Je naivní si myslet, že okruh utlumí dopravu v centru, řekl Hřib. Na 1000 Pražanů připadá už 949 vozů

Barrandovský most po rekonstrukci. Foto: MHMPBarrandovský most po rekonstrukci. Foto: MHMP

Ročenka uvádí také nejzatíženější úseky na pražské komunikační síti.

Odebírat
Upozornit na
guest
160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

To nebrání existenci „ažbudeokruhismu“ a zdržování některých úprav v centru.

Radomír V.

Praha posledních 30 let neinvestovala do ničeho jiného, než do silnic pro auta, což vedlo k přemnožení aut. Směji, se když slyším, že dopravu vyřeší pouze masivní výstavba nových silnic. Už brzy nebude fungovat nic, protože všude budou stát kolony aut a státní rozpočet se celý utratí za opravy a stavbu silnic, přičemž zisky z mýta náklady nepokryjí.

Michal M

To podzemní parkoviště na Pankráci doufám už brzo dostaví.

Luk

Aby tam natáhlo další auta zejména po D1?

Petr

Praha posledních 15 let nepostavila ani jednu stavbu pro auta.

L.

To trochu přeháníš. Bude teprve 10. výročí otevření Blanky a to v září.

Filip Jirsák

To záleží na tom, čemu říkáte stavba. Proto psal Radomír V. o investicích, protože to je daleko jasnější. A nepoměr toho, co se za posledních 30 let investovalo do aut, a co do ostatních věcí, je do očí bijící. Do aut se investuje na všech úrovních, od vytváření jednotlivých parkovacích míst, výstavby semaforů, přes povinné garáže, rozšiřování ulic až po Blanku nebo okruhy. V MHD se akorát postavilo pár stanic metra. Na všechno ostatní se kašlalo. Až v posledních letech se začalo řešit pár dalších věcí jako drobná prodloužení tramvajových tratí.

Daniel Jablonecký

Blábolíš, Radomíre, ale vyvracet ti ty tvoje omyly nebo záměrné nesmysly nemá cenu.

Martin

S tím se samozřejmě dá souhlasit, nevyřeší. Otázka je jak dnes vydefinuji centrum. Pražák když nemusí, do centra autem nejede, časově to nevychází. Přiblíží se k tramvaji, metru. Problémem jsou příjezdové trasy do centra a řidiči co dojíždějí za prací. Dostavba okruhu je nutnou podmínkou proto, aby se v dopravních bodech postavila P+R parkoviště, aby lidé vůbec mohli rozumě využít MHD. Ostatně těch P+R parkovišt je pořád málo. Pak by bylo možné uvažovat o zavedení mýtného v centru a jiných opatření, včetně vyloučení dopravy, aby se centrum dopravně zklidnilo.

Panoramix

V principu souhlas, jenže i ta MHD je kapacitně za hranou, aby pobrala další cestující. Teď se třeba začal stavět kapacitní parkovací dům u metra Opatov s kapacitou cca 500 aut. Pokud se všichni sjedou ráno do práce, bude to jednak generovat značný přepravní proud přímo v okolí parkovacího domu, a dále bude muset již tak nacpané metro pobrat dalších několik set lidí. V zásadě se jedná o jednu plně obsazenou soupravu. Opravdu koncepčním řešením by bylo, aby se ty tisíce metrů čtverečních kanceláří nestavěly v širším centru města, ale právě někde na periferii, kam jde z okolí Prahy dojet… Číst vice »

Filip Jirsák

Ne, koncepční řešení je přestat přizpůsobovat město autům a vrátit se k tomu, že je město uzpůsobené pro pěší, cyklisty a na delší trasy MHD. Lidé jezdí autem proto, protože se město autům neustále přizpůsobuje, a tak je jezdit autem nejpohodlnější. Na úkor všech ostatních.

Jan Hrbek

Za 3 roky práce v Praze jsem byl asi 2x s rodinou autem, kdy se vezl kočárek a věci pro miminko. Vlak, MHD, občas se stihne i kafe při přestupu. V Praze je 2. nejlepší MHD po Berlíně

Jirka

Mýto do centra, jiné řešením není.

Pavel Dvořák

Jine reseni je vystehovat ty, co chteji zit v metropoli jako na vesnici😉

L.

Problémem jsou spíš ti co bydlí na vesnici a jezdí to metropole.

Michal M

To je moc radikální. Mají a) právo vozit si prdel kamkoliv b) zadarmo a c) STK a emise jsou buzerace.

Soudný znalec

Zero emission zóny 🙂

Aquinas

Hele, ale jak nad tím těď tak přemýšlím je to nesmysl. Změna RZ byla zrušena a tak když se přiveze do ČR auto a přihlásí se v Praze tak i při jeho prodeji někam na periferii zůstává přihlášené v Praze.1. V Praze sídlí ty největší autobazary 2. V Praze je velké množství prodejců nových vozidel. Však se podívejte někam na periferii kde vozidel s RZ Prahy je velké množství a stále přibývá.Prostě nevím jak to počítají když už se vozidlo z místa kde je přihlášené při změně majitele neodhlašuje a nepřihlašuje se jinde. Pak je jasné, že ten počet musí… Číst vice »

Aquinas

A opačně, v Praze jezdí auta registrovaná jinde se kterými se nepočítá protože už ani ten přechodný pobyt neexistuje a současná legislativa ho nezná, aby se podle toho dalo něco zjistit.

„přechodné bydliště, místo přechodného pobytu – dočasný pobyt občana mimo objekt trvalého pobytu např. z pracovních, studijních, zdravotních, rekreačních nebo jiných důvodů, např. podle zákona č. 135/1982 Sb. BYLI občané povinni hlásit ohlašovně nejpozději do tří pracovních dnů po ubytování místo, počátek a předpokládanou dobu přechodného pobytu, který potrvá déle než 30 dnů, a v hraničním pásmu hlásit pobyt na dobu delší než 48 hodin.“

Dejf

Ne, je jedno co má auto na ceduli, není vazba s místem kde je přihlášeno. Při změně majitele se normálně přihlásí na něj. Jak jinak chcete řešit třeba takovou drobnost jako pokuty?

M1M2

Na 1000 obyvatel 949 aut !!! To vse započítává vč. batolat, dětí i těch, co ani řídit nemohou. Takže se blížíme stavu co ekonomicky činný pražák, to auto. Průměr za celou ČR je cca 600 aut na 1 000 obyvatel. Tak to by se pražáci mohli sami na sebou zamyslet. Tedy zamyslet se nad zdrojem kolon a problémů. To je číslo výrazně vyšší, než ve většině evropských metropolí. Stejně jako by se mohli zamyslet nad tím, proč staví nejdražší parkovací stání v celé ČR (jen cenou pozemků to nebude při tom astronomickém rozdílu), stejně jako nad tím, proč se P+R… Číst vice »

Air Traveller

zas tak nych to nedramatizoval. nikoli bezvyznamne cislo z toho jsou opravdu auta, ktera ptahu za svuj zivot neuvidi.

Leinad

V okolních státech jsou výrazně jiné metodiky, auta na leasing se nepíšou na leasingovku, služební auta se nepíšou na zaměstnavatele?

Pavel Dvořák

Je zajimave, ze podle udaju o skutecnem provozu v centralnich castech mesta (centralni kordon) pocet vozidel v case klesa. Ti prazaci si tedy asi kupuji auta jen na to, aby se na ne koukali 😁 Nebo spis ten udaj o registracich vozidel neni vubec vypovidajici😉

Pavel Dvořák

Jeste doplnim, ze v rocence na str. 17 je to popsane pro ty, co nenaslouchaji jen zkratkam od politiku. Vyslovne uvadeji, ze statisticke udaje vyznamne zkresluji leasingove spolecnosti se sidlem v Praze.

Dejf

Nevím jak je to teď, ale leasingovka leaseplan byla svého času největší plátce silniční daně v republice. A sídlo má/měla na stodůlkách. Kde jsou asi přihlášena auta, co má v majetku leasingovka?

Daniel Jablonecký

Na to rád odpovím: jsou přihlášena ve Stodůlkách a poznají se podle písmene S na registrační značce 😁

Aquinas

Pomohl by, ale podmínkou je, aby v jeho trase byla vybudovaná záchytná parkovistě s možností přestupu na MHD. A co se týče toho počtu registovaných vozidel….Jsou započítána jen vozidla registovaná na osoby s trvalým pobytem v Praze? Jestli ano, tak v tom počtu chybí vozidla lidí kteří jsou v Praze třeba jen přes týden a v pronájmu a trvalé mají někde na okraji republiky kde je registrováno jejich vozidlo stejně jako vozidla lidí kteří bydlí mimo Prahu a do Prahy s nimi každodenně dojíždí.

Milan

Jenže víc vozidel než mají v Praze lidé s trvalým bydlištěm mimo ni je vozidel hlášených v Praze na firmy a organizace v ní majících oficiálně sídlo, ale celou či minimálně většinu činnosti i jízd těmi svými auty dělají také mimo ni a asi mezi takové případy patří i auta na leasing.

none

Je čas dostat lidi z aut 🙂 Dobrovolně z auta nikdo nevysedne.
Do té doby budou všude kolony. Chceme kolony? Ano, chceme. Chceme ucpaný město? Ano, chceme.
Tak to máme 🙂

OndraL

melete naproste blaboly! ja mam auto a nenam potřebu nim kazdy den stůj co stuj prdet po Praze nebo ScK… jedu raději vlakem, nebo MHD zatim co auto mam před domem! jsem z tech co to delaji dobrovolne a taky kvůli penezum. neradim se mezi chudinu, ale proc davat měsíčně bura i vic na phm?

Milan

Jenže takových jako jste Vy není mnoho – většina naopak na Vašem místě ukáže „já na to – PHM i častější výměnu opotřebovaných pneu a dalších dílů – mám“ a do VHD – veřejné hromadné dopravy nesedne a hlásá, že je drahá, protože si nenastuduje dlouhodobé časové jízdné.

Tomáš V.

To jsme dva. Autem jedu tak jednou za 2 týdny. A mně i Vám to bude stejně houby platné, protože se nikdo nebude zajímat o to, jak často ve skutečnosti autem jezdíme.

Navíc se najdou i tací, co lidi jako Vy považují za ještě horší, než ty, co tím autem jezdí běžně – protože podle nich jen zabíráte místo odkladem něčeho, co ve skutečnosti nepotřebujete. Na chalupu, kterou je člověk rád, že vůbec utáhne, tak bude podle některých jezdit asi autobusem, případně mu rovnou „poradí“, že pokud se mu to nelíbí, má chalupu prodat.

Internet je plný zajímavých názorů.

Honza

Jasně že nepomůže. Protože začnou autem jezdit denně ti co teď jezdí jen občas. Vidím to u svých kolegů v práci. Jezdí autem z domova do kanceláře (celé po Praze). A nejezdí denně jen kvůli kolonam. Většina aut co nám u firmy parkuje jsou pražští. Prostě mhd to trvá déle než autemba nejezdí „ihned když chci odejít“.

Milan2

Ale to je celé překroucené. Možná pár jednotek procent se spolu se zlepšením situace přesune k autu, ale většina lidí nejezdí po Praze kvůli pohodlí, ale kvůli časové a prostorové návaznosti služebních a soukromých činností a ti se nepřesunou ani tam ani onam.

Luk

Hodně lidé jezdí autem kvůli pohodlí. Většina by to hromadnou dopravou, případně pěšky nebo na kole, zvládla taky. Ale pokud mají možnost parkovat zdarma např. na pracovišti, tak je to pro ně velmi atraktivní i přes vyšší cenu.

Filip Jirsák

Ale přesunou. Jak ostatně ukazují jiná města, která to zkusila.

Pražský blázen

Řekněte mi, co všichni vidí na těch autech v centru Prahy. Pochopím, se zavřenými oči, že člověk jedoucí z nějaké vesnice do centra, páč tam má kancl. Ale k čemu potřebuje člověk bydlící na Floře, který pracuje někde na Proseku auto, kam denodenně dojíždí? To nemůže jet MHD?

Kubrt

To jsou otázky; někdo může jet MHD (spousta lidí tak jezdí, dle míry vytížení), někdo může a nechce (pohodlí), a někdo nemůže – třeba proto, že nejede jen tam a zpět, ale má i nějaké další pojížďky ve směrech/oblastech, kde to pokrytí MHD není dobré. Je nějaká šance, jak tyto podíly zjistit? Pochybuju.

Pavel Dvořák

Do prace jezdim pravidelne MHD. Ale zivot neni jen prace…

Milan2

Přesně tak. Ze svého platu bych nemusel v MHD už strávit ani minutu. Ale proč bych to dělal? Pokud je v trase rozumné spojení (a hlavně do centra), tak se svezu za 10 kč/den a ještě mám dobrý pocit, že jsem nikomu nesmrděl pod nos v koloně.
Tady se to pořád hrotí na vždy jen hromadnou nebo vždy jen autem. Ale tak se v 99% vůbec neděje. To je život, vážení, a ten není černobílý.

Milan

Přesně tak…. Auto je vhodné na dobu, kdy MHD je ještě v nočním provozu a často ani nenabízí nějaké přímé spojení a oproti autu trvá cesta 3-4 déle. Pokud začínám v práci později, tak nejsem takový blázen, abych vyjel autem do ucpané Prahy třeba v 6:30, kdy už auto nemá šanci konkurovat přímé denní lince, která je oproti nočním výrazně rychlejší. Občas je to spojeno s tím, že naložené auto zaparkuju ráno v práci a po směně mizím na víkend okamžitě pryč z Prahy a nemusím se vracet domů pro auto a popojíždět cca 15 km ucpaným městem. A jde… Číst vice »

mic

MHD jet pochopitelně může. Ale nikdo ho k tomu nedonutí, protože MHD poskytuje po všech stránkách horší službu.
Já třeba jezdím do práce MHD, ale otázky se vtírají. Kromě ceny totiž prohrává MHD ve všem. A když je třeba něco koupit, zařídit po cestě …

Jan Boleslav

Čas jsou peníze. Pokud MHD je pomalejší než ten člověk stráví v autě, vybere si auto. Nelze mu to zazlívat. Chová se racionálně. Pokud vím, tak se z Pardubic na hlavák do Prahy – 59 minut. 103,2 km. = cca 102km/h. Náhodná trasa: Praha MHD Sídliště Písnice – Pod Vyhlídkou 1:07, 16,4km. = cca 16km/h. Autem: 21.7km, 23 minut.

none

Může, ale nepojede. A když budeš naléhat, dozvíš se minimálně 5 důvodu, proč musí jet autem.

Air Traveller

kecy.

jak je totiz mozne, kdyby to bylo jak rikas, ze prazska mhd je prskticky cely den plna?

Air Traveller

muze. a velka cast to tak take dela.

Milan2

Jasný mínus. Obrovská část to dělá.

Klondajk

Služební byty na Barrandově, pracoviště v Holešovicích. Do otevření Blanky všichni jezdili MHD, 5 minut na tramvaj, 35 minut tramvaj, 5 minut od tramvaje = 45 minut. Po zprovoznění všech tunelů autem 20 minut od domu k domu. Celkem plus osm aut.

Milan2

Jo, ale jen brzo ráno nebo pozdě večer. Takže klídek.

Milan2

Člověk z Flory pokud jede jenom do práce na Prosek, tak jede určitě MHD. To jenom podtrhávám. Jenže pokud ten člověk jede služebně někam po nebo za Prahu a třeba na více míst a odtud se vrací domů a po cestě nakupuje, vyzvedává děti nebo tchýni apod., tak si to auto vezme. Proč ne? Tchýni na rámu od kola neodveze.

Daniel Jablonecký

Sedne na 136 a je to.

Jan Sova

Obecně platí, že obchvaty řeší cca. 30-40% problému. Ale pokud je uvnitř území hustě zastavěné, tak s tím už mnoho nadělat nelze… Leda zdražovat a odrazovat. Novou infrastrukturu (např. park and ride) už uvnitř takových aglomerací jen zřídka lze postavit.

Frantík

Já myslím, že docela je rozumné tu kvalitu vevnitř zhoršit, když se zase to někde zlepší. Nebude to pro všechny autíčkáře 1:1, ale nedá se pak jenom politikům zazlívat, že jdou jedním nebo druhým směrem.

Milan2

Kdyby vyřešily 20%, tak ať už stojí.

Milivoj Niklíček

Chtít stavebně zahustit Prahu, ale nemít v ní kudy jezdit může jenom neumětel Hřib a ta jeho pirátská sebranka.

Martin

Praha je velmi řídce zastavěná. V takovém městě potřebujete najezdit více km a hůř se používá MHD. Tj zahustit je z hlediska dopravy správný krok. Ale ani Pirátům se nepodařilo v tom smyslu nic zásadního změnit.

Milivoj Niklíček

Staví se na každým volným místě až se jeden diví, kdo by chtěl bydlet třeba těsně u jižní spojky a ejhle, i tam se staví. Praha je dobře zkur*ená zástavbou.

Pavel Dvořák

Jenze Praha ma ridky prumer hlavne diky obrim zelenym plocham, ne diky nizke hustote zastavby. Tedy mame tu spoustu rozlehlych lesu a parku uvnitr hranic mesta. Navrhujete tedy zastavet treba Stromovku, aby byla lepsi obsluznost MHD?

Daniel Jablonecký

To je všechno důsledek komoušské rozpínavosti, která loni slavila už půl století. Právě v roce 1974 se totiž Praha rozrostla do dnešních absurdních rozměrů včetně všech polí, luk, lesů a dalších typicky extravilánových oblastí.

Radek

Naopak. Čím řidší město, tím více IAD generuje. Chápu, že urbanismus může být v lecčems kontraintuitivní, proto koneckonců jsme v situaci v jaké jsme. Protože politici nabízejí zdánlivě snadná řešení „typu stačí přidat jeden pruh a postavit parkovací dům a všichni budou šťastní“, ale už to tak děláme skoro 100 let a situace se kupodivu nezlepšuje.

Milivoj Niklíček

Takhle to nefunguje. Každý chce mít auto, bo pohodlíčko. Táta, máma, synek nebo holka a ještě se domů svezeme služebním autem, páč můžeme.
To nemluvím o těch, co prostě nevlezou do mastný tyče, páč přece nejsou socky.

Jmeno

No a proč se tomu říká „mastná tyč“? Nejednou jsem se v MHD zasvinil od nějakého kolomazu, to pak potěší, když člověk jede do práce čistě oblečen, a dorazí zasviněný a nasraný.

Air Traveller

prave jste se usvedcil z toho, ze jste v praze mhd nejspis v zivote nejel.

Leinad

Nebo naopak dodržoval SPP a chytal na madla eskalátoru.

Radek

To máte asi pravdu, ale tak pak je to o tom socialismu, který v IAD udržujeme. Zkrátka chceme pod cenou prodávat komoditu, která je omezená (prostor) a myslíme si, že někdy takto uspokojíme veškerou poptávku. Což je samozřejmě úplný nesmysl, ti politici co tohle slibují samozřejmě vědí, že to nemůže fungovat, ale vox populi, vox Dei. Nikdo vám nemůže dát tolik, co vám může politik slíbit. Tak se pak nedivme, že jsme tam, kde jsme, když už 30 let na magistrát volíme ty stejné strany. Za 35 let vlády byla ODS u moci v Praze 25 let, tak ta zodpovědnost… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

V Praze není kudy jezdit? Co třeba zkusit koleje a dopravní prostředky, co po nich jezdí? Jezdí rychle a často.

Milivoj Niklíček

Bavíme se o IAD, pochopil? Sám mám auto, po Praze jezdím MHD, autem jen mimo Prahu, chatu a chalupu nemám.
Zahustit Prahu a pak se divit, že si každý přitáhne sebou minimálně jedno auto a nikam se to nevejde, může jenom neumětel Hřib a ta jeho pirátská sebranka.

Kubrt

Právě, že v hustě osídlených oblastech těch vlastních osobních aut lidi moc nemají, protože se tam nevejdou a nejsou moc potřeba (po Manhattanu moc lidí svým autem nejezdí).

Pavel Dvořák

Vite treba o jednom rozdilu, ze Manhattan je ostrov? Nebo ze do nej nevedou skoro vsechny dalnice ve state protoze je tak navrzena dalnicni sit? Nebo ze tam nejsou vsechny centralni organy verejne moci, protoze to neni hlavni mesto?

Kubrt

Eh, byl to jen příklad, mající poukázat ne nesmyslnost Niklíčkova vidění světa. Nehledám paralely mezi Prahou a Manhattanem.

Leinad

No sice je to ostrov a tím pádem bez tranzitu, ale v Praze je tranzit jen docela malý podíl na celkové dopravě.

Dálnice

Je fajné, že si p.Hřib uvědomuje, že doprava v centru města je především cílová, nikoli tranzitní. Otázka tedy zní, co pan radní udělal pro to, aby se doprava v centru regulovala. Například reforma parkování a regulace cenou. Ta jediná totiž funguje. Odpověď bude asi znít: neudělal nic. Což je v Praze nejjistější způsob řešení problému. Vys*at se na to.

Tomáš R.

Zkuste někdy vyrazit na zastupitelstvo hl. m. Prahy nebo nějaké centrální městské části, případně dopravní výbor. Třeba vám to přiblíží, co obnáší prosazení naprosto čehokoli v tomto systému a v těchto složeních orgánů obcí.
Prosadit někde jeden blbý přechod můžet být projekt na roky.
Regulovat parkování prostřednictvím tržní ceny (což já osobně považuji za správný princip) je zcela neprůchodné.

Dálnice

Naprosto nepochybuju o tom, co rikate. U radniho pro dopravu ocekavam neco, cemu se rika politicka odvaha. Ta chybi. Vysledek je, ze Prazane v centru si budou i nadale uzivat nadmernou automobilovou dopravu ptz regulace by se jich dotkla. Dobre jim tak.

Kubrt

Obávám se, že ani megaodvážný a revoluční radní pro dopravu nepřeválcuje celé zastupitelstvo. Ke krokům typu zásadnější regulace provozu a parkování IAD ve městě musí dospět společnost, musí k tomu být většinová vůle, pak se to stane i politicky průchodné. Je to otázka času, respektive střídání generací.

Dálnice

Souhlas. Praha potřebuje ještě několik desítek let.

Lukáš Novák

Odvaha je jedna věc a reálná politika věc druhá. Už takhle o dopravě víc rozhoduje radní Kovářík než démonizovaný Hřib.

Air Traveller

a nenapadlo vas, ze je to tim, ze jejich volici (obyvatele prahy) v te praze parkovat potrebuji a chteji? politik se snazi primarne o jedno – byt zvolen i za dalsi ctyri roky.

az tech, co budou chtit opak bude dost (a bude to pro ne zasadni), tak i ti politici prizpusobi

Leinad

Potřebují zaparkovat nebo chtějí parkovat na obecním zadarmo?

Dálnice

Samozrejme, ze jejich volici chteji parkovat pred barakem a zadarmo. Ale aut je vic nez mista. A tak se jejich volici divi, ze je vsude plno aut a ze se s tim nic nedela. Jak rikam, dejte tomu par desitek let…

David

Určitě byl za to, aby se na vnějším okraji centra stavěly parkovací domy jako to vidíme třeba ve Vídni ci německých městech

Lukáš Novák

Které staví soukromníci i díky tomu, že parkování na ulici nestojí směšnou částku a hlavně tam je to parkování důsledně kontrolováno.

M82

Nez budete lhat, tak si zjistete kolik stoji parkovani ve Vidni… Tyhle vykriky jsou fakt dokonale. Hodina parkovani stoji 2,6 eur. Pokud vim v centru Prahy je to 60-80 kc to je srovnatelne nebo vice. Jediny rodil jsou rezidenti, kde to je 1200 kontra cca 3000, ale vzhledem k tomu, ze to je rocni poplatek, tak to rozhodne jdou celkem srovnatelne castky

Jmeno

Ve Vídni není vůbec třeba nechávat auto někde na periferii a pak se trmácet přes celé město MHD. Pohodně si dojedu do centra a pak auto odstavím v jednom z mnoha podzemních parkovišť.

MiNo

Nechci obhajovat Hřiba, ale stejný úkol měli i náměstci před ním.

Pavel Dvořák

Je to jen predstava, ne realita. Je potreba odlisit mistni a dalkovy tranzit. Takova data ale nikdo nema nebo to minimalne neuvadi.

mic

Možná by prospělo, kdyby ke kancelářím nebyly stavěny garáže. Tedy můžete mít sídlo u Masaryčky, ale žádné dvě patra garáží. Na každé patro kanclů jen jedno stání. Pak by tam ta auta nejezdila a nezahušťovala provoz.

PetrH

Bohužel, parkovací minima u bytů i kanceláří zajišťují, že poptávka po dalších pruzích tu vždy bude.

Pavel Dvořák

Vzhledem k tomu, ze vnejsi okruh pripravuje RSD, tak bych spis cekal, ze se Hrib vyjadri k vnitrnimu, ktery je v jeho gesci. A ten vnitrni okruh by doprave v centralni casti Prahy dost pomohl. A nemyslim tím Staromestske namesti, ale cele sirsi centrum. K tomu ale taktne mlci😂

Lukáš Novák

Jak by dopravě v centrální části pomohl, můžete to specifikovat?

Pavel Dvořák

Je to proste, spousta lidi jede pres sirsi centrum trasai, ktere funguji jako objizdka pro neexistujici okruh. Tedy dobudovani okruhu stahne tento provoz. A predstava, ze pak najednou na uvolnene ulice vyjedou lide, kteri se vudou chtit jen projet, protoze tam bude volno (tzv. dopravni indukce), je jen predstava levicovych “myslitelu”. Centru (sirsimu) se ulevi, minimalne do doby, nez vzroste pocet bytu, kancelari a obchodu. Protoze tam se pak lide budou vic pohybovat, ne proto, ze budou mit volnejsi ulice.

PetrH

I s Blankou přibylo lidí jezdících autem, protože jim to vyšlo lépe. Měl jsem takové kolegy. A než se ten vnitřní okruh dodělá, tak aut v Praze bude ještě víc.

Milan2

Jste jak kolovrátek. Jezdil jsem namátkově před i po Blance a stejně moji kolegové. Záleží jaká činnost člověku kde navazuje a zda se mu vyplatí se vázat na auto (rychlost, náklad, výjezd kamkoliv mimo zástavbu, ale parkoviště, kolony) nebo mít volné ruce a dle vývoje dne improvizovat po husté síti MHD.

Leinad

Dopravní indukce je fakt. I v této diskusi jsou zmíněné příklady, kdy před Blankou někdo jezdil MHD a po otevření Blanky už je metro pomalejší. (Tedy kdyby s otevřením Blanky začala tamtudy jezdit i rychlíková bus linka, možná by to vycházelo jinak, ale k tomu nedošlo)

Air Traveller

diki absenci vnitrniho okruhu se proste jezdi prahou tam, kde to jde.

kdyz pojedu ze smichova nekam smerem vinohrady a cela tahle cast (ci naopak) tak treba zakonite skoncim v zitne/jecne. jinak to nejde.

PavelX

„proto děláme maximum, bychom tyto procesy zrychlili a zefektivnili“
Tak určitě. A proto se 10 let od otevření Blanky nepostavilo nic. Za tu dobu se mohl minimálně 4x vypapírovat a postavit odbočovací pruh v Povltavské k Bulovce, na Košinku a prodloužit připojovací pruh z od Prosecké směr směr Pelc-Tyrolka, což by ve špičce odblokovalo půlku Prahy.

zemko

myslite tu Blanku, ktera stale nema kolaudaci? stavet mimo plan a s ulitky, to slo ODS dobre, no

Jirka

Je pravda, že okruh se staví zejména proto, aby se tranzitní doprava odvedla z města. Jelikož já jezdím z Olomouce na Kladno, tak se mi přes Prahu opravdu jezdit nechce. Na druhou stranu je taky pravda, že centrum jakéhokoliv města prostě není nafukovací a určité množství aut už prostě nepojme a jediná možnost, jak s tímto něco dělat je kromě vylepšování MHD (což se v Praze děje jen velmi částečně a omezeně) regulace a to je politicky nepopulární. Takže výsledek Hřibovi práce za 8 let na magistrátu jsou pouze cyklopruhy na tak bizarních místech jako je ulice v Holešovičkách, Plzeňská,… Číst vice »

Frantisek X

Ale i to je omezování aut a nabídka alternativy, byť přiměřená možnostem, které mu dává celkové nastavení politiky města. Přibylo několik tramvajových tratí, je snaha kultivovat ulice i pro ostatní účastníky provozu. Naopak rozšiřování ulic pro auta bylo utlumeno. (Mimochodem, čí – Hřibovy. Komu – Hřibovi. Bije to do očí.)

Jirka

V těch Holešovičkách, na Plzeňské a jinde jsem nikdy, když jsem trčel v nějaké šílené koloně neviděl žádného cyklistu. Tohle by se mělo dělat úplně jinak a řešení je cyklostezka, nikoliv cyklopruh na nejfrekventovanějších silnicích ve městě.

Lukáš Novák

Kde jsou v Praze cyklopruhy na vámi uvedených místech? Nikde 🙂 Ve veřejné dopravě se toho za posledních 6-7 let neudělalo málo, razantně se pohnulo s tramvajovými tratěmi a konečně se začalo stavět metro D (kterého se Béma a spol. tolik báli, že ho úplně zabili). takž pohled z Olomouce může být malinko zkreslený.

Jirka

Aha a tohle je např. co? https://mestemnakole.cz/2024/07/praha-vyznacila-chybejici-usek-cyklopruhu-na-plzenske/ Praha má přístup k veřejné dopravě takový, že na jednu semtam postaví nějakou tramvajovou trať, ale opravdu důležité projekty jako je trať na letiště, kterou doslova sabotuje, nebo Vámi zmíněné metro D, kde dopravní podnik ani neumí správně vypsat tendr, prostě brutálně váznou

Jinak nepodceňujte lidi co nebydlí v Praze. Já tam jezdím za prací/businessem, cca 1 x týdně, zákazníky mám po celé Praze + 6 let jsem v Praze bydlel. Takže myslím že můj pohled tedy zkreslený není.

JF Kalimero

Z Letňan do Berouna jezdím přes Smíchov. Až bude okruh, budu jezdit mimo centrum. Pro mě okruh dopravu v centru řeší.

PeteT

Myslím, že Hřib neříká, že budeš dál jezdit přes Smíchov, ale že na prostor v centru, který uvolníš tím, že budeš jezdit po okruhu, se nahrnou další auta.

Milan2

Ajajaj už je tu zase ta indukce.

PeteT

Problém s vědecky podloženým jevem?

Pavel Dvořák

Histoticky existovali treba vedci, kteri tvrdili, ze zeme je plocha a je stredem vesmiru. Nebo zase vedci, kteri prednaseli o nadrazenosti ras. To ze se nekdo oznaci za vedce (zvlast pokud to udela jenom sam), tak to neznamena, ze ma automaticky pravdu. Pokud je to navic humanitni vedec, tak pak plati to stejne jako u pravniku. Tedy co vedec to nazor. Dopravni indukce uz byla tolikrat uspesne zpochybnena i v praxi, ze se ji drzi jen aktiviste, co nemaji zadne jine argumenty.

micat1

Najděte mi prosím dnes peer-reviewed studii, která tvrdí, že je Země placatá a středem vesmíru. Asi nenejdete, protože tato hypotéza moc úspěšná na poli vědy nebyla. Dopravní indukce je naprosto běžný jev a funguje pro všechny módy dopravy. Základní princip je ten, že člověk jezdí takovým dopravním prostředkem, který je pro něj nejvýhodnější, což se odvíjí primárně od infrastruktury. Nevím, co je na tom nepochopitelného, nemusí na to člověk ani být vědec, i když samozřejmě podložení výzkumem je zásadní a nikdy se nedá spoléhat jen na „selský“ rozum. Zpochybňují ji jen aktivisté, kterým se ideologicky nehodí, protože implikuje, že ve… Číst vice »

MiNo

Zase? Ona je tady pořád. Ta nevymizí jen tak.

Dachs

Indukce. Samozřejmě, připustit ji v tomto případě musíme. Ale jaká to budou auta? (Moje ne, já se rád Holešovičkám vyhnu a pojedu po okruhu.) Sledovat by se měly zejména vstupy do města, jaký tam je trend. Praha neumí pracovat s urbanismem, neřeší veřejný prostor k žití, působí na lidi ekonomicky odstředivou silou, mnozí Pražané sami od sebe ale došli k závěru, že v satelitech je líp…až na to dojíždění. Příměstská veřejná doprava (a její nutný rozvoj) je podceněná, resp. někde funguje docela s problémy, motivující to moc není. Takže cesta restrikce. Ranní invaze někde v té Praze má cíl. Vyloženě… Číst vice »

Frantisek X

A jezdíte s nákladem? Pro jednotlivce nalehko by bylo lepší C + vlak, byť je momentálně nejistota dojetí na kolejích vyšší než na silnici. Nebo to zkombinovat s busem od B.

Milan2

Pro jednotlivce nebývá ideální strávit celou pracovní dobu jednou ekologickou SC. Ano, mohu jezdit po stavbách hromadnou, ale pak bude potřeba sehnat někoho dalšího, kdo bude tentýž den za mne sedět v kanceláři a tvořit projekty. Takže to bude stát stát 2x tolik.

MiNo

Jste si jistý, že stáním v kolonách ten čas ušetříte?

Air Traveller

nebyl. casove urcite ne.

PeteT

Naše firma má na pražských značkách 200 aut. Většina z nich byla v Praze jen když se vyzvedávaly od dealera.

Marťas

Však o tom se v článku píše.

TnM

Dnes uz nezalezi na uradu kde bylo auto registrovano, ale na jakou adresu je registrovano. I v Praze muzete registrovat auto s majitelem napr. v Brne. A bude mit Acko.

Milan2

Do Brna s autem s A nejezdím. Poprvé uražené zrcátko, podruhé obejité korunou a potřetí mastná pokuta na místě, kde byl nijak neomezený parking a aut s B si ochránci a pomocníci nevšímali.

Průvodce původní Aleš

Můžu se zeptat, jaké máte auto? Můj tchán Brňák má už 9 let fabii 2 kombi s pražskou RZ a neměl nikdy žádný problém. A parkuje celoročně na ulici.

MCZ

Tyto příhody si Milan21 bohapustě vymyslel; asi si léčí nějaký komplex.

Milan

Myslím, že melete něco, co lze vyložit více způsoby a mnoho z nich je reálně nesmysl -https://www.cebia.cz/pruvodce/prihlaseni-vozidla = já to chápu obdobně jako to roky platilo při přeregistraci majitele či i jeho bydliště/sídla mezi kraji, kdy značka zůstala podle místa svého vydání, ale vozidlo je evidováno v systému dle místa bydliště / sídla svého provozovatele, takže nezáleží na značce auta, ale trvalém bydlišti lidí a sídle firem, ale i to sídlo firem je zkreslující, protože mnoho jen má úředně v Praze, ale fyzicky podnikají a jezdí svými auty v jiných krajích. Není pro statistiku evidence vozidel podstatné, jakou má auto… Číst vice »

Jindřich

Jaký má potom smysl taková evidence. Stát/město neví, kolik aut je odkud doopravdy. A na co pak mít na SPZ osobní údaje.

Aussiger

Tomu argumentu se nedá už ani smát..

Frantisek X

Na něm ale není nic k smíchu od začátku. Že byste na to začal přicházet?

Aleš

Přestože to říká Hřib, tak je to pravda. Nikdo nepojede z Holešovic na Pankrác po okruhu, to by zabralo hodinu navíc. Vezme to pěkně po magistrále. Protože magistrála je převážně městská třída.

Průvodce původní Aleš

Z Holešovic na Pankrác se výborně jezdí metrem. Ale chápu, že ti, o kterých píšete, převáží denně jedním směrem klavír a druhým těhotnou babičku.

Milan

Městská třída znamená plná SSZ – světelnými signalizačními zařízeními (tzv. semafory) řízených křižovatek a potenciálně i samostatných přechodů, které při velkém provozu mohou podstatně prodlužovat dobu jízdy nad tu potřebnou pro jízdu delší trasou komunikací pro motorová vozidla bez úrovňových křížení.

Tou je i přes 20 let fungující západní polovina malého městského okruhu, ale je pravda, že tento dává dopravní smysl pro jízdu mezi částmi města okolo něj. Tedy je již vhodný pro jízdu mezi Trójou a Spořilovem či Braníkem/Hodkovičkama.

J.K.

No já z Plzně na Ústí přes Holešovice jezdit nebudu , ale jak myslíte…

Mickey

Tranzit opravdu není tak velký, jak si myslíte. Ranní a odpolední kolony způsobují dojíždějící, ať se vám to líbí, nebo ne.

Koro

A vy tak dnes jezdíte? Proč ne přes Slaný?

Frantisek X

No jo, když je trať Plzeň – Žatec ve stavu, v jakém je… 😉 Po silnici k tomu není důvod ani teď.

Karl vB.

V těch 949 vozidlech na 1000 Pražáků nejsou započtena i všechna vozidla firem, která mají sídlo v Praze, ale fungují i v regionech?
Takové vozidlo z regionu může do Prahy jet třeba i jen 1x za měsíc na poradu, nebo třeba ani to ne.
Takže předkládaný údaj z ročenky TSK bude sice správný, ale jeho interpretace s největší pravděpodobností chybná.

Air Traveller

to je uplne jedno. ten udaj se pouziva primarne pro porovnavani. a co se tohohle ukazatele tyka, tak je praha dost vepredu.

a dulezite je, ze pokud budeme toto cislo porovnavat treba s parizi nebo vidni, tak bude nejspise srovnatelne (ve smyslu struktury/metodiky), protoze si troufam rict, ze totez se da rict o tomto cisle z kazdeho velkomesta / hlavniho mesta.

Pavel

Ano, porovnavaji se bulharske konstanty. Sice to jsou hausnumera, ale hlavne ze se porovnava 😀

lvy

U Vídně nevím, ale s Paříží asi těžko, Francie není centralizovaný stát jako to máme u nás, kdy je vše papírově v Praze.

noerf

Na druhou stranu je spoustu aut registrovaných po republice a užívaných v Praze, protože část lidí má trvalé bydliště původní, neboť žije v Praze v nájmu, studuje, atd.
Problém je v tom, že pokud jedete z bodu A do B, máte parkoviště zdarma a cesta autem 30 minut a VHD 60 minut, tak auto vyhraje. Pokud bude parkoviště zpoplatněno, ve VHD prostor, aby člověk vyřídil například e-maily, tedy sedne si, je tam klid, tak množství pravidelných cestujících vzroste. Pokud pojede 45 minut na stojáka, tak příště zvolí jinou variantu, pokud bude mít možnost.

Dejf

Lidi co žijí v praze v nájmu a mají auto už s velkou pravděpodobností mají trvalý pobyt a parkovací kartu, pokud nemají vlastní garáž.

TnM

Praha neni region? Nebo jak to slovo ‚regiony‘ myslite?
Jestli tim chcete napsat ‚zbytek Ceska‘ anebo proste se jen stydite napsat slovo ‚venkov‘ tak jen upozornuju, ze slovo ‚regiony‘ neni vyznamove synonymum.
Slovo region znamena v podstate ‚oblast‘.
Dava vam smysl veta ‚vozidlo z oblasti‘? Z jake oblasti?

Karl vB.

Snad se oba shodneme se v tom, že jsem měl na mysli „zbytek Česka“, Myslím, že z kontextu: „…mají sídlo v Praze, ale fungují i v regionech“, lze vcelku bez větších obtíží s přihlédnutím k použití množného čísla pochopit, o čem je řeč.
Inspiraci jsem čerpal třeba zde:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15334114383-udalosti-v-regionech-jih-a-zapad/225411000180703/

TnM

Vsimnete si celeho nazvu poradu. Kdyz si to prelozite:
Udalosti v oblastech jih a zapad

Pak to dava smysl. Napsal jste v ‚Jakych‘ regionech.

Nicmene mate pravdu, ze obcas lze z kontextu pochopit i vyznam slova i v takovem pripade, kdyz autor plete terminy a termity.
Napr. mozna pochopite, z kontextu, kdyz Vam napisu:
Vy jste ale region! 🙂

Dejf

Jestli náhodou z těch 949 vozidel registrovaných na 1000 pražanů nebude značná část napsaná na firmy, které tady mají pouze sídlo, protože se nechtějí nechat buzerovat kontrolama finančáku dvakrát za pětiletku a do hlavního města se kouknou max jednou za měsíc…

Air Traveller

a to neco meni? 🙂 faktem je, ze hustota provozu v praze je obrovska, a v poctu aut na obyvatele patri praha k tem vyssim v ramci evropy.

Pavel

Kdyz nikdo neresi priciny, to je tezke. Hrib se opiji pruskumy, kde turisti povazuji prazskou MHD sa uzasnou. Jasne, pokud jedete z periferie si prohlednou orloj, tak to dobry je. Ale co se tangent tyce, ROPID naprosto selhava. Rychle spojeni po tangentach proste a jednoduse neexistuje. Trpime obsesi, ze kazdy autobus musi zastavit u kazdeho sloupku, rychle spojeni po tangentach na periferi neexistuje. V zahranici to pritom funguje bezne, ze nektere spoje – prave kvuli zrychleni – nektere zastavky proste vynechavaji.

Frantisek X

A proto jsme odklonili D do centra a otálíme s přípravou tramvajových tangent. Když už, vedeme je pro jistotu klikatě namísto přímo (menší závlek mimo Dvorce, větší plánován z kopce a do kopce přes Michli). Místo tramvajového propojení kolem motolské nemocnice jsme tamtéž zavlekli metro, které v chiméře náhrady přiměřenějšího vlaku nakonec pořádně neobsluhuje Červený Vrch ani Petřiny, aby nasbíralo hypotetické cestující ještě v Řepích… Další kapitolou jsou návaznosti, tarif vázaný na čas v kolonách (zpoždění je i čím dál běžnější) a trpící disproporcemi.

Jan T.

Tramvajové propojení kolem nemocnice Motol už se připravuje, viz https://zdopravy.cz/nemocnice-motol-dostane-k-metru-i-tramvaje-zastupitele-schvalili-novou-trat-umozni-kratsi-najezdy-z-vozovny-238532/
Pracuje se i na dalších tangenciálních propojeních, akorát to někde blokují místní (Bohnice, Budějovická).

Dejf

Ale když i žížala po lobotomii ví, že těch 949 aut na 1000 lidí je prostě blbost, která je výsledkem především regionální aktivní práce finančních úřadů, tak je přece jasné, že máchat s tímhle číslem nedává smysl. Teda nedává všem, mimo náměstka pro dopravu. A to ještě neví, kolik je tady třeba registrovaných sněžných skútrů, i když je tady sníh max 3 dny v roce. V tom bude taky nějaká čertovina 😀

L.

Pokud to jsou auta na leasing, která mají registraci v Praze kvůli tomu že tam sídlí leasingovka, tak se tam podívat nemusí taky vůbec nikdy. Prostě to číslo je hausnumero.

Frantisek X

Na druhou stranu to vyrovnávají jízdy soukromých aut odjinud, jichž bude patrně více, než do jiných cílů. Jo, jako argument to není v dané věci úplně podstatné, nemuselo to být takto spojováno.

123

Tou poslední větou jste to řekl přesně.

Smutné je to, že se to přesto jako argument omílá znovu a znovu …

Air Traveller

ale … tak to, ze okruh kolem prahy bude utlumovat dopravu v praze (snad s vyjimkou severozapadni casti, kde zadna alternativa, krom prujezdu dejvicemi neni), necekal, ne?

snad jediny, kdo toto pouzival, tak odpurci okruhu, kteri to pouzivali jako falesne dilema (“na co okruh, kdyz to dopravu v cemtru stejne neresi”), co si tak pamatuju…

Tomáš R.

A na co teda okruh, když dopravu v Praze neřeší?

Air Traveller

doporucuji se nejprve podivat do mapy a pak mudrovat

Tomáš R.

Já nemudruju, já se ptám.

lvy

Asi tak 80% lidí doprava uvnitř v Praze netrápí, ale potřebují se dostat odněkud někam a díky nevhodně postaveným dálnicím musí bohužel nějak přes Prahu. Je to peklo, ale nelze jinak.

Tomáš R.

To není pravda. Podíl tranzitní dopravy v Praze je u osobní přesně opačný, než naznačujete, je to cca 16%.

Air Traveller

prosim, ctete lepe 🙂 oba dva pisete to same 🙂

oba dva (a ja take) souhlasite s tim, ze so centra okruh moc nezasahne. ale vyrazne odlehci tranzitnim trasam (spojka, sterboholska, atd)

Tomáš R.

Nemyslím, že jsem to pochopil špatně.

Jirka

Pro tranzit, ona ta Praha je tak trochu uprostřed Čech a sbíhají se do ní všechny dálnice v Čechách.

Jan T.

Na rychlejší projetí pro určité procento řidičů. Ale dokud nebude mýto přes centrum města nebo uzavřené nábřeží (což kdysi sliboavl i sám Svoboda), tak budeme mít aut v centru stále příliš. A jelikož počet aut ve městě stále stoupá, tak se na dnešní hodnoty dostaneme poměrně rychle.