Středočeský kraj zkusí prvních deset vodíkových autobusů, provoz bude třikrát dražší než na naftu

Vodíkový autobus eCitaro fuel cell. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVodíkový autobus eCitaro fuel cell. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Autobusy budou nasazeny na Mníšecku.

Středočeský kraj nasadí na konci roku 2025 nebo na počátku roku 2026 prvních deset vodíkových autobusů. Jezdit mají kolem Mníšku pod Brdy, provozovat je bude společnost Martin Uher Bus.

Počítá s tím dohoda uzavřená mezi dopravcem a Integrovanou dopravou Středočeského kraje, která navazuje na dříve uzavřené memorandum a nedávný souhlas krajského zastupitelstva.

„Nyní je tedy možné rozjet výběrové řízení na dodavatele deseti autobusů s vodíkovým pohonem. Jejich nasazení předpokládáme na konci roku 2025 anebo v roce 2026. Podle toho, jak rychle budou výrobci novou techniku schopni dodat,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Vodík by autobusy měly čerpat přímo v centrále firmy Martin Uher Bus v Mníšku pod Brdy. Kvůli tomu tu společnost ČEZ vybuduje plnicí stanici. K elektrolýze pak bude využívat elektrickou energii z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Půjde tedy o zelený vodík, mající původ v obnovitelných zdrojích. „Pořízení autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Finanční model a návrh na uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících v systému Pražské integrované dopravy jsme nedávno schválili v krajském zastupitelstvu,“ shrnuje Petr Borecký s tím, že zatím není znám termín vydání stavebního povolení na plničku.

Další vodíkové autobusy už nechceme. Pau to vysvětluje poruchovostí a náklady

Mníšek byl vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích. Kraj se do experimentu pouští především kvůli evropské směrnici, která stanovuje zvyšování podílu bezemisních vozidel. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku.

Třikrát dražší než na naftu. Středočeský radní spočítal, kolik bude stát provoz vodíkových autobusů

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Martin Uher Bus Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
49 komentářů