Hodlám si na pozorování západního arrivácko-škodováckého ekonomického zázraku koupit velkou bednu popcornu. Jistě se budu dost bavit. Mám si na žluté papírové škodovácké hybridy koupit druhou? 😀
alpenflair
4 hodin
Asi uplne nepodatatna otazka, ale me zajima – bude 1. Trida?
Kamil Novotný
4 hodin
Že by Michal Krapinec prohrál další hru?
No zajímavá by byla statistika, co vyhrál, krom přímého zadání a soutěží, kde byly ČD jediné.😪
Joseph
4 hodin
Arriva – čtvrtek 10. 7. 2025 – R 1320 → odřeknut bez náhrady. Strojvedoucí nenastoupil do práce… říkají drážní zaměstnanci.
Toto jsem psal kdysi k textu, týkající se vítězství ARRIVY na západní expresy: „Podle statistické ročenky ČD, a.s. za rok 2023 najely vlaky kategorie SC, railjet, EC, IC, EN, Ex, nightjet a R celkem 35,9 mil. vlkm/rok. Soutěžený přepravní výkon linek Ex6 + R16 činí cca. 3,34 mil. vlkm/rok. To je ztráta cca. 9 % přepravního výkonu oproti roku 2023 – nic z čeho by se měly ČD, a.s. hroutit“. Tento provozní soubor má cca. 3,95 mil. vlkm/rok – pokud i toto by ČD, a.s. ztratili, tak jsme na 7,29 mil. vlkm/rok (cca. 20 % přepravního výkonu). Soutěž na „moravské… Číst vice »
Nevím, zda si někdo všiml, že zatímco se zbavujeme jednoho státniho molocha, zároveň si vyrábíme molocha nového.
Zatímco ten ptvní moloch je státní a tedy snáze ovlivnitelný a řiditelný, ten nový je v rukách jednoho mírně psychopatického a nevyzpytatelného jedince, který přes počáteční nesporný drajv opakovaně dokazuje, že služby na úrovni ČD level 1995 taky umí.
Nejsem si úplně jist, že he to důvod k velkým oslavám.
To si nemyslim, ze je psychopat. Jen pochopil, ze u ministerskych objednavek staci slibit cokoliv a nabidnout nejnizsi cenu. Neplneni smlouvy ministerstvo ocividne nezajima, tak proc se snazit? Brzy to pochopi i ostatni.
Miroslav
5 hodin
Tak cena 170 Kč/vlkm je s přihlédnutím k velmi atypickým podmínkám (dvousystémové jednotky v kombinaci se spalovací motorem) velmi slušná. Po řadách 843 a 845 snad konečně přijde slušné vozidlo.
dispečer
5 hodin
..není trochu předčasné psát, že RJ míří k vítězství ? Já jim to přeji, ať vyhraje ten nejlepší, ale jsme na začátku..
Je snad jasné, že někdo tahá za nitky. Přeci na MD mají mít zájem na tom, zajistit to vlastními silami, ne podporovat firmu se značným mzdovým dumpingem a minimem personálu.
Joo protože platit mnohem dražší firmu ze státních peněz se spoustou zbytečného personálu se vyplatí víc. Myslim, že správný název je plýtvání veřejnými financemi
Ggjfdsssf
5 hodin
Ne, dieselový Flirt, Alstom Coradia Continental DMU apod.
Soudný znalec
5 hodin
RJ za mě celkem na nekomerčních linkách boduje “průvodčími”, kteří vypadají jako průvodčí 21. století :). Konečně to někdo pochopil, viďte ČD.
Upřímně mám trochu obavu, že takový objem RegioJet nedá. Zejména co do spolehlivosti a kvality. Odliv lidí z páteřních linek není pro nic za nic. Vozový park se jim rozpadá za pochodu.
Z prvu jsem byl nadšený, ale po několika jízdách a nejízdách došlo k vystřízlivění.
„Vozový park se jim rozpadá za pochodu.“ To je možné, protože doposud u RJ šlo zpravidla o starší vozidla ze seconhandu, protože objednatel nová nepožadoval; myslím, že výjimku tvoří nové jednotky v Ústeckém kraji. V této soutěži objednatel požaduje a RJ deklaruje fungl nová vozidla. Vzhledem ke stavu a kapacitě údržbářského zázemí RJ lze předpokládat, že servis nových vozidel bude zajištěn externě, smluvně výrobcem/ dodavatelem. U nových vozidel budou případné „pihy na kráse“, které budou v rozporu se smlouvou, mnohem zřetelnější. Předpokládám také, že MD přitvrdí ohledně saknkcí za různá neplnění, aby si smluvní standard na dopravci reálně vynutilo a… Číst vice »
RJ má nové jendotky Pesa i na pražských linkách S49 a S61. Turnusová potřeba 6, ve stavu 6 (sedmá na VUZ) a jezdí to standardně (sem tam něco zadrhne, ale žádný rozklad se nekoná).
Na lince, co vede pred nase mesto, se smlouvu plnit nikdy ani nepokusili. Ted tam jezdi se soupravami, ktere se tam dostaly spis shodou okolnosti nez nejakym zamerem. Ze bude MD vic dbat na dodrzovani pravidel, tomu moc neverim, ty zajima jenom cena a prezentace pri podpisu.
Tak pokud věčně vyprodané osmivozovky jsou odliv cestujících, tak nevím. Sám mám k RJ hodně výhrad a jezdím s nimi výrazně méně než kdysi, ale toto zní jako ono klasické „do švestek…“
Plovák
5 hodin
Já jen doufám že ČD uhájí ty panťáky v Praze na 30 let. Já v Praze u ČD pracuju a těch 30 let je přesně doba kdy mám jít do důchodu, takže alespoñ o práci bych se bát nemusel.
Viděl bych v tom výhodu umět se připravit přesně na to, co bude vypsáno a hlavně umět slíbit, že to dokáží dodat včas.
J.K.
6 hodin
Zajímalo by mě jestli by šlo nasadit bateriové jednotky s patřičně velkou kapacitou baterie, a dieslový pohon případně imitovat generátorem zvuku a kouře…. 🙂
Nikdo výslovně nepožadoval diesel, BEMU byly přípustné.
Nicméně to, jak jsou ty linky trasovány, BEMU implicitně diskvalifikuje – alespoň při dnešní technologii vozidel a stavu elektrizace.
Tom
7 hodin
Koukám, že RegioJet si začíná se Škodou hodně rozumět. A proč ne. Ani jeden z nich se nenechá tím druhým podělat a všechny peníze zůstávají v českých rukách.
Předpokládám že kdyby si nerozuměl, nedostane slušnou nabídku servisu City Elefantů a prohraje ve výběrku na EMU 400 pro Prahu. Proto si všichni najednou rozumí se Škodou.
ale má, protože je dopravce bude provozovat a muset je servisovat..ale se škodou si rozumí i z důvodů, že Pesa je pasé, proto obrat v ústeckém kraji a bohužel nešlo vycouvat z R9, takže tam to bude problém
Je zajímavé, že tu zatím nikdo z české obce šotoušské nekritizuje Regiojet za to, že si vybral vlaky od Škody. Být to ČD, tak tu jsou už desítky stížností na tzv. jediného správného výrobce.
Většině lidí vadilo to, že ČD si kupovaly jednotky bez výběrového řízení a daňový poplatník platil tak přemrštěnou cenu za km. Mě osobně stačí jedna soutěž (buď ta na dopravce a nebo ta na jednotky) ale měla by být otevřena a ne že se tam nastaví kritéria tak aby mohl vyhrát jen jeden uchazeč. Pokud vyhrál RJ s jednotkami od Škody prosím, pokud by vyhrály ČD s nimi, také bych neměl problém. Ale pokud se to bez soutěže přiklepne ČD a ty bez reálné soutěže vyberou Škodu, pak mi to vadí.
Pro Škodu jsou ČD národní dopravce v ČR. Regiojet jezdí na své podnikatelské riziko i v okolních státech a mimo Maďarska má pro tyto státy i osvědčení dopravce a během pár let budou soutěže i v Německu či Rakousko, kde se Regiojet bude účastnit.
Být to ČD s regulérním výběrkem s více účastníky a rozumnou smlouvou, tak je Škoda taky v pohodě.
Jenže rozdíl je, když ve výběrku je jedinný výrobce (který umí nějakou šířku dveří)… když odběratel platí smluvní pokutu za pozdní dodání…
A do ČD a.s. ryju víc i protože jsou v majetku státu, víc mi vadí když nenesou. Když Leo kupoval Siriuse neschváleného pro provoz v ČR, trochu sem se divil (taky to nevyšlo a Leo musely zachraňoval Refne) ale bral jsem to jako jeho risk.
Problém není Škodovka samotná.
Problém je netransparentní výběr od veřejného zadavatele.
Andrej Veliký
7 hodin
Je smutné, že stát se rozhodl postupně zlikvidovat svého národního železničního dopravce, stejně jako před lety zlikvidoval svoji národní aerolinku. Sorry jako.
Má nebo nemá je irelevantní. Státy to dělají a speciálně ty národní aerolinky si hýčkají, je to do značné míry i otázka (mezi)národní prestiže. Ale všichni jsou blbci a jen my jsme letadlo, a proto jsme známou značku s kořeny v první republice spláchli do hajzlu. Sorry jako.
A to je zajímavý, vy jste na to přišel! Že to nikdo třeba těm hloupým obyvatelům Dolního Saska, které spoluvlastní VW nebo Norska, které vlastní svá ropná pole, ještě nevysvětlil…
Šmárja, to je přece něco úplně jiného, žádné státní podnikání! Spolková země Niedersachsen má ve VW ještě podstatně menší vliv, než Česká republika v ČEZu, stejně tak Norové ty ropné firmy neřídí. Prostě mají jedni jak druzí (a jako spousta států v takzvaných suverénních fondech) část majetku uloženou v akciích velkého a stabilního průmyslu, se kterým navíc vzájemně výhodně koexistují. Zase, tak trochu jako ČR a ČEZ. Jinak ale samozřejmě, když už stát podniká, je lepší, když v tom pokračuje, ale neřídí to přímo; ze státního se sice krade, ale nějaká hodnota zůstává, zatímco kdyby se to zprivatizovalo, rozkrade se… Číst vice »
Však právě VW má díky „akciovému socialismu“ dost vážné problémy. Naše dceřinka Škoda Auto je v dnešních divokých časech, na rozdíl od „Niedersachsen Mutter“ velmi konkurenceschopná.
ČD se měly bičem ze strany sveho vlastníka reformovat a fungovat dal jako hlavní síťovy dopravce. Místo toho ji stat likviduje stejně jako minulosti ČSA a ČSAD
ČD je akciovka..takže by tam museli ve vedení sedět kompetentní lidi a nebýt to trafika, vlastník akcií jinak o ničem rozhodovat nemůže.. takže stát nikoho nelikviduje, likvidují to lidé ve vedení společnosti, když nedokáží zajistit efektivní chod.
Obecně máte pravdu, ale ČD je velká firma a procesy v ní bohužel trpí značnou setrvačností. Musím se zastat současného pana generálního, který má očividně rád adrenalin a díky němu (a tlaku konkurence) jsou ČD v bývalém východním bloku „štikou v rybníce“. Řečnická otázka: – Kdo z níže uvedených osob by podle vašeho názoru byl stejně dobrým „kovbojem“ na to, aby tuto firmu vcelku úspěšně provedl současným turbulentním obdobím? Předchozí ředitelé ČD: – Dalibor Zelený, 2003 – Petr Kousal, 2003 – 2005 – Josef Bazala, 2005 – 2008 – Petr Žaluda, 2008 – 2013 – Dalibor Zelený, 2013 – 2014… Číst vice »
Kolik ČD odvedli státu na dividendách za posledních třicet let? Jedná se o částku nulovou, navíc z majetku zmizelo spoustu nemovitostí (podej SŽ, developerům, právnickým a fyzickým osobám). Takže z pohledu státu a posledních třiceti let se ekonomicky jedná o naprosto zbytečnou společnost, kterou časem nahradí efektivnější firmy, kterým bude MD a objednatelé platit méně než ČD.
Soutěže s jediným správným účastníkem, to mi něco připomíná.
Národní dopravce by vypisoval soutěže na vozidla, kterých by se mohl zůčastnit pouze národní výrobce železničních vozidel. 🙂
To byste už mohl navrhnout znovuzavedení podnikatelské formy „n.p.“.
Nevinný dotaz ze sousedního resortu:
Používáte výhradně služeb České pošty, nebo si necháváte posílat objednávky z e-shopů raději levnější a pružnější konkurencí?
Jak jako likvidovat? Proč ČD zase nabídly předraženou nabídku? ČD mají tradici, historii a zázemí, ale musí se umět probojovat a být lepší než konkur. Jestli to nezvládnou, tak prostě zaniknou. Proč nenadáváte na konkrétní osoby z ČD managementu které očividně podávají slabé výkony a jsou poráženy konkurencí?
Podle mě se ČD v současném prostředí vyvíjejí dobře, daří se jim modernizovat vozový park a zlepšovat služby a zákaznický přístup – příkladů kdy hýčkaný dopravce zakrňuje vidíme jinde dost. Proč by musely ČD získat tento balík, kde už stejně nejezdí? Jsou to spoje vedené po jednokolejkách s vysokým rizikem přenosu zpoždění, krutými výlukami a velkými sezónními výkyvy poptávky, ale s relativně nízkou průměrnou obsazeností. Asi není moc o co stát.
Rozárka
7 hodin
Bylo by dobré protáhnout R21 až do Sklářské Poruby, aby se propojily rychlíkové tratě, popřípadě v sezóně protáhnout do Jelení Hory?
Krakonoš
7 hodin
Prosím, kde RJ deklaroval ty jednotky od Škody? Nějak mi to uniklo. Děkuji.
Zajímalo by mně čím to je že ČD jsou tak nekonkurenceschopné? Nenažraností, že chtějí velký zisk? Že provozují nesouvisejcí záležitosti (třeba DHV Lužná) s pofidérní rentabilitou? Tím, že jako státem vlastněná firma nesmí jít do rizika, že kontrakt bude ztrátový? Nebo proč?
to je jen malinkatá část problémů, státem vlastněná firma v tržním prostředí nikdy nemůže pořádně konkurovat a ČD je pořád myšlením svého personálu dost v minulém režimu..ono se to trochu časem probere, ale bude ještě nějaký pátek trvat
koukám, že to tady začíná být už jako na náměstích…jediný co je trnem v oku je pár lépe placených míst v kanclu, stejné jako lidi si stěžují , když si 200 poslanců přidá pár tisic.. přitom reálný ekonomický dopad bojího je naprosto zanedbatelný, to že ostatních 20 tis zaměstnanců má pracovní efektivitu mizernou už nikdo nevidí..
nejedná se o personál jako takový, spíše hlavně o rozložení a přidělování pracovních úkolů, nechtěl jsem tím říct, že lidé u ČD jsou flákači, to ne, ale efektivita využití zaměstnanců je tam hrozná..nejvíce to bije do očí u carga
Zbytečné služby, které využívá zlomek cestujících. K čemu informace v některých stanicích, kde nejsou potřeba. K čemu 4 pokladní, když stačí 2. K čemu v každé velké stanici tolik pakrů, když se neposílají zásilky, k čemu v každé stanici dozorčí, který sedí na prdeli. Má snad soukromník tolik doplňkových služeb a akci jako ČD ? Proč tolik lidí ve vedení co „řídí provoz“, když soukromník jich má polovinu.
Třeba tím, že mají spoustu zázemí, dílen, záložních souprav, personálu díky dlouhé tradici, čímž zajišťují spolahlivé fungování. To se o žádném přivandrovalém dopravci nedá říct, podle toho ta kvalita taky vypadá. Věčně náhradní autobus, protože není čím jezdit a podobně.
Otázkou je, jak nastavíte kritéria a jak následně budete vymáhat jejich dodržování.. Např. při jízdě na koridoru Praha-Ostrava vždy preferuju Pendolino nebo nějaký EC na bází Railjetu (všechno ČD) – všude čisto, fungující klima i servis. Naproti tomu, po 2 krátkých jízdách s R8 (RJ) mě na cestě mezi Ostravou a Brnem do vlaku nikdo nedostane. Ten vlak vypadal, jako kdyby ho týden nikdo neuklízel.
Takovouto nejlevnější nabídku, nechť si jakýkoliv dopravce strčí do (!).
povinnost jí mít zapnutou je od příštího gvd..takže prozatím ji tam mohou opravdu jen vozit resp. povinnost se bude řešit postupně dle smlouvy takto a) 9 motorových jednotek k začátku platnosti jízdního řádu 2025/2026,
b) 8 motorových jednotek do 30. 6. 2026, takže nejpozději od přístího července musí být klima na R14 v provozu, ale viděl jsem klimu v prozovu už i nyní, takže ji používají
A co se zlepší, když místo nich budou jezdit panťáky na „baterky“?
Berhof
7 hodin
To Škodu napadlo brzy začít s vývojem dieselových jednotek, když poptávka po nich bude už jen klesat. Mohli přitom už dávno používat know-how ze Studénky a nevzpustit si do českého rybníčku Pesu
Čekám, že to nebude dieselová jednotka, ale elektrická s dieselovým powerpackem, který z toho půjde (po rozvoji elektrizace) vyhodit a nahradit baterií.
Něco podobného dělal Stadler, ale proč chodit ke kovářovi, když se zase může experimentovat a bastlit s Plzní, že…
Ano, jsou to bimodální jednotky (BMU), ale s ohledem na to, že snad 85% vzdálenosti má jet na diesel jsem použil označení „dieselová jednotka“. Ta výměna článku s powerpackem má jednu „menší“ nevýhodu jménem homologace. Jestli se nepletu, tak když by se po 10-15 letech chtěl článek s dieselgenerátory vyhodit a dát tam třeba ty baterky, tak by se měla celá jednotka schválit dle v té době platných norem, což je nereálné. Čili pro možnost výměny v budoucnu by mělo být třeba prvně schválit jednotky v několika konfiguracích, což však přinese adekvátní změnu nákladů, kterou by někdo musel zaplatit a… Číst vice »
No spíš bych vzhledem k obvyklým rozměrům odpovídajícího spalovacího motoru hledal fleka někde ve skříni. Hlavně je problém nádrž, tu do pantera někam zašít bude ořech. Ale baterky bych tam nechal, stejně to bude diesel-elektrika a ty baterky by díky rekuperaci a boostu do kopců ušetřily dost a pak by tomu při troše snahy stačil jeden 500kW 16L šestihrnek…
Know-how ze Studénky skončilo u Dm12, derivátu 842 z konce 80. let. To by stejně bylo v dalších letech k ničemu a musel by to být zbrusu nový vlak. Ale ano, ta informace o dvouzdrojovém vlaku s Škoda dieselem je překvapivá.
Dm12 ale slovy bývalého technického ředitele zachránily ostravskou vagónku před krachem. No jsem zvědavý, jak se s tímto novým úkolem konstruktéři popsaují – proti konkurenci mají v know how k DEMU/BMU poměrně značné manko
Je fakt, že v té době se elefanty vyráběly v nízkých jednotkách kusů ročně, s dnešní intensitou výroby se to nedá vůbec srovnat.
Já zase slyšel verzi, že VR by rády koupily další sérii, ale Škoda to odmítla s poukazem na finanční nevýhodnost (je taky možné, že časem se zvýšily náklady, ale smlouva s tím nepočítala). Dm12 jistě měly úlohu v pronikání Vagonky/Škody na zahraniční trhy, ale doba se posunula.
Ja na objednavanych spojich s ním mám velky problem. Na R8 si děla doslova co chce… tenhle dopravce měl jit na černou listinu a mít zákaz se účastnit tendru.
Přípřež ř. 141 v relevantních úsecích? 🙂
Hodlám si na pozorování západního arrivácko-škodováckého ekonomického zázraku koupit velkou bednu popcornu. Jistě se budu dost bavit. Mám si na žluté papírové škodovácké hybridy koupit druhou? 😀
Asi uplne nepodatatna otazka, ale me zajima – bude 1. Trida?
Že by Michal Krapinec prohrál další hru?
No zajímavá by byla statistika, co vyhrál, krom přímého zadání a soutěží, kde byly ČD jediné.😪
Arriva – čtvrtek 10. 7. 2025 – R 1320 → odřeknut bez náhrady. Strojvedoucí nenastoupil do práce… říkají drážní zaměstnanci.
Môže to mať „milión“ dôvodov, napr.
– je doma ožratý
– prešlo ho auto / vlak …
– atď.
– dostal horečku
– nikdy neexistoval
…
Toto jsem psal kdysi k textu, týkající se vítězství ARRIVY na západní expresy: „Podle statistické ročenky ČD, a.s. za rok 2023 najely vlaky kategorie SC, railjet, EC, IC, EN, Ex, nightjet a R celkem 35,9 mil. vlkm/rok. Soutěžený přepravní výkon linek Ex6 + R16 činí cca. 3,34 mil. vlkm/rok. To je ztráta cca. 9 % přepravního výkonu oproti roku 2023 – nic z čeho by se měly ČD, a.s. hroutit“. Tento provozní soubor má cca. 3,95 mil. vlkm/rok – pokud i toto by ČD, a.s. ztratili, tak jsme na 7,29 mil. vlkm/rok (cca. 20 % přepravního výkonu). Soutěž na „moravské… Číst vice »
Psychopat je ten, kdo píše o Jančurovi, že je psychopat. Nabízí se otázka, proč ČD ztrácí schopnost vyhrát? Mně se to taky nelíbí.
Sorry, to mělo jít o příspěvek níže…
Nevím, zda si někdo všiml, že zatímco se zbavujeme jednoho státniho molocha, zároveň si vyrábíme molocha nového.
Zatímco ten ptvní moloch je státní a tedy snáze ovlivnitelný a řiditelný, ten nový je v rukách jednoho mírně psychopatického a nevyzpytatelného jedince, který přes počáteční nesporný drajv opakovaně dokazuje, že služby na úrovni ČD level 1995 taky umí.
Nejsem si úplně jist, že he to důvod k velkým oslavám.
Druhá zakázka pro RJ v otevřených soutěžích na dálkové vlaky a budujeme moloch?
To si nemyslim, ze je psychopat. Jen pochopil, ze u ministerskych objednavek staci slibit cokoliv a nabidnout nejnizsi cenu. Neplneni smlouvy ministerstvo ocividne nezajima, tak proc se snazit? Brzy to pochopi i ostatni.
Tak cena 170 Kč/vlkm je s přihlédnutím k velmi atypickým podmínkám (dvousystémové jednotky v kombinaci se spalovací motorem) velmi slušná. Po řadách 843 a 845 snad konečně přijde slušné vozidlo.
..není trochu předčasné psát, že RJ míří k vítězství ? Já jim to přeji, ať vyhraje ten nejlepší, ale jsme na začátku..
Nabídl nejlepší cenu, proto míří.
Je snad jasné, že někdo tahá za nitky. Přeci na MD mají mít zájem na tom, zajistit to vlastními silami, ne podporovat firmu se značným mzdovým dumpingem a minimem personálu.
Joo protože platit mnohem dražší firmu ze státních peněz se spoustou zbytečného personálu se vyplatí víc. Myslim, že správný název je plýtvání veřejnými financemi
Ne, dieselový Flirt, Alstom Coradia Continental DMU apod.
RJ za mě celkem na nekomerčních linkách boduje “průvodčími”, kteří vypadají jako průvodčí 21. století :). Konečně to někdo pochopil, viďte ČD.
Průvodčí regiojetu jsou pro tohle „šikanováni Jančurou“. Jinak mínusáři hodnotí hlavně po oblečení. Průvodčí od ČD mají oblečení ještě slavnostnější.
Jen růžová to může být….. S tou tyrkysovou sem to přehnala a ta modrá ta je šílená, černou bych si nevzala…. Jen růžová to může být!
Jako minimálně na MK působí tak, že někdo z cestujících byl vylosován a dostal „popku“. To co tam jezdí, je naprostá tragédie a ne průvodčí 21.století
Na ML….
Upřímně mám trochu obavu, že takový objem RegioJet nedá. Zejména co do spolehlivosti a kvality. Odliv lidí z páteřních linek není pro nic za nic. Vozový park se jim rozpadá za pochodu.
Z prvu jsem byl nadšený, ale po několika jízdách a nejízdách došlo k vystřízlivění.
Regiojet má za rok 2024 na nedotovaných linkách růst počtu cestujících, vyšší tržby i zisk. Tak, kde vidíte problém?
„Vozový park se jim rozpadá za pochodu.“ To je možné, protože doposud u RJ šlo zpravidla o starší vozidla ze seconhandu, protože objednatel nová nepožadoval; myslím, že výjimku tvoří nové jednotky v Ústeckém kraji. V této soutěži objednatel požaduje a RJ deklaruje fungl nová vozidla. Vzhledem ke stavu a kapacitě údržbářského zázemí RJ lze předpokládat, že servis nových vozidel bude zajištěn externě, smluvně výrobcem/ dodavatelem. U nových vozidel budou případné „pihy na kráse“, které budou v rozporu se smlouvou, mnohem zřetelnější. Předpokládám také, že MD přitvrdí ohledně saknkcí za různá neplnění, aby si smluvní standard na dopravci reálně vynutilo a… Číst vice »
RJ má nové jendotky Pesa i na pražských linkách S49 a S61. Turnusová potřeba 6, ve stavu 6 (sedmá na VUZ) a jezdí to standardně (sem tam něco zadrhne, ale žádný rozklad se nekoná).
Na lince, co vede pred nase mesto, se smlouvu plnit nikdy ani nepokusili. Ted tam jezdi se soupravami, ktere se tam dostaly spis shodou okolnosti nez nejakym zamerem. Ze bude MD vic dbat na dodrzovani pravidel, tomu moc neverim, ty zajima jenom cena a prezentace pri podpisu.
Jakože nedá ten objem výroby, protože ČD fans půjdou sabotovat do Škodovky, aby to Regiojet nezvládl?
Tak pokud věčně vyprodané osmivozovky jsou odliv cestujících, tak nevím. Sám mám k RJ hodně výhrad a jezdím s nimi výrazně méně než kdysi, ale toto zní jako ono klasické „do švestek…“
Já jen doufám že ČD uhájí ty panťáky v Praze na 30 let. Já v Praze u ČD pracuju a těch 30 let je přesně doba kdy mám jít do důchodu, takže alespoñ o práci bych se bát nemusel.
Pokud neujájí, nový provozovatel bude nejspíš zaměstnance potřebovat taky. Nám ostatním jde spíš o to, kolik nás to bude stát.
Všichni dopravci chtějí v ČR najednou jen výrobky Škody.. Zvláštní… Kdekoliv za hranicemi takováto touha není….
Na jednu stranu jsem pro podporu domácího průmyslu. Na stranu druhou mám obavu z té ceny
Viděl bych v tom výhodu umět se připravit přesně na to, co bude vypsáno a hlavně umět slíbit, že to dokáží dodat včas.
Zajímalo by mě jestli by šlo nasadit bateriové jednotky s patřičně velkou kapacitou baterie, a dieslový pohon případně imitovat generátorem zvuku a kouře…. 🙂
BEMU nebyly ze soutěže a priori vyloučeny.
Proč, co tím objednavatel získá?
Chápal bych buď v rámci ekouštví chtít elektrák nebo v rámci ceny to nespecifikovat, ale schválně nechtít elektrák?
Však píšu: NEBYLY vyloučeny, ergo byly přípustné, „jen“ (možná zatím) nevyhovují technicky – potřebovaly by větší % tratě pod trolejí.
Nikdo výslovně nepožadoval diesel, BEMU byly přípustné.
Nicméně to, jak jsou ty linky trasovány, BEMU implicitně diskvalifikuje – alespoň při dnešní technologii vozidel a stavu elektrizace.
Koukám, že RegioJet si začíná se Škodou hodně rozumět. A proč ne. Ani jeden z nich se nenechá tím druhým podělat a všechny peníze zůstávají v českých rukách.
Předpokládám že kdyby si nerozuměl, nedostane slušnou nabídku servisu City Elefantů a prohraje ve výběrku na EMU 400 pro Prahu. Proto si všichni najednou rozumí se Škodou.
Tak vyberko na EMU 400 nema s City Elefantama nic spolecneho
ale má, protože je dopravce bude provozovat a muset je servisovat..ale se škodou si rozumí i z důvodů, že Pesa je pasé, proto obrat v ústeckém kraji a bohužel nešlo vycouvat z R9, takže tam to bude problém
Já myslím že CE dojezdí u ČD. Moc nevěřím že se někdo požene do odkupu starých škopků ještě s tím že údržbu si musí dělat svépomocí. Sorry jako.
kšeft je kšeft a ČD je musí v případě prohry prodat novému dopravci
To je možné, ale vůbec ne jisté. A nemá to (téměř) nic společného s EMU 400.
Ne nemá. City Elefanty dojezdi na linkách, které nejsou součástí vyberka na EMU 400.
Bude to jiné výběrko, ale PIDové Elefanty jsou zasmluvněné a přejdou na nového dopravce.
Pár nepidových elefantů (na Ostravsku) asi zůstane ČD.
https://zdopravy.cz/obri-soutez-na-dopravce-pro-pid-nabira-zpozdeni-cd-kyvly-na-mozny-odprodej-cityelefantu-220834/ výběrka na vozy ne, ale výběrka na dopravce ano
Ten článek je napsán zavádějícím způsobem. Přečtěte si přímo zadání výběrka. Nebo aspoň https://zdopravy.cz/nejvetsi-zeleznicni-soutez-v-historii-stredocesky-kraj-s-prahou-vyberou-dopravce-na-30-let-203587/ , hlavně konec.
Soutěž na výkony S9/S2 s elefanty bude úplně samostatná, tyto výkony nejsou zahrnuty v balíku EMU400.
Myslíte kyperských?
Čeští „Kypeřané“ to už přece dávno nevlastní…
Je zajímavé, že tu zatím nikdo z české obce šotoušské nekritizuje Regiojet za to, že si vybral vlaky od Škody. Být to ČD, tak tu jsou už desítky stížností na tzv. jediného správného výrobce.
Pravda. Jen ČD si přece kupují vlaky, co jsou jen na papíře a proč si neokoupí osvědčené Kissy, nebo Desira….
Většině lidí vadilo to, že ČD si kupovaly jednotky bez výběrového řízení a daňový poplatník platil tak přemrštěnou cenu za km. Mě osobně stačí jedna soutěž (buď ta na dopravce a nebo ta na jednotky) ale měla by být otevřena a ne že se tam nastaví kritéria tak aby mohl vyhrát jen jeden uchazeč. Pokud vyhrál RJ s jednotkami od Škody prosím, pokud by vyhrály ČD s nimi, také bych neměl problém. Ale pokud se to bez soutěže přiklepne ČD a ty bez reálné soutěže vyberou Škodu, pak mi to vadí.
A kdyby to bez soutěže dostal RJ a ten se soutěží koupil Škodu, tak je to snad ok?
Akorát Akupantery na Ostravsku šly přesně jak David zmiňoval, Váš případ zatím nenastal
Nebylo. Jistě ale dokážete spočítat linky, které RJ dostal bez soutěže.
Nejde o „vlaky“, ale o „provozuschopnost“. Uvidíme, jestli si RJ dokáže u Škody vyjednat vyšší.
Pro Škodu jsou ČD národní dopravce v ČR. Regiojet jezdí na své podnikatelské riziko i v okolních státech a mimo Maďarska má pro tyto státy i osvědčení dopravce a během pár let budou soutěže i v Německu či Rakousko, kde se Regiojet bude účastnit.
Být to ČD s regulérním výběrkem s více účastníky a rozumnou smlouvou, tak je Škoda taky v pohodě.
Jenže rozdíl je, když ve výběrku je jedinný výrobce (který umí nějakou šířku dveří)… když odběratel platí smluvní pokutu za pozdní dodání…
A do ČD a.s. ryju víc i protože jsou v majetku státu, víc mi vadí když nenesou. Když Leo kupoval Siriuse neschváleného pro provoz v ČR, trochu sem se divil (taky to nevyšlo a Leo musely zachraňoval Refne) ale bral jsem to jako jeho risk.
Problém není Škodovka samotná.
Problém je netransparentní výběr od veřejného zadavatele.
Je smutné, že stát se rozhodl postupně zlikvidovat svého národního železničního dopravce, stejně jako před lety zlikvidoval svoji národní aerolinku. Sorry jako.
stát nemá podnikat, change my mind
Má nebo nemá je irelevantní. Státy to dělají a speciálně ty národní aerolinky si hýčkají, je to do značné míry i otázka (mezi)národní prestiže. Ale všichni jsou blbci a jen my jsme letadlo, a proto jsme známou značku s kořeny v první republice spláchli do hajzlu. Sorry jako.
Hýčkat a udělat z toho odkladiště zpřátelených trafikantů je rozdíl, na tom se asi shodneme….
A pro příklady, které není vhodné následovat, není třeba chodit daleko.
A to je zajímavý, vy jste na to přišel! Že to nikdo třeba těm hloupým obyvatelům Dolního Saska, které spoluvlastní VW nebo Norska, které vlastní svá ropná pole, ještě nevysvětlil…
Výjimka potvrzuje pravidlo…
Šmárja, to je přece něco úplně jiného, žádné státní podnikání! Spolková země Niedersachsen má ve VW ještě podstatně menší vliv, než Česká republika v ČEZu, stejně tak Norové ty ropné firmy neřídí. Prostě mají jedni jak druzí (a jako spousta států v takzvaných suverénních fondech) část majetku uloženou v akciích velkého a stabilního průmyslu, se kterým navíc vzájemně výhodně koexistují. Zase, tak trochu jako ČR a ČEZ. Jinak ale samozřejmě, když už stát podniká, je lepší, když v tom pokračuje, ale neřídí to přímo; ze státního se sice krade, ale nějaká hodnota zůstává, zatímco kdyby se to zprivatizovalo, rozkrade se… Číst vice »
Ony taky existují nějaké rozdíly v nastavení společnosti, nějak to funguje ve společnosti norské, nějak v české, nějak v albánské atd.
Vidíte, zcela souhlasím! Skoro jako kdyby obecné a jednoduché poučky bylo lepší v dnešním poměrně složitém světě nepoužívat…
Však právě VW má díky „akciovému socialismu“ dost vážné problémy. Naše dceřinka Škoda Auto je v dnešních divokých časech, na rozdíl od „Niedersachsen Mutter“ velmi konkurenceschopná.
A chybí ČSA někomu? Já myslím že kromě pár leteckých šotoušů po nich ani pes neštěkne.
Tvl „letecký šotouš“ … to je takové zvěrstvo že ani nemáte tušení, co jste vlastně napsal za kentus.
ČD se měly privatizovat už dávno, stejně k tomu dojde a stát se okrádá o zisk
ČD se měly bičem ze strany sveho vlastníka reformovat a fungovat dal jako hlavní síťovy dopravce. Místo toho ji stat likviduje stejně jako minulosti ČSA a ČSAD
ČD je akciovka..takže by tam museli ve vedení sedět kompetentní lidi a nebýt to trafika, vlastník akcií jinak o ničem rozhodovat nemůže.. takže stát nikoho nelikviduje, likvidují to lidé ve vedení společnosti, když nedokáží zajistit efektivní chod.
Obecně máte pravdu, ale ČD je velká firma a procesy v ní bohužel trpí značnou setrvačností. Musím se zastat současného pana generálního, který má očividně rád adrenalin a díky němu (a tlaku konkurence) jsou ČD v bývalém východním bloku „štikou v rybníce“. Řečnická otázka: – Kdo z níže uvedených osob by podle vašeho názoru byl stejně dobrým „kovbojem“ na to, aby tuto firmu vcelku úspěšně provedl současným turbulentním obdobím? Předchozí ředitelé ČD: – Dalibor Zelený, 2003 – Petr Kousal, 2003 – 2005 – Josef Bazala, 2005 – 2008 – Petr Žaluda, 2008 – 2013 – Dalibor Zelený, 2013 – 2014… Číst vice »
Žaludovi se musí přiznat (byť s trochu kyselým obličejem), že ekonomiku ČD postavil na reálný základ. To bylo velké vítězství ve své době.
A kdyby měly ČD zajištěné to postavení hlavního síťového dopravce, k efektivitě byste je donutil přesně jak, prosím?
S pozice vlastníka stát …
Kolik ČD odvedli státu na dividendách za posledních třicet let? Jedná se o částku nulovou, navíc z majetku zmizelo spoustu nemovitostí (podej SŽ, developerům, právnickým a fyzickým osobám). Takže z pohledu státu a posledních třiceti let se ekonomicky jedná o naprosto zbytečnou společnost, kterou časem nahradí efektivnější firmy, kterým bude MD a objednatelé platit méně než ČD.
Smazáno pro tupost. Uživatel zablokován, své názory může nadále svobodně trousit na intranetu skupiny ČD.
Tak to bude super soutěž, když bude připuštěn jen národní dopravce.
A v pohraniční přechodové stanici přesedat, protože o kus dál už by nebyl dost národní.
Ne díky, železnou oponu nechceme.
Soutěže s jediným správným účastníkem, to mi něco připomíná.
Národní dopravce by vypisoval soutěže na vozidla, kterých by se mohl zůčastnit pouze národní výrobce železničních vozidel. 🙂
To byste už mohl navrhnout znovuzavedení podnikatelské formy „n.p.“.
Nevinný dotaz ze sousedního resortu:
Používáte výhradně služeb České pošty, nebo si necháváte posílat objednávky z e-shopů raději levnější a pružnější konkurencí?
Nechcete přesídlit na Slovensko?
Tam je „národný dopravca“ protěžovaný snad dostatečně na to, aby vás to uspokojilo.
Jak jako likvidovat? Proč ČD zase nabídly předraženou nabídku? ČD mají tradici, historii a zázemí, ale musí se umět probojovat a být lepší než konkur. Jestli to nezvládnou, tak prostě zaniknou. Proč nenadáváte na konkrétní osoby z ČD managementu které očividně podávají slabé výkony a jsou poráženy konkurencí?
Podle mě se ČD v současném prostředí vyvíjejí dobře, daří se jim modernizovat vozový park a zlepšovat služby a zákaznický přístup – příkladů kdy hýčkaný dopravce zakrňuje vidíme jinde dost. Proč by musely ČD získat tento balík, kde už stejně nejezdí? Jsou to spoje vedené po jednokolejkách s vysokým rizikem přenosu zpoždění, krutými výlukami a velkými sezónními výkyvy poptávky, ale s relativně nízkou průměrnou obsazeností. Asi není moc o co stát.
Bylo by dobré protáhnout R21 až do Sklářské Poruby, aby se propojily rychlíkové tratě, popřípadě v sezóně protáhnout do Jelení Hory?
Prosím, kde RJ deklaroval ty jednotky od Škody? Nějak mi to uniklo. Děkuji.
Ve vyjádření pro Zdopravy.cz
Děkuji. Z textu vyznělo, že to bylo někde veřejně.
Uživatel si již nepřeje pokračovat v diskuzi. jirka.vavra@gmail.com
46.135.67.221
Sbohem, Fulebře…
Nebylo by špatné prodloužit linku R14A Liberec – Pardubice o úsek Pardubice – Havlíčkův Brod, eventuálně Jihlava.
Predpokladam, ze kvuli Potencialu?
Toto musí adresovat odpovědným lidem na MD.
Rovnou do Znojma
Znojmo-Jihlava-Kolin-Decin! Forever!
Zajímalo by mně čím to je že ČD jsou tak nekonkurenceschopné? Nenažraností, že chtějí velký zisk? Že provozují nesouvisejcí záležitosti (třeba DHV Lužná) s pofidérní rentabilitou? Tím, že jako státem vlastněná firma nesmí jít do rizika, že kontrakt bude ztrátový? Nebo proč?
Koukněte na Nábřeží, toho aparátu v kancelářích je až až…
to je jen malinkatá část problémů, státem vlastněná firma v tržním prostředí nikdy nemůže pořádně konkurovat a ČD je pořád myšlením svého personálu dost v minulém režimu..ono se to trochu časem probere, ale bude ještě nějaký pátek trvat
koukám, že to tady začíná být už jako na náměstích…jediný co je trnem v oku je pár lépe placených míst v kanclu, stejné jako lidi si stěžují , když si 200 poslanců přidá pár tisic.. přitom reálný ekonomický dopad bojího je naprosto zanedbatelný, to že ostatních 20 tis zaměstnanců má pracovní efektivitu mizernou už nikdo nevidí..
V tomhle případě už s tím má personál pramálo společného. Myslíte si, že když se vymění v nějakém souboru dopravce, že přijde nový, lepší?
nejedná se o personál jako takový, spíše hlavně o rozložení a přidělování pracovních úkolů, nechtěl jsem tím říct, že lidé u ČD jsou flákači, to ne, ale efektivita využití zaměstnanců je tam hrozná..nejvíce to bije do očí u carga
Ztrátových kontraktů si ČD na R14 užily až až.
Odpisy, nakoupilo se poměrně velké množství nové techniky.
Ta je ovšem z větší části nasazena pod smlouvou, která ty odpisy financuje.
Zbytečné služby, které využívá zlomek cestujících. K čemu informace v některých stanicích, kde nejsou potřeba. K čemu 4 pokladní, když stačí 2. K čemu v každé velké stanici tolik pakrů, když se neposílají zásilky, k čemu v každé stanici dozorčí, který sedí na prdeli. Má snad soukromník tolik doplňkových služeb a akci jako ČD ? Proč tolik lidí ve vedení co „řídí provoz“, když soukromník jich má polovinu.
Nezamrzl jste v roce 1993? Kde máte ty mraky pakrů?
Třeba tím, že mají spoustu zázemí, dílen, záložních souprav, personálu díky dlouhé tradici, čímž zajišťují spolahlivé fungování. To se o žádném přivandrovalém dopravci nedá říct, podle toho ta kvalita taky vypadá. Věčně náhradní autobus, protože není čím jezdit a podobně.
Otázkou je, jak nastavíte kritéria a jak následně budete vymáhat jejich dodržování.. Např. při jízdě na koridoru Praha-Ostrava vždy preferuju Pendolino nebo nějaký EC na bází Railjetu (všechno ČD) – všude čisto, fungující klima i servis. Naproti tomu, po 2 krátkých jízdách s R8 (RJ) mě na cestě mezi Ostravou a Brnem do vlaku nikdo nedostane. Ten vlak vypadal, jako kdyby ho týden nikdo neuklízel.
Takovouto nejlevnější nabídku, nechť si jakýkoliv dopravce strčí do (!).
Bohužel výběrko je na cenu, následnou kvalitu plnění je už pak bezzubé MD neschopno vymoci
I kdyby výběrko nebylo jen na cenu, ale i X dalších kvalitativních parametrů, které by pak nikdo nevymàhal, výsledek by byl stejný.
Urtácí prachy za takovéto pitchoviny se špatnou gramatikou a překlepy a ještě si platí agenturu, co maže kritické komentáře…
https://www.instagram.com/ceskedrahy/reel/DL_9mvqJf26/
Konečně skončí ta pojízdná krematoria mezi UL a Libercem
teď budou už mít téměř všechny klimatizaci, už mají 14 jednotek s klimou a pribývají další
asi nějaká mínusovací mánie, můžete mi někdo z mínusářů vysvětlit, co tím sledujete, když jsem tu napsal obyčejné sdělení informací?
Mit ji na strese a mit ji zapnutou je ale zasadni rozdil 😉
povinnost jí mít zapnutou je od příštího gvd..takže prozatím ji tam mohou opravdu jen vozit resp. povinnost se bude řešit postupně dle smlouvy takto a) 9 motorových jednotek k začátku platnosti jízdního řádu 2025/2026,
b) 8 motorových jednotek do 30. 6. 2026, takže nejpozději od přístího července musí být klima na R14 v provozu, ale viděl jsem klimu v prozovu už i nyní, takže ji používají
A co se zlepší, když místo nich budou jezdit panťáky na „baterky“?
To Škodu napadlo brzy začít s vývojem dieselových jednotek, když poptávka po nich bude už jen klesat. Mohli přitom už dávno používat know-how ze Studénky a nevzpustit si do českého rybníčku Pesu
Čekám, že to nebude dieselová jednotka, ale elektrická s dieselovým powerpackem, který z toho půjde (po rozvoji elektrizace) vyhodit a nahradit baterií.
Něco podobného dělal Stadler, ale proč chodit ke kovářovi, když se zase může experimentovat a bastlit s Plzní, že…
Ano, jsou to bimodální jednotky (BMU), ale s ohledem na to, že snad 85% vzdálenosti má jet na diesel jsem použil označení „dieselová jednotka“. Ta výměna článku s powerpackem má jednu „menší“ nevýhodu jménem homologace. Jestli se nepletu, tak když by se po 10-15 letech chtěl článek s dieselgenerátory vyhodit a dát tam třeba ty baterky, tak by se měla celá jednotka schválit dle v té době platných norem, což je nereálné. Čili pro možnost výměny v budoucnu by mělo být třeba prvně schválit jednotky v několika konfiguracích, což však přinese adekvátní změnu nákladů, kterou by někdo musel zaplatit a… Číst vice »
Taky bych to tak viděl, udělat 2 varianty kvůli schválení s požností rekonfigurace.
Též je možnost, že to bude RP s motory na střeše. Tam co má bateriový baterky.
No spíš bych vzhledem k obvyklým rozměrům odpovídajícího spalovacího motoru hledal fleka někde ve skříni. Hlavně je problém nádrž, tu do pantera někam zašít bude ořech. Ale baterky bych tam nechal, stejně to bude diesel-elektrika a ty baterky by díky rekuperaci a boostu do kopců ušetřily dost a pak by tomu při troše snahy stačil jeden 500kW 16L šestihrnek…
Know-how ze Studénky skončilo u Dm12, derivátu 842 z konce 80. let. To by stejně bylo v dalších letech k ničemu a musel by to být zbrusu nový vlak. Ale ano, ta informace o dvouzdrojovém vlaku s Škoda dieselem je překvapivá.
Dm12 ale slovy bývalého technického ředitele zachránily ostravskou vagónku před krachem. No jsem zvědavý, jak se s tímto novým úkolem konstruktéři popsaují – proti konkurenci mají v know how k DEMU/BMU poměrně značné manko
Je fakt, že v té době se elefanty vyráběly v nízkých jednotkách kusů ročně, s dnešní intensitou výroby se to nedá vůbec srovnat.
Já zase slyšel verzi, že VR by rády koupily další sérii, ale Škoda to odmítla s poukazem na finanční nevýhodnost (je taky možné, že časem se zvýšily náklady, ale smlouva s tím nepočítala). Dm12 jistě měly úlohu v pronikání Vagonky/Škody na zahraniční trhy, ale doba se posunula.
Sorry, napsal jsem totéž znovu.
Dm12 byly podle všeho pro studénku prodělečné, protože zájem finských železnic o další sérii za podobné peníze dodavatel s díky odmítl.
Kdyby to tehdy Vagonka neodmítla, tak možná dnes jezdí finské regionální vlaky častěji než 2x za den. Škoda.
Nebo spíš kdyby byli Finové ochotni připlatit?
„jednotkami od Škody, které budou kombinovat pohon na elektřinu a diesel“
Existuje k tomu nějaké info? Děkuji.
Bohužel více ne. Ale zítra je tiskovka Škody, tak se rád poptám.
Škoda informovala jen o nové příměstské 22 Ev a dálkové 26 Ev. Hybridy zatím nikde neprezentovali.
Tipl bych si, že to bude vycházet z Panterů nové generace 23Ev, které mají proti předchůdcům být značně odlehčené a doplní to o powerpack modul?
Modrogumám praskne cévka 🙂
Nenahradí spíš Arrivu?
Nahradí pouze Arrivu. Jirka si jen musel prostě kopnout.
To je jedno, stejně se kousek výše jede bohatě aplaudovaný stesk po tom, jak zlý stát likviduje svého národního dopravce 🙂
Ulevilo se vám?
Asi bych zvazil rychle pridat do podminek, ze maj bejt soupravy uklizeny castejc nez jenom jednou naposled v nemecku/rakousku 😂😂😂😂
No to platí u ČD (CityElefanty v okolí Prahy) taky.
Jenom to ne, žlutej už napachal škody dost
Nevím jak na komerčních spojích ale na objednavanych linkách s ním nemám problém
Ja na objednavanych spojich s ním mám velky problem. Na R8 si děla doslova co chce… tenhle dopravce měl jit na černou listinu a mít zákaz se účastnit tendru.
Musim souhlasit na R8 nic moc … Ještě ho strčí má tuhle motorovou trakci … RegioJet se roztahuje všude a nic moc dopravce
tak když se hraje na cenu, tak co jiného lze čekat, ale zrovna nahrazovat Arrivu to není moc vysoká laťka
A představte si, že v soutěži měli všichni stejnou laťku.
Ovšem kdyby ty motoráky vyrobila Škoda pro ČD, tak by najednou byly superkvalitní stroje, jaké svět neviděl.
To vám závidím. R23 bývala dost dlouho za trest. S novými jednotkami to bývá o něco lepší, ale je otázka, jak to bude vypadat po pár letech.
Tak si zkuste pravidelně jezdit s R8. A doporučuji si i přečíst smlouvu a porovnat si to s realitou.