Letecké společnosti Letectví

Britské aerolinky Flybe po 40 letech dolétaly, firmě došly peníze

Embraer E-195 v barvách Flybe. Foto: Cardiff Airport
Embraer E-195 v barvách Flybe. Foto: Cardiff Airport

Čtyřicet let od založení končí letecká společnost Flybe. Aerolinky dnes ukončily provoz. Krátce před půlnocí středoevropského času vypnuly své webové stránky, stalo se tak poté, co přistál poslední let. Ráno firma potvrdila, že vstupuje do likvidace, chyběl jí další kapitál.

Končí tak největší letecký dopravce v Evropě, který se zaměřuje na regionální lety, o práci přijde přes dva tisíce lidí. Kolaps současně znamená problém pro řadu menších britských letišť, kdy byly Flybe často jediným nebo dominantním dopravcem. Po konci Air Italy a Atlas Global jde o třetí krach letecké společnosti v Evropě v letošním roce. Ve Velké Británii navíc loni zkrachovaly aerolinky Thomas Cook, za posledního tři a půl roku zkrachovali ve Spojeném království už čtyři dopravci.

Flybe, které v minulosti létaly i do Prahy, dosud provozovaly flotilu 54 turbovrtulových letadel Bombardier Dash 8 Q-400 a devíti embraerů E-175.

Krach není překvapením: firma byla dlouhodobě v problémech, naposledy aerolinky odvracely kolaps na začátku letošního roku. Vláda tehdy společnosti slíbila úlevu na odletové dani pro cestující. Ani ta ale nestačila, podle britských médií firma tento týden požádala o úvěr 100 milionů liber. Vláda ale takovou pomoc odmítla.

Firma vznikla jako Jersey European Airways, po sérii několika spojení s jinými aerolinkami se v roce 2000 přejmenovala na British European a o dva roky později na Flybe. Aerolinky se měly po vstupu skupiny Virgin přejmenovat na Virgin Connect, k tomu ale nedošlo. Konsorcium převzalo firmu loni v únoru za pouhých 2,8 milionu liber.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymus

nebudou jedinou aerolinkou, trh se pročistí

mata

A co Ernest ,nekrachoval?

Janina

Bude zajímavé, kdo koupí jejich sloty na LHR.

Martin V.

A jak je to v takových případech se sloty na zaplněných letištích? To je bude prodávat správce konkurzní podstaty? Nebo při nevyužívání po několika měsících připadnou letišti a to je rozdá podle vládou stanovených pravidel, nebo naopak vydraží nejvyšší nabídce? V Exeteru či Cardiffu asi budou šťastní, pokud k nim někdo bude chtít lítat, ale sloty na LHR můžou být zlatý důl.

Letec

Byli na tom špatně už před korohysterií. Jak to řeší na některých skotských ostrovech? Neví někdo? Např. p. Sura 🙂

pzag

Asi velice těžko. Nicméně s Flybe spolupracovaly Eastern Airways a Blue Islands a ti pokračují, takže něco asi zůstane, ale celkově to bude docela rána pro tamní místní spojení.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast