Nikdo nechce do vězení. Příběh snah o klimatizované tramvaje v Praze očima přímého účastníka

Bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr popisuje bizarní pozadí snah o klimatizaci v tramvajích.
Bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr popisuje bizarní pozadí snah o klimatizaci v tramvajích.
Hmm, takže za gaunerské jednání Škody Transportations může ODS. DP Praha disponuje velkou technickou základnou pro údržbu tramvají, nedodání technické dokumentace je z tohoto důvodu velmi nekorektní. BTW – pražský dopravní systém jako celek nejvíce v posledních letech podělala trojice Dolínek, Scheinherr, Hřib. Prohlášení posledně jmenovaného, že dobudování pražských okruhů nepomůže dopravě v centru hovoří za vše..
Líbí se mi odkaz na exprimátora Hudečka (TOP09) – na nezdary se má ukazovat, ale i na úspěchy jiných partají by se gentlemansky nemělo zapomínat.
Osobně se DPP ani nedivim, že se jim nechce něco dodělávat na stávající tramvaje. Čd by vám mohly povykládal, jaké problemy působí baterka dodělána na střeše Pantera.
„Nikdo nechce do vězení“
Možná by stačilo načas jim sebrat služební auta, ať si koupěj lítačku a jezděj MHD. A pak by se věci asi daly do pohybu. Ale co se jich přímo nedotýká, to zas až tak moc nespěchá…..(a zřejmě nejen na pražské radnici)
Budou se 14t do budoucna nahrazovat? Jak dlouho zůstanou v provozu?
poslední 14T přišly do Prahy někdy před 15ti roky – 2010 či 2011, tak jezdí teprve 15 až 20 let, tak to musejí ještě minimálně 10 až 15 let vydržet v provozu, protože: 1.) všechny mají průměrně 6 let starou/mladou značnou modernizaci v konstrukci – zpevnění rámu a uchycení podvozků k nim, při níž navíc mnohé prodělaly změnu uspořádání sedadel v interiéru – zejména v lichých článcích 1., 3., a 5. z podélného na příčné v řadách 2 + 1 a to 2x ve dve protti sobě umístěných = celkem 12 sedadel v každém z těch čláků, čímž tento počet… Číst vice »
No, situace s „nezakoupením“ technické dokumentace k 15T je o to pikantnější že tramvaj byla přímo „na míru“ vyráběna pro Prahu, můžou to výrobce a zákazník zamlžovat ale je jasné že trvalo několik let od prototypu než se tento typ dostal do jiného města (Riga) a i tak jich 85% všech vyrobených jezdí v Praze…
Tam potom nemít (volně) věci jako dokumentaci, software atd. je obrovská benevolence vůči dodavateli a je to téměř směšné… kdyby to nebylo spíš k pláči.
Jaký byl cenový rozdíl mezi 15T bez klimy a těmi s klimatizací? Od toho by se dalo odpichnout a na dodatečnou montáž bych dal tak max dvojnásobek rozdílu v ceně „s“ a „bez“. Cokoliv navíc bych bral jako nečestné a nesportovní. (A musela by to škodovka vysvětlit co je na tom tak drahého).
Žádný rozdíl tam nebyl, Škodovka to nabídla v rámci narovnání vztahů.
A čím je před tím pokrčila?
A nešlo by to spraviť bez zásahu do elektroinštalácie vozidla? Nejakú „hlúpu“ drevenú krabicu na strechu, vyviesť z nej vzduchvody, tie napojiť na kanále „kúrenia“ a na spodku drevenej krabice spraviť odtok vody? Na obratiskách sa tam vždy iba hodí kus ľadu, ktorý sa bude pomaly roztápať, o distribúciu chladného vzduchu sa postará už existujúca vzduchotechnika zapnutá v režime „vetranie“. Ja viem, blbý nápad. Ale mohol by fungovať.
Takové řešení má několik výhod
– je to naprosto nestandardní východoevropský bazmek, takže do Česka ideální
– v případě potřeby přidat sprchový kout a vybírat vstupné (recyklace vody a druhotný příjem)
Teď když visí ve vzduchu opce na až 160 ks 52T, třeba by této skutečnosti mohl DPP využít, aby – v mezích zákona – Škodovku trochu motivoval ke vstřícnějšímu jednání.
Nazávislá klimatizace na kamion stojí 50.000 – i kdybych jich tam dal 10 tak s montáží jsem na 1mil. Žádný řídící software netřeba, prostě se tam nastaví teplota a jede to, kdyby byla zima, na točně to řidič vypne… a zapojí to každej vyučenej autoeletrikář…
A zajistí ten autoelektrikář i dokumentaci a homologaci drážního vozidla?
A jak přesně to napojí do stávající vzduchotechniky tramvaje?
Jste velmi blízko. Když přijede technik ze Škodovky na servisní prohlídku, tak mají v Protokolu kolonku „Seznam neschválených (neautorizovaných) úprav“. Ten Protokol musí někdo podepsat a orazítkovat. Pak se to řeší na úrovni generálního, nebo technického, nebo ředitele pro audit. S vyučeného autoelektrikáře se stává na poradách ten největší blbec, kterému by nesvěřili na opravu ani lampičku.
Ve světě obvykle nemusí dodat komplet dokumentaci (třeba sw jednotek a tak), ale bývá zasmluvněno dodávání náhradních dílů po dobu X let (tak, aby montáž mohl udělat kdokoliv). Pokud je potřeba něco propojit, tak se zamluvní rozhraní a součinnost. To se týká třeba zabezpečovačky atd. (Smluvně musí oba konkurenční dodavatele zprovoznit danou věc spolu, jinak odejdou bez peněz) Tady bohužel blbá objednávka Prahy špatně zadala vlastnosti (chybí klima) i podmínky údržby a modernizací.. Za blbost se platí. Co se týče nějakých licencí, tak to musí být ošetřeno tak, že dovoluje všechny zásahy a úpravy (v dané jednotce). Kupujete si vozidlo… Číst vice »
To je ten náš super český výrobce, ještě že ho máme <3 <3 <3 Poctivost a zákaznický servis jsou synonyma pro plzeňskou škodu.
Co bychom si bez ní počali, musíme ji ubránit proti Turků, protože chtějí útočit na náš český rybníček a mohli by zastavit ojebávání zákazníků. A to nemůžeme dovolit.
Když tedy nejde do 14T kvůli váze klimatizace dodělat, nestálo by za to alespoň uvažovat o nahrazení původních oken posouvacími jako ve starších typech nebo v nejnovější 52T? Díky nim je ve starších vozech za jízdy ještě relativně snesitelně, oproti tomu 14T v současné podobě je jako skleník, který je lepší nechat jet. Teď se plánuje hromadná PO všech vozů, tak si myslím, že je to nejlepší příležitost nad tím uvažovat.
No jo, ale to musíte z technické dokumentace zjistit rozměry oken, a to nemůžete, protože výměna oken za jiná není běžná údržba. Můžete argumentovat, že ste si ty okna změřili, ale stejně můžete skočnit u soudu.
Navíc si nemůžete na vozidlo, které je nějak schválené, jen tak namotnovat něco jiného. Zase by to nejspíše musela schválit Škodovka.
Nestačilo by schválení od DÚ? Úpravy starých ČKD lokomotiv také ĆKD těžko schvaluje když neexistuje.
Několik ochranných známek na ČKD drží právě Škodovka, která tu vlastní na okřídlený šíp prodala do Mladé Boleslavi. Tak se třeba ještě zmrtvýchvstání ČKD dočkáme 😀
DPP už svépomocí upravoval 14T tak významně, že výměna oken by byla banalita.
Sice všechny 14T mají průměrně 6 let starou/mladou značnou modernizaci v konstrukci – zpevnění rámů vozových skříní a uchycení podvozků k nim, při níž navíc mnohé prodělaly (a zbylé toto snad čeká při vyšších stupních údržby) změnu uspořádání sedadel v interiéru – zejména v lichých článcích 1., 3., a 5. z podélného na příčné v řadách 2 + 1 a to 2x ve dve protti sobě umístěných = celkem 12 sedadel v každém z těch čláků, čímž tento počet změnou orientace se proti původmímu stavu nezměnil. Ovšem jsem přesvědčen, že dosavadní uvedené změny na 14T byly minimálně Škodou transport scháleny… Číst vice »
co je na typu 14T tak konstrukčně odlišné, že není možné dodělat klimatizaci kvůli váze?
Jen 6 náprav na její délku – nápravové tlaky.
Kolik čekají že bude ta klima vážit? V porovnání s tou tramvají ta klima neváží skoro nic.
Je to schváleno s nějakým nápravovým tlakem. Dá se omezit kapacita nebo si i o řešení tlaku stížit homologaci, třeba by to těsně prošlo. A třeba má DPP dost linek jezdících po tratích, které by to neničolo
14T má tři neotočné podvozky. 15T má čtyři neotočné podvozky a tím nižší tlak na nápravu.
15T má všechny podvozky otočné.
Sorry, 15T má otočné.
oficiálně je sice 15T tříčlánová tramvaj se 4 otočnými podvozky, ale reálně konstrukčně ty 2 vnitřní podvozky mají po dvou samostatných čepech nesoucích vždy jen 1 přilehlý konec některého ze sousedních článků = vnitřní podvozky 15T jsou reálně neotočné podvozkové články = konstrukčně to má blíže než se zdá k nové 52T či bratislavským 29T – jednosměrná a 30T – obousmerná 🙂 🙂
To je nesmysl. Práva lze poskytnou různým způsobem. Vy hovoříte výhtadně o exklusivní licenci, což není jediný způsob zpřístupnění duševního vlastnictví.
Snusku nesmyslu jste si vybajil spis vy. Samozrejme se nemusi predat ta prava jako celek (takze vyroba, i totozneho modelu, jinam, neni nijak dotcena. K cemu by to Praze bylo.
To, co mesto chce, je nevyhradni poskytnuti te dokumentace, aby treba modernizaci po letech mohl provest nekdo jiny a mel potrebne podklady. Toho, kam vyrobce doda stejnou tramvaj se to nijak nedotkne.
Ostatne u novych 52T na to Skodovka pristoupila a do vyberka s touto podminkou se prihlasila. To samo o sobe vasi spekulaci vyvraci.
Nikdo nepopírá, že to bylo od počátku blbě uděláno a že ta situace byla na mašli. A že na tom AS nenese vinu. Ale pokud už si na tu sesli náměstka primátora sednu, tak jsem povinen s tím něco dělat. A to AS prostě neudělal, resp. jako v dalších věcech něco zkusil a když to začalo vypadat trochu hardcore, tak fofrem vycouval. A ta věta o tom, že byl covid a tak se to nedalo řešit … to je fakt výsměch. Je to asi stejné jako když vykládal, jak on hrozně moc Augustína v DPP nechtěl, ale Hlubuček na něj… Číst vice »
Scheinherr toho za 4 roky zvládl víc než Nouza, Dolínek s Hřibem dohromady. Řešit se to nedalo, protože DPP vyžadoval k nákupu pokyn akcionáře, což je rada HMP a v ní měl Scheinherr jen 4 hlasy a potřeboval 6. Kvůli výhružkám Marvanové trestním oznámením ty další 2 hlasy nebyly. No a s Augustínem je to jednoduché – jeho CV nebylo nic moc, ale na druhou stranu byl bezúhonný a Hlubuček s Pospíšilem hrozili položením koalice a argumentovali, že na tu nominaci mají nárok. Piráti k tomu jen mlčeli. Vaše hodnocení je povrchní, nebyl jste u toho, abyste věděl, jak moc… Číst vice »
Je hezké, že víte u čeho všeho jsem byl a u čeho ne …
Mé hodnocené odpovídá realitě a je vtipné, že váš post to přesně popisuje.
Snahu AS nikdo nebere, ale jak jsem psal, jakmile narazil, tak šel od toho a stejně jako teď vy na vše tvrdí, jak hrozně chtěl a ti ostatní mu to zkazili.
U úředníka bych to bral, u opozičního zastupitele také, na náměstka primátora je to prostě málo.
Scheinherr za 4 roky udelal jednu jedinou pozitivni vec – pustil skutry do buspruhu. Jinak je to uplne stejny lunaticky neschopa jako Hrib Satan.
že za práce – resp. díky ní obou jmenovaných jako náměstků primátora pro dopravu se prodlužovaly a prodlužují TRAM tratě, modernizovaly stávající stanice metra mnohdy i se svým okolím a pracovalo/uje se na prvních dvou stanicích =M=D a je spojujícího traťového úseku i s jeho manipulačním propojením se stávající =M=C + se spolupracovalo se Správou železnic na rekonstrukci jí spravovaných nádraží (zejména potřebných podchodů/nadchodů propojujících části města z jejích obou stran) a tratí k nim na území Prahy je Vám zcela jedno!
Nesmysl. Licence může být nevýhradní a pak jí autor může prodat znovu kolikrát chce.
Hezky vysvětleno.
A potvrzeno opet a znova – kam Hanicka slapne, trawa sto let neroste. Nechapu, jak tohle stvoreni muze jeste mit moznost skodit
Ono obecný odpor proti JŘBÚ není úplně špatný, soutěž je lepší.
Obecne souhlas, konkretne u vendor lock-in ten odpor je dost pitomy napad
jenže ten vendor lock-in si zadavatel v případě 15T způsobil sám, tak správně nejde na vyhlášení JŘBŮ použít zákonnou výjimku, která tó v tomto případě vylučuje!
Praha prostě měla/má správně od výrobce 15T odkoupit neváhradní právo/licenci potřebné na do instalaci klimattizace do sttávající vzduchotechniky, a pak si to potenciálně klidně může DPP udělat sám, příčemž v článku není ani čářka o takové možnosti řešení!
Vy byste se podepsal pod své vlastní 10 leté trestní stíhání jako Hudeček?
Tak kdyz neni jina varianta nez uplne blba, tak bud se pod to podepisu nebo se musim vyrezignovat.
Aktivity Marvanove jsem videl i jinde a vickrat a vysledkem byl pravidelne strasny prusvih pro kohokoliv, kdo ji jeji fantazie uveril. Najdete si jak treba pomohla druzstvu svatopluk v h systemu….hodne ji to svymi blbymi napady prodrazila.
Tak zrovna tohle je opravdu ten nejmenší problém, to jste špatně pochopil pointu. JŘBU je takový nákupní cheat code, který je dobré mít k dispozici, ale nikdy nevyužít.
A proto nam ze 130 klimatizovanych tramvaji jezdi jen asi 30. Protoze panum z dopravniho podniku se na par dni nechtelo presouvat vozy mezi vozovnama, kdyz je teda ta vyluka… vsak vozime substrat, budte radi, ze vubec jedem! 🙂
By mě zajímalo, kdo z nich si nechal vymontovat klimu ze svého služebního auta
Můžete upřesnit, které výluky se to týká? Která vozovna je odstřižena od sítě?
Byla to vozovna Motol, při víkendové výluce Plzeňské tato vozovna má nejvíce klimatizovaných vozů. To je problém nerorovnoměrného rozmístění klimatizovaných vozů v jednotlivých vozovnách.
Tato problematika se zná i z „velké železnice“. Výrobci velmi neradi dávají komplet knowhow. Nevěřím, že k novým tramvají mají kompletní balík dokumentace včetně SW FW. Další věc je, že je vozidlo homologováno na Drážní úřadu. Dosazení, byť i ostrovní klimatizace má vliv na hmotnost vozidla (např. pevnost skříně, vypružení, brzda), energetickou bilanci, nebezpečí požáru atd. Dnes to prostě není sranda. V případě malému se důsledně hledají viníci a do toho se také nikomu nechce… Dřív to bylo o poznání snazší. Tak to holt je.
Něco z toho jsou jen zástěrky pro vendor lock. A je to jen logické, protože servis je dost výnosný. Kromě toho nemusí zpřístupňovat, řekněme opravdu klíčové věci (jako firmware řízení takčních měničů), i když pochybuji, že by to v dnešní době, kdy jsou běžné úplně všude, bylo předmětem těžařů know how, ale nadřazený řídicí systém by rozhodně měl být otevřený.
Změny na vozidle se dají normálně schválit a dělá se to, horší je právě ta právnická honička kolem práv. Koneckonců u 15T to je i pitomá podoba laku.
Platí to i pro M1 co jezdí na céčku. Tam se taky vyjadřuje ke všemu a lecos nedovolí.
Kdysi jezdila nějaká jednotka M1 s celovozovou reklamou.
Mám pocit že tato prasárna se děje i například v architektuře.
Děje, třeba Olomouc se soudí s architektem protože město vyměnilo lampy pouličního osvětlení na náměstí které navrhoval. A pak architekti pláčou že se zadavatelé vyhýbají spolupráci s architekty a nepořádají architektonické soutěže atd.
Soukromník by firmu dal na black list a už by od ní nikdy nic nekoupil
Vždyť taky lokomotivu od Škody už nikdo nekoupí. ČD na tom prodělaly kabát. Jestli to tak dopadne i s tramvajemi?
Škoda žádné lokomotivy už nevyrábí. A ucelené elektrické jednotky se od ní běžně dál nakupují.
Škodovka s 109e udělala velkou ostudu. Kdyby nasadili nejakou rozumnou cenovku a ziskali homologaci v zemich EU, mohla byt konkurence pro Vectron a Traxx
A máte nápad jak něco takového udělat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Požadavek na standardní šířku dveří? 😉
Upravit zákon o zadávání veřejných zakázek
No vidíte a na Novinkách se Staněk rozohňuje, že Praha dala zakázku na trolejbusy Turkům. Ve výběrku na ty trolejbusy byli Turci a Škoda.
Mohlo by to dopadnout jako s lokomotivami od Škody že je odstaví a časem se prodají. Tramvaje jsou podobné šunty jako lokomotivy a bylo by mnohem lepší to příště koupit od nějakého pořádného výrobce a ne od Škody
To je ale pěkná blbost. Po technícké stránce jsou ty lokomotivy velmi slušné, totét platí o tramvajích. Obchodní záležitosti jsou věc druhá, ale šunty to fakt nejsou.
…jsou tak dobré, že je nikdo nechce…
a proto Škoda vyrábí tramvaje na plné obrátky a prodává je i do německa… jak je tam nikdo nechce
Ve stejnou dobu se prodaly 15T do Rigy. Akorát teda tam je objednali s klimatizací.
A výběrko bylo křišťálově čisté a aktéři u soudu. To o kvalitě tramvají nevypovídá vůbec nic. To vypovídá jen o kšeftu za hranou, kde se do ceny předražených tramvají, vešly brutální úplatky.
Opět je vidět, že pražští politici jsou prostě nerozhodní a slabí. Z řídící role v korporatu se stejným rozpočtem by okamžitě letěli pod tlakem akcionářů, no bohužel “akcionáři” – voliči komptetni vedení vybrat nedovedou, protože je komunální politika vůbec nezajímá a rozhodují se podle stran.
Kdyby byli kompetentní, zvládli by na Škodu zatlačit přes nove tramvaje (mohla je dodávat i jiná firma) anebo se rozhoupat ke zvednutí jízdného aspoň o inflaci, aby na klimatizace byly peníze.
Srovnáváte nesrovnatelné. Pravomoci vedení v korporátu jsou trošku jiné než pravomoci pražských politiků.
blbosti 🙂
k druhemu odstavci – takovouto moznost na ne hatlacit nemaji. v tu ranu by sli sedet.
a k tomu orvnimu – nemuzete srovnavat politika s ridici roli v korporatu. politik ma takoveto postaveni mozna v diktaturach. v beznem demokratickem systemu je jeho role podstatne slabsi, az zanedbatelna.
Bohužel spousta běžných voličů si to nemyslí a rádi by ten systém, aby o všem rozhodoval jeden Vůdce. Nebo si myslí, že už to tak je a nadávají na Hřiba.
Necekam ze politici budou delat neco, na co nemaji opravneni. Po vzoru korporatu bych od nich ale cekal rozhodnost, odvahu a kompetenci. Nevim u nich vetsinou zadnou z techto vlastnosti.
vy budete babisovo ovecka, ne? ten si taky predstavoval, ze bude stat ridit jako firmu.
jenze tak to nefunguje. a dalsi ctyri roky tu pohromu uvidime.
a cekat od nich odvahu, rozhodnost? od politika? bohuzel smyslem existence politika je byt znovu zvolen – a odvaha a rozhodnost jsou v primem protikladu ke znovuzvoleni.
a nakonec – koho jsme si tam zvolili, toho tam mame.
Jenomže v korporátu za takové řešení dostanete odměnu, zatímco ve veřejném sektoru trest odnětí svobody. Vzpomeňte si na náměstka Baláče, který chtěl stejným způsobem vyřešit vendor lock-in na MPSV a byl rád, že se jen díky velmi vstřícnému státnímu zástupci vyhnul kriminálu.
Pěkný článek, díky za něj…
Konečně to někdo napíše jak to u objednávek nových vozů chodí..
Teď by mne zajímalo, jestli má přístup k softwaru a duševnímu vlastnictví i Ostrava u tramvají Stadler a Škoda.
A koneckonců i ostatní dopravní podniky ..
Zásadní problém Pražského vedení je nulová asertivita vůči Škodě. Že ani není schopno zatlačit na Škodu, aby alespoň dala dokumentaci pro potřeby nezávislého ověření, že cena není přemrštěná. Mohli jste ušít zakázku pro nové tramvaje pro Alstom. Už jen riziko že to uděláte, by se Škodou pohlo.
Ale budete jim furt jen sypat miliardy zleva zprava za nic.
Prostě vypadáte jak dceřiná firma Škody Plzeň. A Praha jde do kopru protože je kontrolována lobisty a politici před nimi vždy jen poslušně stáhnou ocas.
Podle článku je Praha v situaci kdy nemá čím na Škodu tlačit. Ušít zakázku pro někoho jiného není tak úplně legální.
A ušít zakázku pro Škodu legální je? 🙂
Není, jak to řeší současnou situaci Prahy?
Praha, respektive DPP má jak na Škodovku tlačit! Může poskytnutím dokumentace podmínit například využití opce na zbývajcí 52t nebo třeba hochům z Plzně ukázat, že nemá problém i v budoucnu soutěžit turecké trolejbusy.
představujete si to jako hurvinek valku.
abyste na nekoho mohl zatlacit, musite mit nejake zbrane. ty ma soukromnik. ne stat/mesto, protoze ti musi pres vyberka (umyslne prehanim) soutezit i propisky.
a udelat vyberko na miru konkurenci? no, vtipne.
Nepřeháníte, město těch propisek spotřebuje poměrně dost takže i ty propisky musí soutěžit.
Cinknout vyberko je mimo, uplatnit nebo neuplatnit opci za urcitych okolnosti nejaka paka je.
jo, zatim neuplatnena opce, to uz dava teosku logiku.
Ovšem, ty určité vhodné okolnosti nenastaly a ani nenastanou. DPP ty tramvaje z opce nutně potřebuje koupit, a místo využití opce vyhlásit nové VŘ na tramvaje rozhodně není v zájmu DPP. Nákup tramvají by se tím oddálil o dalších x let, a potenciálně by hrozila zbytečná nejednotnost vozového parku.
A že se dělá na míru Škodovce skoro ve všem… Stačí udělat v.ř. dostatečně otevřené a už to dost dokáže postrašit…
a zrovna Praha neni tak malá aby se Alstomu nevyplatilo se přihlásit do soutěže na tramvaje.
Takže správně udělaná smlouva. Koupit jen část a ke zbytku nemít přístup. To je úplně jako by to dělal stát. Však takhle funguje půlka státnich institucí.
A jakože by si ten ten přístup třetích stran do dokumentace dodavatel nenacenil? Už tak byl řev, jak jsou ty tramvaje drahé.
Možná by si to jiný dodavatel nacenil méně.
Korporace mocnější samospráv. Důsledek nastavení systému.
A proč v těchto vedrech magistrát dopustil, že velká většina těch (šťastně) klimatizovaných zůstala uvězněna ve vozovně Motol ? Nejsou schopni operativně reagovat na předem známé a dál trvající na mimořádné teploty ?
Naprosto nekompetentní vedení DPP!🔅⁉️
Jak zůstala uvězněna? Vždyť po Plzeňské se normálně jezdí, jen kolem Anděla je kousek, který se objíždí přes Knížecí…
No, který je přes den pěkně zadrbaný auty. A do toho navíc 7 a X7, protože jsme si v rámci ultra šetření vytrhali oblouk. 🙂
Tak zase tramvaj navíc na Klamovku je super, když jsou nějaké autobusy zkrácené. Směrem Radlice je i metro. Ale návaznost (interval) 7 a X7 je bohužel udělaná dle standardu DPP.
Jako, že v noci na sobotu přestěhujete celou vozovnu, abyste jí v neděli večer stěhoval zpět? Uvědomte si, že v jiných vozovnách moc místa není, tj. i z jiných vozoven by musely přejíždět tramvaje na odstavnou plochu v dílnách apod. To je opravdu na 2 dny naprosto absurdní.
A co třeba výměna tramvají mezi vozovnami kus za kus? To při delších výlukách taky možné není?
při delších ano….ale na 2 dny? vážně?
Doufali jste, ze si toho, ze v nejvetsich vedrech jezdi jen zlomek klimatizovanych tramvaji, nikdo nevsimne, co? No tak vsimnul…
boze, fakt si myslite, ze nekdo bude kvuli dvoum dnum stehovat pulku vozovny? 🙂
a resit, jestli si toho nekdo vsimne nebo ne?
Jasně, že nebude, DPP se běžně chová, jako by vozil substrát. Tohle je jen další příklad z mnoha.
Záleží na množství zveřejněných zátahů/výjezdů. Ale co není zveřejněno, to prostě ráno vyjede z jedné vozovny a vrátí se do jiné.
Nerozumím tomu s tím SW. To by klima nemohla mít úplně svůj vlastní ovládací SW, včetně třeba i extra panelu někde bokem?
Klima spolupracuje s topením. Nastavíte +15 °C. Pokud je v noci +6°C, jede topení a klimě se oznámí, ať se kouká na TV. Pak je 15°C a oba systémy koukaj na TV. A když do tramvaje pere slunko, tak směnu má klima a topení chrápe.
Dá se to vyřešit přepojením topení do vlastního controlleru spolu s klimou, a do stávající jednotky případně posílat jen falešná data, aby se to rozjelo, pokud potřeba 🙂
Takže zásah do SW tramvaje, takže to nejde…
Jaký zásah do SW? Tam se pouze přehodí kabely. S tím, že to už není v záruce se počítá.
Tak to přepojte do vlastního controlleru, napište ovládací program, protože budete řídit serva vzduchoklapek, míchajících teplý a studený vzduch. Pak tam je mezi vysokotlakým kondenzátorem a nízkotlakým výparníkem proměný škrtící ventil, regulující plynule průtok chladiva do výparníku. Ten škrťák čte informace z min. dvou čidel teplot a tlaků chladící směsi plus čidlo teploty v tramvaji. Je to úplná brnkačka.
Klima s topením nemusí spolupracovat vůbec nijak. Kdyby se chtělo, tohle se skutečně technicky dá vyřešit naprosto bez potíží. Klima by mohla být zcela nezávislá na SW tramvaje, holt by tam byl malý ovládací displej navíc. K žádné kolizi by nedocházelo, protože topení v tramvajích se určitě nezapíná při teplotách vyšších než +10°C a klima se nepouští, když je méně, než nějakých +20°C. Ten odstup je dost velký na to, aby nehrozilo, že někdo omylem zapne obojí současně. Takže v SW opravdu žádný problém není. Problém je akorát v hardwarové instalaci do vozidla, ke kterému není k dispozici technická dokumentace,… Číst vice »
V klimatizovaných dopravních prostředcích jsou normou dané požadavky na výměnu vzduchu v m3/hod, protože předpisy těmto dopravním prostředkům nenařizují otevíratelná okna (či jejich části). Takže vy jako projektant by jste po topení a klimě přidal třetí technologickou jednotku, která by v odstupu 10 až 20°C, kdy nepracuje ani klima, ani topení, zajišťovala výměnu vzduchu.
To ale lze řešit tím, že při zapnutém topení by řidič ohlídal vypnutí klima (a naopak).
Není nad koukání na klimatizované trakční vedení,
Ale odborníci ještě nedávno tvrdili, že klima pro Prahu není účinná, moc zastávek a dveře se otevírají. Prostě se spletli jako docela často
A co to bylo za odborníky? Vědci z Klokoňova ústavu pro výzkum klimatizací? Nebo z toho Ústavu výzkumu lokální pražské změny na AV ČR?
To budou podobní odborníci jako ti co tvrdí že není potřeba stavět vlaky nad 300 km/h
Tak pro zemi velikosti ČR to opravdu potřeba není 🙂 Problém páteřních českých koridorů vůbec není maximální rychlost, ale to, že 1) ty maximální 160km/h jsou jen na krátkých úsecích, jinak se jede i výrazně pomaleji a 2) v trasování, že ty trasy jsou podstatně delší, než přímá linka. Např. mez Prahou a Brnem, kdyby se postavila trať +/- podél D1 a celou cestu by se dalo držet aspoň těch 160km/h, popř. 200, tak žádná VRT není potřeba. Jestli na takové cestě pojedu hodinu a půl nebo 50 minut, to už není žádná zásadní věc.
tech 160 zas na tak kratkych usecich neni. doba pokrocila, a jsou to uz docela velke kusy.
Jak s tím souvisí velikost ČR? Železná opona na hranicích už není docela dlouho, toho si snad mohli všimnout i železničáři.
Není, modrogumy ji chtěj.
Jazýček vah může být přeci jen malinko nakloněný k Praze a DPP, protože Škoda má podepsanou rámcovou dohodu na 200 52T, ale závazné objednávky jsou věcí jednání.
Takže by Škodovka mohla být mírně povolnější nějakým dohodám (teoreticky) v nesouvisejícím kontraktu. Jsem zvědavý jak to dopadne.
Tohle je dobrá myšlenka ! Ano, 160×83 mega tržby, vs. Uděláme na klimatizaci vejvar 100% nebo 450% by mohla být slušná motivace ….
Na Škodovku to chce mít spíš v hrsti opci na 200 vozidel u jiného výrobce, nebo připravený servisni kontrakt na jejich vozy od nějaké velké světové konkurence, aby se ledy hnuly a přišla normální nabídka.
Není to s těma tramvajema takový propadák jako Zátopek, ale jednání s tou firmou bude furt podobné. Tomu věřím.
Servisní kontrakt na vozy Škoda bez přístupu k technické dokumentaci, SW a náhradním dílům žádný jiný dodavatel nepodepíše, to si piš 🙂
U 81-71 k tomu byly ze Svazu papíry? Nebude to poprvé, kdy se něco podobného přihodí. Ale samozřejmě náhradní díly by měla ideálně dodávat Škoda.
Když je kvůli nevýhodným smlouvám s výrobcem (15T) nebo hmotnosti na nápravu (14T) problém domontovat klimatizaci pro cestující, co takhle alespoň polepit okna zatmavovacími fóliemi, aby v 15T 1. série a 14T nebyly ve slunečních dnech jako pojízdné skleníky?
Pořád by to neřešilo problém chlazení, ale alespoň by se vnitřek těch vozů tak rychle nepřehřál.
Taky proč u 14T alespoň nevyměnit ta hrozná vyklápěcí okénka za posuvná nebo nevyměnit alespoň systém větrání za nějaký pořádný, co dokáže udělat fičák. To by se snad do hmotnosti vešlo.
15T není zatmavená? Mě přijde, že ten rozdíl světla přes sklo a bez něj (otevřené dveře) je dost velký.
ty folie v tomto kontextu nic neresi. je v podstate jedno, jestli se interier zahreje za 15 minut, nebo za 30.
zbytek dne je tam vedro a jeste vetsi vedro.
Tak to se mýlíte. Slunce neprohřívá svými paprsky věci v interiéru. Takze teplota vzduchu bude stejná. Ale nebudou rozpálené madla a sedadla, která interiér pak vytápí ještě více….
zkuste to rozvest.
folie nicemu takovemu nezabrani. jediny efekt folie je, ze k ohrevu i terieru dojde o neco pomaleji. tot vse.
ale je to irelevantni – vzhkedem k tomu, ze ty saliny jsou na slunci cely den, nehraje folie skoro zadnou roli – je jedno, jestli tam 30-40 stupnu bude za 40 nebo 60 minut. znytek dne tam bude stejne vedro, at uz s foliemi nebo bez folii
Mám dva autobusy, jeden s klasickým zasklením a druhý s černými skly… A je to sakra rozdíl dělat devíti hodinovou pauzu v tom nečerném… Vše je teplé, kdežto na tom černém jsou teplá dotykově jen ta okna, ale zbytek v interiéru ne.
Je v Praze v ústředních dílnách někdo, kdo umí používat šroubovák a multimetr? Protože jestli mám k dispozici dva vozy stejného typu, které se liší jen tou klimou, a k tomu ještě jeden, do kterýho už tu klimu zkusmo doplnili, tak fakt netuším, v čem je problém… Jako zabere to těm lidem nějakej čas, zjistit co a jak, to jo. Ale je to celkem zábavná činnost…
to muze byt klidne kombinace software a hardware lock-in, viz Newag
Ale i to je v článku (vyjádření A. Scheinherra) zmíněno: technicky je to řešitelné, ale pak propadá záruka (na skryté vady). A pořád jsme ve stejné situaci, kterou lidsky chtě-nechtě chápu: uděláte jako pražský zastupitel dobrou věc…a můžete být po zásluze potrestán, jestli se pak něco pokazí; takže raději to neuděláte.
Připomíná mi to problém s tím dlouze nedokončeným (naštěstí dnes už dokončeným) kouskem na D3 – někdo udělal chybu, ale k napravení stavu máte jen špatné nebo ještě horší řešení.
Je v tom ještě jedna věc, a ta je krásným důvodem, proč stát (tady Praha) je špatným vlastníkem. Totiž- tramvaje bez klimatizace a bez prav k dokumentaci jsou jistě nejlevnější řešení. Kdyby tehdejší vedení zvolilo řešení dražší, jistě by nastalo pozdvižení až po nějaké to trestní oznámení na špatného až podplaceneho hospodáře.
Nesouhlasím. Soukromník by šetřil úplně stejně, zvlášť pokud by ho nikdo nenutil (standardy kvality ROPID) mít klimatizaci objednanou už v základu.
Jak píšu výše – to jsou nesmysly.
15T byly extrémně předražené (a k tomu navíc bez klimy a dokumentace). Zakázka byls tehdy ušitá na míru Škodovce. Kdyz započítáte inflaci 52T jsou výrazně levnější . Jedna 15T by dnes stála 136,5 milionu
15T byli dražší, protože se musel zaplatit jejich kompletní vývoj. Kdež to 52T už vychází z modelu 15T a díky tomu je levnější…
52T fakt nevychází z 15T, jestli z něčeho vychází tak z 29/30T. Ale je to běžná konstrukce, podobné používá spousta výrobců, zatímco 15T je unikát, nejblíž k tomu má Vídeňská ULF, ale i ta je dost odlišná.
To zas ne, tramvaj neni neco, co si konfigurujete jak auto objednavane do vyroby. Tedy ze byste u jednoho vyrobce zaskrtaval polozky a podle toho rostla cena. Je to naipak, definujete si, co ma mit a na to ruzni vyrobci vcetne jedineho spravneho dodavateleTM poslou nabidku. Takze kdyz v zadani je klima, cena totozny verze bez klimy se ani nezjisti, nikdo ji u vyrobcu nebudekalkulovat zbytecne. Jasne, i ty podminky se zkoumaj, jestli nejsou prilis omezujici zbytecne, ale zrovna klimu a dokumentaci muze dodat kterykoli vyrobce tramvaji, to vyber neomezi.
Po 10 letech provozu už tam moc skrytých vad nebude, vždyť se řešily i takové věci jako upadávající obruče a několikero vykolejení, kdy hrozil zákaz provozu pro celý typ vozidla. Kromě toho taky víme jak dopadlo řešení výrobních vad rámů 14T, které musely stát nějaké tři roky ve vozovnách, než se našlo nějaké schůdné řešení hromadné opravy (kterou si stejně dělal DPP sám). Takže já bych se toho zbytečně nebál.
Záruka na skryté vady je akorát tak právní protimluv, můžeme se bavit o odpovědnosti za skryté vady, ty bude muset stejně po těch letech prokazovat zákazník (že tam byly už v době dodání), pokud se k tomu výrobce nepostaví vstřícně.
Jen poznámka: součástí té fikané původní smlouvy bylo to, že záruka nebyla ani 2 roky – pak se povedlo vyřvat drobné prodloužení, ale stejně. Dnes DPP po zkušenostech požaduje plnou záruku 5 let i u busů.
Máte sice pravdu, ale háček je podle mne v tom, že by padly záruky pokud ještě nějaké jsou ve hře. Spíš Praha měla v jednání se Škodou jasně říct, že pokud výrobce neprodá i za cenu vyšší než běžná duševní práva, tak do Prahy už nedodání jedinou tramvaj. Výrobců je spousta.
Výhružku musíte být připraven splnit a Praha by takovou výhružku splnit nemohla protože jí to nedovoluje zákon o zadávání veřejných zakázek.
Vy si to představujete jak Hurvínek válku.
Když už tak spíš by byl potřeba osciloskop pro „odposlech“ digitální komunikace. Ale i to vám bude k ničemu.
Opravdu to nefunguje tak, že se na dotykové obrazovce stiskne tlačítko klimy a v té chvíli se na nějakém pinu objeví napětí a na ten se napojí klimatizační jednotka a hotovo.
Základní problém bude už to, že řídící jednotka pravděpodobně v sobě ani podporu pro klimatizaci nemá. Nebo ji minimálně nemá pro tento typ zapnutou. A to někdo s multimetrem a šroubovákem nezmění…
Jo. Představuju – klimu Škodivka sama nevymyslela, od někoho ji koupila. Na klimu je potřeba nějaký proud o nějakém napětí, což počítám někde ve voze bude – asi nemaj na klimu extra trafo. No, a pak je potřeba to něčím řídit. Nic, s čím by si Arduino neporadilo.
Doporučuji se vám v tom případě do výběrového řízení přihlásit a klimatizaci za slušnou cenu do 15T dodělat.
Pražský dopravní podnik nemá ústřední dílny?
Má! Však tam si dotáhnete vercajk a tam tu klimu doděláte! Třeba na adresu 06AFH posílá A/D převodník čidla TH13F osmibitovou hodnotu. Teplotní čidlo TH13F hlídá teplotu výparníku a mělo by zabránit venkovnímu zamrzání, pokrytí ledem a popř. zničení výparníku. No a pokud na adrese 06AFH bude hodnota 128, tak brnkačka, vy určitě víte, co s tím!
proboha – na co arduino? i ta nejblbejsi klima ma vlastni ridici jednotku. nic nepotrebujete ridit dalsi krabici. ta klima se uridi sama.
Jinak zrovna ESP32 je v dnesni dobe oblibena soucast klimosek, pracek a podobnych zarizeni 🙂
a proc tu klimu musite za lazdou cenu spojovat s internimi systemy?
kdyz pomineme veci, jako montaz (kam, jak a dodrzet hmotnosti a sily), schvaleni, dopad na dalsi zsruky ci dalsi smluvni unednani, tak ta klima tam muze byt sama o sobe s vlastnim ovladanim.
sice to bude znamenat jedno tlacitko a ukon na vic, ale to je asi ten nejmensi problem.
Takový reverzní inženýring a zasahování do SW i HW je na hraně legálnosti, možná i za ní, protože u SW je běžné, že se bez soulasu autora nesmí nijak upravovat a můžou tam být i různá chráněná řešení HW. Tohle prostě moc možností s takovou smlouvou nemá. Ztráta záruky na skryté vady je už jen taková třešnička na dortu.
Proč by měl probůh někdo něco reverzně inženýrovat? Dokumentaci k interface klimy dodá výrobce klimy a naprogramovat to přes nějaký Arduino/Raspberry snad není tak velkej problém? No, anebo se holt budou Pražáci potit, jejich volba…
boze 🙂 arduino a raspberry 🙂
to tu chybelo. tim jste to zabil 🙂
Ten člověk je úplně mimo!
Určitě je tam někdo, kdo umí použít šroubovák a multimetr. A taky hlavu, aby takovou blbost nedělal. Úkolem údržby je právě udržovat zařízení a stroje tak, jak byla vyrobena a v souladu s Návodem výrobce. Úkolem údržby není provádění HURÁ akcí.
A nešlo by nechat ČVUT posoudit cenu podobných klimatizací v tramvajích, kde jsou a dokumentace je dostupná?
a kde berete jistotu, že ČVUT je nezávislá?
Znalec je nezávislý z definice.
Znalec plní zadání objednavatele. On dokonce vaše požadavky dá na papír a nechá vás to podepsat! To s nezávislostí nemá nic společného.
Nikdo není 100% nezávislý – však to vidíme u soudu, kde si obhajoba a návladní přinesou posudky na to samé s opačným výsledkem dnes a denně. Posudek se zpracovává tak, aby “vyšel” ve prospěch toho, kdo platí . Zrovna u nás na škole se to řeší s učíme se detaily jak se tomuto zkreslení zaprvé vyhnout a zadruhé ho identifikovat v každé existující vědecké práci. Ono se stačí podívat na historii tabákového průmyslu a jejich “výzkum” . Potom je otázka co vlastně chceme? Buď si ty klimy chceme koupit a potřebujeme posudek, který nám to “přikreje”. Nebo si chceme honit… Číst vice »
A co to studujete za školu, že používáte termíny jako „návladní“?
Studuji Provozně ekonomickou fakultu ČZU. Ano, správně je státní zástupce.
Když už se tu ujal „koroner“ (zřejmě od slova koruna, myšlena královská), těžko brát ty termíny doslovně. 🙂 Bohužel.
A jak to tedy udělali ve Wroclawi, když do Škody 16T doplňovali klimatizaci?
Nemá hnaný střední článek, takže je lehčí? Zrovna ten střední je kritický, protože nese dva zavěšené a má tak největší nápravové tlaky (14T v Praze).
Zaprvé jak kolega psal nemá hnaný prostřední podvozek a zároveň v Česku oproti Polsku musí v celém voze být stejná teplota (klimatizace musí mít vývody po celém vozu), kdežto v Polsku stačí „prdnout“ vývody klimatizace jen někam, tím pádem jsou ve voze kouty kde je zima a zároveň kde je vedro…a vůz má bezproblému nálepku s vločkou.
Narážel jsem na to, že u 15 T to údajně musí dělat jen Škoda, kdežto v Polsku to nevěděli a udělali si to sami.
Coz nemusi byt vzdycky spatne, kazdy ma na vyber – nekdo si pri 35°C venku necha foukat za krk devatenactistupnovy vzduch, jiny uprednostni 26 🙂
Tady chybí možnost tyhle nesolidní dodavatele prostě vykopnout z příštích VŘ.
Proč nesolidní, dodají co si zákazník objedná. Problém je v blbé objednávce.
Sorry jako, když je dodavatel solidní a korektní tak se probírají všechny možnosti a varianty v poměru k ceně výhodné pro zákazníka.
Protože mizerná ponákupní podpora.
nesmysl.
ani v privatu by vam jen tak z pleziru nedal prava ke svemu know how, pokud by nebyl uz v poptavce a nebyl zaplaceno. a nebo da, ale necha si ho zaplatit.
a to je u “eraru” problém. bojej se, ze je budou pet let tahat po soudech.
a v cem je v tomto pripade skodovka “nesolidni”? ze dodala to, co si zakaznik objednal?
A sedí už ten, kdo takovou smlouvu na nákup tramvají uzavřel?
Už jsem to tu někomu psal: taková smlouva je nejlevnější. Kupte dražší verzi a okamžitě vám nasadi psi hlavu na způsob Špatný hospodář, ne-li rovnou podplacenej. A to nemáte jako politik zapotřebí.
Smlouva sama o sobě levná možná je (14T a 15T mi levně zrovna nepřišly), akorát ty náklady během života vozidla strmě stoupají, takže hospodář je nakonec horší s levnou smlouvou.
Prosim ? Víte kolik staly 15T? Kolik stojí 52T? A kolik je kumulativní inflace mezi podpisy těchto 2 smluv?
52T s dokumentaci a klimatizaci vychází v paritě na cca 60% ceny 15T za kus.
Jedna se o tramvaje podobné velikosti a v obou případech jde o nový typ vyvinutý přímo pro Prahu
Pokud by se nyní dodával do Prahy opět koncept 15T, stál by 110-120 milionů. Je to unikátní podoba tramvaje, kterou na světě ani nikdo jiný nevyrábí, proto také tento koncept nešel ani poptávat a soutěžit. 52T je koncepčně zcela jiná tramvaj, odvozená od bratislavské 29T a tato koncepce také zajišťuje, že je tramvaj levnější. Je to sice nové vozidlo, ale využívá prvků, které se již dříve osvědčily a většina se běžně vyrábí. Tj. Praha poprvé není pokusný králík, ale dostává něco, co už prošlo řadou ověření funkčnosti.
Ono je možná důvod, proč to nikdo jiný nevyrábí 😉
proc by mel sedet? spachal nejaky trestny cin? nebo jen hlas ulice vola po krvi?
A nešlo výběr nových 52T podmínit výdejem dokumentace ?
Tak já hádám, že si to neobjednávali napřímo od Škody, takže by to byla jakože diskriminace konkrétního účastníka („pokud vyhraje Škoda, musí nám dá dát pro podpis smlouvy dokumentaci na 15T“).
Doufám že na 52T už dokumentaca bude.
A co fráze, že výherce se zavazuje k dodání dokumentace na svá vozidla, provozovaná u objednavatele, pokud o to bude požádán?
Ale tu DPP má, jen se blbě dojednala možnost jejího použití.
A jak byste prosím výběrové řízení s takovou podmínkou vypsal?
Podmínka poskytnutí součinnosti při budoucí modernizaci vozidel, včetně referencí z minulosti…
Výběrové řízení dávno proběhlo. Ale objednáno je jen 20, zbytek jsou opce, takže nějaké ty lepší karty teď DPP a Praha v ruce má.
Objednáno je 40, 20 letos a 20 v 2026
Jo díky, už jsem stačil zapomenout.
To myslíte vážně?
Dopravní podnik dokumentaci dostal. Dokumentaci k provozu a k údržbě. Na víc nemá zřejmě nárok. Když si koupíte auto, dostanete Návod k použití, kde je popsáno jak vyměnit kolo, žárovku, kontrola a doplnění provozních kapalin, atd. Výrobce auta nemá žádnou povinost vám dávat software ke klimatické jednotce, nebo řídící jednotce motoru.
Mně se velice líbí spojení „Typický pražský příběh“.
„Já ti říkám, Jirko, žádný strachy, když přijdem do Prahy, můžem krást,“
No a když tě chytí, hraješ to na hlavu.
Bože tady zas někdo objevil Ameriku…prostě klimatizace do 15T jdou….ale dodavatel je bohužel jen ten „jediný správný“ a ten si určí cenu…nic víc nic míň a na tom tyhle odborníci na dopravu ať Hřib nebo někdo jiný už nic nezmění
Jenže nechcete koupit klimatizací za přemrštěnou částku, kterou vás výrobce defakto vydírá.
No a zaroven, byate musel zadat zakazku bez souteze, coz neni tak uplne pruchozi…
Může být soutěž, ale kvalifikaci by stejně měl jenom jeden účastník.
Jenže jak to dopadne…koupí se to od jediného správného výrobce…akorát teď se děla okolo toho drobná komedie…očekávám oznámení typu…nikdo jiný to dělat nemůže…
Pokud si dobře pamatuju taky ty tramvaje stály něco kolem CZK 70m, takže mi CZK 3m za klimu (co za to ta Škoda chtěla) nepřijde až zase tak strašně skandální cena… Měli to objednat a mohli jsme už dávno jezdit s klimou. A věřím že pokud by se chtělo, tak by to Škoda dokázala dodělat i na 14t…:)
Pokud by se chtělo, tak by Škoda uznávala své výrobní vady hned a v rámci záruční doby promptně dodávala náhradní díly. Obojí se tradičně nedělo.
Ten rozdil minuleho volebniho obdobi a soucasneho je propastny. Diky Scheinherrovi!
No tak ještě aby udělali stejnou botu podruhý…
Scheinherr má zas máslo na hlavě kvůli mostům.
Opravil Barrandovský most, estakádu na Krejcárek, postavil Trojskou a Štvanickou lávku a nakonec připravil a rozestavěl Dvorecký most. Nepamatuji náměstka, co zvládl podobné. Jasně vyčítá se mu Libeňský most, ale i tam to jako jediný dotáhl k vysoutěžení zhotovitele a zahájení prací a dnešní ODS zas projekt zdržela a změnila. Tohle jsou všechno projekty na několik volebních období a kdyby měl podle mne šanci, tak mohl rozvoj posunout ještě mnohem dále.
No ale je pro zachování Výtoňského železničního mostu…
Myslím, že z výše uvedeného je jasné, co kdo udělal pro pražské mosty. A Vyšehradský most rozhoduje ministr dopravy a ne pražský náměstek. A trpí především tím, že se o něj nikdo nestará a jeho budoucnost ministr dopravy dosud nerozhodl. A já bych se teda sám zbytečně nikdy nepouštěl do ztraceného boje s památkáři. Mám sám byt v památkové rezervaci a kdybych postupoval stejne jako Správa železnic, dosud ho nemáme zrekonstruovaný.
Jenže Výtoňský most se zrekonstruovat nedá, je vysloužilý a nestačí provozu
Jo, je. Nesouhlasim s tim, mam na tenhle konkretni most jinej nazor, ale nebudu kvuli tomu psat, ze u mostu je u nej vsechno spatne. Furt to bylo z hlediska mostu extremne nadprumerne volebni obdobi. Byt treba z meho pohledu ne dokonale (uzka a strma Stvanicka) nadprumerne zcela jiste.
O estakádě slyším poprvé, proč by se v tom angažoval speciálně on, není to snad běžná údržba DPP? A ten Libeňský most vázne a předělává se projekt právě proto, že původní vize levné opravy s maximálním zachováním původních dílů se ukázala jako nereálná. Má podle mě tedy zásluhy na tom zdržení.
Nějak nechápu, proč by musela být klimatizace napojena na systém vozidla? To nemůže mít vlastní ovládací panel?
Když si domů koupíte klimatizacii, tak ji taky asi nemusíte mít napojenou na myčku, pračku, domovní zvonek nebo uklizeciho robota.
Mozna ji nejak musite pripojit k elektrine?
aha, já myslel, že je poháněna smradem a potem cestujících.
(ano vím, že klimatizace by měla být napojena na systémy vozidla, stejně jako v autech).
Tak půlka článku je o tom, že DPP nemá práva k softwaru.
Dále je tam poznámka, že dokumentaci má, ale může ji použít k údržbě. Tak je otázka, jestli by nešlo dodání klimatizace udělat svépomocí a nějak to naroubovat na tu údržbu.
A třetí problém je prostě Škodovka. Neustálé problémy a odběratelé se ne a ne poučit. Je jasné, že si každý chrání svoje know how a chce vydělat, ale v případě škodovky to jde do takových extrémů, že normální člověk, by se výrobkům takové firmy vyhýbal na sto honů.
To je problém vsi činnosti, kterou dělají politici: musíte být pravnicky precizní, jinak na vás opozice nenecha nit suchou. Viz i to pitomé Capi hnízdo: škoda, vznikla-li jaká, byla nahrazena, ale furt se v tom někdo šťourá.
U Čapího hnízda nejde ani tak o výši škody jako že se stal několikanásobný podvod, účelové manipulace aby koncern Agrofert dosáhl na dotace, na které nikdy právo neměl. A není to zdaleka jediný problém co se týče majetku pana oligarchy.
To má škodovka práva i na elektřinu?
Drážní vozidlo…
Když ten software ovládá ventilaci a topení, zapojit do něj i tu klimu by se dost hodilo.
A i kdyby se neintegrovala přímo do toho software a měla vlastní ovládání, furt je tu její montáž, kterou těžko můžete provést bez dokumentace vozidla – budete potřebovat vědět, kam ji můžete umístit kvůli nosnosti jednotlivých prvků, kam ji můžete zapojit pro napájení (ok, to se asi nějak vystopovat dá).
A i kdybyste tohle všechno zjistil rozebráním pokusného vozidla, furt to bude velkej zásah (tím spíš, když ho budete provádět bez dokumentace), takže sbohem záruko.
Obávám se, ze taková klima i dost tere, takže i kdybyste „elektřinu vystopoval“, bude to nejspíš o dost složitější než přidat pár drátu do rozvaděče.
15T má tři jednotky HVAC (Heat, Ventilation and Air condition unite), jednotky odpovědné za ventilaci, chlazení a klimatizaci vozidla. HVAC se montuje ve dvou verzích. Verze s odporovým topením pod sedadly bere 6 kW, verze s bočnicovým přívodem tepla sloupky ve skříni tramvaje bere 7,2 kWh.
Však to tam popisuje, hrozí ti riziko ztráty záruky skrytých vad. (imho je to jeden z důvodů. proč to teď projde, čím jsou ty tramvaje starší, tím méně se tohoto problému DPP bojí)
Zajímalo by mě, podle čeho se určuje, na které linky budou nasazovány 15T s klimatizací. Protože mi přijde, že na některých linkách jich jezdí dost a třeba na 18 se stane, že nejezdí ani jedna. Přitom by bylo logické, ab jezdily v nějakém prokladu na všech linkách (alespoň na těch, kde jezdí výhradně 15T), aby ten, komu vadí víc horko než že nebude někde v určitý čas, si mohl vybrat.
To je jasné, prostě se to neřeší.
Stejně jako z technického hlediska pro vozíčkáře se nerozlišuje mezi 14/15T, T3 (wana) a KT8. Tam je ale ten rozdíl výraznější, protože každé vozovně sedí něco jiného.
Což je dost na pytel, protože kapacita pro kočárky je mezi těmi typy extrémně odlišná. A to ani u 15T, která je na tom zatím relativně nejlíp, není nijak oslnivá. 52T vypadá z fotek konečně líp, ale zatím jsem jí nejel, tak nevím jistě.
To jsem si říkal u autobusů, na hodně krátkých linkách vidím klimatizovaný busy pořád, pak je tady linka 125, kde je mezizastávkový úsek jeden z nejdelších v Praze a často je z vypravených busů klimatizována třeba 1/4, 1/5
To bude možná tím, že krátkých 12m klimatizovaných busů je v poměru víc než 18m. Pokud si vzpomínám dobře, tak Sd jsou klimatizované od 3800 dál, tj. skoro 300 ks z 500, zatímco klouby jsou 6950 a dál, tj. okolo 200/500.
Neurčuje se to podle žádného klíče. Přecijen zohledňovat tramvaje s klimatizací a bez klimatizace v grafikonu by bylo provozně velmi komplikované. Myšlenka to není špatná, ale naráží na kapacitu vozoven během nočních hodin. Ono se to dokonce řešilo, že by se na tzv. garantovaná nízkopodlazní pořadí vypravovaly pouze 15T s klimou a v budoucnu 52T, zbytek by byl v druhém kolotoči mix KT8, T3.X, 14T a 15T bez klimy. Mít ale dvě různé garance jako -nízkopodlažní, -nízkopodlažní, klimatizované je provozně velmi náročné a v některých vozovnách nemožné. Zatím je ale klimatizovaných a nízkopodlažních tramvají zároveň málo na to, aby to… Číst vice »
Komplikované to není, jen stačí chtít a nelpět na tom, že určitá posloupnost evidenčních čísel musí patřit do jedné konkrétní vozovny. Je to stejný evergreen jako že se neumí nasadit nízkopodlahy, tak aby nikdy za sebou nejely dvě vysoká pořadí. Jde to, jen to dá víc práce naplánovat.
Kdyby dve, DPP „umi“ treba na 22 i pet vysokopodlah za sebou a pak Wanu.
Posloupnost e.č. je to poslední, co se pro přidělení do vozovny zohledňuje. Prioritou jsou dispozice vozovny, zázemí pro údržbu, kvalifikace technického personálu, technické vybavení pro údržbu konkrétního typu. U 52T se taky nepořídí sada pro diagnostiku závad hned do gšech vozoven. Nasadit nízkopodlahy ,,rovnoměrně“ nemožné skutečně je. Už jen kvůli různým délkám čerpání přestávek na konečných nebo různým délkám směn.
Evergreen: A musí tu přestávku čerpat i vozidlo? Nestačí, že ji čerpá řidič?
To už je zase jiný problém, hádám že svačináři si buďto nechávají srát na hlavu, nebo za to chcou víc peněz, a DPP nemá v zájmu počty takových řidičů rozšiřovat. Nějak by se to do těch peněz asi promítlo.
Nemusí a v DPP je střídání řidičů tramvají cestou celkem standard – třeba na Hradčanské nebo na Palmovce jsou odpočívárny a řidiči se tam běžně střídaj a přestávku si tam odbydou.
Takže spíš jen výmluva., prostě substrát má být rád, že něco jede, ať je to cokoli…
Protože nejvíc klima má Motol, pak trochu Žižkov, Vokovice.
Podle vozovny. Jích mají Motol a Žižkov, takže potkáte s nimi na linkach, kteří této vozovny obsluhují.
Pankrác má taky klimatizované. „Paradoxně“ ale skoro nikdy na jediné lince, která odtud jezdí po celý den – 18.
Podobně na lince 14. Dnes jsem hledal kolegovi alternativní spojení za výluku metra C. Linka 14 vyšla skoro jako ideální až na to, že tam dnes nejela ani jedna klimatizovaná tramvaj.
Vybrat pouze za předpokladu, že buď 1) bude ne-/přítomnost chlazení vyznačena v jízdním řádu, nebo 2) bude možno na spoj čekat někde v chládku. Pak může ještě doufat, že to tak skutečně bude.