je to klišé, ale musím to napsat: ty dnes v Polsku (nebo Německu) obnovované tratě se s těmi z aktuálního seznamu v tomto článku nedají významem srovnávat.

Michal M

Vidím, že pán je znalec – prosím tě, odkdy se bude jezdit do Velké Kraše, Krnova a Opavy? A do Zlateho Stoku?

David

Koridory, elektrifikovany tratě a dvojkolejky… jedna napájecí soustavy. Nechat a posílat Koridory a obsluhy velkých měst. Ne nějaký spoje od někud z poli do taky města (kde ty vesnice nemají spádové ani úřady, nemocnici, školy, …)

Místo zbytečně velkých nádražnich budov by taky mohl byt supermarket, pošta, lékárna a ne hala pro počet lidí, který tam neprojde ani za měsíc.

Happy

Na SŽ by si mohl zřídit NKÚ detašované pracoviště….To by byly rázem úspory…

Happy

VRT nás bude stát bilion. To je 1000 miliard. Namísto se zaobíráním, jak to celé zlevnit a zefektivnit, se tu hnípeme v nějakých zarostlých kolejích, které reálně nestojí vůbec nic. Problémem jsou předražené zakázky, monopoly, neefektivní stavební práce nikoliv 2,5 km zarostlých kolejí kdesi u Polné….

Tomáš Mach
Jarda

V úseku Broumov – Otovice zastávka byla 10. 12. 2005 zastavena pravidelná osobní doprava // návrat do budoucnosti 😀

Jméno*

Víte prosím někdo zda se do toho počítá i NAD?

V letošním JŘ i v návrhu JŘ 2026 je provoz na trati 132 objednán z Krupky až do Oldřichova. Tzn kdyby Ústecký kraj zavedl v úseku Krupka město – Oldřichov skutečně NAD do doby než SŽ trať obnoví, tak se počet spojů NAD počítá do těch 300 vlaků za rok?

Jméno*

Můj tip je, že ano, neboť například v úseku Chotiměř – Radejčín se nehne ani kolo a SŽ zde žádnou konverzaci nezmiňuje.

Poslední Skaut

Nahlížím na to možná z příliš pesimistického úhlu, ale nemělo by ministerstvo obrany být akčnější? A v současné každým dnem vyhrocenější době trochu zauvažovat, jestli jim tyto tratě (samozrejmě po nutných opravách a optimalizaci pro nákladní provoz) nepřipadají, i potencionálně jen jako objízdné tratě, strategičtější než pár cyklostezek odnikud nikam?

Dusanh

Ten Heřmanův Městec asi jo, ale Broumov-Otovice?

HK~

ten určitě směrem do Polska

Vladimír M.

To by nebylo raciální.

Aquinas

„U nás jde všechno tak tychle, že my se už dnes máme lépe než zítra.“

Popis u fotky: Příjezd vlaku do zastávky Krupka město letos v září. Foto: Město Krupka

Na to, že je teprve 14. července dost dobré. Nebo je to snad nějaká vizualizace budoucího možného provozu. 🙂

Libor

Proč takový humbuk kvůli 11 tratí. A několika km české železnice. Je naprosto mimo to vůbec řešit. Prostě to nemá využití, zrušit, co se pořád řeší, vždyť ten přepravovaný výkon nestojí vůbec za úvahu. Borecký je borec, že se toho nebojí.

Někdo neznámý

To že nenávidíte železnici nemusíte psát všude. 😉

Kubrt

Motáte dohromady neobjednání osobní dopravy a zrušení, respektive konzervaci tratí. TO jsou dvě (tři) odlišné agendy.

koldak

A hlavně se v nich nedá utopit tolik miliard jako ve VRT:-/

Luděk

Jedná se o zločin. Kralovice – Mladotice by propojilo regionální centrum s Plzní. Loket – Slavkov – Bečov mohl z Karlových Varů obsluhovat víkendový turistický vlak. Tratě by měly být obsluhovány dle návaznosti velkých uzlů, tedy např. z Ostravy do Valmezu, a ne dle krajských hranic.. jenže tato země nikdy nebude fungovat jak má, všechno špatně..

Libor

Luďku, proberte se. Už je den

lex lut0r

😀 😀

Michal M

Je to strašně skvělý všechno, jenom prostě narozdíl od tvých šotohalucinací těmi vlaky nechce nikdo jezdit. Udržovat trať pro víkendový turistický vlak samozřejmě lze, ale nevím proč by to měla dělat Správa železnic jako garant celostátní sítě.

A co je zase za problém z Ostravy do Valmezu? Potřebuješ vozit vzduch z Frenu do Valmezu soupravou, která větší užitek udělá na obratu do Ostravy?

A další, pro koho je všechno špatně? V Pelhřimově jsi už byl?

xyz

Správa železnic je správce železnic (tedy i těch se sezónním provozem).

Pojem „garant celostátní sítě“ neexistuje (resp. existuje „dráha celostátní“, ale i mnoho „drah regionálních“ s celoročním provozem).

Špatně je přestup ve FnO, resp. obecně systém jiný než s rozpojováním/spojováním jednotek ve FnO (čímž by se vyřešilo obojí – žádný přestup směr Frenštát ani Ostravice + žádná vozba vzduchu).

Daniel Jablonecký

Víc cestujte. Víc koukejte kolem sebe. ČR patří k těm lépe fungujícím zemím, a to se týká i železnice. Takže ta poslední věta je úplně mimo.

David

Zase bylo moc alkoholu a příběhy z ostrova Sodor?

Michal M

Všechno špatně, bo nad ránem došel rum…

Zahn

Limit pro přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy má být nejméně 3000 osobních nebo 200 nákladních vlaků za rok. Navíc je nutno změnit legislativu tak, aby kraje nesměly dotovat turistické a dovolenkové aktivity

David

Pokud by to zavřeno i některá letiště/politické trafiky, tak jedině dobře.

Zahn

Dotace do krajských letišť jsou samozřejmě obludné mrhání peněz daňových poplatníků. Samozřejmě jsem měl na mysli i je. A měla by skočit přednostně.

Libor

Přesně, nedávno tady byl článek, jak jezdí náklady do Bochova, pak z toho vyplyne, že tam naloží 150 vagónů za rok. Což o to, je to hezké, že se využívá železnice, ale ta efektivita, když tam bylo napsáno, že tam ročně jede 66 služebních jízd SŽ…

kubisek

Takže se zavřou třeba infocentra.

Air Traveller

tady to koukam byla taky docela vasniva noc.

FP1

200 nákladních je moc, vemte si že jsou tratě na které třeba navazuje vlečka, která má ale jen sezónní využití, například sila – obilí, tam se zajíždí sice jen párkrát do roka, ale finální vlak má i přes 2000 tun, toto by byla blbost posílat na silnici.
Proč by neměli kraje dotovat turistické linky? Jsou oblasti, které žijí především z cestovního ruchu.

Zahn

Dotuje-li stát nějakou ekonomickou aktivitu, pak lidé, kteří z této ekonomické aktivity mají příjmy, produkují zápornou přidanou hodnotu. Cestující turistických linek jsou jednodenní tudíž ztrátoví turisté.

VIZEK2442

Ten, v článku, napsaný limit 3000/200 je špatným, má tam být 300/12. Je to uvedeno v Zákoně o drahách par.10a odst.1.

xyz

Tak to tam uměle objednají celoročně – ostatně viz Kamenický Šenov, kdy ty všední dny byly doobjednány tak, aby KŽC těsně přesáhla limit na financování údržby tratě od SFDI.

Totéž svého času doobjednání (nepříliš potřebných) celoročních spojů do Nové Bystřice.

MOS

Letos září ještě nebylo.

Aquinas

Stejně jako neexistuje Oldřichov u Duchova. Ale vlastně by to nebylo špatné a do těch končin se to i hodí. Když tam mohou mít Hrob proč by nemohli mít Duchov 🙂

Aquinas

Konkrétně :
„Nula vlaků vykazuje Správa železnic mezi Oldřichovem u Duchova a Krupkou. Ústecký kraj zde opakovaně projevil zájem objednat provoz, SŽ ale záměrně udržuje trať ve stavu, kdy na ni vlaky nemohou.“

Člověk by řekl, že SŽ tu trať neudržuje a ono je to jinak. Ona jí udržuje aby to stále byla….. trať duchů.

lex lut0r

čekal jsem větší seznam ale i tak dobrý …. čekal jsem tam třeba slaný – louny ještě

Žatečan

Úsek Slaný – Louny nesplňuje zákonné podmínky pro to, aby jej šlo konzervovat. Je totiž předmětem sporu mezi Středočeským a Ústeckým krajem. Ústecký kraj zrušení vlaků na tomto úseku odmítá, a odmítl ho už v minulém volebním období.

Zahn

Doběhne smlouva a ta linka skončí nebo do ní bude sypat peníze pouze kraj Ústecký. Po volbách už také nemusí být radním pro dopravu v Ústí šotouš a ta trať nakonec skončí tak jak už dlouhá desetiletí zaslouží.

Žatečan

Pro poslední usnesení zastupitelstva Ústeckého kraje, které se týkalo této trati, hlasovalo 44 zastupitelů z řad koalice i opozice. Zdrželi se pouze 3 zastupitelé za STAN, proti nehlasoval nikdo.

Jan Štěrba

Než ty tratě úplně zrušit, stálo by za to nabídnout je k odprodeji někomu jinému, ať už železničním dopravcum, železničním spolkum, či obcím, v případě Doupovské dráhy, či Kozí dráhy by se zájemci určitě našli

Frantík

To by ale taky asi pobírali příspěvky na údržbu od státu. Je pravda, že o ty má nicméně SŽ přijít konzervací tak jako tak.

FP1

Příspěvek z SFDI není automatický je vázan na pravidelnou dopravu a objem přeprav.

xyz

Není důvod, aby ten kousek udržoval někdo jiný než ten, kterému to patří „před“ i „za“.

Jan Cermak

Je to jednoduche. Nejsou žádní oni. Cenu za provoz by měli platit cestující. Případně obce na trati. A vidělo by se.

Štěpán

Přesně tak. Kdo platí, ten poroučí. No a na železnici toto pravidlo neplatí, neboť si diktují železniční monopoly, které jako jediné mají užitek z oněch tisíců nevytížených tratí.

Neboť kdyby zůstaly v péči státu pouze obě skutečné železniční tratě celostátní (Děčín-Břeclav a Bavorsko-Ostravsko), tak by bylo naprosto jasně ty přemrštěné částky, které požadují železniční monpoly viz např. ta raketa, co chtějí za Českou Třebovou.

Martin

Myslím, že byste byl velmi překvapen, kolik infrastruktury z veřejných peněz využíváte, kdyby Vám najednou začala obec účtovat chůzi po chodnících a jízdu po silnicích.

Štěpán

A copak má někdo problém, aby si např. Ústecký kraj koupil a ve režii (tj. bez státních dotací vyjma spotřební daně z nafty pro kolejové busy) provozoval ty tratě odnikud nikam co na nich chtějí železniční garáže z Děčína parkovat vagony?

DIskuze je o tom, že nedává smysl, aby o regionálních záležitostech se rozhodovalo celostátně. Vždyť i např. silnice jsou krajské, obecní, privátní (a plus celostátní což jsou zejména dálnice).

Vladimír M.

Pokud obec určí alternativní trasy místo těch zastavěných chodníky, tak jich budu používat.

Juraj

Takže… výkonové zpoplatnění všech silnic a parkovišť? 🙂

Jan Cermak

Tomu se pánové říká demagogie. Cost/ benefit. O ničem jiném to není. Zpívali jsme na Václaváku kdysi: nauč se synecku hospodařit. Podle mne v republice děláme všechno jiné. Ve všech oborech. Z cizího krev neteče, ať to zaplatí oni. Ti mystičtí oni jsme my všichni.

xyz

„Hospodařit“ nemusí znamenat „vydělat si na provoz bez dotací“.

Sériový jezdec

Takže neudržuju trať a tudíž tam nemohou jezdit vlaky, ikdyž o to je zájem. No a pak tu trať navrhnu pro zrušení, protože na ní vlaky nejezdí (protože nemůžou). Top👌

Aaabbb

Ano, takovou legislativu nám zákonodárci bez povšimnutí oka schválili, a Správa železnic to za přihlížení Drážního úřadu vesele praktikuje.

Michal M

To se furt bavíme o té Kozí dráze, nebo jste našli jiný mrtvý cancour pro vedení techto keců?

fous55

U kterých tratí už to praktikovali?

FP1

Není pravda, pokud vím v zákoně je definováno, že objednávka dopravy nesmí být ze strany provozovatele dráhy znemožněna.

tomas.vachalec

Ruší se lokálka z Vraňan do Lužce, tedy trať kde před nedávnem vyrostl zdvihací most přes plavební kanál, trať která končí na jedné straně uprostřed obce a na druhé straně ve Vraňanech přímo navazuje na trať Praha-Kralupy-Ústí. Doba jízdy cca do 10ti minut. ( 3km ). Opravdu nemá využití?

M.M

Když tam zrušili vlaky, tak teď píšou ze využití nemá, za mě zachovat všechny tratě, kde vlaky jezdí

D1

Ale tak přeci dle Boreckého se dojede autobusem do Kralup a ještě oblouslouží více vesnic za méně peněz! To že ten autobus jede asi hodinu a Kralupech nenavazuje, tak s největší pravděpodobností všichni sednou do auta, to už nikoho nezajímá bohužel.

Kubrt

Krajský úřad pro spojení Lužce se světem zvolil méně nákladný autobus (s ne příliš úspěšné vyřešenou vazbou na trať ve Vraňanech).
Mosty přes kanál (nejen ten železniční) jsou příkladem zoufalého přístupu ŘVC, respektive státu, ke koordinaci staveb.

FP1

Most v Lužci je hlavně důsledkem toho, že požadavky krajských samospráv nemají závaznost. Most v Lužci se dělal především proto, že si ho tehdejší zastupitelstvo Středočeského kraje vydupalo, že tam chtějí objednávat vlaky, bohužel bez nějaké závaznosti pro

FP1

Další zastupitelstva, a pak přišel Borecký a dopravu redukoval.

xyz

Most v Lužci je hlavně důsledkem (IMHO i tak sporné) stavby z kategorie „vodní cesty“.

Soudný znalec

Nejlepší je že ten slavný autobus z Lužce vůbec nenavazuje na vlaky.

fous55

Tak je třeba upravit jízdní řád. Se zrušením tratě nemá neprovázanost jízdního řádu nic společného.

Kubrt

Nebo to takhle obyvatelům Lužce vyhovuje, co my víme.

M 474 003

Kolik lidí potřebuje na vlak? Většina potřebuje Mělník, Kralupy. Je pravda, že linka 466 je tragická. Je potřeba se podívat na mapu PID, ne na jízdná řád, tak teprve její absurdnost vynikne. Pro Lužec by byl vhodný vlak, obsluhovaný jako výtah, na obou koncích tratě tlačítko, pak by přijel jakýsi akumulátorový 10 místný vozík, nemusel by mít ani střechu. Ani řidič by tam být nemusel.

percula

A kde to jezdí?

Tomáš Robek

Z Lužce n.Vlt. lze do Kralup n.Vlt. cestovat linkou 473 – přímý spoj s jízdní dobou 27 minut ze zastávky „Vojkovice,Bukol,lávka“, ke které Středočeský kraj společně s obcí Lužec n.Vlt. nechal vystavět krásnou lávku pro pěší. Vzdálenost z centra obce cca. 500 m pěšky. Z linky 473 možnost přestupu směr Praha na linku 370 ve Veltrusích, případně na vlak v Kralupech n.Vlt.. Druhou možností je využití linky 473 druhým směrem do Neratovic a přestoupit na Štěpánském mostě na 369, případně na 348 do Prahy. Časové polohy spojů linky 464 reflektují požadavky na spojení místního charakteru do základních škol a PN… Číst vice »

Kubrt

A ty další spojení s přestupem bus/vlak ve Vraňanech jste nenapsal proč?

Apollo17

No a ten most se tam musel postavit,protože tam byla trať. Kdyby tu trať zrušili dřív,nemusel tam být most za miliardu. 🙂

Ondřej Wagner

Na Ministerstvu dopravy by se měla vydiskutovat budoucnost řady lokálek. Co s nimi, kdo by mohl být jejich majitelem, zda nějaký uživatel nákladní dopravy, spolek železničních nadšencu, krajský úřad nebo svazek obcí. A jak jsou tyto tratě důležité z hlediska územního rozvoje, obrany, strategických zásob atd. Neměl by snad být problém vytvořit komisi za účasti zástupců MD, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, příslušného kraje, ZESNADu, zástupců dopravců, zajišťujícich v současnosti osobní dopravu, popř dopravců, kteří na ni chtějí osobní dopravu provozovat zástupců železničních spolku a obcí, kterých se projednávána trať bude týkat, aby spolu s ekonomy navrhli optimální způsob, jak naložit… Číst vice »

Štěpán

Vaše dilema a obsáhlé diskuze vyřešil jednoduchý fakt, že došly peníze.

Prioritou je zdravotnictví pro děti (jak předepisují Ustavní zákony), což dnes není hotovo a ještě dlouhá léta nebude, protože na tuto oblast se dlouhodobě kašlalo a dnes většina dětských lékařek/lékařů je v důchodů/těsně před důchodem.

Holt nádražní monopoly si budou muset najít jinou obživu.

Žatečan

Ústecký kraj již oznámil, že v případech Kozí a Doupovské dráhy se bude konzervaci bránit právní cestou. To samé lze očekávat v případě Moravskoslezského kraje na trati Bruntál – Malá Morávka.

petr

po 30ti letech na železnici jsem zjistil,že nemá cenu o něčem moc přemýšlet,nemá cenu v ničem hledat logiku!!!možná na to časem také přijdete

abc

To platí nejen o železnici.

abc

Za Rakouska se tratě stavěly, dnes se ruší. Pokrok nezastavíš. Nakonec tady zbude jenom koridor spojující Berlín a Vídeň, kde vlaky možná budou stavět v Praze.

Honza

Po Rakousku se tratě začli redukovat, sice pomálu ale jistě, nejvíce to bylo po válce, a pak nejvíce po sametu…

Michal M

To je smělé tvrzení, ale ne úplně sedící na realitu.
A bavíme se o úplném zrušení trat, nebo o zastavení osobní dopravy?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Zru%C5%A1en%C3%A9_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_trat%C4%9B_v_%C4%8Cesku

David

Jak to bylo za Rakouska s rychlostí internetu a nebo výkonem nákladních aut?

abc

Já myslím, že řeč je o železnici. A ten internet dneska taky nic moc, pokud to vůbec ještě můžeme považovat za internet. Klidně bych se vrátil do doby před 20 lety.

Rudolf Tuček

V roce 1905 Zemský výbor království Českého dostal do rukou finanční výsledky jim garantovaných lokálek a zjistil že výsledky jsou ještě horší než očekávali. Žádnou další už nikdy nepodpoříli, garance dostali jen tratě které jí měli už přislíbenou.

Michal M

Kdyby se na blbost daly pohánět rakety, už je česká vlajka zapíchlá na Marsu a Musk prodává v Johannesburgu hotdogy.

Chronosphere

Pokud chcete jít do extrému,tak Berlín -Vídeň nemusí jít přes Českou kotlinu,ale Polsko- Rakousko jinudy než přes Moravské úvaly jít nemůže. Takže tohle by byla ta poslední trať.

182-097

Světlá Hora – Malá Morávka… a ta půlka trati pak bude k čemu? Nákladní doprava tam neexistuje.
Zato tam od roku 2018 funguje úspěšná sezónní osobní doprava a taky trať využívá čím dál více zvláštních vlaků. Ostatně do trati od roku 2018 SŽ docela dost investuje každý rok, na to že před zahájením sezony 2018 ještě řešili že díky chybějícím pochozím plechům na mostku tam všichni cestující zřejmě zemřou…

Petr

Názorná ukázka rozhodování od stolu někde z tepla kanceláře na druhém konci republiky.Při minimální znalosti místa, takhle nelogikcy nikdo nemůže rozhodnout.Právě ta Malá Morávka dělá cílový bod, proč tuto trať vůbec turisticky provozovat.

Emil

A od Malé Morávky dál je teď i nový svršek

182-097

Nový svršek je pouze ve staničních kolejích na Morávce a několika přejezdech. Jinak se z výzisku opravilo několik míst a mezi Světlou a Rudou zastávkou se dřevěné pražce doplňují betonovými. Na té trati vozím vlaky pravidelně už od roku 2016 a právě mě fascinuje neustálá snaha o to tu trať zrušit, zatímco tam SŽ každý rok hojně investuje. Dokonce až tak, že jeden rok musela být neodkladná výluka i v letní sezóně…

Gwann

Taky nechapu, proc nektere z trati nenabidne k prodeji – kdyz se tam nyni jezdi…

Jirka P.

Protože by se mohlo krásně ukázat, jak to ve skutečnosti se záměry SŽ je. Mají strach aby to nedopadlo jako na trati Šumperk – kouty n/D.

Pavel

Ve srovnání s investicemi do koridorů a VRT budou investice do udržování těchto několika lokálek kapkou v oceánu, nicméně SŽ k likvidaci této kapky přistupuje s neobyčejnou urputností.

Michal M

Je potřeba na tom pálit zdroje a lidi, kterých je nedostatek. Pořád tam je část věcí ruční údržba. Místní malý průmysl, který ty tratě obsluhovaly, dávno neexistuje, vytíženost osobní dopravou tristní, komfort pro cestující taktéž…
Pokud je někde zajímavý turistický potenciál, není nic jednoduššího než převod na kraj či spolky v režimu vlečky. A řekl bych, že tuhle diskusi se snaží SŽ vyvolat.

Dominik

SŽ se nesnaží vyvolat diskuzi. SŽ prostě a jednoduše likviduje železnici v ČR.

Michal M

Tak určitě.

Štěpán Hufnágl

Pane generální řediteli Jiří Svobodo, mohl byste nás konečně seznámit se svou koncepcí železniční dopravy v ČR? Zatím to totiž vypadá spíš na antikoncepci. Hlavně, abyste nemuseli nic spravovat… #Mynic

percula

To je nesmysl, údržbu plně nezvládá, ale pár lokalek kde nic nejezdí není likvidace.
Zkuste založit spolek a nějakou trať převzít a udržovat. Pak uvidíte co to obnáší. V republice se takto může udržet jen pár trati,

Michal M

Ono tyhle argumenty že udržovat trať je brnkačka většinou přicházejí od lidí, co neudržujou ani chatku v zahrádkářské kolonii…

Urban

Neco jineho je starat se o jednu lokalku s nekolika kilometry, nez o celou zeleznicni sit, kde navic stat posila penize. V te zeleznicni siti u SZ se ty penize presunuji jinak, nez ve spolku, ktery si prevaznou financ musi sehnat.

Frantík

Diskuze se vyvolá, ale jenom tady na šoto webech.

Kubrt

Je pravděpodobné, že některé dotčené obce se taky ozvou, např. Otovice.

Hsnm

Jak pomůže místní průmysl pomoci při vytrhanych manipulačních kolejích,zbořených skladech s rampou, zrušených vyprávěních oprávnění a příplatky za jednotlivé vozové zásilky? Lépe pod sebou řezat větev snad ani nelze!

Kubrt

Jenže v drtivé většině k tomu „vytrhání manipulačních kolejí, zboření skladů s rampou“ došlo léta potom, kdy se nevyužívaly. Ano, někde se po letech ukázalo, že nějaká vytrhaná manipulační kolej pro naložení zejména dřeva by se hodila. Že by dnes někoho oslovilo C.K. dřevěné skladiště, si nemyslím.
„Výpravní oprávnění“ a příplatky za JVZ jsou obchodní záležitostí dopravce. ČD Cargo (jakož i všichni ostatní nákladní dopravci) jsou obchodní společnosti a musí vydělávat, aby přežily. Nejsou tu od toho, aby provozovaly charitu.

Ic540

Tak nejsem teda zastáncem rušení tratí. No co do počtu cestujících to vidím bídně na tratí Suchdol nad Odrou Fulnek. Strojvedoucí se tam vozí víc než často zcela i sám. Nebo veze nás šotouše. Sem tam někoho místního. I diskuze se strojvedoucími o počtech cestujících jiné informace než že většinou je to o jednotkách cestujících i občasné nule nějaké naděje pro tuto trať
opravdu nepřináší. Ohledně objednávky po roce 2033 ze strany kraje to tedy nevidím optimisticky.

Martaus

Co sledujete vašimi opakujícími se komentáři proti Fulnečce? Jak jistě víte, v návrhu GVD 2026 dochází k redukci počtu spojů. Když se znáte s jednatelem KODIS (jak sám Ing. Stejskal uvedl zde v podcastu), nemohl byste s ním dojednat, aby na vlak navazovaly linkové autobusy? K čemu autobusy zajíždí k žel.st, když návaznost na vlak není (nebo je zcela náhodná)?

Ic540

Zdravím. Nesleduji tím nic. V podstatě jde o připomenutí stavu. A tedy ta redukce je zároveň předzvěstí avizované reality po roce 2033. Za mě by bylo hlavně dobré až se postaví to nové nástupiště udělat pořádné P+R v místě cca současného nástupiště. A tu malou točnu nahoře u vstupu do budovy nechat pro autobusy. A ano samozřejmě nebude li objednán krajem vlak. Bude potřeba minimálně krátká autobusová linka. Ale abych pravdu řekl měla by proběhnout revize současných linek a vytvořen tak nejlépe nový koncept linek v oblasti. Nic až tak zásadního/nového to sice asi nebude. Ale něco přece jen. Zmínit… Číst vice »

Honza

Ta návaznost snad u nás ani neexistuje nikde celém Česku, to si myslím že je i hlavní problém celé železnice u nás

Jackbrno

To je ale hrozná blbost, jak jsi na to přišel? Zcela běžně jezdí autobusy z obcí ke stanicím železnice právě na konkrétní vlaky, aby se lidi dostali do obcí, které nejsou přímo u trati. Jen namátkou, Moravský Krumlov, Harrachov, Střelice Dolní a mraky dalších. Kolikrát mi i výpravčí pozdrží odjezd a čekám pár minut než dojede autobus a lidmi na přestup, když se někde na silnici zdržel. A takhle to funguje skoro všude, kde není žel. stanice blízko u centra obce. Výjimkou jsou spíš případy, kde to nenavazuje.

Chleba Nakup

Mě dost překvapilo obnovení nákladní dopravy na trati do Fulneku, po dvaceti letech jsem to opravdu nečekal. Tak by bylo fajn nekoukat na Fulnečku jen skrze osobní dopravu, která tam je opravdu bídná. Chápu, že na Kodisu nebo na kraji je těžké zjistit věci, co se netýkají osobní dopravy, není to jejich věc, ale o to větší opatrnost bych měl při vynášení jakýkoliv soudů o budoucnosti tratí – když neznám všechny okolnosti.

Kubrt

Jaká tam funguje nákladní doprava? Dřevo? Díky.

Chleba Nakup

Jj, dřevo. Není toho moc, ale dřevař má vůli alespoň něco posílat po kolejích.

Ic540

Proto jsem psal že nejsem nějakým zastáncem rušení tratí. Neobjednání dopravy pro tak nízký počet lidí ale považuji za rozumné vzhledem k cenám za bus a vlak. Mírné úpravy linek v oblasti a z do Fulneku může jezdit autobus 4-22 5-23 v hodinovém intervalu po místních komunikacích kde nějaká kolona opravdu nehrozí…

Gwann

Kdyby se radeji starali a ne jen skodili.

Vcera stanice Domousice. Drevene prazce zjevne v katastrofalnim stavu. Ze maji cas venovat temto taneckum a pritom nezvladaji ani drzet sit ve slusnem stavu…

nowas

To je AŽD, ne?

Kubrt

To je Rakovník Louny, pod kuratelou SŽ.

percula

Protože se musejí starat i o zbytečně tratě a množství peněz i dělníků je omezené. Holt se musí něco zrušit, aby zbylo na jiné.

M19

Nějak není vidět, že by to reálně dělali.

percula

Vypadá to ze začínají, počkáme jak to dopadne……

Gwann

Mimo stanici Domousice novy svrsek a napr stanice Mutejovice komplet nova.

Proste udrzba v podobe SZ, jen kousky na trati, proc to udelat logicky cele, ze? Pristi rok muzu zacit delat reko Domousic a zavrit trat ci nechat zavest NAD.

Kubrt

To jsem nikterak řešit nechtěl, pouze jsem uvedl na pravou míru umístění 🙂

Jaroslav

Na této trati jezdí vlaky Rakovník-Most a zpět a jsou v celku využívané.

petr

pozor,domoušice a domousnice!to už tady taky jednou bylo

nowas

Ano, přehlédl jsem chybějící n. Ale že to není ani česky(bez diakritiky), to je věc druhá.

Honza

Dopadne to tak, že se zruší vše, kromě koridorů, které spojují okolní státy, a lidem tak zbyde buď vlastní nebo autobusová doprava. By mě zajímalo, o kolik kilometrů tratí jsme přišli od roku 1989, a o kolik kilometrů tratí jsme přišli mezi roky 1942 – 1989. V nějakém pořadu byla mapa, kde byla síť železnice někdy kolem roku 1920 (myslím) a už tehdy se některé tratě rušily. Ale pro porovnání jak rychle ubývá železnice by to bylo zajímavé.

David

SŽ ma víc lidí než ŘSD a všechny krajský SÚS + TSK. Ta neefektivita je docela tragická.

Honza

Počet lidí SŽ to je kapitola sama o sobě… Ono celkově SŽDC a ČD a jejich hospodaření a pracovním nasazení, o tom by byli články na počtení na několik dní 😂😂😂

Michal M

Přenech to někomu kvalifikovanému a užívej si radši prázdniny.

-sl-

Stejně jako je na obsahu znát redukce odborných složek na ŘSD. Přes to, že na ty dálnice té odbornosti a znalostí tolik, kolik na dráhu, potřeba reálně není. Problémem je to, že, na rozdíl od silnice kde školy chrlí silničářů relativně dost, bude případná obnova odborných složek dráhy po jejich redukci poměrně dost neřešitelná. Prostě hrušky a jablka, bez kontextu. Ale chutě do redukcí. Ona se pak síť tak nějak vyčistí sama – pokud není něco možné udržet proto, že na to nemám lidi, řešení na rozdíl od podfinancování reálně není tak snadné. A to je ta vážnější realita, která… Číst vice »

Gwann

Myslite ze odbor standardizace nadraznich hlaseni ma zcela nenahraditelne know how? Nebo ty vandaly co pravidelne nici vzhled historickych stanic? Nebo umelce, co ve stanicich velikosti Male Svatonovice prosazuji podchod pod celym kolejistem???

Tohle je nenahraditelne? Maximalne z toho hlediska, ze takove kousky snad uz nikde jinde nenajdete. Max na ŘVC

-sl-

Myslím lidi, kteří jsou motivováni ke znalosti legislativy spojené s dráhou a k jejímu promítání do realizovaného a provozovaného.

Můžete s nimi nesouhlasit. Zejména pokud popřete potřebu zabývání se věcmi kolem bezpečnosti. Ale stále nevidím ty zástupy ochotné jít dělat za daných podmínek danou práci. Nahradit je a dělat to lépe, tedy podle Vašich představ.

Vtipnej byste byl. Máte také v zásobě konkrétní řešení, neobsahující kompromisy, které rozporujete?

Gwann

Stanice Male Svatonovice nepotrebuje zadny podchod. Kdyby se chtelo, tak staci urovnovy prechod na druhou stranu, kam se chodi neofiko. Je na jednokolejce, takze zadne zvlastni nebezpeci nehrozi, podchod je kravina za stovky mio.

Neni treba menit litinove sloupy zastreseni za nove kovove trubkove. Staci otryskat a natrit. Lze ctit i historicke cleneni zastreseni, dvere zrepasovat ci nahradit replikami aj.

A nadrazni hlaseni nebudu radsi komentovat

-sl-

V případě střetu osoby s drážním vozidlem za to následně půjdete sedět Vy?

Subjektivně mohu říci, co stačí. Zejména je-li má odpovědnost nulová. Objektivně je potřeba krytenka, aby ten, kdo rozhodne, nešel sedět – za to ho, krom toho, že platíte mizerně, neplatíte. A vo tom to je…

Lze cokoliv. Otázkou jsou náklady a efektivita. Investice i údržba. Vč. vnímání dostupnosti a ceny restaurátorů.

Stráťa

Zase bych to s tou odborností drážních pracovníků nepřeháněl, většina jenom obsluhuje techniku 19. století.

percula

Víte že SZ zaměstnává i dispečery, výpravčí ….. , což organizace které uvádíte nemají?

David

Taky ŘSD nemá výhybka, hradlaře a další…je 21. století… mimo dráhu se spoustu téhle profesí zvládne automatizovat.

Pojďme si říct, kolik má SŽ vývojářů, datových architektů, devops lidi na cloud, AI inženýrů, data scientists …

-sl-

Pojďme si říct, kolik takových lidí mají na ŘSD, na krajských SÚS + TSK.

Ano, je to módní směr k jistě zamyšlení. Ale lidé schopní efektivně pracovat s moderními technologiemi na stromech nerostou + obávám se, že v tuto chvíli jsou pro stát ekonomicky nedosažitelní.

percula

A k čemu bude datový architekt ve stani či která potřebuje výpravčího a výhybkáře. Teprve až se tam ukonci normální provoz může SZ ty lidi převést jinam, resp zrušit. Dělal jste někdy na dráze?

Kubrt

ŘSD má taky dispečink – dálniční 🙂
Jasně, železniční dopravní cesta je svou vyšší organizovaností a zabezpečením personálně náročnější, a bude tomu tak vždy, i po zavedení maximální automatizace železničního provozu. „Odměnou“ za vyšší personální náklady by měla být vyšší bezpečnost, resp. bezpečná vysoká rychlost, kapacita, nižší personální náročnost na straně vozidla/vlaku. Z toho plyne, vy to víte, pro vás to nepíšu, že železnice má smysl tam, kde se tyhle potenciální výhody uplatní a převáží tu personální náročnost na straně dopravní cesty (takže vlaky kapacitní, rychlé).

Michal M

Určitě by to bylo zajímavé, takže nebuď lenoch a najdi si to.

percula

Blbost, jsou i tratě kde vlaky jezdí a ty mají smysl udržovat, jenže jiné co se jezdí jen občas berou kapacity i finance.

Daniel Jablonecký

Železnice ubývá velmi pomalu. Buďte v klidu a nevěřte blábolům.

Kubrt

Jaké nákladní vlaky jezdí na Hněvčeves – Smiřice? Děkuji za info.

Neznamy Jarek

Dopravce MBM jezdí do Račic na vlečku. Co a proč se musíte zeptat u MBM.

Mengo

Tam někde byly vojenské sklady. Jezdili jsme tam s manipulakem. Ale co tam je dnes?

Kubrt

Vojáci tam jsou dodnes.

M 474 003

Tak pořád je to spojka 2 tratí a může se hodit při mimořádnostech.

55p

A právě proto ji ti klauni musí zrušit 😀

David

V tom výčtu by měla být i trať z Mýta do Litomyšle.

Gwann

Kde je pravidelna osobni doprava. Fakt musi ze ukazovat mindraky na verejnosti?

Dušan

SŽ tam chce investovat dalších cca 300mil na ETCS , při tom počtu cestujících a nakladu a pomalostí nesmysl.

Gwann

Tak zda je ETCS opravdu potreba lze jiste diskutovat.

jira.h

trochu mimoň . ono tam je plánovano ETCS a bateriové vlaky a ty to chceš zrušit

Kubrt

Ne že bych souhlasil s Davidem, ale že SŽ někde něco plánuje ještě neznamená, že to dává smysl.

Jira.h

To sice ano ale tady je potenciál růstu prepravy

David

ETCS do ty reinkarnace 810tky lidi nepritahne… ty nadrazi jsou mimo a vlaky jezdi spatnym smerem. Proti dalnici a pak u prazdne i35 nemaji sanci.

J.K.

Lokálky by se měly převést na kraje, stejně jako místní silnice…

Frantisek

Máte ve slově zrušit chybu… to oddělení kvůli zabezpečovačce a kartelu kolem ní nebude zase tak jednoduché.

Kokodak8

To není zase tak velký problém. Ale je to dost drahé. Správa železnic si vyfakturuje pěkné částky za obsluhu atd.

Kubrt

Dráhu umí provozovat i jiné subjekty, než SŽ.
Reálně si nemyslím, že by kraje měly o regionální tratě plošný zájem, možná o nějaké vybrané jednotky, kde by se SŽ vyloženě chtěla zbavit a kraj vyloženě cítil důležitost pro sebe (samozřejmě až poté, co by to bylo legislativně schůdné).

J.K.

No právě – kraje by si lépe rozmysleli kam objednávat dopravu, odpadly by tyhle agónie udržovat / neudržovat, SŽ na to evidentně nemá čas a kapacitu…

Kubrt

To by mohl být finální efekt, ale nemyslím si, že se kraje nechají uvrtat do této agendy, i kdyby ministerstvo chtělo.

Michal M

Ony kraje mají zájem o tratě jen potud, kdy si můžou zajistit jejich údržbu provoz (často zcela zbytečný) za cizí peníze.
Pokud by to měly dělat na vlastní triko, začnou počítat i kraje a morální hazard skončí.

Kubrt

Samozřejmě. A udělají maximum pro to, aby to tak zůstalo.

MCZ

Kraje (ani obce) žádné cizí peníze mít nemohou. Jsou to všechno stále ty jedny stejné daně.

Stráťa

Třeba by převedení tratí na kraje ten kartel konečně rozbilo. 🙂