Dusno kolem MAXů: Hrozí rozpor mezi schválením v USA a Evropě

United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United AirlinesUnited Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines

Kolem uzemněných letadel Boeing 737 MAX začíná vyplouvat na povrch rozpor mezi leteckými úřady USA (FAA) a Evropské unie (EASA).

Kolem uzemněných letadel Boeing 737 MAX začíná vyplouvat na povrch rozpor mezi leteckými úřady USA (FAA) a Evropské unie (EASA). EASA podle prezentace svého ředitele Patricka Ky v Evropském parlamentu si vymínila, že všechny změny letounu sama posoudí a schválí. Nedeleguje tuto pravomoc na FAA, jak bylo v minulosti běžné. Na Boeing přitom klade řadu požadavků. Podle zahraničních médií tak hrozí schizofrenní a bezprecedentní situace, kdy letadla budou schválena v USA, nikoliv ovšem v Evropě.

„Pokud by FAA letoun schválila a pustila do vzduchu a EASA to trvalo déle, vznikl by bezpříkladný rozkol v celosvětové regulaci, který by vážně zkomplikoval plány mnoha leteckých společností,“ píší například The Seattle Times.

EASA má podle prezentace několik základních podmínek pro opětovné uvedení MAXů na evropské nebe: Například sama prověří a schválí všechny změny navržené společností Boeing, příčiny nehod v Indonésii a Etiopii JT610 (Lion Air, 28. října 2018) a ET302 (Ethiopian Airlines, 10. březen 2019) při kterých zahynulo 346 lidí budou dostatečně osvětleny a posádky B737 MAX náležitě proškoleny.

K nehodám podle všeho přispěl systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který se spustil v nesprávnou chvíli a otočil letadla k zemi. EASA přitom prezentovala řadu souvisejících technických problémů, které zjistila. Patří mezi ně například nedostatečný monitoring poruch systému, nutnost vynaložit přílišnou sílu na ruční řízení v případě poruchy systému, opožděné vypnutí autopilota či příliš velké riziko omylu posádky.

EASA přitom není spokojena s některými řešeními navrženými Boeingem. EASA rozhodla o uzemnění MAXů 12. března, už předtím tak učinily například Čína, Singapur či Austrálie. Posléze se přidala i severní Amerika, Brazílie či Japonsko.

Mezi největší provozovatele MAXů v Evropě patří Norwegian, Smartwings, LOT a TUI fly; uzemnění letadel způsobuje firmám velké provozní i finanční potíže.

Tagy Boeing 737 MAX EASA FAA Top uzemnění letadel 737 MAX
15 komentářů