On-line: Česko postihl částečný blackout. Výpadek proudu paralyzoval dopravu, stály vlaky, tramvaje i metro

Výpadek elektrického proudu na pražském Masarykově nádraží. Foto: Josef PetrákVýpadek elektrického proudu na pražském Masarykově nádraží. Foto: Josef Petrák

Výpadky elektřiny postihly Liberecký, Ústecký, a Středočeský kraj, východ Čech a část Prahy.

Odebírat
Upozornit na
guest
310 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
asdfasdfasdf

Zajímavé, že i přestože byl Liberecký kraj zasažen, tak tam nejsou hlášeny žádné problémy s napětím v trolejích. Jo, aha…

Aquinas

Článek o Blackoutu je zde v sekci Město stejně jako železnice. Měl by být ale i v sekci Silnice

„Mimo provoz asi dvě stovky benzínek
Během dne bylo kvůli výpadku elektrického proudu mimo provoz zhruba 200 čerpacích stanic u různých provozovatelů, uvedl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr.“

Jira

Co se dělá v metru při delším výpadku? Je nějaký náhradní zdroj na dojetí do stanice nebo se jde pesky tunelem?

Y.K.

Není. Ale napájecí soustava se dá různě popřepojovat, takže pokud alespoň některá rozvodna jde, mělo by to jít nouzově překonfigurovat na ni.

V nejhorším, při totálním blackoutu by se šlo pěšky.

Jan T.

Mělo by se dojet do nejbližší stanice setrvačností. Jen nevím jak se to třeba řeší v delším kopcovitém úseku jako třeba Holešovice -> Kobylisy.

Náhodný Kolemjdoucí

Vrátí se do Holešovic?

L.

To se tu nedávno řešilo pod jiným článkem o tom jak umřela souprava na céčku – nedojede, nebo rozhodně ne ve všech mezistaničních úsecích.

Aquinas

Tak jsem vyhrabal 4 klasická radia a zkouším a poslouchám. Premier Fiala mě teď dostal.“ …jednání ústředního volebního štábu…“ 🙂

Y.K.

Fascinující, jak žijete katastrofu a hledáte analogová rádia, zatímco vesele přispíváte na internetu. 🙂
Spíše bych šel koupit UPS a zásoby vody a nekazivých potravin, jestli chcete být připraven na zásadní krizi.

Aquinas

A kdo říká, že potraviny a vodu nemám? Nádrž mám taky plnou benzínu takže jsem nemusel plašit že není kde natankovat.

Chleba Nakup

Moc bych ve veřejném prostoru nesděloval, jaké a čeho mám zásoby. Berte to jako dobrou radu. Vím, že to v zápalu diskuze svádí, ale jedna věc je zásoby mít a druhá je o ně nepřijít. A právě nešíření těchto citlivých informací je jedním z opatření, jak zvýšit pravděpodobnost, že vše zůstane tam, kde má.

Aquinas

Naprosto souhlasím a vidím, že jste z těch kteří ví což oceňuji. V zápalu diskuse…Ano, neskutečně mi vadí jak někteří lidé situaci podceňují a tento zdvižený prst neberou vážně. Takovým není pomoci. Těm co neví a chtěli by vědět bych doporučil knihu TMA od Ondřeje Neffa. A závěrem snad jen to, že zásoby zůstanou kde jsou a pokud by měl na ně někdo zálusk čekalo by ho nepříjemné překvapení 🙂

Aquinas
Aquinas

„Praze blackout nehrozí.“ Nedávný výrok primátor Svoboda urychleně smazal
🙂
V Praze je blaze. Ale krizový štáb byl svolaný na 16:00 🙂

A pro takové jako je Air Traveller
https://x.com/HzsUlk/status/1941152488604017049?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1941152488604017049%7Ctwgr%5E9b1a40ec0222ae5033d694c0f65fec2a48c25afc%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.novinky.cz%2Fclanek%2Fdomaci-on-line-blackout-v-cesku-40528846

tarten

Tenhleten přestárlý Svoboda byl mimo už při kampani, a dál to pouze potvrzuje.

Aquinas

Bez jakékoliv zaujatosti:
„Fiala po blackoutu: Systém funguje, ale proč má spadlý drát takový dramatický dopad?“

Nechápu. Když u auta které má rozdělovač ze kterého vedou 4 kabely ke svíčkám vytáhnu ten pátý který spojuje rozdělovač s cívkou auto taky nepojede. A vysvětlení, že za to všechno může jeden vodič který se díky teplu roztáhl a proto spadl….no comment.

Radek

Trochu offtopic, ale přesto: docela zklamaly mobilní sítě. Operátoři vyprávěli, že jsou dražší, abychom měli kvalitnější sítě než zahraničí.
Zkušenost z Prahy: do dvou hodin bez hlasových služeb a internetu, občas prošel mail, po 3 hodinách už ani ťuk, nic.

Aquinas

Tak to na severu výpadek od počátku a pak se to s nahozením proudu srovnalo

Radek

Ještě líp.

Gouba

U T-Mobile žádný problém, 5G jelo, jen to bylo občas pomalejší. Taky v Praze.

Radek

Zkoušeno Vodafone i Kaktus = T-Mobile.

Aquinas

Mám a Zadara jsem se fakt nedovolal 🙂

xmnovotny

Praha Rajská zahrada – Vodafone kleknul půl hodiny po výpadku, T-Mobile 5G jelo pořád.

tarten

Čas změnit operátora. Já celou dobu na mobilu v pohodě.

Dejf

Vinohrady, o2, výpadek napájení na 4 hodiny a mobilní služby jely bez problémů. Teda bylo cejtit, že to dostává za uši, ale fungovalo to dostatečně.

najmy

Jen pro informaci po více jak 4 hodinách od výpadku: vlaky (všechny) stále stojí od Vraňan a Všetat po Děčín a státní hranici a od Litvínova a Mostu do Ústí nad Labem. Nejde elektřina, nedá se volat, data vypadávají, informace žádné.
Toliko k bezvadnému zvládnutí situace a výborné informovanosti. Děkujeme! Hned se člověk cítí být součástí systému.

David

Tolik asi k důležitosti železnice v případě krizových situací- je spíše celá na obtíž.

Chleba Nakup

Nj, ona ta blbuvzdornost není zadarmo, akorát málokdo věří, že se něco pokazí, a tak se – v době klidu nepotřebné – věci ořežou. A pak chybí, ale prý to je lepší, než je „zbytečně“ platit.

David

Nedávno tu jelo, jak maji být všude různě v pohotovosti jako blaničtí rytíři dieselové loko pro mimořádky… no a když je, tak nejde ani zabezpečovačka. Náhrada za železnici je prostě kamion a autobus.

Aquinas

On-line: Česko postihl částečný blackout. Výpadek proudu paralyzoval dopravu, stály vlaky, tramvaje i metro
04.07. 2025 12:19

Článek byl publikován 20 minut po výpadku el. energie (11:59). Obnovení dodávek El. energie u nás bylo v 13:28.
Jediné info které jsem dostal bylo od O2, že evidují výpadek služeb a to v 12:50.

Air Traveller

a proc jste se nepodival na idnes, novinky, kamkoli?

Aquinas

Bez proudu a bez signálu? Vy hlavo!

Air Traveller

sam priznavate, ze jste signal mel.

takze si malinko odporujete.

Aquinas

Dejte mi svátek. Informaci co se děje jsem měl od přibližně 12:20 z místa které náležejícího do krizové infrastruktury a které si musí umět proud zajistit a díky tomu se odtamtud bylo možné dostat na rten web. To že prošla SMS od operátora neznamená, že signál byl v té době stabilní aby se dalo volat a že se šlo připojit přes slabý a vypadávající signál k webu.

Aquinas

Poslední co jsme si přečetl bylo

Je naivní si myslet, že okruh utlumí dopravu v centru, řekl Hřib. Na 1000 Pražanů připadá už 949 vozů

Jirka
5 hodin
Mýto do centra, jiné řešením není.

31 -25
Odpovědět

Příspěvek napsán 11:58 a pak všechno spadlo. Tož asi tak.

J.K.

Dobrá otázka k zodpovězení bude proč je nezávislá trakce závislá, to by nemělo být.

Protože až se ten mordor na severu rozjede tak to bude dispečersky násobně složitější, když stojí i to co by jezdit mohlo, tohle jim nezávidím…

Nezabráníme výpadkům, ale měla by být opatření aby nezávislá trakce byla nezávislá.

N.N.

Přestavníky výhybek, návěstihla atd. Čekal bych, že to mají zapojené do chráněného (zálohovaného) okruhu.

Jiná je situace, pokud je nešťastné vedení nad tratí (na trati).

Radek

Zabzař má sakra velký odběr, na baterky zapomeňte rovnou a všude cpát velký dieselagregát, to všichni budou křičet, že je drahý.

Aquinas

Ne, to spíše budou zelení křičet jaké jsou to emise.

Y.K.

Všechna datacentra, nemocnice atp. mají dieselové agregáty. Na emise to nemá žádný vliv, když to běží jednou za uherák (včetně pravidelných zkoušek).

Aquinas

Jednou za uherák fakt něběží. Jsou potřeba několikrát do roka 😉

Y.K.

To je u motoru opravdu jednou za uherák, když vám tady po silnicií jezdí denně statisíce dieselů.

SYN

Anebo, když to vyčíslíme (několik dní v roce, ne celých) jako že běží půl procenta roku….

Igelkott

Stály i trolejbusy. Minimálně v Praze.

Jan T.

Kolik jich bylo? Linka 58 pokračovala v provozu a postupně byly v Letňanech nahrazeny autobusy. Díky baterii, kterou fanoušci klasického trolejbusu nemají rádi, mohly nějakou dobu linku obsluhovat. Elektrobusů v jednu dobu zbylo asi jen pět kusů, ale nedíval jsem se kolik bylo v provozu původně, teď je na lince 154 zase 9 v provozu, na 58 jsou jen autobusy. Pokud by se nakupovaly větši kapacity baterie (kolem 500kWh), tak by daný vůz mohl jezdit celou denní směnu bez dalšího nabíjení a výpadek elektřiny by bez problémů překlenul.

thebearspook

Něco takového jsem v životě neviděl: https://grapp.spravazeleznic.cz/
Musel jsem si udělat printscreen.

Aquinas
Jakub

Spravil som si popcorn a uz prechadzam tie rady na nezaplatenie od tunajsich Cimermanov…. Je vidiet, ze ich to nikdy neomrzi

najmy

Ono se na Slovensku něco děje?

najmy

ŽST Děčín stojí komplet. Už téměř 3 hodiny se tu nehnulo kolo. Motorová trakce stojí v peronech a vrčí. Všude agregáty za hříšné peníze a stejně nejdede.
Tady se v plné nahotě ukazuje naprostá a trestuhodná nepřipravenost řízení provozu na podobné situace. Za tohle by měly padat hlavy.

Jen

A jak často se tohle stává? Kolik by stála taková příprava na toto?

Aquinas

To, že se to nyní stalo jen ukazuje, že to není vyloučeno a že se to může stat kdykoliv. Kolik by stála příprava? Radiostanice napájená 12v stojí pár korun , k tomu nějaká anténa a pak potřebujete lidi. A máte to vyřešené. Na lokálkách naprosto snadno použitelné. Jedna kolej, dva konce. Pošlu tam vlak z jednoho konce a až dojede na druhý konec pošlu vlak z opačného směru .

Air Traveller

par korun … antena … a vyreseno 🙂

boze. nechte toho 🙂

Aquinas

Ano, 2000-4000Kč je v dnešní době pár korun. To necháte v obchodě za nákup pro rodinu jedna dvě a domů skoro nic nenesete.

Air Traveller

a tim chcete ridit drazni provoz?

Aquinas

Proč ne? Jak si myslíte, že se řídila železnice za WWII?

Air Traveller

no no, jenze ted nejsme za wwii, a frekvence provozu za wwii byla asi tak na 1% dnesniho provozu.

Aquinas

Když je krize holt se frekvence omezí , lidi se omezí a bude jezdit jen aby jezdilo něco.
Tohle mě fascinuje.
https://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_ob_A/nPvP7Dwxi2CbiToVhDpru5D/bf92/blackout.jpeg?fl=cro,0,0,4032,3024%7Cres,2560,,1%7Cwebp,75

Proč tam sedí jako pecky a nejdou pěšky?

Stráťa

Lidi jsou tak drazí že si je „pro strýčka příhodu“ prostě držet nemůžete, to nikdo nezaplatí.

SYN

A co vám vyřeší nějaká fungující lokálka??

Aquinas

A proč by nemohla jezdit lokálka? To když se má doprava zastavit v Praze musí se zsatavit všude a nemůže fungovat jinde kde by to bylo za určitých okolností možné?

najmy

Když už nainvestujete desítky milionů do elektrocentrál, (obchodní provizi pominu) tak by měly fungovat a zajistit tak alespoň omezenou provozuschopnost. Nebo se mýlím?

Air Traveller

a co maj podle vas delat, padajici hlavo?

Jan T.

Nezávislá trakce má jezdit nezávisle.

Aquinas

JJ. Zrovna jsem si říkal jak by se to řešilo. Motorová trakce má výhodu, že nepotřebuje k provozu el. energii, ale potřebuje ji řízení provozu čímž je její výhoda pryč pokud neexistují postupy jak zabezpečit provoz bez toho řízení. Jak to je třeba s přejezdy? Ty určitě taky nefungují. Pak tedy na každý přejezd pracovník jako to bývalo, šraňky na kliku, komunikace radiostanicí napájenou z akumulátoru a je to. Dalo by se, ale my už jsme si moc zvykli na moderní technologie a zapomněli jsme, že to může jít i bez nich. A MůŽE je možné považovat za přípravu na… Číst vice »

N.N.

Přejezdy úplně jednoduše: Mají záložní akumlátor, pokud se ohlásí v poruše, tak jízda 10 km/h podle rozhledu.

I v tom vašem světě ta radiostanice pojede jen do té doby, než vybije akumulátor. Moderní je na tom leda tak náhrada olova lithiem.

najmy

To je pěkné, ale stav je takový, že výpravčí nemají dohled nad výhybkami a obsazeností kolejových úseků. Tady prostě někdo probral pytle peněz a opatření nefungují. Stojí i nezávislá trakce. Ptám se tedy, kde je chyba a kdo nese odpovědnost.

Jan T.

Baterie ve vozidle se nabíjí z motoru a baterie z řídící místnosti může mít větší kapacitu nebo záložní zdroj pro delší provoz. Není možné, aby se v půlce země zastavil život, pokud by se někdo pokusil sabotovat infrastrukturu třeba jedním dronem.

N.N.

Tohle lano jedním dronem nesundáte. Ne tím malým, co se vejde do batohu.
Elektrikáři to neštípají pákovýma kleštěma pro srandu.

Aquinas

Tak dron to nesundá a elektikářům stačí pákové kleště? Dobrý fór. Navíc proč se dronem trefovat do jednoho vodiče když je snazší sundat celý sloup přes který vede? A na to stačí jeden traktor 🙂

Aquinas

Problém je v tom, že já hovořím o akumulátoru v podobě v jaké je používán v osobních nebo nákladních automobilech tedy s dostatkem kapacity (35-250Ah). Jen tedy nevím, ale že by se do těchto akumulátorů používalo lithium to tedy fakt nevím nevím. Podle mě tam bývá pořád ve většině případů olovo.

Air Traveller

a ty lidi na ty prejezdy se vezmou kde? jako ze si sz bude pro situace, ktere nastanou jednou za deset let, platit tisice lidi?

zkuste opravdu teosku premyslet

Chleba Nakup

Takže další výpadek až 2035? To je pohoda. Píšu si do kalendáře.

Aquinas

Pan Air Traveller je v pohodě. Ministr Kupka říkal, že se výpadek vůbec nedotkl letecké dopravy.

Martin

Zajimalo by me, z jakeho duvodu neni v provozu usek Palmovka-Nadr.Vysocany-St.Hloubetin, co tam je xa problem, 12 a 31 si to sinou pres Harfu…

Průvodce původní Aleš

K tomu ještě taky nejezdí Zahradní Město – Nádraží Hostivař. Síť se zprovozňovala postupně, asi k tomu byl nějaký technický důvod.

platamond

Stále je mimo (oficálně zprovozněná) rozvodna Klíčov. Např. to má vliv na to celé Letňany jsou bez vody…

xmnovotny

Na Rajské zahradě to právě nahodili.

Viktorín

Sice je to nepříjemná událost, ale mám dobrý pocit z toho, že v krizové situaci vše fungovalo tak, jak mělo. IZS funkční, nemocnice funkční na zálohách, metro do půl hodiny opět v provozu, ze strany státu dostatek informací a žádná panika. Za mě OK.

Adam Tywoniak

Až na ten web ČEPS, který hlásil chybu 403. To by mělo být líp ošetřeno.

Jan T.

To jsem neviděl. Očekával jsem přetížení webu PRE kde jsou informace o výpadku, ale byly dostupné (asi o půl jedné) i s popisem problému. Měli tam sice optimistický pedpoklad obnovení 13:00, ale jinak to bylo dobré.

Air Traveller

na pre lezlo par “blaznu”. vsichni lezli na seznam, idnes a novinky, kde informace byly par minut po zacatku.

Jmeno

Taky mne to „překvapilo“. Kdo by čekal, že při blackoutu nepojedou stránky ČEPSu. Při povodních zase nepojednou stránky ČHMÚ a povodí, ne?

zemko

tak treba pri blackoutu ve Spanelsku web regulatora jel dal a informoval…ale chapu, jsme specificky trh

N.N.

Kritické systémy nebudou z veřejného internetu vidět, přitom se na nich začne pracovat jako prvních. Vymístit web regulátora na nějaký cloud je sice hezké, ale dělat z toho závěry o zbytku sítě …

Jak se říká na lak to nejezdí a hasič musí dojet i se škrábancem, přestože si toho čumilové všimnou a budou to hasičům připomínat po celý zásah.

Zahn

Web ČEPS takovou zátěž logicky neustál. Na sociálních sítích ale byly dostupné konkrétní informace dříve než v médiích. Nelze platit serverovou farmu tak velkou, aby jednou za mnoho let po dobu několika hodin unesla o čtyři až pět řádů vyšší zátež.

Cargo10

Přesně tak. Pokud by metro nemělo záložní plán,bylo by zle.

Zahn

Metro má hlavně vlastní síť 22 kV a tak je teoreticky možné jej celé napájet z jediného přívodu.

Aquinas

Ze strany státu informace? A to prosímvás jak? Rozesílali poštovní holuby? Informace byly nulové! Nebylo je kde získat a ani třeba SMS které fungují pro rozesílání informací občanům nefungovaly. Panika nebyla protože lidi nic nevěděli. Nikdo něvěděl jestli je to lokální problém nebo jen přerušení o kterém člověk nevěděl.

Jan T.

Na webu PRE distribuce informace o výpadku byly. Kde jste zjišťoval vy? SMS bych čekal u větší krizové situace a ne u dvouhodinového výpadku elektřiny.

Aquinas

Kdo věděl jak dlouhý výpadek bude? Podle mě nikdo.A na webu? Krása. Jak se tam chcete dostat když je výpadek mobilních služeb a současně nejde proud abyste mohl použít pc? Díky za radu.

Jan T.

Výpadek mobilních služeb jsem nezaznamenal, za ty dvě hodiny se vám ani nevybije baterie v BTS.

Aquinas

Tak to buďte rád a jděte nahoru kam jsem dal odkaz o výpadcích signálu které omezily i chod tísňových linek . Díky.

lvy

Jak ve kterých asi, u nás padlo O2 přesně v 13:58.

Aquinas

Tak zrovně nyní ministr vnitra prohlásil, že lidé kteří v Ústeckém kraji volali na 158 a díky výpadku se nedovolali se dovolali alespoň do jiného kraje odkud byly informace distribuovány. Také řekl, že se chystali spustit SMS systém který mají v gesci hasiči. Chystali. Podle mě to na plácání se po ramenou moc není.

Aquinas

Pokud měl nekdo informaci o tom, že se jedná o Blackout a ne překopnutý kabel mělo se informovat hned už jen z toho důvodu, aby se lidé mohli připravit na případ, že ten vypadek nebude 2 hodiny, ale třeba den nebo dva. Poskytlo by to možnost si zajistit vodu (bez proudu čerpadla nefungují), zajistit u přístrojů jako je mobil snížení spotřeby přechodem do úsporného režimu atd.

Air Traveller

vzdyt se informovalo. to ze nejste schopen si tu informaci precist, je vas problem.

Aquinas

Tak to pak jo. Až bude hrozit nějaké nebezpečí tak se to taky napíše někam na web a bude se doufat, že si to lidi dohledají bez ohledu na to jestli mají možnost. Ještě mi poraďte, že jsem si měl pustit v TV ČT 24.

lvy

Tak u nás naštěstí máme schopné lidi a poměrně dobrou DS, takže to nahodili docela rychle. Teda ne že by to nešlo rychleji, ale taky to mohlo být mnohem delší.

Aquinas

Tato situace by měla být zdvižený prst a každý by měl na základě zjištěných nedostatků udělat vše, aby na tom byl příště lépe. I pro mě to byla lekce a to si myslím, že jsem z těch kterým není kritické myšlení cizí a i tak jsem našel několik nedostatků které je potřeba odstranit abych byl nezávislý a další podobná situace mě nezaskočila.

Air Traveller

vy jste neschopny, nebo to jen hrajete?

jsem na ceste ze zahranici a k informscim jsem se bez problemu dostaval od okamziku, kdy to spadlo.

doporucil nych s hledanim problemu tedy zacit u vas samotneho.

Aquinas

To, že jste na cestě ze zahraničí a k informacím jste se dostal neznamená, že se ty informace dokázaly dostat všude po republice. Tak když jste tak dokonalý tak nám řekněte jak jste k těm informacícm přišel. K informacím se může v takovou chvíli dostat jen ten kdo má mobil jehož operátor nespadl. V případě, že operátor spadl jsou možností získat informace omezené když nemáte možnost se připojit k netu abyste se něco dočetl. Vy jste neschopný. Neschopný si představit, že existují i místa kde je pokrytí mobilním signálem bídné za normálních okolností natož při výpadku mobilních operátorů. Výhodou je… Číst vice »

Hsnm

Chybí zrušené telefonní budky. Hodina bez signálu, nemožnost ani nouzového volání
Kdyby někdo potřeboval hasiče nebo záchranku.tak má smůlu.

N.N.

Píše sem hodně lidí, že u nich elektřina nejde. To znamená, že baterku nabitou mají a signál taky.

Aquinas

Aha, mám to. Jste na cestě ze zahraničí takže jste získal informace co se děje prostřednictvím radiopřijímače který byl napájený během jízdy ze zdroje vozidla jehož motor sloužil jako takový záložní agregát. Bravo. Kdo má radopřijímač na baterie nebo jiné zařízení které dokáže přijímat analogový radiový signál mohl ho k získání informací použít. Však radiopřijímač napájený bateriemi by měl být součástí každého evakuačního zavazadla.

Air Traveller

moc slunicka?

Aquinas

No jistě. Místo toho abyste mi odpověděl jak jste to zařídil abych se třeba přiučil tak jen další kopnutí. Jak se říká v nouzi poznáš přítele a podle toho co jste napsal je mi jasné, že od Vás bych se v krizové situaci pomoci asi jen težko dočkal. Jak říkám ten problém trval příliš krátkou dobu, aby dolehl pořádně na každého a stejně tak na Vás.Pak byste možná mluvil jinak.

Martin

No, ten vypadek byl relativne kratky, pokud by byl 12-18 a vic hodin, tak nevime, zda logistika by fungovala…

Aquinas

A to by mohl trvat i déle. Je to zajímavé. Rozsáhlý lesní požár v Německu který nás včoudí, lesní požár na Litoměřicku v blízkosti muničního skladu a vojenský araál byl naštěstí zasažen jen okrajově a hned na to Blackout.

najmy

Informace NULA, na severu Čech se nejezdí už 4 hodiny. Ale hlavně, že jezdí metro. Dostatek informací ze strany státu? Kterého? Tady mlčí rozhlas a data téměř nejdou, volat nejde vůbec. Už se v té Praze proberte!!!

Aquinas

Jste prostě jen stejně jako já neschopný a problém hledejte u sebe protože jinde prý není 😉 Zdravím na sever ze severu

Agnes

Ano, kdyby fungovaly mobily, informace se dají dohledat. Ale ani mobilní síť (tedy aspoň T-mobile) mně ani mému okolí nefungovala. Ani volání, ani sms, ani data. Takže info žádné🤷‍♀️

Aquinas

Sytý hladovému nevěří

Aquinas

„Výpadky elektřiny postihly Liberecký, Ústecký, a Středočeský kraj, východ Čech a část Prahy.“
Nejdřív sem přijde smradlavý kouř z Německa a pak Blackout čert ví odkud.

Martin

Spadly vodic VVN

Aquinas

Ok. Tak pak už zbývá jen otázka: Spadl sám a nebo mu někdo pomohl?

Chleba Nakup

A byl to skutečně spadlý vodič? Nebo pokles tlaku izolačního plynu v rozvodně s následným odpojením linek?

Aquinas
Pavel Skládaný

Ještě velká klika, že dnes není takové vedro, jak včera. Když nejde proud, nejde klimatizace a teplota v uzavřeném vlaku vystoupá klidně na 50 stupňů, sauna. A strojvedoucí dveře otevřít nesmí. A několik hodin takhle vydržet není žádná legrace.

Aquinas

Věřte, že tohle je ten nejmenší problém. Představte si lidi uvězněné ve výtazích atd. Alespoň, že ty lidi v obchodech s plnými košíky nákupu na víkend kdy jsou svátky měli tu možnost nákup zase vyložit aby mohli obchod opustit když nemohli zaplatit. Kdo měl zrovna práznou nádrž v autě měl smůlu protože čerpadla nefungovala, kdo neměl hotovost a potřeboval ji protože nemohl zaplatit online bankomat mu nic nedal….

Jan T.

Online bankovnitcví funguje, spíš je otázka zda obchodník má zálohu pevného připojení a může platbu přijmout.

Pavel Skládaný

Ano, člověk který zkolabuje nebo zemře z vyčerpání z horka není problém, problém je nemoci zaplatit u pumpy.

Aquinas

Tak jsem to rozhodně nemyslel.
„Ještě velká klika, že dnes není takové vedro, jak včera. Když nejde proud, nejde klimatizace a teplota v uzavřeném vlaku vystoupá klidně na 50 stupňů, sauna.“

Bohužel jsem si to převedl tak, že dnes spousta lidí potřebuje ve vlaku klimu, wifi a já nevím co ještě. Proto pak ten dotaz na ty dveře a možnost evakuace která by měla přijít tak jako tak protože jak jsem napsal podle mě nikdo nemohl vědět jak dlouhý výpadek to bude a nechat tam lidi sedět je naprostý nesmysl.

Pavel Skládaný

Tak to jsem rád. Už jsem se lekl, že byste snad byl takový cynik, který zpochybní záchranu dítěte z rozpáleného auta, kterého rodič nechá na parkovišti u obchoďáku. Ono to totiž v krajní situaci není velký rozdíl, ten hermeticky uzavřený vlak může na tom slunku stát i několik hodin.

Aquinas

Určite nejsem. Já jsem si v první chvíli představil stesk někoho komu je trochu více teplo protože není vlak klimatizovaný, ale bylo mi divné, že to píšete Vy protože Vás mám za diskutujícího se kterým často názorově souzním. Možná proto jsem si pak uvědomil, že to bude jinak.

Aquinas

A jakto, že strojvedoucí nesmí otevřít dveře ? To neexistuje nějaký scénář pro krizové situace?

Pavel Skládaný

Ne, to úředníky zatím vůbec nenapadlo. Nesmí.

Aquinas

No to je ale naprosto šílené. Tak vlak stojí někde na náspu na otevřeném prostoru bez stínu, nikdo neví jak dlouho bude muset stát, vedle vede cesta po které může k místu zastavení přijet BUS a někdo tam ty lidi nechá sedět? Neskutečné. Představil jsem si nyní případ, kdy by došlo třeba ke konfliktu. Taky by ten strojvedoucí nemohl v případě útoku na vlak otevřít dveře, aby se mohli lidé zachránit útěkem z vlaku?

Kilinger Jaroslav

Nešlo by se dnes už pro jistotu vypnout?
Takového trolla jsem tady už dlouho nezažil..

Aquinas

Trolla? Proč?

lvy

Tak v tom případě rozbít okna.

Aquinas

Pořád je to poškození cizí věci, ale pokud by nebyla jiná možnost tak krajní nouze a teprve pokud by byly naplněny podmínky tak pak.Rozbitím okna je způsobena menší škoda něž ta která hrozila bezprostředně na zdraví. Ale je třeba škody minimalizovat takže spíš než okno kterým by se ležlo špatně bych otevřel dveře aby ty mohly být použity k opuštění vozidla než rozbíjet okno a pak musel ještě někdo rozbíjet dveře aby lidé nemuseli lézt oknem.U těch dvěří jistě existuje možnost jak je otevřít v krizové situaci.

Stráťa

Pokud budou teploty opravdu porostou tak vysoko tak se strojvedoucího nikdo ptát nebude a když se situace začne stávat nebezpečnou dojde na otevírání vagónu všemi dostupnými prostředky.

Dejf

Zhruba tak, krajní nouze nám dává mimořádné možnosti, jen pak bude třeba si konání obhájit.

Pavel Skládaný

Pokud někdo z vlastní iniciativy rozbije okno a vyskočí, pak už je strojvedoucí z obliga, neb nic neporušuje.

N.N.

Nouzové otevření dveří … Ale ano, Dr. Zoidberg by si rovnou prostříhal střechu.

Prosímvás, je nějaký limit, kdy se začne jednat podle § Čin jinak trestný, kterým někdo odvrací …

Pokud se někomu dělá fakt zle, už voláte sanitu, tak okolnosti právě nastaly.

Aquinas

Nebezbečí musí bezprostředně hrozit a jeho odvrácení není možné docílit jinými prostředky. Budete muset prokázat, že jse nemohl udělat nic jiného než to co je běžně přestupkem nebo trestným činem. Pak musíte minimalizovat škodu. Škoda která vznikne nesmí být stejná nebo větší než ta která hrozila. Domnívám se, že první věcí kterou je možné při odvracení nebezpečí udělat je volat tísňovou linku. Pokud tohle přeskočíte už by to mohl být problém s naplněním „nemožnost odvrátit nebezpečí jinak“. Pokud nepůjde signál je to věc jiná.

idk123

Cestující si dveře nouzově otevřou sami, to není problém.

Aquinas

Tak jak v Praze? Tady už dobré jen je otázkou na jak dlouho. Doufám, že tohle někomu konečně otevře oči, aby zjistil co všechno nefunguje při takovém výpadku. Zlatá pevná linka ve spojení s klasickým telefonním přístrojem který pro svojí činnost nepotřebuje jinou elektrickou energii než tu co je v lince.

N.N.

A telefonní ústředna bere elekřinu ze sítě. Její vlastní záloha stačí leda tak na to telefonování. Zapomeňte, že by se takhle daly zálohovat tramvaje.

Aquinas

O tramvajích nemluvím. Mluvim o tom, že v případě výpadku mobilního signálu jako byl pevná prostě funguje. Jak se říká komunikace je základ protože bez spojení není velení 😉

nowas

A kde byl výpadek mobilního signálu?

Aquinas

V Libereckém kraji, v Ústeckém….třeba

Tomas

Policie a armáda má nezávislé spojení vždy, buďte v klidu.

N.N.

Policie sice má vysílačky, ale ty rovněž vyžadují vysílač. A jsme znova u záložní baterie a vynálezu Rudolfa Diesla.

Aquinas

Ti ano, ale běžný občan může mít problém se na Policii dovolat.

Y.K.

Fakt automatické (i ty mechanické) telefonní ústředny fungují bez napájení? Dost pochybuji.

Aquinas

O záložním zdroji jste již někdy slyšel? V nemocnicích taky když spadne proud okamžitě naskakuje záloha. Nebo si myslíte, že ty přístoje mají kliku a personálu je zaveleno „k přístrojům a točit!“ ? Nemohou si dovolit aby ty přístroje které musí zůstat bezpodmínečně v činnosti byly bez šťávy. Problém by nastal v případě kdy by agregát neměl palivo a nebylo ho kde načerpat . A jak se ukázalo načerpat palivo na některých místech skutečně možné nebylo. V tom já vidím zásadní nedostatek.

Filip Jirsák

A teď si představte, že záložní zdroj může napájet i vysílače mobilní sítě.

Aquinas

Mohou. A napájejí?

Y.K.

Představte že slyšel. Dokážou stejně tak napájet BTS mobilní sítě.

Aquinas

Stejně jako by mohly napájet benzínové pumpy ? Třeba ty které z důvodu výpadku nefungovaly ?

Jan T.

Mobilní signál je zálohován na několik hodin, takže bude fungovat déle než ty vaše pevné linky.

Dejf

Tady na vinohradech to padlo cca v 1206 a teď v 1512 to stále není nahozeno, jediný co funguje je mobilní signál, takže asi tak…

MaT

Doma (také na Vinohradech) nejsem, ale z monitoringu domácího routeru mám informaci, že ve 12:05 se přestal hlásit, ale ve 12:47 už byl zase online. Připojení přes kabelové rozvody (původně UPC, dnes Vodafone). Jestli byl v této době výpadek konektivity nezjistím (ale stejně by nejel modem, nemám ho na UPS), ale spíš počítám, že to je doba, kdy nešel proud…

Aquinas

OK. Takže ZZS z Ústeckého kraje lže, ministr vnitra lže který říká že se lidé nemohli dovolat na 158…. když podle Vás signál fungoval všude bez problémů.

„Mobilní signál je zálohován na několik hodin“

Díky za radu, přístě si ho nachytám do pytle abych měl až bude potřeba.

Aquinas

Jinak agregáty exustují a třeba nemocnice přešly na záložní zdroje takže v tomto směru OK a agregát bude fungovat tak dlouho dokud bude mít palivo. Proto jsem zmínil ty nefunkční čerpací stanice.

Průvodce původní Aleš

Třeba má kolega Aquinas MB telefon na kličku s baterií (takový ten polní), toho se žádný blackout nedotkne 🙂

Aquinas

Ne ne. Klasika , ale jen připojení k lince. Ty co jsou přenosné a základna je napájená ze sítě ty nefungují i když vlastní přenosný přístroj je napájen nabíjecími bateriemi.

Viktorín

A to napájení pevných telefonních linek bude v provozu, když nebude dostávat proud ze sítě?

N.N.

Ano, běžně mají záložní akumulátory a dieselagregát.
– Běžní zákazníci se svezou s tím, že tohle musí fungovat kvůli už kvůli IZS.
– Běžní zákazníci zažijí výpadek, když spadne strom na telefonní kabel pověšený na sloupech.

Vždycky je to něco za něco.

Aquinas

Správně. Proto je dobré mít pro běžný život mobilní telefon a současně pevnou linku pro případy jako byl tento.

Jan T.

Pro běžný život je právě ten mobil záloha pevného spojení.

Aquinas

Jsou to dvě možnosti které se kryjí navzájem. Dnes byl mobil bez signálu a nedal se použít ani pro připojení k internetu za účelem získání informací pomocí dat takže jediná možnost jak se někam dovolat byla pevná. Jenže to je ještě podmíněno tím, aby na druhém konci byla rovněž pevná linka. V případě volání z pevné na mobil by se to nemuselo podařit protože ten mobil bere signál z převaděčů které také ne všechny byly v provozu .

Gwann

Kdeze byl mobil bez signalu?

N.N.

Jsou místa trvale bez signálu. Obvykle tam, kde na vzdušné vedení padají stromy.
Jezdíte-li vlakem mezi Brnem a Českou Třebovou, tak je znáte, trolej také není imunní.

Gwann

Hezky uhybny manevr, ale odpovidate dost mimobezne.

Aquinas

Některým lidem to nevysvětlíte. Někteří lidé prostě bez toho, aby je to postihlo a aby se s tím osobně setkali neuvěří.
Nebo si musí přečíst zprávy nebo poslechnout vyjádření čelnů krizového štábu kteří jim to řeknou .

Y.K.

Mě teda mobil jel celou dobu výpadku, zatímco město kolem bylo po tmě a tramvaje stály mrtvé v ulicích. Resp. nejdřív jsem vůbec hledal, proč tramvaje nejedou, protože venku to nebylo zprvu jasné a signál byl, servery lítačky normáně jely.

Aquinas

Tak jestli to nebude tím, že u nás tramvaje nejezdí a byli jsme první na ráně. Praha je svým způsobem mezi oblastmi které výpadek měly a těmi kde výpadek nebyl.Naopak všude kolem nás ten výpadek byl takže nebylo odkud by něco přiteklo.

Air Traveller

vy jste nam tu chybel. zatim cela udalost ukazuje, ze pripravenost na takovouto udalost je na velmi vysoke urovni.

nikdo vam nebrani se prestehovat do jeskyne.

Pezos

Zas jeden DBLista, stejně jako ti, co řvou, že platební karty jsou k ničemu, bo při výpadku proudu nepůjde v obchodě zaplatit. Vypadl proud a obchody co? Obchody zavřely, takže s hotovostí si tam mohli vytřít víte co.

Aquinas

Ha ha ha. Kdyby Vy jste věděl. Představte si, že s hotovostí šlo v pohodě převzít zásilku. Prostě jste dal pin, zaplatil hotovostí, oni Vám jí vydali a pak si to dořešili v systému až to začalo fungovat. Takže smolík.

Jan T.

Dle mapy PID už jsou v provozu skoro všechny tramvajové tratě.

Jiný Petr

no v provozu – je 14:13 a na mapách PID píší, že třeba Tram 26 má zpoždění 70 minut, tram 12 má zpoždění 41 minut.
To na provoz moc nevypadá

Adam Tywoniak

No ale jsou ty tramvaje v pohybu? Nasbíraná zpoždění jsou teď asi vedlejší, minulost (dění za posledních několik hodin) nezměníte.

vbb

Pokud má tramvaj interval 10 minut, tak je zpoždění 70 minut nepostřehnutelné. Prostě teď vám přijede tramvaj, která tu měla být před 70 minutami. A když vám ujede, tak za 10 minut přijede další 70 minut zpožděná tramvaj.
Takhle provoz opravdu vypadá.

Frantík

Já jsem naopak viděl tramvaje se zpožděním -40 minut, takže jezdí to prostě jak se podaří.

Proud

A za vše, za paralyzování republiky může jeden vodič? Tak to už nemám strach o naši bezpečnost v srdci Evropy😁😁.
Litoměřicko komplet bez proudu

FVE

Troufám si tvrdit, že díky FVE a podobným nesmyslům hudba budoucnosti. Místo stálých pevných zdrojů tu budujeme zdroje nárazové. Nechápu to davové šílenství domácností s FVE ( doufám, že brzo zakážou přetoky do sítě pač to dělá chaos ) za vše můžou dotace …..

Igor

Zcela výjimečně musím pogratulovat SŽ, že se na tratích řízených z CDP Praha zatím jezdí (ty které nepotřebují nebo mají trolejové napájení)

Jan T.

No nevím, S3 i S34 se na mapě odmlčely úplně.

xmnovotny

V oblasti u metra Rajská zahrada je to pořád bez proudu, ale zrovna tu S34 projela. Asi to postupně obnovují.

Matfyzák

S34 apod. udajne nejezdi kvuli poruse zabezpecovace v Cakovicich

nowas

To zrovna není řízeno z CDP. Jestli v Čakovicich nejde proud, tak se tam nic nehne.

Santa Pavel

A ETCS funguje v pohodě?

Santa Pavel

Za to jednoznačně může Fiala!!!

Libor

Nene, v tom má prsty Kalousek 😁

Santa Pavel

Jaaaaj, na toho jsem zapomněl!!! 🤣🤣🤣🤣

Air Traveller

za babise by se tohle nestalo! kampaaaan! ucelovka

Aquinas

Za spoustu problémů které lidé měli může ten co tlačí fungování online které je v případě výpadku operátorů nepoužitelné. Benzínky by si měly pořídit agregáty, aby alespoň po omezenou dobu fungovala čerpadla a mohla tankovat alespoň vozidla IZS a po nich případně lidé platící hotovostí.

Aquinas

Jak tak koukám ten Blackout trval příliš krátce na to, aby někteří pochopili.

Gwann

A tu rafinerii pri vypadku proudu budete prvozovat jak?

N.N.

Hasiči řešili cestu z Prahy do Hodonína: Zavolali si na benzínku před vyjetím, zeptali se a takhle měli několik styčných bodů po cestě. A tankovali dřív než u hladového oka.

Pavel Skládaný

Ne, to udělal Fantomas!

Hugo

Příprava na Green deal v praktické ukázce.

xyz

Nicméně dnes nijak intenzivně nesvítí, ani silně nefouká.

Tzn. těžko to bylo přetížení kvůli velmi silné výrobě z FVE/větrníků.

Air Traveller

uz pisou, ze proste a jednoduse nekde spadl drat.

takze tentokrat to odpurcu na greendeal nehodi.

Jan T.

Každých pár let rozvodna Chodov chcípne, už by to nemělo lidi překvapovat.

Air Traveller

spucasne s tim pisou, ze chodov za to nemuze. ten se jen svezl s vypadkem, ktery doputoval odjinud.

tarten

Polepšili se. Býval výpadek každý rok.

Aquinas

Co nás lidi na periferiích ČR má co zajímat nějaká rozvodna v Praze? Těžko za výpadek třeba v Liberci mohla ta.

Y.K.

Vždyť máte o pár příspěvků výš a píše se o tom i ofciálně, postě někde na 400 KV lince spadnul vodič jedné fáze. To je páteřní vedení, takže to zasáhne hodně míst.

MrMarkus

Nějaký prostor pro spekulace tam přece jen bude. Podíval jsem se do schématu a ten kus drátu má na jedné straně Hradec a tam je mimo jiné vedení z Röhrsdorfu (Německo) …

vbb

Pro méně energeticko-geograficky vzdělané jste měl napsat, že nejde ani o Hradec Králové, ani o Jindřichův či Nad Moravicí, ani Levý ani Pravý, ba ani o Štýrský, ale o Hradec u Kadaně.
Druhý konec drátu končí v rozvodně Výškov u Postoloprt.

Pesimista

Díky tomu hnusnému green dealu mají rodiče na střeše nejeden solarní panel a můžou fungovat úplně normálně…

Jan T.

No právě, ono se to nezdá, ale člověk, který má na střeše soláry, ve sklepě baterku a v garáži elektroauto, tak je na elektrické síti i distribuci PHM dost nezávislý.

noerf

Pokud je zapojena baterka tak, že funguje zároveň jako záložní zdroj (minimum případů) mohou být v klidu. Tak, jak to zapojují firmy obvykle, tak bez napětí ze sítě baterka ani fotovoltaika na střeše nefunguje.

N.N.

To asi nedělají svévolně, ten měnič se potřebuje dorovnat s veřejnou fází, jinak by to dělalo velikou neplechu, možná i rotyku.

Adam Tywoniak

Tak ale přepínač mezi sítí a FVE pro několik okruhů se dá prostě přidat do specifikací, vyprojektovat a řádně nainstalovat, ne? Zákazníci to nechtějí, nebo se to dodavatelům nechce dělat?

N.N.

Po většinu roku ano. Pak ale přijde zima …

Chleba Nakup

Pokud je oddělen od sítě, tak ano, jinak je to koule na noze. A když je takových koulí víc, pěkně děkuji.

Tak jak?

A teďka mi to předveďte v paneláku …

Nose Peak

I na ploché střeše paneláku můžou být soláry. No jo, ale to byste se museli se sousedama na něčem dohodnout, že jo…

Aquinas

Legrace to nené. Každý by se nad tím měl nyní zamyslet a i když nyní proud jde a funguje komunikace neměl by to hodit za hlavu a měl by se připravit na podobnou situaci která může nastat prakticky kdykoliv a přijde jako tato bez předchozího varování.

Jan Horák

Automobilka Škoda Kvasiny momentálně také bez proudu.

MajsterN

Zeptejte se pak ČEPSu a distributorů, jak mají implementován FLISR (pravděpodobně nijak?), a proč má ČR základní statistiky kvality distribuce (saifi, saidi) cca min. 6x horší než Němci.

(FLISR = automatická detekce poruch a obnova přes scadu, bez lidského zásahu)

Jan T.

Já bych se spíš zeptal proč jim tak ukrutně dlouho trvá obyčejná obnova vedení vysokého napětí. Třeba vedení z rozvodny na severu (která teď funguje) u Kobylis směr Ládví se postavilo nové, ale trvá to už snad rok. Vždycky tady udělají nějaký úkon jako zbourání starých sloupů, sundání drátů, stavění nových, mezi tím je několik měsíců pauza. A několik měsíců tu mají natažené nové dráty, ale jsou mezi nima nějaké zkratovací propojky a stále to tedy není hotové, přitom by se to dnes velmi hodilo.

none

Tak šup. Utíkej to dodělat a zapnout 😀

Libor

Toto má znaky hackerského útoku na energetickou síť v ČR. Jako testování naší energetické sítě …… a neni to fyzického rázu.

Jmeno

jestli to spadlo údajně přesně v 12:00 tak to skutečně nebude přetížením

Air Traveller

nespadlo. u nas (kraj prahy) 12:15

Igor

Kdy se podívám na stream z hlavního nádraží a přetočím kousek zpět tak to píše 11:59:36 pak několika sekundová reklama a po ní už nic takže přesně ve 12 to není, ale lehce před
https://www.youtube.com/watch?v=iWkGwIv20WI

Jan T.

Několik spojů tramvají na mapě PID se také naposledy příhlásilo před dvanáctou, někde to ale vydrželo déle, nevím jestli se hlásily už z baterie.

Jmeno

Podle webu ČEPSu v 11:59.

Aquinas

Souhlasí. Semily přesně v 11:59.

Vlčák

Vše je řízené globalisty a jede podle jejich plánu, podle NWO

Air Traveller

aa, obyvakovi experti se uz roji

Průvodce původní Aleš

Vrbětice, Klíčov, polské obchoďáky, letadlo DHL. Nezávislost Skotska. A můžeme pokračovat. Je samozřejmě možné, že to bylo přetížením nebo technickou závadou, ale to přetížení bych spíš čekal předevčírem.

Bobek

To můžeme, ale zase nemá smysl hledat za každou cenu konspirace za věcmi, které se dají docela dobře vysvětlit jinak.
(„NCTEKK v tuto chvíli nemá žádné informace o tom, že by se mělo jednat o kyberbetický/teroristický útok“, což pochopitelně neznamená nic jiného, než co se tam píše.)

Jmeno

Kyberůtoky obecně nejsou žádnou konspirací

Bobek

Tady je dneska zase chytro.

Air Traveller

coze?

Pezos

Ochladilo se, takže všichni odborníci na meteorologii se můžou dnes přepnout na energetiku.

Air Traveller

tak nakonec spadlej kus dratu. ale tak hlavne, ze uz vime.

Průvodce původní Aleš

Ten drát spadl svojí vůlí? Přiznal se? 🙂
Takže víme akorát tak prd. Tomu drátu mohl někdo pomoci.

Air Traveller

nehledejte vsude spiknuti.

N.N.

Vzhledem k vlastní váze samotného vodiče je stokilový chlap vlasně nic.

none

Jdi ze sluníčka…

Pezos

Takže prasklý izolátor únavou materiálu ještě nikdo nikdy neviděl 😛

vbb

Ano. Pomohla mu gravitace.
Tak ještě jí chytit a šup s ní za katr.

Jan T.

Spadlej kus drátu zas nemůže (nebo by neměl) odstavit elektřinu pro půl Prahy a několik dalších krajů.

Air Traveller

Problém způsobil pád fázového vodiče na vedení V411, které spojuje dvě důležité rozvodny Výškov a Hradec v Ústeckém kraji. Část přenosové soustavy následně zůstala bez napětí.

N.N.

Hmm, vím jenom že jednofázové napájení troleje je problém, už jeden vlak zatěžuje soustavu příliš nesymetricky. Tady vypadla celá 1 fáze na 400 kV vedení.

none

Nemohl a udělal to. Jaké máš vysvětlení?

Jan T.

Nedostatečná záloha přenosové soustavy. Přece závada v jednom bodě by neměla odstavit tak velkou část sítě.

Y.K.

To se zálohami nemá vůbec nic společného. Přenosová soustava je vyvážený balanc dodávek a odběru. Nesmí se to lišit. Když někde spadne drát na vedení 400 000 V, to je opravdu výkonná páteř, zasáhnou ochrany a vyhodí to v mžiku desítky % odběru (gigawatty), to okamžiku vznikne nadmíra dodávky, takže zasáhnou další ochrany a odstaví nějaké elektrárny a už se to sype. To že byl výpadek jen částečný podle mě indikuje, že ta síť je poměrně odolná a nerzopadla se celá po tak zásaním narušení a destabilizaci. Tady se dostala se do nové rovnováhy a značná část pořád jela. A… Číst vice »

N.N.

Je to rebel!

N.N.

Mezitím ČEPS zveřejnil tohle:
https://x.com/Skupina_CEPS/status/1941092818757517638
K výpadku vedení V411 došlo v důsledku pádu fázového vodiče.

Jmeno

Asi vítr…

none

Vidíš. A o ono to bylo fyzického rázu.
Co tam máš dál?

Jan Hrbek

Vlaky stojí v Záboří nad Labem

synergo

Tady ve štatlu teda metro ani tramvaje taky nejedó, ale šaliny a trajfy v pohodě.

Dart Nihilus

Koňské povozy tam jezdí také bez zpoždění?

Chleba Nakup

Jeden kůň uklouzl na vrstvě kobylinců, takže povoz v 9:00 do Pisoárek byl odřeknut, ale zbytek jede dle jízdního řádu.

Nose Peak

To není sranda – metro furt ještě nejede!

jan táborský

Je potřeba si zvykat, berte to jako cvičení v krizové situaci

Jirka

Na co bychom si jako měli zvykat, nejsme v Pchjongjangu….

Stráťa

Ale jsme na dostřel z Ruska a co by kamenem dohodil od ruských spojenců.

jan táborský

To máte pravdu jsme na tom hůř

N.N.

Utíkejte, jdou po vás tajní: Prý chcete emigrovat.

jan táborský

Já už ne to si Vy zjistěte co je lepší mít v batohu

N.N.

Takže jste nepochopil, tedy po lopatě:
Vycestovat z ČR klidně můžete kdykoliv. To v KLDR je potřeba vyplnit žádost a i tohle je tam podezřelé, proč chce nevolník pryč.

jan táborský

Nevim co bych měl chápat , ale asi jde po Vás, a nikdo jiný to není než dr.Chocholoušek

David

To je divné, ještě před několika týdny tady různí instantni-odborníci tvrdili že za blackouty můžou soláry a nedostatek „točících“ zdrojů. No vida a tady mame jeden v zemi kde je těch solárů snad nejmíň v celé EU a zároveň kde je téměř nejvíc těch „točících zdrojů“.

J.K.

A všiml jste si že nejsme ostrovní energetika?

vlachjan

Přitom dnes už nemáme takové vedro jako včera/předevčírem, takže třeba spotřeba energie pro chlazení je dnes jistě nižší, než v předcházejích dnech… Když se dívám na electricity map tak solár je aktuálně na 40% (1,7 GW), uhlí na 25% (2,5GW) a jádro na 75% (3 GW), Z Německa k nám jdou 2GW, z Polska 1, do rakouska posíláme 1,3, na Slovensko 0,6, celkem normálka bych řekl…

N.N.

Vy už znáte příčinu výpadku, že z toho vyvozujete důsledky pro energetický mix?

Igor

A víte co byl za problém? na Idnesu píšou, že za to může rozvodna Chodov což je úplně jiný problém než byl ve Španělsku, kde se zhroutila síť z důvodu odpojení (porucha) velké solární elektrárny a nedostatečných záloh.

„Společnost Pražská energetika (PRE) řeší výpadek na chodovské rozvodně ČEPS, technici pracují na opravě.“

Air Traveller

proc uz nevolate cepsu, ze jste to vyresil?

xyz

Za poslední rok narostl počet solárů tolik, že zatímco před 2 lety byly záporné ceny OTE max. o slunném velikonočním pondělí, tak teď už stačí slunné víkendové polední hodiny.

Totéž zhoršení podmínek „virtuální baterie“.

O. K., i tak nechci soudit, že zrovna v dnešním podmračeném dni za to mohly soláry.

David

V Česku máme víc jak 60% energie fosilního původu, dalších 20% jaderného původu. Solary jsou u nás vůči zbytku Evropy, včetně napr. Polska, naprostou minoritou.

Cargo10

Dráty máme připojený např. na Rakousy.

N.N.

Což je tomu drátu (a jeho uchycení) naprosto jedno, jestli je elektřina z točivého pole, nebo z DC/AC měniče. Tak jako tak (ne)prošla transformátorem.
Dalo by se snad uvažovat s přehřátím vodiče vlivem příliš vsokého zatížení přenosem velkých přebytků z DE do CZ, ale nechám to povolanějším.

xyz

Vždyť nepíšu, že jsou majoritou.

Jen píšu, že počet narostl.

Igor

Co nějaké tramvaje, ale hlavní vlakové koridory stojí taky.

Chleba Nakup

Ty stojí co chvíli, jednou větve, jednou skokan, potom v dálce zahřmí, tak se stojí taky.

Frantisek X

Lepší, než kdyby ty tratě ujížděly. 🙂 U vlaků samotných je to ovšem jiná.

J.K.

Jestli se to dostane k Ostravě tak nechci vidět Beats for Love vokálně / unplugged… 😀

Marian Kechlibar

Ostrava zatím drží. Zdravím z Hrabové.

vlachjan

Náhradní program: Beatbox do megafonu:)

Chleba Nakup

A místo bubnů rumplovat víky od popelnic.

Kicruj

Soundsystémy na generátory jak na Czechteku 😀

N.N.

Nahodí naftové generátory. Někde se jede z generátorů celou dobu, protože místní linka VN/trafostanice takový odběr neutáhne a kvůli 1 víkendu v roce to nikdo posilovat nebude.

Igor

Zrovna Dolní Vítkovice nejedou jen jeden víkend v roce.

Martin K.

Ústí a Děčín prý taky bez proudu

Tomas K.

Mohu potvrdit – Šluknovský výběžek je taky k.o.

Kuba1

Na letiště jezdí linka 59 a ne 58.

MKop

Linka 58 jezdí na letiště Letňany?

Jan T.

Jezdí, akorát přes to pole ze zastávky je to docela daleko.

Cargo10

Metro stojí na tratích, nevíte?

Igor

Zde pid mapy to vypadá, že něco jezdí, co se dá napájet z levého břehu (metro komplet a nějaké tramvaje)

Matfyzák

Prave jsem v metru, pocitove jedeme max 20kmh, asi mimo jine kvuli mensi spotrebe elektriny

HK~

může být docela psycho, ale nějaké založní osvětlení v tuenelech/stanicích existuje ne?

vlachjan

Samozřejmě. Metro má záložní zdroje pro osvětlení i ventilaci. Podobně i nouzové osvětlení ve veřejných budovách, požárně poplachové zařízení a hasební systémy (např. sprinklery) jsou zálohovány buď bateriovými zdroji nebo diesel agregáty.

Cargo10

Tak to zní dobře. Zůstat ve tmě nechcete.

Frantisek X

Cožpak ve tmě, to se chvíli i vydrží, zejména v sedě. Horší může být delší čas bez větrání.

Petr Nick

V Jablonci hladce průjezdná Palackého díky zetmělým semaforům. Zmatení chodci čekají ještě na zelenou…

Hynek

Také ústí

Michal

Stojime mezi Zabrehem nM a Kraslikovem kvuli poruse zabezpecovaciho zarizeni, muj predpoklad je ze se to pravdepodobne bude take tykat teto situace 😀

Gregyros

tenhle úsek spadá ještě pod CDP Přerov ne?

Igor

Spíš ne, protože až do Kolína (před ním) napájení trolejí nejspíš funguje (jezdí se).

Hans N.

Liberecko také „tma“

ABCD

Tma je zřejmé od Liberecka až nějak po Rychnovsko.

Igor

Najednou jakou musí mít radost, že tam není asi metr trolejí a jezdí se diesel. (vtip) Vlastně jeden z mála krajů, který jezdí „včas“.

Jan T.

Jediná elektrifikace v tom kraji je těch pár tramvajových linek.