Komentář: Já vím nejlépe, kdo je skupina, aneb pozor ať je koho vozit

Regionova Českých drah na trati Sušice - Klatovy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova Českých drah na trati Sušice - Klatovy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nezdařená přeprava jediné školní třídy bleskově vymazala kus těžce budované reputace veřejné dopravy v kraji.

286 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hana

Autor článku se zamýšlí sice hezky, ale blbě. Naprosto neinformovan a zcela priklonen k jedné straně. Větší počet lidí, jako jsou školní skupiny, či jiné organizované výlety o více lidech se mají včas nahlásit a tím předejít nepříjemnostem. Když toho nejsou schopny, tak ať si pak nestěžuji a jedou busem. Mimo to ani „obyčejní“ cestující na to nejsou zvědavý. Akorát svým laxnim přístupem, zanedbanim a následné stěžování si, způsobili rozruch, a svaluji vinu na chudáka Vlakvedouci. Nepochopím. Jako ze „kašlem na to, vzít nás musí, i přesto, že jsme ignorantni a když ne, tak se stane tohle? Ale blb se… Číst vice »

Dan Ra

dobře napsaný článek

Pepík

Takže pokud by bylo ve stanici 20 jednotlivců, tak by je do vlaku dotyčná taky nepustila?

Hana

Pokud by byla kapacita vlaku naplněna, jako tady, tak ne, nepustila

abc

Vzhledem k tomu, že překročení oficiální kapacity vlaku nevyhnutelně povede k obrovské tragédii a ztrátám na životech, mělo by být přijato nějaké opatření. Navrhuji toto: Průvodčí bude v každé stanici procházet vlak a počítat cestující. Vlak bude na každém nádraží stát třeba 3 hodiny, dokud se průvodčí nedopočítá. Pokud se průvodčí splete, vrátí se na začátek vozu a začne znovu. Samozřejmě to rovněž znamená zaplombovat každé dveře, kolem kterých projde, aby se zabránilo tomu, že později někdo nastoupí do již zkontrolované části vlaku. Pokud průvodčí napočítá více cestujících, než je oficiální kapacita vlaku, budou cestující, kteří si vystoupí, určeni losem.… Číst vice »

Matěj

Hezky napsáno.

najmy

Tohle zavání nebezpečným jednáním ze strany zaměstnanců dopravců. V Německu to nejednou vyřešili tak, že když do místenkového vlaku nalezli lidi bez místenek a vlak byl přeplněný, vyhodili všechny. Ano všechny včetně lidí s mistenkami z večerního spoje na peron s tím, že vlak je pro přeplněnost zrušen. Ne, to si nedělám legraci. Němci žádnou selekci provádět nebudou, všichni raus. Třeba přeplněná Hungaria směrem do Čech je běžný jev.
Tohle tady chcete, když se zastáváte „majitelky“ vlaku?

abc

Ty lidi tam měli zůstat sedět a nehnout se, aspoň třetina. Ať si třeba zavolaj tu svojí slavnou Polizei.

Jakub

Ono je to tak, pokial nenastane pruser, tak nad tym kazde mavne rukou, ale az by sa nejaky pruser stal, tak sa pojde presne podla toho, co hovoria pravidla. Cize rozumiem aj rieseniu, ze si vlakveduci nechce okusit to vlacenie po komisiach/sudoch s naslednymi problemami.

Leinad

To by hrozilo v případě přeplnění vlaku.

pidalin

Vlaky jezděj narvaný kolem Prahy vždycky a nikdo ty lidi nevyhazuje, tak proč by se to najednou mělo řešit v nějaký lokálce? Prostě jenom líná průvodčí nechtěla dělat svojí práci a tak je vyhodila aby mohla jít dál s někym kecat jak je to v lokálkách běžný.

Hana

Fakt krásný názor. Průvodci naopak dělala svoji práci. Kdyby ne, vlak by ani nezavřel dveře.

Marek

Přijde mi strašně vtipné, jak NIKDO z vás u té situace nebyl, ale všichni víte kde je pravda, a jak se měla zachovat.

Z vlastní zkušenosti – na vlaku se stane situace, vyřešíte. Přijde stížnost, ve které mají cestující mírné tendence strašně přehánět a vykreslit personál v tom nejhorším světle a sebe v tom nejlepším. Možná byste se před těmi soudy tady měli nad sebou zamyslet. Chováte se tu jako děti, kteří se chtějí přisadit a hodit na někoho špínu, aby měli lepší den.

MartinS.

No problém je v tom, že celá ta situace se stala 20. 6. 2025. Uplynulo 24 dnů a dopravce ani objednavatel dosud nezveřejnili ani základní údaje: 1) Jaké vozidlo bylo na spoji nasazeno, zda objednaná 847 nebo náhradní 814? Rozdíl je přitom podstatný 847 má kapacitu kolem 230 cestujících (115+115), 814 199 (84+115); 2) Kolik cestujících ve vlaku skutečně jelo? Přitom POVED by měl mít online záznamy ze sčítačů vozidla a nebo by neměl být problém stáhnout z POPky data o načtených jízdenkách, stejně by je měly ČD předávat kraji, protože ten je příjemcem tržeb. 3) Zda další – objednané… Číst vice »

Marie

Dopravce odpovědfěl, a skupina studentů si mohla oficialně stežovat a ne se zviditelňovat na soc. sítích. To je normální slušnost. Že jeden z nich má otce v tisku je smůla pro dráhu.

Marťas

Chudinky ČD. Pojďme je politovat. A je tu vlak pro lidi a nebo lidé pro vlak?

Petr

Vlak a ČD, stejně jako všechny služby, jsou pro lidi. Ovšem v těch službách platí nějaká pravidla. Tyto pravidla většinou lidi zvenčí neznají a mnohdy ani znát nechtějí, protože jsou jistým způsobem omezující a to je přece útok na jejich práva a svobodu a to je přece nepřípustné, protože já si přece můžu dělat, co chci. Nikdo si nemůže dělat co chce. Jak už tady někdo psal. To že se to jinde děje a jezdí přeplněné vlaky, bude fungovat jen do doby, než dojde k nějakému neštěstí a pak nepřijde nějaký šikovný pan právník, který řekne, vlak byl přeplněn. Neznám… Číst vice »

Bohumil

Je to jasné, chodili jim tam lidi a to je otravovalo. ČD zase bodují !

Ondra

Naprostý souhlas s článkem. Neumožnění přepravy by mělo být jednáním ultima racio, ne běžným řešením přeplněných vlaků.

Marek

Taky jsem situace řešil tak, že jsem do vlaku pustil vždy všechny. Než na mě od lidí, kterým jsem hledal místo k stání přišla stížnost, že vozíme lidi jak dobytek a že České dráhy jsou svinstvo. Jste všichni chytrý jak rádio, ale nemáte tušení jak to v provozu chodí. Co si taky neuvědomujete, když tady skoro lynčujete, že v případě nehody je za ty cestující zodpovědný ten vlakvedoucí, který jim dovolil nastoupit. Někteří prostě nechtějí riskovat.

MartinS.

Při překročení kapacity soupravy byste měl pravdu. Ale pokud je v jednotce deklarován určitý počet míst k stání a cestující akceptuje, že bude přepraven bez nároku na místo k sezení, v počtu nepřevyšujícím počet míst k stání, jakou odpovědnost nese vlakový personál?

Marťas

No já jsem provozní pracovník v dopravě přes dvacet let. A kolik vy, pane kolego, že se tu zaštiťujete svými bohatými zkušenostmi? Takže si dovolím tvrdit, že i ostatní mají právo se vyjadřovat. Ne jen vy! Ano, nebyl jsem tam. Ale tím mi nemůžete upřít právo udělat si, dle dostupných zdrojů, na věc názor. Mlží nebo neinformuje-li pak dopravce/objednatel řádně, budiž mu to přičteno k tíži!

Tomáš Látal

V případě vyloučení z přepravy z uvedených důvodů, by stačila povinnost vlakvedoucího na mobilní telefon zdokumentovat obsazení vlaku a odeslat na server objednatele, tj. Plzeňského kraje.

Leinad

Asi jo, ale když objednané vozidlo má i sčítácí rámy.

MartinS.

A jestli případné náhradní vozidlo rámy nemá, měl by snad být v POPce záznam o načtených jízdenkách. Jak jinak mohou ČD Plzeňskému kraji prokázat tržby na daný spoj?

Alex

Koukám,že neznáte práci průvodčího/vlakvedouciho. A né všechny jízdenky se v popu načítaji. A nemyslím si,že ČD musí prokazovat tržby na konkrétní spoj.

abc

Štíplístek není policajt.

Zbynek

Paní průvodčí má slušnou prupravu na kariéru u vězeňské správy. Nebo aspoň na záchytce.
Pro dráhu je jí škoda.

Jiří

Líp bych to nenapsal. Článek přesně vystihuje danou problematiku. Jak už jsem psal v jiných příspěvcích. „Bez nás by vlak neodjel.“ Určitě na nás vzpomíná průvodčí z Klatov do Sušice, taky se pokusil nás nepustit do vlaku (jednalo se o nahlášenou skupinu 50 studentů).

Oťas

Když jsem jezdil jako strojvedoucí na tzv.vedlejších tratích na 810.kách,resp.152,tak nás nezajímaly skupiny.Byly situace,kdy bylo několik kočárků,kol,spousta lidí,seřadili se podle stanic kde kdo vystupuje,pustil jsem je na druhé stanoviště,sedum lidí…..Ta paní trochu víc dala najevo,že jí cestující se.(nebaví).

Jirka Černý

Vidím to jako selhání jednotlivce, když je vůle jde ledacos. Jel jsem autobusem který takhle sesbíral dvě třídy promočených dětí kterým se nepovedlo počasí na školním výletu. Nejspíš je brát nemusel, autobus má jasně danou kapacitu a tenhle byl opravdu našlapaný k prasknutí.

MirekK1

Mám zkušenost s podobnou soudružkou vlakvedoucí. Jel jsem na kombinaci pražské jizdenky a PID. Podstata věci je v tom, že ušetříte za pražský úsek, protože PID jízdenka začne platit až v poslední pražské zastávce. Madam udělala scénu, že jízdenku PID mám mít aktivovanou hned po nástupu. Bylo to nechutné. Na stížnost mi ČD odpověděly, že vlakvedoucí toto popírá, a že jsem pokutu nedostal…

Supidio

Jj, to je taky klasika, ta až nenávist že strany některých pruvodcich, když si někdo dovolí jet na IDS jizdenku a ne na předražený TR 10. „Tady jste na českých drahách, tak nevymyslel, máte jezdit za tarif CD, na PID si jezděte autobusem“

Michal M

Jezdím tak od té doby, co to jde a v životě nikdo problémy nedělal.

Herold

Což znamená, že se to nemohlo stát nikomu jinému?

A. Mikulka

Mám jinou zkušenost.

abc

Já jsem dokonce zažil, že si někdo chtěl koupit klasickou jízdenku, a průvodčí, ačkoliv by neměl, mu sám nabídl jízdenku PID, že je to levnější. Asi už se nemohl dívat na to, jak se ty lidi nechávaj úplně zbytečně obírat.

Juraj

A víte, že jízdenku máte skutečně dle ROPID podmínek mít aktivní už po nástupu a navazjující jízdenku je nutné ukázat během kontroly, když jedete ještě v úseku Prahy, ačkoliv máte v plánu pokračovat za její hranice? Stalo se mi totiž něco podobného s revizorem, který mi to vysvětlil a následně mou stížnost stejně okomentoval ROPID. Jde totiž o to, že aktivní jízdenka (kde již běží čas do začátku její platnosti), nejde už stornovat.

Frantík

Tak si ji aktivuju minutu před tím, než opustím hranice Prahy. Průvodčí můžu tvrdit, že jedu jenom po Praze, a novou jízdenku ukázat až potom.

Máte však pravdu, že jízdenku klidně jde aktivovat i při nástupu, díky nějakému institutu posunutí časové platnosti, kde se čas skutečně počítá až po přejetí zastávky, máte -li předplatné.

Leinad

Institut posunutí platnosti se týká papírových jízdenek (cvaknu na nádraží v pásmu na které mám kupón. Revizor by měl počítat platnost ne od času na razítku ale od času kdy jsem skutečně překročil hranice pásma.)
Aktivace v aplikaci je možná na čas později, defaulně dává čas odjezdu z poslední zastávky v mém pásmu, ale de nastavit cokoli od aktuální čas + minuta výše.

Zdeněk Bass

Tak třeba jedu na Lítačku z Masaryčky do Klánovic a v Počernicích mě napadne, že bych do toho lesa mohl jít až z Úval, tak si v aplikaci dokoupím jedno pásmo – už jsem něco podobného párkrát udělal. Co je na tom špatně? Nebo je řešením v Klánovicích vystoupit a hned zase nastoupit do jiného vozu jako že jsem někdo jiný?

Leinad

Jo vystoupit a nastoupit je správné řešení, protože během jízdy by měl cestující mít jízdenky na celou cestu.
Tohle má velkou šanci projít (i když je to nasraní revizora, že se k tobě vracel a zbytečně, nevím že by někdo dal pokutu). Obráceně je větší problém, zahodit jízdenku na první část cesty, než vystoupím.

Zdeněk Bass

Tak tu nezahodím, ta mně platí na celou MHD (a jako starší dědek 70+ to mám v Praze zadara)

Frantík

Obráceně to může být problém, pokud jízdenky z aplikace mizí.

Martin

A jaký je problém si tu jízdenku aktivovat už před nástupem, ale se začátkem platnosti z potřebné stanice? V Lítačce je to defaultní možnost, vždy to tak používám a nikdy nebyl problém. Btw. podle přepravním podmínek máte mít skutěčně při zahájení jízdy jízdenkami pokrytou celou svou cestu.

Vincenc

Snuška uplne zbytečnych pindů.

Solorger z Hradce Králové

Je nicméně pravdou, že váš komentář má informační hodnotu ještě desetkrát nižší.

Panvicka965

Jako zaměstnanec ČD absolutně nechápu, čeho chtěla vlakvedoucí docílit. To je fakt takovej problém, když někdo z Nýrska do Klatov pak bude 15 minut stát? Bych jí chtěl vidět na ranní S1, S7 a nebo S9, jak by odmítala ty lidi, co chtěj ráno do práce a do škol… Firma by měla přiznat její chybu.

Viktor

Ano, nejde o to ji trestat, ale naučit chování k cestujícím. Celkově je problém, že se plácáme v moři nařízení a pravidel, která ztratila logiku, návaznost, přehlednost. Máme svět založený na pokutách za nedodržení a ne na ochotě dodržet, nebo se chovat slušně a vstřícně.

Supidio

Pro mě je to bohužel argument pro to, co udělal Jihomoravský kraj, tzn zbavit se pruvodcich. Evidentně tato profese se bohužel stává spíše zbytečnou a tady vidíme, že mnohdy až na obtíž. Ano, je spousta super lidi, kteří tuto profesi dělají, snaží se aktivně ptát lidí, zda potřebuji zajistit pripoje, snaží se. Ale upřímně, kolik takových je? Vetsinou kdyz neco tskoveho cestujici chce, musi litat pi vlaku, lruvodciho hledat a prosit se.Pak si stačí přečíst různé arogantní příspěvky na sítích, kde si tato skupina zaměstnanců pověřuje ego, jak vypekli s cestujícím tam a tam ( naprostou legendou v tomto je… Číst vice »

Vincenc

Ale vzdyt se jich nezbavil,jen jedny vymenil za druhe mene kvalifikovane-levnejsi.To je vse

Supidio

Nejsou v každým vlaku. Takže zbavil, castecne. Navíc, tito kontroluji

Supidio

*kontroluji jen jízdenky a nevymysleji striktní výklady nesmyslných předpisů, jako předvedla soudruzka o kterenje tato kauza nebo mnou zminivana paní theterii(u ní opravdu doporučuji přečíst ty vyblitky, co tuším na threads píše, uvebnicova ukázka arogance a toho, proč ma profese pruvodcich spatnou pověst a proč by to měl být pro některé kraje argument se JMK inspirovat. Úplně kouzelný pak je, jak se jich tam zastávají její kolegové, a placaji se po zádech, jací jsou borci. Vrchol bizaru a možná i komedie, než si uvědomíte, že tyhle lidi platíte jak z jízdného, tak z daní.

Jan

Theterii pouze ukazuje, co jsou někteří cestující zač. Jestli si myslíte, že si od cestujích (kde všichni rozhodně nemají svatozář) nechají zbytečně sr*t na hlavu, tak se pletete. Jezdil jsem s ní a pro cestující by udělala vše.

Sám jsem jezdil jako vlakoš a po dvou letech jsem se na to vysr*al. Ano většina cestujích byli andílci, ale za směnu se vždy našlo pár idiotů, kteří se neuměli chovat a ještě zkoušeli podvádět.

A ano sám jsem nechápal chování některých kolegů vůči slušným cestošům, ale proč bych se měl s někým, kdo se neumí chovat plácat po ramenou.

SYN

Revizor ovšem není od toho (a nemá pravomoc) vyloučit z provozu někoho kdo mu připadá jako skupina… takže některé krpy nemůže dělat „z principu“.

abc

V téhle době může každý úplně všechno. Všichni si hrajou na policajty a překračujou svoje kompetence a nikomu to nevadí. Zaměstnavateli ze všech nejméně.

Výpravčí

A nejlepší je, když na otázku, zda přípoj počká, odpoví stylem „já nevím, uvidíme, mohl by, možná…“ a dál to neřeší. Místo aby dali požadavek regionálnímu/síťovému dispečerovi na zajištění přípoje, který to zprostředkuje výpravčímu. A hlášení o přípojích v následující ŽST se sice po vzoru západu trochu zlepšuje, ale pořád není standardem ani ve vlacích dálkové dopravy. A zdaleka to není jediný nešvar. Dále např. klimatizace, někdo chce přidat nebo ubrat, odpověď: „to je automat, já s tím nic neudělám“. Což samozřejmě není pravda… Ochotná četa nemá problém s tím něco udělat. Rušení v JMK je spíš povyk pro nic,… Číst vice »

Sova

Musím se strojvedoucích zastat, možná mám jen štěstí, ale moje žádosti o zajištění přípoje téměř vždy padly na úrodnou půdu a několikrát mě to zachránilo od velkých záseků na cestě.

Vesměs jediná negativní zkušenost pochází z loňského léta na R8, kde to tehdy jezdilo zpožděné tak pravidelně, že už zaměstnance asi iritoval výskyt naivků, kteří tam stejně zkouší chytit svůj přípoj…

BBB

S-Bahn jezdí po městě, tuším. Kdežto JM kraj propojuje vesničky svými vlaky, takže na malé stanici, když chybí průvodčí, může to být problém.

SYN

S-Bahn (na rozdíl od Stasenbahn=tramvaj) jezdí příměstskou dopravu, a to místy dost daleko…

xyz

Teď už ano, když se takto nazývá kdeco.

V tom původním významu (nejtypičtěji asi Berlín) tomu tak nebývalo – resp. pokud, tak jen úzký okruh okolo města.

Výpravčí

Ano, třeba takový Altomünster je skoro centrum města München, nebo Au (Sieg) je předměstí města Köln. 🙂 S-Bahn samozřejmě už několik desítek let není jen město.

Leinad

Na můj dotaz většinou průvodčí reagoval. Trochu mě zlobí, že se třeba nezeptá sám (aspoň stylem vyhlásit rozhlasem „máme xx minut zpoždění, du procházet soupravou, hlaste se kdo máte přípoje“).
Na další stranu, jaká je reálná šance že to něco ovlivní? Snad rozhoduje zpoždění < čekačka, pokud zrovna mým směrem nepřestupuje velký dav.

Výpravčí

K tomu, aby regionální dispečer rozhodl o čekání nad čekací dobu, není potřeba dav. A i kdyby to bylo v rámci čekačky, pro výpravčího je vždy dobré vědět, že tam přestup je.

Theterrii

Když už se tu o mé osobě mluví, tak se ráda vyjádřím.Absolutně mé příspěvky nejsou o Egu, nebo o dokazování si něco na lidech. Je to o zamyšlení.Možná pobavení a nahlédnutí co se u nás řeší.Většina mých cestujících, si myslím že by mohli potvrdit že jsem velmi lidská a empatická a věřte nebo ne ledasco odpustím. Mluvte o tom jak se chovám, nebo nechovám až se osobně potkáme.

Supidio

Nemusím se s vámi potkávat, abych o vás měl jasný obraz z toho, jak se projevujete na sítích. Vzhledem k reakcím zde, myslím, ze názor většiny je zcela jasný. Pokud jsou vaše příspěvky o pobavení, to se máme bavit čím? Jak jste to zase za naše peníze vytmavila někomu, kdo si za 5 minut na hlavaku nestihl koupit jízdenku (což je de facto nemozne), nebo že si zapomněl isic vy mu ofc napálila plnou pokutu? To je ta lidskost, onktere mluvite a vyčteme ji z těch vašich prospevku? Nebo co konkrétně? Z vašich příspěvků naopak vychází, že neodpustite zhola nic.… Číst vice »

MartinS.

Ale no tak, koupit si na hlaváku jízdenku do Hradečanu/Krakonoše není zase takový problém… dokonce jsou 3 možnosti: Lítačka a lístek PID a v Nymburce – Chlumci dokoupit u průvodčího Iredo, Můj vlak a lístek ČD nebo SJT. Vše se dá koupit v mobilu za minutu a půl, není třeba jít do pokladny. Ale jestli někdo raději telefonuje, než by si koupil lístek a potom smlouvá, nemá nárok na soucit.

Supidio

Má či nemá, to není na mě, abych posuzoval 😀 Ale tady paní evidentně soucit nemá, což plně respektuji, ale ať tu že sebe nedela něco, co není, jinými slovy, ať nelze. ….Ono ne každý umí kupovat jízdenky online, byť to může i z mého pohledu byt absurdní, takových lidí je porad plno. Pokud je theterii tak mikoradne emlaticka a pro cestující by se rozkrájela, jak se tu sama prezentuje, mohla by to chápat, možná…

Jan

Když bylo vidět, že dobíhal nebo slušně přišel s tím, jestli by bylo možný si tu jízdenku koupit ve vlaku, tak nebyl problém.

Ale když přijde do vlaku 10 – 15 a více minut před odjezdem, sedí tam, jak Y a když se ho zeptáte, proč nemá jízdenku, tak na Vás začne arogantně řvát, že nestíhal a u toho se do Vás navážet, tak pak se holt nedá nic dělat. Ono je to jen o přístupu.

Večerková Vladimíra

P. S. Narážka v jednom z přípěvků.

Večerková Vladimíra

Když se 20 lidí z vesnic rozhodnou jet vlakem, kterým obvykle nejezdí, třeba na nákupy do města, může se stát, že se tam nedostanou? A ta narážka na socialismus – v roce 1975 jsem jsem jela místenkovým rychlíkem Košice – Praha. V uličce stálo tolik lidí, že nešlo projít na WC. Jak procházela průvodčí nevím. Do Prahy jsme dojeli v pohodě.

Frantík

Průvodčí neprocházejí, což vyvolalo zde nějaky ten rok dva zpátky rozruch z toho důvodu, že na proplacení zpoždění musí být průvodčím potvrzen lístek. A pokud je zpoždění důsledkem či příčinou narvanosti…

Nicméně stalo se mi to jenom jednou, a to bylo zakoupeno přes aplikaci, kde skutečně vrátili.

zaosai

Na okraj.Kde jsou ty doby kdy jsem si mohl zajet pro další vagon k 810 a všecny pohodlně odvést.Trať UL – Bilina.V UL byl v té době vždy jeden vagon v rezervě.Potom se to jen doúčtovalo.Ovšem šlo to jen u výchozího vlaku.

SYN

Nojo no, to už asi nebude skoro nikdy, dnes jsou tu jednotky a to je sakra jiná cena takovou jednotku zdvojit, kór když obvykle stejně není z čeho…

Exvlakoš

Děkuji autorovi za článek, kde v klidu, bez zbytečné kritiky a zbytečných emocí krásně popsal vše, co je v této kauze podstatné. Základem práce s lidmi (podotýkám kdekoliv, ne jen v dopravě, ale opravdu kdekoliv) je lidskost a ochota spolupracovat. I ty nejkritičtější situace se dají zvládnout v klidu a ke spokojenosti všech, zde se to nepodařilo. A bohužel, v dnešní době, kdy se o takových situacích dozvíte prakticky v řádu několika málo minut, je to o to větší problém (což je z mého pohledu dobře, je to jeden z mála „bičů“, který nad sebou lidé mají a který řadě… Číst vice »

Jan

Ovšem chybí tam podstatná informace. Každý měl svoji jízdenku. Ta zaměstnankyně si vymyslela, že je to skupina. Mohla klidně vpusti tolik cestujících kolik bylo volné kapacity.

Exvlakoš

Ale to já přece nezpochybňuji, naopak, napsal jsem, že to paní vlakvedoucí nezvládla, protože se ta situace dala vyřešit lidsky a, jak se dnes moderně (rozumějte v prostředí veřejné dopravy) říká ,,prozákaznicky“. Naprosto souhlasím s tím, že pokud to bylo jen trochu možné, měla to vyřešit jinak, i za cenu toho, že se já další zastávce někdo nevejde, nebo že se v klidu domluví a tu ,,skupinu“ (ano umím číst, každý měl svůj lístek = nebyli pro potřeby ČD skupinou) rozdělit. Můj komentář nemá za cíl postavit se stranu skupiny, ani vlakvedoucí. Spíše jen zhodnotit situaci, ve které se vlakvedoucí… Číst vice »

David Koňařík

> Pokud vlakvedoucí z nám neznámých důvodů usoudila, že skupinu nepřepraví, je zbytečné se dohadovat nad tím, zda na to měla, nebo neměla právo

Proč ne? Připadá mi to jako naprosto přirozená reakce v právním státě. Nejdřív zjistit, kdo byl de jure v právu, pak buď dumat o trestu nebo změně práva.

SYN

Ten kontrolní mechanizmus který tu popisujete ovšem nemá žádný veřejný výstup. Pokud se zaměstnavatel rozhodne veřejně prohlásit že „nejsou žádné důkazy o tom že by postupovala v rozporu s předpisy, a kromě toho má stejně dovolenou“ tak to je poměrně pravděpodobně konstrukt z důvodu PR a o skutečném průběhu události to neříká téměř vůbec nic…

Exvlakoš

Stejně jako komentáře lidiček pod článkem.

A upřímně … v životě jsem neslyšel, že by podobné situace spustiy podobnou lavinu emocí i u jiných podniků, přitom zážitků s poštovními službami, obchodními řetězci a dalšími institucemi včetně třeba úřadů, máme jistě také všichni spoustu. A i oni nad sebou mají mechanismus, který nám, civilistům, je utajen. A je to tak správně. Osobně nevím, proč bych měl ve svém současném zaměstnání veřejně obhajovat svá rozhodnutí, když je po nich každému s prominutím pendrek … od toho mám šefovou, která mě buď seřve, nebo pochválí … ale veřejnou schůzi kvůli tomu pořádat nebudeme.

Mic

Pokud byla kapacita vlaku vyčerpaná, měla průvodčí právo je nevzít.
Pokud ovšem byla „některá sadadla volná“, kapacita vyčerpaná být nemohla.
Pokud má každý cestující svůj lístek, zejména do různých cílů, nelze se k nim chovat jako ke skupině.

Můj osobní rekord je 216 lidí v sedmistovkové Karose. A taky to jelo.

Zlámalík

Tak pokud to i brzdilo, tak fajn 🙂

Jan T.

To už je level japonské metro. Což mi připomíná v sezoně docela nacpané tatranské električky včetně cyklistů. Bylo to sice nepříjemné, ale těch pár zastávek jsme to zvládli a všichni dojeli do cíle.

SYN

No zrovna v té električce… jedním směrem celkem pohoda, holt nemůže každý sedět že, ale opačným směrem našlapaná… no pár lidí by se pod tlakem ještě vešlo, ale ke konci té půlhodiny mi přišlo vedro na padnutí a jen jsem se modlil abysme už na tom Plese byli… vystoupil bych, ale půl hodiny čekat a pak to samé plné vozidlo?

Michal M

Kamarád ze základky jezdíval jako malý z chaty v neděli autobusem cca. Hostomice-Skuhrov-Řevnice-Radotín-Smíchov.
Nastupovali až někde cestou. Prý to bývalo tak narvané, že řidič bral 1-2 děti k sobě do té ohrádky (v té době začínaly modré Karosy).

Emi

Jako skupina jsem nikdy nejel, ale měl jsem za to, že striktní ohlašování skupin ve vlacích ČD bylo zrušeno tak před 20 lety. Ale v té době asi byla ve vlacích větší kapacita a nejezdil např jen jeden motorák, tak jako dneska, kdy to na řadě tratí stačí. Připadá mi, že se vše počítá na nějaký průměr, protože za vše navíc se zbytečně platí. A vlakem na některých tratích skoro nikdo nejezdí. Takže se skupinami nikdo moc nepočítá a nikoho nezajímají. Jak taky např odbavit 20 cestujících kteří jedou tzv. navíc, když má např přípojný autobus na zastávce pobyt jen… Číst vice »

Juraj

Větší soupravy mnohdy ano, ale výrazně méně často.

Emi

Zdravím, asi jak kde, ale obecně určitě ano.

Výpravčí

Modré gumy, které v rámci své pracovní činnosti neřeší nic moc důležitého, mají velkou tendenci bazírovat na zbytečnostech a nesmyslech. U vlakových čet je to proto časté, bohužel s nimi přijdou cestující nejvíce do styku.

Výpravčí

Jen dodám, čest těm normálním.

Bram

Těch normálních, míněno s prozákaznickým přístupem, je naštěstí většina. Ovšem taková ředitelka vlaku, ehm tedy vedoucí vlaku vlakvedoucí, to svým idiotským chováním podělá těm 95 procentům zbývajících 🤮🤮🤮.

Mynic

Zato výpravčí jsou elita dráhy…..

Výpravčí

Potrefená husa se ozvala? Je to samozřejmě napříč dráhou a možná i mimo ni, když někdo nedělá zásadní a důležité věci, má prostě sklony řešit voloviny a bazírovat na nich, je to i celkem logické. A je to i u výpravčích v malých stanicích nebo průjezdovkách. To furt něco „nejde“, nebo tohle zase podle předpisu musí bejt, nebo tohle by nevyšlo, i když by se to stihlo 2x…

Alena

Dobrý den, jsem uživatel ČD desítky let, bydlím ve vesnici, takže musím a v každém vlaku, kterým jezdím je tabulka, na které je vypsaný počet míst pro sezení a stání. Tudíž v těch vagonech mohli stát.

Vlastimil Brůček

Kecy na stodvacet řádků o ničem. Stačí zapnout selský rozum. Podle všeho, co víme měla průvodčí skupinu normálně vzít a tečka.

N.N.

Těch 120 řádků je proto, že k zapnutí selského rozumu nedošlo.

Daniel Jablonecký

Na selský rozum se dneska odvolává kde kdo. A nejčastěji ti, kteří žádný rozum nemají. Takže já bych se na selský rozum radši nespoléhal.

Pepik

Skupina nebyla nahlašená, tak zustala naprosto spravně na peronu. Tečka

Jan

Nebyla to skupina. Každý měl svoji jízdenku. Tečka.

Pepik

Pobavil ste mě 😀

Zapa

Vy nás vůbec. Tuším, že to tady obhajujete už po několikáté.

Leinad

Ve vlaku byla volná místa k sezení. Nebyl naplněn na 100%.
Jelikož sami preferovaly ty, co maj v Klatovech další přípoje, měla je vzít do plné kapacity.

Bram

Uklidni se, Pepku. A nemeč pořád. A Pepek Vyskoč na to: Mééé, mééé 😁😁😁.

SYN

Tak jsem zvědav když vám dá policista pokutu za to že nemáte na kole přílbu jestli vám nebude vadit že je v zákoně napsáno „doporučená“ a jestli bez odmlouvání zaplatíte…
Tak se holt spletl ne?

leos

Písnička k tématu: Jsem řiditelem autobusu

MP22

Tak děcka dostanou k 18. narozeninám nebo za maturitu auta po dědečkovi a možná i díky této zkušenosti do vlaku už nesednou, především do toho z Rudy do Klatov, paní to železnici hezky zařídila.

N.N.

Máte podivné představy o tom autě po dědečkovi. Běžná ojetině se dá pořidit za 1 měsíční mzdu. Fakt není co závidět šíleně bohatým rodinám.

MP22

Cože?? Já nevím co jste si promítl do mého komentáře, ale nedáváte ani v jednom slově smysl.

Frantisek X

Auta po dědečcích by mnozí zdejší přítomní ze silnic nejraději vyhnali. Možná i ta po otcích. Mladší ojetina bude pravděpodobnější. 🙂

MP22

Tak každý dědeček nemusí být arogantní buran co jezdí v 2.0tdi s vykuchaným filtrem co spaluje olej 😉 taková benzínová fabie první generace nebo podobně staré auta okolo 25-20 let stáří jsou, pokud je nevlastnil primitiv, stále moc dobrá auta proti kterým nikdo nic nemá.

Jan

Kromě únie.

kubisek

Moje dcera třeba dostane po babičce Aygo X, r. v. 2024, co je na tom špatného, teda kromě velikosti? Prarodiče v dnešní době nemusí nutně jezdit škodou 120 😀

SYN

To že ho má dědeček přece neznamená automaticky že ho kupoval ještě když byl mladý??

N.N.

Děděček je na svoje auto zvyklý, takže se mu auto nechá, pokud to není dědečkova iniciativa.
Mladí si pořídí něco jiného – na naučení, když to někde odřou na parkovišti, tak neodřeli dědečkovo ani tátovo.

Spousta lidí žije v představě, že na auto musí šetřit celá rodina, že se předává jako šperk. Leda tak veterán, ale ten se nedá mladému na naučení.

MP22

Spousta lidí žije v představě, že jsou chytří a vědí všechno na světě nejlépe ale ve skutečnosti jsou to jen jejich jakési představy o světě které promítají podle svého života. Dobrá třetina mých spolužáků dostala na střední po 18 auto buď po dědovi nebo staré tátovo, popřípadě cokoliv jiného ale prostě z rodiny, které na ně čekalo, v té době to byla třeba felda nebo stařičké Mondeo.. ale věřte tomu, že to pokaždé bylo z nich příčin a to auto mělo za sebou něco jiného, ale ani jednou se násilně nesebralo dědečkovi proti jeho vůli, nebojte. A teď už se… Číst vice »

MP22

Jen bych ještě dodal, abyste všechno nebral tak doslovně a vážně a zkusil se zamyslet nad skutečným poselstvím daného komentáře, tady vůbec nešlo o to, od koho to auto bude 😁

N.N.

A jinak představa, že kdo získá řidičák, ten do vlaku v životě nevleze, je poněkud mimo. To by všechna P+R musela být prázdná, opak je pravdou.

Leinad

Je rozdíl vlést do metra (s-bahn) protože ve městě stejně není kde zaparkovat nebo jet na výlet vlakem.
Hodně (pří)pražanů jezdí do práce veřejnou dopravou i když kamkoliv jinam (výlet/dovolená i nákup) sednou do auta.

Petr S.

Nevím, jak vysokou měsíční mzdu máte na mysli, za tu průměrnou už dneska sotva seženete něco, co by stálo za koupi, abyste nemusel očekávat, že to už po pár jízdách potáhnete do servisu.

David

Tak ty vlaky jezdi na dotace, cestující je tam tak nějak zbytečně navíc.

Frantík

Ano, dle vyjádření některých stát dotuje to, že tam vlezu.

Tornado

Toto by už dnes řešila plně autonomní linka bez lidské obsluhy ve vlaku, s předem rezervovanou přepravou. Ještě pár desítek let to potrvá, ale pak tyto situace vymizí 🙂

Xena Warrior

Jo, to je super. Na kodaňském hlaváku jedna osoba ve vestě do deseti večer a zmatení lidi, bo zrovna na hořelo. A když se někdo odvážil zeptat uniformy, dostal sprda, že nemá na čele napsáno Informace.
Ale spousta průvodčích mi říkala, že končí, tak třeba to budem mít i tady.

Petr S.

Tohle byl regionální vlak, ale zažil jsem v Praze na hl.n., jak do rychíku na Moravu nastupovalo snad 40 (možná i víc) dětí s doprovodem a uvnitř asi jejich učitelka mávala A4 papíry, a umísťovala děti (měli rezervace snad na půlku vagónu).
Z toho, že paní měla nějaké papíry a velká část vagónu byla rezervovaná, bylo jasné že o nich ČD VĚDĚLY DOST DLOUHO DOPŘEDU, přesto nebyly schopné jeden vagón přidat, aby pak jiní (ZEJMÉNA STARŠÍ) cestující nemuseli stát na plošinách u dveří nebo i SEDĚT NA ZEMI NEBO NA SVÝCH ZAVAZADLECH – fakt úroveň, že?

David

Dálkový vlaky povinně místenkové a ty starší osoby pak můžou jet mimo špičku … když už jezdí na dotace.

Václav

Vůbec to nemusí být vlak povinně místenkový. Ale zatímco do rychlíku se dá koupit místenka, do lokálky se místenka koupit nedá.

Petr S.

Staršími mám na mysli všechny lidi starší než školní mládež, např. 40-50 let, kteří jezdí do/z práce a zejména po práci by si rádi sedli. A jejich jízdné dotované není. A když nemůžou vědět, na jaký vlak se z práce dostanou, jak si můžou předem shánět místenku…?

Michal

A co když to byl právě ten jeden vagon navíc, do kterého ale nastoupili i běžní cestující?

Petr S.

Tomu bych moc nevěřil. Jednak nebyl poslední ani první ve vlaku, jednak měl řádně vyznačené číslo běžného místenkového vozu, což bych u mimořádně přidaného vozu nepředpokládal.

Daniel Jablonecký

Místenku si může koupit každý. K jízdence online je navíc zadarmo. Stojící cestující mě nedojímají – tu zmiňovanou úroveň si tvoří každý z nás sám.

Petr S.

Když Vám potom vlak sekne 2 hodiny zpoždění kvůli nějaký mimořádce, a jste rád, když konečně něco přijede (zdaleka ne Váš vlak), pak je Vám místenka na….

Daniel Jablonecký

Místenka online se dá do 15 minut před odjezdem vrátit a koupit jiná. V tomhle jsou už naštěstí i ČD flexibilní.

Kubrt

Někdy vloni jela třída (možná dvě) z Kralup elefantem ráno do Prahy a jako řádně nahlášená skupina dostali rezervaci sedadel v jednom celém horním oddíle. Ovšem k posílení vlaku nedošlo. Žádná tragédie, prostě stálo víc lidí, než obvykle (paní z Klatov by nevěřila). Píšu to jen jako podpůrný příspěvek k tomu, že v regionální dopravě řešit skupiny už nedává smysl.

N.N.

V regionálce by asi nebyl od věci ani posilový autobus pro onu nahlášenou skupinu, pokud skupina souhlasí. Autobus se sežene snadněji, než vlak/vagon navíc.

Petr S.

Jenže s autobusem musíte taky sehnat řidiče, zatímco vagón navíc poveze tentýž strojvedoucí….

Xena Warrior

Mají nějaké pohotovosti. Skočil si nějaký sebevrah pro smrt na koleje. Do 3/4 hodiny jel výlukový bus Opava-Sviňov.

Leinad

Pokud by se podařilo autobus sehnat do ceny jízdenek. Jinak pokud na to skupina má, nemusí jet NAD s vymetením všech mezizástávek, můžou si objednat zájezďák.

Filip Jirsák

To jste špatně pochopil systém ohlašování jízdy skupin. To neslouží k tomu, aby se zvýšila kapacita vlaku – k tomu prakticky nikdy nedojde. Ohlašování skupin slouží jen k tomu, aby bylo za co buzerovat, když k ohlášení nedojde.

T_t

Ať je v paragrafu co chce, jediné, co vlakvedoucí dokázala je to, že z těch studentů už nikdy žádný dobrovolně do vlaku nenastoupí. Takže totální antireklama.

Jako onehda na zastávce u Bruntálu dvěma mladým slečnám s koly, kterým došly síly a chtěly dvě zastávky do Bruntálu vysvětlila, že tohle je přece 810 (určitě rušily, co to je….) a že je nevezme, a UŽ za dvě hodiny jede další…. No, takže slečna vzala mobil, se slovy neco o dementní dráze pro ně přijel přítel jedné z nich autem… Ano,.ty už taky v životě do vlaku nenastoupí…..

Zdenoy

Byť pracuji jako strojvedoucí ČD, také plně souhlasím, že toto bylo nepřípustné selhání kolegyně, zaměstnance dopravce. Podle mě je jednoznačným aspektem to, že pokud byla volná místa k stání, nedošlo k naplnění kapacity, tudíž nemohli být cestující odmítnuti a je úplně jedno, zda cestovali jako skupina, po jednom, nebo po částech v igelitce. Sám jsem nejednou vezl přeplněnou soupravu, můj osobní rekord je 148 lidí v jednotce 814.0 (2 školní výlety, důchodci na výlet, atd.) 60km se mačkali, ale jelo se. A pokud by se vlakvedoucí pokusil je vyhazovat zakročím, stále je strojvedoucí „nejvyšší orgán na vlaku“. Beru to jako… Číst vice »

Engl

Nejsem znalec a proto se ptám kolik je teda kapacita a co se bude dít pokud se nedejbůh stane nějaká nehoda a budou zranění třeba při použití rychlobrzdy/před lety jsem zažil a pár lidí spadlo jenže měli mezi sebou místo a většina se držela protože neměla v rukou mobil jak je běžné teď/ .Jak se bude posuzovat napr.delší brzdná dráha dík přetížení a kdo pak bude stíhán za nedodržení předpisů?Vaše poslání jak píšete přepněním dostává trhlinu v podobě bezpečnosti.

Bram

Kapacita vozidla jsou místa k sezení v součtu s místy k stání. Železniční vozidla jsou takto schválena (Regiofox nevyjímaje) a žádná vlakvedoucí si nesmí hrát na vedoucí vlaku, která bude rozhodovat, kdo vlakem pojede a kdo ne, zejména tehdy když nejsou zaplněna všechna místa k sezení. Regiofox má 115 míst k sezení a 210 míst k stání. Mohu se samozřejmě ptát, kam by se těch 210 stojících lidí do Regiofoxu vešlo, ale bez problémů se jich tam vejde určitě 100, tedy aby to bylo ještě snesitelné cestování na nějakých třicet kilometrů.

Leinad

Je kapacita technická (daná výrobcem vozidla. Cca počet sedaček + 4-8 stojících na m² + místa pro kola, kočárky) a pak kapacita tržní (do Pendolina by se lidi vešli, ale SuperCity má povinné místenky). Dokud není překročená ta technická kapacita, jede to v pohodě, brzdí to, se všemi koly na hácích se dá pohodově evakuovat….
Pochybuju že POVED jako objednavatel chtěl zastropovat kapacitu.

Xena Warrior

Jezdila jsem v zimě s busem výluku Brno-Kojetín, . U viaduktu tři sta lidí, chtěla bych někoho kohokoliv vidět, jak je přesvědčuje, že mají čekat na další (čekali od minulého) spoj. Někdy to prostě nejde jinak. Ano, při průseru by všechno šlo za mnou.

abc

A jak si to představuješ? Že bude průvodčí v každé stanici chodit po vlaku a počítat cestující a mezi tím bude vlak v každé stanici čekat 3 hodiny, než se průvodčí dopočítá? A než dojde na konec vlaku, tak do již spočítané části vlaku nastoupí někdo nový.

Nikdo

No nedávno jedu z Jílového do Prahy S8 , souprava 814.2+814,sedím v 814 . Už v Luce pod Medníkem nastoupí spoustu lidí jeden nebo i dva organizované výlety co neměly obědnáno předem . Souprava pak jede přeplněná ale dojede se .Co tím chci říct ? Myslím si že paní něla odmítnout

Jiří Ševčík

A to samé vás může potkat i když bude skupina nahlášena.Prece nebudou připojovat vagón navíc.

Twix

Mně z toho právě vyplynulo že je spíš měla nechat jet, aby se dojelo 🙂

Nikdo

Doopravdy to mělo být neměla , to byl překlep .

A. Mikulka

Co to znamená něla? Měla nebo neměla?

Václav

Při čtení vašeho příspěvku se mi mimoděk vybavil obrázek pověstného indického vlaku ověšeného cestujícími, kteří se drží, kde se dá. 🙂🙂

Nikdo

Ní moc k tomu nezbývalo ale Regionova není ono.

Ondra

Tady by se velmi hodil nějaký metodický pokyn pro vlakvedoucí/průvodčí…, aby věděli přesně kdy mají odmítnout a neřešili to pouze podle svého pocitu.

Marek

To se ti to kecá, Zdendo, když víš že v případě problému nebo stížnosti, nedejbože nehody, půjde všechno za tím vlakošem, který tam ty lidi pustil. Viď? Hlavně že jsi internetový hrdina.

Zdenoy

Vlak je uzpůsoben na přepravu stojících osob a pokud není překročen celkový počet cestujících je vše v pořádku a i v případě MU je tak na to pohlíženo. A k ničemu takovému nedošlo v mnou uváděné situaci ani v té, o které je celá tato diskuze. Nepleťte si to se zájezdovým autobusem, kde jsou všechna sedadla vybavena pásy a přeprava stojících osob zakázána. Ale tady z pozice kolegyně vůbec nešlo o neznalost, ale jak znám mnohé vlakvedoucí spíš o to, zchladit si na někom žáhu. A kdo je lepší oběť, než skupina studentíků? Kdyby jeli Chachaři na hokej z Karviné… Číst vice »

M1M2

Celé to ukazuje na problém dnešní doby: přeorganizovanost a přeregulovanost. o čemž svědčí i tento komentář. Žádná regulace nepostihne všechny případy a tak nikdy nemůže být dokonalá. Čistě de iure na absurdní chování vlakvedoucí mohli na nástupišti přítomní začít tvrdit, žer nejsou skupina a že se neznají a potkali se poprvé na nádraží. Každý měl předsi vlastní jízdenku. Asi tak absurdní to celé je, včetně toho to dokola rozmazávat. Různých modifikací této situace je… a neřeší se. Často se o nich ani neví. Rozhodně výživnější bylo toto: https://zdopravy.cz/preplneno-jedte-za-dve-hodiny-trivozovy-mezinarodni-expres-ceskych-drah-odjel-z-prahy-prazdny-215516/, zde rozhodnutím jakéhosi drážního vašnosty byli z vlaku vypuzeni i cestující s… Číst vice »

Jan T.

Pěkné zamyšlení. Někde to naštěstí funguje stále po stáru se snahou udržovat provoz pro lidi s minimálním výpadkem. Můj oblíbený příklad je MHD, jmenovitě pražské tramvaje. Ve městě je stále nemyslitelné, abyste jakoukoliv trať uzavřel na delší než nezbytně nutnou dobu. Pokud jde o menší nehodu nebo překážku, dispečer přijede často do 10 minut a hned řeší jak místo zprovoznit. Rychlá dokumentace události, odstranění vozidla, jedeme dál nebo se zavede náhradní doprava. Tito lidé chápou, že většina cestujících potřebuje dojet kam měliv plánu a není to jen za účelem nákupu levnějších rohlíků nebo na procházku. Když se provádí oprava, údržba… Číst vice »

peter.hudec88

Nejdem riešiť na koho strane sa stala chyba ani kde všade sa to rieši, ale…
V ten okamih na nástupišti, ak vás sprievodca odmietne vpustiť do vlaku je úplne jedno na koho strane je pravda, kto je/nie je v práve, či to budete dodatočne reklamovať a sťažovať sa a hoc to bude uznané, v ten okamih proste necestujete a nikoho nebude zaujímať čo zmeškáte (či dôležitý medzištátny prípoj alebo lietadlo). Ten vlak tam má minútu pobyt a bude pokračovať v jazde.

Domis

Pointa tohoto komentáře či zamyšlení ale je ta, jaký v motorovém vlaku má vlastně vlakvedoucí ještě smysl, když definici „hromadné dopravy“ zvládne vlak bez oné vlakvedoucí zjevně lépe než s ní. A pokud si z tohoto incidentu někdo vezme něco do budoucna, tak plzeňský objednatel dopravy bude jistě zvažovat, nakolik je nutné na těchto linkách poptávat provoz s vlakvedoucími. Když reálně bez nich (resp. bez této jedné) by odvezl cestujících více.

Kubrt

A to píšete jako že je to dobře, nebo že jr to špatně?

Twix

A když do Zelené Lhoty přijede vlakem nahlášená skupina 20 cyklistů, tak tam půlka z nich nevystoupí, ten vlak má minutu pobyt a pak bude pokračovat v jízdě 🙂

martin749

Vzhledem k tomu, že je teď móda vše alibisticky házet na zaměstnance dopravce (neboť mají mít křišťálovou kouli, která jim předpoví choutky cestujících k sebepoškozování). Tak se není čemu divit, že se zaměstnanci dopravců brání vymáháním předpisů. Nikomu se před soud za chyby jiných nechce.

Stepan

Však ta vlakředitelka vyletí za svoji vlastní svévoli – za nikoho jiného. A pokud ČD bude takové krýt, tak poletí pryč celé ČD.

martin749

Krásně dokazujete o čem píši. Ten kdo nic neporušil má být podle vás vyhozen, jen proto, že se vzbouřil vaší představě o chování, kdy zaměstnanec dopravce má cestujícím vše přehlédnout a s úsměvem za to nést odpovědnost.

kuna

Pokud dopravce ČD neplní objednávku zákazníka (Plzeňský kraj), jelikož má vlastní debilní předpisy, tak má být nahrazen jiným dopravcem.

Pepik

S tím tady pochodite… místní šotoušstvo má jasno, že bezohledné skupiny mají přetěžovat vlak a dělat si co chtejí

Fíra šukafonu

Kraj si objednal vlaky a chtěli tím jezdit lidi. Skandál!

Ivan

„nic neporušil“
Vy opravdu nebudete nejčilejší koťátko z vrhu? Ta vlakvedoucí právě PORUŠILA.

Ondřej

Neporušila? Svévolně vyhazovat cestující z vlaku je jako v pořádku? V podmínkách IDPK nikde není psáno že se skupina musí hlásit, zároveň vlak nemohl být přeplněný když ještě zbývala místa na sezení takže neměla právo je do vlaku nevzít, tečka.

Leinad

Co reálného hrozilo? Překročení kapacity vozu?

Ivan

Ani po přečtení tohoto a předchozích článků vám nedošlo, že žádný předpis té vlakvedoucí zapravdu nedal??

Havlásek P.

Přesně popsané. Občan už by si myslel, že dopravci začali myslet při provozu vlaků na lidi a teď tohle.
No, ale až zase někde budou řvát, jak chtějí zrušit lokálku, protože tím nikdo nejezdí, omlaťme jim toto o hlavu. Zde spousty lidí chtělo vlak využít a nebylo jim to umožněno.

Luděk

Když začaly jezdit u nás v Třinci regiopantery, tak nasadili na ranní školní spoj, kterým jezdí hodně studentů do Těšína, jednu dvou vozovou jednotku a po příjezdu se do ní už téměř nikdo nevešel a většina zůstala na nástupišti. Asi z toho bylo haló, neboť od té doby jezdí spřažené dvě dvou vozové jednotky.

Kubrt

A nasazení jednoho pantera bylo v souladu s objednávkou kraje, nebo ta obsahovala od počátku dva pantery a dopravce z nějakého důvodu vypravil jen jeden? Aby bylo jasnější, na koho hudrat 🙂

Xena Warrior

Jeden panter se mi zdál tež místo ešusu málo.

melm

A co ten pondělní EC 275? K tomu se už někdo z ČD vyjádřil?

Ivan

Že by proto, že se vůbec netýká daného tématu?

Fíra šukafonu

Španělé (s jízdenkou jiného dopravce) se do skupin nepočítají? 😀

Pavel

Naposledy když jsem jel vlakem do Karlových Varů tak jsem do Varů dojel v pohodě. Vyřídil jsem co jsem potřeboval a těšil se jak si odpočinu cestou zpátky do Prahy. Velký omyl. Vlak zastavil v Chomutově a tam přestup na autobus do Mostu, z Mostu lokálkou do Ústí a v Ústí čekat na mezinárodní vlak… Cesta na cca 7 hodin a o odpočinku se nedalo mluvit. Ano, stát se může cokoli, ale od téhle chvíle, vždy na delší cestu volím auto. Vlak je pro mě již poslední možnost přepravy, hned za horkovzdušným balónem… A o zaměstnancích se radši bavit nebudeme,… Číst vice »

Gwann

Co je to za historku o sedmi hodinach, co se to delo?

Kdyz uvaznete v zacpe kvuli bouracce na D1, sesrotujete auto?

JiVe

Naposledy to je 2004?

Zapa

Ty zaměstnance soudíte pohledem z auta?

Daniel Jablonecký

Na takové – z poloviny vylhané – komentáře vždycky píšu: proč ne, jezděte autem. Auto má spoustu výhod. Ale taky spoustu nevýhod. Je to jen na vás, čemu dáte přednost. Proč nám to sem ale píšete? Koho to zajímá?

Pepik

Proč vylhané? Tento šlendrián je na dráze naprosto reálný…

David

Mě loni jela babička si dítětem z Prahy do Třebový. Na koridoru nějaký problém, nikdo nic neví a neřekne, mezi tim ve vlaku bez klima na umění. Autem to tak daleko není a vím že všichni dojedou. Dítě od tý doby odmítá vlakem jezdit.

Frantisek X

Všichni dojedou? Závidím Vám tu jistotu…

Aaabbb

Podepisuji v plném rozsahu a děkuji autorovi za tento pohled 🙂 Takto by měly být vlakové čety školeny.

synergo

“ čtenáři celostátních médií, kteří dosud žijí v onom hospodském přesvědčení o zaostalé nefunkční regionální železnici, jsou čerstvě utvrzeni v předsudcích“ – jaké předsudky? Evidentně – tak to prostě je!

Leinad

Riziko střetu z blbcem je malé. Nicméně když někdo má to štěstí, tak holt nejede, to je pravda.

Mynic

Tak já vám přihodím příhodu z léta podobnou, ale s autobusovým dopravcem. Jediný rozdíl je v tom, že jsme si jako vedoucí letního dětského tábora dokázali poradit a neměli nějak potřebu to medializovat. Situace byla podobná. Konec výletu jsme měli pod jedním hradem a odtama jsme měli naplánovanou cestu autobusem (cca 25km) k táboru. Autobus VHD přijel poloprázdný a nás bylo +/- 30 cestujících. Šofér nás vypoklonkoval, že po cestě bude nabírat pravidelné cestující a na stojáka nás nepřepraví. Nazdar, bazar. Stěžovali jsem si poté u dopravce, ale odkázal nás na přepravní podmínky.

Daniel Jablonecký

No jo, vy jste ale evidentně skupina byli. Ti žáci, každý s individuální jízdenkou někam jinam, skupinou nebyli.

Stepan

No a?

David

Pokud nejde stát (na rozdíl od vlaku) tak tech 30 lidi je většina autobusu

Frantisek X

V místním autobuse by mělo jít i stát, jede-li po místních silnicích. Otázkou je, kolik očekával lidí po cestě, i když ani to by nemělo být směrodatné, pokud tito neměli rezervaci.

Nikdo

Já nevím v jakém IDS do bylo slev PIDu se na raních školních spojím běžně stojí.

Xena Warrior

Jednoduše šofér hovado. Znám jich dost, můžou si to dovolit, řidičů je málo. Cestující si mohou stěžovat, dopravce to většinou neřeší, cestující taky nejsou bez chyby.

Pepik

Šofer se zachoval naprosto správně, skupiny do regionalnich busu nepatri

Jan T.

Řídil autobus, ale nastupovali mu tam cestující.

Pepik

Další s dlouhým vedením…

Milan Procházka

O tom rozhoduje příslušný kraj, nikoli vy

Petr Barta

Naprostý souhlas s autorem. Diky za jasny nazor a za podporu verejne dopravy jako jednoducheho a uzivatelsky prijemneho servisu, jen tak dokaze nabidnout kvalitni a ponohodnotnou alternativu k individualni doprave.

DKV-Kovosrot-Plzen

Jo. mám plnej vlak vezmu si tam nějaká PZtka který tam popadaj protože dělaj voloviny a už vidím jejich zazobané gymplácké maminky jak mě žalují protože „NO PEPÍČEK UPADL PROTOŽE KVŮLI VÁM SI NĚMEL KAM SEDNOUT“ né díky 😀

Gwann

Jste normalni? Vite jak jezdi spousta linek? Kdybste tohle zkusil na sobotnich dopo spojich zabreh jesenik, tak si predtim dejte vytisknout parte. Dtto pid v ranni spicce.

Podobni fosilove vymyslejici nesmyslne problemy, ktere jsou jen v jejicj hlavach, jsou zhoubou cehokoliv co se dotknou.

Bert

Přijeďte někdy ráno v pracovní den do Klánovic, Radotína nebo Uhříněvsi a řekněte cestujícím, po vzoru vlakvedoucí ve vlaku do Klatov, že si „nemůžete vzít na svědomí, že by ve vlaku lidé stáli“. Určitě pro vás budou mít pochopení a neutržíte žádnou urážku nebo dokonce úraz 🙂.

2101

Regiofox má 210 míst k stání, tolik lidí by se tam reálně podle mě ani nevešlo, tudíž ten váš scénář v podstatě nemůže nastat 😀

Petr-666

slyšeli jsme slovo hlupákovo 🙁

Bram

Železniční vozidla jsou schválena k přepravě sedících i stojících cestujících, ty se nemáš co starat a vyhazovat stojící lidi.

N.N.

No to je strašné, v Plzni už kvůli tomu ruší tramvaje!

Ivan

Tenhle neskutečný blábol jste vyprodukoval sám, nebo se musela sejít celá vaše BSP?

Martin Hodek

Ostudné chování ČD, které skutečně jen potvrzuje, že se z dob socialismu ještě ani zdaleka nedostaly. Absurdní povinnost rezervace, když posila stejně není garantována a stejně je pravděpodobné, že by nebyla (kde by ji asi vzali, přetáhli by ji odjinud kvůli jednomu spoji?). Takže, co by to nahlášení reálně změnilo? Vůbec nic. Když ale jedete v pátek nacpaným rychlíkem z Prahy nacpaným tak, že stojíte jen na jedné noze a ani ta není vaše, tak je to evidentně zcela OK. A zde přítomní zástupci ajznbonu, kteří to obhajují: Uvědomte si, že jste tam abyste sloužili vašim zákazníkům, nejste žádní polobozi,… Číst vice »

Martin

Vše je úplně opačně, než uvádíte. ČD jsou na přepravy skupin jedním z nejvstřícnějších železničních dopravců. A lidé, kteří tu brojí proti skupinám, nejsou převážně ajzlboňáci, ale obyčejní lidé, kteří nesnesou ve vlaku skupiny.

Pepik

Problém skupin je že se neumí slušně chovat. Řev, arogance (u dospělých i alkohol) běžný jev…

Bram

Vyskočil Josef opět na scéně 😁😁😁.

Martin Hodek

Ale to nebyl důvod jejího vyloučení, že? Anebo to paní už předem věděla? Tu křišťálovou kouli bych pak chtěl mít. Byl bych velmi rychle ve vatě. Takže: s věcí to nesouvisí.

Martin Hodek

Já nikde neporovnávám ČD a ostatní dopravce. Já píšu o jednom konkrétním dopravci a ten se zachoval jak za sociku. To chce chápat psaný text.

Ivan Embert

Za sociku jak nazyvate minulost by se podobně nikdo nezachoval.

Z. Lapil

Pozor – nedodržet předpisy znamená riskovat klidně kriminal, když se stane průšvih, který s tím nějak souvisí.

Pepik

A když je dodrží, následuje veřejný lynxč 😀

xtomasr

Stále žvaníte o nějakých předpisech. Napište konečně, o které konkrétní předpisy se jedná.
Ale to nedáte, neboť ty „předpisy“ jsou jen ve vaší hlavě.

Ivan

Vlakvedoucí ovšem předpisy právě porušila, vy „experte“ z VŠŽ.

Pepik

A které? 😀 ať se zasměju 😀

Pavel

Občanský zákoník a paragraf o porušení smluvních povinností neznáš, soudruhu?

Martin Hodek

Takže na každém přeplněném ranním či pátečním spoji se předpisy nedodržují? Pokud je tomu tak, tak proč s tím ČD nic nedělá?

noerf

Stejně jako měli řidiči autobusů právo odmítnout cestujícího na stojáka z důvodu bezpečnosti i když to dělali jen výjimečně, stejně tak má toto právo vlakvedoucí, pokud se jedná o bezpečnost.
To co se bude řešit je, zda i v těch ostatních stanicích do cíle nastupoval větší počet cestujících či nikoliv.
Další věcí je, jaký chtějí cestující a objednatelé standard služeb? Tedy jízdenka znamená automaticky místo k sezení jako standard služeb nebo se budou cestující převážet tak, že budou sedět na zemi či stát?

Bisik

právo má akorát pokud je vyčerpaná i ta schválená kapacita na stojáka.

Martin

Ano, přesně tak. Tento případ to zcela jistě nebyl.

Knížecí rada

Každý autobus i drážní vozidlo je schválen pro přepravu X cestujících k sezení k Y cestujících ke stání. Počet cestujících ve voze by neměl být větší než X+Y.

Gwann

Jo, takze liska muze prepravit 200 stojicich. Ma to v papirech. Jen se jedna broskev rozhodne, ze ne, ona to vidi jinak.

Wtf?

Bram

Ta broskev měla už dávno dostat tvrdý pojeb, aby si tohle už nikdy nedovolila.

Pepik

Pojeb má dostat skupina za to že se neumí chovat, ne vlakoška která je zcela správně nevzala…

Leinad

Které předpisové ustanovení doporučuje nebo nařizuje nevzít je?

N.N.

Jak ti současní, mladší i starší mohli přežít studentské rychlíky nastojáka? To jsou tisíce lidí jezdících pravidelně, kolikrát i víc než dvě hodiny.

Ddd

Každé vozidlo má homologaci, ve které se přesně uvádí, kolik má míst k sezení a kolik ke stání. U silničních to máte i v malém techničáku. U drážních to mj. bývá vyznačeno uvnitř vozidla. Některé dálkové autobusy mají homologaci jen na místa k sezení. Toto někdy kontrolovala i policie. Také by s tím mohl být problém při nehodě. Proto někteří řídiči na některých spojích odmítají cestující na stojáka. Ale o tom, že by měli právo odmítnout cestující v autobusu se schválenými místy k stání jsem nikdy neslyšel. Ve vlaku to je už úplný nesmysl, protože všechna osobní vozidla v ČR… Číst vice »

Ivan

A tam opravdu jelo pendolíno?? O jiném vlaku, kde je zakázáno mít stojící cestující, nevím.

abc

Nemá, řidič je od slova řídit. Řidič má právo odvézt autobus z bodu A do bodu B, pokud možno včas a bezpečně. To je jediné, na co má právo. Řidič není policajt a nepřísluší mu cokoliv vymáhat, kromě zaplacení jízdného, pokud jízdenky sám prodává. Pokud ne, dělá to revizor.

Knížecí rada

Ale jak z toho ven? Nikdo asi nebude pořizovat posilové Foxy, které by jezdily jen v červnu. A zejména objednatel chce mít dopravu co nejefektivnější. Ale nejde jen o vlaky. Několik školních tříd je schopno se sejít i u jednoho autobusu. Je tedy lepší postupovat podle modelu kdo dřív přijde, ten dřív mele? A prostě ty přepravy negarantovat, a tak nikoho neodmítat. Resp. odmítnout až ty, kdo se do dopravního prostředku reálně nevejdou? Prostě v regionální dopravě to neřešit? V dálkové dopravě pak je institut běžné rezervace míst.

Frantík

Řešení už v zásadě bylo nabídnuto tou třídou; pokud se domluví, pak se jasně vyhradí ti, co pojedou dál.

Což mimochodem ale není zas tak těžké udělat, i kdyby se nezaplnil vagón běžnými cestujícími; v autobuse můžou se octnout 3 kočárky nebo vozíčkáři, a taky si poraďte.

Knížecí rada

Za mě je nejčistší řešení v regionální dopravě ty skupiny neřešit. Prostě za hodinu jede další. Ono se taky stává, že skupina to nestíhá a beztak jede jiným spojem. Kdo se vejde, tak se vejde, kdo se nevejde, tak bohužel. Ono hlavně si tohle musí uvědomit i ty školy, že podobný nápad měly i jiné školy.

Martin

Další vlak nejel za hodinu, ale za dvě, to jen na úvod. Možná by se měl objednatel také zamyslet, zda je v pořádku 1x 847 jednou za dvě hodiny na turisticky exponované trati. Skupina nemusí byt přeprava školní třídy na výlet.

Michal

Jezdil jsem touhle tratí svého času běžně, vždy těmi samými spoji. Jela Regionova. Jednou byla víc plná, jednou prázdnější, jednou jsem si zabral celou čtyřku pro sebe, jednou jsem se o ní musel dělit. Pokud by do tohohle vlaku přišla skupina a vybrala si blbý den, kdy jede hodně lidí, už by někdo musel stát. Podle jakého pravidla určíte, kdy by se tenhle vlak měl posílit?

Karel

Nebylo. Skupina přepravu objedná,objednávka je potvrzena a vlaková četa je o tom zpravena. Ze stanice, odkud je objednávka potvrzena se místa povafžují za obsazená

Knížecí rada

Pak ale může nastat to, že odmítnu jiné cestující do zatím poloprázdného vlaku, kteří jedou tím směrem jako nahlášená skupina, která nakonec ani nepřijde, ne? Jak se tedy té skupině hlídá objednaná kapacita? Ve vlaku bez místenek. To pak chápu paní průvodčí, a to se jí nezastávám, když má na rozhodnutí jen několik vteřin.

N.N.

Možná kdyby se nadechla, vydechla a (30s zpoždění se na Dráze nepozná) jednala s čistou hlavou.

Mimochodem ty další skupiny, které měly přistupovat se zcela jistě najdou v informačním systému, že si je nevymyslela.

Frantík

Ano ale může se stát výtahový problém, že všechny vlaky budou zaplněny skupinami z další stanice.

(Výtahový problém proto, že existuje řešení dojet do nejvyššího patra, tedy proti proudu a pak dolů. Ve VHD ale jsem to udělal asi jenom jednou na XC)

Z. Lapil

I tam je kapacita.

Pepik

Řešení je si půjčit zájezdový autobus a je po problému.

RoGo01

Do toho posadíme tu vlakvedoucí a všichni budou spokojení.

Toník

Nemusí kupovat další vlak, ale můžou to udělat třeba tak, jako by byla na trati výluka, a nasadit na případné přetížené spoje dočasně ještě i náhradní autobusy… těmi již disponují.

Z. Lapil

Jenže i v té povinné rezervaci máte lidi, co se nevejdou.

medd

Mám ale obecnější varování pro všechny zaměstnance prvního kontaktu, kteří se předpisem zaštiťují zcela nekriticky: když už vám dal někdo do ruky pilku, dávejte si velký pozor, kterou větev řežete.
Skvělý článek. Díky moc za něj. A předchozí odstavec přesně říká, jak by se vojáci v první linii měli chovat. Bez ohledu na to, kam je současné vedení Národního popravce nutí jít.

Bram

Jenže těmto zaměstnancům nikdo pilku do ruky nedal, tu si vzali drze sami a dle své libovůle si s ní řežou 😬😬😬🤮🤮🤮.

Ten Ten Ten

ČD si posměšné poznámky zaslouží. Minimálně za banování na Facebooku jako pomstu za kritické komentáře, za změny řazení a z toho vyplývající místenky na neexistující místa (to v lepším případě), za vagóny, kterým nejdou otevřít dveře…
Jak nemusím Jančuru, tak musím říct, že nic z toho se mi u RJ nikdy nestalo.

Studý Chudent

Zkus někdy R8, tam v pátek chybí klidně všechny 3 posilové vozy. Když je NAD, jede tak málo busů, že lidi zůstanou v Brně a hodinu čekaj na další spoj

Studý Chudent
N.N.

Vozy č. 6 a 7 nezařazeny.

tedy všechny tři, jak píšete, ano?

Pepik

Vůz 8 jel od covidu v jednotkach případú

Studý Chudent

Těch případů je na vagonwebu poukládáno mraky. Tady chybí zmíněné tři vozy:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2025&id=95767

Spoko? 🙂

Filip Jirsák

Pokud máte místenku na neexistující místo, průvodčí vás usadí na jiné vhodné místo. Není to tak pohodlné, jako si rezervované místo najít sám, ale není to neřešitelný problém.

Kubrt

A když vhodné místo není? Např, na Berlineru, když chybí vůz, který byl, jako celý vlak, vyprodaný (k sezení)? Jaké to má legání řešení?

Studý Chudent

Dostanete odškodný (pětinásobek ceny místenky)

Kubrt

A můžu pokračovat v cestě na stojáka (sedě na podlaze), nebo mě vyloučí z přepravy?

Michal

Ano, jistě. Když cena místenky byla 0.. dostanu tak leda 🙂

Krakonoš

Při ceně místenky 0 se počítá pětinásobek ceny z ceny standardní místenky 35 Kč. Přesně dle SPPO. Nemáte zač….

Pepik

Ovšem vymlatit to z ČD je docela boj

Leinad

Ne prachy na ruku (účet) ale slevové kupóny. Jakoby by místenka stála 30 Kč.

peter.hudec88

U Berlinera sa mi presne toto stalo. Chýbal jeden vozeň, sprievodca DB mi náhradné miesto nepridelil, pretože bol vlak takmer vypredaný a po spísaní reklamácie u ČD mi vrátili 3€ za miestenku, to bolo všetko…
Tam na mieste v ten okamih neporiešite nič a je jedno či máte pravdu alebo právo, ten vlak proste bude ďalej vypravený s vami alebo bez vás

podiven

Pokud na někoho s místenkou kvůli změně řazení nevyjde místo, průvodčí prohlásí, že místenky neplatí, ať si každý sedne, kam chce. Čili stojíte i v případě, že zrovna na vaše číslo místenky v této loterii vyhrálo.

Filip Jirsák

Kdyby pak po průvodčím každý požadoval potvrzení o zrušení platnosti místenek, aby na základě toho mohl místenku reklamovat, asi by si to průvodčí hodně rychle rozmyslel.

Přístup ČD rozhodně není ideální. Ale pokud se cestující neberou o svá práva na místě, a místo toho pak akorát brblají v diskusích, není to o moc lepší.

podiven

Tak si zkuste v narvaném vlaku najít průvodčího. Já byl rád, že se mi někam podařilo posadit děti.

FR 8519

A tak to se me u RJ stalo. Zmena vagonu, na nasich mistech sedi ctyrclenna rodina (chapu ze jinde nebyly 4 mista u sebe) a steward se pta jestli nam dvema nevadi rozsazeni (Poprad – Pardubice), presto ze jsou jina mista u sebe volna. Vadilo.

Bohuzel zeleznice se stava dobrou reklamou na jakekoli jine mody dopravy, a to bez ohledu na stat nebo dopravce. Cest vyjimkam, ale moc jsem jich v tech 7 statech kde jsem jel vlakem nezazil. A to rikam jako clovek, ktery vlakem jezdi rad.

JirkaJJ

Jezdím pravidelně Praha-Olonouc s RJ i ČD. A u RJ je změna řazení daleko častější. Občas jsem nechápal, kde takový šrot sehnali…

Pavel

No, aby z toho nakonec nevypadlo, že vlakvedoucí nebyla řádně proškolena z SPP IDPK 😀

N.N.

Které z nich zakazují přepravu nastojáka?

Matfyzák

Ředitel vlaku

N.N.

Dobře napsané, opravdu se stačilo zeptat, jestli s rozdělením souhlasí a nikoliv „víme líp“.

Tomáš Záruba

Ono nejde jen o ČD. Schválně copak se asi stalo s NJ 457 v noci 28./29.V., který přijel do Drážďan včas, ale v Děčíně se objevil s cca dvou- až tříhodinovým zpožděním a bez cestujících…? :-/ Šly takové hlášky, že německá četa to nechala komplet vyklidit, bo „nechtěla řešit kdo místenku má a kdo ne“.
No, a tihle cestující dopadli o dost hůř než zdržením o hodinu-dvě, a zaplatili o řád-dva více.

Pepik

Německo je kapitola sama o sobě…. tam je lepší se vlakúm vyhnout obloukem

Bram

O (h)různých bizárech dějících se v Německu jsem jen slyšel a nikdy jsem je naštěstí nezažil.

Výpravčí

Asi tak. V Německu jezdím vlakem rád a spíš se ně plive zbytečně a přehnaně. Němcům máme určitě co závidět, od S-Bahn, přes VRT až po účinný národní VZ. A zároveň taky mají ambiciózní vize, které nám chybí. Samozřejmě zpoždění jsou, komplikace taky. Ale minimálně v mých zkušenostech jsme s tím plně porovnatelní.

A to naše poplácávání se po ramenech, že umíme na dvou kolejích vyjezdit to, co Němci sotva na čtyřech (mj. dezinfo GŘ Svobody) – to je naprostý nesmysl, k jeho vyvrácení stačí pouze obyčejná intenzita dopravy na nějaké hlavní dvoukolejce v DE.

Orada

Pekne napsane. Bohuzel se bojim, ze se nikdo v CD za cumak nechytne, aby si z toho vzal ponauceni.

Bobeš

Myslím, že například v Jihomoravském kraji se někdo za čumák chytne, protože průvodčí jsou tam velmi ohrožený druh a o svou práci se bojí.

Pepik

Naopak, budou se bat vyhamat jákakoli pravidla a bude jeste vetsi dzungle nez dnes… loni jsem jezdil pravidelne pendolinem a tichý oddil vymahal jeden pruvodci z deseti

Bram

Pravil ukázkový Pepek Vyskoč 😁😁😁.

kubisek

Pravidla ať si klidně vymáhají, ale ať si nenastavují vlastní a nepřekrucují stávající

Leinad

Které pravidlo nařizuje vyhazovat lidi ze sedaček, na které není místenka?

abc

Průvodčí nemá co vymáhat, kromě zaplacení jízdného. Průvodčí není policajt a nikdy jím nebyl. Jedinou jeho pravomocí je kontrola a prodej jízdenek a maximálně mávání odjezdu.