Letectví

Půl roku na zemi. Boeing se připravuje na návrat 737 MAX, někteří zákazníci mu už zkrachovali

Odstavené boeingy 737 MAX na parkovišti pro zaměstnance v Rentonu. Foto: King TV / Youtube.com
Odstavené boeingy 737 MAX na parkovišti pro zaměstnance v Rentonu. Foto: King TV / Youtube.com

Když úřady začaly krátce po nehodě letadla 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines na začátku března uzemňovat nejnovější typ letadla od Boeingu, měla to být původně akce na pár týdnů. Tento týden uplynulo přesně půl roku od chvíle, kdy letadla 737 MAX nemohou létat. Zákaz letů výrazně ovlivnil i české cestující.

Letectví zažilo už několik uzemnění, dosud ale žádné netrvalo tak dlouho a nepostihlo tolik letadel. Poslední vývoj přitom ukazuje, že jasný termín návratu do provozu není jasný. Zatím aerolinky jen posouvají termíny, do kdy s letadly ve svých systémech nepočítají, Boeing s naději mluví o posledním čtvrtletí.

Čím dál jasněji se také ukazuje, že může nastat situace podobná uzemňování: stopka nepřišla po celém světě najednou. Nejdříve se k zákazu odhodlaly hlavně asijské úřady, 12. března pak evropské a jako poslední pak v USA. Přístup leteckých úřadů k obnovení certifikace začíná být podobný jako při zakazování: nechtějí se řídit jen postupem amerického úřadu FAA.

Česko patří mezi země, kde zákaz provozu postihl cestující nejvíce. Tuzemská letecká společnost Smartwings si na 737 MAX postavila obnovu své flotily, v červnu měla mít původně 16 těchto letadel. Místo toho jich má sedm v Praze odstavených na letišti a dalších osm v USA čekajících na předání. Smartwings je mezi dopravci v návratu do provozu nejpesimističtější: nepočítá s nimi do začátku dubna příštího roku.

Pro dopravce šlo o zásadní komplikaci: namísto expanze musela firma seškrtat některé spoje a najímat si náhradní stroje, většinou v pokročilém věku. I kvůli tomu přesnost aerolinky v letní sezóně klesla. Od cestovek si ale aerolinky i přes potíže vysloužily pochvalu, jak dobře situace zvládly. Šéf aerolinek Roman Vik ale Boeingu nadále plně věří.

Uzemnění se může ukázat pro řadu aerolinek i jako výhoda: tempo růstu letecké dopravy začalo zpomalovat a tak se jim nedostatek letadel může i hodit, protože je nemusí odstavovat. Když chtěla některá aerolinka zrušit málo ziskovou nebo prodělečnou linku, stačilo to svést na nedostatek letadel kvůli nedodaným MAXům. Mimo provoz je zhruba 350 letadel, která měla aerolinkám usnadnit byznys například i nižší spotřebou či delším doletem.

Pro Boeing jde o těžkou ránu, nejen finančně, ale hlavně na pověsti. Zatímco na uzemnění dreamlineru trvající čtyři měsíce v roce 2013 si už nikdo téměř nevzpomene, stopka pro 737 MAX je nejen delší, ale také podstatně bolestivější pro Boeing: model 737 je dlouhodobě hlavním produktem Boeingu, na kterém vydělává. Letos se stroj na peníze zasekl, firma odhaduje ztrátu jen letos na čtyři miliardy dolarů. Boeingu mezi tím někteří zákazníci zkrachovali, například indické Jet Airways.

Nejde jen o finanční ztráty: vyšetřování a vývoj celé situace ukazuje, že firma příchod nového letadla uspěchala. To, že nemusí být vše v pořádku i se samotným schvalováním letadel ukazuje i odmítnutí bývalého šéfpilota poskytnout vyšetřovatelům případu všechny dokumenty.

Boeing od zákazu vyrobil přes 250 letadel, která stojí porůznu odstavená zejména kolem Seattlu. Kvůli nedostatku míst pro vyrobená letadla firma dokonce zmenšila zaměstnanecké parkoviště. I proto firma výrazně letos v počtu dodaných letadel i objednávek ztrácí za Airbusem.

Uzemnění přineslo i řadu bizarních momentů: zaujaly například rady prezidenta USA Donalda Trumpa, který navrhl letadlo přejmenovat z marketingových důvodů. Původně se zdálo, že ho vyslyšel v létě Ryanair, ten ale pak vyvrátil úvahy letounu dát jiné označení.

I když nikdo nechce už žádný termín obnovení provozu uvádět, začíná být čím dál jasnější, že letadla nevzlétnou všude ve stejný termín. Evropská agentura EASA už potvrdila, že chce ještě další testování a nespokojí se jen s výsledky od amerického úřadu FAA. Samostatně chce letadla schvalovat také Indie.

Boeing už během léta naznačil, že počítá se zprovozněním letadel a zahájením předávek nejpozději v posledním čtvrtletí letošního roku, začal kvůli tomu nabírat další lidi.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Jinak i já děkuji za souhrn k tématu.

Přemek
Host
Přemek

Pozoruhodná snaha nasedat do téhož vlaku, z něhož se muselo vystoupit… Seznamte se: Tak vypadá korporátní řízení v USA a leckde jinde, kde se řídí ve stejném módu.

Michal
Host
Michal

Neni uplne pravda, ze nikdo uzemneni netrvalo tak dlouho a nepostihlo tolik letadel. Uzemeni vetronu L-13 Blanik EASou trvalo nekolik let. A vlastne trva dodnes

Y.K.
Host
Y.K.

Trvá a netrvá. Pokud jsou provedeny schválené úpravy zavěšení křídla, může L-13 létat.

Bob S.
Host
Bob S.

Hm., vzhledem k životnosti těchto celokovových větronů a možného náletu dalších hodin do GO, se prakticky oprava Blaníku L-13 nevyplatí. Neboť vzhledem k nákladům za opravu vychází cena letové hodiny neúměrně draho. Na té delce doby než se rozhodlo co s Blaníky se nemalou měrou podíleli Rakušáci. Neboť se neměli k tomu aby dodali podklady k té kraksně Blaníka zámožných „redbulláků“.

Apex
Host
Apex

Ryanair by skutečně měl svá letadla označovat jinak, a to 737-8200. V tomto případě to ale nemá souvislost s pošramoceným jménem MAX, ale jde o to, že jejich letadla jsou speciální úpravou MAXu právě pro RYR, takže by měla navíc procházet i separátním certifikačním procesem…

Přemek
Host
Přemek

Pod to se podepisuji. Jak je ale zřejmé, z vyjádření představitelů Boeingů to vypadá, že existuje pouze jediný konstrukčně jednotný a proto i pouze jednou certifikovaný typ 737. Pouze necelých dvaapadesát let provozu… Přitom konztrukční rozdíly mezi 737-100 a 737/800 jsou zanedbatelné na rozdíl od změn mezi 737/800 a Maxem…

ČD4ever
Host
ČD4ever

Děkuji autorovi za komplexní informaci a shrnutí celé záležitosti v 1 článku.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce