Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Konec. Nejstarší cestovka nenašla peníze na záchranu, Thomas Cook vstoupil do likvidace

Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding
Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding

Cestovní kancelář Thomas Cook vstoupila do nucené likvidace a ukončila po 178 letech svoji činnost.  Konec firma oznámila po neúspěšném jednání s vládou a bankami, u kterých sháněla dalších 200 milionů liber na další provoz. V Česku skupina Thomas Cook provozuje CK Neckermann, ta zatím zastavila prodej zájezdů.  Krach se dotkne 22 000 zaměstnanců a více než půl milionu zákazníků.

Britský úřad civilního letectví (CAA) proto spustil „operaci Matterhorn“, jejímž cílem je repatriace klientů cestovky i leteckých společností patřící pod skupinu Thomas Cook zpět do vlasti. Jen britské úřady odhadují náklady na repatriaci zhruba 150 tisíc občanů Velké Británie na 600 milionů liber, v této částce jsou zahrnuty veškeré výdaje kryté z povinného pojištění cestovek ATOL včetně nákladů na ubytování. I proto se ve Velké Británii řada lidí diví, proč vláda raději neposkytla 200 milionů liber jako finanční injekci namísto vyšší platby za nucený návrat.

CAA se na pád cestovního impéria připravoval už několik dní dopředu, během včerejšího večera už mířilo několik prázdných letadel jiných dopravců do Velké Británie či některých destinací ve Středomoří.

Jde o jeden z největších krachů v historii cestovního ruchu i letectví. Jen britské Thomas Cook Airlines mají ve flotile celkem 44 letadel. Zatím není jasné, jak se dotkne krach mateřské firmy ostatních firem v rámci skupiny: Thomas Cook Airlines zastavily provoz, německý Condor ale dál létá. Německé cestovky patřící do skupiny Thomas Cook ale už činnost ukončily. Podle serveru Handelsblatt firma žádá německou vládu o překlenovací úvěr.

Cestovka založená přes 178 lety byla v problémech několik let, letos její potíže eskalovaly po velmi špatné loňské sezóně. Firma na konci srpna oznámila, že podle krizového plánu cestovku zachrání čínská společnost Fosun, která do firmy měla napumpovat 450 milionů liber. Zbytek měli poskytnout stávající věřitelé. Jejich plán ale teď zadrhl.  Podle plánu se měla firma rozdělit na cestovku a aerolinky, Fosun by získal majoritu v cestovce, věřitelé v letecké společnosti.

Hlavní věřitelé – Royal Bank of Scotland a Lloyds – přišli v pátek s požadavkem na sehnání dalších 200 milionů liber financování. Ten už Thomas Cook nesehnal.

24
Diskuze

avatar
7 Komentáře
17 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
Jen takY.K.UlafmeButrusikMindrej Zebis Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Proc nezkusili, zaplo.cz? Lada Hruska by urcite pomohl podobne, jako pomaha tisicum jinych zadluzencu!

Jirka B.
Host
Jirka B.

Je celkem zajímavé se podívat na plánované lety, které zajišťuje CAA. V zásadě na dnešek a zítřek se lítá podle původních letových plánů. Podle všeho využívají flotilu Thomas Cook Airlines, a jejich sloty, což je (alespoň pro mě) milé překvapení a jde vidět, že se na to za ten týden, co se o krachu spekulovalo, CAA dobře připravila. Ostatně dostat 150 tis. lidí domů není jen tak. Za mě zatím pro CAA palec nahoru!

Ulafme
Host
Ulafme

„V zásadě na dnešek a zítřek se lítá podle původních letových plánů“
„Podle všeho využívají flotilu Thomas Cook Airlines, a jejich sloty“
Nevím, odkud berete tyto totálně nesmyslné informace a proč vám to někdo plusuje, ale doposud nevzlétlo jediné letadlo z bývalé flotily TCA UK ani TCA Scandiinavia…

Ulafme
Host
Ulafme

Za co ten mínus? Která z mnou zveřejněných informací není pravdivá?

Martin
Host
Martin

Takže Boeing si se svým MAXiprůserem připsal na pažbu další zářez. Doufám, že ty lemply ostatní společnosti zažalují o takové odškodné, že zmizí z povrchu!

Jen tak
Host
Jen tak

krach thomase coooka je způsoben něčím naprosto odlišným … nemluvě o tom, že thomas cook žádné maxy neměl, nemá a neměl ani objednané.

Mracek P.
Host
Mracek P.

A cim je tedy zpusoben krach ? Muzete napsat neco vic ?

Y.K.
Host
Y.K.

Výdaje dlouhodobě převyšují příjmy a nedaří se to zlomit?

Jen tak
Host
Jen tak

většinou je to proto, že mají menší příjmy, než výdaje. a to je problém TC. umocněný tím, že v průběhu posledních pár let se jim nedařilo, lonsky rok byl průser, do toho před časem koupili další cestovky / cestovku, která taky nebyla zrovna etalonem finanční stability… a pak už se to jen vezlo.

a bezprostředním spouštěčem bylo, že financující banky chtěly složit záruky za dalších 200 mega liber (na provoz na zimní sezonu)… a zatímco původní požadavek na 900 mega liber ještě stihli zajistit, tak těch alších 200 mega liber už nedali.

Butrusik
Host
Butrusik

Miluju tyhle komentáře, co jsou absolutně mimo. Ale přesto je treba se vyjádřit!:D

Janina
Host
Janina

Thomas Cook Airlines Scandinavia pozastavili kompletní provoz. Condor zatím létá, ale žádá německou vládu o půjčku, takže to asi také není růžové.

venda
Host
venda

V pátek mám letět na dovolenou. No to jsem zvědavý :)) Ještě včera mi volali z Neckermanna a ujišťovali se, zda mi přišly odletové informace O_o

Pes
Host
Pes

Pokud je to tak, ze „Německé cestovky patřící do skupiny Thomas Cook ale už činnost ukončily.“ tak tedy svoji cinnost nucene ukoncila i jejich ceska dcera CK Neckermann…

Jen tak
Host
Jen tak

neukoncila.

Medved
Host
Medved

Zajimavy clanek na Bloomberg o souvislostech s CDS (credit-default swaps). Velice zhruba receno CDS jsou pojisteni pro pripad insolvence dluznika. Drzitele CDS maji zajem, aby doslo k insolvenci. Mozna proto se „řada lidí diví,“ jak se pise v clanku.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-17/thomas-cook-s-rescue-tests-reputation-of-default-protection

Medved
Host
Medved

CDS jsou detailne vysvetleny na ceske Wikipedii:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Credit_default_swap
Nejpodstatnejsi bod je: kupující strana nemusí vlastnit podkladové aktivum, jež je zatížené úvěrovým rizikem, z toho vyplývá, že kupující se může „zajistit“ proti úvěrovému riziku, kterému není vystaven (u pojištění se můžeme pojistit pouze vůči rizikům, kterým jsme vystaveni)

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll