Komentář: Já vím nejlépe, kdo je skupina, aneb pozor ať je koho vozit
Regionova Českých drah na trati Sušice - Klatovy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nezdařená přeprava jediné školní třídy bleskově vymazala kus těžce budované reputace veřejné dopravy v kraji.
Celé to ukazuje na problém dnešní doby: přeorganizovanost a přeregulovanost. o čemž svědčí i tento komentář. Žádná regulace nepostihne všechny případy a tak nikdy nemůže být dokonalá. Čistě de iure na absurdní chování vlakvedoucí mohli na nástupišti přítomní začít tvrdit, žer nejsou skupina a že se neznají a potkali se poprvé na nádraží. Každý měl předsi vlastní jízdenku. Asi tak absurdní to celé je, včetně toho to dokola rozmazávat. Různých modifikací této situace je… a neřeší se. Často se o nich ani neví. Rozhodně výživnější bylo toto: https://zdopravy.cz/preplneno-jedte-za-dve-hodiny-trivozovy-mezinarodni-expres-ceskych-drah-odjel-z-prahy-prazdny-215516/, zde rozhodnutím jakéhosi drážního vašnosty byli z vlaku vypuzeni i cestující s… Číst vice »
Nejdem riešiť na koho strane sa stala chyba ani kde všade sa to rieši, ale…
V ten okamih na nástupišti, ak vás sprievodca odmietne vpustiť do vlaku je úplne jedno na koho strane je pravda, kto je/nie je v práve, či to budete dodatočne reklamovať a sťažovať sa a hoc to bude uznané, v ten okamih proste necestujete a nikoho nebude zaujímať čo zmeškáte (či dôležitý medzištátny prípoj alebo lietadlo). Ten vlak tam má minútu pobyt a bude pokračovať v jazde.
Pointa tohoto komentáře či zamyšlení ale je ta, jaký v motorovém vlaku má vlastně vlakvedoucí ještě smysl, když definici „hromadné dopravy“ zvládne vlak bez oné vlakvedoucí zjevně lépe než s ní. A pokud si z tohoto incidentu někdo vezme něco do budoucna, tak plzeňský objednatel dopravy bude jistě zvažovat, nakolik je nutné na těchto linkách poptávat provoz s vlakvedoucími. Když reálně bez nich (resp. bez této jedné) by odvezl cestujících více.
Vzhledem k tomu, že je teď móda vše alibisticky házet na zaměstnance dopravce (neboť mají mít křišťálovou kouli, která jim předpoví choutky cestujících k sebepoškozování). Tak se není čemu divit, že se zaměstnanci dopravců brání vymáháním předpisů. Nikomu se před soud za chyby jiných nechce.
Však ta vlakředitelka vyletí za svoji vlastní svévoli – za nikoho jiného. A pokud ČD bude takové krýt, tak poletí pryč celé ČD.
Přesně popsané. Občan už by si myslel, že dopravci začali myslet při provozu vlaků na lidi a teď tohle.
No, ale až zase někde budou řvát, jak chtějí zrušit lokálku, protože tím nikdo nejezdí, omlaťme jim toto o hlavu. Zde spousty lidí chtělo vlak využít a nebylo jim to umožněno.
A co ten pondělní EC 275? K tomu se už někdo z ČD vyjádřil?
Naposledy když jsem jel vlakem do Karlových Varů tak jsem do Varů dojel v pohodě. Vyřídil jsem co jsem potřeboval a těšil se jak si odpočinu cestou zpátky do Prahy. Velký omyl. Vlak zastavil v Chomutově a tam přestup na autobus do Mostu, z Mostu lokálkou do Ústí a v Ústí čekat na mezinárodní vlak… Cesta na cca 7 hodin a o odpočinku se nedalo mluvit. Ano, stát se může cokoli, ale od téhle chvíle, vždy na delší cestu volím auto. Vlak je pro mě již poslední možnost přepravy, hned za horkovzdušným balónem… A o zaměstnancích se radši bavit nebudeme,… Číst vice »
Co je to za historku o sedmi hodinach, co se to delo?
Kdyz uvaznete v zacpe kvuli bouracce na D1, sesrotujete auto?
Naposledy to je 2004?
Ty zaměstnance soudíte pohledem z auta?
Na takové – z poloviny vylhané – komentáře vždycky píšu: proč ne, jezděte autem. Auto má spoustu výhod. Ale taky spoustu nevýhod. Je to jen na vás, čemu dáte přednost. Proč nám to sem ale píšete? Koho to zajímá?
Podepisuji v plném rozsahu a děkuji autorovi za tento pohled 🙂 Takto by měly být vlakové čety školeny.
“ čtenáři celostátních médií, kteří dosud žijí v onom hospodském přesvědčení o zaostalé nefunkční regionální železnici, jsou čerstvě utvrzeni v předsudcích“ – jaké předsudky? Evidentně – tak to prostě je!
Tak já vám přihodím příhodu z léta podobnou, ale s autobusovým dopravcem. Jediný rozdíl je v tom, že jsme si jako vedoucí letního dětského tábora dokázali poradit a neměli nějak potřebu to medializovat. Situace byla podobná. Konec výletu jsme měli pod jedním hradem a odtama jsme měli naplánovanou cestu autobusem (cca 25km) k táboru. Autobus VHD přijel poloprázdný a nás bylo +/- 30 cestujících. Šofér nás vypoklonkoval, že po cestě bude nabírat pravidelné cestující a na stojáka nás nepřepraví. Nazdar, bazar. Stěžovali jsem si poté u dopravce, ale odkázal nás na přepravní podmínky.
No jo, vy jste ale evidentně skupina byli. Ti žáci, každý s individuální jízdenkou někam jinam, skupinou nebyli.
No a?
Naprostý souhlas s autorem. Diky za jasny nazor a za podporu verejne dopravy jako jednoducheho a uzivatelsky prijemneho servisu, jen tak dokaze nabidnout kvalitni a ponohodnotnou alternativu k individualni doprave.
Jo. mám plnej vlak vezmu si tam nějaká PZtka který tam popadaj protože dělaj voloviny a už vidím jejich zazobané gymplácké maminky jak mě žalují protože „NO PEPÍČEK UPADL PROTOŽE KVŮLI VÁM SI NĚMEL KAM SEDNOUT“ né díky 😀
Jste normalni? Vite jak jezdi spousta linek? Kdybste tohle zkusil na sobotnich dopo spojich zabreh jesenik, tak si predtim dejte vytisknout parte. Dtto pid v ranni spicce.
Podobni fosilove vymyslejici nesmyslne problemy, ktere jsou jen v jejicj hlavach, jsou zhoubou cehokoliv co se dotknou.
Přijeďte někdy ráno v pracovní den do Klánovic, Radotína nebo Uhříněvsi a řekněte cestujícím, po vzoru vlakvedoucí ve vlaku do Klatov, že si „nemůžete vzít na svědomí, že by ve vlaku lidé stáli“. Určitě pro vás budou mít pochopení a neutržíte žádnou urážku nebo dokonce úraz 🙂.
Regiofox má 210 míst k stání, tolik lidí by se tam reálně podle mě ani nevešlo, tudíž ten váš scénář v podstatě nemůže nastat 😀
Ostudné chování ČD, které skutečně jen potvrzuje, že se z dob socialismu ještě ani zdaleka nedostaly. Absurdní povinnost rezervace, když posila stejně není garantována a stejně je pravděpodobné, že by nebyla (kde by ji asi vzali, přetáhli by ji odjinud kvůli jednomu spoji?). Takže, co by to nahlášení reálně změnilo? Vůbec nic. Když ale jedete v pátek nacpaným rychlíkem z Prahy nacpaným tak, že stojíte jen na jedné noze a ani ta není vaše, tak je to evidentně zcela OK. A zde přítomní zástupci ajznbonu, kteří to obhajují: Uvědomte si, že jste tam abyste sloužili vašim zákazníkům, nejste žádní polobozi,… Číst vice »
Vše je úplně opačně, než uvádíte. ČD jsou na přepravy skupin jedním z nejvstřícnějších železničních dopravců. A lidé, kteří tu brojí proti skupinám, nejsou převážně ajzlboňáci, ale obyčejní lidé, kteří nesnesou ve vlaku skupiny.
Problém skupin je že se neumí slušně chovat. Řev, arogance (u dospělých i alkohol) běžný jev…
Stejně jako měli řidiči autobusů právo odmítnout cestujícího na stojáka z důvodu bezpečnosti i když to dělali jen výjimečně, stejně tak má toto právo vlakvedoucí, pokud se jedná o bezpečnost.
To co se bude řešit je, zda i v těch ostatních stanicích do cíle nastupoval větší počet cestujících či nikoliv.
Další věcí je, jaký chtějí cestující a objednatelé standard služeb? Tedy jízdenka znamená automaticky místo k sezení jako standard služeb nebo se budou cestující převážet tak, že budou sedět na zemi či stát?
právo má akorát pokud je vyčerpaná i ta schválená kapacita na stojáka.
Ano, přesně tak. Tento případ to zcela jistě nebyl.
Každý autobus i drážní vozidlo je schválen pro přepravu X cestujících k sezení k Y cestujících ke stání. Počet cestujících ve voze by neměl být větší než X+Y.
Jo, takze liska muze prepravit 200 stojicich. Ma to v papirech. Jen se jedna broskev rozhodne, ze ne, ona to vidi jinak.
Wtf?
Ale jak z toho ven? Nikdo asi nebude pořizovat posilové Foxy, které by jezdily jen v červnu. A zejména objednatel chce mít dopravu co nejefektivnější. Ale nejde jen o vlaky. Několik školních tříd je schopno se sejít i u jednoho autobusu. Je tedy lepší postupovat podle modelu kdo dřív přijde, ten dřív mele? A prostě ty přepravy negarantovat, a tak nikoho neodmítat. Resp. odmítnout až ty, kdo se do dopravního prostředku reálně nevejdou? Prostě v regionální dopravě to neřešit? V dálkové dopravě pak je institut běžné rezervace míst.
Řešení už v zásadě bylo nabídnuto tou třídou; pokud se domluví, pak se jasně vyhradí ti, co pojedou dál.
Což mimochodem ale není zas tak těžké udělat, i kdyby se nezaplnil vagón běžnými cestujícími; v autobuse můžou se octnout 3 kočárky nebo vozíčkáři, a taky si poraďte.
Za mě je nejčistší řešení v regionální dopravě ty skupiny neřešit. Prostě za hodinu jede další. Ono se taky stává, že skupina to nestíhá a beztak jede jiným spojem. Kdo se vejde, tak se vejde, kdo se nevejde, tak bohužel. Ono hlavně si tohle musí uvědomit i ty školy, že podobný nápad měly i jiné školy.
Další vlak nejel za hodinu, ale za dvě, to jen na úvod. Možná by se měl objednatel také zamyslet, zda je v pořádku 1x 847 jednou za dvě hodiny na turisticky exponované trati. Skupina nemusí byt přeprava školní třídy na výlet.
Nebylo. Skupina přepravu objedná,objednávka je potvrzena a vlaková četa je o tom zpravena. Ze stanice, odkud je objednávka potvrzena se místa povafžují za obsazená
Pak ale může nastat to, že odmítnu jiné cestující do zatím poloprázdného vlaku, kteří jedou tím směrem jako nahlášená skupina, která nakonec ani nepřijde, ne? Jak se tedy té skupině hlídá objednaná kapacita? Ve vlaku bez místenek. To pak chápu paní průvodčí, a to se jí nezastávám, když má na rozhodnutí jen několik vteřin.
Mám ale obecnější varování pro všechny zaměstnance prvního kontaktu, kteří se předpisem zaštiťují zcela nekriticky: když už vám dal někdo do ruky pilku, dávejte si velký pozor, kterou větev řežete.
Skvělý článek. Díky moc za něj. A předchozí odstavec přesně říká, jak by se vojáci v první linii měli chovat. Bez ohledu na to, kam je současné vedení Národního popravce nutí jít.
ČD si posměšné poznámky zaslouží. Minimálně za banování na Facebooku jako pomstu za kritické komentáře, za změny řazení a z toho vyplývající místenky na neexistující místa (to v lepším případě), za vagóny, kterým nejdou otevřít dveře…
Jak nemusím Jančuru, tak musím říct, že nic z toho se mi u RJ nikdy nestalo.
Zkus někdy R8, tam v pátek chybí klidně všechny 3 posilové vozy. Když je NAD, jede tak málo busů, že lidi zůstanou v Brně a hodinu čekaj na další spoj
Viz vagonweb…
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2025&id=102050
Vozy č. 6 a 7 nezařazeny.
tedy všechny tři, jak píšete, ano?
Vůz 8 jel od covidu v jednotkach případú
Těch případů je na vagonwebu poukládáno mraky. Tady chybí zmíněné tři vozy:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2025&id=95767
Spoko? 🙂
Pokud máte místenku na neexistující místo, průvodčí vás usadí na jiné vhodné místo. Není to tak pohodlné, jako si rezervované místo najít sám, ale není to neřešitelný problém.
A když vhodné místo není? Např, na Berlineru, když chybí vůz, který byl, jako celý vlak, vyprodaný (k sezení)? Jaké to má legání řešení?
Dostanete odškodný (pětinásobek ceny místenky)
A můžu pokračovat v cestě na stojáka (sedě na podlaze), nebo mě vyloučí z přepravy?
Ano, jistě. Když cena místenky byla 0.. dostanu tak leda 🙂
U Berlinera sa mi presne toto stalo. Chýbal jeden vozeň, sprievodca DB mi náhradné miesto nepridelil, pretože bol vlak takmer vypredaný a po spísaní reklamácie u ČD mi vrátili 3€ za miestenku, to bolo všetko…
Tam na mieste v ten okamih neporiešite nič a je jedno či máte pravdu alebo právo, ten vlak proste bude ďalej vypravený s vami alebo bez vás
Pokud na někoho s místenkou kvůli změně řazení nevyjde místo, průvodčí prohlásí, že místenky neplatí, ať si každý sedne, kam chce. Čili stojíte i v případě, že zrovna na vaše číslo místenky v této loterii vyhrálo.
A tak to se me u RJ stalo. Zmena vagonu, na nasich mistech sedi ctyrclenna rodina (chapu ze jinde nebyly 4 mista u sebe) a steward se pta jestli nam dvema nevadi rozsazeni (Poprad – Pardubice), presto ze jsou jina mista u sebe volna. Vadilo.
Bohuzel zeleznice se stava dobrou reklamou na jakekoli jine mody dopravy, a to bez ohledu na stat nebo dopravce. Cest vyjimkam, ale moc jsem jich v tech 7 statech kde jsem jel vlakem nezazil. A to rikam jako clovek, ktery vlakem jezdi rad.
No, aby z toho nakonec nevypadlo, že vlakvedoucí nebyla řádně proškolena z SPP IDPK 😀
Které z nich zakazují přepravu nastojáka?
Ředitel vlaku
Dobře napsané, opravdu se stačilo zeptat, jestli s rozdělením souhlasí a nikoliv „víme líp“.
Ono nejde jen o ČD. Schválně copak se asi stalo s NJ 457 v noci 28./29.V., který přijel do Drážďan včas, ale v Děčíně se objevil s cca dvou- až tříhodinovým zpožděním a bez cestujících…? :-/ Šly takové hlášky, že německá četa to nechala komplet vyklidit, bo „nechtěla řešit kdo místenku má a kdo ne“.
No, a tihle cestující dopadli o dost hůř než zdržením o hodinu-dvě, a zaplatili o řád-dva více.
Německo je kapitola sama o sobě…. tam je lepší se vlakúm vyhnout obloukem
Pekne napsane. Bohuzel se bojim, ze se nikdo v CD za cumak nechytne, aby si z toho vzal ponauceni.
Myslím, že například v Jihomoravském kraji se někdo za čumák chytne, protože průvodčí jsou tam velmi ohrožený druh a o svou práci se bojí.
Naopak, budou se bat vyhamat jákakoli pravidla a bude jeste vetsi dzungle nez dnes… loni jsem jezdil pravidelne pendolinem a tichý oddil vymahal jeden pruvodci z deseti
Pravil ukázkový Pepek Vyskoč 😁😁😁.