Vyhrála dražší varianta. Vláda pošle auta na severní části Pražského okruhu do tunelů
Vizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD

ŘSD po dnešním rozhodnutí přestane dál připravovat zahloubenou variantu.
ŘSD po dnešním rozhodnutí přestane dál připravovat zahloubenou variantu.
Jako vede nám magistrála přímo centrem Prahy a tady, kde lišky dávají dobrou noc, budeme stavět za desítky mld. tunely???
Já tu bydlím a tunel je blbost. Ale co když můžeme mít metro na poli, proč by nebylo i vedle na poli
Ano, Bémovo metro, které 20 let stojí v poli a lidi na přilehlé sídliště musí jezdit busem), je stejný nesmysl jako toto..
tunely jsou peklo. Stavet jen v absolutním minimu pripadu kde to jinak nejde. Drahe na porizeni drahe, na udrzbu, kazdou chvily je to zavrene protoze nehoda nebo protoze udrzba. Snizene rychlostni limity. Proste jedno velke peklo. Jestli to jinak neslo tak ok. ale je to divne, soucasna trasa je fixovana v uzemnich plánech desetiletí, mela by vsude byt dostatecna stavebni proluka ke stavbe zahloubene varianty.
Musíte napsat pro koho jsou ty tunely peklo. Já používám veřejnou dopravu a nohy, tak tragicky je nevidím. Rovněž pro okolí jsou nepochybně přínosem.
Proboha, další … 😀
Proboha další, kdo nemá stejný názor? Co tak argument?
Na dotaz, pro koho jsou tunely peklo, odpověď. Pro investora, organizaci údržby a státní rozpočet. Ne každý může, chce a vyplatí se mu použít vždy veřejnou dopravu. Já ji používám když jedu do centra, ale pokud po práci potřebuji do letňan, na prosek, na šutku nebo do oc krakov, jedu autem, je to o volbě.
„Ne každý může, chce a vyplatí se mu použít vždy veřejnou dopravu.“
Nic takového jsem nepsal, slovo vždy prosím nepodsouvejte. O tom, jestli se někomu vyplatí používat veřejnou dopravu rozhodují nastavená pravidla, tedy stát.
Než se mnozí uřeknou, že tunel okolo pepíkova atp., tak se podívejte na intenzity dopravy. Úsek okruhu od křízení D11 bude mít nejvyšší intenzity v republice a každá zakrytá část se počítá
A co takhle použít jiný způsob zakrytí než zakopat 40% trasy do země?
„Vyhrála varianta šetrnější k přírodě a lidem žijícím v okolí stavby“.
Kdybyste někdy náhodou k podobnému článku hledali alternativní titulek.
Jenže na zdejších stránkách jsou redaktoři velmi citliví na cenu a myslí si, že cena je vše, ale není tomu vždy tak. Nějak jim totiž nedochází, že jiné varianty této části Pražského okruhu jsou nejspíš neprojednatelné. Obdobně si myslí, že když se na dráze nepostaví přeložka zchátralého rynholeckého tunelu na trati Kladno – Rakovník, že budou peníze na novou trať z Prahy do Liberce 😁😁😁.
„Vyhrála předražená varianta nejen na stavbu, ale i na provoz a údržbu“
To je jediný pravdivý nadpis. Věřím, že příští ministr toto zruší a nařídí vyvlastnění.
A víte, za jak vysokou cenu náhrad se zákonně vyvlastňuje pouhý 1m čtvereční, protože dnes se, proti době 1945 – 89 v Československu, uznává právo na soukromé vlastnictví a ani skutečně potřebné majetky stát nekrade bez adekvátní náhrady? 🙂 🙂 🙂
Při čemž terénní zářez se, dle své hloubky, dělá s bočními šikmými svahy, které zvyšují zábor na minimálně trojnásobek plochy komunikace na jeho dně a šíření hluku do okolí zamezuje jen částečně, ale povrchově stavěný tunel jen dočasně během výstavby zabere menší plochu a okolní výstavba se mu bude moci nejen přiblížit, ale klidně vzniknout přímo nad ním.
Jsem příznivec tunelové varianty s podmínkou, že budou po celém okruhu 3 pruhy v jízdním pásu a maximální dovolená rychlost v tunelech 100 km/hod. Můžu poprosit redakci Zdopravy o přípravu článku ohledně místa křížení budoucího dálničního obchvatu kolem Prahy v úseku Satalice – Březiněves a VRT Praha – Drážďany v katastru obce Hovorčovice? Nebo kde přesně to bude a jak to bude vypadat?
to se držíte při zemi já bych tam dal minimálně 130km/k
Tak hlavně aby to fungovalo i dopravně. Doufám, že tunely budou postavené na 100kmh. Celý sever od D5 po D11 bude tři pruhový, protože to má být kratší, pokud ale na podstatné části musíte zpomalit na 80kmh, může se stát, že se bude dál přetěžovat jih.
Jen pro úplnost úsek od D5 až K Barrandovu se bude rozšiřovat, protože Radlická radiala je v nedohlednu a možná nikdy nebude. Kvůli tranzitu to není.
Neuvěřitelné plýtvání veřejnými penězi.
Holt lobbisté navázaní na majitele pozemků v Praze mají mnohem větší vliv než v jiné části ČR.
Za rozdíl v ceně tunelové varianty by bylo cca 20 obchvatů měst a obcí na silnicích I. třídy po celé ČR.
Pražský okruh je NEJdůležitější část dálniční sítě v České republice. Takže si dejte pohov. Je příznačné, že zejména vidláci nadávají, že nemohou skrz Prahu projet, přičemž do ní vůbec nechtějí.
Žádní vidláci šmejďáku.
Pražský okruh sice je nejdůležitější scházející dálniční stavbou v ČR, ale to neospravedlňuje nehorázné plýtvání mými daněmi.
Vidlák se hned ozval 😁😁😁. Ta vidlácká natvrdlost nemá chybu 😁😁😁. Situace se má prostě tak, že bez tunelů okruh nebude a nejde o vyvlastnění. Jde o všechny ostatní okolo a ti jsou schopni stavbu buď zablokovat zcela, nebo její realizaci oddálit třeba o deset či více let.
Přesně tak.
Zatím co jinde po ČR staví ŘSD dálnice na povrchu, tak pro Pražské nadlidi staví zásadně v tunelech.
Pane Mátle – tady jste to posr..
To s Mátlem nemá nic společného, ale to někteří jednodušší jedinci nemají šanci pochopit 🤮🤮🤮.
Jasně! Co Čech to architekt! A podle toho to v ČR vypadá…podejte si ruce se starostou Suchdola p.Hejlem, který si udělali živnost s odmítání Pražského okruhu skrz Suchdol!!! Ten p.Mirďo nechtěl zářez ale tunel! A když bude tunel, tak plká něco o tom, že jsou pozemky nad tunelem jen pro hřiště a okrasnou zeleň….zářez je přeci minim.2x větší zábor atd.!!!Na přípravě okruhu pracuje spousta chytrých lidí, ŘSD je servisní organizací!!! A ty kecy o pražských nadlidech si nechte pro vlastní obveselení-kolikpak je “ náplav“ v Praze? A kolik“ přespolních dojíždí denně do Prahy?!Cca.300 tisíc!!! Mám syna v Odolena Vodě-tzn.1 možnost… Číst vice »
Kdy se konečně postaví obchvat ( přeložka ) z D8 na D5 směrem na Suchdol. To by pana ministra chválili všichni řidiči, zkrátil by se čas průjezdu, snížily se emise? Tady by mohl byt i tunel i most. V Satalicích místo tunelu zásek ( ušetřili by se 10 mld) Kdo to zaplatí?
Má se stavět ve stejném termínu, jako tento úsek.
Zřejmě s cizího krev netrče, 38 ne 17. To je jedno. Hlavne kdyz moji občane jsou spokojeni a budou me znovu volit. Pan Kupka byl prý v Satalicích starosta.
Pardon nikoliv Satalice ale Líbeznice.
Když už tedy bude tunel, zajímalo by mě, jestli se posuzovala možnost tunelu kratší trasou, tedy pod Čakovicemi…
A kudy? Tohle jsou tunely hloubené mělko uložené v polích. Vykope se rýha, postaví tubus a zasype se pár metry zeminy. Jako, že by se razil pod Čakovicema pod zástavbou? To by se obyvatelům nelíbilo. jen na opravách omítky a posportů celých Čakovic ABSOLUTNĚ NEPRŮCHODNÉ ŘEŠENÍ + trasa v hloubce 20-30m pod povrchem. Tunel v údolnicovém oblouku. Taky problém.
Tak ražené tunely v podobné hloubce pod městskou zástavbou tu v nedávné době vznikaly a vznikají (např. Dobrovského) takže by bylo fér takovou variantu orientačně uvést. Výhodou by bylo zkrácení, takže třeba za téch 38 miliard (a kratší trasu) by se to mohlo „vejít“…
Pro řidiče kratší trasa plus levnější údržba by byly výhody..
Věřím, že příští ministr dopravy Kupkův tunel zruší.
Nejen dálniční, ale i ten Líbeznický. Je to podfuk za podfukem.
Takže skupinka si postaví domky v místech, kde se již 50 let plánoval dopravní okruh a proto je nyní nutné stavět tunel. Možná tam mohou postavit plavební kanál. Budou mít příjemnější klima a hluk minimální.
Zase je to jen rozkrádání veřejných peněz kvůli pár lidem. Zdraží se výstavba i provoz a prodlouží výstavba a ještě se tam budu muset jezdit pomaleji. Možná by se to mělo řešit referendem aby lidi řekli jestli chtějí levněji a rychleji a vyšší rychlost a nebo později a za víc peněz a s nižší rychlostí
Pane jsem pro okruch, ale když neznáte místo tak radši mlčte, tunelová je nejlepší řešení jak z pohledu dopravy tak ochrany přírody , prochází chráněnou oblastí a blízko budov. Hluk škoda na biotopu apod.
Chápu vás, ale otázka zní, jestli máme na to, stavět tunely na rovině kolem každého pepíkova. A oblast pražského severovýchodního a severního „urban sprawlu“ je těchto pepíkovů plná.
A místní pepíci rádi prodají svoje pole a pozemky okolo těchto „náhle“ vzniknuvších dálnic, to biotopu nevadí, nová logistická centra a nákladní doprava.
Příklad Postřižín, Kozomín, Úžice, podívejte se na jejich územní plány. Dálnice v zářezu opravdu není problém.
Až bude v provozu tato část obchvatu v tunelech, uvidíte sám, kolik místních patriotů, toliko majitelů nyní lukrativních pozemků prodá pozemky u sjezdů na stavbu developerům, biotop nebiotop, hluk nehluk 😉
Jsou dvě možnosti: Pražský okruh bude v tunelech, nebo nebude vůbec. Stejně to platí pro vnitřní okruh Prahy z Pelc-Tyrolky (od konce Blanky) přes Balabenku a Malešice k lanovému mostu na Jižní spojce.
Stavba 511 vystačí s délkou tunelů 1km celkově. A naštěstí už běží. Za 10 miliard celkově. Za 38 miliard tuto navazující za mně nebrat, to se přežije…
Stavba 511 vede naštěstí méně zastavěnou krajinou. I tak se příprava stavby 511 vlekla nekonečně dlouho a jestli chcete opakování i u této stavby, stačí délku tunelů zredukovat. Na ministerstvu si řekli, že to samé už nechtějí a buďte rádi, že si to řekli, jinak byste se realizace této stavby v nejbližších dvaceti letech nedočkali.
NELŽETE.
Vyvlastnit a fertig.
Tak jdi a ukaž všem, jak to dělají blbě, natvrdlý vidláčku 😉.
Pane Jazvinský, já to místo také neznám, ale zase vím, že do slova „OKRUCH“ se vám už podruhé vloudilo jedno písmenko navíc a o překlep se očividně jednat nebude. 🙂
Nebydlí tam pan Kupka? Nebyl tam pan Kupka starostou? Neni pan Kupka z ODS?
To si ho asi budete muset naklonovat, když by podle vás měl bydlet u každého plánovaného tunelu.
Zjistěte si laskavě jak hlasoval p.Kupka v Líbeznici….
Český kocourkov, paráda, máme na to, jsme češi. Z nynější „rychlé“ výstavby dálnic (a z rychlého utrácení) se dělá jakýsi veřejný úspěch, kdy se to prezentuje jako jedna z mála činností českých vlád, která funguje a je srovnatelná se zahraničím. Není. Dálnice jsou stavěny dle rigidních projektů starých několik desítek let, o jejichž nesmyslném trasovàní by se dala vést diskuse, která ale nikdy neproběhne. Prostě se pokračuje ve stavbě nesmyslu, jen proto, že už první polovina nesmyslu (D52, D3, D7, D6) v nesmyslné trase stojí. A tam, kde by to šlo udělat alespoň levně se staví tunely, protože „show must… Číst vice »
Co navrhuješ? Přestat stavět dálnice? Poslat tranzit skrz centra měst?
Co omezení kamionů?
Tranzit vůbec nemá na silnicích a dálnicích co dělat.
…a kam byste ho teda vy osobně poslal?
Do háje! Já si velmi často vybírám produkty, které jsou dováženy na krátkou vzdálenost. Způsob toho poslání do háje vidím v mýtném.
Část na železnici.
Místo mínusů dejte argument. Tedy pokud na něj máte koule!
Jakože člověk z Roztok smí mít jen věci vyrobené v Praze, protože už z Říčan by to byl tranzit? To by se nám moc pěkně žilo teda. 🤦♂️
Nebo se má vše přesunout tu „hromadu volné kapacity“ pražských tratí? 😁
Ok, když na to máme, tak stavme, ale mám pocit, že na to nemáme. Takže pojedeme rigidně podle neaktuálních plánů dálniční sítě a postavíme všechno. A za co se to bude v budoucnu udržovat? Zvýšíme daně? Jste pro? Chceme hustotu dálniční sítě jako v beneluxu a německu, nebo by stačil model jako v slovinsku, chorvatsku, polsku, maďarsku, kdy jsou dálnice smysluplně navržené ale v jednom směru vede jedna dokončená dálnice (!!!) nebo patlal styl jako třeba na moravě, kdy jsou zdvojené, ztrojené, ale nikam nevedou, což je případ i D3 a D4, dvě dálnice na jih vedle sebe, ale nikam… Číst vice »
Navrhuji Ti otevřít mapy.cz (resp. mapy.com, dát si turistickou mapu, vzdálit rozlišení právě tak, aby byly vidět hranice států a jen zeleně dálnice, tak aby byl vidět východ německa, západ polska, západ slovenska a západ maďarska uprostřed bude czechia, dále bude vidět rakousko, slovinsko, chorvatsko.
Podívej se na to a zamysli se, jakou dálniční síť bys na našem území raději. Dokončenou střídmou jako v okolních státech, nebo českej patlal styl, zdvojené směry odnikud nikam případně rigidně přímo do zácpy okolo prahy.
Pane jsem pro okruch, ale když neznáte místo tak radši mlčte, tunelová je nejlepší řešení jak z pohledu dopravy tak ochrany přírody , prochází chráněnou oblastí a blízko budov. Hluk škoda na biotopu apod.
Chápu vás, ale otázka zní, jestli máme na to, stavět tunely na rovině kolem každého pepíkova. A oblast pražského severovýchodního a severního „urban sprawlu“ je těchto pepíkovů plná.
A místní pepíci rádi prodají svoje pole a pozemky okolo těchto „náhle“ vzniknuvších dálnic, to biotopu nevadí, nová logistická centra a nákladní doprava.
Příklad Postřižín, Kozomín, Úžice, podívejte se na jejich územní plány. Dálnice v zářezu opravdu není problém.
Až bude v provozu tato část obchvatu v tunelech, uvidíte sám, kolik místních patriotů, toliko majitelů nyní lukrativních pozemků prodá pozemky u sjezdů na stavbu developerům, biotop nebiotop, hluk nehluk 😉
zajímalo by mě, jestli se někdo zamyslel nad tím že by raději těch pár baráků, kvůli nimž musí být tunelová varianta, raději vykoupil a shodil. Určitě by to nestálo 20 miliard. Takhle je to opravdu mrhání peněz daňových poplatníků.
No, zde se nejedná ani o jeden barák který by byl přímo NAD trasou komunikace… ty tunely jsou tam kvůli barákům co jsou POBLÍŽ trasy… a těch je trochu moc (desítky až stovky) na to aby je zbourali všechny 🙁
Ne, kdyby to bylo takhle jednoduché tak už to dávno jede…
Nesmyslné je pořád blokovat výstavbu dálnice D3 ve Středočeském kraji kvůli několika posazavskym chatarum. Samozřejmě se u odpůrcu dálnic projevuje NIMBY. Ví, že dálnice jsou potřeba, ale když tak nejblíže 10 kilometrů od mého domečku. To, že tam dál také někdo bydlí NIMBYsty nezajímá.
Blábolíte.
Směrové vedení dálnice je v pořádku, ale výškové vedení v tunelech na rovině je neakceptovatelné.
Tunel je pro jakýkoliv dopravní problém mnohem nebezpečnější.
Jsem laik. Můžete mi prosím vysvětlit, co je špatně na zahloubené variantě, respektive jak bude vypadat výsledek? Naivně si představuji, že se vybagruje díra, do ní se vloží betonová konstrukce tunelu a zasype hlínou. Takže pokud dokončení nebude vidět rozdíl, jestli je tunel desítky metrů hluboko, nebo jen zasypaný. Děkuji
Aha, to bude jen zářez do krajiny.
největší nepřítel budou soudní tahanice a protahování stavby. Pokud se soudy potáhnou 20 let, tak to nebude stát 35 miliard, 2-3x tolik
Pane jsem pro okruch, tunelová je nejlepší řešení jak z pohledu dopravy tak ochrany přírody , prochází chráněnou oblastí a blízko budov. Hluk škoda na biotopu apod.
Vas prispevek je tu nekolikrat. Ted jsem ho cetl znovu.Muzete si opravit a vymazat to „ch“ ve slove okruch?
Dekuji
Opět magický rok 2028!
Sbírá někdo ty akce, které by se měly tohoto zázračného roku rozjet?
Přehled bude docela dlouhý…
ohledne te magic osti roku 2028 – to si pletete se sz 🙂 u rsd to magicky rok neni. tam je to normalni rok.
No trochu ale ano, zatímco na rok 2027 je naplánované zahájení minimálního množství nových dálnic (cca 20km), tak na rok 2028 je toho fakt hodně, a to celá chybějící severní D0 (518-520), celých cca 60km stredočeské D3, přes 30km jihomoravské D55 Bzenec-Břeclav, zkapacitnění D1 Kývalka-Holubice. Myslím si že všechno asi neklapne, byl by to spíš malý zázrak. Nicméně u SŽ tu magičnoat nijak nerozporuji, tam je to trochu jiný level…
Tak ŘSD plánuje na rok 2028 zahájení stavby asi sto kilometrů dálnic, což ale asi není až tak nereálné.
Přesně:) V roce 2028 tu začne ráj na zemi
Však ano, když další řádné sněmovní volby jsou v plánu na rok 29
Rok 2025 a most na Suchdol ? Už se měl stavět před dvaceti roky. Nepostaví se za rok ani za dva , jsem zvědav zda se neobjeví mnoho kompromisů , které celkový výsledek jenom zprasí. Měl by se postavit most velkoryse s výhĺedem do budoucna ,nejenom s nynější potřebou. V podstatě takový modernizovaný „Nuselák“. A v tubusu koleje pro metro (což by bylo pro všechny „odborníky“ asi velké sousto) – když ne ,tak v každém případě alespoň koleje pro tramvaj ! To už jsem si dovolil moc ,na čecháčkovské zápecnicví.
Zapomněl jste na trubky pro hyperloop a přistávací dráhu pro nadzvukové letouny, neskutečné jak zaprděný Čecháček jste!
Zajímavé, někde je problém prosadit i obyčejnou PHS, s odůvodněním, že je to drahé…
Tak ať teda udělají rezervu na 4+4 s odstavným, ať se za 50 let neřeší, jak to složitě rozšířit. A také by se to hodilo na údržby a opravy tunelu (viz požár kamionu a následné dlouhé uzavření Lochkovského), aby se dalo vést zúžení ve 3+3.
A bude to stačit? Nebylo by lepší nechat si prostor tak na 8+8? Kde chcete všechna ta autonomní auta nechat kroužit?
8+8 je málo, standard ve světě je 12+12.
Katy Freeway?
Uvědomujeme si, že jen do roku 2050 přibude v Praze+SčK asi 700 tisíc obyvatel? A co následujících 50 let? A že velká část výstavby bude podél okruhu na obou stranách? Já jen, že určitě vítám úbytek IAD v poměru, v modal splitu, ale podstatnou proměnou je demografie a ta prostě vypadá tak, jak vypadá, infrastruktura by se měla budovat na pár desítek let dopředu.
Proto se právě bude stavět D99. Což je IMO rozhodně lepší alternativa, než 4+4 D0, kde by stejně zůstali v každém směru 2 prhy nevyužité. D99 přebere část provozu D0, kde se tak uvolní místo pro nové obyvatele.
D99 je pouhá vize kterých vznikají stovky, dost možná předvolební kampaň o které za 3 měsíce už neuslyšíme a i kdyby, nebude se stavět dřív než za 20-30 let, ale náklady na stavbu budou v porovnání s o 3 metry širším tunelem astronomické. A je dost možné, že na nějakou D99 nedojde v plné délce nikdy ..
Předvolební kampaň to není, na té vizi se AFAIK pracovalo celé roky a začalo se už za minulé vlády. Možná to celé nevznikne, ale opravdu si myslíte, že by se D0, která ještě ani nestojí, rozšiřovala dřív, než za nějakých 20 – 30 let? Stavět tunel o 3 metry širší tunel, by bylo extrémně nákladné. Stavět hu 3 metry širší s výhledem, že se bude možná (ale spíš teda ne) za 30 let rozšiřovat, dálnice je čirý nerozum.
Přesně.
A proto je potřeba masivně investovat do rozšíření sítě tramvají, metra a příměstské železnice.
Nechci být válečným štváčem, ale co budou dělat, až bude třeba některý z těch tunelů na nějakou dobu uzavřít? Na jihu je aspoň Jižní spojka a v nouzi případně i tunely třeba až na Prašný most, ale na severu zatím nic podobného není a ještě dlouho nebude, a hlavně tam chybí nějaký další most přes Vltavu použitelný jako náhrada aspoň pro osobní auta. Tunely jsou přitom mnohem zranitelnější než povrchová silnice. Zná na to už někdo aspoň trochu přijatelnou odpověď?.
A co navrhujete? Nestavět nic, jak by někteří chtěli? Když se kácí les, lítají třísky. Vždycky museli obyčejní lidé obětovat své zájmy pro dálniční a jiné stavby.
Já nic nenavrhuji, jen se ptám, jestli někdo uvažuje o tom, že když tam postaví mnohem dražší tunely než pouze zahloubenou dálnici, buduje vlastně ve skutečnosti mnohem nedokonalejší řešení, které bude nakonec následně vyžadovat i investice do dalších původně vůbec nepředpokládaných akcí, a jaké akce to pravděpodobně budou muset být.
Navrhuje nestavět idiotské tunely v rovině, ale normální zahloubenou dálnici.
Bude se jezdit jako teď?
Jak není? A dnes se jezdí po čem? Je tam Novopacká 2+2 a dále až po D8 celé v 2+2
Budiž, i když ten okruh se snad buduje právě proto, aby se tranzitní doprava nezaváděla zbytečně až do města. Ale za jakousi obdobu Jižní spojky to snad považovat lze. Jenže co potom s tím zbytkem dál na západ od D8, kde budou také tunely, které už většinou tak úplně zbytečné asi nejsou (na rozdíl od těch Líbeznic)? Tam už zbývá asi jen beztak už nyní často problémová Blanka …
Na jihu je sice Jižní spojka, ale přivaděč, tedy Strakonická, je už dnes bez volné kapacity, takže při nehodě v Komořanském kolaps tak jako tak. Tady chybí sjezd do Komořan který by tomu trochu pomohl. A když se uzavře Lochkovský, zase musí všechno kvůli absenci Radlické radiály přes Barrandov a ten taky už dnes nestíhá…
Byť to bude stát hodně, tak mi připadá účelnější vynaložit více ale stavět hned, než „šetřit“ a třeba 10 let ještě bojovat s místními s nejasným výsledkem. Myslím, že vyřešení toho pražského špuntu se ekonomicky velice rychle vrátí.
Nesouhlasím. Za tyhle prachy mohli postavit něco dál od Prahy a propojit dálnice D6-D7-D8-D10-D11. Zdroje nejsou nekonečné. I cena provozu během následujících 100 let bude na tomhle úseku rekordní.
„postavit něco dál od Prahy“ znamená projednat to s místní samosprávou, které velice rychlej dojde: Mají mít to, co u Prahy nechtěli.
Kde dál? Všude v okolí Prahy jsou lidská sídla které vždy zasáhne výstavba pražského okruhu.
Neboli ještě pár desítek let mít špunt v Praze.
Odstraníte jeden špunt, vznikne další o kus vedle.
Vzhledem k tomu, že vnější okruh bude propojovat dálnice vedoucí do Prahy, tak nevím, kde by měl tímto vzniknout ten špunt jinde.
Ten špunt tam je a bude dál. Jmenuje se Praha a 11 dalnic svedených do tohoto geniálního uzlu.
Kde jste vzal 11 dálnic? To, že je ta dálniční síť blbě navržena je fakt, bohužel v každém okresním městě bydlel nějaký významný komouš, co to chtěl mít na schůze v Praze blízko, tak se stavěly nelogicky dálnice. Dnes už se dálnice projektují jinak, tak aby se nesvádělo x dopravních proudů z různých směrů do jednoho místa.
Achjo, další se selským rozumem do kterého nepatří matematika. DO bude mít 82km, kde dál byste chtěl okruh stavět? O 20 km dál? Tak to by byl průměr okruhu něco mezi 60-65 km, čili něco mezi 188-204km a to při zachování dokonalého kruhu, v reálu nějakých 250km. No tak to máme slušný nárůst výkupů pozemků a samotného objemu stavby, to bych chtěl vidět, jak by to vyšlo levněji.
O okruhu nebyla řeč. Tahle část o které článek pojednává se nemusel stavět vůbec a místo 38ml vyhozených do luftu se mohly propojit dálnice o kterých sem psal. Už teď se začíná řešit bájná D20, protože je okruh Prahy jedno velké neštěstí a bude dál.
Přesně. Dokud nebudou desetiproudé dálnice, doprava se nevyřeší. Za kolony můžou máloproudé dálnice, nikoliv auta a kamiony, už si to zapamatujte.
Halásek opět zpět.
Omlouvám se, v tom případě je to zhruba 60km nových dálnic a to sem velice blízko Praze, zhruba 5-10 km od současného okruhu. Ale vy asi myslíte něco blíž silnici 101, tak tam letíme hodně přes 100 kilometrů, takže jsme tam, kde jsme byli 😉
D20 se v žádném případě nestaví jako alternativa k pražskému okruhu… kdyby tomu tak bylo, nevedla by ani zdaleka tolik „dole“ (jižně) takhle jak je kreslená (s její východní částí mám osobně trochu problém trasování) je primárně určená ke spojení (přímému, ne oklikou přes Prahu) Plzně (a okolí) s Budějovicemi (a okolím) a Jihlavou.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/04/Obrazek-WhatsApp-2025-04-16-v-09.52.46_3b5adc00.jpg Prosím dohledejte si aktuální plány MD, než začnete rozvíjet svůj „SELSKÝ“ pohled na věc.
A to je alternativa nebo doplněk k DO? Jeden má selský rozum a druhému chybí porozumění.
Že tam nějaké tunely musí být je podle mě evidentní, ale zase co je moc to je moc, 5km v ceně 20 miliard… to by fakt nešlo zkrátit řádově na polovinu, a třeba polovinu z ušetřené částky přihrát dotčeným obcím přímo do rozpočtu? Já si myslím že obce by to s patřičnou finanční motivací dokázaly řešit levněji (hluk, prostupnost by i u kratších tunelů zůstala zachována) a přitom by i do budoucna se ušetřilo částečně na provozu dlouhých tunelů (ktratší jsou citelně levnější i na provozu)….
Mimochodem, v současnosti budovaný úsek 511 (Běchovice – D1) má téměř stejnou délku a předpokládanou cenu 15mld., po výběrovku uzavřená smlouva na 10mld. korun…
se mi libi, jak vsechny dopravni stavby okolo Libeznic budou v tunelech, asi nahoda
Věřím, že všechny tato tunelové náhody budou po volbách napraveny.
Každý občan ČR včetně kojenců virtuálně vytáhne z kapsy 2000 Kč navíc a zaplatí to.
Chápu, že zdraví osob žijící na daném území je třeba těžce zohledňovat, zároveň se nejspíš nedostane na někoho jiného někde jinde. Kolik takových dilemat a obecně věci vyžadují investice po ČR je? Já myslim, že obrovské množství. Zbytek lidí ‚pojde‘ až na to všechno bude vydělávat.
Samozřejmě nejpodstatnější je situace na konkrétním místě. Jestli se řeší to, nebo kdo víc křičí, je otázka.
Navíc jako bonus tam bude 80tka a radary…
No tak už snad dneska dokážeme budovat dálniční tunely s vyšší maximální rychlostí než 80kmh? Já jel před 14ti dny Tarvisio-Udine a všechny dálniční tunely tam měly 110ku, a to byly normální tunely ničím speciální…
Tak i kdyby třeba sáhly do zásoby méně používaných značek a dali tam 90ku…?
Je to bohužel jeden z argumentů proti dlouhým tunelům 🙁
Koukám, že už i Taloši nejsou tak bezstarostní. Ještě před pár lety nebylo na zmiňované trase žádné omezení, takže pěkně naplno 130 km/h. A byly to úplně obyčejné díry ve skále bez pořádného osvětlení, s ostrými přechody ze slunce do stínu, žádné naše moderní vyfikundace s proměnlivým osvětlením, bezpečnostním značením, únikovými zálivy apod. A nikde se jim tam neválely hromady nabouraných vraků, ani jsme nemíjeli desítky křížků po obětech dopravních nehod. Tak si říkám, zda jsme s Itálií ve stejné EU, když u nás je problém zprovoznit sebemodernější tunel na více než 80 km/h, protože bezpečnost…
Ano ano ty „díry“ vypadaly tak 50 let staré (ale udržované, to jo, ale prostě zdaleka ne nové)…
U nás se AFAIK už nové tunely staví na stovku. Nejen to, dokonce se na ni upravují i některé staré a nepletu-li se, tak je dlouhodobým cílem mít ve všech dálničních tunelech limit 100 km/h.
První vlaštovkou byl Tunel Valík u Plzně, který už byl upraven před nějakou dobou a aktuálně se pracuje, nebo v řádu dní začne pracovat, na krušnohorském Tunel Panenská na D8.
Tedy bych čekal, že i tyto tunely budou už od začátku stavěny na 100 km/h.
A to zrychlení podjezdu Valík nás stálo 150 milionů za 380 metrů podjezdu.
Jenom to zrychlení? Ona by se tam tak nebo tak nějaká údržba po těch cca 15 letech provozu stejně musela dělat, takže je otázka, o kolik to bylo kvůli zvýšení rychlosti dražší, jestli to teda kvůli tomu dražší vůbec bylo.
No… A hned se to trochu zrentuje. Klobouk dolu, toto mne nenapadlo. Jen drobna nerovnovaha – pokuty samosprave, naklady sprave.
Toto je nejspíš jediná možnost, jak odblokovat dostavbu pražského okruhu. Druhá možnost jsou nekonečné soudní spory s místním samosprávami. Jak už víme, tak toto ovládají perfektně a nebojí se tuto zbraň použít.
kdyby se to stále neodkládalo, tak před 10-15lety mohla být povrchová varianta docela průchodná přes samosprávy. ale nyní to NIMBYsti dokonale blokují, jak dokazuje Suchdol a Chabry.
Ty dva delší tunely ještě nějaký smysl mají, ale tunel Veleň jsou vyloženě jen vyhozené peníze. Od zástavby je to clekem daleko a navíc tam může být velký zářez, omezil by se tak i hluk šířený z vjezdů a výjezdů do toho krátkého tunelyu.
Přesně tak. Mezi Mírovicemi a Miškovicemi, kde je zástavba, bude jen most, který bude hučet a kousek dál tunel v polích odkud je zástavba daleko.
Zase krátký tunel není technologicky náročný (hlavně provoz) takže tím zase tolik neušetří…
Přesně tak.
Doufám, že příští ministr dopravy tyhle SPOLUnesmysly zruší a vyvlastní a postaví zahloubenou variantu.
Bylo by to vítězství zdravého rozumu.
Příští ministr dopravy bude rád, že tohle už je rozhodnuto, a že si bude moct přijít slavnostně poklepat kladívkem.
Já jsem za tunel. Praha jako stále rychleji rostoucí metropole má mít i odpovídající okruh. Všude, kde to jen jde, má jít silnice pod pod zem. Máme 21. století.
když máme rozpočty v přebytcích a nevíme co s prachama, proč ne. Ohh, wait …
Jestli jste pro tunel, tak ale ať to zaplatí severopražští šmejdi, kteří to blokují.
Tunel je ovšem i mnohem větší bezpečnostní riziko a nese s sebou i obrovské provozní náklady. Když už tunel, tak naopak minimalizovat jeho délku.
Takže bylo na výběr – mít okruh, ale na povrchu nebo nemít okruh, za to v tunelu. Tak asi děkujeme za nic.
Chápu, ty vedra už jsou fest a lezou na mozek.
Takže opravuji, protože to máte přesně naopak.
var.1 – okruh na povrchu, levnější a neexistující
var.2 – okruh v tunelu, dražší ale postavený
Spíše naopak 😉
Dodám k předchozímu:
… jakkoli jsem zastánce tohoto úseku v hlubokých zářezech bez tunelů. Ale realita, především politická a legislativní říká něco jiného.
A já myslel že ještě nejsme tak bohatá země, abychom stavěli tunely pod polem…
Taky nejsme tak bohatá země, abychom pole zalili betonem, aby nám měly kamiony z DE a PL vozit potraviny, které si už nebudeme mít kde vypěstovat.
A okolo těch polí také žijí lidé.
Tunely samotné v tomto ale zase tak moc neřeší. Podobný paradox, jako nesmět brát vodu z potoka na pěstování vlastní zeleniny, když se pro zbytnější účely brát může, a tuto nahradit dovozem kamiony, s hromadami plastových obalů a rozlehlými parkovišti u nákupních středisek, které zadržování vody v krajině dále ztěžují.
A jak tohle souvisí s odpadem a nákupními centry?
V obilninách potažmo zrninách je ČR plně soběstačná a ještě se 20-30% přebytků exportuje.
V pěstování cukrové řepy, respektive výroba cukru je na tom obdobně. Každoroční export cukru je +/- 20%.
A to už tato produkce je omezena odbytem… kdyby se „udalo“ víc tak by ještě byla rezerva tu produkci navýšit, takhle do toho zemědělci nejdou protože když vypěstují řekněme +50% obilí tak se propadnou ceny a zisk nikde…
Hlavně nejsme tak bohatá země, abychom dotovali výstavbu a opravu dálnic zahraničním kamionům, které u nás platí nejnižší mýtné z okolních zemích.
To je ten problém mapových fanoušků dálnic, Praha se rozrůstá a tedy i okolní vesnice. Již to není pole. Stačí se zajet podívat do Čakovic, Přezletic atd.
Argument „okruh je tak plánovaný 80 let, tak by všichni měli mít smůlu“ neobstojí neb jiná intenzita, druh dopravy, nároky na kvalitu života.
Přesně tak. Nemůžeme stavět podle plánů komunistů ze 70.let ale s ohledem na současnou i budoucí situaci. Pokud je oblast již zastavěna, je jediné řešení posunout okruh dál od Prahy. Nebo budeme vyvlasťnovat a bourat celé vesnice jako za minulého režimu?
To ale znamená odsunutí stavby o dalších 50 let!
Kam dál? Navrhněte konkrétní trasu.
A jak to, že je zastavěná, když když je tam 70 let stavební uzávěra? Kdo to povolil a schválil???
Ale ono to není tak že by byl zastavěný ten proužek pro samotnou dálnici/obchvat, ale stavělo/staví se až na doraz k té uzávěře, a pak je tam málo místa na múk, přivaděče + nastává stejný boj o hlukové limity jako ve zde navržené trase…
Ono těch uzávěr je víc než realizovaných staveb, v některých se bude stavět za 50 let, v některých dokonce nikdy (zvolí se alternativní trasa)…
To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou.
Osobně jsem fandil hlubokému zářezu se zelenými akustickými valy osázené stromy, případně lokálně přestřešeny.
Na druhou stranu… jestli to byla jediná průchozí varianta, jsem rád i za tento kompromis.
Takže v budoucnu budeme mít tunel u každé vesnice.
Když máme na rozhledny, bude i na tunely…
No, zrovna tento úsek by ještě nějakou dobu zdržení vyjednáváním (schválně to píšu takto) snesl…
Nedokážu si vůbec představit dopravní situaci na severu Prahy za těch 5-6 let, než to ofiko dodělají (pokud vše půjde dobře). Včera jsem jel po vysočanské radiále a totální parkoviště kamionů až po sjezd na okruh a tam pokračování.
Souhlas, až dokončí D0 mezi D1 a Čerňákem, tak Kbelská a Novopacká bude peklo.. Ve výsledku ten směr půjde ze 3 pruhů na 1 v jedno místě.. jsem rád, že jsem se ze severu Prahy odstěhoval 😀
No tak to je vrchol.
Fialova vláda, která jde od válu, rozhodne, že VYHODÍ 21 MILIARD z našich daní do kanálu, protože „samosprávy nám daly najevo, že je to jediné možné řešení“ – tunely na rovině.
Jestli ta SPOLUšmejdská koalice bude před volbami tvrdit něco o tom, že opozice zemi zadluží, nebo oni že ušetřili na tom, či onom, tak by za to měli dostat přez drž.. tedy papulu.
Vy umíte vypočítat, že 21mld je na stavbě s existencí ve 100+ let vyhozených? Tunel omezí zábor půdy, fragmentaci i emise. Zmenší negativní vliv na zdraví obyvatel v okolí stavby
Jestli umí počítat nezjistíme, ale možná mu šlo jen o to si rejpnout do současné vlády.. Kdo ví.. Ale to je asi naše česká klasika – čecháček problému vůbec nerozumí, ale má na něj jasnej názor, jak by to mělo bejt. A ještě na to musí v hospodě / v komentářích nadávat
Hlavně za pana Babiše a paní Schillerové by se to nestalo, ti šetřili na výdajích a nedělali dluhy :-)))
Možná je ten „diskutující“ jen zaplacený troll.
Ve skutečnosti je vyhozených nejen 21 miliard, ale mnohonásobně dražší údržba a provozní náklady tunelů proti povrchové variantě.
Takže máte pravdu, že to není vyhozených 21 miliard, ale desítky miliard na 100 let existence nesmyslných tunelů v rovině.
Křišťálově čistý projev vládní nekompetence.
Jak tunel omezí emise? To se budou výfukové plyny zasakovat do ostění? Nebo to budou ventilátorem hnát ven nad okolní obce?
Emise nejsou jen splodiny ve vzduchu, které navíc ve výduších tunelů by šlo částečně filtrovat, ale i hlukové a zastřešení vozovky nejvíce omezí šíření hluku z ní do jejího okolí. Navíc pro vozovku vedenou v hloubokém tunelu stačí jen při stavbě zábor jen o trochu širší než je ona, ale hluboký zářez navždy zabere pás šíře tří vozovek na jeho dně = při tunelu proti zářezu se v budoucnu okolní zástavba může vozovce nejen více přiblížit, ale může vzniknout i přímo nad ní!
A o to zde jde.
Takže to pole stejně nezachráníme a krajinu stejně zastavíme. Navíc trvale podpoříme dopravu auty (já vím, úplně všichni, co tam pojedu, by autem jistě jeli, i kdyby taková nabídka silnic nebyla a zlepšila se třeba kolejová doprava, neřku-li samotná vybavenost území ). Zahrabání je jen taková momentální záplata.
Rád bych viděl stavbu nad hloubeným tunelem, děkuji.
Nesouhlasím, rozdíl mezi zářezem a tunelem je už dost malý…
Ohledně toho záboru – uvidíme jak který z těch tunelů bude hluboko, a jestli budou ražené nebo hloubené. Mělké hloubené by zajišťovaly jen tu možnost „pohodlně“ přecházet skoro kdekoliv, ale jinak bordelu při stavbě stejně jako zářez a přímo nad ním stejně nic nepostavíte…
Emise prachu, které začínají být hlavním produktem znečištění z aut, skutečně zčásti na ostení ulpí a při údržbě spláchnou. Nebo špinavý tunel je podle vas z čeho?
Za komunistů by se tohle nikdy nestalo! Ti na lidi nikdy žádný ohled nebrali! Bububu zlej Fiala xD
a takhle milé děti vypadá trotl, kterej je nejen ekonomicky, ale i lidsky negramotný
Zpátky na novinky, nashledanou.
Ten tvůj Babiš nechal schodky na hodnotě 400mld Kč/rok. Takže nebreč. Máš možnost s tím něco dělat. Klidně zruš dostavbu…nemám s tím problém. Tahle vláda snížila schodek o 160ml. Babišova vláda bude jistě úspěšnější. Zvládne tedy minimálně dalších 200mld Kč. Budu to sledovat a ptát se tě na výsledky.
To je peněz, co? Za to mohly být zámečke vo Francúzsku a aj inovatívne linke na toustové chlebe… Můžeš vyrazit do Strakovky dát profesorskýmu přes papulu. Ochranka ti ustřelí makovici a vstoupíš do dějin…
Ale on zámečke nemá a platil ho ze zdaněných peněěz. 😀
Uvidíme, co na to francouzská prokuratura 😉
Kdyby to bylo dál od Prahy, nemusely by být tunely, nebylo by to skrz zastavěné území (bariéra pro rozšiřování Prahy) a bylo by to o mnoho levnější. Ale ne. My postavíme tunelovou variantu a pak ještě tangenciálu kolem Mělníka.
Kde v rozumné vzdálenosti od Prahy najdete nezastavěné území? Vždy to někoho omezí, tomu se nedá vyhnout. Navíc byste to tedy přesunul někam, kde to původně vést nemělo a nikdo s tím do teď nepočítal z místa, kde to je zakreslené v ÚP již léta, všichni o tom věděli a mohli se tomu uzpůsobit?
Tento argument vyvrátilo ŘSD zveřejněním záměru přesně to v takových územích v budoucnu postavit coby třetí okruh (nebo „okruh“)…
Že to nejde, že s tím nikdo nepočítal, atd. tvrdili přesně jen do okamžiku, než měli okruh nesmyslně blízko k městu, kterej v některých oblastech situaci spíš zhorší než zlepší, přiklepnutej…
Kdo nevěří, nechť si přečte https://zdopravy.cz/nove-ceske-dalnice-vyjdou-na-360-miliard-stat-ukazal-podrobnejsi-mapu-zacina-hledat-shodu-242991/
Jo to je přesně ono. Vzdálenější okruh bude pro Prahu mnohem větším přínosem, než ten co se aktuálně ne/staví. Navíc jeden vnější okruh bude levnější než dva (tři) okruhy.
Určitě nedává smysl mít okruhů několik, nicméně v poloze dále od Prahy zase neodvede jízdy do okrajových částí, které tak zůstanou vedené přes město. Otázkou pak je, zda v méně zastavěných oblastech stavět objezdy zrovna v parametrech dálnice. Přijde mi, že to celé vychází z dojmu, že veškerá doprava přes Prahu je tranzit (protože my přece ty kolony netvoříme, to jiní). Jenže tak tomu není. A pro dálkové přepravy zboží bychom měli přednostně zlepšit koleje.
Problém je, že okruh tak blízko a s tolika sjezdy, jakej je tady, plánovanej, bude (i vzhledem k tomu, jak marná je pražská MHD v tangenciálních směrech) hodně silná pobídka jet autem pro řadu cest, který se dneska jezděj jinak. Přičtěme klasickej efekt, kdy zrychlení dopravy lidi využijou spíš na to, aby jezdili dál, než na to, aby dojížděním trávili míň času, a recept na problémy máme hotovej… Tranzit a „tranzit“ (tedy někdo, kdo jede např. ze západního okraje města někam dál od města směrem na východ) je a bude a okruh nebo něco jako okruh (propojky dálnic, který nemusej… Číst vice »
Několik jich určitě bude, pokud počítáme současnou Novopackou/Kbelskou, tak nejmíň dva. Otázka je zda počítat i vnitroměstské, pak by jich bylo asi 4-5
D99 ale má jiný účel než D99, a to propojení sídel středočeského kraje. Demografické prognózy říkají, že za 50 nebo kolik let bude v Praze a Středočeském kraji dohromady až 4mil. obyvatel, zatímco zbytek ČR se bude postupně mírně vylidňovat… Potřeba tak budou oba okruhy, resp ten nově navržený D99 alespoň v severní části od D5/D6 po D11.
Není to ale tady spíš naopak? Nyní ukázal nějaký záměr, který se bude realizovat po roce 2050 (dle rychlosti přípravy staveb v ČR výrazně později), takže třeba za 30-40 let? To je dost dlouhá doba dopředu, aby s tím lidi mohli počítat..
A kdyby místo toho udělal rovnou tu severní odsunutou variantu? Stejně tam budou lidi, co budou stejně jako vy dálnici v jejich blízkosti odmítat a budou se to snažit přesunout / oddálit.. To tak bude vždy.. Kromě toho by to přineslo plno jiných problémů..
Doporučuji vám nastudovat geografii dopravy, která se těmito problémy zabývá už pár dekád a řekla by vám, že tomu moc nerozumíte.
Tak tam k té malůvce, já teda doufám že to ještě výrazně přehodnotí… jinak potom byste bohužel měl částečně pravdu.
Opět známá mantra – kam dál jste myslel?
K tomuto máme naštěstí daleko https://mapy.com/cs/zakladni?q=barcelona&source=osm&id=94144&ds=2&x=-3.6162487&y=40.3958997&z=12 a zkuste tam spočítat tunely.
Mohl byste naznačit, kam dál od Prahy by to bylo vhodné umístit? Do Brandýsa? Nebo až za Labe?
Nechme stranou detinské nezmysly o nezastaveněném uzemí v okolí Prahy – to by to muselo být desítky kilometry daleko a stejne to zasáhne dedítky tisíc lidi. Pojďme rozbít nesmyslnou hypotézu o levnejším vzdalenejším okruhu. Okruh je kružnice – polovina okruhu ma obvod pí x poloměr. Pokud by se okruh posunul o 10km dál od centra, tak bude trasa dálnice delší o 31,4km, bude mít násobně víc mostů a tunelům by se pravdepodobně také nevyhla. Tj náklady by byly srovnatelné. Také k tomu přičtete kompletně nové povolovací kolečko na 10-15 let, socioekonomické ztraty, ztráty z mytneho za dané období. A vyjde… Číst vice »
Principiálně souhlasím, jen vzorec, který uvádíte myslím platí pro průměr, nikoliv poloměr
Obvod celé kružnice je 2pí x poloměr (neboli pí x pruměr), ale ja jsem se odkazoval na polovinu obvodu
Jo to máte pravdu, nicméně v jedné větě píšete zároveň o okruhu a polovině okruhu, je to dost matoucí. Nicméně se omlouvám
A proč by se měla Praha pořád rozrůstat?
Ve městě mají být byty a ne satelitní vesničky.
D99 prosím nestavět už je v okolí Prahy dálnic dost a ještě k nim přibude D3 přes Posázaví a zbytek D0 okruhu, na Křivoklátsku a v Brdech jsou stále celkem divoké lesy byl by zločin vést tudy dálnici.
A kdežeto ve vzdálenosti okolo 50km od Prahy je to území co není geologicky složité, není chráněné a není zastavěné? Tak nějak o tom dost pochybuju, a jako bonus to bude dvakrát tak dlouhé…
Kdyže by měl být znán vítězný návrh mostu (oproti třem lanům absolutně nenarušující panorama) přes Vltavu?
Vám je jedno, že Fiala se rozhodl vyhodit 21 miliard do kanálu plus další miliardy navíc za zbytečnou údržbu tunelů – ne vy napíšete – „Kdyže by měl být znán vítězný návrh mostu“.
Boha jeho???
Fiala za vas nestastnej zivot nemuze, po volbach se budete mit nespis stale blbe, ale kdyz misto hledani chyby u sebe akorat plivete kolem sebe, tak se nedivte.
Nevyhodila. Postaví za to tunely. Ušetří soudní náklady a ušetří za inflaci, kdyby to bylo postaveno později. S ohledem na Burešovu inflaci, která byla enormní a Fialovi trvalo 2 roky než se jí podařilo zmenšit lze očekávat, že Bureš spustí další inflaci na konce své další vlády. Takže by ta levnější varianta, která by se s ohledem na odpor obcí začala stavět v roce 2042 nakonec prodražila minimálně na 64 miliard. Tedy Fialova vláda vybrala levnější variantu a ušetřila 26 miliard. A ty bys měl příště zkusit běžet rychleji ať se z toho nepo…
Zkušenosti s projednáváním našich dálnic za posledních 30 let říkají jediné: vyberte rovnou raději to ohleduplnější a dražší řešení, jinak ještě za 30 nebude nic stát.
Jakkoli je mi tato varianta proti srsti a přijde mi nespravedlivá pro zbytek celé republiky, tak je dobře že se vybrala. Tohle má konečně velmi slušnou šanci na prosazení.
Ruku v ruce by s tím by ale měly přijít i ohleduplnější stavby všude jinde po ČR. Neříkám kilometrové tunely, ale ŘSD by se nemělo u kdečeho zdráhat a zaklínat navýšenými náklady.