Letectví

Boeing ohlásil rekordní ztrátu kvůli 737 MAX i další zpoždění 777X

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing se propadl kvůli uzemnění letadel 737 MAX do nejvyšší čtvrtletní ztráty ve své historii. Firma dnes současně oznámila, že nový model dálkového letadla 777X dodá zákazníkům nejméně s ročním zpožděním. Důvodem jsou problémy s motory GE9X

Boeing podle zprávy pro investory za druhé čtvrletí prodělal 2,942 miliardy dolarů při tržbách 15,8 miliard dolarů. Loni za stejné období vydělal 2,2 miliardy dolarů. Důvodem ztráty je uzemnění letadel 737 MAX. Odhad dalšího dopadu do hospodaření Boeing zatím nevydal.

Ztráta není pro trh překvapení, Boeing na ni upozornil už minulý týden, že do svého hospodaření započítá ztrátu 4,9 miliardy dolarů způsobenou uzemněním těchto letadel. Podle Boeingu jsou do ztráty zahrnuty především platby zákazníkům za pozdní dodávky a škody, které uzemnění letadel způsobilo. I přes špatné výsledky firma vyplatila za poslední čtvrtletí 1,2 miliardy dolarů na dividendách

Výroba letadel 737 MAX se Boeingu současně prodražuje: výrobní náklady za čtvrtletí stouply o 1,9 miliardy dolarů. V přepočtu na vyrobená letadla to znamená zhruba deset milionů dolarů navíc u každého letadla.

Firma přitom dnes přišla s další nepříznivou zprávou: nový model 777X určený na dálkové lety nabírá další zpoždění. I když měl původně vzlétnout už letos v první polovině roku, první start se chystá až na začátek příštího roku a dodávky zákazníkům začnou až na konci příštího roku. Prvními aerolinkami, které je zařadí do flotily, mají být Emirates a Lufthansa.

Pro Boeing se staly klíčovějším v hospodaření zakázky pro armádu a kosmický průmysl: při tržbách 6,6 miliardy dolarů vydělal 975 milionů dolarů. Samotná výroba civilních letadel přinesla ztrátu téměř pět miliard dolarů. Uzemnění MAXů a problémy s návratem letadel do provozu by podle firmy nemělo ohrozit její existenci. Firma měla na konci června na účtech přes 9 miliard dolarů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Ještě dvě taková čtvrletí a jsou na nule. Management prostě před x lety zariskoval a chtěl předběhnout Airbus vynecháním zdlouhavých certifikací a školení pro nový typ tak zbastlil tohle včetně různých kliček jako že tam mohou použít jen data z jednoho senzoru aby se neodhalilo že je to podstatná funkce nového modelu podléhající dalším testům. Chtěl bych vidět jak si tam ty šéfy dovedou k zodpovědnosti a trochu je obmění, ale mám pocit že od dob kdy to tam převzalo vedení Douglasu se tím moc netrápí. Mají štěstí že jim armádní zakázky stále vydělávají i po těch kiksech několikrát zapomenutého… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

No nevím jestli budou na nule, když jsou už teď tři mega babek v mínusu. 🙂

Vývoj úplně nového typu trvá mnoho let. Třeba Dreamliner trval celých 6 let. Takže to není o předbíhání Airbusu, ale bylo to vynucené řešení ke konkurenci Airbusu, kdy by 6+ let neměli co nabídnout, pokud by se rozhodli vyvíjet úplně nový typ rovnou. Což je v letectví geologická epocha a může se rovna úplné ztratě trhu. Navíc nikde není napsáno, že by to aerolinky chtěly a objednávaly, tedy rizko značné. Max byl výborný tah, jen kdyby někdo nepodělal logiku MCASu.

Jen tak
Host
Jen tak

vidite to strasme zjednodusene …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Až se divím, že Avia nedělá dálková letadla, při tom počtu leteckých odborníků v ČR.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll