Nikdo nechce do vězení. Příběh snah o klimatizované tramvaje v Praze očima přímého účastníka

Bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr popisuje bizarní pozadí snah o klimatizaci v tramvajích.
Bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr popisuje bizarní pozadí snah o klimatizaci v tramvajích.
To je ten náš super český výrobce, ještě že ho máme <3 <3 <3 Poctivost a zákaznický servis jsou synonyma pro plzeňskou škodu.
Co bychom si bez ní počali, musíme ji ubránit proti Turků, protože chtějí útočit na náš český rybníček a mohli by zastavit ojebávání zákazníků. A to nemůžeme dovolit.
Když tedy nejde do 14T kvůli váze klimatizace dodělat, nestálo by za to alespoň uvažovat o nahrazení původních oken posouvacími jako ve starších typech nebo v nejnovější 52T? Díky nim je ve starších vozech za jízdy ještě relativně snesitelně, oproti tomu 14T v současné podobě je jako skleník, který je lepší nechat jet. Teď se plánuje hromadná PO všech vozů, tak si myslím, že je to nejlepší příležitost nad tím uvažovat.
Nikdo nepopírá, že to bylo od počátku blbě uděláno a že ta situace byla na mašli. A že na tom AS nenese vinu. Ale pokud už si na tu sesli náměstka primátora sednu, tak jsem povinen s tím něco dělat. A to AS prostě neudělal, resp. jako v dalších věcech něco zkusil a když to začalo vypadat trochu hardcore, tak fofrem vycouval. A ta věta o tom, že byl covid a tak se to nedalo řešit … to je fakt výsměch. Je to asi stejné jako když vykládal, jak on hrozně moc Augustína v DPP nechtěl, ale Hlubuček na něj… Číst vice »
jedna otázka (nevím jestli v diskuzi už náhodou nebyla zmíněna) – pokud si jakýkoliv dopravce v Česku koupí autobus, tramvaj, trolejbus, vlak metra, či vlak – kupuje si i duševní vlastnictví k danému dopravnímu prostředku? Protože to o čem píše pan bývalý náměstek je o tom, že by pak práva na vývoj, navrh, technickou dokumentaci, značku a typ nepatřila výrobci ale Praze a tudíž by výrobce přišel o veškerá práva ke svému výrobku. U 52T předpokládám že právo na duševní vlastnictví má a bude mít stále výrobce. Nikdy jsem od nikoho neslyšel, že by si dopravce vždy kupoval i duševní… Číst vice »
Nesmysl. Licence může být nevýhradní a pak jí autor může prodat znovu kolikrát chce.
Snusku nesmyslu jste si vybajil spis vy. Samozrejme se nemusi predat ta prava jako celek (takze vyroba, i totozneho modelu, jinam, neni nijak dotcena. K cemu by to Praze bylo.
To, co mesto chce, je nevyhradni poskytnuti te dokumentace, aby treba modernizaci po letech mohl provest nekdo jiny a mel potrebne podklady. Toho, kam vyrobce doda stejnou tramvaj se to nijak nedotkne.
Ostatne u novych 52T na to Skodovka pristoupila a do vyberka s touto podminkou se prihlasila. To samo o sobe vasi spekulaci vyvraci.
To je nesmysl. Práva lze poskytnou různým způsobem. Vy hovoříte výhtadně o exklusivní licenci, což není jediný způsob zpřístupnění duševního vlastnictví.
Ve světě obvykle nemusí dodat komplet dokumentaci (třeba sw jednotek a tak), ale bývá zasmluvněno dodávání náhradních dílů po dobu X let (tak, aby montáž mohl udělat kdokoliv). Pokud je potřeba něco propojit, tak se zamluvní rozhraní a součinnost. To se týká třeba zabezpečovačky atd. (Smluvně musí oba konkurenční dodavatele zprovoznit danou věc spolu, jinak odejdou bez peněz) Tady bohužel blbá objednávka Prahy špatně zadala vlastnosti (chybí klima) i podmínky údržby a modernizací.. Za blbost se platí. Co se týče nějakých licencí, tak to musí být ošetřeno tak, že dovoluje všechny zásahy a úpravy (v dané jednotce). Kupujete si vozidlo… Číst vice »
Hezky vysvětleno.
A potvrzeno opet a znova – kam Hanicka slapne, trawa sto let neroste. Nechapu, jak tohle stvoreni muze jeste mit moznost skodit
A proto nam ze 130 klimatizovanych tramvaji jezdi jen asi 30. Protoze panum z dopravniho podniku se na par dni nechtelo presouvat vozy mezi vozovnama, kdyz je teda ta vyluka… vsak vozime substrat, budte radi, ze vubec jedem! 🙂
By mě zajímalo, kdo z nich si nechal vymontovat klimu ze svého služebního auta
Můžete upřesnit, které výluky se to týká? Která vozovna je odstřižena od sítě?
Byla to vozovna Motol, při víkendové výluce Plzeňské tato vozovna má nejvíce klimatizovaných vozů. To je problém nerorovnoměrného rozmístění klimatizovaných vozů v jednotlivých vozovnách.
Tato problematika se zná i z „velké železnice“. Výrobci velmi neradi dávají komplet knowhow. Nevěřím, že k novým tramvají mají kompletní balík dokumentace včetně SW FW. Další věc je, že je vozidlo homologováno na Drážní úřadu. Dosazení, byť i ostrovní klimatizace má vliv na hmotnost vozidla (např. pevnost skříně, vypružení, brzda), energetickou bilanci, nebezpečí požáru atd. Dnes to prostě není sranda. V případě malému se důsledně hledají viníci a do toho se také nikomu nechce… Dřív to bylo o poznání snazší. Tak to holt je.
Něco z toho jsou jen zástěrky pro vendor lock. A je to jen logické, protože servis je dost výnosný. Kromě toho nemusí zpřístupňovat, řekněme opravdu klíčové věci (jako firmware řízení takčních měničů), i když pochybuji, že by to v dnešní době, kdy jsou běžné úplně všude, bylo předmětem těžařů know how, ale nadřazený řídicí systém by rozhodně měl být otevřený.
Změny na vozidle se dají normálně schválit a dělá se to, horší je právě ta právnická honička kolem práv. Koneckonců u 15T to je i pitomá podoba laku.
u 15T je problém v tom, že si Kotas na Škodovce vymohl, že práva na design zůstanou jemu. Neznám žádného výrobce čehokoliv, kdy to ten výrobce za své peníze a svými kapacitami vyvinul a nepatří mu to. Naštěstí už Škoda podobné blbosti nedělá
Platí to i pro M1 co jezdí na céčku. Tam se taky vyjadřuje ke všemu a lecos nedovolí.
Mám pocit že tato prasárna se děje i například v architektuře.
Děje, třeba Olomouc se soudí s architektem protože město vyměnilo lampy pouličního osvětlení na náměstí které navrhoval. A pak architekti pláčou že se zadavatelé vyhýbají spolupráci s architekty a nepořádají architektonické soutěže atd.
Soukromník by firmu dal na black list a už by od ní nikdy nic nekoupil
Vždyť taky lokomotivu od Škody už nikdo nekoupí. ČD na tom prodělaly kabát. Jestli to tak dopadne i s tramvajemi?
Škoda žádné lokomotivy už nevyrábí. A ucelené elektrické jednotky se od ní běžně dál nakupují.
A máte nápad jak něco takového udělat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Požadavek na standardní šířku dveří? 😉
Upravit zákon o zadávání veřejných zakázek
No vidíte a na Novinkách se Staněk rozohňuje, že Praha dala zakázku na trolejbusy Turkům. Ve výběrku na ty trolejbusy byli Turci a Škoda.
Mohlo by to dopadnout jako s lokomotivami od Škody že je odstaví a časem se prodají. Tramvaje jsou podobné šunty jako lokomotivy a bylo by mnohem lepší to příště koupit od nějakého pořádného výrobce a ne od Škody
To je ale pěkná blbost. Po technícké stránce jsou ty lokomotivy velmi slušné, totét platí o tramvajích. Obchodní záležitosti jsou věc druhá, ale šunty to fakt nejsou.
…jsou tak dobré, že je nikdo nechce…
a proto Škoda vyrábí tramvaje na plné obrátky a prodává je i do německa… jak je tam nikdo nechce
Ve stejnou dobu se prodaly 15T do Rigy. Akorát teda tam je objednali s klimatizací.
Opět je vidět, že pražští politici jsou prostě nerozhodní a slabí. Z řídící role v korporatu se stejným rozpočtem by okamžitě letěli pod tlakem akcionářů, no bohužel “akcionáři” – voliči komptetni vedení vybrat nedovedou, protože je komunální politika vůbec nezajímá a rozhodují se podle stran.
Kdyby byli kompetentní, zvládli by na Škodu zatlačit přes nove tramvaje (mohla je dodávat i jiná firma) anebo se rozhoupat ke zvednutí jízdného aspoň o inflaci, aby na klimatizace byly peníze.
Srovnáváte nesrovnatelné. Pravomoci vedení v korporátu jsou trošku jiné než pravomoci pražských politiků.
blbosti 🙂
k druhemu odstavci – takovouto moznost na ne hatlacit nemaji. v tu ranu by sli sedet.
a k tomu orvnimu – nemuzete srovnavat politika s ridici roli v korporatu. politik ma takoveto postaveni mozna v diktaturach. v beznem demokratickem systemu je jeho role podstatne slabsi, az zanedbatelna.
Bohužel spousta běžných voličů si to nemyslí a rádi by ten systém, aby o všem rozhodoval jeden Vůdce. Nebo si myslí, že už to tak je a nadávají na Hřiba.
Pěkný článek, díky za něj…
Konečně to někdo napíše jak to u objednávek nových vozů chodí..
Teď by mne zajímalo, jestli má přístup k softwaru a duševnímu vlastnictví i Ostrava u tramvají Stadler a Škoda.
A koneckonců i ostatní dopravní podniky ..
Zásadní problém Pražského vedení je nulová asertivita vůči Škodě. Že ani není schopno zatlačit na Škodu, aby alespoň dala dokumentaci pro potřeby nezávislého ověření, že cena není přemrštěná. Mohli jste ušít zakázku pro nové tramvaje pro Alstom. Už jen riziko že to uděláte, by se Škodou pohlo.
Ale budete jim furt jen sypat miliardy zleva zprava za nic.
Prostě vypadáte jak dceřiná firma Škody Plzeň. A Praha jde do kopru protože je kontrolována lobisty a politici před nimi vždy jen poslušně stáhnou ocas.
Podle článku je Praha v situaci kdy nemá čím na Škodu tlačit. Ušít zakázku pro někoho jiného není tak úplně legální.
A ušít zakázku pro Škodu legální je? 🙂
Není, jak to řeší současnou situaci Prahy?
Praha, respektive DPP má jak na Škodovku tlačit! Může poskytnutím dokumentace podmínit například využití opce na zbývajcí 52t nebo třeba hochům z Plzně ukázat, že nemá problém i v budoucnu soutěžit turecké trolejbusy.
představujete si to jako hurvinek valku.
abyste na nekoho mohl zatlacit, musite mit nejake zbrane. ty ma soukromnik. ne stat/mesto, protoze ti musi pres vyberka (umyslne prehanim) soutezit i propisky.
a udelat vyberko na miru konkurenci? no, vtipne.
Nepřeháníte, město těch propisek spotřebuje poměrně dost takže i ty propisky musí soutěžit.
Cinknout vyberko je mimo, uplatnit nebo neuplatnit opci za urcitych okolnosti nejaka paka je.
jo, zatim neuplatnena opce, to uz dava teosku logiku.
Takže správně udělaná smlouva. Koupit jen část a ke zbytku nemít přístup. To je úplně jako by to dělal stát. Však takhle funguje půlka státnich institucí.
A jakože by si ten ten přístup třetích stran do dokumentace dodavatel nenacenil? Už tak byl řev, jak jsou ty tramvaje drahé.
Korporace mocnější samospráv. Důsledek nastavení systému.
A proč v těchto vedrech magistrát dopustil, že velká většina těch (šťastně) klimatizovaných zůstala uvězněna ve vozovně Motol ? Nejsou schopni operativně reagovat na předem známé a dál trvající na mimořádné teploty ?
Naprosto nekompetentní vedení DPP!🔅⁉️
Jak zůstala uvězněna? Vždyť po Plzeňské se normálně jezdí, jen kolem Anděla je kousek, který se objíždí přes Knížecí…
No, který je přes den pěkně zadrbaný auty. A do toho navíc 7 a X7, protože jsme si v rámci ultra šetření vytrhali oblouk. 🙂
Jako, že v noci na sobotu přestěhujete celou vozovnu, abyste jí v neděli večer stěhoval zpět? Uvědomte si, že v jiných vozovnách moc místa není, tj. i z jiných vozoven by musely přejíždět tramvaje na odstavnou plochu v dílnách apod. To je opravdu na 2 dny naprosto absurdní.
A co třeba výměna tramvají mezi vozovnami kus za kus? To při delších výlukách taky možné není?
při delších ano….ale na 2 dny? vážně?
Doufali jste, ze si toho, ze v nejvetsich vedrech jezdi jen zlomek klimatizovanych tramvaji, nikdo nevsimne, co? No tak vsimnul…
Nerozumím tomu s tím SW. To by klima nemohla mít úplně svůj vlastní ovládací SW, včetně třeba i extra panelu někde bokem?
Klima spolupracuje s topením. Nastavíte +15 °C. Pokud je v noci +6°C, jede topení a klimě se oznámí, ať se kouká na TV. Pak je 15°C a oba systémy koukaj na TV. A když do tramvaje pere slunko, tak směnu má klima a topení chrápe.
Dá se to vyřešit přepojením topení do vlastního controlleru spolu s klimou, a do stávající jednotky případně posílat jen falešná data, aby se to rozjelo, pokud potřeba 🙂
Takže zásah do SW tramvaje, takže to nejde…
Jaký zásah do SW? Tam se pouze přehodí kabely. S tím, že to už není v záruce se počítá.
Klima s topením nemusí spolupracovat vůbec nijak. Kdyby se chtělo, tohle se skutečně technicky dá vyřešit naprosto bez potíží. Klima by mohla být zcela nezávislá na SW tramvaje, holt by tam byl malý ovládací displej navíc. K žádné kolizi by nedocházelo, protože topení v tramvajích se určitě nezapíná při teplotách vyšších než +10°C a klima se nepouští, když je méně, než nějakých +20°C. Ten odstup je dost velký na to, aby nehrozilo, že někdo omylem zapne obojí současně. Takže v SW opravdu žádný problém není. Problém je akorát v hardwarové instalaci do vozidla, ke kterému není k dispozici technická dokumentace,… Číst vice »
To ale lze řešit tím, že při zapnutém topení by řidič ohlídal vypnutí klima (a naopak).
Ale odborníci ještě nedávno tvrdili, že klima pro Prahu není účinná, moc zastávek a dveře se otevírají. Prostě se spletli jako docela často
A co to bylo za odborníky? Vědci z Klokoňova ústavu pro výzkum klimatizací? Nebo z toho Ústavu výzkumu lokální pražské změny na AV ČR?
To budou podobní odborníci jako ti co tvrdí že není potřeba stavět vlaky nad 300 km/h
Tak pro zemi velikosti ČR to opravdu potřeba není 🙂 Problém páteřních českých koridorů vůbec není maximální rychlost, ale to, že 1) ty maximální 160km/h jsou jen na krátkých úsecích, jinak se jede i výrazně pomaleji a 2) v trasování, že ty trasy jsou podstatně delší, než přímá linka. Např. mez Prahou a Brnem, kdyby se postavila trať +/- podél D1 a celou cestu by se dalo držet aspoň těch 160km/h, popř. 200, tak žádná VRT není potřeba. Jestli na takové cestě pojedu hodinu a půl nebo 50 minut, to už není žádná zásadní věc.
tech 160 zas na tak kratkych usecich neni. doba pokrocila, a jsou to uz docela velke kusy.
Jak s tím souvisí velikost ČR? Železná opona na hranicích už není docela dlouho, toho si snad mohli všimnout i železničáři.
Jazýček vah může být přeci jen malinko nakloněný k Praze a DPP, protože Škoda má podepsanou rámcovou dohodu na 200 52T, ale závazné objednávky jsou věcí jednání.
Takže by Škodovka mohla být mírně povolnější nějakým dohodám (teoreticky) v nesouvisejícím kontraktu. Jsem zvědavý jak to dopadne.
Tohle je dobrá myšlenka ! Ano, 160×83 mega tržby, vs. Uděláme na klimatizaci vejvar 100% nebo 450% by mohla být slušná motivace ….
Na Škodovku to chce mít spíš v hrsti opci na 200 vozidel u jiného výrobce, nebo připravený servisni kontrakt na jejich vozy od nějaké velké světové konkurence, aby se ledy hnuly a přišla normální nabídka.
Není to s těma tramvajema takový propadák jako Zátopek, ale jednání s tou firmou bude furt podobné. Tomu věřím.
Servisní kontrakt na vozy Škoda bez přístupu k technické dokumentaci, SW a náhradním dílům žádný jiný dodavatel nepodepíše, to si piš 🙂
U 81-71 k tomu byly ze Svazu papíry? Nebude to poprvé, kdy se něco podobného přihodí. Ale samozřejmě náhradní díly by měla ideálně dodávat Škoda.
Když je kvůli nevýhodným smlouvám s výrobcem (15T) nebo hmotnosti na nápravu (14T) problém domontovat klimatizaci pro cestující, co takhle alespoň polepit okna zatmavovacími fóliemi, aby v 15T 1. série a 14T nebyly ve slunečních dnech jako pojízdné skleníky?
Pořád by to neřešilo problém chlazení, ale alespoň by se vnitřek těch vozů tak rychle nepřehřál.
Taky proč u 14T alespoň nevyměnit ta hrozná vyklápěcí okénka za posuvná nebo nevyměnit alespoň systém větrání za nějaký pořádný, co dokáže udělat fičák. To by se snad do hmotnosti vešlo.
15T není zatmavená? Mě přijde, že ten rozdíl světla přes sklo a bez něj (otevřené dveře) je dost velký.
ty folie v tomto kontextu nic neresi. je v podstate jedno, jestli se interier zahreje za 15 minut, nebo za 30.
zbytek dne je tam vedro a jeste vetsi vedro.
Je v Praze v ústředních dílnách někdo, kdo umí používat šroubovák a multimetr? Protože jestli mám k dispozici dva vozy stejného typu, které se liší jen tou klimou, a k tomu ještě jeden, do kterýho už tu klimu zkusmo doplnili, tak fakt netuším, v čem je problém… Jako zabere to těm lidem nějakej čas, zjistit co a jak, to jo. Ale je to celkem zábavná činnost…
to muze byt klidne kombinace software a hardware lock-in, viz Newag
Ale i to je v článku (vyjádření A. Scheinherra) zmíněno: technicky je to řešitelné, ale pak propadá záruka (na skryté vady). A pořád jsme ve stejné situaci, kterou lidsky chtě-nechtě chápu: uděláte jako pražský zastupitel dobrou věc…a můžete být po zásluze potrestán, jestli se pak něco pokazí; takže raději to neuděláte.
Připomíná mi to problém s tím dlouze nedokončeným (naštěstí dnes už dokončeným) kouskem na D3 – někdo udělal chybu, ale k napravení stavu máte jen špatné nebo ještě horší řešení.
Je v tom ještě jedna věc, a ta je krásným důvodem, proč stát (tady Praha) je špatným vlastníkem. Totiž- tramvaje bez klimatizace a bez prav k dokumentaci jsou jistě nejlevnější řešení. Kdyby tehdejší vedení zvolilo řešení dražší, jistě by nastalo pozdvižení až po nějaké to trestní oznámení na špatného až podplaceneho hospodáře.
Nesouhlasím. Soukromník by šetřil úplně stejně, zvlášť pokud by ho nikdo nenutil (standardy kvality ROPID) mít klimatizaci objednanou už v základu.
Jak píšu výše – to jsou nesmysly.
15T byly extrémně předražené (a k tomu navíc bez klimy a dokumentace). Zakázka byls tehdy ušitá na míru Škodovce. Kdyz započítáte inflaci 52T jsou výrazně levnější . Jedna 15T by dnes stála 136,5 milionu
15T byli dražší, protože se musel zaplatit jejich kompletní vývoj. Kdež to 52T už vychází z modelu 15T a díky tomu je levnější…
52T fakt nevychází z 15T, jestli z něčeho vychází tak z 29/30T. Ale je to běžná konstrukce, podobné používá spousta výrobců, zatímco 15T je unikát, nejblíž k tomu má Vídeňská ULF, ale i ta je dost odlišná.
To zas ne, tramvaj neni neco, co si konfigurujete jak auto objednavane do vyroby. Tedy ze byste u jednoho vyrobce zaskrtaval polozky a podle toho rostla cena. Je to naipak, definujete si, co ma mit a na to ruzni vyrobci vcetne jedineho spravneho dodavateleTM poslou nabidku. Takze kdyz v zadani je klima, cena totozny verze bez klimy se ani nezjisti, nikdo ji u vyrobcu nebudekalkulovat zbytecne. Jasne, i ty podminky se zkoumaj, jestli nejsou prilis omezujici zbytecne, ale zrovna klimu a dokumentaci muze dodat kterykoli vyrobce tramvaji, to vyber neomezi.
Po 10 letech provozu už tam moc skrytých vad nebude, vždyť se řešily i takové věci jako upadávající obruče a několikero vykolejení, kdy hrozil zákaz provozu pro celý typ vozidla. Kromě toho taky víme jak dopadlo řešení výrobních vad rámů 14T, které musely stát nějaké tři roky ve vozovnách, než se našlo nějaké schůdné řešení hromadné opravy (kterou si stejně dělal DPP sám). Takže já bych se toho zbytečně nebál.
Záruka na skryté vady je akorát tak právní protimluv, můžeme se bavit o odpovědnosti za skryté vady, ty bude muset stejně po těch letech prokazovat zákazník (že tam byly už v době dodání), pokud se k tomu výrobce nepostaví vstřícně.
Jen poznámka: součástí té fikané původní smlouvy bylo to, že záruka nebyla ani 2 roky – pak se povedlo vyřvat drobné prodloužení, ale stejně. Dnes DPP po zkušenostech požaduje plnou záruku 5 let i u busů.
Máte sice pravdu, ale háček je podle mne v tom, že by padly záruky pokud ještě nějaké jsou ve hře. Spíš Praha měla v jednání se Škodou jasně říct, že pokud výrobce neprodá i za cenu vyšší než běžná duševní práva, tak do Prahy už nedodání jedinou tramvaj. Výrobců je spousta.
Výhružku musíte být připraven splnit a Praha by takovou výhružku splnit nemohla protože jí to nedovoluje zákon o zadávání veřejných zakázek.
Vy si to představujete jak Hurvínek válku.
Když už tak spíš by byl potřeba osciloskop pro „odposlech“ digitální komunikace. Ale i to vám bude k ničemu.
Opravdu to nefunguje tak, že se na dotykové obrazovce stiskne tlačítko klimy a v té chvíli se na nějakém pinu objeví napětí a na ten se napojí klimatizační jednotka a hotovo.
Základní problém bude už to, že řídící jednotka pravděpodobně v sobě ani podporu pro klimatizaci nemá. Nebo ji minimálně nemá pro tento typ zapnutou. A to někdo s multimetrem a šroubovákem nezmění…
Jo. Představuju – klimu Škodivka sama nevymyslela, od někoho ji koupila. Na klimu je potřeba nějaký proud o nějakém napětí, což počítám někde ve voze bude – asi nemaj na klimu extra trafo. No, a pak je potřeba to něčím řídit. Nic, s čím by si Arduino neporadilo.
Takový reverzní inženýring a zasahování do SW i HW je na hraně legálnosti, možná i za ní, protože u SW je běžné, že se bez soulasu autora nesmí nijak upravovat a můžou tam být i různá chráněná řešení HW. Tohle prostě moc možností s takovou smlouvou nemá. Ztráta záruky na skryté vady je už jen taková třešnička na dortu.
Proč by měl probůh někdo něco reverzně inženýrovat? Dokumentaci k interface klimy dodá výrobce klimy a naprogramovat to přes nějaký Arduino/Raspberry snad není tak velkej problém? No, anebo se holt budou Pražáci potit, jejich volba…
A nešlo by nechat ČVUT posoudit cenu podobných klimatizací v tramvajích, kde jsou a dokumentace je dostupná?
a kde berete jistotu, že ČVUT je nezávislá?
Znalec je nezávislý z definice.
Nikdo není 100% nezávislý – však to vidíme u soudu, kde si obhajoba a návladní přinesou posudky na to samé s opačným výsledkem dnes a denně. Posudek se zpracovává tak, aby “vyšel” ve prospěch toho, kdo platí . Zrovna u nás na škole se to řeší s učíme se detaily jak se tomuto zkreslení zaprvé vyhnout a zadruhé ho identifikovat v každé existující vědecké práci. Ono se stačí podívat na historii tabákového průmyslu a jejich “výzkum” . Potom je otázka co vlastně chceme? Buď si ty klimy chceme koupit a potřebujeme posudek, který nám to “přikreje”. Nebo si chceme honit… Číst vice »
A co to studujete za školu, že používáte termíny jako „návladní“?
Studuji Provozně ekonomickou fakultu ČZU. Ano, správně je státní zástupce.
Když už se tu ujal „koroner“ (zřejmě od slova koruna, myšlena královská), těžko brát ty termíny doslovně. 🙂 Bohužel.
A jak to tedy udělali ve Wroclawi, když do Škody 16T doplňovali klimatizaci?
Nemá hnaný střední článek, takže je lehčí? Zrovna ten střední je kritický, protože nese dva zavěšené a má tak největší nápravové tlaky (14T v Praze).
Zaprvé jak kolega psal nemá hnaný prostřední podvozek a zároveň v Česku oproti Polsku musí v celém voze být stejná teplota (klimatizace musí mít vývody po celém vozu), kdežto v Polsku stačí „prdnout“ vývody klimatizace jen někam, tím pádem jsou ve voze kouty kde je zima a zároveň kde je vedro…a vůz má bezproblému nálepku s vločkou.
Narážel jsem na to, že u 15 T to údajně musí dělat jen Škoda, kdežto v Polsku to nevěděli a udělali si to sami.
Coz nemusi byt vzdycky spatne, kazdy ma na vyber – nekdo si pri 35°C venku necha foukat za krk devatenactistupnovy vzduch, jiny uprednostni 26 🙂
Tady chybí možnost tyhle nesolidní dodavatele prostě vykopnout z příštích VŘ.
Proč nesolidní, dodají co si zákazník objedná. Problém je v blbé objednávce.
Sorry jako, když je dodavatel solidní a korektní tak se probírají všechny možnosti a varianty v poměru k ceně výhodné pro zákazníka.
Protože mizerná ponákupní podpora.
nesmysl.
ani v privatu by vam jen tak z pleziru nedal prava ke svemu know how, pokud by nebyl uz v poptavce a nebyl zaplaceno. a nebo da, ale necha si ho zaplatit.
a to je u “eraru” problém. bojej se, ze je budou pet let tahat po soudech.
a v cem je v tomto pripade skodovka “nesolidni”? ze dodala to, co si zakaznik objednal?
A sedí už ten, kdo takovou smlouvu na nákup tramvají uzavřel?
Už jsem to tu někomu psal: taková smlouva je nejlevnější. Kupte dražší verzi a okamžitě vám nasadi psi hlavu na způsob Špatný hospodář, ne-li rovnou podplacenej. A to nemáte jako politik zapotřebí.
Smlouva sama o sobě levná možná je (14T a 15T mi levně zrovna nepřišly), akorát ty náklady během života vozidla strmě stoupají, takže hospodář je nakonec horší s levnou smlouvou.
Prosim ? Víte kolik staly 15T? Kolik stojí 52T? A kolik je kumulativní inflace mezi podpisy těchto 2 smluv?
52T s dokumentaci a klimatizaci vychází v paritě na cca 60% ceny 15T za kus.
Jedna se o tramvaje podobné velikosti a v obou případech jde o nový typ vyvinutý přímo pro Prahu
Pokud by se nyní dodával do Prahy opět koncept 15T, stál by 110-120 milionů. Je to unikátní podoba tramvaje, kterou na světě ani nikdo jiný nevyrábí, proto také tento koncept nešel ani poptávat a soutěžit. 52T je koncepčně zcela jiná tramvaj, odvozená od bratislavské 29T a tato koncepce také zajišťuje, že je tramvaj levnější. Je to sice nové vozidlo, ale využívá prvků, které se již dříve osvědčily a většina se běžně vyrábí. Tj. Praha poprvé není pokusný králík, ale dostává něco, co už prošlo řadou ověření funkčnosti.
proc by mel sedet? spachal nejaky trestny cin? nebo jen hlas ulice vola po krvi?
A nešlo výběr nových 52T podmínit výdejem dokumentace ?
Tak já hádám, že si to neobjednávali napřímo od Škody, takže by to byla jakože diskriminace konkrétního účastníka („pokud vyhraje Škoda, musí nám dá dát pro podpis smlouvy dokumentaci na 15T“).
Doufám že na 52T už dokumentaca bude.
A co fráze, že výherce se zavazuje k dodání dokumentace na svá vozidla, provozovaná u objednavatele, pokud o to bude požádán?
Ale tu DPP má, jen se blbě dojednala možnost jejího použití.
A jak byste prosím výběrové řízení s takovou podmínkou vypsal?
Podmínka poskytnutí součinnosti při budoucí modernizaci vozidel, včetně referencí z minulosti…
Výběrové řízení dávno proběhlo. Ale objednáno je jen 20, zbytek jsou opce, takže nějaké ty lepší karty teď DPP a Praha v ruce má.
Objednáno je 40, 20 letos a 20 v 2026
Jo díky, už jsem stačil zapomenout.
To myslíte vážně?
Mně se velice líbí spojení „Typický pražský příběh“.
„Já ti říkám, Jirko, žádný strachy, když přijdem do Prahy, můžem krást,“
No a když tě chytí, hraješ to na hlavu.
Bože tady zas někdo objevil Ameriku…prostě klimatizace do 15T jdou….ale dodavatel je bohužel jen ten „jediný správný“ a ten si určí cenu…nic víc nic míň a na tom tyhle odborníci na dopravu ať Hřib nebo někdo jiný už nic nezmění
Jenže nechcete koupit klimatizací za přemrštěnou částku, kterou vás výrobce defakto vydírá.
No a zaroven, byate musel zadat zakazku bez souteze, coz neni tak uplne pruchozi…
Může být soutěž, ale kvalifikaci by stejně měl jenom jeden účastník.
Jenže jak to dopadne…koupí se to od jediného správného výrobce…akorát teď se děla okolo toho drobná komedie…očekávám oznámení typu…nikdo jiný to dělat nemůže…
Pokud si dobře pamatuju taky ty tramvaje stály něco kolem CZK 70m, takže mi CZK 3m za klimu (co za to ta Škoda chtěla) nepřijde až zase tak strašně skandální cena… Měli to objednat a mohli jsme už dávno jezdit s klimou. A věřím že pokud by se chtělo, tak by to Škoda dokázala dodělat i na 14t…:)
Pokud by se chtělo, tak by Škoda uznávala své výrobní vady hned a v rámci záruční doby promptně dodávala náhradní díly. Obojí se tradičně nedělo.
Ten rozdil minuleho volebniho obdobi a soucasneho je propastny. Diky Scheinherrovi!
No tak ještě aby udělali stejnou botu podruhý…
Scheinherr má zas máslo na hlavě kvůli mostům.
Opravil Barrandovský most, estakádu na Krejcárek, postavil Trojskou a Štvanickou lávku a nakonec připravil a rozestavěl Dvorecký most. Nepamatuji náměstka, co zvládl podobné. Jasně vyčítá se mu Libeňský most, ale i tam to jako jediný dotáhl k vysoutěžení zhotovitele a zahájení prací a dnešní ODS zas projekt zdržela a změnila. Tohle jsou všechno projekty na několik volebních období a kdyby měl podle mne šanci, tak mohl rozvoj posunout ještě mnohem dále.
No ale je pro zachování Výtoňského železničního mostu…
Myslím, že z výše uvedeného je jasné, co kdo udělal pro pražské mosty. A Vyšehradský most rozhoduje ministr dopravy a ne pražský náměstek. A trpí především tím, že se o něj nikdo nestará a jeho budoucnost ministr dopravy dosud nerozhodl. A já bych se teda sám zbytečně nikdy nepouštěl do ztraceného boje s památkáři. Mám sám byt v památkové rezervaci a kdybych postupoval stejne jako Správa železnic, dosud ho nemáme zrekonstruovaný.
Jo, je. Nesouhlasim s tim, mam na tenhle konkretni most jinej nazor, ale nebudu kvuli tomu psat, ze u mostu je u nej vsechno spatne. Furt to bylo z hlediska mostu extremne nadprumerne volebni obdobi. Byt treba z meho pohledu ne dokonale (uzka a strma Stvanicka) nadprumerne zcela jiste.
O estakádě slyším poprvé, proč by se v tom angažoval speciálně on, není to snad běžná údržba DPP? A ten Libeňský most vázne a předělává se projekt právě proto, že původní vize levné opravy s maximálním zachováním původních dílů se ukázala jako nereálná. Má podle mě tedy zásluhy na tom zdržení.
Nějak nechápu, proč by musela být klimatizace napojena na systém vozidla? To nemůže mít vlastní ovládací panel?
Když si domů koupíte klimatizacii, tak ji taky asi nemusíte mít napojenou na myčku, pračku, domovní zvonek nebo uklizeciho robota.
Mozna ji nejak musite pripojit k elektrine?
aha, já myslel, že je poháněna smradem a potem cestujících.
(ano vím, že klimatizace by měla být napojena na systémy vozidla, stejně jako v autech).
Tak půlka článku je o tom, že DPP nemá práva k softwaru.
Dále je tam poznámka, že dokumentaci má, ale může ji použít k údržbě. Tak je otázka, jestli by nešlo dodání klimatizace udělat svépomocí a nějak to naroubovat na tu údržbu.
A třetí problém je prostě Škodovka. Neustálé problémy a odběratelé se ne a ne poučit. Je jasné, že si každý chrání svoje know how a chce vydělat, ale v případě škodovky to jde do takových extrémů, že normální člověk, by se výrobkům takové firmy vyhýbal na sto honů.
To je problém vsi činnosti, kterou dělají politici: musíte být pravnicky precizní, jinak na vás opozice nenecha nit suchou. Viz i to pitomé Capi hnízdo: škoda, vznikla-li jaká, byla nahrazena, ale furt se v tom někdo šťourá.
U Čapího hnízda nejde ani tak o výši škody jako že se stal několikanásobný podvod, účelové manipulace aby koncern Agrofert dosáhl na dotace, na které nikdy právo neměl. A není to zdaleka jediný problém co se týče majetku pana oligarchy.
To má škodovka práva i na elektřinu?
Drážní vozidlo…
Když ten software ovládá ventilaci a topení, zapojit do něj i tu klimu by se dost hodilo.
A i kdyby se neintegrovala přímo do toho software a měla vlastní ovládání, furt je tu její montáž, kterou těžko můžete provést bez dokumentace vozidla – budete potřebovat vědět, kam ji můžete umístit kvůli nosnosti jednotlivých prvků, kam ji můžete zapojit pro napájení (ok, to se asi nějak vystopovat dá).
A i kdybyste tohle všechno zjistil rozebráním pokusného vozidla, furt to bude velkej zásah (tím spíš, když ho budete provádět bez dokumentace), takže sbohem záruko.
Obávám se, ze taková klima i dost tere, takže i kdybyste „elektřinu vystopoval“, bude to nejspíš o dost složitější než přidat pár drátu do rozvaděče.
Však to tam popisuje, hrozí ti riziko ztráty záruky skrytých vad. (imho je to jeden z důvodů. proč to teď projde, čím jsou ty tramvaje starší, tím méně se tohoto problému DPP bojí)
Zajímalo by mě, podle čeho se určuje, na které linky budou nasazovány 15T s klimatizací. Protože mi přijde, že na některých linkách jich jezdí dost a třeba na 18 se stane, že nejezdí ani jedna. Přitom by bylo logické, ab jezdily v nějakém prokladu na všech linkách (alespoň na těch, kde jezdí výhradně 15T), aby ten, komu vadí víc horko než že nebude někde v určitý čas, si mohl vybrat.
To je jasné, prostě se to neřeší.
Stejně jako z technického hlediska pro vozíčkáře se nerozlišuje mezi 14/15T, T3 (wana) a KT8. Tam je ale ten rozdíl výraznější, protože každé vozovně sedí něco jiného.
Což je dost na pytel, protože kapacita pro kočárky je mezi těmi typy extrémně odlišná. A to ani u 15T, která je na tom zatím relativně nejlíp, není nijak oslnivá. 52T vypadá z fotek konečně líp, ale zatím jsem jí nejel, tak nevím jistě.
To jsem si říkal u autobusů, na hodně krátkých linkách vidím klimatizovaný busy pořád, pak je tady linka 125, kde je mezizastávkový úsek jeden z nejdelších v Praze a často je z vypravených busů klimatizována třeba 1/4, 1/5
Neurčuje se to podle žádného klíče. Přecijen zohledňovat tramvaje s klimatizací a bez klimatizace v grafikonu by bylo provozně velmi komplikované. Myšlenka to není špatná, ale naráží na kapacitu vozoven během nočních hodin. Ono se to dokonce řešilo, že by se na tzv. garantovaná nízkopodlazní pořadí vypravovaly pouze 15T s klimou a v budoucnu 52T, zbytek by byl v druhém kolotoči mix KT8, T3.X, 14T a 15T bez klimy. Mít ale dvě různé garance jako -nízkopodlažní, -nízkopodlažní, klimatizované je provozně velmi náročné a v některých vozovnách nemožné. Zatím je ale klimatizovaných a nízkopodlažních tramvají zároveň málo na to, aby to… Číst vice »
Komplikované to není, jen stačí chtít a nelpět na tom, že určitá posloupnost evidenčních čísel musí patřit do jedné konkrétní vozovny. Je to stejný evergreen jako že se neumí nasadit nízkopodlahy, tak aby nikdy za sebou nejely dvě vysoká pořadí. Jde to, jen to dá víc práce naplánovat.
Kdyby dve, DPP „umi“ treba na 22 i pet vysokopodlah za sebou a pak Wanu.
Posloupnost e.č. je to poslední, co se pro přidělení do vozovny zohledňuje. Prioritou jsou dispozice vozovny, zázemí pro údržbu, kvalifikace technického personálu, technické vybavení pro údržbu konkrétního typu. U 52T se taky nepořídí sada pro diagnostiku závad hned do gšech vozoven. Nasadit nízkopodlahy ,,rovnoměrně“ nemožné skutečně je. Už jen kvůli různým délkám čerpání přestávek na konečných nebo různým délkám směn.
Evergreen: A musí tu přestávku čerpat i vozidlo? Nestačí, že ji čerpá řidič?
Protože nejvíc klima má Motol, pak trochu Žižkov, Vokovice.
Podle vozovny. Jích mají Motol a Žižkov, takže potkáte s nimi na linkach, kteří této vozovny obsluhují.
Pankrác má taky klimatizované. „Paradoxně“ ale skoro nikdy na jediné lince, která odtud jezdí po celý den – 18.
Podobně na lince 14. Dnes jsem hledal kolegovi alternativní spojení za výluku metra C. Linka 14 vyšla skoro jako ideální až na to, že tam dnes nejela ani jedna klimatizovaná tramvaj.
Vybrat pouze za předpokladu, že buď 1) bude ne-/přítomnost chlazení vyznačena v jízdním řádu, nebo 2) bude možno na spoj čekat někde v chládku. Pak může ještě doufat, že to tak skutečně bude.