Cestovní ruch Letectví

Dusno kolem MAXů: Hrozí rozpor mezi schválením v USA a Evropě

United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines
United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines

Kolem uzemněných letadel Boeing 737 MAX začíná vyplouvat na povrch rozpor mezi leteckými úřady USA (FAA) a Evropské unie (EASA). EASA podle prezentace svého ředitele Patricka Ky v Evropském parlamentu si vymínila, že všechny změny letounu sama posoudí a schválí. Nedeleguje tuto pravomoc na FAA, jak bylo v minulosti běžné. Na Boeing přitom klade řadu požadavků. Podle zahraničních médií tak hrozí schizofrenní a bezprecedentní situace, kdy letadla budou schválena v USA, nikoliv ovšem v Evropě.

„Pokud by FAA letoun schválila a pustila do vzduchu a EASA to trvalo déle, vznikl by bezpříkladný rozkol v celosvětové regulaci, který by vážně zkomplikoval plány mnoha leteckých společností,“ píší například The Seattle Times.

EASA má podle prezentace několik základních podmínek pro opětovné uvedení MAXů na evropské nebe: Například sama prověří a schválí všechny změny navržené společností Boeing, příčiny nehod v Indonésii a Etiopii JT610 (Lion Air, 28. října 2018) a ET302 (Ethiopian Airlines, 10. březen 2019) při kterých zahynulo 346 lidí budou dostatečně osvětleny a posádky B737 MAX náležitě proškoleny.

K nehodám podle všeho přispěl systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který se spustil v nesprávnou chvíli a otočil letadla k zemi. EASA přitom prezentovala řadu souvisejících technických problémů, které zjistila. Patří mezi ně například nedostatečný monitoring poruch systému, nutnost vynaložit přílišnou sílu na ruční řízení v případě poruchy systému, opožděné vypnutí autopilota či příliš velké riziko omylu posádky.

EASA přitom není spokojena s některými řešeními navrženými Boeingem. EASA rozhodla o uzemnění MAXů 12. března, už předtím tak učinily například Čína, Singapur či Austrálie. Posléze se přidala i severní Amerika, Brazílie či Japonsko.

Mezi největší provozovatele MAXů v Evropě patří Norwegian, Smartwings, LOT a TUI fly; uzemnění letadel způsobuje firmám velké provozní i finanční potíže.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Schizofrenní a bezprecedentní situace je dost bulvární označení. Vždyť EASA si už několik let postupně začíná vyžadovat certifikaci letadel dle vlastních podmínek, MAXové to rozhodně nezačali. Naopak se ukázalo že je dobře mít to ve své nezávislé režii po tom co FAA předvedla a do poslední chvíle tvrdila že je vše v pořádku a z provozu se stahovat nemusí.

Přemek
Host
Přemek

Pokud má letou jiné letové charakteristiky, má projít novou cetrifikací. Boeing má FAA podplacené , na EASA ale drápky nemá. Prostě když má finanční ředitel podmínku nabídnout provozně levnéjší éro, díky použití novějších motorů s větším průměrem, tak konstruktírovi nezbývá než učinit to, so je na MAXech ono wrong by design – pošoupne je kupředu a výše, protože při dosavadní poloze by se pod křídlo nevešly. Takže nejprve zdokuḿentovat odlišné letové charakteristiky, překopat MCAS, následně cetrifikovat a pak teprve povolit k letu.

Přemek
Host
Přemek

Omluva za překlepy, píšu na US klávesnici bez CZ přelepek.

Y.K.
Host
Y.K.

Odlišnost letových charakteristik je jistě zdokumentované velmi dobře, proto také vymysleli MCAS pro „krizové situace“ při přetažení.

Mates
Host
Mates

ESSA 😀 nikdy z nich nevypadlo nic kloudnyho. Viz napr. totalne zmatecne rozhodnuti o zastavani MAXu, ktere jiz leteli do sve destinace a ohrozeni tak posadky a cestujicich. EASA je pouze jeden velky bordel 🙂

Jakub David
Host
Jakub David

Spravne rozhodnuti. FAA si dost poskodila duveryhodnost.

Karel Jezbera
Host
Karel Jezbera

Takže mezi konspirací a realitou je rozdíl cca 6 měsíců. Teď o tom mluví sám GŘ EASA. Postup EASA je celkem logický, poté co se FAA svým jednáním doslova znemožnil před ostatními světovými partnery. Po přečtení prezentace si troufám tvrdit, že Boeing na některé otevřené body nebude schopen najít uspokojivou odpověď ani za dalších 6 měsíců, protože základní design toho letadla je prostě špatný a naučit ten stroj bezpečně létat je znásilňování fyziky.

libcha
Host
libcha

Můžete ty neopravitelné designové nedostatky MAXů nějak rozvést nebo odkázat na další tématické čtivo?

Karel Jezbera
Host
Karel Jezbera

Tohle při letových zkouškách nedopadne uspokojivě a bez celkového reengineeringu letadla je to těžko řešitelné:
– Flight without MCAS (including high speed turns and stall)
– Scenario of stabiliser runaway (uncommandedMCAS activation, manualtrimwheelforces)

Martin Ler
Host
Martin Ler

Docela by mě zajímalo, jestli některé z problémů MAXů by se nenašly i u starších modelů.

Jen tak
Host
Jen tak

Nenasly. jaksi proto, ze tam MCAS není.

Matoo
Host
Matoo

Tyhle problémy pramení s posunutí motorů více před křídlo, což je případ pouze MAXů.

Omar Baba
Host
Omar Baba

Airbus má dlouhé prsty…

Ondra
Host
Ondra

A v čem by toto konkrétně Airbusu pomohlo ?

MadMajk
Host
MadMajk

Myslíte ten Airbus, co nestačí vyrábět a posouvá dodací termíny objednávek? Aktuální situace poškozuje právě i Airbus, protože aerolinkám utíkajícím od Boeingu nemůže nabídnout náhradu dostatečně brzy..výrobní kapacity jsou na maximu a aerolinky by dostaly “náhradu” za MAXe nejdříve v letech 2023-24.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince