Vedra rozhodla. Praha se opět pokusí doklimatizovat tramvaje Škoda 15T, cena už nevadí

Tramvaj 15T s reklamním polepem PID. Foto: Pražská integrovaná dopravaTramvaj 15T s reklamním polepem PID. Foto: Pražská integrovaná doprava

Předchozí pokusy ztroskotaly na vysoké ceně i nezájmu firem. Nyní je předpokládaná hodnota obdobná.

Odebírat
Upozornit na
guest
104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Tramvaj postavena pro klimatizaci a jeji domontovani je velky zasah do konstrukce…

Lišák

To že existuje varianta s klimatizací neznamená, že jsou obě verze vozu stejné. Vůz bez klimatizace má jinak řešené vnitřní uspořádání interiéru, má slabší pomocné zdroje, řezat díry do střechy také není jen tak. Musíte doplnit kabeláž, čidla, řídící systémy. Klimatizace a vše okolo toho také zvýší hmotnost, což změní nápravové zatížení, brzdové charakteristiky a podobně. Při domontování klimatizace a vzduchotechniky se velká část vozidla musí úplně rozebrat. Navíc původní výrobce klimatizací už dávno zkrachoval.

Martin

Hlavně je nutná nějaká zvuková izolace aby nebylo vůbec nic slyšet ani uvnitř ani venku

Nose Peak

Tak dlouho se nevěří na změny klimatu, až se dokupuje klima do 10 let starých vozů…

Kultur

Klima se tak nezměnila. Změnila se A) očekávání lidí, zvykli si na klima v autě a doma a v práci a očekávají klima v dopravě. Přirozené protože všechno je relativní. B) globalizace je super ale také má své vady a to je třeba že ldii používají generické designy nevhodné pro lokální podmínky. T3 není perfektní ale je v pohodě pár dnů v roce co je vedro, T15 už je generický design co nemá co společného z Českem. Prostě v Malmu nebo Edingborough. Ale v Praze co vnitrozemní stát kde teplota stoupá mnohem víš to už není ok.T15 potřebuje prostě klima… Číst vice »

Filip Jirsák

Klima se mění, a má to dopad na lokální počasí. Když bylo dříve v Praze tropických pár dnů, všichni to nějak vydrželi. Všichni chápali, že nemá smysl vybavovat MHD klimatizací kvůli deseti dnům v roce. Jenže změn a klimatu způsobila, že těch tropických dnů jsou třeba tři měsíce v kuse. A to už je něco úplně jiného.

Ony se i ty klimatizace do kanceláří a do aut nepořizují jen tak z rozmaru, ale prostě proto, že ty vlny veder jsou daleko častější a delší.

Kultur

Řekl jsem že klima se tak moc nezměnila a nehraje tady velkou roli, ne že se nemění. 1990-2023 bylo průměrné 41 tropických dnů. Nejvíc bylo v 2018 70, 2013 67. Minuli rok jen 57. Není to podstatní rozdíl. Rozdíl je v lidech a co očekávají, a špatně designy co nejsou v hodně na České klima kde jsou horké léta a studené zimy a velké rozdíly.

Kultur

Korekce 2003 bylo 67. To je 22 let zpátky.

Jarda

pravdu máte oba, klima se mění, ale i obecný standard

rave.padme

Jestli je stejna cena jako pred lety, tak to je vlastně dobra zprava, to je kvuli inflaci o 20 % levnější 😉
A jen to ukazuje jak to tehdy bylo cenove napaleny…

Martas

Za 2 roky nebyla inflace 20 procent.

Kultur

20%? Tak to znehodnocení peněz za pět let je o dost víc jak 20%.

Vojta

Lepší pozdě než vůbec. A prosím místní „experty“, vůbec neotevírejte otázky, jestli je to potřeba. Už po 100., je…

Malby28

Dobrá zpráva. Praha mohla ještě zvýšit počet klimatizovaný tramvaje. Můžeme na to těšit letošní a příští rok postupně přibývat nové tramvaje 52T. Další tramvaje bude rozhodovat pražská rada. Pokud to potvrdí, že může postupně přebírat další 160 kusů.

Y.K.

To jsem zvědavý. Jetě by to chtělo poršetry, ale tam je to asi nereálně. Ale je to tam peklo, když jsou vedra, otvíracích oken pomálu, nucená ventilace dovnitř tlačí vzduch z rozpálené střechy…

Glados

Asi to bude složitější než na 15T, ale jít by to mělo a chtělo by to, jestli s jejich provozem DPP počítá i do budoucna

Petr

Do barakud fakt ne, už takhle je to těžký jako tank a střecha by to neunesla.

Radoslav

Dříve jezdily otevřené vozy bez oken. A to nebyly taková vedra. Jestli by nebylo dobré mít letní varianty tramvají bez oken. Ať to vítr krásně profoukne.

Matyáš

Když máte 30 stupňů ve stínu, tak udělat průvan opravdu není řešením.

Bert

Navíc tramvaje, které budou kolem půl roku někde odstavené (protože v zimě ten průvan při jízdě 60 km/h moc příjemný není) nejsou příliš ekonomické.

Ono ani v létě při bouřce by to nebylo nic moc.

Frantík

No okna jak na 810 by nebyla úplně nereálná 🙂

Air Traveller

… a on ani ten prach a bordel z ulic nebude to prave orechove.

doba se posunula 🙂

Kont

6 let? Když to tentokrát nedopadne jako vždycky, tak se pořád na nějaké značnější zastoupení klimatizací v tramvajích nečekáme 6 let? To je teda novinka, volejte 3x hurá a 3 dny se radujte. Snad tu za 2 roky nebudeme číst identickou zprávu.

Martin

Jo, o víkendu jsem se centrem pohyboval a překvapilo mě, jaké horko umí být v některých nově vypadajících tramvajích. Totální sauna. Plně podporuji.

Martas

To vypadá, jak když někdo z magistrátu zavítal po 2 letech do tramvají 😀

jaroslav.dohnalik

Klima je jedna věc. Druhá věc je urážet pazoury všem, co pořád otevírají okna.

Y.K.

To jo, ale lidi ne tak úplně vnímající rozdíly jsou zmatení, když tahle klimzatizaci má a tahle ne. Tuhle jsem viděl paní se čílit na otevíranými okny v 15T, ale ona to jaksi byla první série 15T, kde žádná klima není.

Milan R.

Ako pravidelný cestujúci v pražskej MHD pozorujem tento problém najmä v autobusoch SOR NB, ale i v tramvajích 15T. Drvivá väčšina cestujúcich nerozlišuje v rámci 1 typu vozidla kusy, čo majú klimatizáciu salónu cestujúcich od kusov, čo ju nemajú.
Všímavý cestujúci môže podľa toho, či má vozidlo funkčnú klimatizáciu salónu cestujúcich, otvoriť či zavrieť najbližšie okno. Ale nemôže v plnej tramvaji obiehať všetkých cestujúcich a vysvetľovať, prečo by mali otvoriť či zavrieť okná. Bolo by dobré, ak by to stihol vodič na konečnej.

Filip Jirsák

Ono by pomohlo, kdyby cedulky upozorňující na to, že se nemají otvírat okna, navrhl nějaký designer, a ne technik z depa. Oni by pak někteří cestující pochopili, že nemají otvírat okna, protože tramvaj je klimatizovaná. Ten současný román, co tam je, a ve kterém jaksi chybí ta nejdůležitější informace, že se okna nemají otvírat, je k ničemu.

Air Traveller

nepochopili. jste prilis velky optimista 🙂

mam obavu, ze “otvirani oken” bez ohledu na klimatizaci mame zakodovanou v genech.

Ferda

Řešením asi bude jim to znemožnit, co říkáte?

jaroslav.dohnalik

V busech by bohatě stačilo čas od času pustit to hlášení, které na provoz klimy upozorňuje. Bohužel, letos jsem jej ještě neslyšel.

vojta637

Nezlobil bych se, kdyby se dodala i do 14T. Ve Wroclawi jezdí odvozená 16T s dodělanou klimatizací. Takže funkční řešení na trhu existuje.

tarten

Ovšemže funkční řešení na trhu existuje. Prodat 14T. 🙂

Někdo neznámý

Říkají vám něco odlišné normy a jiné nápravové tlaky. 😉

Luděk

16T nemá poháněný střední podvozek a v Polsku nejsou tak přísné normy na klimatizované vozy.

Proton

Nezájem firem. Takovou zakázku z principu nikdo jiný než výrobce dělat nemůže. Nebo snad má DPP komplet technickou dokumentaci k tramvajím včetně třeba softwaru řídících jednotek?

MHD

K čemu je potřeba integrovat ovládání do softwaru. Klimatizace může být úplně nezávislé ovládaná.

Szantus

Doporučuji si ještě jednou (a důkladně) přečíst článek, je tam větička: Řízení a ovládání klimatizace musí současně spolupracovat se stávajícím systémem topení v tramvajích a ve všech režimech musí umožnit částečnou nebo úplnou recirkulací vzduchu…

MHD

Děkuji za doporučení. Četl jsem to a řešení opravdu existuje. Stačí topení přepojit a řídit společně s klimatizací pomocí nové ( nezávislé) řídící jednotky.
Existuje i řešení hybridní. Ale vše je o umění přemýšlet a hlavně CHTÍT.

Filip Jirsák

Nezávislé ovládání by nebyl dobrý nápad. To pak vede k těm situacím, kdy řidič zadává číslo linky a oběhu třikrát do třech různých systémů. (Pozor, to byl příklad. Do klimatizace asi nebude zadávat číslo oběhu, ale třeba požadovanou teplotu.)

Air Traveller

proc by ji tam mel zadavat? to cislo muze byt nastavene a neni duvod do nej jakkoli sahat.

nebo se zeptam jinak – pokud mate auto s klimou – jak casto se v tom vrtate? ja jen, ze treba ja nemam potrebu se v tom hrabat castejc, nez dvakrat za rok – na jare tam nastavim 20,5 a na podzim 22,5.

Filip Jirsák

V autě si můžu nastavit, co chci. V tramvaji se musí dodržovat normy, které například omezují maximální rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou. A také jsou dobré takové věci jako ochladit salon už před příjezdem do nástupní zastávky, nechladit naplno při stání ve smyčce nebo při jízdě do vozovny a tak.

A i kdyby nebylo potřeba zadávat ani teplotu, pořád není dobré mít v tramvaji na sobě nezávislé dva systémy – topení a větrání a vedle toho klimatizaci. Asi by se nestávalo, že by to topilo a klimatizovalo zároveň, ale nesoulad klimatizace a větrání by také nedělal dobrotu.

Air Traveller

i kdyby, tak maximalni rozdil (ackoli tyhle teorie, ze by rozdil nemel byt vetsi nez X jsou nesmysl) si klima muze ohlidat sama – takze opet, neni potreba nic nastavovat.

Filip Jirsák

Aby si to mohla klimatizace hlídat sama, musí mít na vhodném místě umístěné čidlo venkovní teploty.

A pořád tam zbyl ten druhý odstavec.

Air Traveller

vy se mi asi zdate.

co brani tomu, aby tam to cidlo bylo? 🙂

v kontextu dodatecne montaze klimatizace (ktera mimojine zahrnuje i montaz jeji venkovni casti) je cidlo venkovni teploty tim nejmensim problemem.

co tak dlouhodobe sleduji, tak vasi specialni superschopnosti je rozbit diskusi naprostymi blbostmi.

Filip Jirsák

Já jsem nepsal, že by něco bránilo. Zadávat třikrát číslo linky a pořadí také ničemu nebrání…

Když nemáte žádné protiargumenty, tak prostě nereagujte. Tak prosté to je.

Y.K.

Klima nebo informační systém by rozhodně měly jít udržovat i bez přístupu k software řídicích jednotek (těch kritických co řídí pohony, brzdy a tak). Je to chyba zadání. Ideáně by tam měl být standardní interface (něco jako RS422, CAN atp) a dokumentovaný protokol, ale výhodnější je zjevně to zamknout a pak se divit.

Leinad

Takže Škoda fakt vydala DPP dokumentaci a ten si to může nechat namontovat kde chce? 🙂 a jak to bude se zárukou?

watslaw

Nejsou už tak jako tak po záruce?

Martin Šubrt

Tramvaje 15T půjdou na první velké prohlídky po více než 15 lletech provozu, tj. to znamená, že jsou po záruce, tedy to otevírá možnost, že se to konečně podaří. Kombinace musíte to vysoutěžit, a máte to v záruce opravdu nebyla ideální ;-).

Adam

Mohlo by se začít s tím, že budou jezdit přednostně tramvaje, které už klimatizaci mají.

Noscortas

To byste mohl taky čekat na tramvaj půl hodiny a nepřál bych vám potom vidět, jak by byla potom natřískaná k prasknutí.

Petr

Ony tak nějak jezdí všechny, takže na nějaké „přednostně“ jaksi není prostor…

MP22

Hoši dotoho! Absence klimatizace u 15T je katastrofální, v kt nebo T3 jsou alespoň velká okna, první série 15T je ale v létě v centru v koloně docela past, já osobně se jim přes léto vyhýbám jak můžu.

MP22

No a zapomněl sem na 14T, ale těm se vyhýbám celoročně 😀

Proton

Je to tak, v T3 i KT8 je díky deklům na střeše a otevíracím oknům i ve vedrech přijatelně, ale 15T je skleník a i v těch klimatizovaných mi přijde že klimatizace horko těžko stíhá.

MP22

Jo v centru je dost slabá, hlavně když se obměňuje většina cestujících a přijdou na každé zastávce desítky přehřátých sálajících lidí 😁

petr

Původní T3 měly odporníky pod podlahou Takže s trvale vyhřivanou podlahou v létě tam bylo hůř i s otevřenýmy okny.

Noscortas

Především v KT8 je obvykle celkem fajn, pokud tedy venku nejsou zrovna čtyřicítky ve stínu.

Tomáš R.

Nejzásadnější problém s klimatizací v pražské MHD jsou cestující. Letos se mi ještě nepodařilo nastoupit do vozu s funkční klimatizací, kde by nebylo otevřené aspoň jedno okno.
To není výjimka, to je zákon, pravidlo, vždy to tak je.

Průvodce původní Aleš

Dnes dopoledne jsem sedl do autobusu Iveco a jeden cestující hned otevřel okno. Chtěl jsem mu ukázat ten obrázek, kde je napsáno, že se nemají otevírat okna. Jenže jsem se radši přesvědčil, zda klimatizace jde. Nešla. Pokud ji řidič později zapne, tak už to okno možná nikdo nezavře. Ráno jsem naopak jel skleníkem 15T bez klimatizace a ani jedno okno nebylo otevřené. Já bohužel nebyl ani u jednoho otevíracího okna, abych nějaké otevřel.
Možná by ševci a řídiči mohli na konečné projít vůz a pootevírat / pozavírat okna.

Leinad

A pokud zavírají s plánem pustit klimatizaci, pozamykat. Pokud naopak chtějí tohle kolo nechat nastavení na cestujících, tak poodemykat.

Tomáš R.

Ano, to je takový zákon naruby, že když ve voze klimatizace není/nejde, tak nikdo okno neotevře:-)

Václav

Zase nepředstavujme si, že jedno nebo dvě otevřená okénka udělají nějaký zásadní rozdíl. Čekání na dobíhající mi tramvaj vyvětrá (tedy zahřeje) více. Ale i tak v obloucích ve zpětném zrcátku sleduji, kolik okének mi od konečné zase cestující pootevírali. Ale nikdy to není víc jak 3-4. Co je potřeba ještě k 15T zmínit, že řidič má možnost o +/- 2°C zesílit či oslabit účinek klimatizace a to už opravdu rozdíl cítit je.

Tomáš R.

To si dovolím nesouhlasit. Představte si to v zimě. Topíte a máte otevřená 3 – 4 okna. Pokud bude venku fakt zima, tak to prostě nevytopíte anebo bude muset jet topení úplně naplno a velmi neefektivně.
S klimatizací je to totéž.

Filip Jirsák

Není to totéž. Když je venku fakt zima, bude výrazně větší teplotní rozdíl mezi tramvají a venkem, než když je venku horko a uvnitř běží klimatizace.

Jsou i jiné odlišnosti, ale ty asi nebudou mít zdaleka takový efekt, jako ten teplotní rozdíl.

Radek

Jen drobné upřesnění: 9243 přišla s klimatizací už z výroby, pilotní projekt doklimatizování se týkal jen vozu 9285.

Pavel

Trochu blbá otázka, ale mají tramvaje na oknech nějaké protisluneční / UV fólie podobné jako na autech?

Hafan

Upřímně o tom pochybuju, protože jinak by tam nebyl zdaleka takovej skleník a skla by byla výrazně zatmavenější. Rád bych si myslel, že v posledních minimálně 10 letech bude něco takového na vozidlech standard, jenže standard je to jen do té míry, do jaké si o to napíše ve VŘ zákazník a tam myslím začíná problém napříč dopravci.
Zatmavovací UV folii vidím jako to nejjednodušší a nejlevnějších řešení, které lze pro zabránění přehřívání vozidel (stávajících i nových) udělat. Ale ne, raději na to flákneme hnusnou CVR a ještě o něco zdegradujeme celou úroveň MHD a službu zákazníkovi. 🙁

Průvodce původní Aleš

Btw.máme dvě úplně stejná auta (i se stejnou barvou), jedno je o 5 let starší a to jsme kupovali jako ojeté, tedy nemohli jsme určovat výbavu, nemá zatmavená okna, to nové má a je to sakra rozdíl.

Milan R.

Zatmavené okná vozidiel MHD pomáhajú, aj na jar / ráno v lete, keď je vonku 17° C, ale vo voze bez zatmavených okien aj 27°.
U tramvají ako dráhových vozidiel môže byť problém s byrokraciou, ale na autobusoch by nemal byť žiadny problém dolepiť u starých SORov DPP bez klimatizácie salónu cestujúcich zatmavovacie fólie na okná tak, ako DPB na Ivecá Urbanway 12M.
Ideálne je mať zatmavené okná z výroby, ako majú v Bratislave SORy NS 12 Diesel z roku 2022 (klimatizácia salónu cestujúcich je o to účinnejšia). Škoda, že DPP nakupuje nové tramvaje 52T bez zatmavených okien.

Průvodce původní Aleš

Ví někdo, jaký je postup v autobuse DPP, který je vybaven klimatizací a ta není funkční/zapnutá? Když nastoupím dozadu, nechce se mi chodit 18 metrů plným autobusem, abych se dověděl, že je „zapnutá“ nebo že „nefunguje“. Na jaké číslo se dá zavolat, aby ten řidič měl záznam, že něco dělá špatně?
A ano, opravdu budu tento týden z domova odcházet podle údajů vozidla na mapě (píšu abych nebyl dotazován co budu dělat v případě, že pojede vozidlo bez klimatizace).

Jihočeský velkoměšťan

Taky si říkám, že to nemůže být neřešitelný problém. Stačilo by po vzoru některých meziměstských linek, co zobrazují „Zastavíme“ na LCD obrazovkách pod plánem zastávek při stisku STOP integrovat i „Zapnutá klimatizace“ při zapnutí klimy. Jen se musí chtít po výrobci vozidla udělat signální výstup do IS.

Martin

I do T3 a KT8 klimatizace dodelat jde,… ale otazkou je, zda se to vubec vyplati, kdyz jsou to stare vozy, a T3 se budou vyrazovat…
PS: Jde to obdobne jako u instalace mobilni klimy, proste by se vyradila jedna sedacka, udelal vyvod ven a obyc. plastovy kanal [ro vydech a sani ve voze po strese… nebyla by ale moc efektivni…

watslaw

Nicméně wany a KT8 se pořád „vyrábějí“, takže tu s námi bohužel budou ještě dlouho a zároveň by se to tam dalo dát z „výroby“.

Martin

No, to je oyazka, porad by to byla skrin uvniyr vozu, pac jinam to nedate bez zesileni strechy a sloupku,…

Petr

Nedalo, nevyjde ti statický výpočet pevnosti skříně…

Leinad

Vyvrtat vývod do té kastle? A jezdilo by to pořád na původní papíry, nebyl by to už zásah po kterém by se schvaloval podle dnešních norem (t3 vs crashtest).

Martin

Nemyslim, to mate jako stresni okno, stejne se dodelavala i klima pro ridice, jde jen o vyvod/vyfuk tepla mimo nosnou konstrukci…

Jihočeský velkoměšťan

Takže po doklimatizování 15T zůstane v Praze jediný saunový skvost, milovaný všemi: 💖14T💖

(pokud nepočítám T3, ale ty alespoň při jízdě slušně větrají)

Juraj

No, „slušně“… Větrají trochu, ale je to lepší než 14T. Požitek to rozhodně není, stejně jako kačeny.

Mimochodem, nechtěl DPO nedávno doplnit klimu do Varií? Nakonec z toho nějak sešlo, ale i s tou T3 by možná něco vymyslet šlo (byť to už úplně nedává smysl).

Pezos

Ad. Ostrava, tam mají někteří tramvajáci bohužel zvláštní zálibu. Že v největších vedrech zásadně na klimatizovaných tramvajích vyřazují poptávkové ovládání a automatické zavírání dveří. Tedy na každé zastávky otevřou všechny dveře z kabiny bez ohledu na počet nastupujících a drží je otevřené celou dobu pobytu.

Šalina na Špilas

DPMB skutečně klimu doplnil do Varia, ale je to snad jen jeden testovací kus. Takže to jde.

Jirka

Přesně tak, je to vůz 1598 – jedná se o „krátké“ Vario (ne kloubák) a cena byla 1,75 milionu. Ve srovnání s tím že zde by se jednalo o tři jednotky a mnohem delší tramvaj, tak se mi ta cena v Praze nezdá tak hrozná.
Ale na druhou stranu v Brně se jednalo o jeden kus a dá se předpokládat že kdyby jich mělo být více, tak cena klesne.
Každopádně doufám že se Brno rozhoupe a klimatizaci doplní i do dalších. Ale už tomu moc nevěřím…

Nose Peak

DPMB nakupoval (přesněji, sám bastlil) šaliny bez klimy ještě v roce 2018. Příčina steiná jako v Práglu – žádný oteplování prej není. Takže lidi budou v 45 stupních jezdit v šalinách bez klimy, bo nejmladší Poršetry nemaj ještě ani 9 let a Varia 7 let…

rypáček

Všechno jde když se chce, jel jsem v nejmenovaném městě nízkopodlažní T3 s klimou…

tomash

Nastává čas z MHD v Praze v letních měsících definitivně přesedlat do auta. Další angínky a chřipečky z překlimatizovaných vozů nechci, nevím, zda někomu došlo, že když na spocené tělo v šortkách a tričku pustíte 18°C – 20°C vzduch, bez zdravotních komplikací se to neobejde. A řidič v košili a kalhotech vám jen řekne, že s nastavením klimatizace nic dělat nemůže.

Luk

To se mi líbí:
1. Není tam klima → moc horko, šup do auta
2. Je tam klima → moc zima, šup do auta
😀

To by se jeden po....

S tím dokáže přijít jen autoholik.

Mad_Majk

Jel jste někdy klimatizovanou tramvají v Praze? Protože zima v nich opravdu není.. naopak, někdy bych ještě přitlačil a teplotu snížil..

(jo takové BTS v Bangkoku třeba, to je jinej zážitek, to člověk s sebou pomalu tahá svetr a šálu 🥶)

Luk

Tramvaje jsou OK. To některé busy jsou lednice. Zejména sedět u okna znamená koledovat i o nemoc, když tam člověk vleze zpocený z 35 stupňů venku.

Aaabbb

Já vidím naopak zejména u autobusů problém opačný, venku je vedro a řidič z nějakého důvodu klimatizací nechce zapnout.

Juraj

Ale kecy. Zajeďte si kamkoliv do teplejších zemí, kde klimatizují výrazně drastičtěji. Žádná zdravotní apokalypsa se nekoná, je to jen otázka zvyku. Citlivější povahy si na dlouhé cesty přibalí lehkou mikinu a budou ráno brát šumivé céčko.

Twix

Doporučuju třeba metro v Barceloně – na ulici vedro, ve stanici snad ještě větší (hlavně pozdě večer), a pak přijede mrazák 🙂

Mad_Majk

Jojo, ty stanice metra tam jsou o v lete o zivot :/ (ale Londyn je na tom dost podobne, ne-li hur 🙂 )

Air Traveller

me to prave neprislo.

pocitove tam je mrazak pri vstupu, ale to hlavne proto, ze ram clovek vleze z horka venku/ve stanici, ale kdz je v tom voze dyl, tak mi prislo, ze vlastne nic moc.

Air Traveller

me by zajimalo, kolikrat v zivote jste v praze tou klimatizovanou mhd jel.

Karel

Až budete stát v koloně (v Praze dost časté) tak si možná vzpomenete, že klimatizace v autě pracuje jen při běžícím motoru. A pohled na ceník u čerpačky není nic povzbudivého

Jarda

Konečně se Praha přiblíží maloměstům, kde už mají klimatizované MHD i třeba za 100%

Náhodný Kolemjdoucí

Pořád na rozdíl od maloměst nebude mít klimatizované metro.

XXXD

Na co potřebujete klimatizaci v metru? V Praze jsem v tunelu (ve stanicích) snad nezažil nějaké nepříjemné klima z pohledu teploty (s ohledem na běžné klima na povrchu). Nějaká opodstatněná potřeba klimatizace by vznikla jen v případě existence delších povrchových úseků, dnes ale jezdí metro odkryté po povrchu jen krátký úsek u Depa Hostivař.

Petr

A kde taková města jsou ? Zatím jsem po světě na žádné takové nenarazil…

MHD

Problém předchozího VŘ byl požadavek na integraci ovládání do řídícího systému tramvaje. (Čti na míru Škodě). Kdyby stačilo OEM řešení, třeba by se přihlásil nějaký polský dodavatel a cena by byla jinde.