Je naivní si myslet, že okruh utlumí dopravu v centru, řekl Hřib. Na 1000 Pražanů připadá už 949 vozů
Barrandovský most po rekonstrukci. Foto: MHMP

Ročenka uvádí také nejzatíženější úseky na pražské komunikační síti.
Ročenka uvádí také nejzatíženější úseky na pražské komunikační síti.
Kupte si skútry, po Praze není lepšího dopravního prostředku: jednoduché ovládání, manévrovatelnost, nízké prostorové nároky na parkování, úložný prostor, sranda spotřeba…
Tak ještě jim vymyslet bezpečné parkování
Pět metrů kolem každého přechodu a hranice křižovatky – v místě, kde je zakázáno parkovat, protože by tam přes zaparkovaná auta nebylo vidět. Namontovat tam stojánky, ke kterým půjde skútr, kolo či koloběžka přivázat. A aspoň tam nebudou parkovat auta.
Až se mi vyplatí přesednout v Praze z auta na MHD tak to pro mě bude mít smysl. Ale jestli jedeme ve 4 lidech autem tak je pro nás MHD absolutní nesmysl a to jak ekonomicky tak i z pohledu dost podstatného snížení mobility.
Až budou v autech jezdit čtyři lidi…
Udření prašáci se zmohli na několik aut.
Parafrázuji-li Cimrmana: Postavili si silnice a diví se, že jim tam jezdí auta.
První krok by měla být redukce magistrály (v jedné půlce postavit tramvajovou trať od Hlávkova mostu až na Pankrác, ze druhé normální ulici) a druhá zpoplatnění vjezdu do centra.
Hlavně jde o to že všechny dálnice musí končit v Praze. Takže např. z Brna do Plzně a Německa musíte přes Prahu.
Zavést v Praze mýtné a za utržené peníze investovat do MHD, to se však nikdy nestane, na to jsou bohužel češi příliš hloupí.
Když náhodou okruh dostaví a vzápětí uberou v centru pruhy pro pumpičkáře tak se to opravdu nezlepší.
No tak samozřejmě že se to o moc nesníží po dostavbě vnějšího okruhu. Obzvlášť když spousta lidí uteklo z Prahy bydlet někam do satelitních městeček, ale práci mají stále v Praze a nejlepší je že často i na druhé straně Prahy. Takový když by to objížděli přes vnější okruh tak nejedou počítám o asi 85 km víc, než kdyby jeli skrze Prahu. Ale minimálně by ubylo těch nákladních vozidel, kteří jedou po Jižní spojce. Teda jenom za předpokladu, že na to budou mít čas. Protože dneska jím dispečer vystaví trasu kdy je napsán čas vyzvednutí a čas dodání A to… Číst vice »
Reseni je jednoduche. Zavest myto a vybudovat cyklostezky. Kvalita zivota v Praze by se zvysila vsem. My ale radsi budeme mit kolony, znecisteny vzduch, hluk a minimum verejnych mist pro odpocinek.
Jo, ale naše město je docela kopcovité, takže pak by se na každém Kopci musela vybudovat nějaká lanovka, co by vytahovala cyklisty nahoru a nebo by museli chodit pěšky.
Jinak pro mě, jako pro rozvozce jídel je kolo mimo, protože ho nemám jak moc zabezpečit. Do obchodního centra sebou si ho nemůžu vzít. A když ho nechám někde před obchodním centrem, což často taky nejde protože není kde uvázat, tak může zmizet celé kolo a nebo jenom některé části. A to se pak docela špatně jede.
Takže děkuji ale já zůstanu u auta, 20 let starého 😖
Nějaká lanovka, která vyveze cyklisty na každý Kopec™, už dávno existuje – tramvaje, metro, vlaky a elektrokola.
U auta si klidně zůstaňte – když budete platit veškeré náklady na jeho používání, včetně externalit.
Tak jestli to bude platit kazdy, tedy i cyklista, uzivatel MHD nebo jen pouhy spotrebitel zbozi a sluzeb, tak proc ne. Jinak neni jediny duvod, aby se zrovna u automobilismu opoustel soucasny system zalozeny na placeni dani.
Důvod je jednoduchý – externality aut jsou nesrovnatelně větší.
No tak budou platit o neco mene. Ale externality typu zabrany prostor, asfalt, oteplovani atd. se tyka i jich. Takze bud celkova zmena systemu pro vsechny nebo to nema smysl. Ono pri prepoctu na uzivatele by mozna cyklisti platili nejvic, naklady na cyklostezku i cyklopruh jsou vysoke, ale vytizeni je velice nizke. No a litacka by asi taky nebyla za 10 Kc na den, spis tak za 100 Kc na den a mozna i vic.
Přesně tak, kdyby přestaly jezdit auta, tak kde by asi stát vzal příjmy z DPH, parkovného, silniční daně, spotřební daně? Zdaní MHD a cyklisty? To je utopie. Je třeba najít rozumný kompromis a ne rudozelenou ideologii.
V takovém případě by stát neměl s auty náklady, které jsou větší, než příjmy. Takže v tomto čistě hypotetickém příkladě by stát vydělal.
Smysl to samozřejmě má i bez celkové změny systému – vyřešil (nebo aspoň zmírnil) by se ten zdaleka největší problém. Je to jako kdybyste měl pacienta s otevřenou zlomeninou stehenní kosti, a vy byste trval na tom, že když ošetřit, tak celkově, a že je teda potřeba vedle té otevřené zlomeniny „ošetřit“ náplastí i sotva znatelnou oděrku na lokti. Ale pro mne za mne, klidně to tak být může – stejně se to nezavede skokově, že by najednou začali platit všichni všechno. Takže než by se postupným snižováním částky, která se platí z veřejných rozpočtů, dostalo i na cyklisty, bude… Číst vice »
Praha obsahuje spoustu placatých částí – ta hlavní je kolem Vltavy a přilehlé čtvrti a údolí (Holešovice, Karlín až po Vysočany, Vršovice; Letná a Dejvice jsou taky jenom asi 30m nad Vltavou), a pak tu máme „náhorní plošiny“ (Libuš-Písnice, Pankrác přes Záběhlice až k Hostivaři, Bohnice-Kobylisy-Letňany-Kbely). Další část lidí (mezi ně jsem asi 12 let patřil) pak jezdí „ze sídliště do centra“, tj. z kopce, a večer pak zpátky ale to nevadí že se zpotí, protože se pak doma umejou (případně by stejně šli po práci někam „do fitka“). Na kole jezdím na nákupy běžně (kolo používám v podstatě jako… Číst vice »
Tak mi vysvětlete, proč mimo tras podél Vltavy / Botiče / Rokytky jezdí i v placatých oblastech těch lidí tak málo.
Protože je v Praze pro cyklisty špatná infrastruktura.
To nebrání existenci „ažbudeokruhismu“ a zdržování některých úprav v centru.
Praha posledních 30 let neinvestovala do ničeho jiného, než do silnic pro auta, což vedlo k přemnožení aut. Směji, se když slyším, že dopravu vyřeší pouze masivní výstavba nových silnic. Už brzy nebude fungovat nic, protože všude budou stát kolony aut a státní rozpočet se celý utratí za opravy a stavbu silnic, přičemž zisky z mýta náklady nepokryjí.
To podzemní parkoviště na Pankráci doufám už brzo dostaví.
Aby tam natáhlo další auta zejména po D1?
Praha posledních 15 let nepostavila ani jednu stavbu pro auta.
To trochu přeháníš. Bude teprve 10. výročí otevření Blanky a to v září.
To záleží na tom, čemu říkáte stavba. Proto psal Radomír V. o investicích, protože to je daleko jasnější. A nepoměr toho, co se za posledních 30 let investovalo do aut, a co do ostatních věcí, je do očí bijící. Do aut se investuje na všech úrovních, od vytváření jednotlivých parkovacích míst, výstavby semaforů, přes povinné garáže, rozšiřování ulic až po Blanku nebo okruhy. V MHD se akorát postavilo pár stanic metra. Na všechno ostatní se kašlalo. Až v posledních letech se začalo řešit pár dalších věcí jako drobná prodloužení tramvajových tratí.
Mesto nebo stat investuji do povinnych garazi u bytovych domu? 😂 A ulice se nekde rozsiruji pro auta misto zuzovani pro cyklopruhy nebo jina “zklidnovaci” opatreni?🤣 Vy jste ale komik🤣🤣🤣
Ano, zcela běžně se zužují chodníky a likvidují trávníky, aby měli řidiči kde skladovat autíčka. Dokonce se kvůli tomu někde ruší už i dětská hřiště.
Pro řidiče se v Praze dělá první poslední, ale jak ukazuje i Váš komentář, nikdy jim to nebude dost a vždy budou chtít víc.
Stát nařizuje povinné garáže u bytových domů. Zaplatí to pak nedobrovolně majitelé bytů. Je to taková skrytá daň automobilismu – jedna z mnoha.
Ano, ulice se rozšiřují pro auta. Aféru kolem přeměnu chodníku na parkovací stání v Horní ulici v Nuslích znáte? Rozšiřování pražského okruhu na 6 pruhů vám nic neříká? Zužování pro cyklopruh se snad nikde nestalo – vždycky je to přeměna průběžného pruhu na parkovací místa, pro cyklopruh se využije to zbylé volné místo.
Dan je neco, co mi stat sebere a nikdy to neuvidim zpatky jen ja,. Parkovaci misto mi zustane, muzu ho vyuzivat (treba pro cargokolo), pronajimat nebo prodat.
A sílnice se rozsiruji pro jizdu. Pokud se tam udela parkovani, tak je to jak pisete, tedy ubrani prihu pro jizdu.
No a prazsky okruh je az za znackou konec obce, tedy mimo Prahu (snad az na nejakou vyjimku) a spada pod RSD nikoliv Prahu a TSK.
Parkovací místo vám nezůstane, když ho nekoupíte. V ceně bytu ale stejně na parkovací místa doplácíte. A doplácíte na to pak ještě jednou, protože ty „podzemní“ garáže zabírají parter, kdy by normálně byly obchody a služby. Které tam ale nejsou, takže za obchody a službami musíte jet jinam – a vše je navržené tak, aby bylo nejjednodušší jet tam autem.
Když se veřejný prostor přizpůsobuje parkování aut, je to také něco, co se dělá pro auta.
Nové spojení podle vás spadá pod Prahu?
Parkovací místo v podzemí bytového domu či i jen za nějakou závorou u něj je vázané – součástí bytu, a proto samostatně neprodejné! A ostatní majitelé/obyvatelé domu Vás budou značně nenávidět, pokud při své nepotřebě jeho, jej budete za úplatu pronajímat někomu v daném domě nebydlícímu.
Takže podle vás když si někdo koupí od developera byt a nekoupí si k němu příslušné parkovací místo, to zůstane navěky developerovi a zůstane prázdné? To jste moc nedomyslel, že?
Ve skutečnosti developer to parkovací místo prodá, a prodá ho pod cenou. Stejně jako všechna ostatní parkovací místa. Náklady na jejich výstavbu promítne do cen bytů. Kdyby ta parkovací místa neprodával pod cenou, postaví jich víc, aby na nich vydělal. Jenže kdyby developeři sami od sebe stavěli více parkovacích míst, než požadují minima, nemusela by parkovací minima existovat.
Tak až budete o nějakém parkovacím místě pod cenou vědět, tak bych Vás o tuto informaci poprosil. Rád si ho koupím, zvlášť, když to bude cenově zajímavé.
Například tady: https://www.realitniservery.cz/prodej/ostatni/garazova-stani/
Aktuální cena vybudování vnitřního parkovacího místa v Praze (bez ceny pozemku) je okolo milionu.
Ne, ten milion je cena, kterou plati mesto a je od nakladu hodne dalece vzdalena. Realna nakladova cena je o rad nizsi. Ale v tom pak nejsou tuzne uplatky apod.
Pavel Dvořák: A důvod, proč nestaví parkovací místa developeři, když je to podle vás tak výhodné? Také úplatky?
Ale oni je stavi jako soucast bytovych domu. To ze se jinak garaze a parkingy stavi malo (ale presto stavi), ma vice duvodu. Od povolovacich procesu pres treba nizsi vynosy z vyuziti pozemku az treba po to, ze lide potrebu parkovani resi jinak. Ale jinak si muzete najit ceny parkovacich domu v jinych mestech a prepocet na jedno misto. I tady na serveru zdopravy.cz. Aktualni ceny mimo Prahu jsou klidne i na 1/3 toho milionu.
Jako součást bytových domů staví ta povinná minima. Kdyby to bylo tak výhodné, budou logicky stavět víc.
Nákladová cena opravdu není o řád nižší. Za 100 tisíc nikdo parkovací místo v bytovém domě v Praze nepostaví.
O rad nizsi znamena o jednu nulu mene, tedy statisice. V Ceskych Budejovicich se i na zaklade verejne zakazky pohybovala cena okolo 300-400 tisic. Je snad v Praze o tolik drazsi beton? Cena pozemku neni zahrnuta ani v jednom pripade.
O jednu nulu méně oproti 1 milionu je 100 tisíc. Beton o moc dražší není, ale jsou mnohem dražší zaměstnanci. Právě ty velké mzdové rozdíly jsou důvodem, proč hodně lidí raději dojíždí do Prahy, než by pracovali jinde.
Dejte si na jakémkoli realitním webu, kde se nabízejí parkovací místa, filtr na Prahu.
Vite ze je rozdil mezi trzni a nakladovou cenou? Ten rozdil mezi tim je zisk (nebo ztrata). Takze developer opravdu neprodava za nakladovou cenu.
Developer vskutku neprodává za nákladovou cenu, prodává za podnákladovou. Kdyby na tom měl zisk, staví těch garáží víc.
U nás se staví garáže ve velkém a developer na tom vydělává.
A kdyz se podivam na sreality, tak garazova stani nebo garaze se v Praze pohybuji od 250 tisic do 2-3 milionu. To je trh. A ocividne se da najit i za nizsi cenu nez milion😉
V Praze je hodně silnic zúžených o cyklostezky. Po nich skoro nikdo nejezdí.
Autům ubrán jeden pruh.
Podél Vltavy v centru jsou chodníky zúženy o cyklostezku a chodcům zbyly jen úzké pruhy se sloupy a odpadkovými koši.
Mýlíte se. Autům není ubrán pruh. Původní průběžný pruh (který si zabrala auta) se změnil na parkovací pruh (opět pro auta). Akorát parkovací pruh je užší, než průběžný, takže se do zbývajícího místa namaloval cyklopruh.
Cyklostezka by musela být plně oddělená od silnice. Když je to jen čára na silnici, je to cyklopruh. Ani to primitivní červené podbarvení asfaltu se v Praze nedělá.
Ano, chodci se na malé ploše bojí s cyklisty, protože skoro celý prostor na nábřeží zabírají auta.
Blábolíš, Radomíre, ale vyvracet ti ty tvoje omyly nebo záměrné nesmysly nemá cenu.
Vtipny i kdyz trochu idiotsky prispevek. V uvodnim slove namestka v rocence se dozvite, jak se rozsiruje tramvajova sit. Krome toho investice do vozidel MHD za poslednich 30 let jsou obrovske. Pak tady mame prodlouzeni vsech linek metr, v zeleznici Nove spojeni a dalsi. No a v neposledni rade je treba si uvedomit, ze MHD prozere spoustu penez kazdy rok jen na provozu. Jsou to miliardy korun, posledni dotace pro DPP byla myslim 17 nebo 18 Kc na rok. Takze zacnete trochu premyslet, nez zacnete psat nesmysly. Investice do silnic v Praze jsou oproti tomu minimalni, s vyjimkou okruhu, ale… Číst vice »
Investice do vozidel? Vždyť to jsou v podstatě jen provozní náklady. Nebo si snad myslíte, že tu mohly jezdit ty samé Karosy na věcné časy a nikdy jinak?
Tak treba T3 tu stale jezdi a jezdit mohou. Za 10 Kc na den je to celkem odpovidajici vozidlo🤷♂️
Rýpale, já si roční jízdenku platím 10let, i když třeba celý týden, či měsíc nepoužiju MHD (měl jsem pár operací a nepoužil jsem ji třena 4 měsíce). Beru to jak nutnou daň na podporu MHD. Naopak, Váš názor je typický točvolantismus… a od vám podobných bych chtěl zaplatit tu rakovinu, co z toho v brzkém věku mám a na jejíž léčbu v ceně cca 450 000 USD prostředky nejsou..
Tramvajová síť se drobně rozšiřuje posledních pár let, je to zcela nesrovnatelné s tím, co se mezi tím investovalo do silnic. Investice do vozidel MHD nejsou nijak obrovské, většinou je to prostá obnova vozového parku. Když někde opraví povrch silnice, asi to také nebudete nazývat investicí. Prodloužení všech linek metra je jediná skutečná velká investice Prahy do MHD. SIlnice také požerou spoustu peněz na provozu.
Investice do silnic jsou násobně větší, než odpovídá přepravnímu výkonu, který se na nich realizuje.
Slusna zaslepenost. O investicich do vozidel mluvi sam Hrib, predtim Scheinherr. A pokud jde o srovnani dopravnich vykonu, tak mi ukazte, kolik zbozi prevezou po Praze tramvaje nebo metro. Nemusite presne, staci orientacne😉 Ony ty silnice nejsou jen pro tocvolanty.
V tom případě ale musíte do investice počítat i to, kolik Praha investovala do běžných obnov povrchů silnic, dopravního značení apod.
Pro dopravu zboží po Praze by stačilo daleko méně silnic, nebyla by potřeba žádná Blanka, žádná široká magistrála. Nebyla by potřeba všechna ta rezidenční parkovací místa. Rozvoz zboží po Praze naopak trpí přebujelou podporou IAD podobně, jako ostatní druhy dopravy a ostatní využití volného prostoru. Rozdíl je jenom v tom, že ze sebe rozvoz zboží ta negativa dokáže setřást a hodit je na ty, kteří jsou v ještě horším postavení – MHD, chodce, cyklisty.
Udrzba silnic a znaceni je o rad levnejsi nez naklady DPP. Podivejte se do vyrocni zpravy TSK za rok 2024. A to nejvic nici vozovky autobusy a nakladni vozidla. Samotna IAD by vozovku neznicila ani za 50 let.
DPP ovšem nemá náklady jen s obnovou vozového parku. Samotná IAD potřebuje silnice, které by jinak vůbec nebyly potřeba. To je podstatný náklad na IAD. Další podstatný náklad na IAD je zhoršení zdraví, zkrácení života, výrazně horší životní prostředí (v širokém významu slova).
Fiiiiha😂 Silnice by jinak vubec nebyly potreba?🤣🤣🤣 Tak asi od staroveku se civilizace rozvijela okolo cest, nejvic na jejich krizovatkach. A v dnesni dobe se stavi dalnice mezi nejvetsimi centry, ale podle pana Jirsaka nejsou silnice jinak potreba nez pro IAD🤡 Kde jezdi naklad, sluzby, IZS, autobusy vcetne tech VHD?
Nebyly by potřeba ty silnice navíc, které se staví pro IAD. Nebo snad chcete tvrdit, že MHD potřebuje Blanku? Jak to teda dělá, když Blankou vůbec nejezdí?
Civilizace se sice rozvíjela kolem cest, ale pak si cesty pro sebe zabrala auta a začala okolní civilizaci hubit. Proč se asi všude staví obchvaty a obchvaty obchvatů? Proč se obce snaží, aby je obchvaty a dálnice neprotínaly, ale vedly dostatečně daleko? Protože silná automobilová doprava je dneska to, co co nejvíc zhoršuje životní prostředí (v širokém smyslu slova) v obcích.
Tak jim to muzete jit vysvetlit:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/dalnice-d4-vesnice-odriznuti-krach-benzinka-obchod-podnik.A250211_184317_domaci_krd
On je totiz rozdil mezi tim nekde bydlet, kdy tam chcete klid a obchvat, a nekde zit, tedy kdy tam bydlite i pracujete/podnikate. Pak tam chcete i zakazniky a ty vam kupodivu dost casto privede silnice. Zvlast pokud v danem miste nic zajimaveho neni.
Zkuste se někdy podívat do ulic pěšky, abyste zjistil, jak je to tam doopravdy s obchody a službami. Porovnejte si, kolik obchodů a služeb je v „ulici 5. května“, a kolik jich je v Táborské nebo Nuselské. Kolik v Legerově nebo Sokolské, a kolik ve Spálené nebo Vodičkově.
Místa, kde nic zajímavého není, vznikají akorát v nové zástavbě, kde jsou povinná parkovací minima, takže místo obchodů a služeb v parteru jsou tam jen jámy do garáží.
Váš názor je typický točvolantismus… a od vám podobných bych chtěl zaplatit tu rakovinu, co z toho v brzkém věku mám a na jejíž léčbu v ceně cca 450 000 USD prostředky nejsou..
S tím se samozřejmě dá souhlasit, nevyřeší. Otázka je jak dnes vydefinuji centrum. Pražák když nemusí, do centra autem nejede, časově to nevychází. Přiblíží se k tramvaji, metru. Problémem jsou příjezdové trasy do centra a řidiči co dojíždějí za prací. Dostavba okruhu je nutnou podmínkou proto, aby se v dopravních bodech postavila P+R parkoviště, aby lidé vůbec mohli rozumě využít MHD. Ostatně těch P+R parkovišt je pořád málo. Pak by bylo možné uvažovat o zavedení mýtného v centru a jiných opatření, včetně vyloučení dopravy, aby se centrum dopravně zklidnilo.
V principu souhlas, jenže i ta MHD je kapacitně za hranou, aby pobrala další cestující. Teď se třeba začal stavět kapacitní parkovací dům u metra Opatov s kapacitou cca 500 aut. Pokud se všichni sjedou ráno do práce, bude to jednak generovat značný přepravní proud přímo v okolí parkovacího domu, a dále bude muset již tak nacpané metro pobrat dalších několik set lidí. V zásadě se jedná o jednu plně obsazenou soupravu. Opravdu koncepčním řešením by bylo, aby se ty tisíce metrů čtverečních kanceláří nestavěly v širším centru města, ale právě někde na periferii, kam jde z okolí Prahy dojet… Číst vice »
Ne, koncepční řešení je přestat přizpůsobovat město autům a vrátit se k tomu, že je město uzpůsobené pro pěší, cyklisty a na delší trasy MHD. Lidé jezdí autem proto, protože se město autům neustále přizpůsobuje, a tak je jezdit autem nejpohodlnější. Na úkor všech ostatních.
P+R by měly být hlavně u zastávek vlaků v okolí Prahy.
P+R mají ale být i u konečných metra a tramvají u hranice Prahy – jako jsou jejich nová obratiště Dědina a Slivenec!
Když se dle plánů protáhne tram že Sídliště Ďáblice přes Letňany tzv. za Čakovické nádraží, tak P+R logicky má být u jejího křížení s dálnicí a s ní souběžnými silnicemi od severu.
Na okrajích Prahy mají být malá P+R s tou nejdražší cenou za parkování. Řidiči musí být motivováni nechat auto co nejdál za Prahou, protože tam je to pro společnost nejlevnější. Když necháte řidiče přijet až na kraj Prahy, musíte řešit kapacitní silnice a dálnice, kam se ta přijíždějící auta vejdou.
To je dokonalá šototeorie, zcela mimo realitu. Kam umístíte konkrétně P+R u D5, tak aby to dávalo časový smysl?
Samozřejmě adekvátně tomu je potřeba, aby pražák o víkendu své SUV nechal tam kde ho má přes týden a rekreovat mimo Prahu nechť jede tou špičkovou VHD. To je Vaše logika. pražák není světu ničím nadřazen, jak si řada z nich myslí.
P+R samozřejmě nemají být umístěné u dálnic, ale u kapacitní železnice. Protože z P+R dál do Prahy se logicky nebude pokračovat autem po dálnici, ale vlakem. Aby to dávalo smysl, to musí zařídit mýto a parkovné v Praze. A časový smysl – to je právě ten problém, že časový smysl řidičům aut to dává jenom proto, že jim spoustu nákladů platí ostatní. Ať je začnou platit řidiči, a pak zjistí, že jim ta úspora pár minut za ty peníze nestojí. Pokud nebude Praha zamořená auty, nebude mít tolik lidí potřebu se jezdit o víkendu rekreovat někam mimo Prahu. A ať… Číst vice »
Další sototeorie. Myslite si jako vážně že taková 171 je a bude „kapacitní železnice“. Jeden rychlík za hodinu s cestovní rychlosti 57 km/h. To je tedy fakt doprava 21.stoleti. Podotýkám, že taktové šílenství ROPID a idsk cestovní rychlost ani po rekonstrukci nezvýší. Takovéto teorie vytváří ti, kdo nevidí reálný stav veřejné dopravy. Zase se zeptám tedy konkrétně, kde ve směru od JZ lze vybudovat efektivní P+R, tedy místo kde je kapacitní a rychlá VHD. Děkuji za odpověď. Ne jeden rychlík za hodinu co v Praze konci tam, kde to vyjde a jeho rychlost je jen o málo vyšší než moderní… Číst vice »
Klidně vám to vysvětlím detailněji. Nemá se budovat jedno obří P+R a k němu dálnice. Mají být v kraji malá P+R u železničních zastávek, tak, aby každý dojel autem k té nejbližší zastávce. Když se pokusíte vybudovat jedno velké P+R, stane se úzkým hrdlem to P+R a příjezd k němu.
No a když se přestanou vyhazovat peníze za další a další neefektivní dálnice, budou i na zrychlení trati 171. Je to pořád daleko levnější, než zbourat půlku Prahy, aby všichni mohli jezdit autem.
A co kdyby tenhle stát vybudoval objezd Prahy tak, aby ti co jedou z jednoho konce republiky na ten protilehlý do té Prahy vůbec nemuseli a dopravní proudy generované Prahou se s těmito tranzitními vůbec nepotkaly? (Schválně nepíšu obchvat). Takhle jedu ze Z na V a průjezd Prahou mě zdrží docela podstatně.
Tak by se to na dopravě v Praze skoro nepoznalo. Protože tranzitu přes Prahu je velmi málo, a to místo, které by uvolnil, by okamžitě zaplnil někdo jiný. Mimochodem, významná část obchvatu už je hotová. Když jedete ze západu, dojedete po obchvatu až na D1. Pak tedy musíte po D1 pokračovat na vnitřní okruh a po něm dojet k D11. Ale to vnitřní Prahy fakt nemusíte. Jinak obchvaty se nebudují kvůli rychlosti. To, že je jízda autem po Praze v mnoha případech nejvýhodnější, protože je nejrychlejší a nijak zvlášť drahá, to je právě ten problém. A je to způsobené tím,… Číst vice »
a do te prahy se teda dostanou jak? prodim konkretni reseni.
Za 3 roky práce v Praze jsem byl asi 2x s rodinou autem, kdy se vezl kočárek a věci pro miminko. Vlak, MHD, občas se stihne i kafe při přestupu. V Praze je 2. nejlepší MHD po Berlíně
Mýto do centra, jiné řešením není.
Jine reseni je vystehovat ty, co chteji zit v metropoli jako na vesnici😉
Problémem jsou spíš ti co bydlí na vesnici a jezdí to metropole.
Což jsou autaři. Na vesnici kvůli absenci MHD je auto nezbytnost, a ty to móresy si vesničani přinesli sebou do velkoměsta.
Na vesnicich se jezdi i na kole😉 Prazaci jsou dlouhodobe luftaci, co potrebuji auto na jezdeni na chalupy nebo obecne kdyz jedou mimo civilizaci (Prahu)😁
To je moc radikální. Mají a) právo vozit si prdel kamkoliv b) zadarmo a c) STK a emise jsou buzerace.
Zero emission zóny 🙂
To řeší emise ale ne dopravní zátěž.
Hele, ale jak nad tím těď tak přemýšlím je to nesmysl. Změna RZ byla zrušena a tak když se přiveze do ČR auto a přihlásí se v Praze tak i při jeho prodeji někam na periferii zůstává přihlášené v Praze.1. V Praze sídlí ty největší autobazary 2. V Praze je velké množství prodejců nových vozidel. Však se podívejte někam na periferii kde vozidel s RZ Prahy je velké množství a stále přibývá.Prostě nevím jak to počítají když už se vozidlo z místa kde je přihlášené při změně majitele neodhlašuje a nepřihlašuje se jinde. Pak je jasné, že ten počet musí… Číst vice »
A opačně, v Praze jezdí auta registrovaná jinde se kterými se nepočítá protože už ani ten přechodný pobyt neexistuje a současná legislativa ho nezná, aby se podle toho dalo něco zjistit.
„přechodné bydliště, místo přechodného pobytu – dočasný pobyt občana mimo objekt trvalého pobytu např. z pracovních, studijních, zdravotních, rekreačních nebo jiných důvodů, např. podle zákona č. 135/1982 Sb. BYLI občané povinni hlásit ohlašovně nejpozději do tří pracovních dnů po ubytování místo, počátek a předpokládanou dobu přechodného pobytu, který potrvá déle než 30 dnů, a v hraničním pásmu hlásit pobyt na dobu delší než 48 hodin.“
Ne, je jedno co má auto na ceduli, není vazba s místem kde je přihlášeno. Při změně majitele se normálně přihlásí na něj. Jak jinak chcete řešit třeba takovou drobnost jako pokuty?
To ano. Ale představte si sutuaci kdy má člověk trvalý pobyt třeba v Ostravě, ale tam nebydlí a bydlí v Praze o čemž nikdo neví protože přechodný pobyt se již neregistuje. Ve výsledku je auto jakoby v Ostravě a přitom jezdí v Praze a opačně to je s lidmi co mají trvalé v Praze, ale bydlí venku kde jezdí i s autem. To je takový typický příklad lidí v důchodu kteří mají trvalé v Praze, ale ve skutečnosti tam většinu roku vůbec nejsou.
Na 1000 obyvatel 949 aut !!! To vse započítává vč. batolat, dětí i těch, co ani řídit nemohou. Takže se blížíme stavu co ekonomicky činný pražák, to auto. Průměr za celou ČR je cca 600 aut na 1 000 obyvatel. Tak to by se pražáci mohli sami na sebou zamyslet. Tedy zamyslet se nad zdrojem kolon a problémů. To je číslo výrazně vyšší, než ve většině evropských metropolí. Stejně jako by se mohli zamyslet nad tím, proč staví nejdražší parkovací stání v celé ČR (jen cenou pozemků to nebude při tom astronomickém rozdílu), stejně jako nad tím, proč se P+R… Číst vice »
zas tak nych to nedramatizoval. nikoli bezvyznamne cislo z toho jsou opravdu auta, ktera ptahu za svuj zivot neuvidi.
V okolních státech jsou výrazně jiné metodiky, auta na leasing se nepíšou na leasingovku, služební auta se nepíšou na zaměstnavatele?
Je zajimave, ze podle udaju o skutecnem provozu v centralnich castech mesta (centralni kordon) pocet vozidel v case klesa. Ti prazaci si tedy asi kupuji auta jen na to, aby se na ne koukali 😁 Nebo spis ten udaj o registracich vozidel neni vubec vypovidajici😉
Jeste doplnim, ze v rocence na str. 17 je to popsane pro ty, co nenaslouchaji jen zkratkam od politiku. Vyslovne uvadeji, ze statisticke udaje vyznamne zkresluji leasingove spolecnosti se sidlem v Praze.
Nevím jak je to teď, ale leasingovka leaseplan byla svého času největší plátce silniční daně v republice. A sídlo má/měla na stodůlkách. Kde jsou asi přihlášena auta, co má v majetku leasingovka?
Na to rád odpovím: jsou přihlášena ve Stodůlkách a poznají se podle písmene S na registrační značce 😁
Pomohl by, ale podmínkou je, aby v jeho trase byla vybudovaná záchytná parkovistě s možností přestupu na MHD. A co se týče toho počtu registovaných vozidel….Jsou započítána jen vozidla registovaná na osoby s trvalým pobytem v Praze? Jestli ano, tak v tom počtu chybí vozidla lidí kteří jsou v Praze třeba jen přes týden a v pronájmu a trvalé mají někde na okraji republiky kde je registrováno jejich vozidlo stejně jako vozidla lidí kteří bydlí mimo Prahu a do Prahy s nimi každodenně dojíždí.
Jenže víc vozidel než mají v Praze lidé s trvalým bydlištěm mimo ni je vozidel hlášených v Praze na firmy a organizace v ní majících oficiálně sídlo, ale celou či minimálně většinu činnosti i jízd těmi svými auty dělají také mimo ni a asi mezi takové případy patří i auta na leasing.
Je čas dostat lidi z aut 🙂 Dobrovolně z auta nikdo nevysedne.
Do té doby budou všude kolony. Chceme kolony? Ano, chceme. Chceme ucpaný město? Ano, chceme.
Tak to máme 🙂
melete naproste blaboly! ja mam auto a nenam potřebu nim kazdy den stůj co stuj prdet po Praze nebo ScK… jedu raději vlakem, nebo MHD zatim co auto mam před domem! jsem z tech co to delaji dobrovolne a taky kvůli penezum. neradim se mezi chudinu, ale proc davat měsíčně bura i vic na phm?
Jenže takových jako jste Vy není mnoho – většina naopak na Vašem místě ukáže „já na to – PHM i častější výměnu opotřebovaných pneu a dalších dílů – mám“ a do VHD – veřejné hromadné dopravy nesedne a hlásá, že je drahá, protože si nenastuduje dlouhodobé časové jízdné.
To jsme dva. Autem jedu tak jednou za 2 týdny. A mně i Vám to bude stejně houby platné, protože se nikdo nebude zajímat o to, jak často ve skutečnosti autem jezdíme.
Navíc se najdou i tací, co lidi jako Vy považují za ještě horší, než ty, co tím autem jezdí běžně – protože podle nich jen zabíráte místo odkladem něčeho, co ve skutečnosti nepotřebujete. Na chalupu, kterou je člověk rád, že vůbec utáhne, tak bude podle některých jezdit asi autobusem, případně mu rovnou „poradí“, že pokud se mu to nelíbí, má chalupu prodat.
Internet je plný zajímavých názorů.
Jasně že nepomůže. Protože začnou autem jezdit denně ti co teď jezdí jen občas. Vidím to u svých kolegů v práci. Jezdí autem z domova do kanceláře (celé po Praze). A nejezdí denně jen kvůli kolonam. Většina aut co nám u firmy parkuje jsou pražští. Prostě mhd to trvá déle než autemba nejezdí „ihned když chci odejít“.
Ale to je celé překroucené. Možná pár jednotek procent se spolu se zlepšením situace přesune k autu, ale většina lidí nejezdí po Praze kvůli pohodlí, ale kvůli časové a prostorové návaznosti služebních a soukromých činností a ti se nepřesunou ani tam ani onam.
Hodně lidé jezdí autem kvůli pohodlí. Většina by to hromadnou dopravou, případně pěšky nebo na kole, zvládla taky. Ale pokud mají možnost parkovat zdarma např. na pracovišti, tak je to pro ně velmi atraktivní i přes vyšší cenu.
Ale přesunou. Jak ostatně ukazují jiná města, která to zkusila.
Opačně to funguje: když se otevřela např. Blanka, tak se najednou zvýšil celkový počet aut (teď jedou ve většině její délky pod zemí i na zemi). Samoplozením to asi nebylo, tak se nejspíš „přesunuli“.
Začnou jezdit další? No to je snad dobře, že další lidé budou jezdit rychleji a pohodlněji, ne?
Není to dobře, protože je to na úkor ostatních.
Řekněte mi, co všichni vidí na těch autech v centru Prahy. Pochopím, se zavřenými oči, že člověk jedoucí z nějaké vesnice do centra, páč tam má kancl. Ale k čemu potřebuje člověk bydlící na Floře, který pracuje někde na Proseku auto, kam denodenně dojíždí? To nemůže jet MHD?
To jsou otázky; někdo může jet MHD (spousta lidí tak jezdí, dle míry vytížení), někdo může a nechce (pohodlí), a někdo nemůže – třeba proto, že nejede jen tam a zpět, ale má i nějaké další pojížďky ve směrech/oblastech, kde to pokrytí MHD není dobré. Je nějaká šance, jak tyto podíly zjistit? Pochybuju.
Do prace jezdim pravidelne MHD. Ale zivot neni jen prace…
Přesně tak. Ze svého platu bych nemusel v MHD už strávit ani minutu. Ale proč bych to dělal? Pokud je v trase rozumné spojení (a hlavně do centra), tak se svezu za 10 kč/den a ještě mám dobrý pocit, že jsem nikomu nesmrděl pod nos v koloně.
Tady se to pořád hrotí na vždy jen hromadnou nebo vždy jen autem. Ale tak se v 99% vůbec neděje. To je život, vážení, a ten není černobílý.
Přesně tak…. Auto je vhodné na dobu, kdy MHD je ještě v nočním provozu a často ani nenabízí nějaké přímé spojení a oproti autu trvá cesta 3-4 déle. Pokud začínám v práci později, tak nejsem takový blázen, abych vyjel autem do ucpané Prahy třeba v 6:30, kdy už auto nemá šanci konkurovat přímé denní lince, která je oproti nočním výrazně rychlejší. Občas je to spojeno s tím, že naložené auto zaparkuju ráno v práci a po směně mizím na víkend okamžitě pryč z Prahy a nemusím se vracet domů pro auto a popojíždět cca 15 km ucpaným městem. A jde… Číst vice »
MHD jet pochopitelně může. Ale nikdo ho k tomu nedonutí, protože MHD poskytuje po všech stránkách horší službu.
Já třeba jezdím do práce MHD, ale otázky se vtírají. Kromě ceny totiž prohrává MHD ve všem. A když je třeba něco koupit, zařídit po cestě …
Čas jsou peníze. Pokud MHD je pomalejší než ten člověk stráví v autě, vybere si auto. Nelze mu to zazlívat. Chová se racionálně. Pokud vím, tak se z Pardubic na hlavák do Prahy – 59 minut. 103,2 km. = cca 102km/h. Náhodná trasa: Praha MHD Sídliště Písnice – Pod Vyhlídkou 1:07, 16,4km. = cca 16km/h. Autem: 21.7km, 23 minut.
i na okresních městech je to s tou MHD nahnuté (zejména trasování). Objíždí to každý strom/hřbitov/market na periferii, do toho místní kolony… Kdo má zdravé nohy jde pěšky přes centrum anebo na kole vlastním/sdíleném…..
Může, ale nepojede. A když budeš naléhat, dozvíš se minimálně 5 důvodu, proč musí jet autem.
kecy.
jak je totiz mozne, kdyby to bylo jak rikas, ze prazska mhd je prskticky cely den plna?
muze. a velka cast to tak take dela.
Jasný mínus. Obrovská část to dělá.
Služební byty na Barrandově, pracoviště v Holešovicích. Do otevření Blanky všichni jezdili MHD, 5 minut na tramvaj, 35 minut tramvaj, 5 minut od tramvaje = 45 minut. Po zprovoznění všech tunelů autem 20 minut od domu k domu. Celkem plus osm aut.
Jo, ale jen brzo ráno nebo pozdě večer. Takže klídek.
Člověk z Flory pokud jede jenom do práce na Prosek, tak jede určitě MHD. To jenom podtrhávám. Jenže pokud ten člověk jede služebně někam po nebo za Prahu a třeba na více míst a odtud se vrací domů a po cestě nakupuje, vyzvedává děti nebo tchýni apod., tak si to auto vezme. Proč ne? Tchýni na rámu od kola neodveze.
Sedne na 136 a je to.
Obecně platí, že obchvaty řeší cca. 30-40% problému. Ale pokud je uvnitř území hustě zastavěné, tak s tím už mnoho nadělat nelze… Leda zdražovat a odrazovat. Novou infrastrukturu (např. park and ride) už uvnitř takových aglomerací jen zřídka lze postavit.
Já myslím, že docela je rozumné tu kvalitu vevnitř zhoršit, když se zase to někde zlepší. Nebude to pro všechny autíčkáře 1:1, ale nedá se pak jenom politikům zazlívat, že jdou jedním nebo druhým směrem.
Kdyby vyřešily 20%, tak ať už stojí.
Ano jedině zdražování a odrazovaní neboli komplikace řeší automobilovou dopravu. obchvat odkloni transit co do města ani nechce, proto se stavět musí a je užitečný. Ale ty tři pruhy u Muzea je ukázka, jak se to dělat nemá, a když už tři, tak proč nejsou užší? Směrem k hlavnímu se po letech povedlo vykouzlit 1,5m široký chodník, tedy ubrat půl metru z každéhopruhu a vůbec žádná změna v bezpečnosti nenastala, ani pocitově jako řidiči auta. Takže zpomalovat rychlost, snižovat počet pruhů a zužovat je. A proč kolona stojí na Nuselském mostě a ne na Pankráci? Stále je to z Chodova… Číst vice »
Chtít stavebně zahustit Prahu, ale nemít v ní kudy jezdit může jenom neumětel Hřib a ta jeho pirátská sebranka.
Praha je velmi řídce zastavěná. V takovém městě potřebujete najezdit více km a hůř se používá MHD. Tj zahustit je z hlediska dopravy správný krok. Ale ani Pirátům se nepodařilo v tom smyslu nic zásadního změnit.
Staví se na každým volným místě až se jeden diví, kdo by chtěl bydlet třeba těsně u jižní spojky a ejhle, i tam se staví. Praha je dobře zkur*ená zástavbou.
Jenze Praha ma ridky prumer hlavne diky obrim zelenym plocham, ne diky nizke hustote zastavby. Tedy mame tu spoustu rozlehlych lesu a parku uvnitr hranic mesta. Navrhujete tedy zastavet treba Stromovku, aby byla lepsi obsluznost MHD?
To je všechno důsledek komoušské rozpínavosti, která loni slavila už půl století. Právě v roce 1974 se totiž Praha rozrostla do dnešních absurdních rozměrů včetně všech polí, luk, lesů a dalších typicky extravilánových oblastí.
Naopak. Čím řidší město, tím více IAD generuje. Chápu, že urbanismus může být v lecčems kontraintuitivní, proto koneckonců jsme v situaci v jaké jsme. Protože politici nabízejí zdánlivě snadná řešení „typu stačí přidat jeden pruh a postavit parkovací dům a všichni budou šťastní“, ale už to tak děláme skoro 100 let a situace se kupodivu nezlepšuje.
Takhle to nefunguje. Každý chce mít auto, bo pohodlíčko. Táta, máma, synek nebo holka a ještě se domů svezeme služebním autem, páč můžeme.
To nemluvím o těch, co prostě nevlezou do mastný tyče, páč přece nejsou socky.
No a proč se tomu říká „mastná tyč“? Nejednou jsem se v MHD zasvinil od nějakého kolomazu, to pak potěší, když člověk jede do práce čistě oblečen, a dorazí zasviněný a nasraný.
prave jste se usvedcil z toho, ze jste v praze mhd nejspis v zivote nejel.
Nebo naopak dodržoval SPP a chytal na madla eskalátoru.
To máte asi pravdu, ale tak pak je to o tom socialismu, který v IAD udržujeme. Zkrátka chceme pod cenou prodávat komoditu, která je omezená (prostor) a myslíme si, že někdy takto uspokojíme veškerou poptávku. Což je samozřejmě úplný nesmysl, ti politici co tohle slibují samozřejmě vědí, že to nemůže fungovat, ale vox populi, vox Dei. Nikdo vám nemůže dát tolik, co vám může politik slíbit. Tak se pak nedivme, že jsme tam, kde jsme, když už 30 let na magistrát volíme ty stejné strany. Za 35 let vlády byla ODS u moci v Praze 25 let, tak ta zodpovědnost… Číst vice »
V Praze není kudy jezdit? Co třeba zkusit koleje a dopravní prostředky, co po nich jezdí? Jezdí rychle a často.
Bavíme se o IAD, pochopil? Sám mám auto, po Praze jezdím MHD, autem jen mimo Prahu, chatu a chalupu nemám.
Zahustit Prahu a pak se divit, že si každý přitáhne sebou minimálně jedno auto a nikam se to nevejde, může jenom neumětel Hřib a ta jeho pirátská sebranka.
Právě, že v hustě osídlených oblastech těch vlastních osobních aut lidi moc nemají, protože se tam nevejdou a nejsou moc potřeba (po Manhattanu moc lidí svým autem nejezdí).
Vite treba o jednom rozdilu, ze Manhattan je ostrov? Nebo ze do nej nevedou skoro vsechny dalnice ve state protoze je tak navrzena dalnicni sit? Nebo ze tam nejsou vsechny centralni organy verejne moci, protoze to neni hlavni mesto?
Eh, byl to jen příklad, mající poukázat ne nesmyslnost Niklíčkova vidění světa. Nehledám paralely mezi Prahou a Manhattanem.
No sice je to ostrov a tím pádem bez tranzitu, ale v Praze je tranzit jen docela malý podíl na celkové dopravě.
Je fajné, že si p.Hřib uvědomuje, že doprava v centru města je především cílová, nikoli tranzitní. Otázka tedy zní, co pan radní udělal pro to, aby se doprava v centru regulovala. Například reforma parkování a regulace cenou. Ta jediná totiž funguje. Odpověď bude asi znít: neudělal nic. Což je v Praze nejjistější způsob řešení problému. Vys*at se na to.
Zkuste někdy vyrazit na zastupitelstvo hl. m. Prahy nebo nějaké centrální městské části, případně dopravní výbor. Třeba vám to přiblíží, co obnáší prosazení naprosto čehokoli v tomto systému a v těchto složeních orgánů obcí.
Prosadit někde jeden blbý přechod můžet být projekt na roky.
Regulovat parkování prostřednictvím tržní ceny (což já osobně považuji za správný princip) je zcela neprůchodné.
Naprosto nepochybuju o tom, co rikate. U radniho pro dopravu ocekavam neco, cemu se rika politicka odvaha. Ta chybi. Vysledek je, ze Prazane v centru si budou i nadale uzivat nadmernou automobilovou dopravu ptz regulace by se jich dotkla. Dobre jim tak.
Obávám se, že ani megaodvážný a revoluční radní pro dopravu nepřeválcuje celé zastupitelstvo. Ke krokům typu zásadnější regulace provozu a parkování IAD ve městě musí dospět společnost, musí k tomu být většinová vůle, pak se to stane i politicky průchodné. Je to otázka času, respektive střídání generací.
Souhlas. Praha potřebuje ještě několik desítek let.
Odvaha je jedna věc a reálná politika věc druhá. Už takhle o dopravě víc rozhoduje radní Kovářík než démonizovaný Hřib.
a nenapadlo vas, ze je to tim, ze jejich volici (obyvatele prahy) v te praze parkovat potrebuji a chteji? politik se snazi primarne o jedno – byt zvolen i za dalsi ctyri roky.
az tech, co budou chtit opak bude dost (a bude to pro ne zasadni), tak i ti politici prizpusobi
Potřebují zaparkovat nebo chtějí parkovat na obecním zadarmo?
Samozrejme, ze jejich volici chteji parkovat pred barakem a zadarmo. Ale aut je vic nez mista. A tak se jejich volici divi, ze je vsude plno aut a ze se s tim nic nedela. Jak rikam, dejte tomu par desitek let…
Kdo by nechtěl parkovat za peníze ostatních? Proč nezačne Praha dotovat třeba chleba? Chtěli by to voliči? Jistě že ano.
To je přesně ten problém, že o dopravní koncepci ve městě rozhodují místní zastupitelé. Pak nemůžete čekat, že podpoří něco co by je ve volbách poškodilo. Je to prostě začarovaný kruh.
Paradoxní je, že by omezení aut strany ve volbách poškodilo (nebo si to aspoň všichni myslí), když přitom osobní auta zajišťují jen čtvrtinu dopravy v Praze. Je to takový Stockholmský syndrom. Spousta lidí si myslí, že je potřeba autům ustupovat a protežovat je, i když tím jsou sami proti sobě.
Určitě byl za to, aby se na vnějším okraji centra stavěly parkovací domy jako to vidíme třeba ve Vídni ci německých městech
Které staví soukromníci i díky tomu, že parkování na ulici nestojí směšnou částku a hlavně tam je to parkování důsledně kontrolováno.
Nez budete lhat, tak si zjistete kolik stoji parkovani ve Vidni… Tyhle vykriky jsou fakt dokonale. Hodina parkovani stoji 2,6 eur. Pokud vim v centru Prahy je to 60-80 kc to je srovnatelne nebo vice. Jediny rodil jsou rezidenti, kde to je 1200 kontra cca 3000, ale vzhledem k tomu, ze to je rocni poplatek, tak to rozhodne jdou celkem srovnatelne castky
Ve Vídni není vůbec třeba nechávat auto někde na periferii a pak se trmácet přes celé město MHD. Pohodně si dojedu do centra a pak auto odstavím v jednom z mnoha podzemních parkovišť.
Nechci obhajovat Hřiba, ale stejný úkol měli i náměstci před ním.
Je to jen predstava, ne realita. Je potreba odlisit mistni a dalkovy tranzit. Takova data ale nikdo nema nebo to minimalne neuvadi.
Možná by prospělo, kdyby ke kancelářím nebyly stavěny garáže. Tedy můžete mít sídlo u Masaryčky, ale žádné dvě patra garáží. Na každé patro kanclů jen jedno stání. Pak by tam ta auta nejezdila a nezahušťovala provoz.
Bohužel, parkovací minima u bytů i kanceláří zajišťují, že poptávka po dalších pruzích tu vždy bude.
Vzhledem k tomu, ze vnejsi okruh pripravuje RSD, tak bych spis cekal, ze se Hrib vyjadri k vnitrnimu, ktery je v jeho gesci. A ten vnitrni okruh by doprave v centralni casti Prahy dost pomohl. A nemyslim tím Staromestske namesti, ale cele sirsi centrum. K tomu ale taktne mlci😂
Jak by dopravě v centrální části pomohl, můžete to specifikovat?
Je to proste, spousta lidi jede pres sirsi centrum trasai, ktere funguji jako objizdka pro neexistujici okruh. Tedy dobudovani okruhu stahne tento provoz. A predstava, ze pak najednou na uvolnene ulice vyjedou lide, kteri se vudou chtit jen projet, protoze tam bude volno (tzv. dopravni indukce), je jen predstava levicovych “myslitelu”. Centru (sirsimu) se ulevi, minimalne do doby, nez vzroste pocet bytu, kancelari a obchodu. Protoze tam se pak lide budou vic pohybovat, ne proto, ze budou mit volnejsi ulice.
I s Blankou přibylo lidí jezdících autem, protože jim to vyšlo lépe. Měl jsem takové kolegy. A než se ten vnitřní okruh dodělá, tak aut v Praze bude ještě víc.
Jste jak kolovrátek. Jezdil jsem namátkově před i po Blance a stejně moji kolegové. Záleží jaká činnost člověku kde navazuje a zda se mu vyplatí se vázat na auto (rychlost, náklad, výjezd kamkoliv mimo zástavbu, ale parkoviště, kolony) nebo mít volné ruce a dle vývoje dne improvizovat po husté síti MHD.
Dopravní indukce je fakt. I v této diskusi jsou zmíněné příklady, kdy před Blankou někdo jezdil MHD a po otevření Blanky už je metro pomalejší. (Tedy kdyby s otevřením Blanky začala tamtudy jezdit i rychlíková bus linka, možná by to vycházelo jinak, ale k tomu nedošlo)
Ti levicoví myslitelé mají tu drzost, že nejen že si dopravní indukci vymysleli, ale pak dokonce ještě zařídili, aby se projevovala v praxi a byla mnohokrát změřená a prokázaná. Mimochodem, jediný levicový myslitel jste tu vy. To vy popíráte fungování trhu jako střetu nabídky a poptávky a argumentujete tu jakýmisi potřebami. Tak pro vaši informaci, je to přesně opačně. Pravičáci věří na trh, kde se střetává nabídka s poptávkou a díky nabízené a poptávané ceně se pak prodané množství ustálí v místě, kde se poptávaná cena rovná nabízené ceně. To vaše „každému podle jeho potřeb, každý podle svých možností“ bylo… Číst vice »
diki absenci vnitrniho okruhu se proste jezdi prahou tam, kde to jde.
kdyz pojedu ze smichova nekam smerem vinohrady a cela tahle cast (ci naopak) tak treba zakonite skoncim v zitne/jecne. jinak to nejde.
„proto děláme maximum, bychom tyto procesy zrychlili a zefektivnili“
Tak určitě. A proto se 10 let od otevření Blanky nepostavilo nic. Za tu dobu se mohl minimálně 4x vypapírovat a postavit odbočovací pruh v Povltavské k Bulovce, na Košinku a prodloužit připojovací pruh z od Prosecké směr směr Pelc-Tyrolka, což by ve špičce odblokovalo půlku Prahy.
myslite tu Blanku, ktera stale nema kolaudaci? stavet mimo plan a s ulitky, to slo ODS dobre, no
Nemá a co? Je to v předběžném užívání a funguje to. Zbytek dokáže akorát kecat a postavilo se ho.. nic.
Zbytek řeší daleko důležitější věci – výstavbu tramvajových tratí, metro D.
takze vlastne stavebni rizeni je k nicemu a dodana dokumentace take? pokud se stavi na zaklade vylhanych argumentu, neni to chyba moje, ale chyba toho, kdo to prosadil, tady je to zcela jasne Bem a Janousek, kterym se take dava kredit i po deseti letech
Je pravda, že okruh se staví zejména proto, aby se tranzitní doprava odvedla z města. Jelikož já jezdím z Olomouce na Kladno, tak se mi přes Prahu opravdu jezdit nechce. Na druhou stranu je taky pravda, že centrum jakéhokoliv města prostě není nafukovací a určité množství aut už prostě nepojme a jediná možnost, jak s tímto něco dělat je kromě vylepšování MHD (což se v Praze děje jen velmi částečně a omezeně) regulace a to je politicky nepopulární. Takže výsledek Hřibovi práce za 8 let na magistrátu jsou pouze cyklopruhy na tak bizarních místech jako je ulice v Holešovičkách, Plzeňská,… Číst vice »
Ale i to je omezování aut a nabídka alternativy, byť přiměřená možnostem, které mu dává celkové nastavení politiky města. Přibylo několik tramvajových tratí, je snaha kultivovat ulice i pro ostatní účastníky provozu. Naopak rozšiřování ulic pro auta bylo utlumeno. (Mimochodem, čí – Hřibovy. Komu – Hřibovi. Bije to do očí.)
V těch Holešovičkách, na Plzeňské a jinde jsem nikdy, když jsem trčel v nějaké šílené koloně neviděl žádného cyklistu. Tohle by se mělo dělat úplně jinak a řešení je cyklostezka, nikoliv cyklopruh na nejfrekventovanějších silnicích ve městě.
Na Plzeňské těch cyklistů není zas tak málo, hlavně ráno z Řep do Centra. Odpoledne z centra je to už mnohem roztahanější na delší dobu.
Kde jsou v Praze cyklopruhy na vámi uvedených místech? Nikde 🙂 Ve veřejné dopravě se toho za posledních 6-7 let neudělalo málo, razantně se pohnulo s tramvajovými tratěmi a konečně se začalo stavět metro D (kterého se Béma a spol. tolik báli, že ho úplně zabili). takž pohled z Olomouce může být malinko zkreslený.
Aha a tohle je např. co? https://mestemnakole.cz/2024/07/praha-vyznacila-chybejici-usek-cyklopruhu-na-plzenske/ Praha má přístup k veřejné dopravě takový, že na jednu semtam postaví nějakou tramvajovou trať, ale opravdu důležité projekty jako je trať na letiště, kterou doslova sabotuje, nebo Vámi zmíněné metro D, kde dopravní podnik ani neumí správně vypsat tendr, prostě brutálně váznou
Jinak nepodceňujte lidi co nebydlí v Praze. Já tam jezdím za prací/businessem, cca 1 x týdně, zákazníky mám po celé Praze + 6 let jsem v Praze bydlel. Takže myslím že můj pohled tedy zkreslený není.
Z Letňan do Berouna jezdím přes Smíchov. Až bude okruh, budu jezdit mimo centrum. Pro mě okruh dopravu v centru řeší.
Myslím, že Hřib neříká, že budeš dál jezdit přes Smíchov, ale že na prostor v centru, který uvolníš tím, že budeš jezdit po okruhu, se nahrnou další auta.
Ajajaj už je tu zase ta indukce.
Problém s vědecky podloženým jevem?
Histoticky existovali treba vedci, kteri tvrdili, ze zeme je plocha a je stredem vesmiru. Nebo zase vedci, kteri prednaseli o nadrazenosti ras. To ze se nekdo oznaci za vedce (zvlast pokud to udela jenom sam), tak to neznamena, ze ma automaticky pravdu. Pokud je to navic humanitni vedec, tak pak plati to stejne jako u pravniku. Tedy co vedec to nazor. Dopravni indukce uz byla tolikrat uspesne zpochybnena i v praxi, ze se ji drzi jen aktiviste, co nemaji zadne jine argumenty.
Najděte mi prosím dnes peer-reviewed studii, která tvrdí, že je Země placatá a středem vesmíru. Asi nenejdete, protože tato hypotéza moc úspěšná na poli vědy nebyla. Dopravní indukce je naprosto běžný jev a funguje pro všechny módy dopravy. Základní princip je ten, že člověk jezdí takovým dopravním prostředkem, který je pro něj nejvýhodnější, což se odvíjí primárně od infrastruktury. Nevím, co je na tom nepochopitelného, nemusí na to člověk ani být vědec, i když samozřejmě podložení výzkumem je zásadní a nikdy se nedá spoléhat jen na „selský“ rozum. Zpochybňují ji jen aktivisté, kterým se ideologicky nehodí, protože implikuje, že ve… Číst vice »
Peer review znamena v teto oblasti nejcasteji to, ze stejne smyslejici kamarad posoudi kamaradovi jeho praci, aby mu pomohl ziskat/obhajit grant nebo nejake jine penize. Pokud jde o dopravni indukci, tak tam se pomiji zakladni skutecnost. Lide cestuji z nejakeho duvodu za nejakym cilem. Malokdy je samotne cestovani tim cilem. Takze se zamenuje pricina a nasledek. Indukci nevyvolava infrastruktura ale to, co ta infrastruktura spojuje: byty, kancelare, obchody, sluzby… Kdyz postavite dalnici mezi “nicim” tak se tam mozna par lidi projede, ale rozhodne to nebudou tisice lidi denne. To bylo i v realu videt u nekterych useku dalnic v CR.… Číst vice »
No dobře, ale to vypadá jenom jako filozofická diskuze „nevyvolava to infrastruktura, ale to, co ta infrastruktura spojuje“. Výsledek je v praxi stejný. (nepředpokládám, že tvrdíte, že silnice v Praze jsou ekvivalent „dálnice mezi ‚ničím'“)
Ale i když postavíte dálnici od nikud nikam tak vám postupně naroste počet vozidel (pokud počet okolních obyvatel není skutečně čistá nula). Jen to asi nebude na tolik, aby ji to celou zaplnilo. Což ale není případ Prahy a okolí, kde těch potenciálních cestujících je dost. Takže ne, podle teorie dopravní indukce by se třeba na D3 z Budějovic na jih opravdu přidávat pruhy neměly. Tady se snažíte jen hádat o tom, že máte pravdu, ne skutečně chápat danou problematiku. Naopak, když budete mít oblast, kde byty, kanceláře a služby jsou, ale ale cesta mezi jedním a druhým městem trvá… Číst vice »
Zase? Ona je tady pořád. Ta nevymizí jen tak.
Indukce. Samozřejmě, připustit ji v tomto případě musíme. Ale jaká to budou auta? (Moje ne, já se rád Holešovičkám vyhnu a pojedu po okruhu.) Sledovat by se měly zejména vstupy do města, jaký tam je trend. Praha neumí pracovat s urbanismem, neřeší veřejný prostor k žití, působí na lidi ekonomicky odstředivou silou, mnozí Pražané sami od sebe ale došli k závěru, že v satelitech je líp…až na to dojíždění. Příměstská veřejná doprava (a její nutný rozvoj) je podceněná, resp. někde funguje docela s problémy, motivující to moc není. Takže cesta restrikce. Ranní invaze někde v té Praze má cíl. Vyloženě… Číst vice »
A jezdíte s nákladem? Pro jednotlivce nalehko by bylo lepší C + vlak, byť je momentálně nejistota dojetí na kolejích vyšší než na silnici. Nebo to zkombinovat s busem od B.
Pro jednotlivce nebývá ideální strávit celou pracovní dobu jednou ekologickou SC. Ano, mohu jezdit po stavbách hromadnou, ale pak bude potřeba sehnat někoho dalšího, kdo bude tentýž den za mne sedět v kanceláři a tvořit projekty. Takže to bude stát stát 2x tolik.
Jste si jistý, že stáním v kolonách ten čas ušetříte?
ano, a soustružník si na home office soustruh nevezme… pro některé profese jsou MHD nepoužitelné, to všichni víme, tak proč to vůbec zmiňuješ?
nebyl. casove urcite ne.
Naše firma má na pražských značkách 200 aut. Většina z nich byla v Praze jen když se vyzvedávaly od dealera.
Však o tom se v článku píše.
Dnes uz nezalezi na uradu kde bylo auto registrovano, ale na jakou adresu je registrovano. I v Praze muzete registrovat auto s majitelem napr. v Brne. A bude mit Acko.
Do Brna s autem s A nejezdím. Poprvé uražené zrcátko, podruhé obejité korunou a potřetí mastná pokuta na místě, kde byl nijak neomezený parking a aut s B si ochránci a pomocníci nevšímali.
Můžu se zeptat, jaké máte auto? Můj tchán Brňák má už 9 let fabii 2 kombi s pražskou RZ a neměl nikdy žádný problém. A parkuje celoročně na ulici.
Tyto příhody si Milan21 bohapustě vymyslel; asi si léčí nějaký komplex.
Myslím, že melete něco, co lze vyložit více způsoby a mnoho z nich je reálně nesmysl -https://www.cebia.cz/pruvodce/prihlaseni-vozidla = já to chápu obdobně jako to roky platilo při přeregistraci majitele či i jeho bydliště/sídla mezi kraji, kdy značka zůstala podle místa svého vydání, ale vozidlo je evidováno v systému dle místa bydliště / sídla svého provozovatele, takže nezáleží na značce auta, ale trvalém bydlišti lidí a sídle firem, ale i to sídlo firem je zkreslující, protože mnoho jen má úředně v Praze, ale fyzicky podnikají a jezdí svými auty v jiných krajích. Není pro statistiku evidence vozidel podstatné, jakou má auto… Číst vice »
Jaký má potom smysl taková evidence. Stát/město neví, kolik aut je odkud doopravdy. A na co pak mít na SPZ osobní údaje.
Melete nesmysl -https://www.cebia.cz/pruvodce/prihlaseni-vozidla = já to chápu obdobně jako to roky platilo při přeregistraci majitele či i jeho bydliště/sídla mezi kraji, kdy značka zůstala podle místa svého vydání, ale vozidlo je evidováno v systému dle místa bydliště / sídla svého provozovatele, takže nezáleží na značce auta, ale trvalém bydlišti lidí a sídle firem, ale i to sídlo firem je zkreslující, protože mnoho jen má úředně v Praze, ale fyzicky podnikají a jezdí svými auty v jiných krajích. Není pro statistiku evidence vozidel podstatné, jakou má auto značku a i v kterém kraji realně byly provaděny změny v jeho evidenci, ale… Číst vice »
V roce 2020 přidalo v Praze 870 osobních aut na 1000 obyvatel, v Plzni 803. Takže to asi za tak žhavé s tím vlivem leasingovek nebude.
Tomu argumentu se nedá už ani smát..
Na něm ale není nic k smíchu od začátku. Že byste na to začal přicházet?
Přestože to říká Hřib, tak je to pravda. Nikdo nepojede z Holešovic na Pankrác po okruhu, to by zabralo hodinu navíc. Vezme to pěkně po magistrále. Protože magistrála je převážně městská třída.
Z Holešovic na Pankrác se výborně jezdí metrem. Ale chápu, že ti, o kterých píšete, převáží denně jedním směrem klavír a druhým těhotnou babičku.
Městská třída znamená plná SSZ – světelnými signalizačními zařízeními (tzv. semafory) řízených křižovatek a potenciálně i samostatných přechodů, které při velkém provozu mohou podstatně prodlužovat dobu jízdy nad tu potřebnou pro jízdu delší trasou komunikací pro motorová vozidla bez úrovňových křížení.
Tou je i přes 20 let fungující západní polovina malého městského okruhu, ale je pravda, že tento dává dopravní smysl pro jízdu mezi částmi města okolo něj. Tedy je již vhodný pro jízdu mezi Trójou a Spořilovem či Braníkem/Hodkovičkama.
No já z Plzně na Ústí přes Holešovice jezdit nebudu , ale jak myslíte…
Tranzit opravdu není tak velký, jak si myslíte. Ranní a odpolední kolony způsobují dojíždějící, ať se vám to líbí, nebo ne.
A vy tak dnes jezdíte? Proč ne přes Slaný?
No jo, když je trať Plzeň – Žatec ve stavu, v jakém je… 😉 Po silnici k tomu není důvod ani teď.
V těch 949 vozidlech na 1000 Pražáků nejsou započtena i všechna vozidla firem, která mají sídlo v Praze, ale fungují i v regionech?
Takové vozidlo z regionu může do Prahy jet třeba i jen 1x za měsíc na poradu, nebo třeba ani to ne.
Takže předkládaný údaj z ročenky TSK bude sice správný, ale jeho interpretace s největší pravděpodobností chybná.
to je uplne jedno. ten udaj se pouziva primarne pro porovnavani. a co se tohohle ukazatele tyka, tak je praha dost vepredu.
a dulezite je, ze pokud budeme toto cislo porovnavat treba s parizi nebo vidni, tak bude nejspise srovnatelne (ve smyslu struktury/metodiky), protoze si troufam rict, ze totez se da rict o tomto cisle z kazdeho velkomesta / hlavniho mesta.
Ano, porovnavaji se bulharske konstanty. Sice to jsou hausnumera, ale hlavne ze se porovnava 😀
U Vídně nevím, ale s Paříží asi těžko, Francie není centralizovaný stát jako to máme u nás, kdy je vše papírově v Praze.
Na druhou stranu je spoustu aut registrovaných po republice a užívaných v Praze, protože část lidí má trvalé bydliště původní, neboť žije v Praze v nájmu, studuje, atd.
Problém je v tom, že pokud jedete z bodu A do B, máte parkoviště zdarma a cesta autem 30 minut a VHD 60 minut, tak auto vyhraje. Pokud bude parkoviště zpoplatněno, ve VHD prostor, aby člověk vyřídil například e-maily, tedy sedne si, je tam klid, tak množství pravidelných cestujících vzroste. Pokud pojede 45 minut na stojáka, tak příště zvolí jinou variantu, pokud bude mít možnost.
Lidi co žijí v praze v nájmu a mají auto už s velkou pravděpodobností mají trvalý pobyt a parkovací kartu, pokud nemají vlastní garáž.
Praha neni region? Nebo jak to slovo ‚regiony‘ myslite?
Jestli tim chcete napsat ‚zbytek Ceska‘ anebo proste se jen stydite napsat slovo ‚venkov‘ tak jen upozornuju, ze slovo ‚regiony‘ neni vyznamove synonymum.
Slovo region znamena v podstate ‚oblast‘.
Dava vam smysl veta ‚vozidlo z oblasti‘? Z jake oblasti?
Snad se oba shodneme se v tom, že jsem měl na mysli „zbytek Česka“, Myslím, že z kontextu: „…mají sídlo v Praze, ale fungují i v regionech“, lze vcelku bez větších obtíží s přihlédnutím k použití množného čísla pochopit, o čem je řeč.
Inspiraci jsem čerpal třeba zde:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15334114383-udalosti-v-regionech-jih-a-zapad/225411000180703/
Vsimnete si celeho nazvu poradu. Kdyz si to prelozite:
Udalosti v oblastech jih a zapad
Pak to dava smysl. Napsal jste v ‚Jakych‘ regionech.
Nicmene mate pravdu, ze obcas lze z kontextu pochopit i vyznam slova i v takovem pripade, kdyz autor plete terminy a termity.
Napr. mozna pochopite, z kontextu, kdyz Vam napisu:
Vy jste ale region! 🙂
V roce 2020 připadalo v Praze 870 osobních aut na 1000 obyvatel, v Plzni 803. Takže to asi za tak žhavé s tím vlivem firemních aut nebude.
Jestli náhodou z těch 949 vozidel registrovaných na 1000 pražanů nebude značná část napsaná na firmy, které tady mají pouze sídlo, protože se nechtějí nechat buzerovat kontrolama finančáku dvakrát za pětiletku a do hlavního města se kouknou max jednou za měsíc…
a to neco meni? 🙂 faktem je, ze hustota provozu v praze je obrovska, a v poctu aut na obyvatele patri praha k tem vyssim v ramci evropy.
Kdyz nikdo neresi priciny, to je tezke. Hrib se opiji pruskumy, kde turisti povazuji prazskou MHD sa uzasnou. Jasne, pokud jedete z periferie si prohlednou orloj, tak to dobry je. Ale co se tangent tyce, ROPID naprosto selhava. Rychle spojeni po tangentach proste a jednoduse neexistuje. Trpime obsesi, ze kazdy autobus musi zastavit u kazdeho sloupku, rychle spojeni po tangentach na periferi neexistuje. V zahranici to pritom funguje bezne, ze nektere spoje – prave kvuli zrychleni – nektere zastavky proste vynechavaji.
A proto jsme odklonili D do centra a otálíme s přípravou tramvajových tangent. Když už, vedeme je pro jistotu klikatě namísto přímo (menší závlek mimo Dvorce, větší plánován z kopce a do kopce přes Michli). Místo tramvajového propojení kolem motolské nemocnice jsme tamtéž zavlekli metro, které v chiméře náhrady přiměřenějšího vlaku nakonec pořádně neobsluhuje Červený Vrch ani Petřiny, aby nasbíralo hypotetické cestující ještě v Řepích… Další kapitolou jsou návaznosti, tarif vázaný na čas v kolonách (zpoždění je i čím dál běžnější) a trpící disproporcemi.
Tramvajové propojení kolem nemocnice Motol už se připravuje, viz https://zdopravy.cz/nemocnice-motol-dostane-k-metru-i-tramvaje-zastupitele-schvalili-novou-trat-umozni-kratsi-najezdy-z-vozovny-238532/
Pracuje se i na dalších tangenciálních propojeních, akorát to někde blokují místní (Bohnice, Budějovická).
Ale když i žížala po lobotomii ví, že těch 949 aut na 1000 lidí je prostě blbost, která je výsledkem především regionální aktivní práce finančních úřadů, tak je přece jasné, že máchat s tímhle číslem nedává smysl. Teda nedává všem, mimo náměstka pro dopravu. A to ještě neví, kolik je tady třeba registrovaných sněžných skútrů, i když je tady sníh max 3 dny v roce. V tom bude taky nějaká čertovina 😀
Pokud to jsou auta na leasing, která mají registraci v Praze kvůli tomu že tam sídlí leasingovka, tak se tam podívat nemusí taky vůbec nikdy. Prostě to číslo je hausnumero.
Na druhou stranu to vyrovnávají jízdy soukromých aut odjinud, jichž bude patrně více, než do jiných cílů. Jo, jako argument to není v dané věci úplně podstatné, nemuselo to být takto spojováno.
Tou poslední větou jste to řekl přesně.
Smutné je to, že se to přesto jako argument omílá znovu a znovu …
ale … tak to, ze okruh kolem prahy bude utlumovat dopravu v praze (snad s vyjimkou severozapadni casti, kde zadna alternativa, krom prujezdu dejvicemi neni), necekal, ne?
snad jediny, kdo toto pouzival, tak odpurci okruhu, kteri to pouzivali jako falesne dilema (“na co okruh, kdyz to dopravu v cemtru stejne neresi”), co si tak pamatuju…
A na co teda okruh, když dopravu v Praze neřeší?
doporucuji se nejprve podivat do mapy a pak mudrovat
Já nemudruju, já se ptám.
Asi tak 80% lidí doprava uvnitř v Praze netrápí, ale potřebují se dostat odněkud někam a díky nevhodně postaveným dálnicím musí bohužel nějak přes Prahu. Je to peklo, ale nelze jinak.
To není pravda. Podíl tranzitní dopravy v Praze je u osobní přesně opačný, než naznačujete, je to cca 16%.
prosim, ctete lepe 🙂 oba dva pisete to same 🙂
oba dva (a ja take) souhlasite s tim, ze so centra okruh moc nezasahne. ale vyrazne odlehci tranzitnim trasam (spojka, sterboholska, atd)
Pro tranzit, ona ta Praha je tak trochu uprostřed Čech a sbíhají se do ní všechny dálnice v Čechách.
Na rychlejší projetí pro určité procento řidičů. Ale dokud nebude mýto přes centrum města nebo uzavřené nábřeží (což kdysi sliboavl i sám Svoboda), tak budeme mít aut v centru stále příliš. A jelikož počet aut ve městě stále stoupá, tak se na dnešní hodnoty dostaneme poměrně rychle.