Šéf Smartwings: Boeingu plně věříme, chceme koupit podíl od Číňanů

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Generální ředitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik je přesvědčen, že po nové certifikaci budou Boeingy 737 MAX jedním z nejbezpečnějších

Generální ředitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik je přesvědčen, že po nové certifikaci budou Boeingy 737 MAX jedním z nejbezpečnějších letadel na světě. Uvedl to ve středu večer v České televizi v pořadu Události, komentáře. Šéf největší letecké společnosti v Česku prolomil po mnoha letech svoji mediální zdrženlivost a veřejně vystoupil v rozhovoru.

Vik současně odmítl spekulace o tom, že by část objednávky na nová letadla firma zrušila. „Certifikační proces, který teď probíhá v USA, bude jeden z nejpřísnějších, který kdy by. My dále počítáme s tím, že budeme tato letadla používat v našem provozu,“ uvedl Vik.

Vik nechtěl uvést, jak vysoké škody způsobuje uzemnění MAXů. „Podstatné pro nás je, že Boeing přiznal chybu. Boeing řekl, ano, my jsme udělali chybu a nyní musí teda dojít k tomu, abychom se dohodli na tom, jakým způsobem budeme tu škodu vymáhat po Boeingu a jakým způsobem jí budeme dokládat,“ řekl Vik.

Smartwings má uzemněných sedm letadel, celkem jich měl mít do konce června už šestnáct, na konci roku 21. Výpadek výrazně narušil provoz, některé lety musela firma zrušit, z části trhů se zcela stáhnout.

Vik se v ČT vyjádřil i k otázce náhradních strojů, které zajišťují část letů, například letadla z Ukrajiny či Rumunska. Firma podle něj musí důvěřovat leteckým autoritám daného státu. „Musíme udělat audit u té společnosti, u které si letadlo půjčujeme, kam vysíláme naše zkušené inspektory a auditory a ty provedou audit přímo v té společnosti na místě a přímo provedou obhlídku toho letadla, a s těmi závěry potom přijdou k nám nazpět a my rozhodneme, jestli to letadlo budeme používat, nebo nebudeme používat,“ dodal Vik. Smartwings měly letos problémy například s letadlem od ukrajinského Yan Air.

V rozhovoru se Vik vyjádřil i k problematice čínského akcionáře, který drží necelých 50 % firmy. Podle Vika státní společnost CITIC v podstatě nekomunikuje. „Nechová se vůbec nijak a my jsme v podstatě nikdy neměli v úmyslu , když jsme přijímali nového akcionáře,spojovat se s čínskou státní firmou,“ uvedl Vik. Když v roce 2016 tehdy ještě do Travel Service vstupoval čínský investor, šlo o soukromou společnost CEFC. Ta ale zkrachovala a aktivat převzal státní CITIC. Vik potvrdil, že čínskému akcionáři nabídli odkup jeho podílu. „Na stole u firmy CITIC je nabídka Unimex group odkupu podílu. Očekáváme, že e nám nějakou odpověď třeba v písemné formě taky někdy zašlou,“ uvedl Vik.

Kvůli ztrátám z uzemnění MAXů musel firmě pomoci český akcionář Unimex Group a přímo jeho šéf Jiří Šimáně. Čínský akcionář se na sanaci ztrát nijak nepodílel.

Tagy smartwings uzemnění letadel 737 MAX
45 komentářů